aukö-
aMfcuall-
t.ei(.en
De Stationwagen
op de Bedrijfsauto RAI
als zaken- en gezinsauto
BEDRIJFSAUTO
Datsun
stationwagens
Dacia Break
Peugeot-Break
Matra Simca Rancho
Onder redaktie van Ing. J.F. Blanksma
co^'e MI
^co>a
Van donderdag 9 februari tot en met zaterdag 18 februari wordt in het Amsterdamse RAI
gebouwencomplex de tentoonstelling van bedrijfsauto's gehouden. Alhoewel het geëxpo
seerde vooral betrekking heeft op gespecialiseerd materiaal zoals de zware bestel- en vracht
auto's, de combinatie's, opleggers, aanhangwagens, autobussen enz die buiten het bestek
van onze lezerskring vallen, voor één van de onderdelen van deze tentoonstelling ligt dat
anders. Dat zijn dan de zgn. "combi's", de stationwagens die zowel voor het vervoer van
personen als goederen te gebruiken zijn. De voordelen van een dergelijke combinatie zijn
bekend en niet alleen voor bedrijven. Menig partikulier kiest uit een oogpunt van gezinsbe
hoefte voor dit type auto. Er kunnen over het algemeen 5 personen met bagage (vakantie!)
mee vervoerd worden en door het wegkantelen van de achterbank over een ruime laadvloer
beschikt worden. Daar de automobiel RAI, waar dergelijke typen ook geëxposeerd worden,
eerst in 1979 weer wordt gehouden, hebben we uit hetgeen dienaangaande getoond wordt
een (beperkte) keus gemaakt. De openingstijden van de tentoonstelling is op werkdagen van
10.00 - 1 7.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur. Op zaterdagen en zondagen van 10.00 - 17.00
uur. De toegangsprijs is f6,—
Voor de eerste maal presenteert H. Englebert N.V. te Voor
schoten de uit Roemenië afkomstige Dacia 1300 Break. De
verkoop zal plaats vinden binnen het bestaande net van Skoda
en Polski dealers. Het is een 5-deurs stationwagen gebouwd op
basis van de door de Roemenen in licentie geproduceerde stan
daard Dacia 1300 Sedan naar Frans ontwerp. Vandaar wellicht
de grote overeenkomst met de Renault 12 en 16 modellen! De
Dacia 1300 Break heeft een totale lengte van 4.40 meter. In
tweezitsopstelling is een laadoppervlak beschikbaar van 1.65 x
1.29 m. en in vijfzitsopstelling van 0.83 x 1.29 m. Dit geeft een
laadvolume van resp. 1.65 m3 en 0.91 m3. Het maximum toe
laatbaar laadgewicht bedraagt 1.375 kg, in een verdeling van
615 kg onder de vooras en 760 kg onder de achteras. Het maxi
mum totaalgewicht beloopt 2.175 kg. De motorinhoud is 1289
cc3 - 54 pk - max. snelheid 140 km/uur. Er zijn radiaalbanden
gemonteerd 155 SR 13, de inhoud van de benzinetank is 47 ltr
(super), 4 volledig gesynchroniseerde versnellingen vooruit en 1
achteruit en voorwielaandrijving, in hoogte regelbare koplam
pen. In standaarduitvoering wordt de Dacia 1300 Break in Ne
derland geleverd met radiaalbanden, hoofdsteunen, achteruit-
rijlichten en rolgordels, veiligheidssloten, wisselstroomdynamo
30A 360 V en een 12 volts accu met 45 AV. De prijs bedraagt
14.100-
Van de 504 break en familiale zijn er een 6-tal varianten. Naast
de ekonomische break L en LD diesel is er de luxueuze GL en
GLD diesel. De 7 persoons familiale met benzinemotor is le
verbaar met een automatische versnellingsbak. De belangrijkste
wijziging bij de combinatiewagens '78 betreft de break LD die
sel. welke werd voorzien van een krachtigere 65 pk dieselmotor
en een automatische start-stopschakelaar via het kontaktslot. De
familiale en break kregen een gewijzigde portierbekleding. De
break L heeft een cat.prijs van 19.420.— de GL 21.995,—
8
een veelzijdige "buiten" auto
Het is geen buggy maar ook geen soort kleine vrachtwagen. De
Rancho is afgeleid van de Simca 1100 en de 1307/1308 serie, nl.
