aut®-
aKfcuali-
kelfeen
Philips Autoradiobrochure
Datsun Cherry-S
Aandacht voor Uw banden!
Citroen CX Diesel met nieuwe motor 2500 cc
Plaatwerk Simca goedkoper
Nieuwe voorschriften inbouw
LPG-installatie's
Shell "oliedoos"
Wilt U weten wat Philips te bieden heeft aan autoradio's, kas-
settespelers, antennes, luidsprekers, inbouwmontage materiaal
en/... de prijzen van een en ande^ vraag dan een uitvoerige
brochure met alle gegevens over de verschillende typen enz, aan
de afd. Autoradio VB 1-34-Alg- Antwoordnummer 500, 5600
VB Eindhoven.
kledingshoezen, zaken die in de coupé al verzorgd zijn. De
coupé heeft als extra's twee verstralers en een mistachterlicht.
De prijs van de Cherry S twee deurs wordt dan (als we goed zijn
ingelicht) 12.085,— af importeur, die van de coupé
14.085.-.
redaktie van Ing. J.F. Blanksma
Datsun - Nederland B.V. postbus 156. 2160 AD Lisse, brengt
een nieuwe variant van het Datsun Cherry model op de Neder
landse markt onder de naam Cherry S, echter voorlopig alleen
in dè 2-deurs en coupé uitvoering. Beide onderscheiden zich van
de gewone Datsun Cherry uitvoering door vele extra accessoires,
die tegen een uiterst bescheiden meerprijs van 150,— worden
meegeleverd. De werkelijke meerprijswaarde van deze extra's
ligt tussen de 850,— en J' 950.- in. Vooral voor de wat meer
sportief ingestelde liefhebbers(sters) van een individueel, "ge
tinte" auto een aantrekkelijke aanbieding. De Cherry S 2-deurs
en de coupé hebben beide een sportieve stripping, aluminium
wieldoppen, uitlaatsierstuk. sportieve versnellingspookknop,
MLbehandeling. De 2-deurs daarbij als extra een radio be-
De autoband speelt 'n belangrijke rol, niet alleen door 't direkte
kontakt ervan met de weg maar ook door de invloed ervan op de
besturing, de vering en de wegligging. Een belangrijk deel van
de band is het loopvlak. Ook al is het kontakt tussen de band en
de weg niet groter dan een voetzool, toch zorgt het profiel van de
band voor een goede greep op de weg. Voor normaal gebruik op
verharde wegen wordt meestal een loopvlak met een kombinatie
van langs- en dwarsprofiel toegepast. Het profiel van het loop
vlak heeft op verharde wegen als belangrijkste taak het afvoeren
van water bij regenweer, waardoor de wielen vrijwel droge
sporen op het wegdek achterlaten. Hierdoor wordt modder en
water afgevoerd en het kontakt band-wegdek blijft behouden.
De kans op slippen vermindert.
De rijtechniek heeft veel invloed op de levensduur van het
loopvlak. Bij snel optrekken, afremmen en door de bochten
"scheuren" krijgen de banden het zwaar te verduren.
De levensduur van een band hangt af van een goed samenspel
tussen bandenspanning en bandenbelasting. Bij langdurig rij
den met grote snelheid kunnen de banden behoorlijk warm
worden. Bij een te lage bandenspanning en/of overbelasting
zelfs zo warm dat er separatie van aan elkaar gevulkaniseerde
koordlagen kan ontstaan dan wel het loslaten van het loopvlak
van het karkas.
De bandenspanning is dus bijzonder belangrijk. Nooit mag
echter de spanning bij een tussenstop worden gekontroleerd.
Korrektie moet in koude toestand van de banden worden uit
gevoerd.
Belangrijk is dus dat de chauffeur of eigenaar weet hoeveel
spanning er in de banden moet. De verantwoordelijkheid voor
de banden ligt bij u en niet bij de man aan de pomp. Het blijkt
zelfs dat de spanningsmeters bij de benzinepompen nogal eens
afwijken. Een eigen zakspanningsmeter is dus beslist geen
overbodige luxe. Nog een voorzorgsmaatregel is het ventiel
dopje. De dop houdt het vuil tegen dat anders in het ventiel
komt. Een vuil ventiel kan er de oorzaak van zijn dat de ban
denspanning vermindert of zelfs dat de band leegloopt.
