r
Strukturele aanpassing
autopremies blijft noodzakelijk
Aansprakelijkheidsverzekering partikulieren (A.V.P. of W.A.P.)
D e Minister van Ekonomische Zaken heeft,
zoals u in de dagbladen hebt kunnen lezen, dan
ook zijn goedkeuring gehecht aan een premie
verhoging voor personenauto's, vrachtauto's,
motoren en scooters, ingaande 1 juli 1978. Voor
de bromfietsen was per 1 januari 1978 een forse
verhoging doorgevoerd.
D,
T enslotte nog enkele interessante gegevens:
H et doel van een Aansprakelijkheidsverzekering is het
vermogen/inkomen van de verzekerden te beschermen
tegen aanspraken van derden op grond van de bepalingen
in het Burgerlijk Wetboek.
M aar ook al is het nog niet wettelijk verplicht, dan toch bent u
moreel wel verplicht om een dergelijke verzekering te hebben,
omdat de risiko's die u en uw gezinsleden lopen te groot zijn om
die zelf te kunnen dragen.
A ansprakelijkheid van minderjarige kinderen tijdens
werkzaamheden in hun vrije tijd al of niet verricht tegen
betaling.
D eze in de kop aangehaalde uitspraak uitte de voorzitter van de Vereniging van Auto
mobielassuradeuren, de heer F. Jutte bij de opening van de algemene ledenvergadering op
7 juni j.l.
De premies blijven nog steeds achter bij de gestegen schadeuit-
keringen en bedrijfsonkosten. Bovendien is de frequentie van het
aantal schadegevallen steeds stijgende. De uitloopverliezen van
oude schadejaren worden ieder jaar groter, hetgeen in hoofdzaak
een gevolg is van langlopende schadegevallen met lichamelijk
letsel. Het bijstellen van de reserves blijft een voortdurende zorg,
aldus de sombere woorden van de heer Jutte.
Nooit en te nimmer echter zullen verzekeraars mogen tornen aan
een korrekte en objektieve afwikkeling van schaden, waarop de
konsument recht heeft. Schaden dienen zo snel mogelijk te wor
den afgewikkeld.
Het alternatief voor al deze stijgende faktoren moet derhalve gezocht worden in een
premieverhoging. Deze komt er ook.
"Dit zijn gegarandeerd bijna allemaal O.V.M. verzekerde auto's. Het verschil in premie met andere
verzekeringsmaatschappijen wordt steeds groter."
Premieverhoging per 1 juli 1978
De premieverhoging voor personenauto's va
rieert naar gelang van de prijsklasse van
42,— tot 69,— voor een W.A. dekking en
van 27,- tot 102,- voor de kaskodek-
king.
Dit zijn uiteraard bruto bedragen, waarop een
eventuele no-claimkorting in mindering komt.
In procenten uitgedrukt komt voornoemde
verhoging neer op 7,6% voor de W.A. en 4%
voor de kasko; uiteraard gebaseerd op de bruto
partikuliere tarieven.
Verder is landelijk besloten per 1 juli 1978 een
eigen risiko in te voeren van 100,— per
schadegeval voor die onderdelen van de kas-
kodekking, waarvoor tot nu toe geen eigen ri
siko werd afgetrokken, b.v. ruitschade. Het
bijzondere is verder, dat nu al met Ekonomi
sche Zaken is overeengekomen, dat de struk
turele premieaanpassing (achterstand) in drie
etappes mag worden ingelopen, n.l. per 1 juli
1978. 1 januari 1979 en 1 juli 1979. Wat nog
nooit vertoond is zien we nu n.l. een halfjaar
lijkse verhoging in de automobielbranche. Wij
vinden dat een zeer slechte zaak omdat dit een
stuk onrust veroorzaakt onder de verzekerden
en administratief een massa rompslomp met
zich meebrengt.
Wat doet uw O.V.M.?
'e laatste 4 jaar heeft Uw O.V.M. hoege
naamd niets aan de tarieven gewijzigd. Intus
sen hebben er landelijk wel een aantal verho
gingen plaatsgevonden, hetgeen betekent, dat
de verschillen in premies tussen ons en andere
maatschappijen steeds groter zijn geworden.
