VttOlt lus
Vit Oil w
Stellingen: te gebruiken voor de
beleids-Hoofd-Bestuurs- vergadering 16
februari a.s.
Wat is dat? Nota Landelijke Gebieden....
AKTIVITEITEN-AGENDA
Verslag ledenweekend P.J.Z. afd.
Schouwen-Duiveland
3 FEBR. - GOES
Grote avond met toneelstuk: "Hartjes aan het spit" en bal
na. Om 19.30 uur in het Dorpshuis te Wolfaartsdijk.
3 FEBR. - O.Z.VL.
Grote avond "De polyester polka". Om 20.00 uur in de
Halle te Axel. Bal na.
10 FEBR. - NRD.-BEV.
Grote avond: "Hartjes aan het spit". Om 19.30 uur in het
Casembroothuis te Kamperland.
10 FEBR. - FIJNAART
Algemene ledenvergadering. Samenvoeging 2 besturen.
Bestuursverkiezingen. Na pauze: spelletjes. Om 20.00 uur
in de Witte Roos.
16 FEBR. - AGRARISCH BRABANT
Studiedag over: middenbedrijven, minimum inkomen,
bedrijfsovername, grondbeleid, etc. Georganiseerd door
K.P.J. Inleiders: Luteyn, J. Becker. Om 9.45 uur (tot 16.00
uur) in "De Nobelaer" te Etten-Leur. Kosten: 5,— p.p.
(inkl. koffiemaaltijd).
17 FEBR. - THOLEN
Film/gespreksavond over werkloosheid. Om 20.00 uur in
"De Vossekuil" te Oud-Vossemeer. Toegang gratis. Lei
ding: Vormingskommissie P.J.Z.
17 FEBR. - ZEVENBERGEN
Toneelavond.
18 FEBR. - BLADEL
Toneelavond.
Agenda P.J.Z.-geluid. R.A.K. Noord en Zuid-Beveland organi
seert op maandag 13 februari een avond met de heer Drs. J.
Dijkgraaf over de Suiker Unie. Aanvang 20.00 uur in de Caisson
te Biezelinge.
Op vrijdag 18, zaterdag 19 en zondag 20 november is er door de
P.J.Z. afd. Schouwen-Duiveland een ledenweekend in het van
"Eeghenhuis" te Aardenburg georganiseerd. Hieraan werd
deelgenomen door 13 personen (2 te weinig wegens ziekte). Het
geheel stond o.l.v. vormingsleider Kees Schipper. Als thema was
door een werkgroepje (Leo van Gastel, Ger de Wilde, Frank
Schoof, Hellen de Jager) gekozen: De spanning tussen oor -
spronkelijkebewoners en import (autochtoon - autochtoon) op
Algemeen:
1Voor de P.J.Z.-leden zijn ontspanningsaktiviteiten het meest
in trek. De beroepskracht moet zich dan ook bezig houden
met hulp bieden/uitbouwen van dit soort aktiviteiten en niet
proberen "vreemde" aktiviteiten binnen te halen.
EENS - BLANKO - ONEENS
2. Het H.B. van de P.J.Z. is zich ten- volle bewust van zijn
verantwoordelijkheid t.a.v. het leiden (beleid) van de ver
eniging en zet zich dan ook ten volle in om de beroepskracht
zó te gebruiken dat: dit beleid uitgevoerd wordt en dat de
vereniging optimaal profijt van hem heeft.
EENS - BLANKO - ONEENS
3. Wij als H.B. vinden het een goéde zaak, dat, als de vereniging
niet optimaal draait, dit ook telkens ter diskussie wordt ge
bracht: dat is immers een groeiontwikkelingsverschijnsel,
jezelf ter diskussie stellen!?
EENS - BLANKO - ONEENS
Kadervorming: afdelings-niveau provinciaal-niveau:
4. Dat de vereniging niet optimaal draait, komt o.a. door ge
brek aan kader.
4a. Het zou daarom normaal zijn dat alle afdelinsbesturen de
beroepskracht maandelijks in huis hebben (technische
kadervorming).
4b. Het zou daarom normaal zijn dat alle afdelingsbesturen
lx per 3 maanden een extra bestuursvergadering hebben
met de beroepskracht (inhoudelijke kadervorming) n&ést
de gewone bestuursvergaderingen.