De juiste bandenspanning geeft de grootste levensduur, want de
gevolgen van een te lage bandenspanning zijn:
Een sterke doorbuiging van het karkas, waardoor ten gevol
ge van de grote vervorming zeer veel hitte ontstaat en kar
kasbreuk of koordlaagseparatie kan ontstaan
Ook zal er een zodanige vervorming van de band plaatsvin
den, dat het kontakt band-wegdek wordt als in de afbeelding
is te zien.
De gevolgen van te hoge bandenspanning zijn:
Het loopvlak wordt gevoeliger voor inrijdingen, sterke vermin
dering van het rijkomfort voor de inzittenden en verminderde
bescherming van belangrijke onderdelen van de auto, zoals ve
ren, schokbrekers enz. Wij moeten hierbij bedenken dat, wan
neer een band tijdens het rijden een bepaalde indrukking mag
hebben en deze indrukking wordt door een te hoge spanning
met de helft verminderd, de verende taak van de banden tot 'A
wordt verminderd.
Bij een overbelaste band zal het pakken van een stoeprand bijna
altijd fatale gevolgen hebben. Dat geldt niet alleen voor het
"moment" waarop dat gebeurt ook op een later tijdstip kan dit
konsequenties hebben\ Laat de banden dus regelmatig kontro-
leren en zorg dat ze voldoen aan de minimum eisen die de
Nederlandse wet voorschrijft. In het buitenland gelden vaak
andere eisen. Onze wettelijke voorschriften zijn:
Er moet minstens 1 mm profiel op het loopvlak aanwezig zijn
om een goede waterafvoer te garanderen. In de praktijk gaat
men liever niet verder dan een profieldiepte van 1 V2 a 2 mm
Het karkas mag geen breuken of zwakke plekken vertonen
De koordlagen mogen niet van buiten zichtbaar zijn
De band mag geen abnormaal grote, onregelmatige slijtage-
plekken vertonen
Goodyear introduceerde onlangs in de
Verenigde Staten een nieuw type auto
band dat qua vorm en konstruktie nogal
afwijkt van de huidige radiaal- en dia
gonaalband. De doorsnede van de band
is elliptisch. Hierdoor is hij veel soepe
ler, waardoor de band gemakkelijker
oneffenheden in het wegdek verwerkt.
Een hogere bandenspanning is mogelijk zonder dat het komfort
eronder lijdt. Door de hogere spanning wordt de rolweerstand
verminderd. Hierdoor daalt ook het brandstofverbruik. Volgens
de fabrikant rijdt men met de nieuwe band 3 tot 6 procent
zuiniger dan met de huidige radiaalband.
Nadat per 1 maart j.l. de prijzen van een groot aantal Chry-
sler/Simca-modellen zijn verlaagd, heeft Chrysler Nederland
N.V. per 1 april nu ook de kliëntenprijzen van vrijwel al het
plaatwerk met 15% verlaagd. Dit werd mogelijk door rationali
sering in de distributie en samenbundeling van enkele onder-
deelfabrieLen in Frankrijk, aldus Chrysler Nederland N.V,
Postbus 164 - 3100 AD Schiedam.
Citroen brengt sinds begin februari een nieuwe dieselmotor
waarvan de grotere cilinderinhoud (2500 cm3), het mogelijjc
maakt bij slechts 2000 omw./min. een koppel te bereiken dat
20% hoger ligt dan dat van de 2175 cm3 (CX 2200 Diesel), en
waarbij eveneens het vermogen is toegenomen: 55 kW (75
DIN-pk) bij 4250 omw./min.
Deze verbetering van het koppel en het vermogen betekent
meer rijgenoegen (beter optrekken, grotere souplesse in het ge
bruik). Het brandstofverbruik bedraagt 1 op 15,3 bij 90 km/h
(officiële normen). Tijdens een stadstrajekt. verbruikt de CX
2500 Diesel niet meer dan 1 op 12,2 d.w.z. een verbetering in het
verbruik in vergelijking met de CX 2200 Diesel van ongeveer
22%.
