Pechvogels en brokken, makers Ieder z'n vak Van de Polisafdeling D at kan geen toeval zijn, denken de mensen als iemand vaak bij een verkeersongeval betrokken raakt. Het is van nature een pechvogel of hij kan niet rijden zegt men dan. Toch is het verband tussen goed kunnen rijden en brokken maken ingewikkelder dan men gewoonlijk vermoedt. Tot deze konklusie komen de psychonomen, een jonge, nog tamelijk onbekende wetenschap. H et psychonomisch onderzoek leidt tot de konklusie, dat er verschillen in rijvaardigheid bestaan op grond van momentane kondities en rijervaring, maar dat meer permanente verschillen tussen individuen in rijveiligheid niet betrouwbaar kunnen worden vastgesteld. H et afwikkelen van schadegevallen mag dan voor dege nen die er hun beroep van hebben gemaakt, een interes sante bezigheid zijn, voor velen waarmee wij zo links en rechts in gesprek komen, is het maar een schimmige zaak. Hoe iemand er ooit toe gekomen kan zijn om daar een levensvulling van te maken ziet men al helemaal niet zit ten. H et is vandaag de dag waarlijk geen sinecure om in een aantal van die gevallen tot een goede oplossing te komen. H et is jammer dat veel ver zekerden niet of nauwelijks op de hoogte zijn met de voor waarden en vormen op het ge bied van autoverzekeringen. N u is er inderdaad interessanter leesstof denkbaar, maar elke bestuurder van een motorrijtuig zou toch op z'n minst één keer zijn verzekeringsbescheiden moeten doorlezen. D e W.A. kasko verzekering wordt in de wandeling wel All Risks genoemd al is dit een wat te weidse benaming. D e W.A. of All Risksverzekering is van kracht in geheel Europa, alsmede in de niet-Europese landen welke op de groene kaart staan vermeld. Het bewijs dat men verzekerd is in al deze landen is het internationale verzekeringsbewijs, beter bekend als de groene kaart. Echte pechvogels en brokkenmakers blijken nauwelijks te bestaan en vooral toeval en omstandigheden bepalen de veiligheid van het verkeer. En aan de omstandigheden valt nog heel wat te verbeteren zeggen de psychonomen. Wat zijn dat nu, psychonomen? 2^ ij bestuderen, net als psychologen, het menselijk gedrag, maar hebben daar zo hun eigen methoden voor. Kenmerkend zijn: een voorkeur voor het opstellen van toetsbare thoriën en het doen van streng gekontroleerde experimenten. Daarnaast hebben zij een grote belangstelling voor wiskundige methodes en mathematische modellen, om de uitkomsten van hun expe rimenten mee te kunnen analyseren. En zoals te verwachten, een veelvuldig gebruikmaken van meetapparatuur en komputers. Bij psychonomisch onderzoek maakt men bovendien gebruik van kennis en verworvenheden uit allerlei disciplines, zoals na tuurkunde, systeemleer, fysiologie en komputerkunde. Met hun onderzoek proberen zij veelal bij te dragen aan de oplossing van praktische problemen. Juist, dat aspekt van hun werk wordt belicht door Dr. M.J. Koornstra in het weekblad Intermediair. U bent hopelijk weer helemaal bij omtrent de vraag wat een psychonoom is. Enkele konklusies Het niveau van de rijvaardigheid van individuen is niet kon- stant, maar zal voor een bepaald individu variëren afhankelijk van momentane omstandigheden en van de mate van de erva ring die iemand heeft in de diverse verkeerssituaties. Verschillen in aantallen ongevallen in een bepaalde periode rechtvaardigen geen konklusies over de verschillen in rijveilig heid. Op de eerste plaats zouden deze konklusies onjuist zijn omdat de ongevalsexpositie kan verschillen, en verder zouden deze konklusies onbetrouwbaar zijn omdat toevalsfaktoren het aantal ongevallen sterk beïnvloeden. Tussen bestuurders met bepaalde kenmerken bestaan verschil len in rijveiligheid. Vooralsnog zijn echter alleen momentane of veranderde kenmerken gevonden, die samenhangen met de rij veiligheid, zoals drankmisbruik (momentaan kenmerk) hoe veelheid rijervaring (veranderd kenmerk) en algehele funktie- vermindering (vermoeidheid, ouderdom). De konklusies rechtvaardigen