D it is mijn "Kerstbrief' voor U, maar op Nieuwsjaarsdag gaan in vele streken de kinderen hun grootouders, en vooral hun peter of meter, gelukwensen: met het voorlezen van hun NIEUWJAARSBRIEF, bijvoorbeeld in België, maar niet minder in Frankrijk, en ook in Oostenrijk en in Hongarije (daar was het althans zo, voor dat land in 1945 door de Russische troepen overstroomd werd). En aangezien in het oude Vlaanderen, doch ook in vele andere landen, vóór 1575 het nieuwe jaar begon op Kerstdag, las men al in de 17e eeuw de "Nieuwjaarsbrief' voor op Kerstavond, of op Kerstdag zelf. D e kerst- en nieuwjaarsgeschenken zijn veel ouder. Dat zijn overblijfselen uit de heidense tijd, toen men (in deze tijd van het jaar) o.a. "het feest der bloedverwantschap" vierde, met goede gaven aan ouders en grootouders, maar vooral met offers aan "de goden": aanvanke lijk dierenoffers, van echte dieren (b.v. het varken, dat overigens aan "de zonnegod" Fro was toegewijd,) later met gebak in de vorm van een dier. Meestal een varken (wij kennen de varkentjes van marsepein en van speculaas nog), vaak ook een paard. In verband daarmee mag ik zeggen dat zelfs onze "nieuwjaarswa feltjes", onze speculaas, onze taai-poppen en "deegvinters", mannetjes van zuiver wit brooddeeg gebakken, wat gekruid en gezoet, rechtstreekse overblijfsels zijn van die "offer broden". Onze boterletters, kerstkransen, spritsletters en de (verdwenen) "suikerbroden" H et oudste gebak van na de tijd van de ker stening in onze lage landen, reeds uit de 11e eeuw bekend!, zijn de speculaasje^. Het woord komt van het latijnse woord "speculum" wat "spiegel" betekent, meervoud: specula. Specu laasis dus een dubbele meervoudsvorm! NIEUWJAAR Maar toen ik in 1938 op de morgen van Kerst avond foto's ging maken nabij de Brugse Kruispoort, hoorde ik van de eigenaar van de machinale maalderij daar, dat hij nog altijd gratis tarwe maalde op die dag, voor de armen en voor de werklieden, die zelf nog bakten in vele gevallen. I n zijn herinneringen, verschenen in het maandblad "Rond den Heerd", 1890 ongeveer, heeft Guido Gezelle, (die als kind vaak speelde in "de Bakkersmeulen", waar een zekere Fr. Gevaert toen molenaar was en die de kleine jongen ook voorlas uit de Bijbel en uit het "Cruydtboeck" van Dodonaeus, Rembert Do- doens), Dat Kerstfeest in het oude Vlaanderen was een zo gewichtig feeet, dat men niet alleen le en 2e kerstdag vierde, maar ook 3e kerstdag en tot 7e kerstdag toe. Het waren trouwens de enige "vrije dagen" in de maatschappij van toen, samen met de Paasdagen, Pinksteren, Hemelvaartsdag, ook: Onze Lieve Vrouw Hemelvaart (15 augustus) en een stuk of 17 "heiligdagen" waarop niet werd gewerkt, maar dat verschilde van streek tot streek. Het "kerkelijk'jaar begint trouwens nog al tijd op Kerstdag: 25 december. - Natuurlijk, zegt gij, wanneer anders? Toch is de Kerstvie ring pas in de 4e eeuw vastgesteld op 25 de cember. Voordien nam men aan dat Christus geboren werd: op een dag in mei, of in maart, of in juli.... Er is in de Ver. Staten nog altijd een sekte die op 27 juli "Kerstmis viert"! Met het begin van het jaar (buiten Kerstmis) was het een hopeloze verwarring. Er zijn perioden ge weest dat het nieuwe jaar aanving op Drieko ningendag 6 jan.), op Goede Vrijdag, op Pa sen. Om een lange historie kort te maken: pas in 1575, 6 juli. werd op het bordes van het stadhuis van Gent een "plakkaat" voorgelezen, door de wethouders (schepenen); het bevel Fi- lips II van Spanje, Heer der Nederlanden: dat het nieuwe jaar voortaan altijd zou beginnen op Eén Januari, en dat elk jaar lopen zou tot en met de laatste dag van december. Voor en na 1575 - "76 gaf men in alle christe lijke landen, vooral in Vlaanderen, elkaar ge schenken, en zeker werden rijke kado's aange boden aan de pachters, de burgemeesters der steden, de landsheer, de bisschoppen enz. Die geschenken gingen van jonge schapen (in het Vlaamse kustland) tot edelstenen en kostbare tapijten toe (in