aukö- aMfcuall- t.ei(.en De Stationwagen op de Bedrijfsauto RAI als zaken- en gezinsauto BEDRIJFSAUTO Datsun stationwagens Dacia Break Peugeot-Break Matra Simca Rancho Onder redaktie van Ing. J.F. Blanksma co^'e MI ^co>a Van donderdag 9 februari tot en met zaterdag 18 februari wordt in het Amsterdamse RAI gebouwencomplex de tentoonstelling van bedrijfsauto's gehouden. Alhoewel het geëxpo seerde vooral betrekking heeft op gespecialiseerd materiaal zoals de zware bestel- en vracht auto's, de combinatie's, opleggers, aanhangwagens, autobussen enz die buiten het bestek van onze lezerskring vallen, voor één van de onderdelen van deze tentoonstelling ligt dat anders. Dat zijn dan de zgn. "combi's", de stationwagens die zowel voor het vervoer van personen als goederen te gebruiken zijn. De voordelen van een dergelijke combinatie zijn bekend en niet alleen voor bedrijven. Menig partikulier kiest uit een oogpunt van gezinsbe hoefte voor dit type auto. Er kunnen over het algemeen 5 personen met bagage (vakantie!) mee vervoerd worden en door het wegkantelen van de achterbank over een ruime laadvloer beschikt worden. Daar de automobiel RAI, waar dergelijke typen ook geëxposeerd worden, eerst in 1979 weer wordt gehouden, hebben we uit hetgeen dienaangaande getoond wordt een (beperkte) keus gemaakt. De openingstijden van de tentoonstelling is op werkdagen van 10.00 - 1 7.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur. Op zaterdagen en zondagen van 10.00 - 17.00 uur. De toegangsprijs is f6,— Voor de eerste maal presenteert H. Englebert N.V. te Voor schoten de uit Roemenië afkomstige Dacia 1300 Break. De verkoop zal plaats vinden binnen het bestaande net van Skoda en Polski dealers. Het is een 5-deurs stationwagen gebouwd op basis van de door de Roemenen in licentie geproduceerde stan daard Dacia 1300 Sedan naar Frans ontwerp. Vandaar wellicht de grote overeenkomst met de Renault 12 en 16 modellen! De Dacia 1300 Break heeft een totale lengte van 4.40 meter. In tweezitsopstelling is een laadoppervlak beschikbaar van 1.65 x 1.29 m. en in vijfzitsopstelling van 0.83 x 1.29 m. Dit geeft een laadvolume van resp. 1.65 m3 en 0.91 m3. Het maximum toe laatbaar laadgewicht bedraagt 1.375 kg, in een verdeling van 615 kg onder de vooras en 760 kg onder de achteras. Het maxi mum totaalgewicht beloopt 2.175 kg. De motorinhoud is 1289 cc3 - 54 pk - max. snelheid 140 km/uur. Er zijn radiaalbanden gemonteerd 155 SR 13, de inhoud van de benzinetank is 47 ltr (super), 4 volledig gesynchroniseerde versnellingen vooruit en 1 achteruit en voorwielaandrijving, in hoogte regelbare koplam pen. In standaarduitvoering wordt de Dacia 1300 Break in Ne derland geleverd met radiaalbanden, hoofdsteunen, achteruit- rijlichten en rolgordels, veiligheidssloten, wisselstroomdynamo 30A 360 V en een 12 volts accu met 45 AV. De prijs bedraagt 14.100- Van de 504 break en familiale zijn er een 6-tal varianten. Naast de ekonomische break L en LD diesel is er de luxueuze GL en GLD diesel. De 7 persoons familiale met benzinemotor is le verbaar met een automatische versnellingsbak. De belangrijkste wijziging bij de combinatiewagens '78 betreft de break LD die sel. welke werd voorzien van een krachtigere 65 pk dieselmotor en een automatische start-stopschakelaar via het kontaktslot. De familiale en break kregen een gewijzigde portierbekleding. De break L heeft een cat.prijs van 19.420.