w ie tegenwoordig zijn schip verplaatsen wil van vaargebied A naar B, is zeker niet meer gebonden aan de vaarwegen,
die beide gebieden verbinden. Vooropgesteld dan, dat deze watersporter de beschikking heeft over een kombinatie
auto/boot/trailer. Wat dat schip betreft: dat kan een lichte zeiljol zijn, maar ook een dakkruiser of een kajuitzeiljachtje.
Voor al deze scheepstypen levert de handel specifieke trailers. De boottrailer is gemeengoed geworden, vormt een niet
meer weg te denken segment van het totale watersportgebeuren. Dat vervoer van de boot per trailer is wel aan een aantal
bepalingen gebonden. De trailer moet ook aan bepaalde eisen voldoen. De belangrijkste voorschriften, waaraan boot
trailers voor gebruik achter een personenauto moeten voldoen, zijn vastgelegd in het Wegenverkeersreglement. In het
algemeen heeft de watersporter te maken met de één-assige trailer, reden dan ook, waarom we ons tot deze kategorie
bepalen. De boottrailer mag niet voorzien zijn van onnodige, scherpe uitstekende delen, die bij botsing of aanrijding
verwondingen kunnen veroorzaken. De wielen moeten doelmatig en deugdelijk afgeschermd worden door spatborden. De
draagveren moeten goed funktioneren.
Hiswa
feiten en cijfers
Over de weg naar het water
(3 m beschadiging van de auto te voorkomen, moet als het
even kan,1 de boot met meerdere mensen op de imperiaal getild
worden. De minste kans op ongelukjes heeft men. als de boot
van opzij van de auto opgetild wordt. Een goede balans en
passende steunen zijn onontbeerlijk voor een veilig vervoer. De
boot moet met lijnen worden vastgesjord aan zowel voor- als
achterbumper. De voorzijde van de boot mag niet vóór de voor
bumper van de auto uitsteken en bovendien niet meer dan 20 cm
buiten elke zijkant reiken. De afstand van de achterzijde van de
lading tot de achteras van de auto mag niet meer bedragen dan
van de wielbasis, met een maximum van 5 meter. De achteruit-
stekende delen van de boot moeten voorzien zijn van reflekte
rende plaat met rood/witte strepen en bij nacht een rode lantaarn
op deze plaats.
A Is men gaat rijden met een boot als daklast, verdient het
aanbeveling om na enige minuten te stoppen en te kontroleren of
de lading nog wel sjorvast op de imperiaal staat. Eventueel in de
boot meegevoerde bagage goed vastbinden. Rammelend beslag
kan de boot beschadigen. Aandacht ook voor het vastsjorren
van masten en gieken, De meeste zeiljolletjes voor autodakver-
voer hebben tegenwoordig deelbare masten, waardoor het pro
bleem van ver achter de auto uitstekende lading is geëlimineerd.
Kontroleer na verloop van tijd ook eens, of de bevestigings-
steunen nog wel 100% staan ingedraaid; ze kunnen soms los-
trillen. Uit dit alles spreekt, dat men zich er goed van moet
overtuigen, dat de daklast stevig is vastgesjord. De boot vormt
nu eenmaal een forse windvang. Tot slot nog een tip: als U de
boot op het autodak meeneemt naar het buitenland, verdient
het aanbeveling om naar de soms afwijkende bepalingen inzake
het boottransport op het autodak te informeren. Informatie
hieromtrent kan men inwinnen bij ANWB en KNAC!
I n vrijwel elk instruktieboekje van de gangbare autotypen
wordt een maximum aanhanggewicht opgegeven. Het Wegen
verkeersreglement vermeldt dit niet exact in één van de artike
len. Toch mag de trailer belading dit maximum toegestaan
aanhangwagengewicht niet overschrijden. Deze regel wordt wel
degelijk gehanteerd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer en
de Politie.
Boot naar maat
voor elke zeiler
D eze Hiswa '78 is alweer de 23e watersporttentoon-
stelling die in de hallen van het RAI-gebouwencomplex en
de RAI-haven georganiseerd wordt, (ca 50.000 m2). Er zijn
489 exposanten uit 23 landen van herkomst met collec
tieve inzendingen uit Engeland, Frankrijk en Duitsland.
