O. V.M. Jaarverslag 1977 D e stringente beperking van de acceptatie in Brabant heeft niet kunnen verhinderen, dat daar toch de grootste toename werd geboekt. Brabant is in dit verslagjaar wederom ingelopen op koploper Zuid-Beveland, en zal ongetwijfeld in 1978 langszij komen te liggen. D e belangstelling voor een ongevallen-inzittenden verzeke ring neemt toe. Bij de nieuw binnenkomende verzekeringen voor personenauto's wordt gelijktijdig op de polis rond 70% O.I.V.'s bijgesloten. TER INLEIDING B ij alles wat de mens onderneemt heeft hij kans schade te lijden aan lijf en goed. Zo loopt iedereen dagelijks veel risiko's, vaak zonder er ook maar een ogenblik bij stil te staan. En het verzekeringsbedrijf is er voor om de financiële gevolgen van al deze risiko's op te vangen. Dat de risiko's toenemen blijkt wel uit het feit, dat het schadeverzekerings bedrijf in het algemeen, ondanks regelmatige premieaanpassingen, toch te kampen heeft met een ongunstige rentabili- teits- en solvabiliteitspositie. Al een aantal jaren wordt bij een omzet van thans 8 miljard gulden premie met een technisch verlies gewerkt. Dat per saldo toch een bescheiden positief resultaat wordt geboekt is te danken aan de inkomsten uit beleggingen. D, 13 I Het vrije vermogen is van 41.9% in 1968 teruggelopen tot 30.6% in 1975; een daling van 25%. De ongunstige uitkomsten in het schadeverzekeringsbedrijf treden op in een tijd waarin in Europees verband de solvabiliteitseisen juist aanzienlijk zijn verscherpt. Nationaal gezien staat de motorrijtuigenverzekering wat grootte en premie-inkomen betreft op de tweede pjaats in het schadeverzekeringsbedrijf. Het wagenpark neemt nog steeds in omvang toe. Uit C.B.S. cijfers blijkt, dat we de 4 miljoen personenauto's zijn gepasseerd, terwijl we in 1972 de 3 miljoen noteerden. Met een autodichtheid van 1 auto op 3,7 inwoners ligt Nederland overigens lang niet op kop in EEG verband. Integendeel zelfs: West-Duitsland met 1 op 3,2, Frankrijk met 1 op 3,3, België en het arme Italië met 1 op 3,5 liggen duidelijk voor op Nederland. Alleen Denemarken en Engeland met resp. 1 op 3,8 en 1 op 3,9 blijven iets achter. De prognoses wijzen in de richting van 5 miljoen personenauto's in 1980, waarmede Nederland dan wel veruit aan kop gaat wat de autodichtheid per km2 betreft. Dit laatste roept vooral ook grote problemen op met betrekking tot wegenaanleg - verbetering en parkeerruimtes. Deze autodichtheid is er ongetwijfeld ook mede oorzaak van, dat het aantal verkeersongevallen steeds groter wordt. De aansprakelijkheid t.a.v. verkeersslachtoffers berust tot nu toe op het schuldvraagprincipe. Op grond van het feit, dat het schuldvraagonderzoek dikwijls veel tijd vergt en het slachtoffer daarvan de dupe kan worden streeft men naar een sneller vergoedingssysteem voor dood en lichamelijk letsel. Zojuist is daarover een rapport verschenen van een studie groep, ingesteld door het Ministerie van Justitie. Beoogd wordt het verkeersslachtoffer schadeloos te stellen zonder dat een schuldvraagonderzoek wordt ingesteld. Daaraan zitten uiteraard grote financiële consequenties en dat is een punt, waaraan nu gedokterd gaat worden. Het zal derhalve nog enige tijd vergen voordat de nieuwe verkeersaansprakelijkheid van start gaat. Ontwikkeling van de maatschappij H et bestuursbeleid is gericht op een zeer rustige ontwikkeling. Daarop is ook het acceptatiebeleid afgestemd. Uitgaande van het principe, dat de O.V.M. destijds werd inge steld voor de agrarische beroepsbevolking is acceptatie in de loop van de jaren in hoofdzaak beperkt gebleven tot de plattelands bevolking. Op deze wijze kan de groei beperkt gehouden worden tot een redelijk niveau overeenkomende met de landelijke groei van het motorvoertuigenpark. Dat wij in het boekjaar 1977 wederom een groeirekord te ver werken kregen n.l. van 5426 objekten impliceert dus niet, dat het acceptatiebeleid is verruimd. Integendeel, er heeft eerder een verscherping van het beleid plaatsgevonden. Dit moet ook wel omdat, als gevolg van de grote premieverschillen met partiku- liere mijen, de mond tot mond reklamc zijn werk doet. De toename van 5426 objekten betekent een groei van 11,2% en dat korrespondeert precies met de landelijke omzetstijging. GROEI VANAF DE OPRICHTING IN 1951 Branche 1954 1960 1966 1972 1970C Personen- en bestelwagens 1.010 3.783 10.409 19.440 37.440 Traktoren 87 r 2.260 4.372 5.857 7.925 Bromfietsen 890 2.894 4.718 6.071 Combines 36 319 490 740 Landbouwmachines/ aanhangers 239 340 1.410 Motoren/scooters 169 172 120 337 Totaal -1 881 7.138 18 405 30.965 53.923 Dit overzicht geeft weer hoe de ontwikkeling in de loop der jaren verliep. Van 1954 tot 1960 hadden we een groei van 380%; in de volgende 6 jaren een groei van 260%; daarna 190% en de laatste 5 jaren 