— de GL 21.995,— 8 een veelzijdige "buiten" auto Het is geen buggy maar ook geen soort kleine vrachtwagen. De Rancho is afgeleid van de Simca 1100 en de 1307/1308 serie, nl. het chassis enz van de 1100 en de mechanische elementen van de 1307/1308. Het is zowel een goede reiswagen als geschikt voor het vervoeren van vrachtjes. Met de achterbank weggeklapt staat een laadruimte van 2200 dm3 op een vlakke bodem ter beschikking met een bagagekapaciteit van 500 kg. Het koets werk is opgebouwd uit metaal en gewapend polyester, vastge klonken op een metalen struktuur. Het wordt versterkt en be schermd door een uit glasvezel vervaardigde gordel, die rondom de auto is aangebracht. Met de dwarsgeplaatste 1442 cc 4 cilin der motor, de voorwielaandrijving, 5 zitplaatsen waarbij dan 1005 dm3 laadruimte beschikbaar is, 2 portieren en een achter deur die in twee gedeelten opent biedt de Simca Rancho vele gebruiksmogelijkheden, mede door de wegklapbare achter bank. Het bovenste gedeelte van de achterdeur wordt door gas- gevulde dempers gemakkelijk bediend. Het onderste gedeelte kan worden neergeklapt en komt dan op gelijke hoogte van de laadvloer. Het draagvermogen van deze "klep1' is 150 kg. De benzinetank met een inhoud van 60 liter, is zo geplaatst dat hij tegen botsingen beschermd is en geeft de auto een grote actiera dius. Op de weg gedraagt de Rancho zich als een gewone per sonenwagen, met een wegligging, met prestaties en vooral met een komfort die elke vergelijking kunnen doorstaan. Het rijple zier op de weg is dan ook in ruime mate aanwezig en is één van de sterkste troeven van de auto. De Rancho haalt een topsnel heid van 145 km/uur. Op de testbaan verbaasde de Rancho door zijn komfort, zijn stevigheid, zijn betrouwbaarheid en zijn wendbaarheid in moeilijke omstandigheden. Deze kwaliteiten werden langdurig Gebr. Nefkens N.V. te Utrecht, importeur van Peugeot brengt zowel de bestelwagen- en combinatiewagen. Aan combinatie wagens beschikt Peugeot over de 304 break, 504 break en fami liale met diesel- of benzinemotor in diverse uitvoeringen. Zo is de 304 bestelwagen een wendbare en komfortabele bestelwagen met diesel- of benzinemotor. Geschikt voor bestelwerk in de stad en snelweg. Leverbaar in een ekonomische dieseluitvoering voor 11.015.— exkl. b.t.w. In technisch opzicht heeft de be stelwagen veel overeenkomst met de 304 break. De nuttige laadinhoud bedraagt 1540 dm3. De 304 break is leverbaar in 3 uitvoeringen. De break GL en SL met benzinemotor en de GLD met dieselmotor. De luxueuze SL is uitgerust met een krachtigere 65 pk motor i.p.v. de 59 pk voor de GL. De breaks hebben een laadoppervlak bij neergeklapte achterbank van 1.50 m2. Een LPG-tank kan eventueel onder de laadvloer worden gemonteerd, waardoor de laadruimte geheel bruikbaar blijft. De break GL komt inkl. BTW op 14.425,— en de SL op 15.430,— A: 980 D*: 2000 B: 2110 E 600 C:1060 rijkloor loodruimt» 2200 dm3 op de proef gesteld in een bijzonder zwaar testprogramma van 300.000 kilometer. De grote bodemvrijheid en de bescherming aan de zijkant zijn opmerkelijk. De uitrusting (standaard) is bijzonder volledig en omvat naast de gebruikelijke voorzieningen o.m. een elektrische ruitewisser- en sproeier op de achterruit, achterruitverwarming, halogeen koplampen, jodiumverstralers beschermd door rasterwerk, mistachterlamp. alarmknipperinstallatie, rolgordels voor, hoofdsteunen op de voorstoelen. 