MOEIZAAM MEDEVERANTWOORDELIJK J D, Vriendelijk W"1 ut. bij .Uw, °Pf,v? ,™n een Z.L.M. producent en leverancier van diverse isolatiesystemen. zoals geïsoleerde sandwich panelen. complete aardappelloodsen of bewaarplaatsen. geheel in drukvaste geïsoleer de panelen op te bouwen landbouwschuren geprofileerde staalplaten. 1 vertentie steeds duidelijk op Uw V6rZ06k' opdracht of briefpapier vermelden: EEN ONDERNEMING, VOORNAMELIJK GERICHT OP INDUSTRIEËLE ISOLATIEWERKEN HULSTERWEG 20. KLOOSTERZANDE, TEL.01148-1757 De melkheffing tot nu toe B ijna een half jaar nu kennen we een nieuw instrument in het E.E.G.-markt- en prijsbeleid: de (financiële) medever antwoordelijkheid van de producenten voor het marktevenwicht, met name dan bij melk en zuivel. We hadden weliswaar al lang de produktieheffing op de half vette, hoeveelheid B-suiker, maar in de melksector gaat de veehoudersbijdrage gepaard met regelingen betreffende bestemming van het geld en zeggenschap van het bedrijfsleven daarbij. Bij het begrip "financiëel medeverantwoordelijk" moeten we natuurlijk wel noteren dat het over een extra, een gereglementeerde veehoudersbijdrage gaat. De gestelde richt- en bodemprijzen behoeven, zoals de boeren plegen te ervaren, bepaald niet altijd gehaald te worden en er is al sprake van een, vaak ongunstig, marktrisico. De melkheffing (1,5% van de richtprijs: 0,89 cent per kg melk) had een lange voorgeschiedenis. Brussel zon al lang op maatregelen om zonder direct veel af te doen van de politiek zware melkrichtprijs, toch zijn financiële lasten te beperken en de veehouders de duurzaam lijkende overschotsituatie te laten voelen. Er is gedacht aan garantiebeperking bij overschrijding van bepaalde voorraadgrootten, of naar melkhoeveelheden per land en per bedrijf(contingentering). En aan een algemene inhouding op geleverde melk. Het werd deze melkheffing, die opgenomen werd in het actiepro gramma zuivel 1977-1980. Eind 1976, vlak voor Lardinois' vertrek uit Brussel en nog voordat ze aan de prijsronde 1977'78 begonnen, werden de landbouwministers het in principe over een melkheffing eens. melkprijsverhoging niet minder zijn dan het gemiddelde (vol gens COPA 5%). Verder verlangt het COPA dat de beneden- grens van de heffing niet langer 1 Vi% maar 0% van de richtprijs zal zijn (de bovengrens is 4%). De melkheffing zal tot 1980 lopen en wordt elk jaar in de prijsronde opnieuw vastgesteld. De Commissie heeft voorgesteld voor het komende melkprijsjaar de heffing te handhaven op V/i% van de (nieuwe) richtprijs. Zoals bekend wil de Commissie de melkrichtprijs 2% verhogen, welke verhoging dan niet helemaal zal doorwerken in de inle- veringsprijzen van boter en mager melkpoeder. Waaraan wordt melkheffing besteed? Moeilijk voor veehouderij e veehouderij en haar vertegenwoordigers hadden het moeilijk met die medeverantwoordelijksheidsheffing op melk. De Raad en de Commissie waren immers tot dan toe verant woordelijk geweest voor een aarzelend marktbeleid, dat zulke grote voorraden had doen ontstaan. Waar beginnen de produ centen aan, als ze gaan meebetalen? Ze zouden zeggenschap moeten hebben over de heffingsopbrengst, die dan apart ge administreerd moest worden. Sommigen vonden zo'n begin van mede-marktbeheer wel aanlokkelijk. Het eind van veel praten in het COPA (E.E.G.-landbouworganisatie) en op de thuis fronten was dat de melkheffing slechts aanvaardbaar werd ver klaard als een keur van voorwaarden zou zijn vervuld; een onverbloemde afwijzing vond men niet verstandig. Als belang rijkste voorwaarden van het COPA noemen wij: een "kosten dekkende" richtprijs met doelmatig marktbeheer (ook van Ne derlandse kant sterk benadrukt), zeggenschap over de besteding en mede-marktbeheer, alsnog een heffing op plantaardige vet ten. Over de besteding van een heffingsfonds heeft men het in het COPA nooit goed eens kunnen worden. Het ging uiteraard om een beter evenwicht op de zuivelmarkt. Voorop stond dan be vordering van de afzet, liefèt door steun aan extra of aan nog niet gesteunde maatregelen: zuivelpropaganda, speciale exporthulp. Er was een minderheid (vooral Duitsland en Nederland) die even sterk