174%. Relatief dus een afname; in aantallen zien we een juist omgekeerde situatie. Vooral de laatste 5 jaar is de toename groot. Niet onwaarschijnlijk is, dat in 1978 een aantal van 60.000 verzekerde voertuigen wordt bereikt. Samenstelling portefeuille V oor de verzekeraars is enorm belangrijk hoe de portefeuille is samengesteld. Niet alleen wat betreft de verhouding tussen de verschillende branches maar vooral de dekkingsvorm. Bekend is, dat bij iedere premieverhoging het percentage zgn. all-risks- verzekeringen afneemt. Een euvel waar de partikuliere maat schappijen al jaren mee worstelen. Vandaar, dat we de laatste Toen de vijftig duizendste verzekerde, de heer Verburg uit Kam perland werd ingeschreven was dat een mooie gelegenheid om er iets feestelijks van te maken. Van links naar rechts ziet u de heer van der Werf voorzitter O.V.M., de heer Verburg en Mr.Schlin- gemann die op dat moment het woord voert. jaren dan ook pogingen zien om via een W.A.-plus, mini-kasko of iets dergelijks toch een stukje kasko-premie binnen te halen. Van de rond 4 miljoen verzekerde personenauto's in Nederland zijn er 42% uitsluitend verzekerd tegen W.A.-risiko; 14% hebben een W.A. beperkte kaskodekking en 44% is W.A. volledig kasko(zgn. all-risks) verzekerd. In dat opzicht behoeven wij nog geen afwijkende dekkingsvormen te creëren. Onze lage premietarieven zijn een waarborg voor een hoog percentage all-risks verzekeringen. Dat komt alweer tot uit drukking in onderstaand overzicht. Bij de personenauto's is het all-riskspercentage nog met 0,1% gestegen. Wij realiseren ons overigens wel, dat een premiever hoging onzerzijds evenmin achterwege kan blijven en dat zulks op de percentages van invloed kan zijn. Totaal All-risks WA Personenauto's 35.442 24.515 69,2 10.927 30,8 Bestel- en vrachtauto's 1.998 1 066 53,4 932 46,6 Traktoren 7.925 5.801 73.2 2 124 26,8 Bromfietsen 6.071 2 538 41,8 3.533 58,2 Motoren 337 131 38,9 206 61,1 Combines 740 579 78.2 161 21,8 Kaskoverzekeringen 1,410 1.410 100 Totaal 53 923 36 040 67 17.883 33 Ko Zuidweg hier achter het zenuwcentrum van de komputerka- mer Toename per kring Overigens is in alle kringen de toename iets groter dan vorig jaar, waarbij Walcheren er extra uitspringt met 11,9%. De totale toename bedraagt 11,2% tegen 10,5% in 1976. Stand per Stand per Toename in Toename in 1-1-78 1-1-77 1977 procenten Zuid-Beveland 13.269 12 002 1.267 10,6 Noord-Brabant 12.776 11.123 1.653 14,9 Walcheren 7.707 6.887 820 11,9 Schouwen en Duiveland 4.751 4378 373 8,5 Kring Axel 3.784 ^.474 310 8.9 Tholen en St. Philipsland 3.690 3.396 294 8,7 W Z. Vlaanderen 3.720 3.358 362 10,8 Kring Hulst 2.519 2.276 243 10,7 Noord-Beveland 1.707 1.603 104 6.5 Totaal 53.923 48.497 5.426 11.2 Ongevallen-inzittenden Verzekering Vanaf de start per 1-1-75 ziet de ontwikkeling er als volgt uit: 1975 4.449 posten 109.000,-premie 1976 7.128 posten 192.000,-premie 1977 10.430 posten 296.000,-premie Was eind 1976 reeds 21 Vi% van de autoportefeuille voorzien van een O.I.V., thans is dit percentage gestegen tot 30%. Wij ver wachten in deze branche de eerstvolgende jaren een zeer sterke stijging naar een percentage van 60 a 70%. Medische varia Z oals wij reeds in het vorig verslagf signaleerden heeft als gevolg van de invoering van de Algemene Arbeidsongeschikt- heidswet(A.A.W.) per 1 oktober 1976 een aanpassing plaats ge vonden wat betreft de vrijwillig gesloten arbeidsongeschikt heidsverzekeringen. Dit proces heeft zich in dit boekjaar nog verder doorgezet. Een goede zaak omdat de ondernemers veel te laag verzekerd waren en over het algemeen nog zijn. Overigens zijn er nog een vrij groot aantal ondernemers, die geen enkele vrijwillige voor ziening tegen arbeidsongeschiktheid hebben. Enerzijds als ge volg van het feit, dat zij medisch gezien, een te zwaar risiko vormen en derhalve niet worden geaccepteerd, anderzijds om dat zij van mening zijn zo'n A.O.V. niet nodig te hebben. Nu de A.A.W. intussen ruim een jaar in werking is kan voor zichtig gekonkludeerd worden, dat evenals bij de W.A.O. rui mere arbeidsongeschiktheidsnormen worden gehanteerd. Dat zulks zijn invloed zal hebben op de vrijwillige A.O.V.'s kan haast niet uitblijven. Intussen is door de Minister van Sociale Zaken een brede studie opgezet over het arbeidsongeschiktheidsbegrip. De resultaten van dit onderzoek zijn ook voor ons zeer belangrijk. :\jöw •.•:=W9j"7 ftni 2£w Jnarnr sgi. ls.b'C-2 »rv T„' ;LÜÜ£ aabij Schadeoverzicht ic. afwihmirt Kr,< e schadefrequentie is voor alle verzekeraars een uitermate belangrijk gegeven. Vandaar, dat grote aandacht besteed wordt aan het schadeverloop. Uit statistische gegevens blijkt, dat jaar lijks op 26,5% van alle verzekerde auto's een schade wordt aan- —J

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 13