aut©-
afikuali-
(.eit.en
D c Centrale Politie Verkeerscommissie CPVC, het landelijk
samenwerkingsverband van de totale Nederlandse Politie op
verkeersgebied, heeft zich een paar jaar geleden gebogen over
de verkeersgevaarlijke manoeuvres die verricht moeten worden
wanneer een politieambtenaar in een auto een automobilist wil
laten stoppen.
A an de hand van verricht onderzoek naar een verantwoorde
methode van staande houden en de technische hulpmiddelen
die daarvoor nodig zijn werden de volgende aanbevelingen ge
daan:
Stoppen in spiegelschrift
't is maar een weet
Lange Lading - Bord verplicht
I waarbij de rode strepen
f van fluoriscerend mate-
In een
remweg
zitten heel
wat meters
Een "Dakzak" als 2e kofferruimte
op imperiaal
jv r
ifiüi
5. De "burgerbestuurder" gaat vervolgens op een veilige wijze (niet plotste-
ling stoppen!) naar de kant van de weg.
6. Het politievoertuig stopt vervolgens achter de betreffende auto.
O m inzicht te krijgen in de duidelijkheid en herkenbaarheid van deze nieuwe
methode van staandehouding bij verkeersdeelnemers heeft de CPVC een proef
gehouden. Hiertoe werden een kleine 200 staandehoudingen nieuwe stijl ver
richt. Het resultaat van deze proef was dat 95% van de betrokken bestuurders
positief op dit stopteken reageerden. De wettelijke voorzieningen zijn thans
getroffen en de productie van nieuwe stopbakjes is in volle gang. Vele politie
korpsen zijn reeds in het bezit van deze stopbakjes en zullen deze nu gaan
gebruiken. Vanaf heden zal dan ook steeds vaker deze nieuwe methode van
staandehouding worden toegepast. Een vereiste hierbij is uiteraard dat alle ver
keersdeelnemers van deze nieuwe methode op de hoogte zijn. Vandaar dat wij
hieraan op deze pagina's aandacht besteden. Daarnaast zijn er folders en een
wandkrant en verdere publiciteit via o.m. radio en televisie waarin het hoe en
waarom van een en ander wordt uiteengezet en verduidelijkt.
redaktie van Ing. J.F. Blanksma
Deze politieambtenaar zal om de bestuurder van de voor hem
rijdende auto te laten stoppen hem veelal passeren, voor hem
gaan rijden en vervolgens een stopteken geven. Een andere
methode die door de politie wel wordt toegepast is die waarbij
de politieman naast de automobilist gaat rijden, zijn aandacht
trekt en hem vervolgens te kennen geeft met zijn arm dat hij
moet stoppen. Naast deze methoden zijn er nog vele varianten
die in de praktijk eveneens worden toegepast. Alle tot nu toe
toegepaste methoden hebben echter gemeen dat het politie
voertuig zich naast, schuin vóór of recht vóór het tot stilstand te
brengen voertuig bevindt.
De laaste jaren is de verkeersintensiteit echter zodanig toege
nomen dat dit hierbij noodzakelijke geheel of gedeeltelijke in
halen vaak onmogelijk is zonder dat daarbij onaanvaardbare
risico's worden genomen.
1. De bestuurder van het politievoertuig gaat achter het tot
stilstand te brengen voertuig rijden.
2. Vervolgens wordt een aan de voorzijde van het politievoertuig
aangebracht "stopbakje" ontstoken, waarna - in spiegelschrift -
de tekst "STOP" "POLITIE" (bij motoren "STOP") verschijnt.
Dit stopteken is op een zodanige plaats aangebracht dat het
goed en opvallend zichtbaar is.
3. Indien dit nodig mocht blijken zal de bestuurder van het
politievoertuig de aandacht van de voor hem rijdende bestuur
der trekken met behulp van bijvoorbeeld een claxon - of licht
signaal.
4. De bestuurder van het politievoertuig zal de voor hem rijdende bestuurder
veelal met behulp van de clignoteur naar de kant van de weg verwijzen.
