VOO It IB VROOW Emancipatie Feminisme PUBLICITEIT EN PUBLIC RELATIONS Belangrijk: ook voor de kleinste afdeling van de P.J.Z. Regionale Ploegwedstrijd Tholen Ploegers en niet-ploegers opgelet! Onze jaarlijkse ploegwedstrijd wordt dit jaar gehouden op zater dag 9 september, bij dhr. Ten Cate, Nieuweweg 8 te Scherpe- nisse. Dit als het weer het toelaat tenminste: anders wordt naar een andere datum uitgekeken. De opzet van de ploegwedstrijd is anders dan andere jaren: ook de niet-ploeger of de beginnende ploeger kan (met goed fatsoen) meedoen! De bedoeling is dat er 2 kategorieën ploegers aan deelnemen: FOTO: Bayer Agro Chemie le kategorie: mensen die al enkele malen hebben meege daan - 2e kategorie: nieuwelingen (mensen die nog nooit aan wed strijden hebben deelgenomen) Ter instruktie vooraf wordt op twee avonden (wederom onder voorbehoud: 23 en 25 augustus) resp. wat theorie behandeld en "proef-geploegd". Dit vooral voor de beginnelingen, maar ook zeker voor de "routiniers". Deze avonden worden verzorgd door dhr. Priem en dhr. de Rijke. Opgave (zowel voor de wedstrijd als voor de instruktieavonden) en inlichtingen vóór 20 augustus bij Ko Brooymans, tel. 01667- 385. Dus: Men neme de encyclopaedic of het woordenboek en zoeke bij de E; EMANCIPATIE "het proces, waarbij sociale groeperingen, vanuit een 2e- rangspositie in de samenleving, naar een volwaardige plaats oprukken en geïntegreerde bestanddelen van de maatschappe lijke orde worden. Dit proces kan zelfs op een totale assimilatie gelijkstelling, opneming, versmelting) uitlopen. Emancipatie kan van allerlei aard zijn: politiek (b.v. verwerving kiesrecht) economisch (deelneming in de welvaartsgroei) maatschappelijk (toegang tot alle milieus, instellingen, activi teiten) cultureel (aanvaarding van culturele stijl en waarden van de samenleving). Soms vallen de verschillende categoriën samen. De negere mancipatie in de VS bijv. omvat eigenlijk al deze elementen. Soms is er juist een tegenstrijdigheid, zoals b.v. in de 19e eeuw de joden, die zich economisch en cultureel naar boven gewerkt hadden. Zodanig, dat ze bewonderd, maar ook benijd werden, en daardoor politiek en maatschappelijk geweerd. Alomvatten de emancipatiebewegingen betreffen b.v. die tegen rassendis criminatie: de arbeidersbeweging; destijds die voer het vrou wenkiesrecht, nu die voor haar gelijkgerechtigdheid. En bijv. de strijd om de gelijkgerechtigdheid van de R.K. en de kleine gereformeerde groeperingen ("kleine luiden"). In dit verband herinner ik U eraan, dat Brabant en Limburg nog niet zó lang geleden z.g. Generaliteitslanden waren, ondergeschikt aan "Holland". Katholieken mochten geen ambtenaar worden, wat weer de oorzaak is, dat er zo velen in de handel gingen. Iets, wat nu vaak als verwijt wordt gehoord, maar wat is voortgekomen Velen die leiding geven aan een club of jongerengroep zullen zich afvragen waarom publiciteit voor hen van belang zou zijn. Ze horen wel eens van public relations, maar dan meestal in het bedrijfsleven: wat heb je daarmee in een vereniging van bescheiden omvang te maken? We willen dat in dit artikel eens toelichten en hopelijk heel wat bestuur ders, leiders en werkgroepen op bruikbare ideeën brengen. Bij publiciteit hebben we het dan over het onder de aandacht brengen van gebeurtenissen in de ruimste zin van het woord. Bij public relations bedoelen we het (ten behoeve van het werk) onderhouden van allerlei relaties. 1. Interne publiciteit Publiciteit is niet pas van belang als we een jaarfeest onder de aandacht van de buurt willen brengen. Ook voor de informatie van onze eigen leden, kan publiciteit een belangrijke rol spelen. We kunnen herinneren aan komende aktiviteiten, berichten doorgeven over afgelopen programma's. De onderlinge band kan onderhouden worden door persoonlijke berichten, bijdra gen van leden e.d. op te nemen. Ook kan de interne publiciteit dienen om de groep te informeren over dingen die er buiten onze kring gebeuren. Als we in dit verband van publiciteit spreken, moet niet onmiddelijk aan een geïllustreerd maand blad van royale omvang gedacht worden. Te denken valt ook aan: a. een eenvoudig gestencild mededelingen-bulletin met korte berichten en herinnering aan belangrijke evenementen; b. berichten onderaan de konvokatie. Zelfs de kleinste