aufc®-
afitualï-
feeiten
Citroen Acadiane
nieuwe kleine bestelwagen
Ritmo - nieuwste Fiat
middenklasser
Chevette
Celebration
Boordcomputer voor Cadillac
Nieuwe Citroën Visa komt op de
markt
Op de onlangs gehouden automobieltentoonstelling te Turijn
was de nieuwste loot van het Fiat concern reeds te zien. De
Ritmo. Een middenklasse wagen die technisch grote overeen
komst vertoond met de 128 en de Autobianchi. Fiat is met
Ritmo-naamgeving afgestapt van de reeds jarenlange gevolgde
lijn van typeaanduiding in cijfers bijv. J24 - 126 - 127 - 131 - 132.
De Ritmo is geheel nieuw qua styling en uitgevoerd met de
tegenwoordig zoveel gevraagde 3e en 5e deur. Grote bumpers
van kunststof waarmee lichte aanrijdingschade voorkomen
kan worden passen ook in deze trend.
Zowel de vormgeving van de wieldoppen van de deurgrepen als
de schakelaars wijken af van hetgeen over het algemeen wordt
toegepast en zijn modern en aantrakkelijk uitgevoerd. De motor
is dwarsgeplaatst en verkrijgbaar in een 1300 cc (65 pk) en een
1500 cc (75 pk) uitvoering. Speciaal voor de Italiaanse thuis
markt wordt ook nog een 1100 cc uitvoering uitgebracht. Nor
maal is een 4-versnellings bak maar tegen meerprijs is ook een
5-versnellingsbak en een automatische leverbaar. Levering zal
door Fiat-importeur Leonard Lang eind 1978 van start gaan. De
prijzen zijn (ons) nog niet bekend maar zullen naar verwacht
wordt ca. 10% hoger liggen dan de 128 serie die overigens, na een
jaar lang rust op het prijzenfront, ook 7% (zullen) stijgen.
Ter vervanging van de AZU en AK bestelwagens brengt Citroen
Nederland b.v. de Acadiane kleine bedrijfswagen op de markt.
In de nieuwe uitvoering is het principe van het ontwerp en de
constructie van de vroegere bestelwagens behouden gebleven,
wagens die hun solide bouw ruimschoots hebben bewezen
(1.250.000 gefabriceerde exemplaren). De Acadiane heeft een
meer aangepast platformchassis, een groter laadvolume, een
meer harmonieuze carrosserie, een zeer duidelijk verbeterd ca-
redaktie van Ing. J.F. Blanksma
Ter gelegenheid van het 75-jarig
jubileum als autofabrikant van
Vauxhall Motors, de Bngelse
dochteronderneming van Gene
ral Motors, is in ons land tijdelijk
een speciale Chevette "Celebra
tion" uitvoering verkrijgbaar. De
Chevette Celebration is uitgerust
met een aantal extra's waarvoor
geen meerprijs in rekening wordt
gebracht. Met als basis de Vaux
hall Chevette de Luxe, uitgerust
met de beproefde 1256 cc motor
kreeg dit jubileum model als ex
tra uitrusting een vinyl dak, rub
ber beschermingsstrips op de
flanken, bumperrossetten vóór en
binecomfort, een krachtiger motor en schijfremmen aan de
„voorzijde.
Veranderingen ten opzichte van de AZU en AK bestelwagens
zijn o.m.
de voorzijde type 2CV, is vervangen door een Dyane voor
kant voorzien van een aangepast dak (geringe luchtweer-
stand).
het laadgedeelte heeft vlakkere en meer afgeronde lijnen.
het laadvolume is vergroot met 170dm3, hetgeen het laad
volume brengt op 2,27m3
de nuttige laadlengte is op 1,61 m gebracht (zijnde 14,7 cm
meer).
de prestaties zijn aanzienlijk verbeterd, met een maximum
snelheid van 100 km/u en een bijna 20% groter vermogen: 31
DIN pk (22,74 kW) bij 5750 tpm.
Bovendien is aandacht besteed aan het comfort in het bestuur
derscompartiment door: een beter zicht, neerdraaibare ramen,
een comfortabeler zitpositie, verstelbare stoelen, een nieuw in
strumentenpaneel en dashboard van het type Dyane. Veilig
heidsgordels met oprolmechanisne worden standaard op de
aufo geleverd. De rijklaarprijs bedraagt 8.800,— inklusief
BTW en 7.457,63 exclusief BTW.
