La
Tolkan V
N ederland heeft goed ingespeeld op het EG-struktuurbeleid dat sinds 1972 van kracht is.
Er is betrekkelijk veel gebruikgemaakt van het EG-rentesubsidiebeleid. Tot de ongeveer
55.000 ontwikkelingsbedrijven die tot 1977 in de EG tot stand zijn gekomen behoren 8.500
Nederlandse bedrijven. Dit is aanzienlijk meer dan ons aandeel bedraagt in de
EG- Landbouwproduktie
D e belangstelling voor de rentesubsidiere
geling blijft groot. In 1977 overtrof het aantal
aanvragen voor rentesubsidie in Nederland het
voorgaande jaar ruimschoots (2.800 tegenover
2.200 aanvragen).
Teleurstellende reaktie aangaande hulp
jonge agrariërs
Mogelijkheden van EG-struktuurbeleid
goed benutten
in wintergranen
TOLKAN-V is een uitstekend voorjaarsmiddel
tegen grasachtige onkruiden in wintergranen
zoals duist, windhalm en straatgras, en tevens
tegen breedbladige onkruiden zoals kamille,
muur, en tal van andere probleemonkruiden.
ISOPROTURON
DINOTERB
De twee werkzame
stoffen dinoterb en
isoproturon vullen el
kaar aan, en tevens
versterken zij elkaar in
werking.
Dinoterb is een kon-
taktmiddel en wordt
opgenomen door het
blad.
Isoproturon is een
systemisch middel en
wordt opgenomen in
de plant door de wor
tels.
Min. van landbouw en landbouwschap
T ijdens de maandelijke bespreking van het Landbouwschap met de minister van Land
bouw werd o.a. gepraat over het EG markt- en prijsbeleid. Van der Stee verwacht dat de
Europese Commissie aanvullende voorstellen doet die betrekking hebben op zuivel,
rundvlees en de zetmeelsektor. Het Landbouwschap wenst een verbeterde bescherming
van de tuinbouw, ten opzichte van derde landen. Het overleg hierover in Brussel geeft de
minister goede hoop.
H,
Grote teleurstelling over lastenverlichting
melkveehouders
1100 ontwikkelingsbedrijven
blijf onkruid
de baas
KAMILLE
MUUR
LUXAN Spaart werk en gewas.
Het standpunt van het Landbouwschap ten aanzien van het te kiezen suikersysteem is het
kontraktenstelsel mits 1978 een overgangsjaar is zonder individuele hoeveelheidstoewij-
ziging per teler. De suikerindustrie is het daar mee eens. Van der Stee wil hiermee
rekening houden maar wil de gevolgen toch nog eens grondig na laten gaan. Zeer
binnenkort zullen alle betrokkenen zich nogmaals hierover beraden.
et Landbouwschap pleit vurig voor de op
lossing van de problemen die de jonge agrariër
heeft, bij en na de bedrijfsovername. Om
7500,— per jaar op een vestigingsrekening te
storten acht de minister onhaalbaar vanwege
de budgettaire last die jaarlijks enkele miljar
den guldens bedraagt. Zo'n voorstel kan niet
alleen voor jonge boeren worden gehanteerd.
Iedereen die zelfstandig een bedrijf wil begin
nen zal er dan gebruik van moeten kunnen
maken.
Een pachtovereenkomst tussen de gekwalifi
ceerde erfgenaam-opvolger op diens verzoek -
en de overige erfgenamen en een bedrijfsover
name - tegen verpachte waarde komen volgens
van der Stee neer op een boerenerfrecht. Hier
voor dient een wijziging te komen van het
Burgerlijk Wetboek, waardoor het pas over
enkele jaren aan de orde kan komen. Wel wil
hij het voorstel aan de minister van Justitie
voorleggen.
De voorgestelde fiscale doorschuifmogelijkhe-
den bij overname van aktiva wil de minister
nader bezien in overleg met het ministerie van
Financiën. De minister is bereid om het voor
stel te ondersteunen om de investeringsaftrek
(c.q. de investeringspremie) algemeen toe te
passen bij bedrijfsovername door familieleden.
Een extra belastingaftrek voor jonge zelfstan
digen hangt volgens de minister nauw samen
met een vestigingsrekening en heeft verre
gaande budgettaire gevolgen.
Het Landbouwschap was zeer teleurgesteld
over de reaktie van de minister over de hele
problematiek van de jonge agrariër. De minis
ter zal zijn gedachten binnenkort aan het
Landbouwschap uiteenzetten. Bij de uitgifte
van gronden in Oostelijk Flevoland is het
Landbouwschap geheel gepasseerd. Het Schap
wenst hierin betrokken te worden. Van der Stee
is het hiermede eens en zal met de staatssekre-
taris van Financiën hierover spreken....
