Mitsubishi
Galant Sigma
stationwagen
Lada "Niva 2121''
Polski Fiat 125 p Combi
Subaru 4x4
Stationcar met 4 wielaandrijving
VW-Passat Variant
Citroën Combinatiewagens
Aluminium Veewagens
Mitsubishi-importeur Hart-Nibbrig Greeve B.V. te Sassen-
heim komt met een nieuwe stationwagen-uitvoering van Ga
lant-Sigma. Het is een combinatiewagen die ook bijzonder goed
gebruikt kan worden als royale gezins- en vakantiewagen. De
bekleding van de laadruimte, die door het wegklappen van de
achterbank te vergroten is. werkt geluiddempend en voorkomt
beschadiging van de bagage. De motor is een 1597 cc. 4 cilinder
met bovenliggende nokkenas, 75 DIN pk. bij 5000 toeren. Het
eigen gewicht is 1075 kg, het max. toelaatbaar totaal gewicht
1600 kg en aldus een laadvermogen van 525 kg, inkl. bestuurder
Het maximale aanhangergewicht is geremd 1100 kg, ongeremd
537 kg. De Galant Sigma is in standaard uitvoering zeer kom
pleet uitgerust, waarbij als extra voorzieningen vermeld kunnen
worden dat zowel het stuur als de voorstoelen in hoogte ver
stelbaar zijn. de lendesteun in de bestuurdersstoel aangepast
kan worden en een ruitenwisser-sproeier de verwarmde achter
ruit omvat. De over de volle breedte en hoogte doorlopende
achterklep biedt een volledig onbelemmerde toegang tot de
laadruimte. Gasgevulde dempers houden de achterklep in geo
pende stand en vergemakkelijken het openen en sluiten. De
richtprijs is vastgesteld op 17.700. -
Stationcar met 4 wielaandrijving
De "NIVA 2121" is de jongste telg uit de LADA automobielfa
brieken. Ontworpen, gebouwd en getest en thans-in grote series
gefabriceerd voor gebruik op alle soorten van wegen en terrei
nen en weersomstandigheden in de USSR. Kompakt gebouwd,
ruim. komfortabel, sterk, funktioneel en volledig uitgerust is de
nieuwe "NIVA 2121" een aantrekkelijke stationcar voor privé-
en bedrijfsgebruik. De motor is een viercilinder kopklepmotor
van 1570 cc. met bovenliggende nokkenas met nastelbare dub
bele ketting en 5-voudig gelagerde krukas, een vermogen van 86
SAE pk bij 5400 omwentelingen; en een gesloten koelsysteem.
De carburatie is een moderne dubbele vertikale "valstroom"
carburator, met handchoke. Luchtfilter met zomer- en winter-
stand. Er is zelfs aan het benzinepompje een handhevel voor het
oppompen van benzine als de tank leeg is gereden. De elektri
sche installatie wordt verzorgd door een 12 V 500 W wissel
stroomdynamo 42 ampère. Accu 12 V 55 Av. Overbrenging via
de versnellingsbak met vloerschakeling geheel gesynchroni
seerd. grote enkelvoudige diafragmakoppeling met hydrauli
sche bediening en een verdeelbak voor de voor- en/of achter
wielaandrijving. De carrosserie is 5 deurs zelfdragend in veilig-
heidskooi konstruktie met kreukelzönes. Achterdeur scharniert
aan de bovenzijde en is voorzien van 2 gasgevulde telescoop
veren. Verzwaard onderstel, speciaal gekonstrueerd voor de
hoge eisen waaraan een terrein-auto dient te voldoen. Bumpers
met rubber stootblokken.
Volledige stationcar, in moderne vormgeving. Twee aparte
voorstoelen en 1 geheel omklapbare achterbank. De voorstoelen
zijn voorzien van rolgordels. De rugleuningen van de stoelen
zijn voorzien van hoofdsteunen, zijn fijn-instelbaar en kunnen
als slaapstoelen worden omgeklapt. Voor bestuurder en bijrijder
zijn rolgordels aangebracht. De voorruit is van onsplinterbaar
gelaagd glas. Het dashboard is modern uitgevoerd, en de uit
rusting is bijzonder kompleet. Behalve de normale kontrole-
lampjes o.m. een schakelaar voor de alarm-knipperlichten, toe-
renteller, parkeerlicht, choke- en sperdifferential kontrole-
lampje, een 3 trapschakelaar voor de ventilator en een sigaren
aansteker met randverlichtin^. Modern enkelspaaks stuurwiel
met ingebouwde schakelaar voor de dubbeltonige claxon. Car
rosserie is voorzien van full flow ventilatie met roosters in de
achterzijstijlen. Bijzonder goede verwarming. Bij een buiten
temperatuur van minus 25°C is het binnen nog lekker warm.