het chassis enz van de 1100 en de mechanische elementen van de
1307/1308. Het is zowel een goede reiswagen als geschikt voor
het vervoeren van vrachtjes. Met de achterbank weggeklapt
staat een laadruimte van 2200 dm3 op een vlakke bodem ter
beschikking met een bagagekapaciteit van 500 kg. Het koets
werk is opgebouwd uit metaal en gewapend polyester, vastge
klonken op een metalen struktuur. Het wordt versterkt en be
schermd door een uit glasvezel vervaardigde gordel, die rondom
de auto is aangebracht. Met de dwarsgeplaatste 1442 cc 4 cilin
der motor, de voorwielaandrijving, 5 zitplaatsen waarbij dan
1005 dm3 laadruimte beschikbaar is, 2 portieren en een achter
deur die in twee gedeelten opent biedt de Simca Rancho vele
gebruiksmogelijkheden, mede door de wegklapbare achter
bank. Het bovenste gedeelte van de achterdeur wordt door gas-
gevulde dempers gemakkelijk bediend. Het onderste gedeelte
kan worden neergeklapt en komt dan op gelijke hoogte van de
laadvloer. Het draagvermogen van deze "klep1' is 150 kg. De
benzinetank met een inhoud van 60 liter, is zo geplaatst dat hij
tegen botsingen beschermd is en geeft de auto een grote actiera
dius. Op de weg gedraagt de Rancho zich als een gewone per
sonenwagen, met een wegligging, met prestaties en vooral met
een komfort die elke vergelijking kunnen doorstaan. Het rijple
zier op de weg is dan ook in ruime mate aanwezig en is één van
de sterkste troeven van de auto. De Rancho haalt een topsnel
heid van 145 km/uur.
Op de testbaan verbaasde de Rancho door zijn komfort, zijn
stevigheid, zijn betrouwbaarheid en zijn wendbaarheid in
moeilijke omstandigheden. Deze kwaliteiten werden langdurig
Gebr. Nefkens N.V. te Utrecht, importeur van Peugeot brengt
zowel de bestelwagen- en combinatiewagen. Aan combinatie
wagens beschikt Peugeot over de 304 break, 504 break en fami
liale met diesel- of benzinemotor in diverse uitvoeringen. Zo is
de 304 bestelwagen een wendbare en komfortabele bestelwagen
met diesel- of benzinemotor. Geschikt voor bestelwerk in de
stad en snelweg. Leverbaar in een ekonomische dieseluitvoering
voor 11.015.— exkl. b.t.w. In technisch opzicht heeft de be
stelwagen veel overeenkomst met de 304 break. De nuttige
laadinhoud bedraagt 1540 dm3.
De 304 break is leverbaar in 3 uitvoeringen. De break GL en SL
met benzinemotor en de GLD met dieselmotor. De luxueuze SL
is uitgerust met een krachtigere 65 pk motor i.p.v. de 59 pk voor
de GL. De breaks hebben een laadoppervlak bij neergeklapte
achterbank van 1.50 m2. Een LPG-tank kan eventueel onder de
laadvloer worden gemonteerd, waardoor de laadruimte geheel
bruikbaar blijft. De break GL komt inkl. BTW op 14.425,—
en de SL op 15.430,—
A: 980 D*: 2000
B: 2110 E 600
C:1060 rijkloor
loodruimt» 2200 dm3
op de proef gesteld in een bijzonder zwaar testprogramma van
300.000 kilometer. De grote bodemvrijheid en de bescherming
aan de zijkant zijn opmerkelijk.
