N u het inmiddels maart is geworden, kan het nieuwe boerenjaar weer beginnen en het vergaderseizoen afge sloten worden. Ik hoop dat de afdelingen vanwege de "kriebels" niet vergeten het vraagpunt over de eigen organisatie in te sturen. Er zijn trouwens al heel wat antwoorden binnen. Voorzover dat nu te bekijken valt zouden er wel eens interessante konklusie's uit kunnen komen. Voor 1 april hopen we van alle afdelingen en andere deelnemers de antwoorden dan toch binnen te hebben. De hardheid van de uitkomsten hangt daar sterk van af. D eze maand zal ook de Brusselse prijzenronde gestre den gaan worden. Na de Franse verkiezingen op 12 maart is de weg daarvoor vrij! „ZEGGE EN SCHRIJVE' E nige tijd geleden lanceerde de Zeeuwse gedeputeerde Kaland het idee om in Zeeland een soort mini-ser in te stellen: een provinciale sociaal- economische raad. De heer Kaland ziet zo n mini-ser als een advies orgaan voor het provinciale bestuur dat de plaats in kan nemen van allerlei bestaande instellingen op dit gebied. De raad zou moeten worden samengesteld uit vertegenwoordigers van de provincie, van werknemers en werkgevers: het zgn. tripartite overleg zoals dat ook bij de echte S.E.R. het geval is. zuidelijke landbouw maatschappij z.l.m VRIJDAG 3 MAART 1978 66e jaargang - No. 3421 land- tuinbouwblad Op de meeste rundveehouderij bedrijven was deze winter volop ruwvoer aanwezig. De dieren kwamen niets te kort en in de meeste stallen staat het vee met een glanzende vacht en goed in 't vlees. Hier en daar zal zelfs wel een gras of bietenbiadkuil overblijven. Na de ervaring met een te droge zomer toen er ruwvoer te weinig was, zal de veehouder zo'n overschot als een welkome zekerheid beschouwen. Overigens worden momenteel steeds meer konsumptieaardappelen aangeboden als veevoer, maar dat is een zaak die weinig vreugde geeft aan onze akkerbouwers. Wat de voorjaarswerkzaamheden betreft hoop ik op het gezegde: een droge maart en een natte april is de boeren naar hun wil. Als alles lekker loopt dan wordt de stem ming er vanzelf wel wat beter op. En dat is op zich al belangrijk omdat iemand die zich lekker voelt gemakke lijker moed vat om weer door te gaan. Brussel De vooruitzichten zijn echter nog steeds niet best, vooral niet voor de Benelux. Mogelijk wordt er voor deze landen een bijzondere regeling getroffen. Daar is tenminste sprake van geweest. Erg veel zullen we ook daar echter niet van mogen verwachten. Toch is er voor zo n bijzon dere regeling wel iets te zeggen. Het is wellicht zelfs goed om als Nederlandse land- en tuinbouw in Brussel niet al te zeer aan te dringen op een volledige kompensatie van de In dit nummer o.m. Over geld en goed pag. 3 Alg. verg. Onderl. Hagelverz. pag. 4 K.N.L.C. Kommentaar pag. 4 De loonwerktarieven Zeeland pag. 5 Normentarieven werkzaamheden land- en tuinbouw pag. 6 Planologische beperkingen in de landbouw pag 7 Oot is nog lang niet dood! pag 8 Veevoedingsonderzoek op"Cranendonck" pag. 9 Fusie van Gezondheidsdienst voor dieren pag. 10 Naar vestigingseisen in de landbouw? pag. 11 De maart op het Zuid Westelijk landbouwbedrijf pag. 14 en 15 De veeverzorging in deze maand pag. 17 Het trekkerrijbewijs en "Schoondijke" pag. 21 Tuinbouwklanken pag. 23 Marktberichten pag 25 Gelijke kansen voor de vrouw pag. 27 kosten wanneer dat de monetaire eenheid binnen de eu- ropese gemeenschap zou kunnen bevorderen. Een dergelijke opstelling zou gezien kunnen worden als een positieve bijdrage tot herstel van de