aut©-
aFfeuall
telten
Nieuwe Seat 127 Sportcoupé 1430
75 Jaren Vauxhall
"Autospion" spiegel tegen "dode hoek"
Dnder redaktie van Ing. J.F. BLANKSMA
Thorntonlaan 6
4371 NN Koudekerke
Dit jaar viert de Engelse dochteronderneming van General
Motors haar 75e verjaardag als autoproducent. Eigenlijk moet
worden teruggaan naar het jaar 1857, toen Vauxhall werd op
gericht. Aanvankelijk hield men zich bezig met het vervaardigen
van scheepsmotoren, maar de eerste automobiel werd in 1903,
dus 75 jaar geleden, geproduceerd. De geestelijke vaders waren
F.W. Hodges' een scheepsbouwkundig ingenieur en J.H.
Chambers. De auto kreeg de naam "Vauxhall", genoemd naar
het district in Zuid Londen waar zich de fabriek bevond.
V/WW-
Van oud naar nieuw
Deze eerste Vauxhall was een open twee-zitter, die door een
liggende één cylinder motor van 5 pk aangedreven werd. De
besturing geschiedde door middel van een stuurhandel en de
wagen had twee versnellingen vóóruit, maar geen achteruit. De
prijs bedroeg destijds 150 Pond Sterling en er zijn ongeveer 40
exemplaren van gebouwd. Voor zover bekend hebben slechts
twee exemplaren de tand destijds overleefd.
In 1904 werd het motorvermogen verhoogd tot 6 pk en werd
tevens een achteruit versnelling toegevoegd. De bijzondere
vorm van de voorzijde van de auto bleef gehandhaafd.
In 1905 vestigde Vauxhall zich in het stadje Luton. De eerste
auto, die in Luton gebouwd werd, had een motorvermogen van
9 pk en in 1906 introduceerde Vauxhall op de automobielshow
in Londen een 18 pk, 4 cylinder model.
In 1907 werd besloten om de auto en scheepsmotoren afdeling te
scheiden en zo ontstond Vauxhall Motors Limited. Daarbij
zorgde de in 1911 uitgebrachte Vauxhall Prince Henry voor de
werkelijke doorbraak. Deze auto was gebaseerd op een model,
dat een jaar tevoren tijdens een wedstrijd in Pruisen veel succes
behaalde.
De Prince Henry behaalde vele overwinningen en bezorgde
Vauxhall veel prestige en in 1913 verscheen de wel beroemdste
Vauxhall, die ooit gebouwd werd, namelijk de 30/98.
Ook na de eerste wereldoorlog legde Vauxhall zich toe op de
produktie van zware en dure toer- en sportwagens.
In 1924 trok Vauxhall zich echter terug uit de autosport om zich
te wijden aan het produceren van auto's in de meer populaire
prijsklasse.
In het daarop volgende jaar werd Vuaxhall Motors Limited
opgenomen in het General Motors concern.
Vervolg op pag. 6
Na de kort geleden plaats gehad hebbende introduktie van de Fiat 127 Sport en 131 racing brengt Leonard Lang nu voor
de liefhebbers een sportieve auto uit de Spaanse Seat-fabrieken: de Seat 127 sportcoupé 1430.
Een Spaanse creatie dus, die voor degenen die met vakantie in
Spanje zijn geweest, zeker geen pnbekende zal zijn, want de
SEAT 127 wordt daar al gedurende ruim een jaar verkocht. De
127 sportcoupé is, zoals de typeaanduiding al doet vermoeden,
afgeleid van de Fiat 127, maar vertoont er qua uiterlijk geen
enkele gelijkenis mee. De Spaanse constructeurs hebben nl.
alleen het onderstel van de 127 overgenomen en daarop een
prachtige nieuwe carrosserie geplaatst, die gekenmerkt wordt
door een lage luchtweerstand en enorme bumpers welke in staat
zijn botsingen tot 8 km/u zonder vervorming op te vangen. De
nieuwe motor, een 1438 cc, brengt het slechts 800 kg wegende
wagentje tot knappe prestaties: topsnelheid 165 km/u; accele
ratie 0-100 km in minder dan 12 sec.! Het max. vermogen van de
1430-motor bedraagt zo'n 57 kw 77 PK).