Beide portieren zijn voorzien van armleuningen, terwijl boven
alle passagiersplaatsen handgrepen zijn aangebracht. Motorkap
scharniert aan de voorzijde. In het motörkompartiment is ver
lichting aangebracht.
Het voertuig is uitgerust met 2 buitenspiegels, heeft spatlappen
vóór en achter en is voorzien van 2 ingebouwde achteruitrij-
lampen. Behalve het normale boordgereedschap wordt nog een
uitgebreide gereedschapset meegeleverd voor de doe-het-zelver.
Zelfs de looplamp met snoer, waarvoor een stopkontakt onder
het dashboard is aangebracht, is niet vergeten. Onder elke
bumper zijn 2 sleepogen aangebracht.
De lengte is 3.72 m. breedte 1.68 m. draaicirkel 11 m, bodem
speling 22 cm. eigen rijklaargewicht 1150 kg. Het maximaal
toelaatbaar gewicht is 1550 kg zodat het nuttig laadvermogen
400 kg is. De dakbelasting mag 50 kg bedragen en het toe
laatbaar aanhangwagengewicht is geremd 1000 kg en ongeremd
500 kg. Het klimvermogen is 58%! Maar dat geldt dan naar het
ons lijkt op een onbelaste auto.
Gremi Auto Import B.V. te Groningen is de importeur en geeft
als prijs op (eind februari leverbaar) 16.995,- inklusief BTW
af Groningen en 14.402,54 exklusief BTW af Groningen.
De 5-deurs combinatiewagen van de Poolse licentiehouder van
Fiat gaat uit van de sedan-uitvoering van het bekende 125 mo
del en is uitgevoerd met een 1.500 cc motor van 75 PK. Deze
stationwagen biedt plaats aan vijf personen en kan door zijn
ruimte en zeer volledige uitrusting zowel dienen voor zakelijk
gebruik als voor familie- en rekreatief gebruik.
Het bagage-kompartiment heeft een breedte van l,250m en is
binnen de spatborden 80 cm breed. Met de achterbank in nor
male positie bedraagt het vloeroppervlak bij een lengte van
1.07m 1.1 vierkante meter. Met neergeklapte achterbank wordt
dit 1.55 vierkante meter bij een lengte van 1,6lm. Bij deze
oppervlakte maten behoort een laadvermogen van 100 kg in de
vijfzits-uitvoering en van 330 kg met twee inzittenden. De vijfde
deur scharniert direkt onder het dak naar boven. De zich ruim
openende portieren maken de wagen bovendien aan alle zijden
gemakkelijk toegankelijk.
De Polski is gebouwd op de veeleisende Poolse wegen en voor
het veeleisende klimaat aldaar. De degelijkheid in karosserie-
bouw wordt gekompleteerd door een zeer grote volledigheid in
standaard-uitvoering. Tot die standaard uitvoering behoren
o.a.: radiaalbanden. schijfremmen voor en achter, een geschei
den. dubbel remsysteem. rembekrachtiging en remkrachtrege-
ling, veiligheidsglas, een veiligheidsstuur. hoofdsteunen, ver
stelbare rugleuningen. 4 koplampen, achteruitrijlichten en vei
ligheidssloten rondom.
De prijs bedraagt 12.661,— de hierboven vermelde voorzie
ningen inbegrepen. Importeur is H. Englebert N.V. te Voor
schoten.
Van de Japanse Fuji Heavy Industrie's brengt de importeur S.A.
Misuca-Europe N.V. te Hoofddorp een stationcar met 4 wiel
aandrijving op de markt. Afgeleid van de Subaru 1600 beschikt
deze Subaru 4x4 naast de voorwielaandrijving over de moge
lijkheid over te schakelen op 4 wielaandrijving. Met een simpele
handbeweging met een schakelpookje direkt onder handbereik
geplaatst bij de versnellingspook kan tijdens het rijden de
achterwielaandrijving ingeschakeld worden. In kombinatie met
de standaard gemonteerde "All weather" radiaalbanden. de
1595 cc motor met 72 Din pk bij 5200 t/min is deze stationcar
voor velerlei gebruiksdoeleinden, ook onder minder goede
weers- of wegomstandigheden, geschikt. De 5e deur. uit één
stuk. blijft door de hydraulische deurrem in elke gewenste stand
staan. Het nuttig laadvermogen, exklusief bestuurder is 300 kg.
De prijs is 17.500.- inkl. BTW'.
Een afbeelding van deze wagen is op de voorpagina opgenomen.