EENS - BLANKO - ONEENS
5. Heel normaal zou zijn dat elk afdelingsbestuur minstens 3
bestuursleden verplicht stuurt naar de centrale (provinciale)
kadervorming (lA dag xfi weekend door de vormingskom
missie).
EENS - BLANKO - ONEENS
Aktiviteiten: provinciaal-niveau afdelings-niveau:
6. Provinciale Vormings Aktiviteiten zijn toch gedoemd te
mislukken. Daarom moeten vormingsaktiviteiten op afde
lings-niveau gestimuleerd en uitgebreid worden m.b.v. be
roepskracht vormingskommissie.
EENS - BLANKO - ONEENS
7. Provinciale Ontspannings Aktiviteiten lukken wel. Om die
nog beter te laten draaien/grotere betrokkenheid te krijgen,
moeten de diverse kommissies (tussen-niveau) zelfstandiger
werken.
EENS - BLANKO - ONEENS
H.B.-vergaderingen:
8. De H.B.-vergaderingen zijn: te maf, te veel informatief, te
éénrichtingsverkeers-achtig, te weinig bestuurs-vormend
met te veel inzet van voorzitter/beroepskracht en te weinig
durf/inzet van H.B.-leden.
EENS - BLANKO - ONEENS
9. De H.B.-vergaderingen kunnen levendiger worden d.m.v.:
minder selektievere informatie: meningsvorming via rol-
len/stellingenspel of andere methodes; meer inzet van
H.B.-leden die de stukken goed doorspreken (vooraf! in
hun afdelingsbestuur.
EENS - BLANKO - ONEENS
10. Het is niet gemakkelijk, om de vakatures in de P.J.Z.-kom-
missies ("tussenniveau") vervuld te krijgen. Het d.b. doet er
dan ook beter aan om het zo te laten en zich meer bezig te
houden met
(invullen s.v.p.)
EENS - BLANKO - ONEENS
Het d.b.
Schouwen-Duiveland.
Direkt na aankomst vrijdagavond begonnen we met loskom -
spelletjes en sketches. Daarna werd er een filmpje over Zeeland
("Er zijn nog Zeeuwen") gedraaid, waarin de veranderingen in
Zeeland scherp afgebeeld werden. Na het filmpje kreeg men
vrije tijd.
Zaterdag 19 november:
's morgens: In groepjes nadenken en diskussiéren over
vooroordelen, na- en voordelen van de import.
's middags: Inleiding door dhr. van Faessen (voorlichter van de
Provinciale Planologische Dienst PPD) over het thema. Opval
lend was dat hetgeen dhr. van Faessen vertelde sterk overeen -
kwam metde konklusies van de ochtend. Na de inleiding kwam
er een korte diskussie op gang. Voor de maaltijd werd er een
strandwandeling gemaakt om de eetlust op te wekken. Na de
maaltijd werden er door 3 groepjes 3 collages aan de hand van
het thema gemaakt. Daarna met zijn allen naar Sluis; 'n avondje
uit in Zeeuws-Vlaanderen;
Zondag 20 november:
Na het ontbijt stond er een rollenspel over het théma op het
programma. Er moest een hearing nagebootst worden waarin
het plan van een projektontwikkelaar besproken werd. Perso
nen: 3 boeren; 3 middenstanders: kruidenier, slager, barkeep-
ster; 2 leden van een aktiegroep voor de natuur; 1 villabe
woonster; 1 burgemeester en 3 gemeenteraadsleden van CDA,
P.v.d.A. en VVD.
Iedereen kreeg een van deze rollen toegewezen en enkele in
formatie over het standpunt en bezigheden van die persoon. Zo
waren er mensen tegen het plan, voor het plan en mensen die no£
geen uitgesproken mening hadden. Na de hearing moest de
gemeenteraad een beslissing over het plan nemen. Dit was niet
gemakkelijk, maar et; werd uiteindelijk gekozen voor een ge
wijzigd plan. Na de maaltijd was er een evaluatie van het rol
lenspel en een evaluatie van het gehele weekend.
