Mitsubishi Galant Sigma stationwagen Lada "Niva 2121'' Polski Fiat 125 p Combi Subaru 4x4 Stationcar met 4 wielaandrijving VW-Passat Variant Citroën Combinatiewagens Aluminium Veewagens Mitsubishi-importeur Hart-Nibbrig Greeve B.V. te Sassen- heim komt met een nieuwe stationwagen-uitvoering van Ga lant-Sigma. Het is een combinatiewagen die ook bijzonder goed gebruikt kan worden als royale gezins- en vakantiewagen. De bekleding van de laadruimte, die door het wegklappen van de achterbank te vergroten is. werkt geluiddempend en voorkomt beschadiging van de bagage. De motor is een 1597 cc. 4 cilinder met bovenliggende nokkenas, 75 DIN pk. bij 5000 toeren. Het eigen gewicht is 1075 kg, het max. toelaatbaar totaal gewicht 1600 kg en aldus een laadvermogen van 525 kg, inkl. bestuurder Het maximale aanhangergewicht is geremd 1100 kg, ongeremd 537 kg. De Galant Sigma is in standaard uitvoering zeer kom pleet uitgerust, waarbij als extra voorzieningen vermeld kunnen worden dat zowel het stuur als de voorstoelen in hoogte ver stelbaar zijn. de lendesteun in de bestuurdersstoel aangepast kan worden en een ruitenwisser-sproeier de verwarmde achter ruit omvat. De over de volle breedte en hoogte doorlopende achterklep biedt een volledig onbelemmerde toegang tot de laadruimte. Gasgevulde dempers houden de achterklep in geo pende stand en vergemakkelijken het openen en sluiten. De richtprijs is vastgesteld op 17.700. - Stationcar met 4 wielaandrijving De "NIVA 2121" is de jongste telg uit de LADA automobielfa brieken. Ontworpen, gebouwd en getest en thans-in grote series gefabriceerd voor gebruik op alle soorten van wegen en terrei nen en weersomstandigheden in de USSR. Kompakt gebouwd, ruim. komfortabel, sterk, funktioneel en volledig uitgerust is de nieuwe "NIVA 2121" een aantrekkelijke stationcar voor privé- en bedrijfsgebruik. De motor is een viercilinder kopklepmotor van 1570 cc. met bovenliggende nokkenas met nastelbare dub bele ketting en 5-voudig gelagerde krukas, een vermogen van 86 SAE pk bij 5400 omwentelingen; en een gesloten koelsysteem. De carburatie is een moderne dubbele vertikale "valstroom" carburator, met handchoke. Luchtfilter met zomer- en winter- stand. Er is zelfs aan het benzinepompje een handhevel voor het oppompen van benzine als de tank leeg is gereden. De elektri sche installatie wordt verzorgd door een 12 V 500 W wissel stroomdynamo 42 ampère. Accu 12 V 55 Av. Overbrenging via de versnellingsbak met vloerschakeling geheel gesynchroni seerd. grote enkelvoudige diafragmakoppeling met hydrauli sche bediening en een verdeelbak voor de voor- en/of achter wielaandrijving. De carrosserie is 5 deurs zelfdragend in veilig- heidskooi konstruktie met kreukelzönes. Achterdeur scharniert aan de bovenzijde en is voorzien van 2 gasgevulde telescoop veren. Verzwaard onderstel, speciaal gekonstrueerd voor de hoge eisen waaraan een terrein-auto dient te voldoen. Bumpers met rubber stootblokken. Volledige stationcar, in moderne vormgeving. Twee aparte voorstoelen en 1 geheel omklapbare achterbank. De voorstoelen zijn voorzien van rolgordels. De rugleuningen van de stoelen zijn voorzien van hoofdsteunen, zijn fijn-instelbaar en kunnen als slaapstoelen worden omgeklapt. Voor bestuurder en bijrijder zijn rolgordels aangebracht. De voorruit is van onsplinterbaar gelaagd glas. Het dashboard is modern uitgevoerd, en de uit rusting is bijzonder kompleet. Behalve de normale kontrole- lampjes o.m. een schakelaar voor de alarm-knipperlichten, toe- renteller, parkeerlicht, choke- en sperdifferential kontrole- lampje, een 3 trapschakelaar voor de ventilator en een sigaren aansteker met randverlichtin^. Modern enkelspaaks stuurwiel met ingebouwde schakelaar voor de dubbeltonige claxon. Car rosserie is voorzien van full flow ventilatie met roosters in de achterzijstijlen. Bijzonder goede verwarming. Bij een buiten temperatuur van minus 25°C is het binnen nog lekker warm. Beide portieren zijn voorzien van armleuningen, terwijl boven