aut®- aKfcuali- kelfeen Philips Autoradiobrochure Datsun Cherry-S Aandacht voor Uw banden! Citroen CX Diesel met nieuwe motor 2500 cc Plaatwerk Simca goedkoper Nieuwe voorschriften inbouw LPG-installatie's Shell "oliedoos" Wilt U weten wat Philips te bieden heeft aan autoradio's, kas- settespelers, antennes, luidsprekers, inbouwmontage materiaal en/... de prijzen van een en ande^ vraag dan een uitvoerige brochure met alle gegevens over de verschillende typen enz, aan de afd. Autoradio VB 1-34-Alg- Antwoordnummer 500, 5600 VB Eindhoven. kledingshoezen, zaken die in de coupé al verzorgd zijn. De coupé heeft als extra's twee verstralers en een mistachterlicht. De prijs van de Cherry S twee deurs wordt dan (als we goed zijn ingelicht) 12.085,— af importeur, die van de coupé 14.085.-. redaktie van Ing. J.F. Blanksma Datsun - Nederland B.V. postbus 156. 2160 AD Lisse, brengt een nieuwe variant van het Datsun Cherry model op de Neder landse markt onder de naam Cherry S, echter voorlopig alleen in dè 2-deurs en coupé uitvoering. Beide onderscheiden zich van de gewone Datsun Cherry uitvoering door vele extra accessoires, die tegen een uiterst bescheiden meerprijs van 150,— worden meegeleverd. De werkelijke meerprijswaarde van deze extra's ligt tussen de 850,— en J' 950.- in. Vooral voor de wat meer sportief ingestelde liefhebbers(sters) van een individueel, "ge tinte" auto een aantrekkelijke aanbieding. De Cherry S 2-deurs en de coupé hebben beide een sportieve stripping, aluminium wieldoppen, uitlaatsierstuk. sportieve versnellingspookknop, MLbehandeling. De 2-deurs daarbij als extra een radio be- De autoband speelt 'n belangrijke rol, niet alleen door 't direkte kontakt ervan met de weg maar ook door de invloed ervan op de besturing, de vering en de wegligging. Een belangrijk deel van de band is het loopvlak. Ook al is het kontakt tussen de band en de weg niet groter dan een voetzool, toch zorgt het profiel van de band voor een goede greep op de weg. Voor normaal gebruik op verharde wegen wordt meestal een loopvlak met een kombinatie van langs- en dwarsprofiel toegepast. Het profiel van het loop vlak heeft op verharde wegen als belangrijkste taak het afvoeren van water bij regenweer, waardoor de wielen vrijwel droge sporen op het wegdek achterlaten. Hierdoor wordt modder en water afgevoerd en het kontakt band-wegdek blijft behouden. De kans op slippen vermindert. De rijtechniek heeft veel invloed op de levensduur van het loopvlak. Bij snel optrekken, afremmen en door de bochten "scheuren" krijgen de banden het zwaar te verduren. De levensduur van een band hangt af van een goed samenspel tussen bandenspanning en bandenbelasting. Bij langdurig rij den met grote snelheid kunnen de banden behoorlijk warm worden. Bij een te lage bandenspanning en/of overbelasting zelfs zo warm dat er separatie van aan elkaar gevulkaniseerde koordlagen kan ontstaan dan wel het loslaten van het loopvlak van het karkas. De bandenspanning is dus bijzonder belangrijk. Nooit mag echter de spanning bij een tussenstop worden gekontroleerd. Korrektie moet in koude toestand van de banden worden uit gevoerd. Belangrijk is dus dat de chauffeur of eigenaar weet hoeveel spanning er in de banden moet. De verantwoordelijkheid voor de banden ligt bij u en niet bij de man aan de pomp. Het blijkt zelfs dat de spanningsmeters bij de benzinepompen nogal eens afwijken. Een eigen zakspanningsmeter is dus beslist geen overbodige luxe. Nog een voorzorgsmaatregel is het ventiel dopje. De dop houdt het vuil tegen