aut©- afikuali- (.eit.en D c Centrale Politie Verkeerscommissie CPVC, het landelijk samenwerkingsverband van de totale Nederlandse Politie op verkeersgebied, heeft zich een paar jaar geleden gebogen over de verkeersgevaarlijke manoeuvres die verricht moeten worden wanneer een politieambtenaar in een auto een automobilist wil laten stoppen. A an de hand van verricht onderzoek naar een verantwoorde methode van staande houden en de technische hulpmiddelen die daarvoor nodig zijn werden de volgende aanbevelingen ge daan: Stoppen in spiegelschrift 't is maar een weet Lange Lading - Bord verplicht I waarbij de rode strepen f van fluoriscerend mate- In een remweg zitten heel wat meters Een "Dakzak" als 2e kofferruimte op imperiaal jv r ifiüi 5. De "burgerbestuurder" gaat vervolgens op een veilige wijze (niet plotste- ling stoppen!) naar de kant van de weg. 6. Het politievoertuig stopt vervolgens achter de betreffende auto. O m inzicht te krijgen in de duidelijkheid en herkenbaarheid van deze nieuwe methode van staandehouding bij verkeersdeelnemers heeft de CPVC een proef gehouden. Hiertoe werden een kleine 200 staandehoudingen nieuwe stijl ver richt. Het resultaat van deze proef was dat 95% van de betrokken bestuurders positief op dit stopteken reageerden. De wettelijke voorzieningen zijn thans getroffen en de productie van nieuwe stopbakjes is in volle gang. Vele politie korpsen zijn reeds in het bezit van deze stopbakjes en zullen deze nu gaan gebruiken. Vanaf heden zal dan ook steeds vaker deze nieuwe methode van staandehouding worden toegepast. Een vereiste hierbij is uiteraard dat alle ver keersdeelnemers van deze nieuwe methode op de hoogte zijn. Vandaar dat wij hieraan op deze pagina's aandacht besteden. Daarnaast zijn er folders en een wandkrant en verdere publiciteit via o.m. radio en televisie waarin het hoe en waarom van een en ander wordt uiteengezet en verduidelijkt. redaktie van Ing. J.F. Blanksma Deze politieambtenaar zal om de bestuurder van de voor hem rijdende auto te laten stoppen hem veelal passeren, voor hem gaan rijden en vervolgens een stopteken geven. Een andere methode die door de politie wel wordt toegepast is die waarbij de politieman naast de automobilist gaat rijden, zijn aandacht trekt en hem vervolgens te kennen geeft met zijn arm dat hij moet stoppen. Naast deze methoden zijn er nog vele varianten die in de praktijk eveneens worden toegepast. Alle tot nu toe toegepaste methoden hebben echter gemeen dat het politie voertuig zich naast, schuin vóór of recht vóór het tot stilstand te brengen voertuig bevindt. De laaste jaren is de verkeersintensiteit echter zodanig toege nomen dat dit hierbij noodzakelijke geheel of gedeeltelijke in halen vaak onmogelijk is zonder dat daarbij onaanvaardbare risico's worden genomen. 1. De bestuurder van het politievoertuig gaat achter het tot stilstand te brengen voertuig rijden. 2. Vervolgens wordt een aan de voorzijde van het politievoertuig aangebracht "stopbakje" ontstoken, waarna - in spiegelschrift - de tekst "STOP" "POLITIE" (bij motoren "STOP") verschijnt. Dit stopteken is op een zodanige plaats aangebracht dat het goed en opvallend zichtbaar is. 3. Indien dit nodig mocht blijken zal de bestuurder van het politievoertuig de aandacht van de voor hem rijdende bestuur der trekken met behulp van bijvoorbeeld een claxon - of licht signaal. 