JèONIIEItlYMS fSSaJOTITlE'S GOED WONEN WORDT DUURDER I n de jaren dat landelijk gezien de belangstelling voor het lager landbouwonderwijs verminderde ontstond in de regio Tholen- Sint Philipsland, evenals op zo vele andere plaatsen, de situatie dat de landbouwschool te Scherpenisse als zelfstandig onderwij sinstituut niet kon blijven voortbestaan. D ankzij de goede samenwerking tussen het bestuur van de Z.L.M. en het gemeentebestuur van Tholen was het mogelijk het tekort aan theorielokalen bij de technische school op te heffen door het schoolgebouw de "Sassegrave" in medegebruik te geven aan de technische school. Bij de beëindiging van het landbouwonderwijs in 1974 kon het schoolgebouw de "Sasse grave" volledig in gebruik genomen worden als dependance voor de technische school. Op deze wijze behield het gebouw, zij het in gewijzigde vorm, zijn onderwijsbestemming. N a vele besprekingen, waaraan ook de Z.L.M. deelnam, met de inspekteur en de algemene bond van beroepsonderwijs werd in 1973 de aanvrage, via het plan van scholen 1975-1976-1977, voor uitbreiding met de afdeling motorvoertuigentechniek in gediend. W ij noemen de overmatige stijging van de huizenprijs, die in 1977 gemiddeld met ongeveer een kwart omhoog ging. Hierdoor zijn vooral de mensen in de lagere inkomensklassen getroffen omdat die nu praktisch niet meer aan een eigen huis toekomen. D e heer Hofstra heeft de regering in ieder geval een aantal goede argumenten in handen gegeven om aan het aftrekfront in te grijpen. Voordat dit gebeurt zullen wij tenminste een jaar verder zijn. De manipulaties aan het woonfront zijn met de aftrek voor hypotheekkosten nog niet uitgeput. In de Tweede Kamer zijn ook de premies voor koopwoningen en de huur subsidies aan de orde geweest. Het bestaande premie-systeem voor koopwoningen staat te wankfelen. Van socialistische zijde wordt ervoor gepleit om ook dit soort subsidies alleen voor minder draagkrachtigen te laten gelden. Zij moeten volgens hen gebonden zijn aan het inkomen en de stichtingskosten van de woning. Dat zal wel niet direkt gebeuren maar wil men de koopwoningen voor bepaalde kategorieën reserveren dan zal men ook op dat terrein wel veranderingen invoeren, vermoede lijk met een zodanig patroon dat de staatsuitgaven ervoor dalen. Van andere zijde suggereert men dat een afschaffing van de Nieuwe regeling per 1 januari 1978 Gedurende de periode waarin het landbouwonderwijs noodge dwongen afgebouwd moest worden nam de belangstelling voor de technische school belangrijk toe. Het toenemend aantal leerlin gen, momenteel circa 300 scholieren was het gevolg van de vol gende gunstige faktoren: De invoering van het lbo/lavo besluit in 1973 hetgeen bete kende dat voor het gehele lager beroepsonderwijs de kursus- duur vierjarig werd. De rechtstreekse verbinding Sint-Philipsland-Tholen. Vanuit Sint-Philipsland en Anna Jacobapolder is ook veel belang stelling voor de technische school. De voorkeur van de ouders om de kinderen zo lang mogelijk onderwijs te laten volgen in de eigen omgeving. Door de toename van het aantal leerlingen ontstond reeds in 1973 voor de technische school een ernstig tekort aan theorie lokalen. Kompensatie landbouwonderwijs Uitbreiding van de opleidingsmogelijkheden binnen het technisch onderwijs voor de regio Tholen-Sint Philips land. Motorentechniek is in deze tijd erg belangrijk- Zowel het gemeentebestuur van Tholen als het hoofd- en kringbestuur van de Z.L.M. waren reeds in 1971 van mening dat getracht moest worden het verlies van het landbouwonderwijs te kompenseren door aan de technische school de afdeling motor voertuigentechniek, zo mogelijk met een differentiatie land- bouwwerktuigherstellen, te verbinden. Motivatie Bij de aanvrage diende ondermeer de volgende motivatie: Voor leerlingen, die het landbouwonderwijs willen volgen, is het mogelijk de tweejarige onderbouw te volgen aan de tech nische school om daarna door te stromen naar de landbouw school te Kapelle. Op deze wijze wordt voorkomen dat leer lingen op 12 jarige leeftijd reeds grote afstanden moeten reizen voor het volgen van het door hen gewenste onderwijs. Leerlingen kunnen, na het behalen van het diploma motor voertuigentechniek indien zij werkzaam zijn in de sektor van de landbouwmechanisatie in het kader van het leerlingwezen verder studeren voor de richting landbouwwerktuig herstel len. Doorstroming naar het middelbaar landbouwonderwijs is mogelijk voor leerlingen met het diploma motorvoertuigen techniek en de vakken ned. taal, engels, wiskunde en natuur