2 buitenspiegels, doos met 6 zekeringen. Tevens een trekhaak achter met 50 mm kogel en elektrische aansluiting voor de aanhanger, een tankdop met slot. stuurslotvergrendeling en een ingebouwde radiotoebehoor kit (antenne, luidsprekers, ontstoring). Als extra kan bijv. een elektrische lier vóór aangebracht worden met een trekkracht op een helling van 20% zonder katrol van 1400 kg; met katrol 2500 kg; nuttige lengte kabel 12 m. Het rijklaargewicht is 1130 kg, maximaal toelaatbaar gewicht 1630 kg, max. treingewicht 2480 kg, max. aanhangergewicht 850 kg(geremd) en max. dakbelasting 30 kg. Het aanbevolen gebruik is: 5 personen -I- 150 kg. waarvan 30 kg op dak; 2 personen 360 kg; 1 persoon 430 kg. Geschikt voor hellingen tot 12% met volledige belasting van 5 personen 150 kg en geremde aanhanger van 850 kg. De catalogusprijs van de Matra Simca Rancho is per 12 februari vastgesteld op 23.495,- (BTW 3.584,— Eveneens van Chrysler Nederland is het bekende Simca 1100 bestelwagen programma, zoals de Simca 1100 LE Tourist en de Simca 1100 GLS Tourist die resp. 12.595,— en 13.545, inkl. BTW gaan kosten. Verbeteringen op de 1100 serie zijn aangebracht door het monteren van een uitlaatsysteem met ko gelgewicht en een verbeterde geluidsisolatie. Het eigen gewicht is 940 kg, het toelaatbaar gewicht 1410 kg. Datsun Nederland B.V. te Lisse toont 4 kleine "bedrijfswagens" n.l. de Datsun Cherry bestel- en stationwagen beide afgeleid en gebouwd op basis van de bekende "Cherry"*met voorwielaan drijving. De iets luxueuzere stationwagen en de bestelwagen hebben een grote, lage laadruimte met een max. laadvermogen van resp. 420 kg en 425 kg. Beide modellen hebben een volledige standaarduitrusting, waaronder vaste hoofdsteunen, stuurslot, achterruitverwarming (alleen stationwagen), 3-punt veilig heidsriemen met rolautomaat, afsluitbare benzine-tankklep, rembekrachtiging, etc. De Cherry 100 A stationwagen gaat inkl. BTW 12.895,- kosten de bestelwagen 9.955,— De Datsun 120Y stationwagen een ruime 5-deurs auto. Met de achterbank neergeklapt, heeft deze stationwagen een laad ruimte van 1,5 meter bij max. 1,26 meter en een maximum hoogte van 81 cm. Door de zeer grote achterklep is de 120Y dan ook geschikt voor grote stukken bagage. Het maximaal toelaat baar laadgewicht is 420 kg. De 120Y stationwagen is voorzien van een uitgebreide standaarduitrusting inklusief zonwerend glas, rembekrachtiging, sigarette-aansteker, achterruitverwar ming, klokje, alarmknipperlichtinstallatie, enz. Inklusief BTW komt de 120Y stationwagen op 13.245,— Datsun's grootste "kleine bedrijfswagen" is de Datsun 180B (Bluebird) stationwagen. Een zeer ruime en komfortabele be drijfsauto met goed gevormde voorstoelen met hoofdsteunen en een neerklapbare achterbank, die in neergeklapte positie een zee van ruimte geeft 1,65 m laadlengte; 1,31 m breedte (tussen de wielkasten 1,04 m), een hoogte van 81 cm en een laadver mogen van 440 kg. De 1770 cm3 motor geeft een maximums nelheid van 160 km/h. De zeer komplete standaarduitrusting kent o.a. een radio, achterruitverwarming, ruitewisser met sproeier op de achterruit, stoffen bekleding, achteruitrijlampen, getint veiligheidsglas, gelaagde voorruit, enz. De 180B station wagen komt op 18.270,- inkl. BTW.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 8