Wij doen het met wat anders Hoe klaar ik dat karwei I n de landelijke dagbladen verscheen één dezer dagen het bericht, dat Centraal Beheer er toe was overgegaan aan hun kaskoverzekerden een betalingsgarantie te verstrek ken op vertoon waarvan de garagehouder dan de gerepa reerde wagen kan meegeven zonder kontante betaling. De dagbladen vonden dit een goed initiatief, dat navolging door andere verzekeraars. Ogenblikkelijk was de verzeke ringspers in rep en roer. Wat Centraal Beheer invoerde was helemaal niet nieuw. Verscheidene verzekeraars hebben al jaren een systeem waarin geregeld is, dat hun kaskoverze- kerde zijn gerepareerde auto meekrijgt op vertoon van een garantiecertificaat of een kaskokrediet kaart-service etc. W el er zijn een aantal garagebedrijven in Nederland die kontante betaling vragen bij reparatie van schade of een servi ce-beurt. Deze bedrijven treft men vooral in de randstad Hol land, maar ook elders. H et kan voor de meesten uwer nauwelijks enig probleem zijn de juiste naam in te vullen, omdat die terug te vinden is op de groene kaart, polis en eventueel het verzekeringsbewijs. Wel wordt nogal eens vergeten te vermelden op welke bank- of girorekening het schadebedrag kan worden overgemaakt. D it behoeft geen nadere toelichting, maar in deze rubriek worden ook alle gegevens van het voertuig gevraagd en het POLISNUMMER waaronder het is verzekerd en daar ont breekt nog wel eens wat aan. D ie tegenpartij kan zijn de eigenaar/bestuurder van een mo torrijtuig of ander vervoermiddel, een voetganger, maar ook de eigenaar van onroerend goed of dieren. H et antwoord op deze vragen blijft men vaak schuldig, omdat de vaak onjuiste mening heeft postgevat dat familie-/gezinsle- den geen getuigen zijn. E en uitgebreide toelichting is overbodig, omdat deze rubriek bij welhaast iedere verzekerde voldoende aandacht krijgt. Eén puntje toch: laat u het schatten van de schade aan uw reparateur over! H ieraan wordt vaak te weinig aandacht besteed. Toch is voor een juiste beoordeling van uw schademelding de volledige om schrijving van de schade die anderen lijden van groot belang, mogelijk niet voor u, maar wel vo.or ons! A.ls er gewonden en/of doden zijn is dat bijzonder triest voor alle betrokkenen. Toch is het voor de schaderegeling erg be langrijk te weten van welke aard de verwondingen zijn i.v.m. een juiste benadering van de tegenpartij. E en lang verhaal of een kort verhaal? H iermede wordt bedoeld de plattegrond van toedracht en plaats van de aanrijding/het ongeval. D ie bepalingen zijn er niet. De staatssekretaris waar schuwde wel tegen het in zee gaan met onbekenden die op de mensen afkomen met voorstellen tot oprichting van B. V. 's en dergelijke. WV krijgen wel eens een pessimistische kijk op de men selijke natuur als we moeten konstateren hoe gemakkelijk het zaad van het wantrouwen ontkiemt. Het verhaal in de verzekeringspers kwam er op neer, dat die dagbladen maar eens op moesten houden met verhalen alsof één bepaalde maatschappij iets nieuws heeft uitge vonden. Waar gaat het om? Op zich geen onbegrijpelijke zaak want zij moeten trachten het debiteurensaldo laag te houden. Renteloos krediet verstrekken kost teveel geld aldus de garagehouders, temeer omdat zij zelf alle leveringen van nieuwe auto's en onderdelen wel kontant moeten betalen. Als de klanten dus slecht betalen komt de rekening van de garage rood te staan bij de bank en dat kost geld. Van onze kant dus alle begrip ervoor, dat er snel betaald moet worden. Dat geldt overigens niet alleen voor een rekening van een garage maar voor alle rekeningen. Wie zijn schuld betaald verarmt niet is ook ons devies. Vandaar, dat wij er al 26 jaar naar streven dagelijks de binnen komende rekeningen ook diezelfde dag betaalbaar te stellen. Dat lukt ons zo wie zo voor wat betreft de afwikkeling van kasko-schade. Zelfs is het zo, dat op expertiserapport wordt afgewikkeld en dan is het geld al bij de verzekerde binnen op het moment dat zijn wagen uit de reparatie komt. Vanzelfsprekend gaan wij er van uit, dat verzekerde dan met de meeste spoed de