r Strukturele aanpassing autopremies blijft noodzakelijk Aansprakelijkheidsverzekering partikulieren (A.V.P. of W.A.P.) D e Minister van Ekonomische Zaken heeft, zoals u in de dagbladen hebt kunnen lezen, dan ook zijn goedkeuring gehecht aan een premie verhoging voor personenauto's, vrachtauto's, motoren en scooters, ingaande 1 juli 1978. Voor de bromfietsen was per 1 januari 1978 een forse verhoging doorgevoerd. D, T enslotte nog enkele interessante gegevens: H et doel van een Aansprakelijkheidsverzekering is het vermogen/inkomen van de verzekerden te beschermen tegen aanspraken van derden op grond van de bepalingen in het Burgerlijk Wetboek. M aar ook al is het nog niet wettelijk verplicht, dan toch bent u moreel wel verplicht om een dergelijke verzekering te hebben, omdat de risiko's die u en uw gezinsleden lopen te groot zijn om die zelf te kunnen dragen. A ansprakelijkheid van minderjarige kinderen tijdens werkzaamheden in hun vrije tijd al of niet verricht tegen betaling. D eze in de kop aangehaalde uitspraak uitte de voorzitter van de Vereniging van Auto mobielassuradeuren, de heer F. Jutte bij de opening van de algemene ledenvergadering op 7 juni j.l. De premies blijven nog steeds achter bij de gestegen schadeuit- keringen en bedrijfsonkosten. Bovendien is de frequentie van het aantal schadegevallen steeds stijgende. De uitloopverliezen van oude schadejaren worden ieder jaar groter, hetgeen in hoofdzaak een gevolg is van langlopende schadegevallen met lichamelijk letsel. Het bijstellen van de reserves blijft een voortdurende zorg, aldus de sombere woorden van de heer Jutte. Nooit en te nimmer echter zullen verzekeraars mogen tornen aan een korrekte en objektieve afwikkeling van schaden, waarop de konsument recht heeft. Schaden dienen zo snel mogelijk te wor den afgewikkeld. Het alternatief voor al deze stijgende faktoren moet derhalve gezocht worden in een premieverhoging. Deze komt er ook. "Dit zijn gegarandeerd bijna allemaal O.V.M. verzekerde auto's. Het verschil in premie met andere verzekeringsmaatschappijen wordt steeds groter." Premieverhoging per 1 juli 1978 De premieverhoging voor personenauto's va rieert naar gelang van de prijsklasse van 42,— tot 69,— voor een W.A. dekking en van 27,- tot 102,- voor de kaskodek- king. Dit zijn uiteraard bruto bedragen, waarop een eventuele no-claimkorting in mindering komt. In procenten uitgedrukt komt voornoemde verhoging neer op 7,6% voor de W.A. en 4% voor de kasko; uiteraard gebaseerd op de bruto partikuliere tarieven. Verder is landelijk besloten per 1 juli 1978 een eigen risiko in te voeren van 100,— per schadegeval voor die onderdelen van de kas- kodekking, waarvoor tot nu toe geen eigen ri siko werd afgetrokken, b.v. ruitschade. Het bijzondere is verder, dat nu al met Ekonomi sche Zaken is overeengekomen, dat de struk turele premieaanpassing (achterstand) in drie etappes mag worden ingelopen, n.l. per 1 juli 1978. 1 januari 1979 en 1 juli 1979. Wat nog nooit vertoond is zien we nu n.l. een halfjaar lijkse verhoging in de automobielbranche. Wij vinden dat een zeer slechte zaak omdat dit een stuk onrust veroorzaakt onder de verzekerden en administratief een massa rompslomp met zich meebrengt. Wat doet uw O.V.M.? 