De uitrusting (standaard) is bijzonder volledig en omvat naast
de gebruikelijke voorzieningen o.m. een elektrische ruitewisser-
en sproeier op de achterruit, achterruitverwarming, halogeen
koplampen, jodiumverstralers beschermd door rasterwerk,
mistachterlamp. alarmknipperinstallatie, rolgordels voor,
hoofdsteunen op de voorstoelen. 2 buitenspiegels, doos met 6
zekeringen. Tevens een trekhaak achter met 50 mm kogel en
elektrische aansluiting voor de aanhanger, een tankdop met slot.
stuurslotvergrendeling en een ingebouwde radiotoebehoor kit
(antenne, luidsprekers, ontstoring). Als extra kan bijv. een
elektrische lier vóór aangebracht worden met een trekkracht op
een helling van 20% zonder katrol van 1400 kg; met katrol 2500
kg; nuttige lengte kabel 12 m.
Het rijklaargewicht is 1130 kg, maximaal toelaatbaar gewicht
1630 kg, max. treingewicht 2480 kg, max. aanhangergewicht 850
kg(geremd) en max. dakbelasting 30 kg.
Het aanbevolen gebruik is: 5 personen -I- 150 kg. waarvan 30 kg
op dak; 2 personen 360 kg; 1 persoon 430 kg.
Geschikt voor hellingen tot 12% met volledige belasting van 5
personen 150 kg en geremde aanhanger van 850 kg. De
catalogusprijs van de Matra Simca Rancho is per 12 februari
vastgesteld op 23.495,- (BTW 3.584,—
Eveneens van Chrysler Nederland is het bekende Simca 1100
bestelwagen programma, zoals de Simca 1100 LE Tourist en de
Simca 1100 GLS Tourist die resp. 12.595,— en 13.545,
inkl. BTW gaan kosten. Verbeteringen op de 1100 serie zijn
aangebracht door het monteren van een uitlaatsysteem met ko
gelgewicht en een verbeterde geluidsisolatie. Het eigen gewicht
is 940 kg, het toelaatbaar gewicht 1410 kg.
Datsun Nederland B.V. te Lisse toont 4 kleine "bedrijfswagens"
n.l. de Datsun Cherry bestel- en stationwagen beide afgeleid en
gebouwd op basis van de bekende "Cherry"*met voorwielaan
drijving. De iets luxueuzere stationwagen en de bestelwagen
hebben een grote, lage laadruimte met een max. laadvermogen
van resp. 420 kg en 425 kg. Beide modellen hebben een volledige
standaarduitrusting, waaronder vaste hoofdsteunen, stuurslot,
achterruitverwarming (alleen stationwagen), 3-punt veilig
heidsriemen met rolautomaat, afsluitbare benzine-tankklep,
rembekrachtiging, etc. De Cherry 100 A stationwagen gaat inkl.
BTW 12.895,- kosten de bestelwagen 9.955,—
De Datsun 120Y stationwagen een ruime 5-deurs auto. Met de
achterbank neergeklapt, heeft deze stationwagen een laad
ruimte van 1,5 meter bij max. 1,26 meter en een maximum
hoogte van 81 cm. Door de zeer grote achterklep is de 120Y dan
ook geschikt voor grote stukken bagage. Het maximaal toelaat
baar laadgewicht is 420 kg. De 120Y stationwagen is voorzien
van een uitgebreide standaarduitrusting inklusief zonwerend
glas, rembekrachtiging, sigarette-aansteker, achterruitverwar
ming, klokje, alarmknipperlichtinstallatie, enz. Inklusief BTW
komt de 120Y stationwagen op 13.245,—
Datsun's grootste "kleine bedrijfswagen" is de Datsun 180B
(Bluebird) stationwagen. Een zeer ruime en komfortabele be
drijfsauto met goed gevormde voorstoelen met hoofdsteunen en
een neerklapbare achterbank, die in neergeklapte positie een
zee van ruimte geeft 1,65 m laadlengte; 1,31 m breedte (tussen
de wielkasten 1,04 m), een hoogte van 81 cm en een laadver
mogen van 440 kg. De 1770 cm3 motor geeft een maximums
nelheid van 160 km/h. De zeer komplete standaarduitrusting
kent o.a. een radio, achterruitverwarming, ruitewisser met
sproeier op de achterruit, stoffen bekleding, achteruitrijlampen,
getint veiligheidsglas, gelaagde voorruit, enz. De 180B station
wagen komt op 18.270,- inkl. BTW.