Algemene indruk
Goed en gezellig weekend met een thema dat goed aansloot bij
de gevoelens van de personen. Het thema was volgens hen niet
te moeilijk en sprak mede daardoor wel aan. Ook de werkvorm
(in groepjes of met zijn allen; speelse verwerking) was tot ieders
tevredenheid. Er werd niet te oppervlakkig over het thema ge
sproken terwijl het toch voor iedereen goed te volgen was. Velen
vonden dat ze van dit ledenweekend wat geleerd hadden, b.v.:
elkaar beter leren kennen; aan het denken worden gezet; nuttige
informatie over P.P.D. De groep toonde veel interesse en inzet.
Opmerkingenfte weinig (jonge) deelnemers en 't ledenweek
end was te kort om op alle aspekten in te gaan.
Toch is een ledenweekend van afd. Schouwen-Duiveland wel
voor herhaling vatbaar.
onder redaktie van de Redaktiecommissie
Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland
en Brabant
Redaktieadres: Mevr. A.W. de Jonge-Jansen,
Bosdijk I. Wissenkerke.
tel.: 01107-610
Vorige week en ook deze week leest U in "Voor de Vrouw" reakties van vrouwen die eind vorig jaar deelnamen aan
diskussies over de Nota Landelijke Gebieden. Wat is dat en waarom is dat? In het kort zit het zo:
Op 11 maart 1977 heeft de regering (dit was dus de vorige
regering onder premier den Uijl) de Nota Landelijke Gebieden
openbaar gemaakt. Deze nota is het derde deel van de Derde
Nota Ruimtelijke Ordening. In de Nota Landelijke Gebieden
geeft de regering aan welk beleid ze denkt te voeren ten aanzien
van de ruimtelijke inrichting van de landelijke gebieden. Daar
bij staan drie problemen centraal:
1. De bedreiging van het landelijk gebied door de verstedelij
king (uitbreiding van steden en dorpen, aanleg van wegen en
leidingen, uitbreiding van industrieterreinen en rekreatie-
voorzieningen).
2. De spanning, tussen het streven naar behoud van natuur en
landschap enerzijds en de ontwikkelingen in de landbouw
anderzijds.
3. De leefbaarheid van het platteland (de problemen van de
kleine kernen e.d.)
Het gaat dus om de inrichting van ons land. De ruimte is beperkt
en de behoefte aan ruimte neemt toe. Soms kunnen behoeften
botsen. Vaak moet er gekozen worden, want je kunt ruimte
maar één keer bestemmen. Er moet dus goed gekozen worden.
De regering vond dat iedereen in ons land zijn of haar mening
mag geven over de punten die in de Nota staan en beloofde dat
met deze op- en aanmerkingen ook rekening gehouden zou
worden.
Daarom werden in het hele land bijeenkomsten gehouden
waarop in groepjes gesproken werd over de inhoud van de Nota.
Vorige week las U in "Voor de Vrouw" de reakties van twee
leden van de perskommissie die in Brabant deelnamen aan
zulke diskussiegroepen. Deze week treft U een reaktie aan van
ons perskommissielid uit Zeeuws-Vlaanderen. Volgende week
(tot slot) nog een nagekomen kritische kanttekening van ons
Zeeuws-Vlaamse redaktielid.
AdJ
Ook in West-Zeeuws Vlaanderen is de Nota Landelijke Gebie
den aan de orde geweest. Jammer genoeg kon ik slechts de eerste
twee van de drie bijeenkomsten bijwonen.
De eerste keer vond ik het nogal moeilijk. Ik kreeg bij lezing van
de ontvangen brochures gewoon het gevoel, dat het zo vaag
gesteld was om zo min mogelijk inspraak te krijgen.
Des te meer was het te betreuren, dat zo velen de van tevoren
toegezonden lektuur niet gelezen hadden om bepaalde redenen.
Dat maakte het erg moeilijk voor de gespreksleidster om er een
lijn in te krijgen, die ze vanuit een zekere basiskennis had moe
ten kunnen trekken uitgaande van de gerezen vragen. Nu moest
te veel aandacht besteed worden aan het opzetten van die basis.