dat anders in het ventiel komt. Een vuil ventiel kan er de oorzaak van zijn dat de ban denspanning vermindert of zelfs dat de band leegloopt. De juiste bandenspanning geeft de grootste levensduur, want de gevolgen van een te lage bandenspanning zijn: Een sterke doorbuiging van het karkas, waardoor ten gevol ge van de grote vervorming zeer veel hitte ontstaat en kar kasbreuk of koordlaagseparatie kan ontstaan Ook zal er een zodanige vervorming van de band plaatsvin den, dat het kontakt band-wegdek wordt als in de afbeelding is te zien. De gevolgen van te hoge bandenspanning zijn: Het loopvlak wordt gevoeliger voor inrijdingen, sterke vermin dering van het rijkomfort voor de inzittenden en verminderde bescherming van belangrijke onderdelen van de auto, zoals ve ren, schokbrekers enz. Wij moeten hierbij bedenken dat, wan neer een band tijdens het rijden een bepaalde indrukking mag hebben en deze indrukking wordt door een te hoge spanning met de helft verminderd, de verende taak van de banden tot 'A wordt verminderd. Bij een overbelaste band zal het pakken van een stoeprand bijna altijd fatale gevolgen hebben. Dat geldt niet alleen voor het "moment" waarop dat gebeurt ook op een later tijdstip kan dit konsequenties hebben\ Laat de banden dus regelmatig kontro- leren en zorg dat ze voldoen aan de minimum eisen die de Nederlandse wet voorschrijft. In het buitenland gelden vaak andere eisen. Onze wettelijke voorschriften zijn: Er moet minstens 1 mm profiel op het loopvlak aanwezig zijn om een goede waterafvoer te garanderen. In de praktijk gaat men liever niet verder dan een profieldiepte van 1 V2 a 2 mm Het karkas mag geen breuken of zwakke plekken vertonen De koordlagen mogen niet van buiten zichtbaar zijn De band mag geen abnormaal grote, onregelmatige slijtage- plekken vertonen Goodyear introduceerde onlangs in de Verenigde Staten een nieuw type auto band dat qua vorm en konstruktie nogal afwijkt van de huidige radiaal- en dia gonaalband. De doorsnede van de band is elliptisch. Hierdoor is hij veel soepe ler, waardoor de band gemakkelijker oneffenheden in het wegdek verwerkt. Een hogere bandenspanning is mogelijk zonder dat het komfort eronder lijdt. Door de hogere spanning wordt de rolweerstand verminderd. Hierdoor daalt ook het brandstofverbruik. Volgens de fabrikant rijdt men met de nieuwe band 3 tot 6 procent zuiniger dan met de huidige radiaalband. Nadat per 1 maart j.l. de prijzen van een groot aantal Chry- sler/Simca-modellen zijn verlaagd, heeft Chrysler Nederland N.V. per 1 april nu ook de kliëntenprijzen van vrijwel al het plaatwerk met 15% verlaagd. Dit werd mogelijk door rationali sering in de distributie en samenbundeling van enkele onder- deelfabrieLen in Frankrijk, aldus Chrysler Nederland N.V, Postbus 164 - 3100 AD Schiedam. Citroen brengt sinds begin februari een nieuwe dieselmotor waarvan de grotere cilinderinhoud (2500 cm3), het mogelijjc maakt bij slechts 2000 omw./min. een koppel te bereiken dat 20% hoger ligt dan dat van de 2175 cm3 (CX 2200 Diesel), en waarbij eveneens het vermogen is toegenomen: 55 kW (75 DIN-pk) bij 4250 omw./min. Deze verbetering van het koppel en het vermogen betekent meer rijgenoegen (beter optrekken, grotere souplesse in het ge bruik). Het brandstofverbruik bedraagt 1 op 15,3 bij 90 km/h (officiële normen). Tijdens een stadstrajekt. verbruikt de CX 2500 Diesel niet meer dan 1 op 12,2 d.w.z. een verbetering in het verbruik in vergelijking met de CX 2200 Diesel van ongeveer 22%. Verder maken een nieuwe regulering van