tegen insekten en aaltjes
Vervolg: Hoofdbestuur Z.L.M. vergaderde
Akkerbouw
Veehouderij
Tuinbouw
I n tuinbouwkringen wordt men steeds beduchter
als het om de toetreding tot de E.E.G. gaat van
landen als Portugal, Spanje en Griekenland. Men
is niet bang voor de konkurrentie zei tuinbouw-
woordvoerder de heer M.J. Goud, maar de pro-
duktie-omstandigheden zijn zo verschillend dat
van een normale konkurrentie geen sprake is. Bij
het nemen van politieke beslissingen gelden wel
licht andere maatstaven dan producentenbelan-
gen.
Vydate 10 Geen verstandige keuze.
Shell Chemie
D e situatie op de konsump-
tieaardappelmarkt blijft onve
randerd slecht zei akkerbouw-
woordvoerder de heer H.C. van
der Maas. Er zal een groot kwan
tum aardappelen niet geplaatst
kunnen worden. Er moet voor
gepleit worden, zei van der Maas,
dat de verwerking in de aardap-
pelmeelindustrie zo spoedig mo
gelijk opengesteld wordt.
Dan dient hiervoor dezelfde E.E.G.-subsidie beschikbaar te
komen als nu geldt voor de verwerking van veenkoloniale
aardappelen 1,50a 2,— per 100 kg).
Omtrent een wijziging in de aardappelmaatsortering van 35 mm
opwaarts naar 40 mm opwaarts, zoals die wordt voorgesteld
door het Produktschap voor Aardappelen, ter verbetering van
de kwaliteit, zei de heer van der Maas, dat zoiets niet ten goede
komt aan de prijsvorming van het produkt voor de teler. Bij een
gemiddelde opbrengst van maat 35/40 van 2 Vi ton per ha (7%
van 38 ton) zou landelijk 150.000 ton extra in het "voer" verd
wijnen (60.000 ha maal 2 Vi ton). Zoiets betekent een benodigde
meerprijs van 2,75 per 100 kg voor de maat 40 mm opwaarts.
Het bedrijfsleven ziet het haalbare in deze "meerprijs" voorals
nog niet zitten. Bovendien zijn de afzetmogelijkheden van de
huidige maat niet zo slecht als het produktschap suggereert.
Er moet nog circa 20% van het benodigde pootgoed worden
aangeschaft. Toch is de situatie wat gunstiger geworden dan een
maand geleden. Dit komt omdat veel kleine maat is aangeschaft
en ook door de aankoop van andere rassen dan Bintje.
Ten aanzien van de kwaliteitseisen van baktarwe wil een meer
derheid van de partnerlanden het zgn. Hagberg-getal gaan
hanteren. Dit houdt in dat a) eiwit en sediementatiewaarde niet
worden gehanteerd en dat b) geen gemiddelde kwaliteitseisen
worden aanvaard, waardoor dus het prijsverschil van 13% be
houden blijft, voor de minimumkwaliteit baktarwe ten opzichte
van de interventieprijs voor voertarwe. De praktische haal
baarheid van deze normen voor onze tarwe met ons klimaat
blijft gering, ofschoon deze voorstellen gunstiger voor ons zijn
dan de eerste. Het Hagberg-getal geeft zowel zichtbaarschot als
blindschot aan. Wij moeten blijven pleiten voor het aanvaarden
van alleen de kleeftest als normbepaling, zei de heer van der
Maas.
De akkerbouwkommissie van de Z.L.M. heeft een akkerbouw-
wensen-pakket geformuleerd. Dit wensenpakket heeft tot doel
de ekonomische situatie in de akkerbouw te verbeteren. Het ziet
er als volgt uit:
A. (direkt) 1.Uitstel van belasting en premiebetaling (renteloos)
en 2. Kompensatie voor de achterwege blijvende E.E.G.
prijsaanpassingen, middels 'n verhoging van het b.t.w.-for
fait van 4,71% naar 10%.