dacht aan beheersing of beperking van het melkaan- bod: vermindering van het aantal koeien door slachtpremies. Bij de prijsbesluiten van vorig jaar aanvaardde de Ministerraad het zuivelactieprogramma. De niet-afleverings- en omschakelings premieregelingen zouden voor Brusselse rekening komen. De melkheffing zou half september ingaan en afgesproken werd met het COPA dat die bestemd was voor verruiming van de zuivelmarkt binnen en buiten de E.E.G. en voor produkt - ontwikkeling. Melkheffing overal geïnd? Er was wat onzekerheid of de melkheffing wel overal op 16 september 1977 inging. De echte, erkende berggebieden waren uitgezonderd, ook bedrijven die geen melk afleveren(boeren- kaas). In diverse veehouderij-achterbannen lag de melkheffing niet zo gemakkelijk. Italië kreeg ook ontheffing voor zijn klein ste bedrijfjes, zodat in totaal ongeveer een derde van zijn melk ni^t onder de heffing viel. Later, tot nu toe eigenlijk, was de situatie in Frankrijk nog wat onduidelijk. Het is zeker dat de Franse regering de melkheffing heeft opge legd en dat ze het geld naar Brussel zal overmaken: hoe het met de inhouding op zichzelf staat is ondoorzichtig. Wellicht is er ook hier sprake van verkiezingskoorts. In elk geval wordt door elke landbouwminister verzekerd dat de melkheffing wordt op gelegd waar dat moet en dat Brussel het geld krijgt. Door het COPA meermalen ernaar gevraagd zegt ook de Commissie dat alles, voorzover zij weet, in orde is. Van de voorwaarden die het COPA stelde is niet alles terecht gekomen. Het heeft die dan ook regelmatig herhaald. Omdat er een melkheffing bestaat, heeft het COPA gesteld, mag de aarlijks brengt VA% melkheffing 700 min. op. Over beste ding van zo'n 320 min. is nog niet gesproken. Wel toegedeeld zijn 85 min. voor onpersoonlijke propaganda in de gemeen schap, 13 min. voor marktonderzoek en produktontwikkeling in de E.E.G. en 30 min. voor acties op derde markten. Wat deze langetermijnmaatregelen betreft is thans de nadere uit werking aan de orde. Er is nogal wat touwgetrokken: zo wilden de Britten veel meer voor propaganda en de Fransen voor exportacties (o.a. technische hulp bij oprichting van recombi- ned-fabrieken, wat Nederland bepaald niet zint). Wat de onpersoonlijke propaganda betceft, zou uit de heffing 85% van de "verruiming" kunnen worden betaald. D.w.z. van nieuwe propaganda-acties in 1978 of van meeruitgaven van reeds lopende zaken boven het gemiddelde van de laatste drie jaar. Afhankelijk overigens van in te dienen programma's, o.a. door ons Nederlands Zuivelbureau. Er zal wel met een schuin oog worden gekeken naar een bepaalde "richtsleutel" van ver deling van het propagandageld, Nederland zou dan op 8.5% 7 min.) kunnen rekenen. Over de voor de Fransen heilige ex port-acties wordt nog volop geharreward. In het globale bestedingsplan is ook heffingsgeld bestemd voor maatregelen die meer op korte termijn werken. Zo b.v. 88 min. voor het schoolnielkprogramma, wat zou betekenen dat uit de heffingspot tweederde van de Brusselse subsidie komt. En 156 min. voor toeslagen voor vervaardiging van boterconcen- traat (gesmolten huishoudboter) en opname van botervet in ijs. Een door de Nederlandse zuivelwereld nogal gewilde extra toeslag voor verwerking van mager melkpoeder inmengvoeders haalde het (nog) niet. De andere landen wijzen dit af, omdat de Commissie met de gedachte speelt om de bodem uit de poe- dermarkt te slaan: opheffing van de inleveringsmogelijkheid. Ook wordt gezegd dat eerst de soja-invoer belast moet worden. De Commissie heeft onlangs gesuggereerd om toch wel weer de premieregelingen ter beperking van de melkproduktie uit hef fingsgeld mee te financieren, mede omdat het COPA zo op voortzetting van de premies aandringt. Maar zeven landen wil len er geen boerengeld aan spenderen. Aldus de tussenstand na een half jaar melkheffing. Het samen uitgeven ervan blijkt minstens zo moeilijk als het bijeenbrengen. Of overigens de melkheffing V/2% van de richtprijs door moet gaan bij een magere prijs-aanpassing is momenteel aan de heren landbouwministers. Struikenkamp.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 14