w ie tegenwoordig zijn schip verplaatsen wil van vaargebied A naar B, is zeker niet meer gebonden aan de vaarwegen, die beide gebieden verbinden. Vooropgesteld dan, dat deze watersporter de beschikking heeft over een kombinatie auto/boot/trailer. Wat dat schip betreft: dat kan een lichte zeiljol zijn, maar ook een dakkruiser of een kajuitzeiljachtje. Voor al deze scheepstypen levert de handel specifieke trailers. De boottrailer is gemeengoed geworden, vormt een niet meer weg te denken segment van het totale watersportgebeuren. Dat vervoer van de boot per trailer is wel aan een aantal bepalingen gebonden. De trailer moet ook aan bepaalde eisen voldoen. De belangrijkste voorschriften, waaraan boot trailers voor gebruik achter een personenauto moeten voldoen, zijn vastgelegd in het Wegenverkeersreglement. In het algemeen heeft de watersporter te maken met de één-assige trailer, reden dan ook, waarom we ons tot deze kategorie bepalen. De boottrailer mag niet voorzien zijn van onnodige, scherpe uitstekende delen, die bij botsing of aanrijding verwondingen kunnen veroorzaken. De wielen moeten doelmatig en deugdelijk afgeschermd worden door spatborden. De draagveren moeten goed funktioneren. Hiswa feiten en cijfers Over de weg naar het water (3 m beschadiging van de auto te voorkomen, moet als het even kan,1 de boot met meerdere mensen op de imperiaal getild worden. De minste kans op ongelukjes heeft men. als de boot van opzij van de auto opgetild wordt. Een goede balans en passende steunen zijn onontbeerlijk voor een veilig vervoer. De boot moet met lijnen worden vastgesjord aan zowel voor- als achterbumper. De voorzijde van de boot mag niet vóór de voor bumper van de auto uitsteken en bovendien niet meer dan 20 cm buiten elke zijkant reiken. De afstand van de achterzijde van de lading tot de achteras van de auto mag niet meer bedragen dan van de wielbasis, met een maximum van 5 meter. De achteruit- stekende delen van de boot moeten voorzien zijn van reflekte rende plaat met rood/witte strepen en bij nacht een rode lantaarn op deze plaats. A Is men gaat rijden met een boot als daklast, verdient het aanbeveling om na enige minuten te stoppen en te kontroleren of de lading nog wel sjorvast op de imperiaal staat. Eventueel in de boot meegevoerde bagage goed vastbinden. Rammelend beslag kan de boot beschadigen. Aandacht ook voor het vastsjorren van masten en gieken, De meeste zeiljolletjes voor autodakver- voer hebben tegenwoordig deelbare masten, waardoor het pro bleem van ver achter de auto uitstekende lading is geëlimineerd. Kontroleer na verloop van tijd ook eens, of de bevestigings- steunen nog wel 100% staan ingedraaid; ze kunnen soms los- trillen. Uit dit alles spreekt, dat men zich er goed van moet overtuigen, dat de daklast stevig is vastgesjord. De boot vormt nu eenmaal een forse windvang. Tot slot nog een tip: als U de boot op het autodak meeneemt naar het buitenland, verdient het aanbeveling om naar de soms afwijkende bepalingen inzake het boottransport op het autodak te informeren. Informatie hieromtrent kan men inwinnen bij ANWB en KNAC! I n vrijwel elk instruktieboekje van de gangbare autotypen wordt een maximum aanhanggewicht opgegeven. Het Wegen verkeersreglement vermeldt dit niet exact in één van de artike len. Toch mag de trailer belading dit maximum toegestaan aanhangwagengewicht niet overschrijden. Deze regel wordt wel degelijk gehanteerd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer en de Politie. Boot naar maat voor elke zeiler D eze Hiswa '78 is alweer de 23e watersporttentoon- stelling die in de hallen van het RAI-gebouwencomplex en de RAI-haven