KNLC K0 MM ENTAAR I n het rapport Hofstra wordt gesteld dat bij een inflatie percentage van 6 tot en met 8% de rente maar voor de helft ten laste van het inkomen mag worden gebracht. Wij gaan er nu voor ons voorbeeld van uit dat het inflatiepercentage 6 bedraagt en dan kan de rente ten bedrage van f 8.000,— slechts voor de helft ten laste van het inkomen worden W ij hebben voorgaande visie van de gezamenlijke onderne mers als Centrale Landbouworganisaties duidelijk ondersteund. Daar zijn vele argumenten voor bij de hand. D 6 ^Cz.l.m. Langspeelplaat Kant A: Kant B: A Koers naar herstel Omstreeks eind september zal de grammofoonplaat van het op 21 juni in de Grote Kerk te Goes gehouden concert gereed zijn gekomen. Degenen, die inmiddels op deze plaat inte kenden door overschrijving van 17,50 kunnen dan rekenen op directe toezending. Zoals bekend zal deze bijzondere plaat slechts in een beperkte oplage verschijnen. Belangstel lenden adviseren wij dan ook thans niet meer te wachten met bestelling. Verzekert U zich van toezending door betaling van 17,50 op een van onderstaande rekeningen of door beta ling per kas aan ons kantoor. Postgiro 172503 t.n.v. Zuidelijke Landbouw Maatschappij te Goes. Rabobank 320503275 t.n.v. Zuidelijke Landbouw Maatschappij te Goes. De samenstelling is als volgt: Medewerkenden: Zeeuws Mannenkoor o.l.v. Han Beekman; Kees van Eersel - orgel; Wim van Boven - trompet en cornet; Marie Cécile Moerdijk - zang; Sjoerd Tamminga beiaard. Divertimento no. 5 (gedeeltelijk) (E. Uten) beiaard Brabants Volkslied (trad.) orgel Domine Salvam Fac (A. Giesen) Organist: S. Gunst orgel en koor Ich bete an die Macht der Liebe (Bortniansky arr. H. Beekman) mannenkoor Musique Héroïque (a. La Majesté; b. la Grace; c. La Vaillance) (G.Ph. Telemann) trompet en orgel Zeeland (M.C. Moerdijk) Ons Zeeland blijft bestaan (muziek M. C. Moerdijk) Variaties en fuga over "Waer dat men sich al keerd' of wend'' (Willem Mudde) orgelsolo De ballade van Hertog Jan (oudned. volksliedarr. M.C. Moerdijk) Marie-Cécile Moerdijk Marie-Cécile Moerdijk Fröhliche Wanderer (F. W. Mö/ler) Old Black Joe (trad./arr. S.C. Foster) Alleluia (W.A. Mozart) Zeeuws Volkslied (trad.) mannenkoor mannenkoor cornet en trompet samenzang en orgel Marie-Cécile Moerdijk De totale speelduur van deze 33 toeren stereo Mirasoundplaat bedraagt ca. 46 minuten. Korige week hebben wij geschreven over de voorstellen in het rapport Hofstra over inflatie neutrale belastinghef fingDe aftrek van rente zou voor de belastingheffing buiten de ondernemingssfeer in het geval van inflatie slechts gedeeltelijk kunnen plaats vinden en wel afhankelijk van het percentage van inflatie. Dat gedeelte wordt als volgt berekend. Indien de inflatie bedraagt: Wordt het buiten het inkomen te laten gedeelte van de rente 1% nihil 2% 1/5 3 en 4% Zs 5% 2/5 6 t/m 8% Z2 9 t/m 11% 3/5 12 t/m 15% M boven 15% Va In het slot van ons artikeltje van vorige week hebben wij aangegeven dat direkte invoering van zulk een maatregel onaanvaardbaar is wegens zijn maatschappelijke gevolgen. In zoverre zitten wij op dezelfde lijn als het rapport. Er zijn n.l. mensen die rentelasten op zich hebben genomen onder de huidige bepalingen van de wet Inkomstenbelasting en die maken volledige rente-aftrek mogelijk. Een bekende situatie is, dat door banken en makelaars de "netto-jaarlast" wordt berekend bij aankoop of bouw van woningen. Wij vergelijken nu de twee systemen. Stel iemand heeft een belastbare inkomen uit loon en huurwaarde woning van f 35.000,— Rente van hypotheek op woning 8% van f 100.000,— volledig aftrekbaar) f 8.000,— Belastbaar inkomen f 27.000,— Bij een tariefgroep gehuwd met 2 kinderen is dan verschul digd aan inkomstenbelasting f 3.228,— gebracht. De berekening wordt dan: Belastbaar inkomen uit loon en huurwaarde woning f 35.000,— Aftrekbaar deel van de rente van de hypot hecaire schuld Z2 x f 8.000 is 4.000,— Belastbaar inkomen F. 31,000,— Over dit inkomen van f 31.000,— is verschuldigd aan In komstenbelasting f 4.508,— (De belastingbedragen zijn volgens het tarief 1978) H et nadeel voortvloeiende uit een wijziging van de bepa lingen van de wet Inkomstenbelasting volgens het rapport Hofstra betekent dus een nadeel voor onze hypothecaire schuldenaar van f 4.508 O nder deze titel "Koers naar herstel" hebben de Centrale ondernemersorganisaties VNO, NCM, Middenstand en 3 CLO's, samenwerkend in de Raad van Bestuur in Arbeidszaken hun visie op de sociaal-ekonomiscf ontwikkeling in ons land deze week gepresenteerd. Uiteraard speelt daarbij de reaktie op het ombuigingsplan van het Kabinet Van Agt een Centrale rol. Kort gezegd luidt die reaktie ongeveer als volgt. Het Kabinet ziet de problemen en wil er serieus wat aan doen; het kabinet zoekt oplossingen in de goede richting, namelijk door beperking van de stijging van de kollektieve kosten en door versterking van de financiële positie van het bedrijfsleven. De vraag is evenwel