JèONIIEItlYMS
fSSaJOTITlE'S
GOED WONEN WORDT DUURDER
I n de jaren dat landelijk gezien de belangstelling voor het lager
landbouwonderwijs verminderde ontstond in de regio Tholen-
Sint Philipsland, evenals op zo vele andere plaatsen, de situatie
dat de landbouwschool te Scherpenisse als zelfstandig onderwij
sinstituut niet kon blijven voortbestaan.
D ankzij de goede samenwerking tussen het bestuur van de
Z.L.M. en het gemeentebestuur van Tholen was het mogelijk
het tekort aan theorielokalen bij de technische school op te
heffen door het schoolgebouw de "Sassegrave" in medegebruik
te geven aan de technische school. Bij de beëindiging van het
landbouwonderwijs in 1974 kon het schoolgebouw de "Sasse
grave" volledig in gebruik genomen worden als dependance
voor de technische school. Op deze wijze behield het gebouw, zij
het in gewijzigde vorm, zijn onderwijsbestemming.
N a vele besprekingen, waaraan ook de Z.L.M. deelnam, met
de inspekteur en de algemene bond van beroepsonderwijs werd
in 1973 de aanvrage, via het plan van scholen 1975-1976-1977,
voor uitbreiding met de afdeling motorvoertuigentechniek in
gediend.
W ij noemen de overmatige stijging van de huizenprijs, die in
1977 gemiddeld met ongeveer een kwart omhoog ging. Hierdoor
zijn vooral de mensen in de lagere inkomensklassen getroffen
omdat die nu praktisch niet meer aan een eigen huis toekomen.
D e heer Hofstra heeft de regering in ieder geval een aantal
goede argumenten in handen gegeven om aan het aftrekfront in
te grijpen. Voordat dit gebeurt zullen wij tenminste een jaar
verder zijn. De manipulaties aan het woonfront zijn met de
aftrek voor hypotheekkosten nog niet uitgeput. In de Tweede
Kamer zijn ook de premies voor koopwoningen en de huur
subsidies aan de orde geweest. Het bestaande premie-systeem
voor koopwoningen staat te wankfelen. Van socialistische zijde
wordt ervoor gepleit om ook dit soort subsidies alleen voor
minder draagkrachtigen te laten gelden. Zij moeten volgens hen
gebonden zijn aan het inkomen en de stichtingskosten van de
woning. Dat zal wel niet direkt gebeuren maar wil men de
koopwoningen voor bepaalde kategorieën reserveren dan zal
men ook op dat terrein wel veranderingen invoeren, vermoede
lijk met een zodanig patroon dat de staatsuitgaven ervoor dalen.
Van andere zijde suggereert men dat een afschaffing van de
Nieuwe regeling per 1 januari 1978
Gedurende de periode waarin het landbouwonderwijs noodge
dwongen afgebouwd moest worden nam de belangstelling voor de
technische school belangrijk toe. Het toenemend aantal leerlin
gen, momenteel circa 300 scholieren was het gevolg van de vol
gende gunstige faktoren:
De invoering van het lbo/lavo besluit in 1973 hetgeen bete
kende dat voor het gehele lager beroepsonderwijs de kursus-
duur vierjarig werd.
De rechtstreekse verbinding Sint-Philipsland-Tholen. Vanuit
Sint-Philipsland en Anna Jacobapolder is ook veel belang
stelling voor de technische school.
De voorkeur van de ouders om de kinderen zo lang mogelijk
onderwijs te laten volgen in de eigen omgeving.
Door de toename van het aantal leerlingen ontstond reeds in
1973 voor de technische school een ernstig tekort aan theorie
lokalen.
Kompensatie landbouwonderwijs
Uitbreiding van de opleidingsmogelijkheden binnen het
technisch onderwijs voor de regio Tholen-Sint Philips
land.