alle passagiersplaatsen handgrepen zijn aangebracht. Motorkap scharniert aan de voorzijde. In het motörkompartiment is ver lichting aangebracht. Het voertuig is uitgerust met 2 buitenspiegels, heeft spatlappen vóór en achter en is voorzien van 2 ingebouwde achteruitrij- lampen. Behalve het normale boordgereedschap wordt nog een uitgebreide gereedschapset meegeleverd voor de doe-het-zelver. Zelfs de looplamp met snoer, waarvoor een stopkontakt onder het dashboard is aangebracht, is niet vergeten. Onder elke bumper zijn 2 sleepogen aangebracht. De lengte is 3.72 m. breedte 1.68 m. draaicirkel 11 m, bodem speling 22 cm. eigen rijklaargewicht 1150 kg. Het maximaal toelaatbaar gewicht is 1550 kg zodat het nuttig laadvermogen 400 kg is. De dakbelasting mag 50 kg bedragen en het toe laatbaar aanhangwagengewicht is geremd 1000 kg en ongeremd 500 kg. Het klimvermogen is 58%! Maar dat geldt dan naar het ons lijkt op een onbelaste auto. Gremi Auto Import B.V. te Groningen is de importeur en geeft als prijs op (eind februari leverbaar) 16.995,- inklusief BTW af Groningen en 14.402,54 exklusief BTW af Groningen. De 5-deurs combinatiewagen van de Poolse licentiehouder van Fiat gaat uit van de sedan-uitvoering van het bekende 125 mo del en is uitgevoerd met een 1.500 cc motor van 75 PK. Deze stationwagen biedt plaats aan vijf personen en kan door zijn ruimte en zeer volledige uitrusting zowel dienen voor zakelijk gebruik als voor familie- en rekreatief gebruik. Het bagage-kompartiment heeft een breedte van l,250m en is binnen de spatborden 80 cm breed. Met de achterbank in nor male positie bedraagt het vloeroppervlak bij een lengte van 1.07m 1.1 vierkante meter. Met neergeklapte achterbank wordt dit 1.55 vierkante meter bij een lengte van 1,6lm. Bij deze oppervlakte maten behoort een laadvermogen van 100 kg in de vijfzits-uitvoering en van 330 kg met twee inzittenden. De vijfde deur scharniert direkt onder het dak naar boven. De zich ruim openende portieren maken de wagen bovendien aan alle zijden gemakkelijk toegankelijk. De Polski is gebouwd op de veeleisende Poolse wegen en voor het veeleisende klimaat aldaar. De degelijkheid in karosserie- bouw wordt gekompleteerd door een zeer grote volledigheid in standaard-uitvoering. Tot die standaard uitvoering behoren o.a.: radiaalbanden. schijfremmen voor en achter, een geschei den. dubbel remsysteem. rembekrachtiging en remkrachtrege- ling, veiligheidsglas, een veiligheidsstuur. hoofdsteunen, ver stelbare rugleuningen. 4 koplampen, achteruitrijlichten en vei ligheidssloten rondom. De prijs bedraagt 12.661,— de hierboven vermelde voorzie ningen inbegrepen. Importeur is H. Englebert N.V. te Voor schoten. Van de Japanse Fuji Heavy Industrie's brengt de importeur S.A. Misuca-Europe N.V. te Hoofddorp een stationcar met 4 wiel aandrijving op de markt. Afgeleid van de Subaru 1600 beschikt deze Subaru 4x4 naast de voorwielaandrijving over de moge lijkheid over te schakelen op 4 wielaandrijving. Met een simpele handbeweging met een schakelpookje direkt onder handbereik geplaatst bij de versnellingspook kan tijdens het rijden de achterwielaandrijving ingeschakeld worden. In kombinatie met de standaard gemonteerde "All weather" radiaalbanden. de 1595 cc motor met 72 Din pk bij 5200 t/min is deze stationcar voor velerlei gebruiksdoeleinden, ook onder minder goede weers- of wegomstandigheden, geschikt. De 5e deur. uit één stuk. blijft door de hydraulische deurrem in elke gewenste stand staan. Het nuttig laadvermogen, exklusief bestuurder is 300 kg. De prijs is 17.500.- inkl. BTW'. Een afbeelding van deze wagen is op de voorpagina opgenomen. De VW-Passat Variant is de stationcar van Volkswagen, geïm porteerd door Pon's Automobielhandel B.V. te Leusden. Bere kend op het vervoer van 5 personen met een laadvermogen van 430 kg. Leverbaar in een groot aantal uitvoeringen naar keuze met drie motorversies (44. 