Gezien de landelijk voorgenomen premiever
hogingen, in de naaste toekomst zouden wij, uit
konkurrentieoogpunt, kunnen stellen: laat ze
maar verhogen, komt ons goed uit.
Duidelijk is evenwel, dat de landelijke verze
keraars deze verhogingen niet voor de lol
doorvoeren of alleen maar om meer winst te
maken.
Integendeel, er is een bittere noodzaak toe, n.l.
de stijgende kosten per schadegeval en de stij
gende frequentie van het aantal schadegeval
len. En aan deze twee faktoren hebben wij ook
te lijden. U als verzekerde zou moeten voor
komen, dat de frequentie omhoog schiet. Ook
bij uw eigen O.V.M. is het schadeverloop in het
le halfjaar 1978 bar en boos.
Het is om deze reden en geen andere, dat het
bestuur in haar vergadering van 26 juni j.l. be
sloten heeft aan de genoemde verhoging per 1
juli 1978 mee te doen. Daarbij is de restriktie
gemaakt, dat bedoelde verhoging op onze ta
rieven zal worden aangepast en eerst per pro
longatiedatum 1 januari effektief zal worden.
Het invoeren van nieuwe tarieven per 1 juli
1978 zet voor ons geen financiële zoden aan de
dijk, omdat alle kosten per 1 januari prolonge
ren.
U mag dus op een premieverhoging per 1 ja
nuari a.s. berekend zijn. Hoeveel hangt af van
het feit of de frequentie in de 2e helft 1978 nog
verder uit zal lopen. Met andere woorden, het
ligt aan u als verzekerden hoeveel wij moeten
stijgen. Wij vonden het eerlijk dit nu reeds
mede te delen. Ook zullen wij per 1 januari a.s.
een eigen risiko voor ruitschade invoeren van
50% met een maximum van 100,— per geval.
Dezelfde regeling geldt dan voor brandschade,
blikseminslag, diefstal en schade door wild en
gevogelte.
Statistieken liegen niet
Een personenauto met èen cataloguswaarde
van méér dan 20.000,— maakt gemiddeld
tweemaal zoveel schade als een auto die
minder dan 10.000,— kost.
Een jongere bestuurder van 18 t/m 29 jaar
maakt gemiddeld ongeveer anderhalf maal
zoveel schade als een bestuurder van 30 t/m
59 jaar.
Veertig procent van de automobilisten rijdt
in nieuw aangeschafte auto's; zestig procent
koopt de auto tweedehands.
De gemiddelde ouderdom van de persone
nauto's op de Nederlandse wegen bedraagt
4,3 jaar. De gemiddelde periode schadevrij
rijden bedroeg over 1977 3,2 jaar m.a.w. de
Nederlandse automobilist maakt gemid
deld eens per 3,2 jaar een schade. De ge
middelde leeftijd van de automobilist steeg
van 38,7 jaar in 1972 tot 41,3 jaar in 1977.
De gemiddelde catalogusprijs van de per
sonenauto's in Nederland steeg van
8.654,- in 1972 tot 13.000,- in 1977.
de L.
Indien men aansprakelijk is voor
één aan derden toegebrachte
schade, dan kan dit grote finan
ciële konsekwenties met zich
meebrengen. Het blijkt dat er nog
steeds mensen zijn (20 a 30%) die
geen Aansprakelijkheidsverzeke
ring Partikulieren hebben lopen.
Het is namelijk nog niet wettelijk
verplicht, zoals bij motorrijtui
gen, om een A.V.P. te hebben.
Niet wettelijk, wel moreel
Het is in de praktijk erg moeilijk om de mensen die nog geen
A.V.P. hebben van de noodzaak te overtuigen om er toch een te
sluiten, omdat men de risiko's die men loopt onderschat.
De schades die veroorzaakt kunnen worden kunnen in de dui
zenden guldens lopen. Het komt regelmatig voor dat men een
A.V.P. komt afsluiten omdat men een hond heeft aangeschaft.