Sinds 1 november is bij vervoer van te lange lading een bord in
plaats van een rode vlag verplicht.
Met te lange lading wordt bedoeld, lading die voor en/of,
achter het voertuig uitsteekt. Aan de achterkant dient dan de
afstand van achterzijde lading tot achteras (middenachteras)
meer te bedragen dan van de wielbasis. Steekt de lading aan
de achterkant korter uit. maar heeft zij scherp uitstekende delen,
dan is de rode vlag verplicht.
Een dergelijk bord laat zich moeilijk bevestigen. Voor wie re
gelmatig zware lange materialen vervoert kan een vaste beugel
konstruktie een oplossing daartoe zijn. Opzet is dat het gehele
gestreepte oppervlakte van het bord, dat ook van kunststof- of
ander licht materiaal kan zijn, als één vlak duidelijk zichtbaar is.
Bij vervoer van bosjes lichte pijpen, panlatten enz. die tijdens
het vervoer beslist gaan zwiepen, kan één zwaardere buis,
waarop aan het uiteinde een dwarsstrip wordt bevestigd, de
oplossing bieden om daaraan tijdelijk het bord te bevestigen. De
borden zelf zijn in de handel verkrijgbaar o.m. bij M. Weyer-
man B.V. - Nikkelstraat 4 - Naarden tegen een prijs van 38,—
netto, waarbij e.v.t. verzendkosten komen. Een filiaal van deze
firma is in V Hertogenbosch - Jac. Catsstraat 15 - tel. 073 -
136020.
- WK-In die gevallen waarin van
een te lange lading sprake
I is moet dit bord gemon-
L teerd worden. Het heeft de
^^k ^^^^k I afmetingen van 50 x 50 cm
en is voorzien van afwisse-
lend rode en witte diago-
L naai lopende strepen
jBL-JP riaal moeten zijn.
SO drr)
Veel mensen blijken er absoluut geen idee van te hebben hoe
veel meters hun auto, motor of brommer nodig heeft om te
stoppen. Er zijn er die zeggen: "M'n auto heeft heel goede
remmen, binnen vijf meter sta ik stil". De praktijk is echter
totaal anders.
In de verkeerswetgeving wordt de eis gesteld, dat de remmen
van motorvoertuigen en bromfietsen een bepaalde (minimale)
remvertraging moeten hebben.
Vanaf het moment waarop geremd wordt tot het moment
waarop het voertuig stilstaat, wordt een bepaalde remweg afge
legd. Bij deze remweg komt echter nog de afstand die afgelegd
wordt in de tijd tussen het denken aan het remmen door de
bestuurder, en het doen.
Doorgaans wordt rekening gehouden met een reaktietijd van
een halve seconde (goed voor een afstand van 14 meter als een
auto een snelheid heeft van 100 km per uur).
Een paar voorbeelden: Bij een snelheid van 100 km per uur kost
het een personenauto 88 meter (inklusief reaktietijd) om tot
stilstand te komen. Bij een snelheid van 70 km heeft de auto
mobilist 46 meter nodig om te stoppen, bij 50 km 26 meter en bij
20 km 6 meter.
De remweg van bromfietsen komt bij een snelheid van 30 km
per uur neer op 13 meter en bij 40 km op 22 meter, ook weer
inklusief de in de reaktietijd afgelegde afstand.
Het zal duidelijk zijn dat aan bovengenoemde remwegen heel
wat meters moeten worden toegevoegd als het wegdek nat en
glad is.
Dat niet iedereen zijn rijden aanpast aan de weersomstandig
heden blijkt uit de volgende uitspraak van een politieman: "Als
het regent, regent het ook aanrijdingen."
Over de onderlinge samenhang tussen meters remweg en aard
van het wegdek (nat en droog) geeft de EVO in "Veilig Rijden"
Asfalt,
droog
Bestrating,
droog
Beton, nat
Asfalt, nat
Bestrating, nat
Vele automobilisten hebben in een vergeten hoekje van hun
garage, schuurtje of andere plaats.een imperiaal staan. De va
kantieganger, de kampeerder, de zeiler, allen gebruiken soms
dat handige ding op het dak als voor de mee te nemen bagage
geen ander plekje meer te vinden is. Maar daarmee zijn nog niet
alle problemen opgelost!