4. De bestuurder van het politievoertuig zal de voor hem rijdende bestuurder veelal met behulp van de clignoteur naar de kant van de weg verwijzen. Sinds 1 november is bij vervoer van te lange lading een bord in plaats van een rode vlag verplicht. Met te lange lading wordt bedoeld, lading die voor en/of, achter het voertuig uitsteekt. Aan de achterkant dient dan de afstand van achterzijde lading tot achteras (middenachteras) meer te bedragen dan van de wielbasis. Steekt de lading aan de achterkant korter uit. maar heeft zij scherp uitstekende delen, dan is de rode vlag verplicht. Een dergelijk bord laat zich moeilijk bevestigen. Voor wie re gelmatig zware lange materialen vervoert kan een vaste beugel konstruktie een oplossing daartoe zijn. Opzet is dat het gehele gestreepte oppervlakte van het bord, dat ook van kunststof- of ander licht materiaal kan zijn, als één vlak duidelijk zichtbaar is. Bij vervoer van bosjes lichte pijpen, panlatten enz. die tijdens het vervoer beslist gaan zwiepen, kan één zwaardere buis, waarop aan het uiteinde een dwarsstrip wordt bevestigd, de oplossing bieden om daaraan tijdelijk het bord te bevestigen. De borden zelf zijn in de handel verkrijgbaar o.m. bij M. Weyer- man B.V. - Nikkelstraat 4 - Naarden tegen een prijs van 38,— netto, waarbij e.v.t. verzendkosten komen. Een filiaal van deze firma is in V Hertogenbosch - Jac. Catsstraat 15 - tel. 073 - 136020. - WK-In die gevallen waarin van een te lange lading sprake I is moet dit bord gemon- L teerd worden. Het heeft de ^^k ^^^^k I afmetingen van 50 x 50 cm en is voorzien van afwisse- lend rode en witte diago- L naai lopende strepen jBL-JP riaal moeten zijn. SO drr) Veel mensen blijken er absoluut geen idee van te hebben hoe veel meters hun auto, motor of brommer nodig heeft om te stoppen. Er zijn er die zeggen: "M'n auto heeft heel goede remmen, binnen vijf meter sta ik stil". De praktijk is echter totaal anders. In de verkeerswetgeving wordt de eis gesteld, dat de remmen van motorvoertuigen en bromfietsen een bepaalde (minimale) remvertraging moeten hebben. Vanaf het moment waarop geremd wordt tot het moment waarop het voertuig stilstaat, wordt een bepaalde remweg afge legd. Bij deze remweg komt echter nog de afstand die afgelegd wordt in de tijd tussen het denken aan het remmen door de bestuurder, en het doen. Doorgaans wordt rekening gehouden met een reaktietijd van een halve seconde (goed voor een afstand van 14 meter als een auto een snelheid heeft van 100 km per uur). Een paar voorbeelden: Bij een snelheid van 100 km per uur kost het een personenauto 88 meter (inklusief reaktietijd) om tot stilstand te komen. Bij een snelheid van 70 km heeft de auto mobilist 46 meter nodig om te stoppen, bij 50 km 26 meter en bij 20 km 6 meter. De remweg van bromfietsen komt bij een snelheid van 30 km per uur neer op 13 meter en bij 40 km op 22 meter, ook weer inklusief de in de reaktietijd afgelegde afstand. Het zal duidelijk zijn dat aan bovengenoemde remwegen heel wat meters moeten worden toegevoegd als het wegdek nat en glad is. Dat niet iedereen zijn rijden aanpast aan de weersomstandig heden blijkt uit de volgende uitspraak van een politieman: "Als het regent, regent het ook aanrijdingen." Over de onderlinge samenhang tussen meters remweg en aard van het wegdek (nat en droog) geeft de EVO in "Veilig Rijden" Asfalt, droog Bestrating, droog Beton, nat Asfalt, nat Bestrating, nat Vele automobilisten hebben in een vergeten hoekje van hun garage, schuurtje of andere plaats.een imperiaal staan. De