de brandstofinspui ting, een nieuwe "gas"-overbrenging, nieuwe versnellingsbak verhoudingen en een betere acceleratie vanuit stilstand, de CX 2500 Diesel tot een auto waarvan het gedrag kan worden ver geleken met dat van een benzineauto. Citroën gaat verder door het koppel, het vermogen en het rijgenoegen van zijn CX Die- seis te verbeteren. De 2500 dieselmotor wordt toegepast in de Berline CX Pallas en de CX Breaks. De 2200 dieselmotor blijft in de CX Confort en Super. Aldus Citroën Nederland B.V., Stadionplein Amsterdam. Ingaande 1 mei 1978 zijn voor alle motorvoertuigen Rijkskeu ringsvoorschriften voor het aanbrengen van een LPG-installatie van kracht geworden. Reeds eerder bestonden dergelijke voor schriften voor autobussen en vrachtauto's maar ook hiervoor zijn nieuwe ingesteld. Deze nieuwe voorschriften worden ge hanteerd wanneer een wagen ter keuring wordt aangeboden om het kentekenbewijs te wijzigen. Dat is verplicht als er een LPG- installatie in de wagen is aangebracht. Het tot dusverre gevoerde beleid zal niet ingrijpend anders worden. Toch zijn er wel punten waarmee in bepaalde gevallen terdege rekening zal moeten worden gehouden. Zoals het feit dat de vulaansluiting van een LPG-installatie hij kombi's en busjes buiten de personenruimte moet zijn gelegen. Als het niet anders kan mag de gastank wel in de personenruimte zijn aan gebracht. De appendages dienen dan te worden omsloten met een gasdichte kast, voorzien van ontluchting. De vulopening aan de buitenzijde dient zich te bevinden in een afsluitbare, van buiten af te bereiken ruimte. Kofferruimte mag Voor personenwagens waarbij de kofferruimte zo goed mogelijk gasdicht van de personenruimte is gescheiden, blijft het vullen in de kofferruimte toegestaan. Wel dient dan de kofferruimte met de buitenlucht te worden geventileerd met tenminste twee in de bodem aangebrachte pijpen. De bedieningsknop van de proefafsluiter, en de uitstroomopening van de afvoerslang moeten zich in dezelfde ruimte bevinden als de vulaansluiting. Verlenging met goedgekeurde slangen, voorzien van terugslag kleppen, is toegestaan, aldus EVO-voorlicbting. Uit een door Shell ingesteld marktonderzoek is gebleken, dat ca. 700.000 automobilisten zelf de olie van hun auto verversen. Echter ca. 400.000 beschikken niet over een mogelijkheid om de afgewerkte olie op een verantwoorde wijze kwijt te raken. Het gevolg is dat deze oude olie, naar mag worden aangenomen in het riool, de sloot of op een ander plekje (in de grond) wordt weggegooid. Naar schatting zou het hier om minstens 1,5 mil joen liter afgewerkte olie gaan. Shell Nederland Verkoopmaatschappij, een open oog hebbende voor de hiermee samenhangende milieuproblemen gaat nu, als proef, bij elke nieuwe 3 ltr verpakking Shell Super Motorolie gratis een zgn. "oliedoos" ter beschikking van de klant stellen die zelf de olie van zijn auto wil gaan verversen. Deze oliedoos is een lage, kartonnen doos met daarin een plastik zak, die onder de aftapplug van het carter kan worden geplaatst om de oude olie op te vangen. De zak kan met een bijgeleverde sluitstrip worden afgesloten en vervolgens in de doos worden ingeleverd op het Shell-station. Hier wordt de inhoud van de zak in de tank voor afgewerkte olie gestort. Voorlopig vindt deze proefneming plaats in de gemeenten Am sterdam, Rotterdam, Haarlem, Groningen, Enschede en Nij megen en zal duren tot eind april a.s. Indien de proef slaagt zal het systeem landelijk worden ingevoerd' 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 3