5
Het interieur geeft een niet minder sportieve indruk: stoelen met
aangebouwde hoofdsteunen en een goede zijdelingse steun,
sportstuur, toerenteller, oliedrukmeter, kwartz-klokje, koelwa
terthermometer, sigarette-aansteker en o.a. een intervalstand op
de ruitewissers. Daarnaast treft men zaken aan zoals: een anti-
verblindingsspiegel, achterruitverwarming, tapijt vloerbedek
king, uitzetbare zijruiten achter en stoffen stoelbekleding, die
het komfort van de inzittende op prettige wijze verhogen.
Uiteraard werd ook veel aandacht besteed aan de isolatie van
motor- en andere rijgeluiden. De prijs van deze sportcoupé is
vastgesteld op 14.300,— incl. BTW. Eenkele technische ge
gevens van deze Seat 127 1430 Sport zijn:
Motor: Voorin, dwars en met een overhelling van 16* naar
voren, 4 cilinders in lijn. Boring X slag: 80 x 71,5 mm. Cilinde
rinhoud: 1.438 cc. Kompressieverhouding: 9:1. maximumver-
mogen .(DIN): 77 pk bij 5.400 omw./min. Maximumkoppel
(DIN): 11,5 pk bij 2.800 omw./min. Verhouding gewicht/ver
mogen: 10.52 kg/DIN pk. Transmissie: Op de voorwielen d.mv.
assen. Homokinetische tripoïdieale dichtingen aan het diffe
rentieel. Homokinetische dichtingen met bollen aan de wielzij-
de. Remmen: Schijfremmen vóór en achter. Servo-rem. Dubbel
circuit met remdrukregelaar op het achterste circuit. Mechani
sche handrem op de achterwielen. Voorwielophanging: MacP-
herson type, met helicoïdale veren en hudraulische teleskopi-
sche dubbelwerkende schokdempers. Achterwielophanging:
Onafhankelijke wielen. Dwarse bladveren. Hydraulische teles-
kopische dubbewerkende schokdempers. Wielen: Sportype 4 xh
x 13". Radiaalbanden. Stuurinrichting: Tandheugel met twee
kruiskoppelingen. Afmetingen: Lengte: 3.670 mm. Breedte:
1.554 mm. Hoogte: 1.250 mm. Wielbasis: 2.225 mm.
De zgn. "dode hoek" in een auto is vaak de oorzaak van "bijna" botsingen en verkeersongevallen. Verschillende oplossingen zijn er
in de loop der jaren reeds gezocht om de bestuurder beter zicht te geven op het langszij, opkomend dicht naderend verkeer. Nu is er
een spiegel op de markt gekomen die deze dode hoek goed zichtbaar kan maken, de autospion". Bijzonderheid van deze spiegel is dat
hij aan de binnenkant van het portier wordt bevestigd, op de zelfde hoogte en plaats als waar aan de buitenkant de buitenspiegel
bevestigd is. Dit heeft het zeer grote voordeel dat met één oogopslag in beide spiegels kan worden gekeken.
Een passerend voertuig welke uit de buitenspiegel reeds verdwenen is en zich in de voor de autobestuurder dode hoek bevindt, dan
volop te zien is in de "AUTOSPION" (binnen) spiegel.
De spiegel is geheel gefabriceerd van splintervrij kunststof en is, doordat de lichtstralen geabsorbeerd worden, antiverblindend.
Spiegel met bevestingsschroefjes gaat voor de automoblist 21.95 (incl B.T.W.) kosten. Importeur van deze spiegel is: rhiwa-har-
tomex v.o.f. postbus 340, 3130 AH Vlaardingen, tel. 010-345055.