VttOlt lus Vit Oil w Stellingen: te gebruiken voor de beleids-Hoofd-Bestuurs- vergadering 16 februari a.s. Wat is dat? Nota Landelijke Gebieden.... AKTIVITEITEN-AGENDA Verslag ledenweekend P.J.Z. afd. Schouwen-Duiveland 3 FEBR. - GOES Grote avond met toneelstuk: "Hartjes aan het spit" en bal na. Om 19.30 uur in het Dorpshuis te Wolfaartsdijk. 3 FEBR. - O.Z.VL. Grote avond "De polyester polka". Om 20.00 uur in de Halle te Axel. Bal na. 10 FEBR. - NRD.-BEV. Grote avond: "Hartjes aan het spit". Om 19.30 uur in het Casembroothuis te Kamperland. 10 FEBR. - FIJNAART Algemene ledenvergadering. Samenvoeging 2 besturen. Bestuursverkiezingen. Na pauze: spelletjes. Om 20.00 uur in de Witte Roos. 16 FEBR. - AGRARISCH BRABANT Studiedag over: middenbedrijven, minimum inkomen, bedrijfsovername, grondbeleid, etc. Georganiseerd door K.P.J. Inleiders: Luteyn, J. Becker. Om 9.45 uur (tot 16.00 uur) in "De Nobelaer" te Etten-Leur. Kosten: 5,— p.p. (inkl. koffiemaaltijd). 17 FEBR. - THOLEN Film/gespreksavond over werkloosheid. Om 20.00 uur in "De Vossekuil" te Oud-Vossemeer. Toegang gratis. Lei ding: Vormingskommissie P.J.Z. 17 FEBR. - ZEVENBERGEN Toneelavond. 18 FEBR. - BLADEL Toneelavond. Agenda P.J.Z.-geluid. R.A.K. Noord en Zuid-Beveland organi seert op maandag 13 februari een avond met de heer Drs. J. Dijkgraaf over de Suiker Unie. Aanvang 20.00 uur in de Caisson te Biezelinge. Op vrijdag 18, zaterdag 19 en zondag 20 november is er door de P.J.Z. afd. Schouwen-Duiveland een ledenweekend in het van "Eeghenhuis" te Aardenburg georganiseerd. Hieraan werd deelgenomen door 13 personen (2 te weinig wegens ziekte). Het geheel stond o.l.v. vormingsleider Kees Schipper. Als thema was door een werkgroepje (Leo van Gastel, Ger de Wilde, Frank Schoof, Hellen de Jager) gekozen: De spanning tussen oor - spronkelijkebewoners en import (autochtoon - autochtoon) op Algemeen: 1Voor de P.J.Z.-leden zijn ontspanningsaktiviteiten het meest in trek. De beroepskracht moet zich dan ook bezig houden met hulp bieden/uitbouwen van dit soort aktiviteiten en niet proberen "vreemde" aktiviteiten binnen te halen. EENS - BLANKO - ONEENS 2. Het H.B. van de P.J.Z. is zich ten- volle bewust van zijn verantwoordelijkheid t.a.v. het leiden (beleid) van de ver eniging en zet zich dan ook ten volle in om de beroepskracht zó te gebruiken dat: dit beleid uitgevoerd wordt en dat de vereniging optimaal profijt van hem heeft. EENS - BLANKO - ONEENS 3. Wij als H.B. vinden het een goéde zaak, dat, als de vereniging niet optimaal draait, dit ook telkens ter diskussie wordt ge bracht: dat is immers een groeiontwikkelingsverschijnsel, jezelf ter diskussie stellen!? EENS - BLANKO - ONEENS Kadervorming: afdelings-niveau provinciaal-niveau: 4. Dat de vereniging niet optimaal draait, komt o.a. door ge brek aan kader. 4a. Het zou daarom normaal zijn dat alle afdelinsbesturen de beroepskracht maandelijks in huis hebben (technische kadervorming). 4b. Het zou daarom normaal zijn dat alle afdelingsbesturen lx per 3 maanden een extra bestuursvergadering hebben met de beroepskracht (inhoudelijke kadervorming) n&ést de gewone bestuursvergaderingen. EENS - BLANKO - ONEENS 5. Heel normaal zou zijn dat elk afdelingsbestuur minstens 3 bestuursleden verplicht stuurt naar de centrale (provinciale) kadervorming (lA dag xfi weekend door de vormingskom missie). EENS - BLANKO - ONEENS Aktiviteiten: provinciaal-niveau afdelings-niveau: 6. Provinciale Vormings Aktiviteiten zijn toch gedoemd te mislukken. Daarom moeten vormingsaktiviteiten op afde lings-niveau gestimuleerd en uitgebreid worden m.b.v. be roepskracht vormingskommissie. EENS - BLANKO - ONEENS 7. Provinciale Ontspannings Aktiviteiten lukken wel. Om die nog beter te laten draaien/grotere betrokkenheid te krijgen, moeten de diverse kommissies (tussen-niveau) zelfstandiger werken. EENS - BLANKO - ONEENS H.B.