Grondprijs moet omlaag! PATENTKALI V M inister van der Stee was deze week in Roosendaal tijdens een politieke bijeenkomst, waar hij een algemene inleiding hield over verschillende aktuele landbouwzaken. Een van de dingen die hij daarbij aansneed was de grondproblematiek. Ik ben ervan overtuigd zei hij dat we in de nabije toekomst iets aan die abnormale grondprijzen moeten gaan doen. Maar hoe we dat precies aan zullen moeten pakken is nog een grote vraag. Watje voor de een doet dat zal voor de ander weer verkeerd uitpakken. Het belooft nog een heel spektakel te worden vooraleer we zover zijn dat we wat gaan doen. Maar laten we de zaak nu maar uitzieken dan betekent dit dat er duizenden jonge boeren naar de bliksem gaan of door een dal van diepe ellende heen zullen moeten. We zullen niet over één nacht ijs kunnen en mogen gaan als er beslissingen op het gebied van de grondpolitiek genomen worden, maar wanneer we alle voor en nadelen hebben besproken dan zullen we toch zoveel lef moeten hebben met zijn allen dat we zeggen, goed, nu gaan we voor deze methode kiezen en nu gaan we er ook verder alles aan doen wat mogelijk is. D e prijzen voor de grond rijzen volledig de pan uit. Dat is niets nieuws zei van der Stee, maar het heeft wel gevolgen voor de landbouw. I n ieder geval zou het zo moeten zijn zei van der Stee dat grond alleen nog maar gekocht kan worden door personen die hun hoofdbe roep in de landbouw hebben. Dat is geen loze kreet, want de grond die vorig jaar in Brabant werd verkocht kwam voor 20% in handen van niet agrariërs. In Zeeland ging 18% van de verkochte grond voor de boeren verloren. Het grote probleem in Nederland is zonder meer het feit dat we te weinig grond hebben. De vraag is zo enorm. Je zou moeten kunnen zeg gen, zei van der Stee, ga maar in Frankrijk of in Engeland boeren, want daar is nog ruimte ge noeg! Een mogelijkheid tot wat meer ruimte zit er in het uitgeven van nieuwe grond in Ooste lijk Flevoland. W: W, T ot slot noemde van der Stee nog de moge lijkheid van het sluiten der beheersovereen komsten. Ik wil die materie nu zo snel mogelijk geheel uitdiepen zodat de mensen die in de betrokken gebieden wonen, weten waaraan ze dan toe zijn! Van de andere kant moet ik er bijzeggen dat ik persoonlijk van mening ben dat er teveel van die beheersovereenkomsten wordt verwacht in sommige kringen Men zal zich wel terdege bewust moeten zijn dat de Haagse bomen niet tot in den hemel groeien. Beheersovereenkomsten, zo in de orde van grootte van 50. tot 80.000 ha vragen veel extra zorg. De minister wees er nog op dat men in den lande niet te veel moet denken dat alles maar daar in Den Haag wordt bekokstoofd. Men moet niet menen dat de toekomst van bedrijf en gezin van de plattelander precies door Den Haag wordt uitgemaakt We leven ook nog in de EEG en daar heeft Nederland veel mee te maken. De plaatselijke en regionale overheden moeten evenmin onderschat wor den. De plannen die daar worden voorbereid betekenen vaak een beperking op de ontplooi ingsmogelijkheden voor de landbouw. Zo zei de minister dat in het Noord/Oosten van ons land momenteel over een derde van de land bouwgrond niet vrijelijk kan worden beschikt, deze 33% van de grond is in meer of mindere mate, onderhevig aan bestemmings en streek plannen Daarom wees de minister er op dat net van groot belang is hoe dit plaatselijk en regionaal bestuur is samengesteld. De agrariër doet er heel goed aan om hierbij nauw betrok ken te blijven. Door zitting te nemen of invloed uft te oefenen kan hij tenminste meepraten over de grond waarop hij de kost moet verdie nen. D e minister had als thema van zijn inleiding gekozen "Ruimte in de landbouw". Over die ruimte op allerlei gebied hebben we in het verleden nauwelijks te klagen gehad. Er was altijd ruimte. Markt en afzetruimte. Overal was I k ben het met die Brusselse prijsvoorstellen helemaal niet eens, zei de minister. Toch ben ik bang dat we er niet veel aan kunnen doen. De meeste EEG lidstaten vinden die verhoging al ver genoeg gaan, terwijl er hier en daar stem geluiden zijn die 2% al te veel vinden. Goed die 2% prijsverhoging zijn de Brusselse voorstellen. Het COPA is het daar niet mee eens, en wil gaan naar ongeveer 5%. Maar voor Nederland is dat ook nog niet voldoende. Wij hebben minstens 6 a 7% nodig. Ik geef de moed nog niet op zei de minister. We zullen trachten er wat hoger uit te komen. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat het een moeilijke strijd zal zijn, want in feite zijn het alleen de Benelux landen die een verhoging willen. Vooral de Belgen willen nog meer dan wij. Ik geef volmondig toe dat er een konsumentenpolitiek wordt gevoerd door de EEG. Maar we kunnen er weinig aan doen. In totaal zijn er 58 stemmen in de EEG ministerraad, als het op stemmen van beslissing aankomt. Om een werkelijke beslissing te ver krijgen heb je minstens 41 stemmen nodig. Dat zit er voor ons niet in. Ik probeer iedere keer wanneer ik Gundelach zie hem van de nood zaak van een hoger percentage te overtuigen. Min. v/d Stee Ruimte voor de landbouw met vestigingseisen 7 I 28% K2O 8% MgO voor de agrariër zonder opvolger die hoge grondprijs weer erg aantrekkelijk is. Hij kan immers de zaak aan de kant doen en dan een aanzienlijk bedrag naar de bank brengen. Maar zoals gezegd bij mijn beleid staat voorop de toekomst van de jonge beginnende boer. S.B.L. monopolie M. van Wezel. Prijsexplosie. De laatste cijfers van het C.B.S. van mei 76 tot mei 77 bevestigen hoe verontrustend de ont wikkeling is geweest. De prijs per ha voor los land steeg gemiddeld van 18.500 tot 30.000 gulden. Ik weet best zei de minister dat er zelfs plaatsen zijn waar tot 80.000 gulden is betaald. Ik heb het nu echter over gemiddelden. De Zuid-Westelijke kleihoek zal natuurlijk ver boven dat gemiddelde uitkomen. Een prijsex plosie in een zeer korte tijd. Er moet een prijs- matiging komen in het belang van de land bouw. We denken op het ministerie aan een wettelijk geregeld selektief toelatingsbeleid op de grondmarkt. Er moet ten aanzien hiervan met grote spoed een wetsontwerp komen. Maar hoe regel je nu zo'n toelatingsbeleid?....Daar kan op vele manieren over gedacht worden. De landbouworganisaties beraden zich momenteel in eigen kring omtrent deze toch wel ingewik kelde materie. Hoofdberoep Landbouw Wie wel en wie niet? erder ben ik van mening dat het pachtstel sel grote verbetering behoeft. Hierdoor zal een groter mobiliteit van de pachtgrond worden bevorderd. Ik denk hierbij o.a. aan de leeftijd- norm. Door de invoering van b.v. een leeftijd grens waarbij een pachtkontrakt niet automa tisch meer verlengd hoeft te worden kan er meer ruimte worden geschapen voor de jonge boer. Een van de redenen dat de prijs van de grond wordt opgedreven is ook het grote ver schil in aankoopbeleid door gemeenten en provincies. Ik vind dat hier verandering in moet komen. Er moet een beheerst optreden van de overheid worden ingevoerd, waarbij nog maar één instantie zich op de markt be geeft. Dit kan uitstekend worden gedaan door de Stichting Beheer Landbouwgronden. Dan is de tijd voorbij dat "Jan en Alleman" maar 20% van de grond kwam in "verkeerde" handen. anneer je praat over een selektief toela tingsbeleid tot de grondmarkt en hoofdberoep in de agrarische sektor, dan ben je in wezen niet zo ver meer af van vestigingseisen in de land bouw. Maar welke voorwaarden zou je zo al moeten stellen? Op de tegenwoordige land bouwscholen zitten grote groepen jongeren die van huis uit geen bedrijf hebben. Moet je die kategorie ook toelaten op die grondmarkt? Moetje b.v. mensen die ouder zijn dan 55, ook uitsluiten met de gedachte, zonder opvolger, heb jij je tijd wel gehad? Vele vragen en mo gelijkheden, zei de minister. Je zou b.v. nog De ruimte in Nederland is schaars. verder kunnen gaan, zoals o.a. in Denemarken reeds wordt toegepast, waarbij het verboden is om twee bedrijven van een bepaalde grootte samen te voegen. Of verbieden dat een akker bouwbedrijf groter is dan 100 ha. Aan de an dere kant zou je iemand die toch geen levens vatbaar bedrijf heeft kunnen verbieden om grond te kopen. Of wanneer een bedrijf kleiner is. dan een bepaalde oppervlakte te verbieden mee te doen aan de grondkoop. Het zijn alle maal slechts gedachten zei van der Stee, maar stuk voor stuk dienen ze wel goed overwogen te worden. Ze dienen immers alleen slechts één doel n.l. de druk op de grondmarkt weg te nemen. Je zou b.v. kunnen verbieden om grond te kopen die te ver van je bedrijf verwijderd ligt. Hoe ver?... Ik zou er zo geen antwoord op kunnen geven, maar het is het overdenken waard. Verwacht van mij geen pasklaar ant woord op deze problematiek zei de minister. Wat ik wel weet is dat we zo als het nu is gewoon niet verder kunnen. Verantwoord grondgebruik el heb ik zo mijn eigen mening over het te voeren beleid. Ik wil er naar streven