B. (indirekt) a. Aanpassing van het belastingregime voor de
zelfstandige in het algemeen en voor de landbouw in het
bijzonder, i.v.m. de tweeledige funktie van bedrijfs- en per
soonlijk inkomen. N.B. De jongste regeringsverklaring geeft
het voornemen weer om in het fiskale beleid aandacht te
besteden aan de drie verschillende funktie van het inkomen
van zelfstandige ondernemers: konsumptie, reservering en
investering, en b. Aanpassing van de belastingvrije voet
"vermogens belasting" in verband met de inflatie.
Beschikbaarheid van overheidsgelden voor:
Afzetbevordering (in de meest brede betekenis van het woord)
van o.a. konsumptie-aardappelen, peulvruchten en uien. Een en
ander eventueel op basis van pariteit met het bedrijfsleven zelf.
Aanzienlijk grotere bedragen dan waaraan tot nu toe gedacht
wordt zullen er dan nodig zijn. Uitgaande van het pariteit
sprincipe zal dus ook de landbouw bereid moeten zijn extra
bijdragen te leveren.
Kultuurtechnische bodemverbetering (profiel, drainage).
Bodemvruchtbaarheidsverbetering, organische dierlijke mest
(transport, opslag).
Groenbemesters en grondontsmetting.
Tenslotte noemde van der Maas als wens een speciale lasten
verlichting voor jonge beginnende boeren.
De Z.L.M.-akkerbouwkommissie geeft de hoogste prioriteit aan
de belastingaanpassing. Organische dierlijke mest dient volgens
de heer van der Maas als landbouwprodukt te worden gekwali
ficeerd. Dan bestaan er misschien mogelijkheden om via het
Europese Oriëntatie- en Garantiefonds een subsidie te verkrij
gen in het kader van financiële steun voor verwerking van de
landbouwprodukten. Een en ander zou gezien kunnen worden
als "sektor en regionaal projekt voor verwerking van land
bouwprodukten".
B ij de bespreking van het akkerbouwoverzicht besprak het
Hoofdbestuur tevens het verslag van de Z.L.M.-akker
bouwkommissie en een ingekomen stuk van de kring
Noord-Beveland met betrekking tot de te nemen maatrege
len voor de zuid-westelijkeakkerbouw. De inhoud van
deze brief komt vrijwel overeen met de voorstellen van de
akkerbouwkommissie.
Het Hoofdbestuur konstateerde dat ten aanzien van de be
lastingheffing met name de premieheffing voor de zelfstan
digen een knelpunt is. Het bestuur was van mening dat het
hard nodig is het belastingregiem voor de zelfstandigen nu
op de kortste termijn eens grondig te herzien. Daarnaast zal
de afzet van de produkten sterk gestimuleerd dienen te
worden. Het bedrijfsleven zal daar ook zelf aan moeten
bijdragen. Ook vond het Hoofdbestuur dat voortzetting
en/of uitbreiding van de regelingen voor (partikulier)kul-
tuurtechnische werken dringend nodig is, naast verbetering
van de bodemvruchtbaarheid.
Nu er uit Brussel weinig verwacht mag worden vond het
Z.L.M.-Hoofdbestuur dat opnieuw aangedrongen moet
worden op een fikse verhoging van het b.t.w.-forfait.
Besloten werd dit wensenrijtje intern nader uit te laten wer
ken door een kommissie van deskundigen. Het Hoofdbe
stuur was verder van mening dat de mogelijkheden naar
bouwplanverbreding (veldbonen, erwten) serieus onderzocht
dienen te worden. Ook in Brussel zou men dit willen stimu
leren. Dit kan tot belangrijke ontwikkelingen leidenal
dus het Hoofdbestuur.
Vydate 10 G Ook waar luis geen probleem is, kiest de moderne boer voor
een granulaat.
Vydate 10 G Bij het zaaien met elke machine in te brengen: 7,5 - 25 kg. per ha
Vydate 10 G De prettig verwerkbare korrel. Uiterst goed oplosbaar, ook bij
droger weer: dus altijd werkzaam; ook systemisch. Tegen bietekevertje,
springstaarten, cysteaaltjes enz.