De VW-Passat Variant is de stationcar van Volkswagen, geïm
porteerd door Pon's Automobielhandel B.V. te Leusden. Bere
kend op het vervoer van 5 personen met een laadvermogen van
430 kg. Leverbaar in een groot aantal uitvoeringen naar keuze
met drie motorversies (44. 55 en 63 p.k.).
aluminium veewagen-systeem ontwikkeld. Het kan worden
toegepast voor elke opbouw van universele veewagens, geschikt
voor het vervoer van verschillende soorten vee. De toepassing
van aluminium profielen is bijzonder economisch, omdat er
slechts van een drietal profielen behoeft te worden gebruik
gemaakt. Dit houdt snelle montage in, omdat met speciaal ont
wikkelde hoekkonstrukties direkt een juiste verbinding verkre
gen wordt. Naast vaste schotten in de wanden zijn er uitneem-
bare schotten en een scharnierende stripper, zodat aan de wet
telijke voorschriften betreffende de voorgeschreven ventilatie
voor de verschillende diersoorten voldaan kan worden. De uit-
neembare en inschuifbare ventilatiebladen zijn gemakkelijk
hanteerbaar. Er is geen extra ruimte tussen de delen en het
geheel is gemakkelijk schoon te houden. Door de toepassing van
aluminium profielen is het gewicht van de opbouw slechts 12.7
kg/m2 (theoretisch gewicht). Leverbaar uit voorraad in han
delslengten van 5, 6 en 7.2 m. Eén van de toepassingen van dit
gesloten snaplock Stecar-systeem is bijv. een 2 paards trailer met
een zelfdragende aluminium konstruktie. De kap is van polyes
ter met daarin een voorruit verwerkt. Het tussenschot is van 18
mm multiplex in een stalen U-profiel. In de zijwanden is een
servicedeur opgenomen, terwijl de achterklep, eveneens uit al
uminium profielen samengesteld, aan de binnenkant beplakt is
met rubber. De binnenzijde van de trailer is op 60 cm van de
vloer bekleed met triplex. Oplooprem en massief neuswiel is
standaard aanwezig; de aansluiting aan het trekkend voertuig
d.m.v. 7-polige stekker, met binnenverlichting. Maximaal toe
laatbaar gewicht 1.370 kg. Goedgekeurd door Rijksdienst
Wegverkeer en Inspektie Dierenbescherming.
Ook bij Citroën Nederland b.v. te Amsterdam keuze uit ver
schillende modellen combinatiewagens. Zo is de GS Break, de
combinatiewagen uitvoering van de GS, een ruime gezinsauto.
Door het wegklappen van de achterbank wordt over een ruime
laadvloer beschikt. Het laadgewicht bedraagt 405 kg en on
geacht de belading behoudt de wagen zijn goede wegligging
door de konstante rijhoogte en het veerkomfort van Citroën's
hydro-pneumatische veersysteem. De GS Break wordt naar
keuze geleverd met een benzinemotor van 1129 cm3 en 56,5
DIN pk (42 kW) of 1222 cm3 en 60 DIN pk (44 kW). Inklusief
BTW zijn de rijklaarprijzen, dus inklusief de afleveringskosten,
voor de GS special Break 15.215,— en GS club break
17.045,-.
Daarnaast de duurdere CX Break combinatiewagen afgeleid
van de CX die zowel in gewicht als in volume, een grote laad-
kapaciteit biedt mede door het hydro-pneumatische veersys
teem. Naar keuze kan de CX Break worden uitgerust met een
benzinemotor van 1985 cm3 en 102 DIN pk (75 kW) of met een
dieselmotor van 2175 cm3 en 66 DIN pk (49 kW). De prijzen zijn
resp. inkl. BTW 27.315,— en 30.035,—
In de. moderne karrosseriebouw heeft tegenwoordig, naast de
traditionele stalen kipper, ook de aluminium kipper een vaste
plaats veroverd. Het door Rijnvis Metalen B.V. te Utrecht nieuw
op de Nederlandse markt gebrachte aluminium kippersysteem
bestaat grotendeels uit aluminium profielen, gebaseerd op het
bouwsysteem snaplock. Met slechts 3 elementen, nl. het hoofd
profiel, bovenrand en onderrand, laten zich de bodem.zijwand
en achterklep samenbundelen.
Aangezien de gehele konstruktie zelfdragend is, wordt de lang-
sligger resp. onderbouw overbodig. Aan de binnenzijde van de
bak wordt de onderrand met de bodem en de wand geheel
gelast, daarentegen wordt de buitenzijde van de boven- en on
derrand plaatselijk gelast.
Om de gehele konstruktie voor overbodige slijtage te bescher
men, dienen aan het achterste gedeelte van de bodem en zij
wanden gemakkelijk verwisselbare aluminium platen te worden
gelast.
De afdeling karrosseriebouw van Rijnvis Metalen, postbus 8036
te Utrecht heeft aan de hand van de opgedane ervaringen in de
vrachtwagenkarrosseriebouw met aluminium profielen en toe
passing van dit zgn. "snaplock Stecarsysteem" een vernuftig
9