aufc®- afitualï- feeiten Citroen Acadiane nieuwe kleine bestelwagen Ritmo - nieuwste Fiat middenklasser Chevette Celebration Boordcomputer voor Cadillac Nieuwe Citroën Visa komt op de markt Op de onlangs gehouden automobieltentoonstelling te Turijn was de nieuwste loot van het Fiat concern reeds te zien. De Ritmo. Een middenklasse wagen die technisch grote overeen komst vertoond met de 128 en de Autobianchi. Fiat is met Ritmo-naamgeving afgestapt van de reeds jarenlange gevolgde lijn van typeaanduiding in cijfers bijv. J24 - 126 - 127 - 131 - 132. De Ritmo is geheel nieuw qua styling en uitgevoerd met de tegenwoordig zoveel gevraagde 3e en 5e deur. Grote bumpers van kunststof waarmee lichte aanrijdingschade voorkomen kan worden passen ook in deze trend. Zowel de vormgeving van de wieldoppen van de deurgrepen als de schakelaars wijken af van hetgeen over het algemeen wordt toegepast en zijn modern en aantrakkelijk uitgevoerd. De motor is dwarsgeplaatst en verkrijgbaar in een 1300 cc (65 pk) en een 1500 cc (75 pk) uitvoering. Speciaal voor de Italiaanse thuis markt wordt ook nog een 1100 cc uitvoering uitgebracht. Nor maal is een 4-versnellings bak maar tegen meerprijs is ook een 5-versnellingsbak en een automatische leverbaar. Levering zal door Fiat-importeur Leonard Lang eind 1978 van start gaan. De prijzen zijn (ons) nog niet bekend maar zullen naar verwacht wordt ca. 10% hoger liggen dan de 128 serie die overigens, na een jaar lang rust op het prijzenfront, ook 7% (zullen) stijgen. Ter vervanging van de AZU en AK bestelwagens brengt Citroen Nederland b.v. de Acadiane kleine bedrijfswagen op de markt. In de nieuwe uitvoering is het principe van het ontwerp en de constructie van de vroegere bestelwagens behouden gebleven, wagens die hun solide bouw ruimschoots hebben bewezen (1.250.000 gefabriceerde exemplaren). De Acadiane heeft een meer aangepast platformchassis, een groter laadvolume, een meer harmonieuze carrosserie, een zeer duidelijk verbeterd ca- redaktie van Ing. J.F. Blanksma Ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum als autofabrikant van Vauxhall Motors, de Bngelse dochteronderneming van Gene ral Motors, is in ons land tijdelijk een speciale Chevette "Celebra tion" uitvoering verkrijgbaar. De Chevette Celebration is uitgerust met een aantal extra's waarvoor geen meerprijs in rekening wordt gebracht. Met als basis de Vaux hall Chevette de Luxe, uitgerust met de beproefde 1256 cc motor kreeg dit jubileum model als ex tra uitrusting een vinyl dak, rub ber beschermingsstrips op de flanken, bumperrossetten vóór en binecomfort, een krachtiger motor en schijfremmen aan de „voorzijde. Veranderingen ten opzichte van de AZU en AK bestelwagens zijn o.m. de voorzijde type 2CV, is vervangen door een Dyane voor kant voorzien van een aangepast dak (geringe luchtweer- stand). het laadgedeelte heeft vlakkere en meer afgeronde lijnen. het laadvolume is vergroot met 170dm3, hetgeen het laad volume brengt op 2,27m3 de nuttige laadlengte is op 1,61 m gebracht (zijnde 14,7 cm meer). de prestaties zijn aanzienlijk verbeterd, met een maximum snelheid van 100 km/u en een bijna 20% groter vermogen: 31 DIN pk (22,74 kW) bij 5750 tpm. Bovendien is aandacht besteed aan het comfort in het bestuur derscompartiment door: een beter zicht, neerdraaibare ramen, een comfortabeler zitpositie, verstelbare stoelen, een nieuw in strumentenpaneel en dashboard van het type Dyane. Veilig heidsgordels met oprolmechanisne worden standaard op de aufo geleverd. De rijklaarprijs bedraagt 8.800,— inklusief BTW en 7.457,63 exclusief BTW. Enkele technische gegevens: 2 cilinder Boxermotor van 602 cm3 cilinderinhoud, die een max. vermogen van 31 pk of 22.8 kW bij 5750 tpm. leveren en een max. koppel van 