Verder maken een nieuwe regulering van de brandstofinspui
ting, een nieuwe "gas"-overbrenging, nieuwe versnellingsbak
verhoudingen en een betere acceleratie vanuit stilstand, de CX
2500 Diesel tot een auto waarvan het gedrag kan worden ver
geleken met dat van een benzineauto. Citroën gaat verder door
het koppel, het vermogen en het rijgenoegen van zijn CX Die-
seis te verbeteren. De 2500 dieselmotor wordt toegepast in de
Berline CX Pallas en de CX Breaks. De 2200 dieselmotor blijft
in de CX Confort en Super. Aldus Citroën Nederland B.V.,
Stadionplein Amsterdam.
Ingaande 1 mei 1978 zijn voor alle motorvoertuigen Rijkskeu
ringsvoorschriften voor het aanbrengen van een LPG-installatie
van kracht geworden. Reeds eerder bestonden dergelijke voor
schriften voor autobussen en vrachtauto's maar ook hiervoor
zijn nieuwe ingesteld. Deze nieuwe voorschriften worden ge
hanteerd wanneer een wagen ter keuring wordt aangeboden om
het kentekenbewijs te wijzigen. Dat is verplicht als er een LPG-
installatie in de wagen is aangebracht.
Het tot dusverre gevoerde beleid zal niet ingrijpend anders
worden. Toch zijn er wel punten waarmee in bepaalde gevallen
terdege rekening zal moeten worden gehouden. Zoals het feit
dat de vulaansluiting van een LPG-installatie hij kombi's en
busjes buiten de personenruimte moet zijn gelegen. Als het niet
anders kan mag de gastank wel in de personenruimte zijn aan
gebracht. De appendages dienen dan te worden omsloten met
een gasdichte kast, voorzien van ontluchting. De vulopening aan
de buitenzijde dient zich te bevinden in een afsluitbare, van
buiten af te bereiken ruimte.
Kofferruimte mag
Voor personenwagens waarbij de kofferruimte zo goed mogelijk
gasdicht van de personenruimte is gescheiden, blijft het vullen
in de kofferruimte toegestaan. Wel dient dan de kofferruimte
met de buitenlucht te worden geventileerd met tenminste twee
in de bodem aangebrachte pijpen. De bedieningsknop van de
proefafsluiter, en de uitstroomopening van de afvoerslang
moeten zich in dezelfde ruimte bevinden als de vulaansluiting.
Verlenging met goedgekeurde slangen, voorzien van terugslag
kleppen, is toegestaan, aldus EVO-voorlicbting.
Uit een door Shell ingesteld marktonderzoek is gebleken, dat ca.
700.000 automobilisten zelf de olie van hun auto verversen.
Echter ca. 400.000 beschikken niet over een mogelijkheid om de
afgewerkte olie op een verantwoorde wijze kwijt te raken. Het
gevolg is dat deze oude olie, naar mag worden aangenomen in
het riool, de sloot of op een ander plekje (in de grond) wordt
weggegooid. Naar schatting zou het hier om minstens 1,5 mil
joen liter afgewerkte olie gaan.
Shell Nederland Verkoopmaatschappij, een open oog hebbende
voor de hiermee samenhangende milieuproblemen gaat nu, als
proef, bij elke nieuwe 3 ltr verpakking Shell Super Motorolie
gratis een zgn. "oliedoos" ter beschikking van de klant stellen
die zelf de olie van zijn auto wil gaan verversen.
Deze oliedoos is een lage, kartonnen doos met daarin een plastik
zak, die onder de aftapplug van het carter kan worden geplaatst
om de oude olie op te vangen. De zak kan met een bijgeleverde
sluitstrip worden afgesloten en vervolgens in de doos worden
ingeleverd op het Shell-station. Hier wordt de inhoud van de zak
in de tank voor afgewerkte olie gestort.
Voorlopig vindt deze proefneming plaats in de gemeenten Am
sterdam, Rotterdam, Haarlem, Groningen, Enschede en Nij
megen en zal duren tot eind april a.s. Indien de proef slaagt zal
het systeem landelijk worden ingevoerd'
3