kunde op C-niveau. Tevens moet het mogelijk zijn gedurende het vierde leerjaar aandacht te besteden aan scheikunde. Kursus motorvoertuigentechniek begonnen it het voorgaande moge blijken dat er een modus gevonden is voor vervanging van het specifieke landbouwonderwijs in de regio Tholen, met name voor die groep leerlingen welke gebaat is met een onderwijsleersituatie waarin mede aandacht besteed wordt aan de handvaardigheid- en beroepsvoorbereidende komponent van het onderwijs. Met ingang van het kursusjaar 1977-1978 mocht aangevangen worden met de afdeling motorvoertuigentechniek. Tevens werd toestemming verleend voor de verbouwing van het vakvaardig- heidslokaal van het gebouw "Sassegrave" tot praktijklokaal motorvoertuigentechniek. Tijdens de verbouwing is het na tuurkunde praktikum lokaal vergroot van 56 tot 80 m2. Bij de aanvang van het kursusjaar was de benodigde inventaris eveneens aanwezig. Vrijdag 3 maart j.l. is de afdeling motorvoertuigentechniek en de verbouwing door Burgemeester J.E. van Boeijen officieel in gebruik gesteld. In de toespraak zei de burgemeester ondermeer verheugd te zijn met het feit dat de gezamenlijke inspanning van gemeentebe stuur en het Z.L.M. bestuur zijn bekroning mocht vinden met het behoud en een belangrijke uitbreiding van de opleidings mogelijkheden in het kader van het beroepsonderwijs in de regio Tholen. F, en vulkaan pleegt zijn eruptie aan te kondigen met een rommelende krater. Het lijkt wel of de regering haar komend lastenpakket ook laat voorafgaan door een indrukwekkend gerommel van alle mogelijkheden die straks de zieke landsekonomie kunnen genezen. Over de post sociale lasten wordt al maanden gediskussieerd. Hoe en waar op dat terrein de klappen zullen vallen is nog niet geheel duidelijk. Alleen weten wij nu dat de sociaalzwakkeren niet getroffen zullen worden, al doet het vreemd aan dat er sociaal-sterken zijn onder de genieters van sociale uitkeringen. Van meer recente datum zijn de overwegingen rond het eigen huis, het huurhuis en daarmee verbonden lasten en fïskale voordelen. Het verschijnen van het rapport van de kommissie-Hofstra wierp hier eigenlijk de knuppel in het kostenhok, maar daar was al het een en ander aan vooraf gegaan. Aftrekbaarheid rente in diskussie Dit temeer omdat banken en andere geldschieters toch wel voorzichtig zijn geworden met het verstrekken van een zeer hoge hypotheek op een huis. In de prijsklasse 90.000 en 130.000 gul den worden de meeste huizen gevraagd en daar is de prijsstij ging dan ook het grootst. De politieke diskussie daarover zou juist op gang komen toen prof. Hofstra en zijn kommissie hun plannen publiceerden om de aftrek voor rente van hypotheek- kosten sterk aan banden te leggen. De voorstellen van deze kommissie komen er op neer dat men de aftrek van hypotheek- kosten eigenlijk in.fasen aan de orde wil stellen. Men gooide een balletje op voor een periode van vijf jaar. Er ontstond grote konsternatie aan allerlei borreltafeltjes en andere centra waar men de nieuwtjes van de dag pleegt te verwerken. De voornaamste regeringspartijen haastten zich daarop te ver klaren dat zij ertegen waren. Minister Andriessen vond een overgangstermijn van vijf jaar veel te kort. Toch denkt hij daarmee wel aan maatregelen op dit terrein. In deze gedachte hij dan gesterkt door de verklaring van het FNV dat het goed is wanneer de aftrekbaarheid van de hypotheekrente aan de orde wordt gesteld, maar dat het oppassen geblazen is met de kleine huizenbezitters. Dat is een verborgen aanmoediging en het komt ons voor dat de financiering van een tweede huis met aftrek van de hypotheekrente wel op de tocht komt te staan. Ook zouden de aftrekkosten voor duurdere huizen wel eens aan beperkingen kunnen worden onderworpen. Premiesysteem zogenaamde objekt-subsidie op de huren maar moet beëindi gen.Ook diegedachten hebben kans van slagen. Het beleid in de richting van een eenvoudig subsidiesysteem wordt gestimuleerd door het sukses van de toekenning van individuele huursubsi dies. Mensen die met een minimum inkomen meer dan tien procent van hun inkomen aan huur moeten besteden, komen in aanmerking voor individuele huursubsidie. Er zijn mogelijkhe den met een inkomen tot 30.000 gulden. Vooral jongeren en bejaarden hebben van deze regeling geprofiteerd, al kwam niettemin het gemiddeld percentage van het inkomen aan huur besteed toch nog op 12 Vi%. De regering moest deze regeling financieren met een bedrag van liefst 340 miljoen gulden in de periode tussen half 1975 en medio 1976. De cijfers over