tegen insekten en aaltjes Vervolg: Hoofdbestuur Z.L.M. vergaderde Akkerbouw Veehouderij Tuinbouw I n tuinbouwkringen wordt men steeds beduchter als het om de toetreding tot de E.E.G. gaat van landen als Portugal, Spanje en Griekenland. Men is niet bang voor de konkurrentie zei tuinbouw- woordvoerder de heer M.J. Goud, maar de pro- duktie-omstandigheden zijn zo verschillend dat van een normale konkurrentie geen sprake is. Bij het nemen van politieke beslissingen gelden wel licht andere maatstaven dan producentenbelan- gen. Vydate 10 Geen verstandige keuze. Shell Chemie D e situatie op de konsump- tieaardappelmarkt blijft onve randerd slecht zei akkerbouw- woordvoerder de heer H.C. van der Maas. Er zal een groot kwan tum aardappelen niet geplaatst kunnen worden. Er moet voor gepleit worden, zei van der Maas, dat de verwerking in de aardap- pelmeelindustrie zo spoedig mo gelijk opengesteld wordt. Dan dient hiervoor dezelfde E.E.G.-subsidie beschikbaar te komen als nu geldt voor de verwerking van veenkoloniale aardappelen 1,50a 2,— per 100 kg). Omtrent een wijziging in de aardappelmaatsortering van 35 mm opwaarts naar 40 mm opwaarts, zoals die wordt voorgesteld door het Produktschap voor Aardappelen, ter verbetering van de kwaliteit, zei de heer van der Maas, dat zoiets niet ten goede komt aan de prijsvorming van het produkt voor de teler. Bij een gemiddelde opbrengst van maat 35/40 van 2 Vi ton per ha (7% van 38 ton) zou landelijk 150.000 ton extra in het "voer" verd wijnen (60.000 ha maal 2 Vi ton). Zoiets betekent een benodigde meerprijs van 2,75 per 100 kg voor de maat 40 mm opwaarts. Het bedrijfsleven ziet het haalbare in deze "meerprijs" voorals nog niet zitten. Bovendien zijn de afzetmogelijkheden van de huidige maat niet zo slecht als het produktschap suggereert. Er moet nog circa 20% van het benodigde pootgoed worden aangeschaft. Toch is de situatie wat gunstiger geworden dan een maand geleden. Dit komt omdat veel kleine maat is aangeschaft en ook door de aankoop van andere rassen dan Bintje. Ten aanzien van de kwaliteitseisen van baktarwe wil een meer derheid van de partnerlanden het zgn. Hagberg-getal gaan hanteren. Dit houdt in dat a) eiwit en sediementatiewaarde niet worden gehanteerd en dat b) geen gemiddelde kwaliteitseisen worden aanvaard, waardoor dus het prijsverschil van 13% be houden blijft, voor de minimumkwaliteit baktarwe ten opzichte van de interventieprijs voor voertarwe. De praktische haal baarheid van deze normen voor onze tarwe met ons klimaat blijft gering, ofschoon deze voorstellen gunstiger voor ons zijn dan de eerste. Het Hagberg-getal geeft zowel zichtbaarschot als blindschot aan. Wij moeten blijven pleiten voor het aanvaarden van alleen de kleeftest als normbepaling, zei de heer van der Maas. De akkerbouwkommissie van de Z.L.M. heeft een akkerbouw- wensen-pakket geformuleerd. Dit wensenpakket heeft tot doel de ekonomische situatie in de akkerbouw te verbeteren. Het ziet er als volgt uit: A. (direkt) 1.Uitstel van belasting en premiebetaling (renteloos) en 2. Kompensatie voor de achterwege blijvende E.E.G. prijsaanpassingen, middels 'n verhoging van het b.t.w.