De boot op
het autodak
D,
Een zonnige zomerzondag op de plassen: honderden scheepjes
kriskras van oever naar oever; tussen de dagkruisertjes, vis-
bootjes, stoere motorkruisers en pronte zeiljachten zien we open
zeilbootjes van velerlei vorm en tuigage. Cijfers spreken duide
lijke taal: er werden in 1977 meer dan 300 officiële zeilwed
strijd-evenementen georganiseerd en daarenboven ontelbare
onderlinge wedstrijden, uitgeschreven door zeilclubs.
Het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond erkent liefst 46
wedstrijdklassen, van de maar 2,30 meter lange jeugdboot Op
timist tot de Pion, een 9,05 meter lang zeezeiljacht.
In alle officiële wedstrijdklassen wordt een bepaalde eenheid
gehandhaafd op het gebied van bouw van de romp, de snit van
de zeilen en de uitrusting van het schip. In de meeste wedstrijd
klassen wordt deze eenheid gewaarborgd door middel van me
ting. Het K.N.W.V. beschikt overeen eigen Meetafdeling, waar
drie Verbondsmeters het hele jaar door belast zijn met meting
van boten en zeilen. Het wedstrijdzeilen is een vorm van water
sport, die heel goed past naast de toerzeilerij! Veel wedstrijd-
boten zijn zelfs zeer goed bruikbaar als toerboot!
In hun opmars niet meer te stuiten zijn de éénmanszeilbootjes
(waarin trouwens ook heel wat meisjes zijn te vinden). Vaak
ongekompliceerde scheepjes, gemakkelijk trailerbaar, snel en
onderhoudsvrij. De Laserklasse bijvoorbeeld groeide in enkele
jaren tot één van de grootste wedstrijd klassen in Nederland.
Zeer gewild is nog altijd de 16 m2 klasse (vaak - ten onrechte
overigens - betiteld als de Vergrote BM). Al sinds 1931 is de 16
m2 klasse als eenheidsklasse erkend. De romp van de boot werd
ontworpen door de legendarische kapper Bulthuis uit het Friese
Bergum. Vele Nederlanders leerden in een 16-m2 de eerste
beginselen van de edele zeilkunst. Deze schepen worden uit
sluitend in hout gebouwd. Andere "old-timers" die nog steeds
meedraaien in het vaderlandse wedstrijdgebeuren: de Regen
boog, in 1917 getekend door Gerard de Vries Lentsch, bekend
als de meest fotogenieke wedstrijdboot; de 12-voets-jol, oor
spronkelijk bedoeld als allround bijboot, later Olympische
klasse en nu, na 64 jaar nog altijd een florerende klasse in
Nederland.
Elk jaar wordt het bestand van eenheidsklassen wel uitgebreid
met één of meerdere klassen. Dit jaar werd de Kolibri, een 5,60
meterlang kajuitzeiljachtje, aan de lijst toegevoegd.
Tot de steeds groiende populariteit van de eenheidsklassen heeft
zeker de bouwmethode in polyester bijgedragen. Door dit pro
cédé konden scheepsrompen worden gemaakt, die zeer nauw
luisteren naar de strenge meetvoorschriften. Toch, ondanks al
het polyestergeweld is een deel van de zeilers verknocht aan het
oude vertrouwde scheepsbouwmateriaal hout. Zo is er bijvoor
beeld de Schakelklasse, en 4,71 meter lange tweemans zwaard
boot, die zeer veel door amateurs wordt gebouwd. Er varen in
Nederland meer dan 5000 Schakels rond. Een ontwikkeling met
een seizoenverlengend aspekt was de introduktie van de "wet-
suit" in de zeilwereld. Dit rubber of neoprene pak is afgeleid van
de in de sportduikerij gebruikte kleding. De wet-suit wordt
gewoonlijk direkt over de huid gedragen. Tussen de huid en het
pak vormt zich een vochtlaagje, dat snel opwarmt en aldus de
drager verzekert van een behagelijk warme zeiltocht, ook in kille
seizoenen.