De lastenverlichting voor de melkveehouderij
wordt in sterk uitgedunde vorm voortgezet tot
eind september. Van de door de overheid ge
predikte lastenverlichtingen voor het bedrijfs
leven is in de nu aangekondigde maatregelen
voor de melkveehouderij weinig terug te vinden.
Deze zeer teleurgestelde reaktie kwam uit de
openbare bestuursvergadering van het Land
bouwschap. Onder druk van het georganiseerd
bedrijfsleven heeft de minister van Landbouw
in 1977 een lastenverlichting van 87 miljoen
gegeven, waarvan 35,5 miljoen direkt be
stemd werd voor de melkveehouders. Het
Landbouwschap vindt het, gelet op de inko
mensontwikkeling in de melkveehouderij, voor
de hand liggend deze lastenverlichting (38 cent
minder heffing per 100 kg melk) na 18 februari
1978 door te zetten totdat de nu toegezegde 7
lA miljoen uitgeput is. Dat zou medio april zijn.
Met de nu genomen maatregel om tot 15 sep
tember 7 Vi miljoen voor lastenverlichting uit
te trekken, zijn de wensen van het Landbouw
schap volledig genegeerd. Het bestuur van het
Landbouwschap wil echter niet wachten tot
eind september om op basis van bedrijfsuit-
komsten opnieuw met de minister te overleg
gen over lastenverlichting.
Op grond van het nu toegezegde bedrag van
7 miljoen gaat het bestuur van het Land
bouwschap akkoord met een wijziging van de
Heffingsverordening voor de dienst Rundvee-
verbetering. De heffing was tot 20 maart 1977
0,12 per 100 kg melk. Door de lastenverlich
tingen werd dit heffingsbedrag tot 18 februari
1978 tot 0 teruggebracht. De nu door het
Landbouwschap vastgestelde wijziging komt
neer op een heffingsbedrag van 0,07 per 100
kg afgeleverde melk tot eind september 1978.
In totaal zijn er-nu in Nederland ruim 11.000
ontwikkelingsbedrijven. De snelle doorvoering
van dit beleid in ons land en de aanwezigheid
van een goed uitvoeringsapparaat hebben deze
ontwikkeling mede mogelijk gemaakt. Daar
naast sluit het rentesubsidiebeleid goed aan bij
het moderniseringeproces in de melkveehou
derij en de glastuinbouw.
Het bestuur van het Landbouwschap besprak
het Europese struktuurbeleid. Behalve de te
rugblik kwamen ook gedachten over het struk
tuurbeleid voor de toekomst aan de orde.
De Europese Kommissie heeft enkele wijzi
gingen voorgesteld van de Europese struk-
tuurrichtlijnen. De belangrijkste betreft dat
ook aan niet-ontwikkelingsbedrijven tot een
bepaald investeringsbedrag dezelfde steun kan
worden gegeven als aan ontwikkelingsbedrij
ven. Wel dient naar de mening van het Land
bouwschap het voorgestelde maximum inves
teringsbedrag van 10.000 rekeneenheden (cirka
28.000,— aanzienlijk hoger te worden ge
steld, wil een daadwerkelijke verbetering op de
bedrijven worden bereikt.
Het Landbouwschap heeft voortdurend aan
gedrongen, dat meer bedrijven van het moder-
niseringsbeleid gebruik moeten kunnen ma
ken. Vele knelpunten op de bedrijven vragen
om een oplossing en de werkomstandigheden
kunnen aanzienlijk worden verbeterd.
Door Nederland zijn inmiddels wijzigingen
aangebracht in het rentesubsidiebeleid, die in
houden dat minder steun zal worden gegeven
aan grote investeringen (boven 300.000,—
en sterke uitbreiding van de bedrijven. De Ne
derlandse overheid zal nu de mogelijkheden
die de EG gaat bieden voor de steun aan niet-
ontwikkelingsbedrijven zoveel mogelijk dienen
te benutten, aldus het bestuur van het Land
bouwschap.
Ten aanzien van het EG-voorstel om een extra
premie te geven aan bedrijfsbeëindigers die
grond vrijmaken in het kader van het struk
tuurbeleid, is het bestuur van mening dat deze
grond niet uitsluitend ter beschikking wordt
gesteld van ontwikkelingsbedrijven. Overigens
dient de bestemming van gronden nader te
worden bezien in het kader van het grondbe
leid.
17