-for fait van 4,71% naar 10%. B. (indirekt) a. Aanpassing van het belastingregime voor de zelfstandige in het algemeen en voor de landbouw in het bijzonder, i.v.m. de tweeledige funktie van bedrijfs- en per soonlijk inkomen. N.B. De jongste regeringsverklaring geeft het voornemen weer om in het fiskale beleid aandacht te besteden aan de drie verschillende funktie van het inkomen van zelfstandige ondernemers: konsumptie, reservering en investering, en b. Aanpassing van de belastingvrije voet "vermogens belasting" in verband met de inflatie. Beschikbaarheid van overheidsgelden voor: Afzetbevordering (in de meest brede betekenis van het woord) van o.a. konsumptie-aardappelen, peulvruchten en uien. Een en ander eventueel op basis van pariteit met het bedrijfsleven zelf. Aanzienlijk grotere bedragen dan waaraan tot nu toe gedacht wordt zullen er dan nodig zijn. Uitgaande van het pariteit sprincipe zal dus ook de landbouw bereid moeten zijn extra bijdragen te leveren. Kultuurtechnische bodemverbetering (profiel, drainage). Bodemvruchtbaarheidsverbetering, organische dierlijke mest (transport, opslag). Groenbemesters en grondontsmetting. Tenslotte noemde van der Maas als wens een speciale lasten verlichting voor jonge beginnende boeren. De Z.L.M.-akkerbouwkommissie geeft de hoogste prioriteit aan de belastingaanpassing. Organische dierlijke mest dient volgens de heer van der Maas als landbouwprodukt te worden gekwali ficeerd. Dan bestaan er misschien mogelijkheden om via het Europese Oriëntatie- en Garantiefonds een subsidie te verkrij gen in het kader van financiële steun voor verwerking van de landbouwprodukten. Een en ander zou gezien kunnen worden als "sektor en regionaal projekt voor verwerking van land bouwprodukten". B ij de bespreking van het akkerbouwoverzicht besprak het Hoofdbestuur tevens het verslag van de Z.L.M.-akker bouwkommissie en een ingekomen stuk van de kring Noord-Beveland met betrekking tot de te nemen maatrege len voor de zuid-westelijkeakkerbouw. De inhoud van deze brief komt vrijwel overeen met de voorstellen van de akkerbouwkommissie. Het Hoofdbestuur konstateerde dat ten aanzien van de be lastingheffing met name de premieheffing voor de zelfstan digen een knelpunt is. Het bestuur was van mening dat het hard nodig is het belastingregiem voor de zelfstandigen nu op de kortste termijn eens grondig te herzien. Daarnaast zal de afzet van de produkten sterk gestimuleerd dienen te worden. Het bedrijfsleven zal daar ook zelf aan moeten bijdragen. Ook vond het Hoofdbestuur dat voortzetting en/of uitbreiding van de regelingen voor (partikulier)kul- tuurtechnische werken dringend nodig is, naast verbetering van de bodemvruchtbaarheid. Nu er uit Brussel weinig verwacht mag worden vond het Z.L.M.-Hoofdbestuur dat opnieuw aangedrongen moet worden op een fikse verhoging van het b.t.w.-forfait. Besloten werd dit wensenrijtje intern nader uit te laten wer ken door een kommissie van deskundigen. Het Hoofdbe stuur was verder van mening dat de mogelijkheden naar bouwplanverbreding (veldbonen, erwten) serieus onderzocht dienen te worden. Ook in Brussel zou men dit willen stimu leren. Dit kan tot belangrijke ontwikkelingen leidenal dus het Hoofdbestuur. Vydate 10 G Ook waar luis geen probleem is, kiest de moderne boer voor een granulaat. Vydate 10 G Bij het zaaien met elke machine in te brengen: 7,5 - 25 kg. per ha Vydate 10 G De prettig verwerkbare korrel. Uiterst goed oplosbaar, ook bij droger weer: dus altijd werkzaam; ook systemisch. Tegen bietekevertje, springstaarten, cysteaaltjes enz. Vydate 10 G Zacht voor het gewas: ook de hoogste dosering in de rij is onschadelijk en garandeert de hoogste plantaantallen. Vydate 10 G Voor de beste (suiker) opbrengsten. Maar