VOO It IB
VROOW
Emancipatie Feminisme
PUBLICITEIT EN PUBLIC RELATIONS
Belangrijk: ook voor de kleinste afdeling van de P.J.Z.
Regionale Ploegwedstrijd Tholen
Ploegers en niet-ploegers opgelet!
Onze jaarlijkse ploegwedstrijd wordt dit jaar gehouden op zater
dag 9 september, bij dhr. Ten Cate, Nieuweweg 8 te Scherpe-
nisse. Dit als het weer het toelaat tenminste: anders wordt naar
een andere datum uitgekeken.
De opzet van de ploegwedstrijd is anders dan andere jaren: ook
de niet-ploeger of de beginnende ploeger kan (met goed
fatsoen) meedoen!
De bedoeling is dat er 2 kategorieën ploegers aan deelnemen:
FOTO: Bayer Agro Chemie
le kategorie: mensen die al enkele malen hebben meege
daan
- 2e kategorie: nieuwelingen (mensen die nog nooit aan wed
strijden hebben deelgenomen)
Ter instruktie vooraf wordt op twee avonden (wederom onder
voorbehoud: 23 en 25 augustus) resp. wat theorie behandeld en
"proef-geploegd". Dit vooral voor de beginnelingen, maar ook
zeker voor de "routiniers". Deze avonden worden verzorgd door
dhr. Priem en dhr. de Rijke.
Opgave (zowel voor de wedstrijd als voor de instruktieavonden)
en inlichtingen vóór 20 augustus bij Ko Brooymans, tel. 01667-
385.
Dus: Men neme de encyclopaedic of het woordenboek en zoeke
bij de E; EMANCIPATIE
"het proces, waarbij sociale groeperingen, vanuit een 2e-
rangspositie in de samenleving, naar een volwaardige plaats
oprukken en geïntegreerde bestanddelen van de maatschappe
lijke orde worden.
Dit proces kan zelfs op een totale assimilatie gelijkstelling,
opneming, versmelting) uitlopen.
Emancipatie kan van allerlei aard zijn:
politiek (b.v. verwerving kiesrecht)
economisch (deelneming in de welvaartsgroei)
maatschappelijk (toegang tot alle milieus, instellingen, activi
teiten)
cultureel (aanvaarding van culturele stijl en waarden van de
samenleving).
Soms vallen de verschillende categoriën samen. De negere
mancipatie in de VS bijv. omvat eigenlijk al deze elementen.
Soms is er juist een tegenstrijdigheid, zoals b.v. in de 19e eeuw
de joden, die zich economisch en cultureel naar boven gewerkt
hadden. Zodanig, dat ze bewonderd, maar ook benijd werden,
en daardoor politiek en maatschappelijk geweerd. Alomvatten
de emancipatiebewegingen betreffen b.v. die tegen rassendis
criminatie: de arbeidersbeweging; destijds die voer het vrou
wenkiesrecht, nu die voor haar gelijkgerechtigdheid. En bijv. de
strijd om de gelijkgerechtigdheid van de R.K. en de kleine
gereformeerde groeperingen ("kleine luiden"). In dit verband
herinner ik U eraan, dat Brabant en Limburg nog niet zó lang
geleden z.g. Generaliteitslanden waren, ondergeschikt aan
"Holland". Katholieken mochten geen ambtenaar worden, wat
weer de oorzaak is, dat er zo velen in de handel gingen. Iets, wat
nu vaak als verwijt wordt gehoord, maar wat is voortgekomen
Velen die leiding geven aan een club of jongerengroep zullen
zich afvragen waarom publiciteit voor hen van belang zou
zijn. Ze horen wel eens van public relations, maar dan
meestal in het bedrijfsleven: wat heb je daarmee in een
vereniging van bescheiden omvang te maken? We willen dat
in dit artikel eens toelichten en hopelijk heel wat bestuur
ders, leiders en werkgroepen op bruikbare ideeën brengen.
Bij publiciteit hebben we het dan over het onder de aandacht
brengen van gebeurtenissen in de ruimste zin van het woord.
Bij public relations bedoelen we het (ten behoeve van het
werk) onderhouden van allerlei relaties.
1. Interne publiciteit
Publiciteit is niet pas van belang als we een jaarfeest onder de
aandacht van de buurt willen brengen. Ook voor de informatie
van onze eigen leden, kan publiciteit een belangrijke rol spelen.
We kunnen herinneren aan komende aktiviteiten, berichten
doorgeven over afgelopen programma's. De onderlinge band
kan onderhouden worden door persoonlijke berichten, bijdra
gen van leden e.d. op te nemen. Ook kan de interne publiciteit
dienen om de groep te informeren over dingen die er buiten
onze kring gebeuren. Als we in dit verband van publiciteit
spreken, moet niet onmiddelijk aan een geïllustreerd maand
blad van royale omvang gedacht worden. Te denken valt ook
aan:
a. een eenvoudig gestencild mededelingen-bulletin met korte
berichten en herinnering aan belangrijke evenementen;
b. berichten onderaan de konvokatie. Zelfs de kleinste vereni
ging zou aan eenvoudige interne publiciteit moeten doen.