rekening van de garage voldoet. Op deze manier werkende heb je al dat gedoe met garantiever klaringen en krediet-service niet nodig. Bovendien leven wij gelukkig in een regio waar de garage zijn klanten goed kent en ook drommels goed weet hoe onze O.V.M. werkt. En als de garage dan van een slecht betalende klant Jantje kontantje eist zeggen wij dat is juist. Maar verder geen gezeur. Terugkerend tot de aanhef van dit artikeltje. Wij betalen ge woon snel en dan is een garantieverklaring etc. een overbodige zaak. de L. In het blad van 6 januari werd u toegezegd dat in volgende artikelen bepaalde onderwerpen nader onder de loupe genomen zouden worden. Omdat dit de eerste bijdrage is van de schadeafdeling en iedere schade door middel van het formulier "AANGIFTE VAN SCHADE" dient te worden aangemeld, lijkt het ons voor de hand te liggen dat in eerste instantie juist het invullen van dit formulier extra aandacht krijgt. In de praktijk van alledag blijkt steeds weer dat men problemen heeft met het vermelden van de voor de afwikkeling noodzake lijke gegevens. Daarom zullen wij trachten een en ander te verduidelijken. Het formulier "AANGIFTE VAN SCHADE" van uw OVM is verreweg het meest eenvoudige in zijn soort. De meeste maat schappijen gebruiken formulieren die veel meer vergen van het administratief inzicht van de verzekerde. Dit betekent echter wel dat het invullen zo volledig mogelijk dient te gebeuren, om de schademelding zonder onnodige vertraging in behandeling te kunnen nemen en afwikkelen. Het formulier is onderverdeeld in rubrieken. Bij de bespreking ervan zullen wij de juiste volgorde aanhouden, zodat het voor u eenvoudig zal zijn te zien waarover het gaat. Dan nu het formulier "AANGIFTE VAN SCHADE". Naam bestuurder Dan volgt de rubriek die onder de noemer Omstandigheden van het ongeval te brengen is. Slechts voor vraag 1 daarvan is wellicht een toelichting wense lijk. Hier wordt onder andere de plaats van het ongeval ge I vraagd. De bedoeling is de plaatsnaam en de naam van de straat waarin het ongeval gebeurde te vermelden. Mocht dit op een kruising zijn, dan graag de namen van de elkaar kruisende wegen. Gegevens van de tegenpartij Heeft er een aanrijding plaats met één of meer motorrijtuigen, dan dienen allereerst het merk en kenteken of plaatnummer (bij bromfietsen) genoteerd te worden. Daarna naam, adres, naam verzekeringsmaatschappij en polisnummer van de tegenpartij. Deze gegevens kunt u vinden op diens groene kaart of verzeke ringsbewijs. Namen en adressen van getuigen Dus toch ook hun namen noteren! Omschrijving schade eigen voertuig Omschrijving schade (voertuig) tegenpartij Namen en adressen van gewonden Bent u niet ter plaatse op de hoogte gesteld door politie of arts, neemt u dan persoonlijk kontakt op indien mogelijk. Vaak erg moeilijk, maar het wordt door de tegenpartij bijzonder op prijs gesteld. Nauwkeurige omschrijving van het gebeurde Nee, een noodzakelijk verhaal! Bedenkt u dat wij uw aanrij ding/ongeval niet hebben zien gebeuren. Geeft u daarom AL LE omstandigheden aan, ook als ze voor u minder gunstig zijn. Als dat laatste het geval mocht zijn is dat erg jammer, maar u voorkomt wel een ontzaglijke hoop narigheid als u de juiste toedracht volledig vermeldt. Tenslotte nog een opmerking: Beperkt u zich niet tot "De politie heeft rapport opgemaakt" of iets dergelijks. Uw omschrijving wordt gevraagd, niet die van een ander en dan liefst beknopt en duidelijk. Situatietekening Eenvoudig te maken en indien met de afstanden e.d. een beetje rekening wordt gehouden, een geweldig hulpmiddel voor de schaderegelaar die de situatie ter plaatse niet kent en (nog maals!) het niet heeft zien gebeuren. Als u nu nog uw handtekening plaatst is het karwei geklaard. Het valt best mee als u er even moeite voor doet. Houdt u echter altijd voor ogen en in gedachten: HEEFT U VRAGEN OF PROBLEMEN, DE SCHADEAF DELING ZAL U GRAAG HELPEN. v.d. Valk W ie op 14 januari gekeken heeft naar de televisie-uit zending van Avro's Televizier weet dat in die uitzending de praktijken van een uit Tiel onder verschillende