'e laatste 4 jaar heeft Uw O.V.M. hoege naamd niets aan de tarieven gewijzigd. Intus sen hebben er landelijk wel een aantal verho gingen plaatsgevonden, hetgeen betekent, dat de verschillen in premies tussen ons en andere maatschappijen steeds groter zijn geworden. Gezien de landelijk voorgenomen premiever hogingen, in de naaste toekomst zouden wij, uit konkurrentieoogpunt, kunnen stellen: laat ze maar verhogen, komt ons goed uit. Duidelijk is evenwel, dat de landelijke verze keraars deze verhogingen niet voor de lol doorvoeren of alleen maar om meer winst te maken. Integendeel, er is een bittere noodzaak toe, n.l. de stijgende kosten per schadegeval en de stij gende frequentie van het aantal schadegeval len. En aan deze twee faktoren hebben wij ook te lijden. U als verzekerde zou moeten voor komen, dat de frequentie omhoog schiet. Ook bij uw eigen O.V.M. is het schadeverloop in het le halfjaar 1978 bar en boos. Het is om deze reden en geen andere, dat het bestuur in haar vergadering van 26 juni j.l. be sloten heeft aan de genoemde verhoging per 1 juli 1978 mee te doen. Daarbij is de restriktie gemaakt, dat bedoelde verhoging op onze ta rieven zal worden aangepast en eerst per pro longatiedatum 1 januari effektief zal worden. Het invoeren van nieuwe tarieven per 1 juli 1978 zet voor ons geen financiële zoden aan de dijk, omdat alle kosten per 1 januari prolonge ren. U mag dus op een premieverhoging per 1 ja nuari a.s. berekend zijn. Hoeveel hangt af van het feit of de frequentie in de 2e helft 1978 nog verder uit zal lopen. Met andere woorden, het ligt aan u als verzekerden hoeveel wij moeten stijgen. Wij vonden het eerlijk dit nu reeds mede te delen. Ook zullen wij per 1 januari a.s. een eigen risiko voor ruitschade invoeren van 50% met een maximum van 100,— per geval. Dezelfde regeling geldt dan voor brandschade, blikseminslag, diefstal en schade door wild en gevogelte. Statistieken liegen niet Een personenauto met èen cataloguswaarde van méér dan 20.000,— maakt gemiddeld tweemaal zoveel schade als een auto die minder dan 10.000,— kost. Een jongere bestuurder van 18 t/m 29 jaar maakt gemiddeld ongeveer anderhalf maal zoveel schade als een bestuurder van 30 t/m 59 jaar. Veertig procent van de automobilisten rijdt in nieuw aangeschafte auto's; zestig procent koopt de auto tweedehands. De gemiddelde ouderdom van de persone nauto's op de Nederlandse wegen bedraagt 4,3 jaar. De gemiddelde periode schadevrij rijden bedroeg over 1977 3,2 jaar m.a.w. de Nederlandse automobilist maakt gemid deld eens per 3,2 jaar een schade. De ge middelde leeftijd van de automobilist steeg van 38,7 jaar in 1972 tot 41,3 jaar in 1977. De gemiddelde catalogusprijs van de per sonenauto's in Nederland steeg van 8.654,- in 1972 tot 13.000,- in 1977. de L. Indien men aansprakelijk is voor één aan derden toegebrachte schade, dan kan dit grote finan ciële konsekwenties met zich meebrengen. Het blijkt dat er nog steeds mensen zijn (20 a 30%) die geen Aansprakelijkheidsverzeke ring Partikulieren hebben lopen. Het is namelijk nog niet wettelijk verplicht, zoals bij motorrijtui gen, om een A.V.P. te hebben. Niet wettelijk, wel moreel Het is in de praktijk erg moeilijk om de mensen die nog geen A.V.P. hebben van de noodzaak te overtuigen om er toch een te sluiten, omdat men de risiko's die men loopt onderschat. De schades die veroorzaakt kunnen worden kunnen in de dui zenden guldens lopen. Het komt regelmatig voor dat men een A.V.P. komt afsluiten omdat men een hond heeft aangeschaft. Wij wijzen