dat er een evenwichtige prijsvorming op de grondmarkt komt zodat iedere boer op een verantwoorde manier van die grond gebruik kan maken. Hierbij staat voor mij voorop de belangenbe hartiging van de meest kwetsbare groepen. Ik denk dan vooral aan de jonge boer die van start moet en in ieder geval hoopt een goede boter ham te verdienen. Van de andere kant wil ik ook de oudere boer die er mee op wil houden en geen opvolger heeft in dat beleid betrekken. Grondprijs omlaag, beëindigingsregeling om hoog! k stel mij dit ongeveer zo voor, zei de minis ter, waarna hij een aantal mogelijkheden op somde die zijn beleid moeten bekrachtigen. Ten eerste moet de prijs van de grond omlaag. Hoe dat precies zal moeten gebeuren, laat ik hier nu even buiten beschouwing. Maar ik ben ervan overtuigd als die grondprijs omlaag gaat dat er dan ook veel meer belangstelling zal komen voor de bedrijfsbeëindigingsregelingen. Daarvan wordt nu nauwelijks gebruik ge maakt. Begrijpelijk trouwens want er is geen boer die eraan denkt om tegen de huidige voorwaarden via die regeling te stoppen, als die vrije grondprijzen zo hoog blijven. Ik moet er dan wel onmiddelijk aan toevoegen, zei de mi nister dat die beëindgingsregeling dan ook veel meer voor moet gaan stellen dan nu. Ik denk aan een forse financiële verhoging van de uit keringsbedragen. Overigens ben ik er mij van de andere kant zeer wel van bewust dat juist overheidsaankopen doen. Het gevolg zal een stabiel prijsbeleid ook van die kant zijn. Haagse bomen in de hemel (Over) produktie en afzet. De ideale meststof voor chloorgevoelige gewassen Er moet een verantwoord gebruik van de grond komen. een grote bevolkingsgroei en tevens steeg de welvaart. Door de EEG kregen we daarbij een veel groter afzetgebied. De agrarische sektor kon zich ontplooien. Maar ook aan de andere kant. Velen verlieten de landbouw en vonden elders een goede boterham. Ook dat is voorbij. Momenteel beginnen we de tekenen van een verzadigde markt te zien. Een paar procent overschot van een produkt is niet erg. Zoiets is veel meer een veiligheidsklep voor de konsu- mentdan een last. Wanneer het blijvende overschotten betreft omdat de bevolkingsgroei daalt en de welvaart afneemt, terwijl van de andere kant de produktie nog toeneemt dan wordt het ernstig! Moet de produktie dan be perkt worden. Daar is wel iets voor te zeggen zo op het eerste gezicht. Toch is het voor Nederland niet gunstig. We zijn een groot zuivelland gewor den. Wanneer er contingentering zou worden ingevoerd dan zou dat vooral voor Nederland dat voor een zuivelland is, zeer kwalijke ge volgen hebben. Onze zuivelproduktie is naar verhouding enorm toegenomen. Bovendien zou in bepaalde streken van de EEG zo'n con tingentering onoverkomelijke administratieve problemen met zich meebrengen. Daarnaast wordt in de EEG ook heel veel melk aan de direkte afzet onttrokken en buiten de bedrijven omgezet. Velen zien de toetreding van de zui delijke landen tot de EEG als een ramp boven hun hoofd hangen. Voor de tuinbouw, zei de minister zal het problemen geven. We streven er naar om een zeer lange overgangstermijn in het leven te roepen. Aan de andere kant zal door die andere landen vooral voor onze zuivel en vleesprodukten weereen grote nieuwe markt worden geschapen Aan de ene kant wat meer en aan de andere kant wat minder ruimte.... Een konsumentenpolitiek Vrije produkten gemiddeld beter dan gegaran deerde. T och vind ik, zei de minister dat de boeren zich al te veel blind staren op die Brusselse prijzen. Die zogenaamde gegarandeerde prij zen zijn trouwens ook niet altijd de feitelijke uitbetaalde prijzen. Het zijn ondersteunings- prijzen. Kijk maar naar de melk die kwam vo rig jaar 5 cent hoger uit de bus dan de EEG prijs. Bij de tuinbouwprodukten en de vrije akkerbouwprodukten komt de EEG niet te pas. Toegegeven hierdoor heb je grote schomme lingen. Maar gemiddeld blijkt door de loop van de jaren dat de vrije produkten er beter uit springen op financieel gebied dan de gegaran deerde produkten. Bovendien en dat is ook belangrijk, door dat vrije prijsmechanisme voorkom je in belangrijke mate een strukturele overproduktie. Gemiddeld springt de zoge naamde vrije varkensmarkt er beter uit dan de beschermde melkmarkt. De minister wees er nog op dat prijzen alleen natuurlijk niet alles goed maken. Ook de kos tenkant speelt een belangrijke rol. 11

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 11