Wij wijzen de kandidaten er dan altijd op dat niet alleen een
hond schade aan anderen kan toebrengen, maar dat zijzelf en
hun kinderen dat ook kunnen doen.
De reaktie is dan meestal, dat men daar nog nooit aan gedacht
had. Wij willen nu eens enkele praktijkgevallen noemen van
grotere schades, omdat dit toch meer tot de verbeelding spreekt:
Praktijkgevallen
1. U of uw kind kijkt bij het oversteken van de straat met fiets
niet goed uit en rijdt een andere fietser (die voorrang had)
omver, deze valt en breekt een been.
De door u te betalen schade bedraagt:
dokterskosten, ziekenhuiskosten, loonderving etc.. u ziet dit
loopt in de duizenden guldens
2. U of uw kind steekt zonder uit te kijken de straat over, een
naderende auto moet uitwijken en botst tegen een boom.
De door u te betalen schade bedraagt:
auto total-loss, dokters- en ziekenhuiskosten en loonderving
«.van de bestuurder, die gewond raakte (weer duizenden gul
dens).
3. Uw zoontje is met lucifers aan het spelen achter de schuur
van de buurman, schuur vliegt in brand en brandt totaal af.
Schade: tienduizenden guldens.
Dit zijn maar enkele voorbeelden die grote financiële gevolgen
voor u kunnen hebben, daarnaast zijn er talrijkere kleine scha
des. zoals ruiten die worden ingegooid etc.
Als u een A.V.P. hebt. dan kunt u dit allemaal door uw verze
keringsmaatschappij laten behandelen en betalen
Wij hopen dat u de noodzaak van een dergelijke verzekering nu
wel inziet en nemen aan dat wanneer u nog geen A.V.P. hebt
deze nu onmiddellijk afsluit. Tel. 01100-21010 toestel 31.
Onderstaand zullen we in het kort de voorwaarden (wie zijn
verzekerd, wat is gedekt en uitgesloten) van de Aansprakelijk-
Wie zijn verzekerd!
Als verzekerden worden aangemerkt:
De verzekeringsnemer (lid);
Zijn echtgenote;
Zijn minderjarige kinderen;
Zijn meerderjarige ongehuwde kinderen, die bij hem inwonen of
wel uitwonend zijn i.v.m. studie of militaire dienstplicht;
Zijn inwonende grootouders, ouders, schoonouders, alsmede
andere ongehuwde familieleden die bij hem inwonen;
Zijn huispersoneel.
Bovengenoemde personen moeten wel hun vaste woonplaats in
Nederland hebben.
Wat is de omvang (dekking) van de verzekering!
B ovengenoemde personen (verzekerden) zijn verzekerd tegen
het risiko van aansprakelijkheid voor veroorzaakte schade aan
personen en voor schade aan goederen van derden.
Verzekerde bijzondere risiko's!
- Schade, waarvoor een verzekerde niet aansprakelijk is alleen
omdat de daad hem niet kan worden toegerekend wegens
zijn jeugdige leeftijd of wegens een geestelijke of lichame
lijke tekortkoming.
- Aansprakelijkheid van de verzekerde als eigenaar van huis
dieren.
- Schade veroorzaakt door een niet gekoppelde caravan of
aanhangwagen.
- Schade veroorzaakt als passagier van een motorrijtuig,
luchtvaartuig of vaartuig.
- Aansprakelijkheid als eigenaar of gebruiker van het woon
huis of vakantiehuis van verzekeringsnemer.
- Schade veroorzaakt door een antenne, die is geplaatst op het
door hem bewoonde huurhuis.
Schade door mechanisch voortbewogen huishoudelijke
voorwerpen en kinderspeelgoed, zoals kleine motormaaiers
en elektrische kinderauto's; de max. snelheid mag niet hoger
zijn dan 10 km. per uur.
- Schade die een ander dan verzekerde lijdt bij het verlenen
van hulp aan een verzekerde ter voorkoming van dood of
lichamelijk letsel. Vervolg op paq. 4
3