4.2 mkg of 41.20 Nm bij 3500 tpm.. 4 versnellingenbak achteruit, rijklaargewicht 680 kg. Totaal beladen gewicht 1115 kg. zodat de nuttige lading (zonder bestuurder) 475 kg mag bedragen. Aanhanggewicht omberemd 345 kg. beremd 500 kg. Wegtrekken op een helling van 12% met volledig treingewicht is het maximaal haalbare. van lichtmetalen wielen, waar voor een meerprijs van 355,— inclusief BTW geldt. gebruik te maken. Omdat daarbij uitgegaan is van reeds in de praktijk beproefde elementen is de verwachting gerechtvaar digd dat dit nieuwe model weinig "kinderziekten" zal vertonen en een lange levensduur gewaarborgd is. De naar voren hellende motorkap geeft ruim uitzicht naar voren en de achterkant is door het uitzicht door de brede achterruit goed gemarkeerd. Schildvormige bumpers van polypropyleen, als het ware ingebouwd in de carrosserie geven bij lichte aan rijdingen, een doeltreffende bescherming. Een 5e-deur en neerklapbare achterbank maken de Visa tot een wagen met vele praktische gebruiksmogelijkheden. De vorm van het instrumentenpaneel is ontleend aan dat van de CX serie, met dien verstande dat een en ander aan dit type is- aangepast, opnieuw gegroepeerd en zeer dicht bij het stuurwiel, onder handbereik is geplaatst. De Visa zal leverbaar zijn in twee versies (met een cilinderin houd die overeenkomt met een frans fiscaal vermogen van 4 en 5CV) en drie uitvoeringen, Spécial en Club: 4CV en Super: 5CV. Lage benzineverbruikcijfers (1 op 17,5 en 1 op 16.1 bij 90 km/h, al naar gelang het model) maken de verschillende versies van de Visa tot opmerkelijk zuinige auto's. achter, een verschroomd uitlaat- sierstuk en wielsierringen. Het hier afgebeelde model is voorzien Ook in de auto heeft de computer zijn intrede gedaan! In de Verenigde Staten kan nu op de Cadillac Seville een electronisch toetsenbord worden geleverd. Aldus General Motors Conti nental S.A. Nederland in een persbericht, waarbij de inge bouwde "tripcomputer" die met een M 6800 ingebouwde mini- processor werkt, de bestuurder informeren over een aantal za ken die voor hem van belang kunnen zijn. Zo geeft het in het dashbord ingebouwde beeldschermpje desgewenst informatie over het gemiddeld brandstofverbruik, het verbruik op elk mo ment, de gemiddelde snelheid, de tijd, het toerental van de motor, de temperatuur van de koelvloeistof, de elektrische spanning, maar ook over de sinds het vertrek verlopen tijd, de afstand die nog moet worden afgelegd, de afstand die met de resterende brandstof nog kan worden afgelegd en tenslotte het vermoedelijke uur van aankomst ter bestemming. Volgens de hoofdingenieur van Cadillac is een en ander slechts het begin van een serie nieuwe toepassingsmogelijkheden van de auto- Citroën zal op de komende autotentoonstelling van Parijs, die van 5 tot 15 oktober a.s. zal worden gehouden een nieuw model introduceren die de naan Visa mee krijgt. In het merkengamma van Citroën zal de Visa tussen de 2CV-Dyane-LN en de GS'en inliggen en dus de plaats van de Ami gaan innemen. Het betreft een 5-deurs sedan model met de bekende Citroën voorwielaan drijving, compact van vormgeving (lengte minder dan 3,70 mtr.) maar toch een verhoudingsgewijs ruim interieur en door de 5 deuren een bijzonder gemakkelijke toegankelijkheid. De car rosserie is door de aërodynamische vormgeving fraai gelijnd. Het originele ontwerp van deze modellen, dat in verschillende versies en uitvoeringen wordt gebracht, is een voorbeeld van wat er door een ontwerp-afdeling tot stand kan worden gebracht; een afdeling die zich voortdurend bezighoudt met het tot uit drukking brengen van de eigen persoonlijkheid van een merk, door van de hulpbronnen van een belangrijke industriële groep 9

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 9