de kandidaten er dan altijd op dat niet alleen een hond schade aan anderen kan toebrengen, maar dat zijzelf en hun kinderen dat ook kunnen doen. De reaktie is dan meestal, dat men daar nog nooit aan gedacht had. Wij willen nu eens enkele praktijkgevallen noemen van grotere schades, omdat dit toch meer tot de verbeelding spreekt: Praktijkgevallen 1. U of uw kind kijkt bij het oversteken van de straat met fiets niet goed uit en rijdt een andere fietser (die voorrang had) omver, deze valt en breekt een been. De door u te betalen schade bedraagt: dokterskosten, ziekenhuiskosten, loonderving etc.. u ziet dit loopt in de duizenden guldens 2. U of uw kind steekt zonder uit te kijken de straat over, een naderende auto moet uitwijken en botst tegen een boom. De door u te betalen schade bedraagt: auto total-loss, dokters- en ziekenhuiskosten en loonderving «.van de bestuurder, die gewond raakte (weer duizenden gul dens). 3. Uw zoontje is met lucifers aan het spelen achter de schuur van de buurman, schuur vliegt in brand en brandt totaal af. Schade: tienduizenden guldens. Dit zijn maar enkele voorbeelden die grote financiële gevolgen voor u kunnen hebben, daarnaast zijn er talrijkere kleine scha des. zoals ruiten die worden ingegooid etc. Als u een A.V.P. hebt. dan kunt u dit allemaal door uw verze keringsmaatschappij laten behandelen en betalen Wij hopen dat u de noodzaak van een dergelijke verzekering nu wel inziet en nemen aan dat wanneer u nog geen A.V.P. hebt deze nu onmiddellijk afsluit. Tel. 01100-21010 toestel 31. Onderstaand zullen we in het kort de voorwaarden (wie zijn verzekerd, wat is gedekt en uitgesloten) van de Aansprakelijk- Wie zijn verzekerd! Als verzekerden worden aangemerkt: De verzekeringsnemer (lid); Zijn echtgenote; Zijn minderjarige kinderen; Zijn meerderjarige ongehuwde kinderen, die bij hem inwonen of wel uitwonend zijn i.v.m. studie of militaire dienstplicht; Zijn inwonende grootouders, ouders, schoonouders, alsmede andere ongehuwde familieleden die bij hem inwonen; Zijn huispersoneel. Bovengenoemde personen moeten wel hun vaste woonplaats in Nederland hebben. Wat is de omvang (dekking) van de verzekering! B ovengenoemde personen (verzekerden) zijn verzekerd tegen het risiko van aansprakelijkheid voor veroorzaakte schade aan personen en voor schade aan goederen van derden. Verzekerde bijzondere risiko's! - Schade, waarvoor een verzekerde niet aansprakelijk is alleen omdat de daad hem niet kan worden toegerekend wegens zijn jeugdige leeftijd of wegens een geestelijke of lichame lijke tekortkoming. - Aansprakelijkheid van de verzekerde als eigenaar van huis dieren. - Schade veroorzaakt door een niet gekoppelde caravan of aanhangwagen. - Schade veroorzaakt als passagier van een motorrijtuig, luchtvaartuig of vaartuig. - Aansprakelijkheid als eigenaar of gebruiker van het woon huis of vakantiehuis van verzekeringsnemer. - Schade veroorzaakt door een antenne, die is geplaatst op het door hem bewoonde huurhuis. Schade door mechanisch voortbewogen huishoudelijke voorwerpen en kinderspeelgoed, zoals kleine motormaaiers en elektrische kinderauto's; de max. snelheid mag niet hoger zijn dan 10 km. per uur. - Schade die een ander dan verzekerde lijdt bij het verlenen van hulp aan een verzekerde ter voorkoming van dood of lichamelijk letsel. Vervolg op paq. 4 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 3