de stellingname dat er geen brokkenmakers of pechvogels bestaan, maar dat iemand in be paalde kondities een potentiëel brokkenmaker kan zijn en in Een alleszins begrijpelijke gedachtengang, lezer; er lijkt weinig verheffends te zitten in het steeds maar weer moe ten betalen voor dezelfde vergissingen die, weliswaar door steeds wisselende kliëntele, aan de lopende band worden gemaakt. En het lijkt al even prozaïsch om telkenmale opnieuw argwanend allerlei getuige-verklaringen te moe ten lezen om te trachten daarin een zwak puntje te ont dekken ten nadele van wie dan ook, om daaraan de uit eindelijke schuldige te kunnen ophangen, bij wijze van spreken dan. En toch moet dat! Want wat zou er van schaderegeling terecht komen als er geen vakmensen waren om dat voor u op te knappen. andere kondities en situaties een potentieel pechvogel kan wor den. Gezien de konklusies zijn er op individueel niveau slechts maatregelen aanvaardbaar die het voorkomen van ongunstige momentane kondities en het verkrijgen van rijer varing met gereduceerd gevaar voor anderen, bevorderen. Tot zover de onderzoekers. Laten wij nu toch het tegenoverge stelde van mening blijven, maar volgens de psychonomen ma ken wij ons dan schuldig aan diskriminatoire uitlatingen. Het zij zo. deL. Wij zien maar al te vaak hoe bij een aanrijding betrokken partijen als kemphanen tegenover elkaar staan; als ze dan ook nog samen de financiële afwikkeling zouden moeten regelen....! Laat ons daar niet aan denken. Schuldvraag en schade-claim Door het toenemende verkeer en het in verband daarmee in voeren en verbeteren van allerlei wets- en voorschriften is de toestand steeds ingewikkelder geworden. Mede door het feit dat het aantal schadegevallen cumulatief steeg tengevolge van de toename van het verkeer ontstond, noodzakelijker wijze, een hoeveelheid jurisprudentie op dit gebied die voor een leek totaal niet te overzien is. Alleen daarom al is het noodzakelijk dat schadegevallen door een vakman worden behandeld. Bovendien bevordert het de objektiviteit omdat schade-korres- pondenten en schade-regelaars nu eenmaal moeilijk emotioneel te beïnvloeden zijn, althans op het gebied van de schaderege ling. Is het terrein van de schuldvraag op zich al ingewikkeld genoeg, bij het vaststellen van de schade-claims zouden u, gelukkige leek, de haren helemaal ten berge rijzen. Kon men vroeger volstaan met het vergoeden van een redelijk bedrag aan reparatiekosten, thans komt men bij een beetje schadegeval al vlug begrippen tegen als autohuur, waardever mindering en, in geval van letselschade ziekenhuiskosten, loonderving en smartegeld. Allemaal zaken die steeds meer ingeburgerd zijn. Veranderde opstelling Enerzijds door de steeds claim-bewustere houding van het publiek, hoe die dan ook ontstaan mag zijn, en anderzijds mogelijk onder invloed van de sociale verzekering en de ontwikkeling in de reeds eerder genoemde jurisprudentie is langzamerhand ook de opstelling van de aan sprakelijkheidsverzekeraar veranderd. Was men vroeger, om maar eens enkele voorbeelden te noemen, nauwelijks bereid om smartegeld te vergoeden onder het motto dat lichamelijk leed niet in geld valt te waarderen, of werd in het verleden nimmer een tegemoetkoming in begrafeniskosten voor een verkeersslachtoffer verleend, op grond van de stelling dat deze kosten toch voor iedereen een keer opkomen, of weigerde men te participeren in de bezoekkosten aan een in een zieken huis vertoevend familielid, thans zijn er nog weinig maatschap pijen die daar een punt van maken m.a.w. de houding van de W.A. verzekeraar is veel socialer geworden. Dit brengt achter met zich mee dat ook de vakkennis van dege nen die dergelijke schades te behandelen krijgen veel degelijker en uitgebreider moet zijn dan een aantal jaren geleden. Daarmee is tevens de kloof tussen vakman en leek onnoemelijk veel breder geworden. Wij stellen ons niet voor daar iets aan te kunnen veranderen. Maar in een aantal