gemeenschap. Dat zou uiteindelijk in ons eigen belang zijn omdat de betrokken landen dan veel meer geneigd zouden zijn om gezamenlijk tot de noodzakelijke prijs afspraken te ko men. Een soort investering dus die binnen afzienbare tijd zijn vruchten af zou werpen. Voor alle duidelijkheid wil ik er wel aan toe voegen dat ik verhoging van de Brusselse prijzen voor dit jaar niet afwijs. Beslist niet, alles wat er bij komt is meegenomen. Maar ik konstateer ook dat we jaar na jaar met (veel) te weinig genoegen hebben moeten nemen. Wanneer wij nu, door in Brussel wat gas terug te nemen nationaal meer speelruimte zouden krijgen dan geloof ik dat we daar op den duur beter mee zouden zijn. Nationale kompensatie is dus een onderdeel van het plan. Deze kompensatie zou echter van tijdelijke aard moeten zijn, in overleg met Brussel geregeld moeten worden en zo goed mogelijk ingepast moeten worden in het euro- pese beleid. Het doel is tenslotte zo snel mogelijk meer monetaire eenheid te bereiken zodat de gemeenschap weer op eigen kracht een voor alle landen aanvaardbaar prijsbeleid kan voeren. Want ik blijf volhouden dat we de EEG niet op het spel mogen zetten. Wellicht is het de moeite waard een en ander eens nader uit te werken. Ik heb geleerd dat alle mogelijkheden on derzocht moeten worden, zelfs de meest zotte. En als het allemaal niet kan? Nou,dan gaan we gewoon verder knokken. In dit verband duikt ook de gedachte weer op over een (tijdelijke) verhoging van het B.T.W. forfait. Dit is een idee wat ook al eerder aan de orde is geweest, maar het toen niet haalde. Niettemin is het goed dit voorstel op nieuw op te voeren, inklusief het bijbehorende verhaal, dan wel verhalen. Mini-ser. Het valt aan te nemen dat de heer Kaland met zijn idee onder meer aan wil sluiten bij de nota regionale sociaal economisch beleid van het vorige kabinet, waarin ge sproken wordt over decentralisatie van het beleid via de provinciale besturen. Vanuit de land- en tuinbouw gezien sta ik voorshands echter nog niet te juichen over het idee. Tot op heden verlopen de kontakten tussen provincie en landbouw tot tevredenheid. Ik zie eigenlijk niet goed in wat een gestruktureerd to- taaloverleg daaraan zou moeten verbeteren. Zeeland is een kleine provincie met "korte lijnen" waar men elkaar wel weet te vinden als dat nodig is. Bovendien zou ik ook eerst af willen wachten w at de op stapel staande gewest vorming gaat brengen. Wellicht is de term S.E.R. wat ongelukkig gekozen omdat dit direkt doet denken aan een officieel orgaan: een schijf meer. Wanneer men toch deze richting wil opgaan zou ik voorlopig niet verder willen gaan dan een informeel zo- nu-en-dan-overleg van het bedrijfsleven onderling. Dat zou vrij eenvoudig te realiseren zijn omdat de basis daar voor reeds aanwezig is middels de Kamer van Koophan del en het Landbouwschap. Het voordeel is dan dat ook de werknemers er dan auto matisch bij betrokken zijn. In Brabant kennen ze nog een andere vorm van overleg nl. via bestuurlijke overleg- kommissie's. Voorlopig zullen we de nadere uitwerking van het idee van de heer Kaland maar afwachten. Dan zal er wellicht meer duidelijkheid zijn over het voorzitter schap, het sekretariaat, de samenstelling en de be voegdheden. Ik meende me echter nu reeds in de dis- kussie te moeten mengen, voornamelijk omdat i!' bang ben dat er veel tijd gestoken gaat worden in een feitelijk overbodige instelling. Oggel 1

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 1