georganiseerd wordt, (ca 50.000 m2). Er zijn 489 exposanten uit 23 landen van herkomst met collec tieve inzendingen uit Engeland, Frankrijk en Duitsland. De boot op het autodak D, Een zonnige zomerzondag op de plassen: honderden scheepjes kriskras van oever naar oever; tussen de dagkruisertjes, vis- bootjes, stoere motorkruisers en pronte zeiljachten zien we open zeilbootjes van velerlei vorm en tuigage. Cijfers spreken duide lijke taal: er werden in 1977 meer dan 300 officiële zeilwed strijd-evenementen georganiseerd en daarenboven ontelbare onderlinge wedstrijden, uitgeschreven door zeilclubs. Het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond erkent liefst 46 wedstrijdklassen, van de maar 2,30 meter lange jeugdboot Op timist tot de Pion, een 9,05 meter lang zeezeiljacht. In alle officiële wedstrijdklassen wordt een bepaalde eenheid gehandhaafd op het gebied van bouw van de romp, de snit van de zeilen en de uitrusting van het schip. In de meeste wedstrijd klassen wordt deze eenheid gewaarborgd door middel van me ting. Het K.N.W.V. beschikt overeen eigen Meetafdeling, waar drie Verbondsmeters het hele jaar door belast zijn met meting van boten en zeilen. Het wedstrijdzeilen is een vorm van water sport, die heel goed past naast de toerzeilerij! Veel wedstrijd- boten zijn zelfs zeer goed bruikbaar als toerboot! In hun opmars niet meer te stuiten zijn de éénmanszeilbootjes (waarin trouwens ook heel wat meisjes zijn te vinden). Vaak ongekompliceerde scheepjes, gemakkelijk trailerbaar, snel en onderhoudsvrij. De Laserklasse bijvoorbeeld groeide in enkele jaren tot één van de grootste wedstrijd klassen in Nederland. Zeer gewild is nog altijd de 16 m2 klasse (vaak - ten onrechte overigens - betiteld als de Vergrote BM). Al sinds 1931 is de 16 m2 klasse als eenheidsklasse erkend. De romp van de boot werd ontworpen door de legendarische kapper Bulthuis uit het Friese Bergum. Vele Nederlanders leerden in een 16-m2 de eerste beginselen van de edele zeilkunst. Deze schepen worden uit sluitend in hout gebouwd. Andere "old-timers" die nog steeds meedraaien in het vaderlandse wedstrijdgebeuren: de Regen boog, in 1917 getekend door Gerard de Vries Lentsch, bekend als de meest fotogenieke wedstrijdboot; de 12-voets-jol, oor spronkelijk bedoeld als allround bijboot, later Olympische klasse en nu, na 64 jaar nog altijd een florerende klasse in Nederland. Elk jaar wordt het bestand van eenheidsklassen wel uitgebreid met één of meerdere klassen. Dit jaar werd de Kolibri, een 5,60 meterlang kajuitzeiljachtje, aan de lijst toegevoegd. Tot de steeds groiende populariteit van de eenheidsklassen heeft zeker de bouwmethode in polyester bijgedragen. Door dit pro cédé konden scheepsrompen worden gemaakt, die zeer nauw luisteren naar de strenge meetvoorschriften. Toch, ondanks al het polyestergeweld is een deel van de zeilers verknocht aan het oude vertrouwde scheepsbouwmateriaal hout. Zo is er bijvoor beeld de Schakelklasse, en 4,71 meter lange tweemans zwaard boot, die zeer veel door amateurs wordt gebouwd. Er varen in Nederland meer dan 5000 Schakels rond. Een ontwikkeling met een seizoenverlengend aspekt was de introduktie van de "wet- suit" in de zeilwereld. Dit rubber of neoprene pak is afgeleid van de in de sportduikerij gebruikte kleding. De wet-suit wordt gewoonlijk direkt over de huid gedragen. Tussen de huid en het pak vormt zich een vochtlaagje, dat snel opwarmt en aldus de drager verzekert van een behagelijk warme zeiltocht, ook in kille seizoenen. Geëxposeerd wordt met: kano's, roei-, vis- en bijboten, vouw-, en opblaasboten, zeilplanken, open- en halfgedekte