Het is een middel om ook naast de cluburen kontakt met
elkaar te houden. Wie één of meer keren niet aanwezig was,
blijft toch op de hoogte en wordt wellicht gestimuleerd om
de volgende keer weer present te zijn. Leden willen ook
graag weten hoe een andere aktiviteit geweest is.
c. Denk bij informatie/evaluatie ook aan P.J.Zuid-Geluid.
II. Externe publiciteit
Van groter belang nog dan de interne kommunikatie is de ex
terne publiciteit. Teveel nog gaan we ervan uit dat jongeren naar
ons toekomen. We klagen over gebrek aan belangstelling van
ouders, zelfs waar ouders nog nooit een bericht van de vereni
ging ontvangen hebben. We vinden het vreemd dat de P.J.Z. in
onze plaats onbekend - en daardoor onbemind? - is, zelfs als we
nog nooit met ons werk naar buiten zijn gestapt.
1 In vrijwel elke plaats in ons land verschijnen naast de dagbla
den wekelijks advertentiebladen met wijkberichten en plaatse
lijk nieuws. De redakties van zulke bladen zijn in de regel blij
met kopij en stellen weinig eisen aan de inhoud. Het bericht over
een suksesvolle filmavond is er even welkom als de aankondi
ging van een diskussieprogramma.
2. Zelfs een algemene oproep voor nieuwe leden - die je in de
dagbladen beslist niet kwijt kunt - vindt in zo'n wijkblad wel een
plaatsje.
3. Een middel dat tot mijn verbazing zelden gebruikt wordt is
het aanbrengen van berichten op mededelingenborden van
scholen. Immers daar vinden we dagelijks vele jongeren: de
groep die van ons werk moet weten.
uit discriminatie destijds van de R.K. minderheidsgroep.
Men zou kunnen zeggen, dat emancipatie steeds streeft naar
gelijkgerechtigdheid van diegenen, die in de ongunstige po
sitie verkeren.
Het FEMINISME (te vinden bij de F.) is:
"de in de 19e eeuw opkomende beweging, die VOOR DE
VROUW meer rechten opeist op het gebied van arbeid, onder
wijs en burgerrecht, (vrouwenbeweging)".
Het feminisme richt zich dus in het bijzonder op de VROU
WENEMANCIPATIE, maar hiermee is hierover niet alles ge
zegd. Bij het ontstaan van het feminisme leek het streven een
soort "gelijk willen worden aan de man". Nu is het feminisme,
anders dan de vrouwenemancipatie, in het bijzonder gericht op
het recht van de vrouw zichzelf te mogen zijn, niet "opgenomen"
in de mannelijke maatschappijvisie maar als volwaardig part
ner, die de tweede helft van de totale "mensmaatschappij" in
brengt. namelijk die, uitgaande van de vrouwelijke maatschap
pijvisie.
Vrouwenemancipatie, trouwens elke vorm van emancipatie,
beoogt gelijkgerechtigheid in de maatschappij zoals deze nu
eenmaal is. En dat is, welke ideologie of welk regime er ook
achter zit, altijd de vorm, waarin de man deze opvat. De
feministen zien dit dus als DE HELFT VAN HOE HET
ZOU MOETEN ZIJN.
Het spreekt vanzelf, dat in de geschiedenis deze mannenmaat
schappij steeds sterk is bevestigd. Bijvoorbeeld wel zeer sterk
door de Kerk.
4. Hetzelfde geldt voor openbare leeszalen, waar je in de regel
met gemak een mededeling of affiche mag ophangen (denk ook
eens aan café's, dorpshuizen).
5. Je afdelingsblad of informatiestencil op diverse plaatsen
(leestafels, informatiestandaards) leggen.
Om de aandacht van de pers te krijgen kunnen we verschil
lende wegen bewandelen. Voor berichten over lopende ak
tiviteiten kunnen we volstaan met een zelf geschreven be
richt dat we aan de redaktie van een dagblad of wijkblad
zenden. Bij grotere bladen moet even nagegaan worden of er
een speciale jeugd-redaktie is. In 'dat geval sturen we het
rechtstreeks aan de betrokken persoon; dat verhoogt de
kans op plaatsing. Bij belangrijker gebeurtenissen nodigen
we de pers uit zelf aanwezig te zijn. Persmensen hebben
meestal weinig tijd, dus zorgen we dat iemand beschikbaar
is om snel volledige informatie te verschaffen. Ook kunnen
we een informatie-set samenstellen die we aan persverte
genwoordigers overhandigen. Daarin staan de belangrijkste
gegevens (namen, bedragen, historie e.d.) van de gebeurte
nissen vermeld. Het kan nuttig zijn bij een krant, waarmee
we als vereniging veel kontakt hebben, een vast kontakt-
persoon te zoeken. We sturen hem het verenigingsblad,
bellen we af en toe eens op over het lopende werk en plannen
voor de toekomst en gaan na in welke zaken hij vooral
geïnteresseerd zou zijn.