het daarop volgende jaar zullen ongetwijfeld een nog hoger bedrag aanwijzen. Zowel de regering als de Tweede Kamer zullen erop uit zijn de subsidies voor volkshuisvesting te beperken. Ook de lage huurprijzen van oude woningen zijn ter sprake gekomen. Hiervoor wordt aan een verhoging gedacht om de kloof tussen oude en nieuwe huren niet al te breed te maken. Onderhoudskosten B ij oudere huizen spelen ook de onderhoudskosten een rol van betekenis. Zoals bekend mogen die kosten van een door de eigenaar zelf bewoond perceel niet worden afgetrokken van het inkomen. Daartegenover staat een laag huurwaarde-forfait bij Bevoegdheidsgrens kantonrechters in civiele zaken verhoogd. Met ingang van 1 januari 1978 wordt de bevoegdheid in bur gerlijke zaken tussen kantonrechter en rechtbank opnieuw af gebakend. Dan treedt in werking de Wet van 19 oktober 1977, Stb. 578. De wet regelt de verhoging van de grens van be voegdheid van kantonrechters, van de grens van appellabiliteit van vonnissen van deze rechters, alsmede van de grens, gesteld voor het doen van een verzoek tot een rechterlijk bevel tot betaling. Bevoegdheidsgrens kantonrechter Voor de kantonrechter wordt de bevoegdheidsgrens in burger lijk zaken verhoogd van 1.500,- tot 3.000,-. Dit betekent dat rechtsvorderingen niet hoger dan 3.000,door de kantonrech ter worden behandeld. Tot nu toe ligt die grens bij 1.500,-. De bevoegdheid van de rechtbank begint vanaf 1 januari 1978 bij vorderingen boven 3.000,-. Grens hoger beroep Wat betreft de mogelijkheid van hoger beroep in burgerlijke de aangifte inkomstenbelasting. Dat laatste geldt ook voor nieuwe huizen. Daar zijn weinig kosten aan en de eigenaars daarvan zijn het beste af. De regering werkt nu aan plannen om het bedrag van het huurwaarde-forfait te laten verhogen en om alle kosten weer aftrekbaar te maken. Bij het CDA wil men die aftrek van onderhoudskosten alleen voor oude woningen herstellen. Het is nog niet duidelijk wat hier gaat gebeuren maar het wordtvermoedelijkwel zo uitgere kend dat de schatkist er nog baat bij heeft en dat toch het onderhoud van bestaand woningbezit wordt bevorderd. Daar profiteren dan de eigenaars van in de toekomst. In dit verband is het interessant te vermelden dat de vergrote belangstelling voor het eigen woningbezit ook de woningbouwverenigingen in ver legenheid brengt. Die beschikken over duizenden woningen, die de huurders best over willen nemen. Sommige besturen willen wel verkopen, anderen hebben grote bezwaren omdat dan het bestaan van de woningcorporaties in het geding komt. Andere tegenstanders willen dat deze woningen gereserveerd moeten blijven voor de minst draagkrachtigen. Wonen die er dan niet in? In ieder geval zijn er voorstanders van een sterke beperking van de overdracht van woningwetwoningen aan partikuliere eigenaars. Het>woongenot en de kosten daarvan zijn in diskussie. Vele voorstellen tot wijziging van de bestaande situatie komen er op neer dat men de lasten voor de eigenaren wil verhogen. Daar mee werkt men in de richting van hogere huisvestingskosten voor de bewoners of dit nu eigenaren zijn of niet. Dat zal ge volgen hebben voor de bestaande bouwmarkt, die tot op heden niet ongunstig is. De zorgen voor de bouwers nemen dagelijks toe, want men heeft gebrek aan goed geschoold personeel en aan voldoende metsel- en betonzand. Andere bouwmaterialen worden nu zoveel duurder dat een aanvaardbare woningwet- bouw in het gedrang komt. In ieder geval zal met gewijzigde belastingsmaatregelen de vraag naar koophuizen worden afge remd en het aanbod worden bevorderd. Dat zou de werkgele genheid in de bouw wel eens nadelig kunnen beïnvloeden. Drs. A. van MIERL0 zaken geldt tot nu toe bij kantongerechtszaken de grens van 500,-. Dit wordt nu verhoogd tot 1.500,-. Vanaf 1 januari 1978 kan dus als de vordering niet hoger is dan 1.500,- van de uitspraak van de kantonrechter geen hoger beroep bij de recht bank worden ingesteld. Dat kan dan eerst bij vorderingen boven 1.500,-. Rechterlijk bevelen tot betaling Voor de rechterlijke bevelen tot betaling, die de kantonrechter op verzoek van een schuldeiser kan geven, wordt per 1 januari 1978 het maximum 1.500,-. Op het ogenblik is dat nog 500,-. Overgangsbepaling De nieuwe regeling is niet van toepassing op zaken die al vóór 1 januari 1978 door een dagvaarding of een verzoekschrift bij de rechter zijn aangebracht. Voor die zaken blijven dus de oude grenzen gelden, ook al wordt hoger beroep na genoemde datum ingesteld. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 3