Toch kwamen we zover, dat we voor de tweede bijeenkomst een
keus konden doen uit de uit de diskussie voor ons gebleken
kernpunten:
1. kleine kernen 3. ontsluiting van de kust
2. infrastruktuur 4. aanzien van het open land
Aangezien ik de derde keer niet van de partij kon zijn lijkt het
juist om naar aanleiding van het rapport van het totaal een
samenvatting te maken.
1Men was het er over eens, dat door de overheid aan de kleine
kernen extra aandacht moet worden besteed. De tweede
woning in de kern zelf is een probleem voor de aantrekke
lijkheid van het dorp en de eigen bevolking is vaak niet in
staat de prijs te betalen, die de stedeling voor een tweede
woning over heeft.
De overheid zou in eerste instantie zich moeten koncentreren op
renovatie van de dorpskernen ten behoeve van permanente
bewoning, hetzij partikulier, hetzij in eigen hand. Aldus zou
het verschijnsel kunnen worden afgeremd en wellicht het
tweede woningbezit kunnen verminderen.
De subsidieregelingen voor woningverbetering, renovatie, re
habilitatie etc., zouden herzien moeten worden; bouwvoor
schriften soepeler gehanteerd dienen te worden.
Gesubsidieerde woningen nooit in 2e woning-hand, en het
aantal te bouwen of te renoveren woningen eerder in pro
vinciale dan in rijks overheidshand.
In de kleine kernen dienen bepaalde voorzieningen te blij
ven:
a. postagentschap met gemeentelijke faciliteiten
b. politie
c. kruisvereniging
d. kruidenier (al of niet mobiel)
e. voorziening voor buurt- en verenigingsleven, dat als
zeer belangrijk wordt beschouwd
f openbaar vervoer, minstens op kerntijden werktij
den, school, ziekenhuisbezoek etc.
g. kleuterschool en zo enigszins mogelijk basisschool.
Eventueel te bereiken door vormen van samenwer
kingsscholen (bijzonder en openbaar)
In allerlaatste instantie wordt de schoolbus aanvaard. Nieuw-
bouw ringsgewijs om een kern opdat middenstand, scholen, e.d.
zo bereikbaar mogelijk blijven en nieuwe vestigingen in bui
tenwijken afgeremd worden.
De bevolkingstoename zien te spreiden, over de verschillende
kernen, niet alleen nieuwbouw dus in enkele daarvoor aange
wezen kernen. Dan krijgt de kleine kern de kans dorpsgetrou-
wen op te vangen.
Het in stand houden of weer leefbaar maken van de kleine
kernen wordt door allen als buitengewoon belangrijk gezien
voor de hele streek.
2. Infrastruktuur: Men gaat akkoord met algemene lijnen van
de Nota. In eigen streek geen uitbreiding van het wegennet
en zeker niet met snelle wegen. Wel verbetering op gevaar
lijke delen. Hoogspanningskabels bij voorkeur onder de
grond.
3. Ontsluiting van de kust: Wat open luchtrekreatie betreft
vindt men West-Zeeuws Vlaanderen voldoende toeganke
lijk. Geen rekreatievoorzieningen langs de gehele kust. Wel
slecht-weervoorzieningen: speeltuin, hertekamp, kinder
boerderij e.d. rekening houdend met de bestaande attrakties 4/
over de grens. Geen grote rekreatiekomplexen meer. Even
tueel op kleine schaal in het binnenland b.v. in de vorm van
kamperen bij de boer (indien deze dat zelf wil).
4. Aanzien van het open land: Landbouw moet zo goed moge
lijk gesteund worden. Maar het landschap moet niet te veel
geweld worden aangedaan. Sommigen zien mogelijkheden
voor b.v. tuinbouw en intensieve veeteelt. Bosbouw: daar
voor leent het Braakmangebied zich. W.Z.V1. moet het open
polderlandschap behouden. Natuur en landschap: De streek
heeft grote landschapswaarde maar men meent, dat het be
grip "landschapspark" boer en landbouw te veel zal belem
meren. Wél zou men de dijken weer beplant willen zien,
eventueel gesubsidieerd. Dan zou de boer wél zelf de be
planting moeten uitvoeren.
EN GEEN ZENDERPARK L.H.G. v.d. H.M.P.
23
4