artikelen die wij in de toekomst min of meer regelmatig hopen te schrijven, willen wij trachten om u althans enig iüzicht in deze materie te verschaffen. J. Visscher Autoverzekeringen Begrippen als All Risks en W.A. kent men over het alge meen wel, maar vaak houdt de kennis daar mee op. Waar men voor verzekerd is, welke risiko's er gedekt zijn en onder welke omstandigheden is maar al te vaak (te) weinig bekend, heeft ook niet ieders belangstelling. W.A. en All Risks Daar dit voor velen wel een te grote opgaaf zal zijn willen we proberen van de twee hoofdvormen van de motorrijtuigenver zekering wat meer te vertellen. 1. Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (W.A.) de bij de wet voor elk motorrijtuig verplicht gestelde verzekering. 2. W.A. kasko, in de wandeling, niet helemaal terecht, All Risks genaamd. Een verzekering tegen het risiko van Wettelijke Aansprakelijk heid, verplicht gesteld per 1-1-1965 door de Wet Aansprake lijkheidsverzekering Motorrijtuigen (W.A.M.), moet dus geslo ten worden. Het doel van deze wet is de persoon die door toedoen van een motorrijtuig schade heeft geleden, in bescherming te nemen. Het zal duidelijk zijn dat de Wettelijke Aansprakelijkheid niet de schade dekt die ontstaat wanneer de vader de fiets van zijn zoontje stuk rijdt. Formeel heet het dat "schade aan eigen ver mogen toegebracht" niet is gedekt. Een W.A. verzekering vergoedt dus schade, die aan derden (anderen) wordt toegebracht. U heeft hierbij dus geen eigen risiko! De WA. verzekering is, zou men kunnen zeggen, min of meer een basisverzekering. Bij een ongeval door eigen schuld wordt dus de eigen schade niet vergoed. De W.A.-polis dekt de aansprakelijkheid voor schade aan personen en goederen tot een bedrag van maximaal 5.000.000,— per gebeurtenis. Dus goed onthouden een W.A.-verzekering dekt alleen schade die u toebrengt aan een ander, alle schade aan uw eigen voertuig valt hier niet onder! De W.A.-verzekering kan worden uitgebreid door het kasko-ri- siko ook mede te verzekeren. Alle risiko's Men zou kunnen denken dat met een All Risksverzekering alle risiko's zijn gedekt. Dit is bepaald niet zo! Opzet is bijvoorbeeld geen gedekt risiko, terwijl ook waarde vermindering van de auto, bedrijfsschade als gevolg van het niet kunnen gebruiken van het verzekerde voertuig alsmede de huurkosten van een vervangende auto niet onder de dekking van een All Risksverzekering vallen. Alleen schade aan het objekt (motorrijtuig) zelf is in principe gedekt. Dus een All Risksverzekering omvat een: W.A.-dekking: schade aan anderen (derden) en een Kasko-dekking: schade aan de eigen auto, als gevolg van brand, explosie, zelfontbranding, blikseminslag, diefstal, joyriding, in het water rijden, kwaadwillige beschadiging, omslaan, botsin gen en alle andere van buiten komende onheilen. Het eigen risiko bij kasko-schade auto's bedraagt 200,— Bij de All-Risksverzekerde auto's wordt op verzoek de eventuele bijkomende schade (zoals huur vervangende auto, waardever mindering) bij de tegenpartij geclaimd, althans indien deze aansprakelijk is. Groene kaart mee als u naar het buitenland gaat! Berichten over het niet langer noodzakelijk zijn van zo'n groene kaart zijn onjuist. Wel is men in EEG-verband overeengekomen dat men aan de grens in de EEG-landen niet meer naar de groene kaart zal vragen, maar dat wil nog niet zeggen dat men hem niet meer nodig heeft! Bij een ongeval in het buitenland is de groene kaart immers het bewijs dat men verzekerd is. Wij adviseren u derhalve de groene kaart bij de autopapieren te bewaren en als u naar het buitenland gaat altijd van tevoren even kontroleren of u de goede en geldige groene kaart wel bij u hebt. Het is verder erg belangrijk, maar dat zult u al wel weten, dat u bij verkoop van uw auto de groene kaart aan ons retourneert. Uiteraard rekenen wij erop dat u nu onmiddellijk uw polis voorwaarden gaat doorlezen. E. Fluit 4

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 4