Motorentechniek is in deze tijd erg belangrijk-
Zowel het gemeentebestuur van Tholen als het hoofd- en
kringbestuur van de Z.L.M. waren reeds in 1971 van mening dat
getracht moest worden het verlies van het landbouwonderwijs te
kompenseren door aan de technische school de afdeling motor
voertuigentechniek, zo mogelijk met een differentiatie land-
bouwwerktuigherstellen, te verbinden.
Motivatie
Bij de aanvrage diende ondermeer de volgende motivatie:
Voor leerlingen, die het landbouwonderwijs willen volgen, is
het mogelijk de tweejarige onderbouw te volgen aan de tech
nische school om daarna door te stromen naar de landbouw
school te Kapelle. Op deze wijze wordt voorkomen dat leer
lingen op 12 jarige leeftijd reeds grote afstanden moeten
reizen voor het volgen van het door hen gewenste onderwijs.
Leerlingen kunnen, na het behalen van het diploma motor
voertuigentechniek indien zij werkzaam zijn in de sektor van
de landbouwmechanisatie in het kader van het leerlingwezen
verder studeren voor de richting landbouwwerktuig herstel
len.
Doorstroming naar het middelbaar landbouwonderwijs is
mogelijk voor leerlingen met het diploma motorvoertuigen
techniek en de vakken ned. taal, engels, wiskunde en natuur
kunde op C-niveau. Tevens moet het mogelijk zijn gedurende
het vierde leerjaar aandacht te besteden aan scheikunde.
Kursus motorvoertuigentechniek begonnen
it het voorgaande moge blijken dat er een modus gevonden
is voor vervanging van het specifieke landbouwonderwijs in de
regio Tholen, met name voor die groep leerlingen welke gebaat
is met een onderwijsleersituatie waarin mede aandacht besteed
wordt aan de handvaardigheid- en beroepsvoorbereidende
komponent van het onderwijs.
Met ingang van het kursusjaar 1977-1978 mocht aangevangen
worden met de afdeling motorvoertuigentechniek. Tevens werd
toestemming verleend voor de verbouwing van het vakvaardig-
heidslokaal van het gebouw "Sassegrave" tot praktijklokaal
motorvoertuigentechniek. Tijdens de verbouwing is het na
tuurkunde praktikum lokaal vergroot van 56 tot 80 m2.
Bij de aanvang van het kursusjaar was de benodigde inventaris
eveneens aanwezig.
Vrijdag 3 maart j.l. is de afdeling motorvoertuigentechniek en
de verbouwing door Burgemeester J.E. van Boeijen officieel in
gebruik gesteld.
In de toespraak zei de burgemeester ondermeer verheugd te zijn
met het feit dat de gezamenlijke inspanning van gemeentebe
stuur en het Z.L.M. bestuur zijn bekroning mocht vinden met
het behoud en een belangrijke uitbreiding van de opleidings
mogelijkheden in het kader van het beroepsonderwijs in de
regio Tholen.
F, en vulkaan pleegt zijn eruptie aan te kondigen met een rommelende krater. Het lijkt wel of de regering haar komend
lastenpakket ook laat voorafgaan door een indrukwekkend gerommel van alle mogelijkheden die straks de zieke
landsekonomie kunnen genezen. Over de post sociale lasten wordt al maanden gediskussieerd. Hoe en waar op dat
terrein de klappen zullen vallen is nog niet geheel duidelijk. Alleen weten wij nu dat de sociaalzwakkeren niet getroffen
zullen worden, al doet het vreemd aan dat er sociaal-sterken zijn onder de genieters van sociale uitkeringen. Van meer
recente datum zijn de overwegingen rond het eigen huis, het huurhuis en daarmee verbonden lasten en fïskale voordelen.
Het verschijnen van het rapport van de kommissie-Hofstra wierp hier eigenlijk de knuppel in het kostenhok, maar daar
was al het een en ander aan vooraf gegaan.