Om het de redaktie zo gemakkelijk mogelijk te maken,
moet het bericht zoveel mogelijk persklaar zijn.
Relatie-armoede
Vele verenigingen worden gekenmerkt door een grote armoede
aan relaties. Op zich is dit geen wonder, want het onderhouden
van relaties kost tijd. En we hebben onze handen vol aan de
clubavonden, de voorbereiding en het nawerk, de bestuursver
gaderingen en het clubgebouw.
De relatie-armoede wreekt zich als we plotseling mensen en
instanties nodig hebben. Vele gemeentebesturen die beslissen
over het ja of nee bij een subsidie-aanvraag kennen ons werk
nauwelijks. Financiële akties leveren soms maar weinig op,
omdat men ons werk niet kent en niet weet of het doel wel
belangrijk genoeg is.
We kunnen geen nieuwe leiding vinden omdat bijna niemand
buiten onze kring weet wat er in ons werk omgaat en hoe boei
end dat kan zijn.
Het terrein van de public relations, want daarover hebben we
het, is het gebied van ons werk waar de kost voor de baat uitgaat.
Belangrijke baat soms, die de kost wel waard is.
Vele verenigingen hebben donateurs die eigenlijk nooit iets
van het werk horen of hooguit het jaarverslag krijgen.
We teren op een oude band en zien het aantal donateurs in
vele gevallen alleen maar afnemen.
Daarom: stel een werkgroepje of bestuurslid aan, die zich
speciaal (of uitsluitend) met publiciteit/p.r. bezighoudt.
"Het geeft niet hoe ze over je schrijven, éls ze maar over je
schrijven!!!!!"
En merkwaardigerwijs zou je kunnen stellen, dat juist Jezus de
enige (voor ons) aanwijsbare mens is geweest, die volkomen vrij
was van welk vooroordeel of welke pedanterie dan ook. En die
zó vrij was, dat hij zich van zijn beide kanten, de mannelijke
zowel als de vrouwelijke heeft durven tonen. Elke mens heeft
beide eigenschappen in zich, maar er is moed voor nodig dit te
erkennen, zeker in die tijd.
Hij toonde, hergaf daardoor, de achtergestelde (groep) openlijk
de eigen waarde, daarmee het zelfbewustzijn. Daarmee tornde
hij aan de maatschappelijke orde, die hechtdoortimmerd is ge
bleken.
Iets, dat in eeuwen gegroeid is tot de huidige vorm is niet in een
handomdraai te veranderen.
Een kleine doch regelmatige druppel kan meer veranderen dan
af en toe een stortbui.
Heel jammer is dan ook, dat beide begrippen, en vooral het
feminisme, zo'n nare klank hebben gekregen. Want is er iets
beters te bedenken dan het opkomen voor de achtergestelde in
de samenleving?
De felheid, waarmee sommigen zich in dit vlak menen te moe
ten presenteren, vooral via de media, heeft nogal wat kwaad
gedaan. En dat verdienen de beide bewegingen niet. Die felheid
doet eigen vooroordelen veronderstellen, terwijl zij toch tege
lijkertijd van de medemens vragen vooringenomenheid te laten
vallen.
Het zou te wensen zijn, dat men zich kan bevrijden (emancipe
ren) van de hierdoor gegroeide achterdocht, om zo met waar
achtige openheid na te denken of er misschien iets waardevols
zou kunnen zitten in de doelstellingen van deze bewegingen.
Of het nu gaat om surinamers, gastarbeiders, psychisch ges
toorden, homofielen of vrouwen- met- vrijheidsdrang. Ik geloof,
dat we op al deze vlakken beladen zijn met vooroordelen, waar
van we moeten zien los te komen. Net zo goed als van die
tegenover mannen.Want die zijn er ook.
En met "we" bedoel ik mannen zowel als vrouwen. Onze aarde
hebben we toch allesbehalve tot een paradijs gemaakt. Zou iets
nieuws misschien ook iets goeds in zich kunnen bergen?
L.H.G.v.d. Hoek- M.P.
N.B. Wat ik over het feminisme heb aangehaald heb ik
grotendeels uit een intervieuw gehaald, dat gepubliceerd
werd in het maandblad De Vrouw van de Belgische vereni
ging CMB V, met de Nederlandse Mevrouw Halkes. Deze
heeft een studieopdracht van de univ. v. Nijmegen over De
verhouding van het Feminisme tot het Christendom.Mis
schien een onderwerp voor een toekomstige Landelijke A l-
gemene Vergadering?
onder redaktie van de Redaktiekommissie
Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland
en Brabant
Redaktieadres: Mevr. A.W. de Jonge-Jansen,
Bosdijk 1, 4493 PD Kamperland,
tel.: 01107-610
I)e vraag rees of het niet dienstig zou zijn om het verschil tussen deze twee begrippen eens uit te leggen in onze rubriek.
Er bestaat nogal wat misverstand over en dat heeft geleid tot vooroordeel.