-vergaderingen: 8. De H.B.-vergaderingen zijn: te maf, te veel informatief, te éénrichtingsverkeers-achtig, te weinig bestuurs-vormend met te veel inzet van voorzitter/beroepskracht en te weinig durf/inzet van H.B.-leden. EENS - BLANKO - ONEENS 9. De H.B.-vergaderingen kunnen levendiger worden d.m.v.: minder selektievere informatie: meningsvorming via rol- len/stellingenspel of andere methodes; meer inzet van H.B.-leden die de stukken goed doorspreken (vooraf! in hun afdelingsbestuur. EENS - BLANKO - ONEENS 10. Het is niet gemakkelijk, om de vakatures in de P.J.Z.-kom- missies ("tussenniveau") vervuld te krijgen. Het d.b. doet er dan ook beter aan om het zo te laten en zich meer bezig te houden met (invullen s.v.p.) EENS - BLANKO - ONEENS Het d.b. Schouwen-Duiveland. Direkt na aankomst vrijdagavond begonnen we met loskom - spelletjes en sketches. Daarna werd er een filmpje over Zeeland ("Er zijn nog Zeeuwen") gedraaid, waarin de veranderingen in Zeeland scherp afgebeeld werden. Na het filmpje kreeg men vrije tijd. Zaterdag 19 november: 's morgens: In groepjes nadenken en diskussiéren over vooroordelen, na- en voordelen van de import. 's middags: Inleiding door dhr. van Faessen (voorlichter van de Provinciale Planologische Dienst PPD) over het thema. Opval lend was dat hetgeen dhr. van Faessen vertelde sterk overeen - kwam metde konklusies van de ochtend. Na de inleiding kwam er een korte diskussie op gang. Voor de maaltijd werd er een strandwandeling gemaakt om de eetlust op te wekken. Na de maaltijd werden er door 3 groepjes 3 collages aan de hand van het thema gemaakt. Daarna met zijn allen naar Sluis; 'n avondje uit in Zeeuws-Vlaanderen; Zondag 20 november: Na het ontbijt stond er een rollenspel over het théma op het programma. Er moest een hearing nagebootst worden waarin het plan van een projektontwikkelaar besproken werd. Perso nen: 3 boeren; 3 middenstanders: kruidenier, slager, barkeep- ster; 2 leden van een aktiegroep voor de natuur; 1 villabe woonster; 1 burgemeester en 3 gemeenteraadsleden van CDA, P.v.d.A. en VVD. Iedereen kreeg een van deze rollen toegewezen en enkele in formatie over het standpunt en bezigheden van die persoon. Zo waren er mensen tegen het plan, voor het plan en mensen die no£ geen uitgesproken mening hadden. Na de hearing moest de gemeenteraad een beslissing over het plan nemen. Dit was niet gemakkelijk, maar et; werd uiteindelijk gekozen voor een ge wijzigd plan. Na de maaltijd was er een evaluatie van het rol lenspel en een evaluatie van het gehele weekend. Algemene indruk Goed en gezellig weekend met een thema dat goed aansloot bij de gevoelens van de personen. Het thema was volgens hen niet te moeilijk en sprak mede daardoor wel aan. Ook de werkvorm (in groepjes of met zijn allen; speelse verwerking) was tot ieders tevredenheid. Er werd niet te oppervlakkig over het thema ge sproken terwijl het toch voor iedereen goed te volgen was. Velen vonden dat ze van dit ledenweekend