namen wer kend bureau aan de kaak werden gesteld. Een bureau dat zich niet bezighoudt met de verkoop van het een of andere artikel voor verfraaiing van de huid of het tegengaan van roestvorming bij auto's of iets dergelijks, maar met heel iets anders. De aktiviteiten van dit bureau zijn erop gericht ondernemers in het midden- en kleinbedrijf er toe te brengen hun onder neming die als eenmanszaak of als maatschap of firma wordt gedreven, om te zetten in een B. V. een besloten ven nootschap met beperkte aansprakelijkheid. Voor wie de uitzending niet gezien heeft, willen wij zeggen dat het geen fraai beeld was dat op het scherm te zien was. En dan bedoelen wij niet de kwaliteit van de beelden op het scherm, maar dat van de aktiviteiten van dat bureau. Enkele kleine ondernemers vertelden hun ervaringen. Ze vertelden ook welke hoge kosten aan hen in rekening ge bracht waren voor adviezen die voor hen geen waarde had den. Een ex-werknemer van het genoemde bureau vertelde dat hij ontslag had genomen omdat hij het niet voor zich zelf kon verantwoorden om er aan mee te helpen B. V. 's op te richten voor een vrij groot aantal mensen die later, zeer terechter spijt van hadden dat zij dit gedaan hadden. Van de kant van de "B.V.-verkopers" was er een funktio- naris die gelegenheid kreeg zich tegen de beschuldigingen te verweren. Het is niet meer dan billijk dat die mogelijkheid geboden werd. Het verweer heeft ons niet overtuigd. Tot slot was er een gesprek van de t.v.-presentator met Drs. Hazekamp, de staatssekretaris van Ekonomische Zaken. Aan hem werd de vraag gesteld of er geen wettelijke bepa lingen bestonden op grond waarvan opgetreden kon worden tegen praktijken, zoals die in de uitzending naar voren kwamen. Dat was op 14 januari van dit jaar. Op de tiende was er een waarschuwend artikel verschenen in "De Telegraaf' onder de "kop": "Kijk uit voor B.V.-verkopers." Daarin werd meegedeeld dat een advokaat in Beverwijk de bankrekening van het Ekonomisch Bureau Dr. A. Stallaert N. V. had laten blokkeren op verzoek van een kleine onder nemer die zich gedupeerd voelde en werd verder over de werkwijze van dit en onder andere namen werkende bureau het een en ander meegedeeld. Op 14 januari kreeg het bureau Stallaert in hetzelfde blad gelegenheid tot verweer. Het hoor en wederhoor werd dus toegepast. Is dit nu allemaal nieuws? Voor een aantal lezers zal dit wel het geval zijn. Voor ons niet. Wij weten al enkele jaren dat deze praktijken uit geoefend worden. Wij hebben ook wel de gelegenheid gekregen en gebruikt om een waarschuwende vinger op ie steken. Die kans krijgt men niet altijd. Zoals in het Telegraafarti kel geschreven wordt is ook onze ervaring dat de taktiehvan deze en andere plotseling opduikende adviseursis, om wantrouwen te zaaien tegen de accountant, de boekhouder of de belastingconsulent die de ondernemer al jaren heeft begeleid en geadviseerd. Men vertelt dan dat die het niet weet, of dat die al te goede maatjes is met de fiscus en soortgelijke verhalen over ie mand die de vertegenwoordiger van het z.g. adviesbureau helemaal niet kent. Want hoe is het nu? Als in een zaak regelmatig hoge winsten gemaakt worden, dan kan het fiscaal voordelig zijn om de onderneming te drijven in B. V.-vorm. Het kan ook gewenst zijn, als er geen fiscaal voordeel te behalen is dat om sociale redenen een B. V. wordt opgericht. Het kan ook zijn dat men via de B. V. zijn aansprakelijkheid kan beperken. Dat gaat niet altijd op want kredietgevers weten op dit gebied wel middelen om aan hun trekken te komen. Als een accountant, boekhouder of hoe men hem noemen wil, ervan overtuigd is dat een zaak het beste in de B. V. vorm gedreven kan worden zal hij dat zijn cliënt, die hij dikwijls al jaren kent, zeker zeggen. Als het anders is, dan zegt hij dit ook. En in het midden- en kleinbedrijf is het heel dikwijls anders. In de landbouwsektor zijn er op dit gebied nog speciale problemen. Daarover een volgende keer. Maar één advies. Koop niet aan de deur, zeker geen B. V. Paauwe 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 3