Aftrekbaarheid rente in diskussie
Dit temeer omdat banken en andere geldschieters toch wel
voorzichtig zijn geworden met het verstrekken van een zeer hoge
hypotheek op een huis. In de prijsklasse 90.000 en 130.000 gul
den worden de meeste huizen gevraagd en daar is de prijsstij
ging dan ook het grootst. De politieke diskussie daarover zou
juist op gang komen toen prof. Hofstra en zijn kommissie hun
plannen publiceerden om de aftrek voor rente van hypotheek-
kosten sterk aan banden te leggen. De voorstellen van deze
kommissie komen er op neer dat men de aftrek van hypotheek-
kosten eigenlijk in.fasen aan de orde wil stellen. Men gooide een
balletje op voor een periode van vijf jaar. Er ontstond grote
konsternatie aan allerlei borreltafeltjes en andere centra waar
men de nieuwtjes van de dag pleegt te verwerken.
De voornaamste regeringspartijen haastten zich daarop te ver
klaren dat zij ertegen waren. Minister Andriessen vond een
overgangstermijn van vijf jaar veel te kort. Toch denkt hij
daarmee wel aan maatregelen op dit terrein. In deze gedachte
hij dan gesterkt door de verklaring van het FNV dat het goed is
wanneer de aftrekbaarheid van de hypotheekrente aan de orde
wordt gesteld, maar dat het oppassen geblazen is met de kleine
huizenbezitters. Dat is een verborgen aanmoediging en het komt
ons voor dat de financiering van een tweede huis met aftrek van
de hypotheekrente wel op de tocht komt te staan. Ook zouden
de aftrekkosten voor duurdere huizen wel eens aan beperkingen
kunnen worden onderworpen.
Premiesysteem
zogenaamde objekt-subsidie op de huren maar moet beëindi
gen.Ook diegedachten hebben kans van slagen. Het beleid in de
richting van een eenvoudig subsidiesysteem wordt gestimuleerd
door het sukses van de toekenning van individuele huursubsi
dies. Mensen die met een minimum inkomen meer dan tien
procent van hun inkomen aan huur moeten besteden, komen in
aanmerking voor individuele huursubsidie. Er zijn mogelijkhe
den met een inkomen tot 30.000 gulden. Vooral jongeren en
bejaarden hebben van deze regeling geprofiteerd, al kwam
niettemin het gemiddeld percentage van het inkomen aan huur
besteed toch nog op 12 Vi%. De regering moest deze regeling
financieren met een bedrag van liefst 340 miljoen gulden in de
periode tussen half 1975 en medio 1976. De cijfers over het
daarop volgende jaar zullen ongetwijfeld een nog hoger bedrag
aanwijzen. Zowel de regering als de Tweede Kamer zullen erop
uit zijn de subsidies voor volkshuisvesting te beperken. Ook de
lage huurprijzen van oude woningen zijn ter sprake gekomen.
Hiervoor wordt aan een verhoging gedacht om de kloof tussen
oude en nieuwe huren niet al te breed te maken.
Onderhoudskosten
B ij oudere huizen spelen ook de onderhoudskosten een rol van
betekenis. Zoals bekend mogen die kosten van een door de
eigenaar zelf bewoond perceel niet worden afgetrokken van het
inkomen. Daartegenover staat een laag huurwaarde-forfait bij
Bevoegdheidsgrens kantonrechters in civiele zaken verhoogd.
Met ingang van 1 januari 1978 wordt de bevoegdheid in bur
gerlijke zaken tussen kantonrechter en rechtbank opnieuw af
gebakend. Dan treedt in werking de Wet van 19 oktober 1977,
Stb. 578. De wet regelt de verhoging van de grens van be
voegdheid van kantonrechters, van de grens van appellabiliteit
van vonnissen van deze rechters, alsmede van de grens, gesteld
voor het doen van een verzoek tot een rechterlijk bevel tot
betaling.