Enkele technische gegevens: 2 cilinder Boxermotor van 602 cm3
cilinderinhoud, die een max. vermogen van 31 pk of 22.8 kW bij
5750 tpm. leveren en een max. koppel van 4.2 mkg of 41.20 Nm
bij 3500 tpm.. 4 versnellingenbak achteruit, rijklaargewicht
680 kg.
Totaal beladen gewicht 1115 kg. zodat de nuttige lading (zonder
bestuurder) 475 kg mag bedragen. Aanhanggewicht omberemd
345 kg. beremd 500 kg. Wegtrekken op een helling van 12% met
volledig treingewicht is het maximaal haalbare.
van lichtmetalen wielen, waar
voor een meerprijs van 355,—
inclusief BTW geldt.
gebruik te maken. Omdat daarbij uitgegaan is van reeds in de
praktijk beproefde elementen is de verwachting gerechtvaar
digd dat dit nieuwe model weinig "kinderziekten" zal vertonen
en een lange levensduur gewaarborgd is.
De naar voren hellende motorkap geeft ruim uitzicht naar voren
en de achterkant is door het uitzicht door de brede achterruit
goed gemarkeerd. Schildvormige bumpers van polypropyleen,
als het ware ingebouwd in de carrosserie geven bij lichte aan
rijdingen, een doeltreffende bescherming.
Een 5e-deur en neerklapbare achterbank maken de Visa tot een
wagen met vele praktische gebruiksmogelijkheden.
De vorm van het instrumentenpaneel is ontleend aan dat van de
CX serie, met dien verstande dat een en ander aan dit type is-
aangepast, opnieuw gegroepeerd en zeer dicht bij het stuurwiel,
onder handbereik is geplaatst.
De Visa zal leverbaar zijn in twee versies (met een cilinderin
houd die overeenkomt met een frans fiscaal vermogen van 4 en
5CV) en drie uitvoeringen, Spécial en Club: 4CV en Super:
5CV. Lage benzineverbruikcijfers (1 op 17,5 en 1 op 16.1 bij 90
km/h, al naar gelang het model) maken de verschillende versies
van de Visa tot opmerkelijk zuinige auto's.
achter, een verschroomd uitlaat-
sierstuk en wielsierringen. Het
hier afgebeelde model is voorzien
Ook in de auto heeft de computer zijn intrede gedaan! In de
Verenigde Staten kan nu op de Cadillac Seville een electronisch
toetsenbord worden geleverd. Aldus General Motors Conti
nental S.A. Nederland in een persbericht, waarbij de inge
bouwde "tripcomputer" die met een M 6800 ingebouwde mini-
processor werkt, de bestuurder informeren over een aantal za
ken die voor hem van belang kunnen zijn. Zo geeft het in het
dashbord ingebouwde beeldschermpje desgewenst informatie
over het gemiddeld brandstofverbruik, het verbruik op elk mo
ment, de gemiddelde snelheid, de tijd, het toerental van de
motor, de temperatuur van de koelvloeistof, de elektrische
spanning, maar ook over de sinds het vertrek verlopen tijd, de
afstand die nog moet worden afgelegd, de afstand die met de
resterende brandstof nog kan worden afgelegd en tenslotte het
vermoedelijke uur van aankomst ter bestemming. Volgens de
hoofdingenieur van Cadillac is een en ander slechts het begin
van een serie nieuwe toepassingsmogelijkheden van de auto-
Citroën zal op de komende autotentoonstelling van Parijs, die
van 5 tot 15 oktober a.s. zal worden gehouden een nieuw model
introduceren die de naan Visa mee krijgt. In het merkengamma
van Citroën zal de Visa tussen de 2CV-Dyane-LN en de GS'en
inliggen en dus de plaats van de Ami gaan innemen. Het betreft
een 5-deurs sedan model met de bekende Citroën voorwielaan
drijving, compact van vormgeving (lengte minder dan 3,70 mtr.)
maar toch een verhoudingsgewijs ruim interieur en door de 5
deuren een bijzonder gemakkelijke toegankelijkheid. De car
rosserie is door de aërodynamische vormgeving fraai gelijnd.
Het originele ontwerp van deze modellen, dat in verschillende
versies en uitvoeringen wordt gebracht, is een voorbeeld van wat
er door een ontwerp-afdeling tot stand kan worden gebracht;
een afdeling die zich voortdurend bezighoudt met het tot uit
drukking brengen van de eigen persoonlijkheid van een merk,
door van de hulpbronnen van een belangrijke industriële groep
9