ook voor een snelle en volledige (dus "schone") afbraak, zonder gevaar voor milieu en fauna. Shell Nederland Chemie B V. Postbus 187, Den Haag - Vydate 10 G is een produkt van Du Pont de Nemours O mdat de minimumprijs voor jenever in ons land door het Europese Hof van Justitie ongeldig werd verklaard, meende men dat dit ook voor de melk gold, waarna het zgn. stunten met de melk prijs van start ging aldus de heer J.M. van Heijst in zijn veehouderijoverzicht. De detailhandelaren eisten nu ook een aangepaste prijs voor hun melk te betalen zodat ze eveneens met een lagere ver koopprijs voor de dag konden komen. In feite be tekende dit zei van Heijst, dat de boer het gelag moest betalen in deze melkoor- log. Gelukkig heeft het Produktschap nu wel een minimumprijsregeling ingesteld die in overeenstemming is met de eisen van het Europese Gemeenschapsrecht. Door een verminderde bijdrage van de overheid in de lastenverlichting bij de veehouderijbedrijven gaat dit nu gemiddeld per melkveebedrijf slechts zo'n 150,— opleveren. Men kan over zo'n bedrag twisten, maar ik beschouw het als een fooi, zei de heer van Heijst. De minister zegt dat het inkomen in de veehou derij het afgelopen jaar niet zo slecht is geweest. Maar de minister moet dan de uurloonvergoeding maar eens uitrekenen. Een melkveehouder zal toch steeds proberen het hoofd boven water te houden, desnoods door meer koeien te gaan houden en langer te werken. Het nieuwe melkprijsjaar zal pas in mei '78 begin nen, zegt men in Brussel. Hierdoor moeten we twee maanden langer voor de oude prijs blijven produceren en dat nog wel in een periode dat de melkproduktie het hoogst is. De schade die de veehouder daardoor oploopt is nogal wat groter dan de fooi van de minister. In de zgn. aanvullende voorstellen staat dat men de omschakelingsregeling en de regeling voor het niet afleveren van melk volgens melkprijsjaar door wil laten lopen, maar hierin zal het medeverantwoordelijk heidsfonds van melk voor 20% moeten participeren. Ook wil men voor een bepaalde periode de interventiemogelijkheid van magere melkpoeder schorsen en proberen gelijkwaardige afzetmogelijkheden te bieden. Wanneer dit zonder veel risiko zou kunnen, akkoord, maar als het mis gaat moet er toch de gelegen heid zijn om ergens op terug te kunnen vallen en de internventiemogelijkheid niet uitsluiten. De prijzen zijn dan voor de rundveemester nauwelijks nog ren dabel tegen de huidige slachtprijzen. Het aanbod van vee is klein omdat op de meeste bedrijven nog volop ruwvoer aanwezig is. Het Hoofdbestuur ging akkoord met het voorstel van de Z.L.M.-vee houderij kommissie om 2 adviseurs voor deze kommissie te benoemen vanuit de sektor van de zuivelindustrie en vanuit de Gezondheidsdiensten voor Dieren. Ten aanzien van de vooral in Zeeland gerezen vragen over het voorgenomen samengaan van de westelijke Gezondheidsdiensten besloot het Hoofdbestuur in eerste instantie de reaktie van het bestuur van de Zeeuwse Stichting af te wachten. De bij de landbouwbegroting toegezegde verdere steun voor de veehouderij werd door het Hoofdbestuur niet onverdeeld gunstig bevonden omdat het veel meer om een politieke toezegging gaat dan om een fundamentele maatregel. Teleurgesteld was het Hoofdbestuur erover dat bij de landbouwbegroting de zorgelijke situatie in de akkerbouw in het geheel niet aan de orde was gekomen. vervolg op pagina ]6 13

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 13