Geëxposeerd wordt met: kano's, roei-, vis- en bijboten, vouw-,
en opblaasboten, zeilplanken, open- en halfgedekte zeilboten,
kajuitjachten, oud-nederlandse jachten, motorzeilers, open
sportboten, dag- en weekendkruisers, motorkruisers en jachten,
motoren en toebehoren en kampeerartikelen.
De tentoonstellingsdagen zijn: zaterdag 11 tot en met zondag 19
maart.
De openingstijden: dagelijks van 10-17 uur en van 19-22 uur;
zaterdag en zondag 10-17 uur.
De toegangsprijs is: 6,—
Verbindingen met de RAI:
Uit de richting Utrecht komend slaat u direct na het passeren
van de verkeersbrug over de Amstel linksaf. U bevindt zich dan
op de Kennedylaan, die bij de RAI op het Europaplein uitkomt,
en uit de richting Den Haag/Rotterdam volgt u in de gemeente
Amsterdam de richting Utrecht/Amersfoort, die eindigt in de
afslag richting RAI.
Daar de werkzaamheden aan de ondergrondse parkeergarage,
de eerste fase van de uitbreiding van de RAI, in volle gang zijn,
is de parkeergelegenheid in de naaste omgeving van het com
plex beperkt. Om de parkeerterreinen van de RAI te bereiken
volgt u de oranje aanwijzingsborden van de politie. Van de
parkeerterreinen aan de Europaboulevard onderhouden bussen
een gratis pendeldienst tot voor de hoofdingang van de RAI.
Indien per trein naar Amsterdam wordt gereisd, is een TT
(trein-toegang) biljet, dat op het vertrekstation gekocht kan
worden het voordeligst. Het geeft 3x reduktierecht op het trein-
retour, een dagkaart op de Amsterdamse trams en bussen en de
toegang tot de Hiswa. Vanaf het Centraal Station brengt tram
lijn 4 de bezoeker naar de RAI-gebouwen.
Voor achteruitstekende lading gelden dezelfde regels als voor
achteroverbouw de afstand van de achterzijde van de trailer
tot de as - niet meer dan 3,5 meter). Men is verplicht om de
uitstekende lading aan de uiterste achterzijde te voorzien van
een reflekterende plaat. Als de kombinatie boot/trailer meer
weegt dan 750 kg (of als het gewicht van de kombinatie meer
dan de helft bedraagt van het leeggewichl van de trekauto) is
een trailerrem verplicht. Te allen tijde moet tussen auto en
trailer een losbreekreminrichting op hulpkoppeling gemonteerd
zijn.
H et wegenverkeersreglement stelt ook stringente eisen aan de
verlichting van de trailer: achterlichten, stoplichten, richting
aanwijzers, lengtedriehoeken en zijlichten. Normaliter behoeft
de trekauto maar één buitenspiegel te hebben. Als echter het
achteruitzicht ernstig belemmerd wordt - het Wegenverkeers
reglement heeft hiervoor minimumnormen vastgelegd - moet
men ook een rechterbuitenspiegel monteren. Wie de weg op wil
met de kombinatie moet wel in het bezit zijn van de benodigde
dokumenten. Weegt de kombinatie boottrailer minder dan 750
kg, dan is een Identiteitsbewijs voldoende, plus een Registra
tieverklaring. Beide dokumenten zijn verkrijgbaar bij het Be
lastingkantoor. Komt het gewicht van boot trailer over de 750
kg grens, dan is een Registratiebewijs verplicht. Dit bewijs wordt
afgegeven door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (Hoofd
kantoor: Fruitweg 262, Den Haag, tel. 070-614591).
De meeste automobilisten, die richting buitenland gaan, zijn in
het bezit van een Reis- en Kredietbrief. Als nu ook de trailer
meegaat is het verstandig deze Reis- en Kredietbrief aan te
vullen met een aanhangwagensupplement. Met deze aanvulling
kan men aanspraak maken op vergoeding voor hulp langs de
weg, repatriëring van een beschadigde trailer (of onbeschadigde
trailer, als de trekauto defekt raakt) en het nazenden van on
derdelen en de invoer van een beschadigde trailer.
Onrustig weggedrag van de trailer is veelal te wijten aan ver
keerde belading van de boot of het verkeerd stuwen van bagage
in de boot. Ook kan het "dansen" of slingeren te wijten zijn aan
slappe trekauto-vering, inkorrekte sporing van de trailerwielen,
ongelijke bandenspanning etc.