of er niet te weinig waarborgen voor het welsla gen van de operatie zijn. De gezamenlijke ondernemersorganisaties komen vervolgens tot de konklusie dat de ombuiging van 10 miljard wel eens te weinig zou kunnen zijn gezien een aantal tegenvallende ontwik kelingen (met name export) en een aantal nieuwe problemen dat zich na 1980 zal aandienen. Zo zal rekening gehouden moeten worden met groter aantal mensen dat jaarlijks zijn entree op de arbeidsmarkt zal maken, met het teruglopen van de aardgas- produktie en met de grote hoeveelheid vervangingsinvesteringen die vele bedrijven in de komende jaren hoe dan ook zullen moeten doen om niet hopeloos achterop te raken bij buitenlandse kon- kurrentie. Landbouwbelang In de eerste plaats is er welhaast geen sektor die de overmatige groei van de kollektieve lasten gedurende de 70-er jaren zo sterk voelt drukken als juist de land- en tuinbouw. Het beïnvloedt immers direkt onze internationale konkurrentiepositie in de E.G., waar de prijzen voor de belangrijkste landbouwproduktie op één niveau liggen. Voorts heeft de loonontwikkeling ertoe bijgedragen dat onze Nederlandse kostenontwikkeling de laatste jaren in verhouding tot onze sterke gulden veel te hoog was. Het min f 3.228,— is f 1.280,— dit betekent een verhoging van lasten van ongeveer f 25,— per week. Nu stelt het rapport wel dat door de inflatie het inkomen normaliter ook is gestegen, maar een niet gering aantal mensen heeft financiële lasten op zich genomen, die in feite te zwaar waren voor een lange periode, maar die verder door de voorthollende inflatie spoedig werden genivelleerd en daarom geaksepteerd. Verandering van het regiem van aftrek kan voor deze kate- gorie dan ook funest zijn. Naar onze mening is op de huizenmarkt reeds nu de invloed merkbaar na de te verwachten maatregelen op dit gebied. Er wordt gelukkig in het rapport Hofstra gesteld dat over gangsmaatregelen noodzakelijk zijn, maar toch zijn wij van mening dat voorzichtig handelen aanbeveling verdient. Paauwe. heeft bovendien zonder twijfel tot een extra afstoten van arbei derskrachten geleid en daardoor tot de welzeer lange werktijden van de achterblijvende boer met zijn gezin. Kortgezegd komt de kwaal van onze huidige ekonomie erop neer dat gedurende de laatste 4 tot 5 jaar veel te veel de toename van ons nationaal inkomen naar de overheid is gegaan, teveel naar de werknemer en duidelijk te weinig naar de bedrijven en zelfstan digen. Dit heeft ertoe geleid dat de basis waarop eigenlijk onze hele welvaartsekonomie rust, n.l. de produktie in industrie en land bouw, te snel is geworden. Een paar cijfers spreken wat dit betreft boekdelen. Van alle inkomenstrekkers was in 1960 nog 63% werkzaam in de marktsektor, in 1968 was dat tot 57% gedaald, terwijl nu nog slechts 48% in de sektor die de basis van onze ekonomie vormt werkzaam is. Daarentegen is het percentage inkomens trekkers werkzaam bij de overheid gestegen van 12% in 1960 tot 16% nu. Meest opvallend is evenwel de stijging van het aantal niet aktieve inkomenstrekkers, namelijk van 25% in 1960, via 30% in 1968 tot 36% op dit moment. Voegen we daarbij dan de cijfers omtrent de gemiddelde loonkosten per uur in de E.G. dan blijkt Nederland duidelijk bovenaan te staan. Een voorzichtiger loonbeleid en een forse ombuiging in de stijging der kollektieve lasten lijkt dan ook, of men het nu poli tiek leuk vindt of niet, de enige reeële mogelijkheid om uit eindelijk uit de ekonomische malaise te geraken. Natuurlijk zal de overheid daarbij ook direkt moeten bijdragen aan verlichting van de meeste schrijnende problemen in verband met de wer kloosheid. Dat komt inderdaad in "Bestek 81" te weinig uit de verf. Het vragen van harde garanties dat met de voorgenomen maatregelen de werkloosheid tot aanvaardbaar niveau wordt te ruggedragen, is volstrekt irreël. Nog veel te weinig overheerst het besef dat zonder maatregelen om de rentabiliteitspositie van het bedrijfsleven te verbeteren, het aantal mensen dat iedere dag op straat komt te staan, zal blijven toenemen. Dit komt simpel omdat men onze te dure Nederlandse produkten in binnen- en buitenland niet meer koopt. In de land- en tuinbouw is in elk geval zeer duidelijk dat lastenverlichting en herstel van rende ment behoud van arbeidsplaatsen betekent en in toeleverende en verwerkende sektoren zelfs kreatie van nieuw werk met zich mee brengt. Het verder kreëeren van arbeidsplaatsen bij (se- mi)overheid biedt zeker op langere termijn gezien geen oplossing evenals het invoeren van een 55-urige werkweek die de uurlonen verder omhoog jaagt. Al met al is het voor het behoud van onze welvaart te hopen dat politiek Den Haag kiest voor een funda mentele versterking van de positie van het Nederlandse bedrijfs leven, waartoe in "Bestek 81" een eerste aanzet is gegeven en waarop in Koers naar Herstel verder richting wordt gegeven. LUTEIJN. 9

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 9