va kantieganger, de kampeerder, de zeiler, allen gebruiken soms dat handige ding op het dak als voor de mee te nemen bagage geen ander plekje meer te vinden is. Maar daarmee zijn nog niet alle problemen opgelost! Want het imperiaal vol pakken met tent, slaapzakken, stoeltjes, en andere kleine en grotere spullen is een ander verhaal. Soms een stuk zeildoek, een lap plastik of plastikzakken. en dan tou wen, riemen of een zgn. spin om alles bij elkaar en op de juiste plaats vast te houden. En dan begint de ellende. Het klappert en flappert, de boel raakt los,.wordt bij een regenbui doornat met voortdurend de gedachte "verlies ik niets onderweg?" Een oplossing voor deze problemen is een zgn. "Dakzak" die op elke imperiaal past en gemaakt is van ijzersterk dubbelzijdig met P.V.C. gecoverd vrachtwagendoek. Door zijn konstruktie is de zak volkomen wind- en water dicht. De afmetingen zijn 90 x 90 cm vloeroppervlakte en in normale uitvoering 30 cm hoog. Met een extra sterke optilonrits wordt de "deksel" gesloten en kan de treksluiting met een bijgeleverd koperen veiligheidsslot vastgezet wor den. Door de aanwezige^ met koperen ringen versterkte ogen en 16 meter nylon sjor- koord kan de "Dakzak" muurvast op het imperiaal worden vastgezet. Een voordeel is nog dat de dakzak zo nodig kant en klaar voor het vertrek, klaar geladen in huis kan worden gereed gemaakt en in een wip op het imperiaal kan worden vastgesjord. Er is zelfs een Tweetraps Dakzak. die in hoogte verstelbaar is. Met een speciale "zelfkonstruktie" kan daarmee 50 cm laadhoögte ver kregen worden. Door terug te ritsen kan deze dakzak op stan daardhoogte van 30 cm terug gebracht worden. de volgende bijzonderheden over wrijvingscoefficiënten van wegdekken onder verschillende weersomstandigheden, up aroog oeton is de wrijvingscoëfficiënt bijna ideaal en de autotechnici stellen die dan op 1Maar is dit beton nat. dan zakt het tot 0.7. Als het na een lange periode van droogte gaat regenen en het water vermengt zich met vuil en olie op de weg. dan kan het wrijvingscoëfficiënt zakken tot 0,3. Maar als het vriest en er komt een laagje ijs op het beton te liggen, dan wordt het zelfs 0,1Je hebt dan bijna geen "grip" op de weg! Bandenspecialisten voeren een voortdurende strijd tegen het water door de banden te voorzien van loopvlakken met een profiel dat het water gemakkelijk wegwerkt. Het kontakt tussen banden en wegdek blijft dan gehandhaafd. Maar wordt de hoeveelheid water te groot dan kan de band dit niet meer verwerken waarna het beruchte aquaplaneren ont staat. De banden "drijven" dan als het ware op een laagje water en de auto is stuurloos. Dit verschijnsel kan al bij geringe snel heden optreden. Tussen normaal rijden en stuurloos wegglijden van de auto ligt het gebied, dat met slippen wordt aangeduid. Wrijvings coëfficiënt 1.0 0,9 0,8 O. [-*Droog ZO OF ZO De dakzak, die T.N.O. getest heeft, wordt rechtstreeks door de fabrikant Ant. Schroder B.V. - Schakelstraat 16 - Amsterdam geleverd. Hij geeft 2 volle jaren garantie volgens Consumen tenbond konditie's. Indien de "Dakzak" niet aan de verwach tingen zou voldoen en binnen 10 dagen ongefrankeerd aan Schroder teruggezonden wordt, ontvangt U uw geld terug. Te lefonische informatie 020-82.26.51. De prijs voor de normale dakzak 90 x 90 x 30 cm is vastgesteld op 149,50. De zgn. tweetraps dakzak is 30.— duurder en komt dus op 179.50. 9

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 9