Wij doen het
met
wat anders
Hoe klaar ik dat karwei
I n de landelijke dagbladen verscheen één dezer dagen het
bericht, dat Centraal Beheer er toe was overgegaan aan
hun kaskoverzekerden een betalingsgarantie te verstrek
ken op vertoon waarvan de garagehouder dan de gerepa
reerde wagen kan meegeven zonder kontante betaling.
De dagbladen vonden dit een goed initiatief, dat navolging
door andere verzekeraars. Ogenblikkelijk was de verzeke
ringspers in rep en roer. Wat Centraal Beheer invoerde was
helemaal niet nieuw. Verscheidene verzekeraars hebben al
jaren een systeem waarin geregeld is, dat hun kaskoverze-
kerde zijn gerepareerde auto meekrijgt op vertoon van een
garantiecertificaat of een kaskokrediet kaart-service etc.
W el er zijn een aantal garagebedrijven in Nederland die
kontante betaling vragen bij reparatie van schade of een servi
ce-beurt. Deze bedrijven treft men vooral in de randstad Hol
land, maar ook elders.
H et kan voor de meesten uwer nauwelijks enig probleem zijn
de juiste naam in te vullen, omdat die terug te vinden is op de
groene kaart, polis en eventueel het verzekeringsbewijs.
Wel wordt nogal eens vergeten te vermelden op welke bank- of
girorekening het schadebedrag kan worden overgemaakt.
D it behoeft geen nadere toelichting, maar in deze rubriek
worden ook alle gegevens van het voertuig gevraagd en het
POLISNUMMER waaronder het is verzekerd en daar ont
breekt nog wel eens wat aan.
D ie tegenpartij kan zijn de eigenaar/bestuurder van een mo
torrijtuig of ander vervoermiddel, een voetganger, maar ook de
eigenaar van onroerend goed of dieren.
H et antwoord op deze vragen blijft men vaak schuldig, omdat
de vaak onjuiste mening heeft postgevat dat familie-/gezinsle-
den geen getuigen zijn.
E en uitgebreide toelichting is overbodig, omdat deze rubriek
bij welhaast iedere verzekerde voldoende aandacht krijgt. Eén
puntje toch: laat u het schatten van de schade aan uw reparateur
over!
H ieraan wordt vaak te weinig aandacht besteed. Toch is voor
een juiste beoordeling van uw schademelding de volledige om
schrijving van de schade die anderen lijden van groot belang,
mogelijk niet voor u, maar wel vo.or ons!
A.ls er gewonden en/of doden zijn is dat bijzonder triest voor
alle betrokkenen. Toch is het voor de schaderegeling erg be
langrijk te weten van welke aard de verwondingen zijn i.v.m.
een juiste benadering van de tegenpartij.
E en lang verhaal of een kort verhaal?
H iermede wordt bedoeld de plattegrond van toedracht en
plaats van de aanrijding/het ongeval.
D ie bepalingen zijn er niet. De staatssekretaris waar
schuwde wel tegen het in zee gaan met onbekenden die op de
mensen afkomen met voorstellen tot oprichting van B. V. 's
en dergelijke.
WV krijgen wel eens een pessimistische kijk op de men
selijke natuur als we moeten konstateren hoe gemakkelijk
het zaad van het wantrouwen ontkiemt.
Het verhaal in de verzekeringspers kwam er op neer, dat
die dagbladen maar eens op moesten houden met verhalen
alsof één bepaalde maatschappij iets nieuws heeft uitge
vonden.
Waar gaat het om?
Op zich geen onbegrijpelijke zaak want zij moeten trachten het
debiteurensaldo laag te houden. Renteloos krediet verstrekken
kost teveel geld aldus de garagehouders, temeer omdat zij zelf
alle leveringen van nieuwe auto's en onderdelen wel kontant
moeten betalen. Als de klanten dus slecht betalen komt de
rekening van de garage rood te staan bij de bank en dat kost
geld. Van onze kant dus alle begrip ervoor, dat er snel betaald
moet worden. Dat geldt overigens niet alleen voor een rekening
van een garage maar voor alle rekeningen.
Wie zijn schuld betaald verarmt niet is ook ons devies.
Vandaar, dat wij er al 26 jaar naar streven dagelijks de binnen
komende rekeningen ook diezelfde dag betaalbaar te stellen.
Dat lukt ons zo wie zo voor wat betreft de afwikkeling van
kasko-schade. Zelfs is het zo, dat op expertiserapport wordt
afgewikkeld en dan is het geld al bij de verzekerde binnen op het
moment dat zijn wagen uit de reparatie komt. Vanzelfsprekend
gaan wij er van uit, dat verzekerde dan met de meeste spoed de
rekening van de garage voldoet.
