i N EE - die anonieme Delftse meester uit het laatst van de vijftiende eeuw, die de kunsthistorie is ingegaan met de schoon klinkende naam Meester van de Virgo inter virgines (de Maagd tussen de maagden en zo genoemd naar zijn schilderij, voorstellende Maria te midden van vrouwelijke heiligen), heeft Maria nog niet helemaal kunnen zien als de eenvoudige vrouw van een timmerman. Hi O W N Ni ««'O:; Weliswaar behoort hij tot de eersten, die met de realiteitszin, welke de "primitieve" schilders van het noorden kenmerkt, een gebeurtenis, die in het evangelie van Mattheus (2:1) is beschreven - i.e. het aanbidden van het Kindeke door de koningen - heeft weten uit te beelden. De stal.... nee - de stal durft hij nog niet te bestemmen als de plaats, waar de koningen hun opwachting komen maken. In zo'n simpele omgeving kan men Maria, de Moeder Gods, toch niet plaatsen; Hij vindt een tussenweg en situeert Maria met het Kind tegen de muur van wat een ruïne kan zijn. KONINKLIJKE KLEREN EN GODDELIJKE GLANS GEEN OS EN EZEL De aanbidding der koningen, door Jan Provost. komst, die zijn voornaamste werk in Brugge tot stand heeft gebracht, waar hij in 1529 is over leden. Het schilderij van Provost is overdadiger dan dat van de Delftse meester; het heeft de kenmerken van de Zuidelijke Nederlanden: pracht en praal., Maria is hier ook afgebeeld tegen een ruïne, die een deel van een stal zou kunnen zijn, maar ze zit daar als een vorstin. Ze is beslist niet de mindere van de rijk uitgedoste koningen, die haar kostbare geschenken voor het Kind komen brengen. De achtergrond op het linkerplan van dit middenpaneel van een drieluik wordt gevormd door een opmerkelijke architektuur, waardoor de meester zich doet kennen als een schilder van de Brugse school. OVERDAAD ET GELAAT is - en laten we dit vooral noteren; - dat van een gewone vrouw uit het volk. Maar de houding van de jonge moeder en de kunstzinnige plooiing van haar kleed geven haar iets koninklijks; een indruk, die nog wordt versterkt doordat het lijkt alsof zij op een troon zit en als een vorstin de hulde, die haar en het Kind wordt gebracht, in ontvangst neemt. Ze heeft ook de krans van heiligheid om het hoofd. De schilder, uiteraard nog sterk veran kerd aan het kinderlijke geloof van zijn tijd, heeft Maria niet zonder die goddelijke glans willen uitbeelden. Dat zou hem ongetwijfeld tegen de borst zijn gestuit! Overigens onderscheidt het panel zich door de realistische schildering. Wel is, zoals op de schilderijen van alle "primitieve" meesters, het Kind te oud, maar de Koningen zijn in elk .geval levensechte mensen. Vooral de man, die voor het Kind ligt geknield, is er een van vlees en bloed, wiens verbazing en verering bepaald niet gemaakt zijn. PVALLEND is, dat de dieren in de com positie ontbreken. Men ziet noch de os, noch de ezel. Die ontdekt men evenmin in het schilderij van Jan Provost, een schilder van Waalse af- AT WE bij Provost zien ontdekken we in nog sterkere mate bij de z.g. maniëristen, die in de zestiende eeuw zowel in de noordelijke als in de zuidelijke Nederlanden een kunstvorm schiepen, die de overgang vormt van renais sance naar barok en zich kenmerkt door inge wikkelde composities en vaak onnatuurlijk aandoende houdingen. Een duidelijk voorbeeld hiervan is het paneel van een onbekende Brusselse maniërist. Alle eenvoud, die bij de Virgo-meester - een eeuw vroeger - reeds embryonaal aanwezig was, is hier zoek. De stal is even aangeduid op het uiterste linkerplan van het schilderij door twee ossen (slechts ten dele zichtbaar) en een bos tarwe op de vloer. Maar verder is de voorstel ling beslist niet zo, als we haar uit het bijbelse verhaal kunnen reconstrueren, integendeel. De aanbidding der koningen, door de Meester van de Virgo inter virgines. Maria is gezeten onder een baldakijn, dat in een door fraai bewerkte pilaren gevormde ga lerij is geplaatst. D££r ontvangen* zij en het Kind de eerbewijzen van de koningen in hun schitterende gewaden en met even schitterende geschenken beladen. Er is niets echts meer aan. De aanbidding der koningen, door een onbekende Brusselse maniërist. Het is theater. Een en al toneel, hoe goed en hoe vroom het zonder twijfel ook bedoeld ge weest moge zijn! Een geestige noot in de kompositie is de soldaat op het dak, die nieuwsgierig te weten tracht te komen wat zich beneden hem afspeelt. NEE, DAN JEROEN! EE, dan die Jeroen Bosch, die wonderlijke schilder, die op de grens van de vijftiende en de zestiende eeuw in 's Hertogenbosch leefde. Bosch schilderde nuchter en met grote reali teitszin een bouwvallige stal, zoals hij er wel in het Brabantse land zal hebben gezien. Het ta fereel, dat de stad als decor heeft, doet nog wel wat primitief aan (Bosch behoort per slot van rekening nog tot de "primitieven"), maar de twee mannen in de ingang naar de stal, van wie we in de ene Jozef herkennen, zijn heel na tuurlijk en levensecht afgebeeld. De aanbidding der koningen, door Jeroen Bosch. ZONDER FRANJE De aanbidding der herders, door Jan Steen. UCHTER, zonder franje, schilderen de Noordnederlandse meesters van de zeventien de eeuw de aanbidding. Het Rijksmuseum te Amsterdam bezit van Jan Steen De Aanbid ding door de herders. Laten we op het laatste woord vooral de nadruk leggen: de hèrders. Zelfs de roomskatholieke Steen zocht niet het verbeelden van het aanbidden door de met pracht en praal omgeven koningen, maar naar dat door de herders, eenvoudige simpele men sen, die zo uit het veld vandaan waren geko men, waar zij waakte bij hun kudden. Het schilderij van Jan Steen is één brok realis me. Het interieur is dat van een Hollandse stal. Rechts op de voorgrond zit Maria naast de kribbe, waarin het Christuskind ligt. Ze is een eenvoudige vrouw uit het volk, die het dekentje even opzij heeft geslagen om het Kind te tonen aan de mensen die haar omringen: de herders en nieuwsgierig toegestroomde vrouwen en kinderen. Links staan de os en de ezel; de os met de kop omhoog de ezel met de kop eerbiedig naar beneden, omdat één van zijn soortgenoten later uitverkoren zal zijn om op palmzondag Jezus Jeruzalem binnen te dragen Bij Jan Steen had de Noordnederlandse reali teitszin, die twee eeuwen tevoren bij de schil ders uit deze omgeving reeds sluimerend aan wezig was, volledig gezegevierd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 6