55 en 63 p.k.). aluminium veewagen-systeem ontwikkeld. Het kan worden toegepast voor elke opbouw van universele veewagens, geschikt voor het vervoer van verschillende soorten vee. De toepassing van aluminium profielen is bijzonder economisch, omdat er slechts van een drietal profielen behoeft te worden gebruik gemaakt. Dit houdt snelle montage in, omdat met speciaal ont wikkelde hoekkonstrukties direkt een juiste verbinding verkre gen wordt. Naast vaste schotten in de wanden zijn er uitneem- bare schotten en een scharnierende stripper, zodat aan de wet telijke voorschriften betreffende de voorgeschreven ventilatie voor de verschillende diersoorten voldaan kan worden. De uit- neembare en inschuifbare ventilatiebladen zijn gemakkelijk hanteerbaar. Er is geen extra ruimte tussen de delen en het geheel is gemakkelijk schoon te houden. Door de toepassing van aluminium profielen is het gewicht van de opbouw slechts 12.7 kg/m2 (theoretisch gewicht). Leverbaar uit voorraad in han delslengten van 5, 6 en 7.2 m. Eén van de toepassingen van dit gesloten snaplock Stecar-systeem is bijv. een 2 paards trailer met een zelfdragende aluminium konstruktie. De kap is van polyes ter met daarin een voorruit verwerkt. Het tussenschot is van 18 mm multiplex in een stalen U-profiel. In de zijwanden is een servicedeur opgenomen, terwijl de achterklep, eveneens uit al uminium profielen samengesteld, aan de binnenkant beplakt is met rubber. De binnenzijde van de trailer is op 60 cm van de vloer bekleed met triplex. Oplooprem en massief neuswiel is standaard aanwezig; de aansluiting aan het trekkend voertuig d.m.v. 7-polige stekker, met binnenverlichting. Maximaal toe laatbaar gewicht 1.370 kg. Goedgekeurd door Rijksdienst Wegverkeer en Inspektie Dierenbescherming. Ook bij Citroën Nederland b.v. te Amsterdam keuze uit ver schillende modellen combinatiewagens. Zo is de GS Break, de combinatiewagen uitvoering van de GS, een ruime gezinsauto. Door het wegklappen van de achterbank wordt over een ruime laadvloer beschikt. Het laadgewicht bedraagt 405 kg en on geacht de belading behoudt de wagen zijn goede wegligging door de konstante rijhoogte en het veerkomfort van Citroën's hydro-pneumatische veersysteem. De GS Break wordt naar keuze geleverd met een benzinemotor van 1129 cm3 en 56,5 DIN pk (42 kW) of 1222 cm3 en 60 DIN pk (44 kW). Inklusief BTW zijn de rijklaarprijzen, dus inklusief de afleveringskosten, voor de GS special Break 15.215,— en GS club break 17.045,-. Daarnaast de duurdere CX Break combinatiewagen afgeleid van de CX die zowel in gewicht als in volume, een grote laad- kapaciteit biedt mede door het hydro-pneumatische veersys teem. Naar keuze kan de CX Break worden uitgerust met een benzinemotor van 1985 cm3 en 102 DIN pk (75 kW) of met een dieselmotor van 2175 cm3 en 66 DIN pk (49 kW). De prijzen zijn resp. inkl. BTW 27.315,— en 30.035,— In de. moderne karrosseriebouw heeft tegenwoordig, naast de traditionele stalen kipper, ook de aluminium kipper een vaste plaats veroverd. Het door Rijnvis Metalen B.V. te Utrecht nieuw op de Nederlandse markt gebrachte aluminium kippersysteem bestaat grotendeels uit aluminium profielen, gebaseerd op het bouwsysteem snaplock. Met slechts 3 elementen, nl. het hoofd profiel, bovenrand en onderrand, laten zich de bodem.zijwand en achterklep samenbundelen. Aangezien de gehele konstruktie zelfdragend is, wordt de lang- sligger resp. onderbouw overbodig. Aan de binnenzijde van de bak wordt de onderrand met de bodem en de wand geheel gelast, daarentegen wordt de buitenzijde van de boven- en on derrand plaatselijk gelast. Om de gehele konstruktie voor overbodige slijtage te bescher men, dienen aan het achterste gedeelte van de bodem en zij wanden gemakkelijk verwisselbare aluminium platen te worden gelast. De afdeling karrosseriebouw van Rijnvis Metalen, postbus 8036 te Utrecht heeft aan de hand van de opgedane ervaringen in de vrachtwagenkarrosseriebouw met aluminium profielen en toe passing van dit zgn. "snaplock Stecarsysteem" een vernuftig 9

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 9