Erfverharding en bietenstortplaatsen H et is voldoende bekend dat een goede verharding naar en rond de bedrijfsgebouwen en een verharde bietenstortplaats van groot belang zijn. Voor het verharden zijn diverse materialen te gebruiken, hoewel niet alle materialen aan de volgende eisen voldoen: B estaande verhardingen van puin of losse materialen zijn te verbeteren door hierop een deklaag van beton of asfalt aan te brengen. Een laag beton zal minstens 10 cm dik moeten zijn en dit betekent veelal dat het peil van de nieu we betonvloer boven het peil van de vloeren in de bestaande gebouwen komt te liggen. Dit is te voorkomen door de bestaande verharding ge deeltelijk te verwijderen, daarna een laag zand aan te brengen en vervolgens een laag van 12 cm bewapend beton. Dit wordt dan een dure oplossing. In de meeste gevallen wordt daarom bij bestaande verhardingen gekozen voor een deklaag van circa 5 cm dik warm asfaltbeton. Een deklaag van het goedkopere grindzand- isfalt met hierop een slijtlaag van steenslag of fijn grind is moeilijk te reinigen en geeft klau- wontstekingen bij dieren (losse steentjes). Slechte ervaringen met een deklaag van asfalt op een bestaande verharding zijn meestal het gevolg van te dun aangebrachte lagen, te goedkope mengsels en of een te dunne funde ring (de fundering is vaak ook onregelmatig van dikte). I n plaats van klinkers kunnen we ook beton tegels gebruiken. Tegels zijn in allerlei afme tingen en dikten verkrijgbaar. Voor licht ver keer is als verharding de bekende trottoirtegel met een dikte van 8 cm te gebruiken (11 stuks per m2). I n de handel zijn ook bewapende betonplaten met of zonder hoekstalen randversterking. De platen zijn in veel afmetingen en diverse dikten te leveren. In de landbouw worden de platen 200 x 200/150/100 x 12 cm dik of 200 x 100 x 10 cm dik veel gebruikt. Voor zwaar verkeer is een dikte van 12 cm nodig. De platen van 10 cm dik zijn bestemd voor licht verkeer (kavelwegver harding, ruwvoersilo's) en hebben veelal geen randversterking. H et voordeel van asfalt ten opzichte van be ton is dat het direkt kan worden bereden. Ver der is het enigszins veerkrachtig zonder te bre ken en is asfalt later "eenvoudiger" te repare ren dan een verharding van beton. Het aan brengen van een verharding van asfalt is niet geschikt voor een doe-het-zelver maar voor een wegenbouwer. Asfalt wordt bij voorkeur aan gebracht op een goed verdichte ondergrond van zand, puin, slakken of mijnsteen. Asfalt is te leveren in verschillende mengsels en prijzen. B eton wordt als verhardingsmateriaal veel gebruikt, het vraagt geen onderhoud en is ge makkelijk te reinigen. Op een droge vaste on dergrond kan het beton direkt op een laag zand worden aangebracht. De betondikte is veelal 12 cm, maar met het toenemende zware verkeer is 15 cm beter. - vlakke ligging met een helling voor waterafvoer (2 cm/m'); - bestand tegen het toenemende zware verkeer (aslast van minstens 10 ton); - lange levensduur en weinig onderhoud; - gemakkelijk te reinigen; - geschikt als looppad voor vee; - ook tijdens een vorstperiode te gebruiken (vooral bij dooi). Bestaande verhardingen Losse materialen Klinkers K Betontegels Betonplaten Asfalt Beton Jr uin is een veel gebruikt materiaal voor het verharden van erven en bietenstortplaatsen. Het materiaal is niet duur. maar het aanbren gen moet wel met de nodige aandacht gebeu ren. Op kleigrond wordt het puin circa 30 cm dik gespreid en daarna bij voorkeur door een wals goed vastgereden. Vervolgens kan een deklaag worden aangebracht van grind, steen slag. fijne slakken of fijn roodgebrande mijn- steen. In plaats van puin wordt ook ^eel gebruik ge maakt van slakken en mijnsteen. De hydrauli sche hoogovenslakken 0 - 40 bestaan uit slak ken en slakkenzand met een maximum doors nede van 40 mm. Hydraulische werking bete kent dat deze slakken door toevoeging van water zich gaan binden en verharden. Losse hoogovenslakken wegen circa 1400-1500 kg per m3. Verder zijn er ook de fosforslakken 0-40 (van Hoechst). welke hydraulisch worden door toevoeging van slakkenzand en kalk. Fosfor slakken zijn zwaarder en wegen los circa 1800 - 2000 kg per m3. Naast de slakken is er ook roodgebrande