zeilboten, kajuitjachten, oud-nederlandse jachten, motorzeilers, open sportboten, dag- en weekendkruisers, motorkruisers en jachten, motoren en toebehoren en kampeerartikelen. De tentoonstellingsdagen zijn: zaterdag 11 tot en met zondag 19 maart. De openingstijden: dagelijks van 10-17 uur en van 19-22 uur; zaterdag en zondag 10-17 uur. De toegangsprijs is: 6,— Verbindingen met de RAI: Uit de richting Utrecht komend slaat u direct na het passeren van de verkeersbrug over de Amstel linksaf. U bevindt zich dan op de Kennedylaan, die bij de RAI op het Europaplein uitkomt, en uit de richting Den Haag/Rotterdam volgt u in de gemeente Amsterdam de richting Utrecht/Amersfoort, die eindigt in de afslag richting RAI. Daar de werkzaamheden aan de ondergrondse parkeergarage, de eerste fase van de uitbreiding van de RAI, in volle gang zijn, is de parkeergelegenheid in de naaste omgeving van het com plex beperkt. Om de parkeerterreinen van de RAI te bereiken volgt u de oranje aanwijzingsborden van de politie. Van de parkeerterreinen aan de Europaboulevard onderhouden bussen een gratis pendeldienst tot voor de hoofdingang van de RAI. Indien per trein naar Amsterdam wordt gereisd, is een TT (trein-toegang) biljet, dat op het vertrekstation gekocht kan worden het voordeligst. Het geeft 3x reduktierecht op het trein- retour, een dagkaart op de Amsterdamse trams en bussen en de toegang tot de Hiswa. Vanaf het Centraal Station brengt tram lijn 4 de bezoeker naar de RAI-gebouwen. Voor achteruitstekende lading gelden dezelfde regels als voor achteroverbouw de afstand van de achterzijde van de trailer tot de as - niet meer dan 3,5 meter). Men is verplicht om de uitstekende lading aan de uiterste achterzijde te voorzien van een reflekterende plaat. Als de kombinatie boot/trailer meer weegt dan 750 kg (of als het gewicht van de kombinatie meer dan de helft bedraagt van het leeggewichl van de trekauto) is een trailerrem verplicht. Te allen tijde moet tussen auto en trailer een losbreekreminrichting op hulpkoppeling gemonteerd zijn. H et wegenverkeersreglement stelt ook stringente eisen aan de verlichting van de trailer: achterlichten, stoplichten, richting aanwijzers, lengtedriehoeken en zijlichten. Normaliter behoeft de trekauto maar één buitenspiegel te hebben. Als echter het achteruitzicht ernstig belemmerd wordt - het Wegenverkeers reglement heeft hiervoor minimumnormen vastgelegd - moet men ook een rechterbuitenspiegel monteren. Wie de weg op wil met de kombinatie moet wel in het bezit zijn van de benodigde dokumenten. Weegt de kombinatie boottrailer minder dan 750 kg, dan is een Identiteitsbewijs voldoende, plus een Registra tieverklaring. Beide dokumenten zijn verkrijgbaar bij het Be lastingkantoor. Komt het gewicht van boot trailer over de 750 kg grens, dan is een Registratiebewijs verplicht. Dit bewijs wordt afgegeven door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (Hoofd kantoor: Fruitweg 262, Den Haag, tel. 070-614591). De meeste automobilisten, die richting buitenland gaan, zijn in het bezit van een Reis- en Kredietbrief. Als nu ook de trailer meegaat is het verstandig deze Reis- en Kredietbrief aan te vullen met een aanhangwagensupplement. Met deze aanvulling kan men aanspraak maken op vergoeding voor hulp langs de weg, repatriëring van een beschadigde trailer (of onbeschadigde trailer, als de trekauto defekt raakt) en het nazenden van on derdelen en de invoer van een beschadigde trailer. Onrustig weggedrag van de trailer is veelal te wijten aan ver keerde belading van de boot of het verkeerd stuwen van bagage in de boot. Ook kan het "dansen" of slingeren te wijten zijn aan slappe