vereni ging zou aan eenvoudige interne publiciteit moeten doen. Het is een middel om ook naast de cluburen kontakt met elkaar te houden. Wie één of meer keren niet aanwezig was, blijft toch op de hoogte en wordt wellicht gestimuleerd om de volgende keer weer present te zijn. Leden willen ook graag weten hoe een andere aktiviteit geweest is. c. Denk bij informatie/evaluatie ook aan P.J.Zuid-Geluid. II. Externe publiciteit Van groter belang nog dan de interne kommunikatie is de ex terne publiciteit. Teveel nog gaan we ervan uit dat jongeren naar ons toekomen. We klagen over gebrek aan belangstelling van ouders, zelfs waar ouders nog nooit een bericht van de vereni ging ontvangen hebben. We vinden het vreemd dat de P.J.Z. in onze plaats onbekend - en daardoor onbemind? - is, zelfs als we nog nooit met ons werk naar buiten zijn gestapt. 1 In vrijwel elke plaats in ons land verschijnen naast de dagbla den wekelijks advertentiebladen met wijkberichten en plaatse lijk nieuws. De redakties van zulke bladen zijn in de regel blij met kopij en stellen weinig eisen aan de inhoud. Het bericht over een suksesvolle filmavond is er even welkom als de aankondi ging van een diskussieprogramma. 2. Zelfs een algemene oproep voor nieuwe leden - die je in de dagbladen beslist niet kwijt kunt - vindt in zo'n wijkblad wel een plaatsje. 3. Een middel dat tot mijn verbazing zelden gebruikt wordt is het aanbrengen van berichten op mededelingenborden van scholen. Immers daar vinden we dagelijks vele jongeren: de groep die van ons werk moet weten. uit discriminatie destijds van de R.K. minderheidsgroep. Men zou kunnen zeggen, dat emancipatie steeds streeft naar gelijkgerechtigdheid van diegenen, die in de ongunstige po sitie verkeren. Het FEMINISME (te vinden bij de F.) is: "de in de 19e eeuw opkomende beweging, die VOOR DE VROUW meer rechten opeist op het gebied van arbeid, onder wijs en burgerrecht, (vrouwenbeweging)". Het feminisme richt zich dus in het bijzonder op de VROU WENEMANCIPATIE, maar hiermee is hierover niet alles ge zegd. Bij het ontstaan van het feminisme leek het streven een soort "gelijk willen worden aan de man". Nu is het feminisme, anders dan de vrouwenemancipatie, in het bijzonder gericht op het recht van de vrouw zichzelf te mogen zijn, niet "opgenomen" in de mannelijke maatschappijvisie maar als volwaardig part ner, die de tweede helft van de totale "mensmaatschappij" in brengt. namelijk die, uitgaande van de vrouwelijke maatschap pijvisie. Vrouwenemancipatie, trouwens elke vorm van emancipatie, beoogt gelijkgerechtigheid in de maatschappij zoals deze nu eenmaal is. En dat is, welke ideologie of welk regime er ook achter zit, altijd de vorm, waarin de man deze opvat. De feministen zien dit dus als DE HELFT VAN HOE HET ZOU MOETEN ZIJN. Het spreekt vanzelf, dat in de geschiedenis deze mannenmaat schappij steeds sterk is bevestigd. Bijvoorbeeld wel zeer sterk door de Kerk. 4. Hetzelfde geldt voor openbare leeszalen, waar je in de regel met gemak een mededeling of affiche mag ophangen (denk ook eens aan café's, dorpshuizen). 5. Je afdelingsblad of informatiestencil op diverse plaatsen (leestafels, informatiestandaards) leggen. Om de aandacht van de pers te krijgen kunnen we verschil lende wegen bewandelen. Voor berichten over lopende ak tiviteiten kunnen we volstaan met een zelf geschreven be richt dat we aan de redaktie van een dagblad of wijkblad zenden. Bij grotere bladen moet even nagegaan worden of er een speciale jeugd-redaktie is. In 'dat geval sturen we het rechtstreeks aan de betrokken persoon; dat verhoogt de kans op plaatsing. Bij belangrijker gebeurtenissen nodigen we de pers uit zelf aanwezig te zijn. Persmensen hebben meestal weinig tijd, dus zorgen we dat iemand beschikbaar is om snel volledige informatie te verschaffen. Ook kunnen we een informatie-set samenstellen die we aan persverte genwoordigers overhandigen. Daarin staan de belangrijkste gegevens (namen, bedragen, historie e.d.) van de gebeurte nissen vermeld. Het kan nuttig zijn bij een krant, waarmee we als vereniging veel kontakt hebben, een vast kontakt- persoon te zoeken. We sturen hem het verenigingsblad, bellen we af en toe eens op over het lopende werk en plannen voor de toekomst en gaan na in welke zaken hij vooral geïnteresseerd zou