wat geleerd hadden, b.v.: elkaar beter leren kennen; aan het denken worden gezet; nuttige informatie over P.P.D. De groep toonde veel interesse en inzet. Opmerkingenfte weinig (jonge) deelnemers en 't ledenweek end was te kort om op alle aspekten in te gaan. Toch is een ledenweekend van afd. Schouwen-Duiveland wel voor herhaling vatbaar. onder redaktie van de Redaktiecommissie Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Brabant Redaktieadres: Mevr. A.W. de Jonge-Jansen, Bosdijk I. Wissenkerke. tel.: 01107-610 Vorige week en ook deze week leest U in "Voor de Vrouw" reakties van vrouwen die eind vorig jaar deelnamen aan diskussies over de Nota Landelijke Gebieden. Wat is dat en waarom is dat? In het kort zit het zo: Op 11 maart 1977 heeft de regering (dit was dus de vorige regering onder premier den Uijl) de Nota Landelijke Gebieden openbaar gemaakt. Deze nota is het derde deel van de Derde Nota Ruimtelijke Ordening. In de Nota Landelijke Gebieden geeft de regering aan welk beleid ze denkt te voeren ten aanzien van de ruimtelijke inrichting van de landelijke gebieden. Daar bij staan drie problemen centraal: 1. De bedreiging van het landelijk gebied door de verstedelij king (uitbreiding van steden en dorpen, aanleg van wegen en leidingen, uitbreiding van industrieterreinen en rekreatie- voorzieningen). 2. De spanning, tussen het streven naar behoud van natuur en landschap enerzijds en de ontwikkelingen in de landbouw anderzijds. 3. De leefbaarheid van het platteland (de problemen van de kleine kernen e.d.) Het gaat dus om de inrichting van ons land. De ruimte is beperkt en de behoefte aan ruimte neemt toe. Soms kunnen behoeften botsen. Vaak moet er gekozen worden, want je kunt ruimte maar één keer bestemmen. Er moet dus goed gekozen worden. De regering vond dat iedereen in ons land zijn of haar mening mag geven over de punten die in de Nota staan en beloofde dat met deze op- en aanmerkingen ook rekening gehouden zou worden. Daarom werden in het hele land bijeenkomsten gehouden waarop in groepjes gesproken werd over de inhoud van de Nota. Vorige week las U in "Voor de Vrouw" de reakties van twee leden van de perskommissie die in Brabant deelnamen aan zulke diskussiegroepen. Deze week treft U een reaktie aan van ons perskommissielid uit Zeeuws-Vlaanderen. Volgende week (tot slot) nog een nagekomen kritische kanttekening van ons Zeeuws-Vlaamse redaktielid. AdJ Ook in West-Zeeuws Vlaanderen is de Nota Landelijke Gebie den aan de orde geweest. Jammer genoeg kon ik slechts de eerste twee van de drie bijeenkomsten bijwonen. De eerste keer vond ik het nogal moeilijk. Ik kreeg bij lezing van de ontvangen brochures gewoon het gevoel, dat het zo vaag gesteld was om zo min mogelijk inspraak te krijgen. Des te meer was het te betreuren, dat zo velen de van tevoren toegezonden lektuur niet gelezen hadden om bepaalde redenen. Dat maakte het erg moeilijk voor de gespreksleidster om er een lijn in te krijgen, die ze vanuit een zekere basiskennis had moe ten kunnen trekken uitgaande van de gerezen vragen. Nu moest te veel aandacht besteed worden aan het opzetten van die basis. Toch kwamen we zover, dat we voor de tweede bijeenkomst een keus konden doen uit de uit de diskussie voor ons gebleken kernpunten: 1. kleine kernen 3. ontsluiting van de kust 2. infrastruktuur 4. aanzien van het open land Aangezien ik de derde keer niet van de partij kon zijn lijkt het juist om naar aanleiding van het rapport van het totaal een samenvatting te maken. 