trekauto-vering, inkorrekte sporing van de trailerwielen, ongelijke bandenspanning etc. Vervoert men achter de boot een buitenboordmotor, pak dan het staartstuk, maar vooral de zone rond de propeller goed in met b.v. een plaat schuimrubber of een jute zak. Een met lappen gevulde zeilzak bewijst ook uitstekende diensten. W ie wel eens bij een grenspost heeft gestaan, in een vakan tiefile, zal bemerkt hebben, dat veel Nederlandse automobilis ten hun reisbagage vervoeren op het autoimperiaal. De lading goederen die op zo'n imperiaal wordt vervoerd, is soms on voorstelbaar en menigmaal wordt door de politie ingegrepen, als men een duidelijk geval van gevaarlijke overbelasting kon- stateert. Steeds meer in zwang raakt ook het vervoer van een boot op het autodak, of dat nu een kano een jol, een vletje of een zeilplank is. Mits zo'n scheepje niet te volumineus is en niet al te zwaar, is dat imperiaal-vervoer een goed alternatief voor de boottrailer. Men moet zich beslist wel houden aan de maximum toegestane daklast, die de autofabrikanten voorschrijven in de instruktie- boekjes. Wat de bootimperiaal betreft kan men keuze maken uit vele uitvoeringen. De allersimpelste en goedkoopste oplossing is het systeem met twee losse balkdragers, die geen onderling verband hebben. Deze imperiaal is geschikt voor lasten tot ca. 40 a 50 kg. De zwaardere uitvoering is het imperiaalframe, waarbij de dra gers een zijdelings verband hebben. Voor het stellen van de boot wordt gebruik gemaakt van "zelfzoekende" steunen of mallen op maat van de boot. Speciale aandacht verdienen de bevesti gingspunten in de gootlijst: hoe breder deze bevestigingspunten zijn, des te beter wordt de druk op het dak verdeeld. Er zijn enige automerken, die ongeschikt zijn voor imperiaalmontage: ze hebben kunststof gootlijsten, die eenvoudigweg zouden af breken. Bootimperiaals zijn, in simpelste uitvoering, verkrijg baar vanaf ca. 50,— Dure uitvoeringen, met bijvoorbeeld een ingebouwde hefinstallatie en hellingwagen kosten ca. 300.— Overigens: het fenomeen bootimperiaal wordt niet met name genoemd in het Wegenverkeersreglement! e volgende aanduidingen moeten verplicht aanwezig zijn op elke boottrailer: 1naam en adres van de bouwer van het onderstel 2. een fabrieksnummer, bestaand uit tenminste 4 cijfers 3. een kentekenplaat iriet rijkskeurmerk. Het nummer op deze kentekenplaat moet gelijk zijn aan dat van de trekauto. Wanneer de verlichting van de trekauto brandt, moet ook de kentekenplaat verlicht zijn. De totale lengte van de kombi natie trekau to/trailer mag de 18 meter grens niet over schrijden. Op A- wegen moet men een maxi mum breedte van 2,5 meter aanhouden. Op B-wegen is dat 2,2 meter. Het gewicht van de lading op de trailer (ofwel de boot met accessoires, motor, mast en giek) mag het maximum laadvermogen van de trailer niet overschrijden. De lading mag nooit voor de trailerkoppeling uitsteken. Trailertips Wie met boot en trailer naar het buitenland gaat, doet er goed aan bij de ANWB te informeren hoe het met de reglementen ter plaatse gesteld is. Het land in kwestie kan afwijkende bepalin gen stellen inzake b.v. de maximum breedte, het kan zijn dat een carnet of triptiek aanwezig moet zijn, de maximum snelheid kan anders liggen. Vrijwel geen enkele normale autopolis geeft dekking, als U een trailer vervoert. Men moet altijd melding maken van het feit, dat men de auto gebruikt met trailer. Op de groene kaart wordt dan de trailer bijgeschreven. Er kan, naast de WA-verzekering voor de auto, eventueel voor de trailer een separate kasko-verzeke- ring worden genomen. 15

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 15