Op deze manier werkende heb je al dat gedoe met garantiever
klaringen en krediet-service niet nodig.
Bovendien leven wij gelukkig in een regio waar de garage zijn
klanten goed kent en ook drommels goed weet hoe onze O.V.M.
werkt. En als de garage dan van een slecht betalende klant Jantje
kontantje eist zeggen wij dat is juist. Maar verder geen gezeur.
Terugkerend tot de aanhef van dit artikeltje. Wij betalen ge
woon snel en dan is een garantieverklaring etc. een overbodige
zaak. de L.
In het blad van 6 januari werd u
toegezegd dat in volgende artikelen
bepaalde onderwerpen nader onder de
loupe genomen zouden worden.
Omdat dit de eerste bijdrage is van de
schadeafdeling en iedere schade door
middel van het formulier
"AANGIFTE VAN SCHADE" dient
te worden aangemeld, lijkt het ons
voor de hand te liggen dat in eerste
instantie juist het invullen van dit
formulier extra aandacht krijgt.
In de praktijk van alledag blijkt steeds weer dat men problemen
heeft met het vermelden van de voor de afwikkeling noodzake
lijke gegevens.
Daarom zullen wij trachten een en ander te verduidelijken.
Het formulier "AANGIFTE VAN SCHADE" van uw OVM is
verreweg het meest eenvoudige in zijn soort. De meeste maat
schappijen gebruiken formulieren die veel meer vergen van het
administratief inzicht van de verzekerde. Dit betekent echter
wel dat het invullen zo volledig mogelijk dient te gebeuren, om
de schademelding zonder onnodige vertraging in behandeling te
kunnen nemen en afwikkelen.
Het formulier is onderverdeeld in rubrieken. Bij de bespreking
ervan zullen wij de juiste volgorde aanhouden, zodat het voor u
eenvoudig zal zijn te zien waarover het gaat.
Dan nu het formulier "AANGIFTE VAN SCHADE".
Naam bestuurder
Dan volgt de rubriek die onder de noemer
Omstandigheden van het ongeval te brengen is.
Slechts voor vraag 1 daarvan is wellicht een toelichting wense
lijk. Hier wordt onder andere de plaats van het ongeval ge
I
vraagd. De bedoeling is de plaatsnaam en de naam van de straat
waarin het ongeval gebeurde te vermelden. Mocht dit op een
kruising zijn, dan graag de namen van de elkaar kruisende
wegen.
Gegevens van de tegenpartij
Heeft er een aanrijding plaats met één of meer motorrijtuigen,
dan dienen allereerst het merk en kenteken of plaatnummer (bij
bromfietsen) genoteerd te worden. Daarna naam, adres, naam
verzekeringsmaatschappij en polisnummer van de tegenpartij.
Deze gegevens kunt u vinden op diens groene kaart of verzeke
ringsbewijs.
Namen en adressen van getuigen
Dus toch ook hun namen noteren!
Omschrijving schade eigen voertuig
Omschrijving schade (voertuig) tegenpartij
Namen en adressen van gewonden
Bent u niet ter plaatse op de hoogte gesteld door politie of arts,
neemt u dan persoonlijk kontakt op indien mogelijk.
Vaak erg moeilijk, maar het wordt door de tegenpartij bijzonder
op prijs gesteld.
Nauwkeurige omschrijving van het gebeurde
Nee, een noodzakelijk verhaal! Bedenkt u dat wij uw aanrij
ding/ongeval niet hebben zien gebeuren. Geeft u daarom AL
LE omstandigheden aan, ook als ze voor u minder gunstig zijn.
Als dat laatste het geval mocht zijn is dat erg jammer, maar u
voorkomt wel een ontzaglijke hoop narigheid als u de juiste
toedracht volledig vermeldt.
Tenslotte nog een opmerking: Beperkt u zich niet tot "De politie
heeft rapport opgemaakt" of iets dergelijks. Uw omschrijving
wordt gevraagd, niet die van een ander en dan liefst beknopt en
duidelijk.
Situatietekening
Eenvoudig te maken en indien met de afstanden e.d. een beetje
rekening wordt gehouden, een geweldig hulpmiddel voor de
schaderegelaar die de situatie ter plaatse niet kent en (nog
maals!) het niet heeft zien gebeuren.
Als u nu nog uw handtekening plaatst is het karwei geklaard.
Het valt best mee als u er even moeite voor doet.
Houdt u echter altijd voor ogen en in gedachten:
HEEFT U VRAGEN OF PROBLEMEN, DE SCHADEAF
DELING ZAL U GRAAG HELPEN.
v.d. Valk
W ie op 14 januari gekeken heeft naar de televisie-uit
zending van Avro's Televizier weet dat in die uitzending de
praktijken van een uit Tiel onder verschillende namen wer
kend bureau aan de kaak werden gesteld.