1Men was het er over eens, dat door de overheid aan de kleine kernen extra aandacht moet worden besteed. De tweede woning in de kern zelf is een probleem voor de aantrekke lijkheid van het dorp en de eigen bevolking is vaak niet in staat de prijs te betalen, die de stedeling voor een tweede woning over heeft. De overheid zou in eerste instantie zich moeten koncentreren op renovatie van de dorpskernen ten behoeve van permanente bewoning, hetzij partikulier, hetzij in eigen hand. Aldus zou het verschijnsel kunnen worden afgeremd en wellicht het tweede woningbezit kunnen verminderen. De subsidieregelingen voor woningverbetering, renovatie, re habilitatie etc., zouden herzien moeten worden; bouwvoor schriften soepeler gehanteerd dienen te worden. Gesubsidieerde woningen nooit in 2e woning-hand, en het aantal te bouwen of te renoveren woningen eerder in pro vinciale dan in rijks overheidshand. In de kleine kernen dienen bepaalde voorzieningen te blij ven: a. postagentschap met gemeentelijke faciliteiten b. politie c. kruisvereniging d. kruidenier (al of niet mobiel) e. voorziening voor buurt- en verenigingsleven, dat als zeer belangrijk wordt beschouwd f openbaar vervoer, minstens op kerntijden werktij den, school, ziekenhuisbezoek etc. g. kleuterschool en zo enigszins mogelijk basisschool. Eventueel te bereiken door vormen van samenwer kingsscholen (bijzonder en openbaar) In allerlaatste instantie wordt de schoolbus aanvaard. Nieuw- bouw ringsgewijs om een kern opdat middenstand, scholen, e.d. zo bereikbaar mogelijk blijven en nieuwe vestigingen in bui tenwijken afgeremd worden. De bevolkingstoename zien te spreiden, over de verschillende kernen, niet alleen nieuwbouw dus in enkele daarvoor aange wezen kernen. Dan krijgt de kleine kern de kans dorpsgetrou- wen op te vangen. Het in stand houden of weer leefbaar maken van de kleine kernen wordt door allen als buitengewoon belangrijk gezien voor de hele streek. 2. Infrastruktuur: Men gaat akkoord met algemene lijnen van de Nota. In eigen streek geen uitbreiding van het wegennet en zeker niet met snelle wegen. Wel verbetering op gevaar lijke delen. Hoogspanningskabels bij voorkeur onder de grond. 3. Ontsluiting van de kust: Wat open luchtrekreatie betreft vindt men West-Zeeuws Vlaanderen voldoende toeganke lijk. Geen rekreatievoorzieningen langs de gehele kust. Wel slecht-weervoorzieningen: speeltuin, hertekamp, kinder boerderij e.d. rekening houdend met de bestaande attrakties 4/ over de grens. Geen grote rekreatiekomplexen meer. Even tueel op kleine schaal in het binnenland b.v. in de vorm van kamperen bij de boer (indien deze dat zelf wil). 4. Aanzien van het open land: Landbouw moet zo goed moge lijk gesteund worden. Maar het landschap moet niet te veel geweld worden aangedaan. Sommigen zien mogelijkheden voor b.v. tuinbouw en intensieve veeteelt. Bosbouw: daar voor leent het Braakmangebied zich. W.Z.V1. moet het open polderlandschap behouden. Natuur en landschap: De streek heeft grote landschapswaarde maar men meent, dat het be grip "landschapspark" boer en landbouw te veel zal belem meren. Wél zou men de dijken weer beplant willen zien, eventueel gesubsidieerd. Dan zou de boer wél zelf de be planting moeten uitvoeren. EN GEEN ZENDERPARK L.H.G. v.d. H.M.P. 23 4

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 23