zijn. Om het de redaktie zo gemakkelijk mogelijk te maken, moet het bericht zoveel mogelijk persklaar zijn. Relatie-armoede Vele verenigingen worden gekenmerkt door een grote armoede aan relaties. Op zich is dit geen wonder, want het onderhouden van relaties kost tijd. En we hebben onze handen vol aan de clubavonden, de voorbereiding en het nawerk, de bestuursver gaderingen en het clubgebouw. De relatie-armoede wreekt zich als we plotseling mensen en instanties nodig hebben. Vele gemeentebesturen die beslissen over het ja of nee bij een subsidie-aanvraag kennen ons werk nauwelijks. Financiële akties leveren soms maar weinig op, omdat men ons werk niet kent en niet weet of het doel wel belangrijk genoeg is. We kunnen geen nieuwe leiding vinden omdat bijna niemand buiten onze kring weet wat er in ons werk omgaat en hoe boei end dat kan zijn. Het terrein van de public relations, want daarover hebben we het, is het gebied van ons werk waar de kost voor de baat uitgaat. Belangrijke baat soms, die de kost wel waard is. Vele verenigingen hebben donateurs die eigenlijk nooit iets van het werk horen of hooguit het jaarverslag krijgen. We teren op een oude band en zien het aantal donateurs in vele gevallen alleen maar afnemen. Daarom: stel een werkgroepje of bestuurslid aan, die zich speciaal (of uitsluitend) met publiciteit/p.r. bezighoudt. "Het geeft niet hoe ze over je schrijven, éls ze maar over je schrijven!!!!!" En merkwaardigerwijs zou je kunnen stellen, dat juist Jezus de enige (voor ons) aanwijsbare mens is geweest, die volkomen vrij was van welk vooroordeel of welke pedanterie dan ook. En die zó vrij was, dat hij zich van zijn beide kanten, de mannelijke zowel als de vrouwelijke heeft durven tonen. Elke mens heeft beide eigenschappen in zich, maar er is moed voor nodig dit te erkennen, zeker in die tijd. Hij toonde, hergaf daardoor, de achtergestelde (groep) openlijk de eigen waarde, daarmee het zelfbewustzijn. Daarmee tornde hij aan de maatschappelijke orde, die hechtdoortimmerd is ge bleken. Iets, dat in eeuwen gegroeid is tot de huidige vorm is niet in een handomdraai te veranderen. Een kleine doch regelmatige druppel kan meer veranderen dan af en toe een stortbui. Heel jammer is dan ook, dat beide begrippen, en vooral het feminisme, zo'n nare klank hebben gekregen. Want is er iets beters te bedenken dan het opkomen voor de achtergestelde in de samenleving? De felheid, waarmee sommigen zich in dit vlak menen te moe ten presenteren, vooral via de media, heeft nogal wat kwaad gedaan. En dat verdienen de beide bewegingen niet. Die felheid doet eigen vooroordelen veronderstellen, terwijl zij toch tege lijkertijd van de medemens vragen vooringenomenheid te laten vallen. Het zou te wensen zijn, dat men zich kan bevrijden (emancipe ren) van de hierdoor gegroeide achterdocht, om zo met waar achtige openheid na te denken of er misschien iets waardevols zou kunnen zitten in de doelstellingen van deze bewegingen. Of het nu gaat om surinamers, gastarbeiders, psychisch ges toorden, homofielen of vrouwen- met- vrijheidsdrang. Ik geloof, dat we op al deze vlakken beladen zijn met vooroordelen, waar van we moeten zien los te komen. Net zo goed als van die tegenover mannen.Want die zijn er ook. En met "we" bedoel ik mannen zowel als vrouwen. Onze aarde hebben we toch allesbehalve tot een paradijs gemaakt. Zou iets nieuws misschien ook iets goeds in zich kunnen bergen? L.H.G.v.d. Hoek- M.P. N.B. Wat ik over het feminisme heb aangehaald heb ik grotendeels uit een intervieuw gehaald, dat gepubliceerd werd in het maandblad De Vrouw van de Belgische vereni ging CMB V, met de Nederlandse Mevrouw Halkes. Deze heeft een studieopdracht van de univ. v. Nijmegen over De verhouding van het Feminisme tot het Christendom.Mis schien een onderwerp voor een toekomstige Landelijke A l- gemene Vergadering? onder redaktie van de Redaktiekommissie Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Brabant Redaktieadres: Mevr. A.W. de Jonge-Jansen, Bosdijk 1, 4493 PD Kamperland, tel.: 01107-610 I)e vraag rees of het niet dienstig zou zijn om het verschil tussen deze twee begrippen eens uit te leggen in onze rubriek. Er bestaat nogal wat misverstand over en dat heeft geleid tot vooroordeel.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 15