Een bureau dat zich niet bezighoudt met de verkoop van het
een of andere artikel voor verfraaiing van de huid of het
tegengaan van roestvorming bij auto's of iets dergelijks,
maar met heel iets anders.
De aktiviteiten van dit bureau zijn erop gericht ondernemers
in het midden- en kleinbedrijf er toe te brengen hun onder
neming die als eenmanszaak of als maatschap of firma
wordt gedreven, om te zetten in een B. V. een besloten ven
nootschap met beperkte aansprakelijkheid.
Voor wie de uitzending niet gezien heeft, willen wij zeggen
dat het geen fraai beeld was dat op het scherm te zien was.
En dan bedoelen wij niet de kwaliteit van de beelden op het
scherm, maar dat van de aktiviteiten van dat bureau.
Enkele kleine ondernemers vertelden hun ervaringen. Ze
vertelden ook welke hoge kosten aan hen in rekening ge
bracht waren voor adviezen die voor hen geen waarde had
den.
Een ex-werknemer van het genoemde bureau vertelde dat
hij ontslag had genomen omdat hij het niet voor zich zelf
kon verantwoorden om er aan mee te helpen B. V. 's op te
richten voor een vrij groot aantal mensen die later, zeer
terechter spijt van hadden dat zij dit gedaan hadden.
Van de kant van de "B.V.-verkopers" was er een funktio-
naris die gelegenheid kreeg zich tegen de beschuldigingen te
verweren.
Het is niet meer dan billijk dat die mogelijkheid geboden
werd. Het verweer heeft ons niet overtuigd.
Tot slot was er een gesprek van de t.v.-presentator met Drs.
Hazekamp, de staatssekretaris van Ekonomische Zaken.
Aan hem werd de vraag gesteld of er geen wettelijke bepa
lingen bestonden op grond waarvan opgetreden kon worden
tegen praktijken, zoals die in de uitzending naar voren
kwamen.
Dat was op 14 januari van dit jaar. Op de tiende was er een
waarschuwend artikel verschenen in "De Telegraaf' onder
de "kop": "Kijk uit voor B.V.-verkopers."
Daarin werd meegedeeld dat een advokaat in Beverwijk de
bankrekening van het Ekonomisch Bureau Dr. A. Stallaert
N. V. had laten blokkeren op verzoek van een kleine onder
nemer die zich gedupeerd voelde en werd verder over de
werkwijze van dit en onder andere namen werkende bureau
het een en ander meegedeeld.
Op 14 januari kreeg het bureau Stallaert in hetzelfde blad
gelegenheid tot verweer. Het hoor en wederhoor werd dus
toegepast. Is dit nu allemaal nieuws?
Voor een aantal lezers zal dit wel het geval zijn. Voor ons
niet. Wij weten al enkele jaren dat deze praktijken uit
geoefend worden.
Wij hebben ook wel de gelegenheid gekregen en gebruikt
om een waarschuwende vinger op ie steken.
Die kans krijgt men niet altijd. Zoals in het Telegraafarti
kel geschreven wordt is ook onze ervaring dat de taktiehvan
deze en andere plotseling opduikende adviseursis, om
wantrouwen te zaaien tegen de accountant, de boekhouder
of de belastingconsulent die de ondernemer al jaren heeft
begeleid en geadviseerd.
Men vertelt dan dat die het niet weet, of dat die al te goede
maatjes is met de fiscus en soortgelijke verhalen over ie
mand die de vertegenwoordiger van het z.g. adviesbureau
helemaal niet kent.
Want hoe is het nu?
Als in een zaak regelmatig hoge winsten gemaakt worden,
dan kan het fiscaal voordelig zijn om de onderneming te
drijven in B. V.-vorm.
Het kan ook gewenst zijn, als er geen fiscaal voordeel te
behalen is dat om sociale redenen een B. V. wordt opgericht.
Het kan ook zijn dat men via de B. V. zijn aansprakelijkheid
kan beperken. Dat gaat niet altijd op want kredietgevers
weten op dit gebied wel middelen om aan hun trekken te
komen.
Als een accountant, boekhouder of hoe men hem noemen
wil, ervan overtuigd is dat een zaak het beste in de B. V. vorm
gedreven kan worden zal hij dat zijn cliënt, die hij dikwijls al
jaren kent, zeker zeggen. Als het anders is, dan zegt hij dit
ook. En in het midden- en kleinbedrijf is het heel dikwijls
anders.
In de landbouwsektor zijn er op dit gebied nog speciale
problemen.
Daarover een volgende keer.
Maar één advies. Koop niet aan de deur, zeker geen B. V.
Paauwe
3