Want het imperiaal vol pakken met tent, slaapzakken, stoeltjes,
en andere kleine en grotere spullen is een ander verhaal. Soms
een stuk zeildoek, een lap plastik of plastikzakken. en dan tou
wen, riemen of een zgn. spin om alles bij elkaar en op de juiste
plaats vast te houden. En dan begint de ellende. Het klappert en
flappert, de boel raakt los,.wordt bij een regenbui doornat met
voortdurend de gedachte "verlies ik niets onderweg?"
Een oplossing voor deze problemen is een zgn. "Dakzak" die op
elke imperiaal past en gemaakt is van ijzersterk dubbelzijdig
met P.V.C. gecoverd vrachtwagendoek.
Door zijn konstruktie is de zak
volkomen wind- en water
dicht. De afmetingen zijn 90 x
90 cm vloeroppervlakte en in
normale uitvoering 30 cm
hoog. Met een extra sterke
optilonrits wordt de "deksel"
gesloten en kan de treksluiting
met een bijgeleverd koperen
veiligheidsslot vastgezet wor
den. Door de aanwezige^ met
koperen ringen versterkte
ogen en 16 meter nylon sjor-
koord kan de "Dakzak"
muurvast op het imperiaal
worden vastgezet.
Een voordeel is nog dat de dakzak zo nodig kant en klaar voor
het vertrek, klaar geladen in huis kan worden gereed gemaakt en
in een wip op het imperiaal kan worden vastgesjord. Er is zelfs
een Tweetraps Dakzak. die in hoogte verstelbaar is. Met een
speciale "zelfkonstruktie" kan daarmee 50 cm laadhoögte ver
kregen worden. Door terug te ritsen kan deze dakzak op stan
daardhoogte van 30 cm terug gebracht worden.
de volgende bijzonderheden over wrijvingscoefficiënten van
wegdekken onder verschillende weersomstandigheden,
up aroog oeton is de wrijvingscoëfficiënt bijna ideaal en de
autotechnici stellen die dan op 1Maar is dit beton nat. dan zakt
het tot 0.7.
Als het na een lange periode van droogte gaat regenen en het
water vermengt zich met vuil en olie op de weg. dan kan het
wrijvingscoëfficiënt zakken tot 0,3.
Maar als het vriest en er komt een laagje ijs op het beton te
liggen, dan wordt het zelfs 0,1Je hebt dan bijna geen "grip" op
de weg!
Bandenspecialisten voeren een voortdurende strijd tegen het
water door de banden te voorzien van loopvlakken met een
profiel dat het water gemakkelijk wegwerkt. Het kontakt tussen
banden en wegdek blijft dan gehandhaafd.
Maar wordt de hoeveelheid water te groot dan kan de band dit
niet meer verwerken waarna het beruchte aquaplaneren ont
staat. De banden "drijven" dan als het ware op een laagje water
en de auto is stuurloos. Dit verschijnsel kan al bij geringe snel
heden optreden. Tussen normaal rijden en stuurloos wegglijden
van de auto ligt het gebied, dat met slippen wordt aangeduid.
Wrijvings
coëfficiënt
1.0 0,9 0,8 O.
[-*Droog
ZO
OF ZO
De dakzak, die T.N.O. getest heeft, wordt rechtstreeks door de
fabrikant Ant. Schroder B.V. - Schakelstraat 16 - Amsterdam
geleverd. Hij geeft 2 volle jaren garantie volgens Consumen
tenbond konditie's. Indien de "Dakzak" niet aan de verwach
tingen zou voldoen en binnen 10 dagen ongefrankeerd aan
Schroder teruggezonden wordt, ontvangt U uw geld terug. Te
lefonische informatie 020-82.26.51. De prijs voor de normale
dakzak 90 x 90 x 30 cm is vastgesteld op 149,50. De zgn.
tweetraps dakzak is 30.— duurder en komt dus op 179.50.
9