mijnsteen in de afmetingen van o.a. fijn 3/15 mm en grof 10/40 mm. Mijnsteen weegt circa 1300/1400 kg per m3, is goed wa- terdoorlatend en heeft voor erven een fraaie rode kleur. Verhardingen van losse materialen vragen wel steeds onderhoud, zijn moeilijk of niet te reini gen en in feite ongeschikt voor bietenstort plaatsen. De materialen puin, slakken of mijn steen zijn bij een goede verdichting bijzonder geschikt als fundering, voor b.v. een deklaag van beton of asfalt. In alle gevallen is na verdichting een laagdikte van minstens 20 cm gewenst. Een zandbed is niet noodzakelijk, mits de ondergrond vol- doerfde droog is. raciet, zwart en wit en met of zonder slijtlaag of deklaag. Voor bietenstortplaatsen zijn klinkers minder geschikt gebleken dan bijvoorbeeld de grote betontegels. Een goed vastgetrild zandbed van minstens 20 cm dikte is noodzakelijk. Na het straten is vasttrillen gewenst. J.H. v. Nieuwenhuizen, de specialist boerderijbouw, C.A.R. Goes. Door het toenemende zware verkeer is bij ge bruik van tegels het verstandiger om een dik kere tegel te nemen met een groter formaat (b.v. 50 x 50 cm of 40 x 60 cm). Grotere tegels moeten ook dikker zijn om breuk te voorko men. Verschillende betonfabrikanten leveren 2e soort tegels in dikten van 10- 12- 15 of 20 cm (betonblokken). Het gewicht van deze dikkere betontegels is bij het leggen een bezwaar. Een tegel van 50 x 50 x 20 cm weegt circa 120 kg. Een goed vastgetrild zandbed van minstens 20 cm is gewenst. Het leggen van de zware platen kan door de fabriek gebeuren. Een goed verdicht zandbed is absoluut nodig. De prijs van de platen is niet goedkoop (inklusiefhet leggen). Betontegels en betonplaten zijn later altijd te verplaatsen en dat is een voordeel ten opzichte van beton of asfalt. Betonplaten (200 x 200 x 12 cm) zijn altijd te verplaatsen Een "breedte" dam van 30 meter lengte als bietenstortplaats .linkers zijn verkrijgbaar als gebakken en betonnen stenen. De betonnen stenen kunnen worden geleverd in diverse formaten en kleu ren. De zogenaamde profielstenen blijven door hun vorm beter liggen dan de hormale recht hoekige stenen. Niettemin blijven er, vooral de eerste jaren, bij een klinkerverharding gemak kelijk verzakkingen optreden. Dit laatste kan ook het geval zijn bij betontegels, hoewel het herstraten hiervan minder tijd vraagt. Verzakte klinkerbestratingen zijn moeilijk te reinigen en bovendien groeit tussen de naden vlug gras en onkruid. In Zeeland worden overwegend betonstenen gebruikt in de afmeting 10,5 x 21,3 cm en met een dikte van 8 cm (6 -7 - 9 - 10 en 12 cm is ook mogelijk). Er zijn 44 stenen per m2 nodig. Vrijwel alle fabrikanten van betonstraatstenen leveren hun produkten met KOM O-garantie volgens de norm NEN 7000. De grijze stenen zijn het goedkoopst, maar de stenen zijn ook leverbaar in de kleuren rood, paars, heide, bruin, blauw, groen, geel, anth- Een veel gebruikte konstruktie is 12 cm dik asfalt bestaande uit 9 cm grindzandasfalt en een deklaag van 3 cm asfaltbeton. De asfaltbe- tonlaag wordt verkozen boven een deklaag van grindzandasfalt met een slijtlaag van fijn grind (losse steentjes). Grindzandasfalt is een mengsel van gewoon grind, zand, vulstof en asfaltbitumen. Asfaltbeton is een beter en duurder mengsel met o.a. gebroken grind en doorgaans een lager gehalte aan vulstof en asfaltbitumen. Asfalt beton deklaagmengsel) heeft een hogere stabiliteit, is dichter, slijtvaster en harder dan grindzandasfalt funderingsmengsel). Door de aanleg van een duurdere fundering en het inschakelen van een wegenbouwer is asfalt niet goedkoper dan een verharding van beton. Alleen bij een bestaande verharding is een deklaag van^circa 5 cm asfaltbeton meestal voordeliger dan een deklaag van beton. Een bezwaar van asfalt is, dat het minder geschikt is voor vee, door olie en opdrogende mest kan worden aangetast en vooral tijdens een periode met afwisselend vorst en dooi niet altijd kan worden bereden. Verder zien we in de praktijk dat bietenstortplaatsen van asfalt snel worden beschadigd. Koudasfalt wordt veel gebruikt voor reparatie- werk en is ook in de winter goed bruikbaar. 12

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 12