Bevoegdheidsgrens kantonrechter
Voor de kantonrechter wordt de bevoegdheidsgrens in burger
lijk zaken verhoogd van 1.500,- tot 3.000,-. Dit betekent dat
rechtsvorderingen niet hoger dan 3.000,door de kantonrech
ter worden behandeld. Tot nu toe ligt die grens bij 1.500,-. De
bevoegdheid van de rechtbank begint vanaf 1 januari 1978 bij
vorderingen boven 3.000,-.
Grens hoger beroep
Wat betreft de mogelijkheid van hoger beroep in burgerlijke
de aangifte inkomstenbelasting. Dat laatste geldt ook voor
nieuwe huizen. Daar zijn weinig kosten aan en de eigenaars
daarvan zijn het beste af. De regering werkt nu aan plannen om
het bedrag van het huurwaarde-forfait te laten verhogen en om
alle kosten weer aftrekbaar te maken.
Bij het CDA wil men die aftrek van onderhoudskosten alleen
voor oude woningen herstellen. Het is nog niet duidelijk wat
hier gaat gebeuren maar het wordtvermoedelijkwel zo uitgere
kend dat de schatkist er nog baat bij heeft en dat toch het
onderhoud van bestaand woningbezit wordt bevorderd. Daar
profiteren dan de eigenaars van in de toekomst. In dit verband is
het interessant te vermelden dat de vergrote belangstelling voor
het eigen woningbezit ook de woningbouwverenigingen in ver
legenheid brengt. Die beschikken over duizenden woningen, die
de huurders best over willen nemen. Sommige besturen willen
wel verkopen, anderen hebben grote bezwaren omdat dan het
bestaan van de woningcorporaties in het geding komt. Andere
tegenstanders willen dat deze woningen gereserveerd moeten
blijven voor de minst draagkrachtigen. Wonen die er dan niet
in? In ieder geval zijn er voorstanders van een sterke beperking
van de overdracht van woningwetwoningen aan partikuliere
eigenaars.
Het>woongenot en de kosten daarvan zijn in diskussie. Vele
voorstellen tot wijziging van de bestaande situatie komen er op
neer dat men de lasten voor de eigenaren wil verhogen. Daar
mee werkt men in de richting van hogere huisvestingskosten
voor de bewoners of dit nu eigenaren zijn of niet. Dat zal ge
volgen hebben voor de bestaande bouwmarkt, die tot op heden
niet ongunstig is. De zorgen voor de bouwers nemen dagelijks
toe, want men heeft gebrek aan goed geschoold personeel en
aan voldoende metsel- en betonzand. Andere bouwmaterialen
worden nu zoveel duurder dat een aanvaardbare woningwet-
bouw in het gedrang komt. In ieder geval zal met gewijzigde
belastingsmaatregelen de vraag naar koophuizen worden afge
remd en het aanbod worden bevorderd. Dat zou de werkgele
genheid in de bouw wel eens nadelig kunnen beïnvloeden.
Drs. A. van MIERL0
zaken geldt tot nu toe bij kantongerechtszaken de grens van
500,-. Dit wordt nu verhoogd tot 1.500,-. Vanaf 1 januari
1978 kan dus als de vordering niet hoger is dan 1.500,- van de
uitspraak van de kantonrechter geen hoger beroep bij de recht
bank worden ingesteld. Dat kan dan eerst bij vorderingen boven
1.500,-.
Rechterlijk bevelen tot betaling
Voor de rechterlijke bevelen tot betaling, die de kantonrechter
op verzoek van een schuldeiser kan geven, wordt per 1 januari
1978 het maximum 1.500,-. Op het ogenblik is dat nog
500,-.
Overgangsbepaling
De nieuwe regeling is niet van toepassing op zaken die al vóór 1
januari 1978 door een dagvaarding of een verzoekschrift bij de
rechter zijn aangebracht. Voor die zaken blijven dus de oude
grenzen gelden, ook al wordt hoger beroep na genoemde datum
ingesteld.
3