Vydate 10 G Zacht voor het gewas: ook de hoogste dosering in de rij is
onschadelijk en garandeert de hoogste plantaantallen.
Vydate 10 G Voor de beste (suiker) opbrengsten. Maar ook voor een snelle en
volledige (dus "schone") afbraak, zonder gevaar voor milieu en fauna.
Shell Nederland Chemie B V.
Postbus 187, Den Haag
- Vydate 10 G is een produkt van
Du Pont de Nemours
O mdat de minimumprijs voor jenever in ons
land door het Europese Hof van Justitie ongeldig
werd verklaard, meende men dat dit ook voor de
melk gold, waarna het zgn. stunten met de melk
prijs van start ging aldus de heer J.M. van Heijst in
zijn veehouderijoverzicht. De detailhandelaren
eisten nu ook een aangepaste prijs voor hun melk
te betalen zodat ze eveneens met een lagere ver
koopprijs voor de dag konden komen. In feite be
tekende dit zei van Heijst, dat de boer het gelag moest betalen in deze melkoor-
log. Gelukkig heeft het Produktschap nu wel een minimumprijsregeling ingesteld
die in overeenstemming is met de eisen van het Europese Gemeenschapsrecht.
Door een verminderde bijdrage van de overheid in de lastenverlichting bij de
veehouderijbedrijven gaat dit nu gemiddeld per melkveebedrijf slechts zo'n
150,— opleveren. Men kan over zo'n bedrag twisten, maar ik beschouw het als
een fooi, zei de heer van Heijst. De minister zegt dat het inkomen in de veehou
derij het afgelopen jaar niet zo slecht is geweest. Maar de minister moet dan de
uurloonvergoeding maar eens uitrekenen. Een melkveehouder zal toch steeds
proberen het hoofd boven water te houden, desnoods door meer koeien te gaan
houden en langer te werken. Het nieuwe melkprijsjaar zal pas in mei '78 begin
nen, zegt men in Brussel. Hierdoor moeten we twee maanden langer voor de oude
prijs blijven produceren en dat nog wel in een periode dat de melkproduktie het
hoogst is. De schade die de veehouder daardoor oploopt is nogal wat groter dan
de fooi van de minister. In de zgn. aanvullende voorstellen staat dat men de
omschakelingsregeling en de regeling voor het niet afleveren van melk volgens
melkprijsjaar door wil laten lopen, maar hierin zal het medeverantwoordelijk
heidsfonds van melk voor 20% moeten participeren. Ook wil men voor een
bepaalde periode de interventiemogelijkheid van magere melkpoeder schorsen
en proberen gelijkwaardige afzetmogelijkheden te bieden. Wanneer dit zonder
veel risiko zou kunnen, akkoord, maar als het mis gaat moet er toch de gelegen
heid zijn om ergens op terug te kunnen vallen en de internventiemogelijkheid
niet uitsluiten. De prijzen zijn dan voor de rundveemester nauwelijks nog ren
dabel tegen de huidige slachtprijzen. Het aanbod van vee is klein omdat op de
meeste bedrijven nog volop ruwvoer aanwezig is.
Het Hoofdbestuur ging akkoord met het voorstel van de Z.L.M.-vee
houderij kommissie om 2 adviseurs voor deze kommissie te benoemen vanuit
de sektor van de zuivelindustrie en vanuit de Gezondheidsdiensten voor
Dieren. Ten aanzien van de vooral in Zeeland gerezen vragen over het
voorgenomen samengaan van de westelijke Gezondheidsdiensten besloot het
Hoofdbestuur in eerste instantie de reaktie van het bestuur van de Zeeuwse
Stichting af te wachten. De bij de landbouwbegroting toegezegde verdere
steun voor de veehouderij werd door het Hoofdbestuur niet onverdeeld
gunstig bevonden omdat het veel meer om een politieke toezegging gaat dan
om een fundamentele maatregel. Teleurgesteld was het Hoofdbestuur erover
dat bij de landbouwbegroting de zorgelijke situatie in de akkerbouw in het
geheel niet aan de orde was gekomen.
vervolg op pagina ]6
13