Vervoert men achter de boot een buitenboordmotor, pak dan
het staartstuk, maar vooral de zone rond de propeller goed in
met b.v. een plaat schuimrubber of een jute zak. Een met lappen
gevulde zeilzak bewijst ook uitstekende diensten.
W ie wel eens bij een grenspost heeft gestaan, in een vakan
tiefile, zal bemerkt hebben, dat veel Nederlandse automobilis
ten hun reisbagage vervoeren op het autoimperiaal. De lading
goederen die op zo'n imperiaal wordt vervoerd, is soms on
voorstelbaar en menigmaal wordt door de politie ingegrepen,
als men een duidelijk geval van gevaarlijke overbelasting kon-
stateert. Steeds meer in zwang raakt ook het vervoer van een
boot op het autodak, of dat nu een kano een jol, een vletje of een
zeilplank is. Mits zo'n scheepje niet te volumineus is en niet al te
zwaar, is dat imperiaal-vervoer een goed alternatief voor de
boottrailer.
Men moet zich beslist wel houden aan de maximum toegestane
daklast, die de autofabrikanten voorschrijven in de instruktie-
boekjes. Wat de bootimperiaal betreft kan men keuze maken uit
vele uitvoeringen. De allersimpelste en goedkoopste oplossing is
het systeem met twee losse balkdragers, die geen onderling
verband hebben. Deze imperiaal is geschikt voor lasten tot ca. 40
a 50 kg.
De zwaardere uitvoering is het imperiaalframe, waarbij de dra
gers een zijdelings verband hebben. Voor het stellen van de boot
wordt gebruik gemaakt van "zelfzoekende" steunen of mallen
op maat van de boot. Speciale aandacht verdienen de bevesti
gingspunten in de gootlijst: hoe breder deze bevestigingspunten
zijn, des te beter wordt de druk op het dak verdeeld. Er zijn
enige automerken, die ongeschikt zijn voor imperiaalmontage:
ze hebben kunststof gootlijsten, die eenvoudigweg zouden af
breken. Bootimperiaals zijn, in simpelste uitvoering, verkrijg
baar vanaf ca. 50,— Dure uitvoeringen, met bijvoorbeeld een
ingebouwde hefinstallatie en hellingwagen kosten ca. 300.—
Overigens: het fenomeen bootimperiaal wordt niet met name
genoemd in het Wegenverkeersreglement!
e volgende aanduidingen moeten verplicht aanwezig zijn op
elke boottrailer:
1naam en adres van de bouwer van het onderstel
2. een fabrieksnummer, bestaand uit tenminste 4 cijfers
3. een kentekenplaat iriet rijkskeurmerk. Het nummer op deze
kentekenplaat moet gelijk zijn aan dat van de trekauto.
Wanneer de verlichting van de trekauto brandt, moet ook de
kentekenplaat verlicht zijn.
De totale lengte
van de kombi
natie trekau
to/trailer mag
de 18 meter
grens niet over
schrijden. Op A-
wegen moet
men een maxi
mum breedte
van 2,5 meter
aanhouden.
Op B-wegen is dat 2,2 meter. Het gewicht van de lading op de
trailer (ofwel de boot met accessoires, motor, mast en giek) mag
het maximum laadvermogen van de trailer niet overschrijden.
De lading mag nooit voor de trailerkoppeling uitsteken.
Trailertips
Wie met boot en trailer naar het buitenland gaat, doet er goed
aan bij de ANWB te informeren hoe het met de reglementen ter
plaatse gesteld is. Het land in kwestie kan afwijkende bepalin
gen stellen inzake b.v. de maximum breedte, het kan zijn dat een
carnet of triptiek aanwezig moet zijn, de maximum snelheid kan
anders liggen.
Vrijwel geen enkele normale autopolis geeft dekking, als U een
trailer vervoert. Men moet altijd melding maken van het feit, dat
men de auto gebruikt met trailer. Op de groene kaart wordt dan
de trailer bijgeschreven. Er kan, naast de WA-verzekering voor
de auto, eventueel voor de trailer een separate kasko-verzeke-
ring worden genomen.
15