Brugge, Gent, Mechelen, enz.). Een heel bijzonder gebruik bestond nog in Brugge tot halverwege de 19e eeuw: de een voudige mensen mochten dan hun graan gratis laten malen bij de mulder die zij zelf kozen. Een van die molens te Brugge bestaat nog, en maalt ook weer, na reparatie, enkele jaren ge leden. Het is de z.g. Sint-Jansmolen, op de Kruisvest (bij de Kruispoort), dicht bij het ge boortehuis van de grootste Vlaamse (en alge meen Nederlandse) dichter: Guido Gezelle. Die St. Jansmolen behoorde tot de Franse tijd (toen alle ambachten afgeschaft werden als "organisatie") toe aan het Brugse Bakkersam bacht. Aan de Kruispoort te Brugge, Kerstavond 1938, maakte ik deze foto. De molen is niet de St. Jansmolen, waar de kleine Guido Gezelle luisterde naar de vertellingen van molenaar Gevaert, rond 1840-'45, maar de z.g. "Bonne Chiere" (het goede leven!), die allang niet meer in gebruik was toen. De gevel uiterst links op dit prentje is (was) de elektrische "maalderij", waar toen nog gratis tarwe gemalen werd op de dag voor Kerstmis voor de armen en de "werkmensen". Zie de man met een zak graan op de fiets, en de tweewielige kar met een muilezel ervoor, van een man van Sint-Kruis bij Brugge, die ook gratis zijn tarwemeel mee naar huis mocht nemen. Links en midden, achtergrond, ouderwetse "voermanskarren" bij de maalderij; van bakkers die "in 't groot lieten malen" (tegen betaling). geschreven over het beleven van Kerstavond toen, in de jaren 1835 1840. Gezelle was ge boren: 1 mei 1830. Als kind zag en hoorde hij "over de snee" .(sneeuw) de "carols" komen, die Kerstliederen zongen, begeleid door een vioolspeler. Het waren, die "carols", de koor zangertjes van Gezelle's parochiekerk: de St.- Annakerk. (De kerstliederen zelf noemt men in Engeland nog altijd "carols", en de zangertjes "carolsingers"). xh r gaat geen enkele Kerst- en Nieuwjaarspe riode voorbij of ik lees nog altijd de verzen van Gezelle, die daarop betrekking hebben. Over "Kerstdag" schreef Gezelle: hier is de aanvang van het gedicht: - O O GROOTE GOD: GE WORDEN EEN KLEEN KIND, WAAROM IS T DAT GIJ MIJ ZOO BEMINT!? - WAT BEN IK U, DIE NIET MED-AL (NIEMEN DAL) EN BEN; EN, KENNEND MIJ, MIJ WAARLIJK NIET EN KEN! (enz.). Wat ik al tientallen van jaren uit mijn hoofd ken, is het "dichtje" dat Gezelle wijdde aan Nieuwjaar, hoe schoon is het!!: Het jaar is uit en tendengeleefd; van al zijne oude ellenden en heeft den last het ons ontgeven; het nieuwjaar heeft, van heden af aan, voor elk ende een, (iedereen), en schrede ge daan: wie zal 't tot tenden leven? Het Natiehuis der Genuezen op het Schouw burgplein, hoek Grauwwerkersstraat, in zijn tegenwoordige staat, na de restauratie van en kele jaren geleden. In de eerste Wereldoorlog was daar het "Matrosenheim und Garnisons- bücherei" van het "Marinekorps Flandern" dat heel de Belgische kust tot Middelkerkse (voor bij Oostende) bezette, en ook een sektor van het Duitse front aan deze zijde van de IJzer. Dit "Gezelle-dichtje" kan men nog altijd vin den op vele gedrukte Nieuwjaarskaarten, die partikulieren aan hun familie en vrienden zenden. Een zéér oud gebruik, die "wensen" die er al waren, vaak in de vorm van een brief, in het 17e eeuwse Duitsland; maar ook in Ne derland, bestonden die eigenhandig geschreven en vaak versierde brieven! Die koekjes, het deeg uit een vormpje van aar dewerk, later van hout (speculaasplanken), en dan gebakken, zijn immers het"spiegelbeeld" van de afbeeldingen op koekplanken of koek- vormen van steen: een soort tegeltjes van ge bakken klei waren dat. van een soort moscovisch gebak, gaan daarop terug. Al worden "deegventjes" en ....Sinter klaas op zijn paard van hetzelfde gebak nu meestal op en voor 5 december aan de kinderen geschonken. VA Vroege herfst 1917 rond Brugge: krijgsgevangenen Engelse soldaten, in de verschrikkelijke slag bij Passendale-Ieper in oktober '17 "gepakt" en hier: tussen hun Duitse bewakers marcherend naar een vervallen Brugse kazerne. Enkele tientallen bleven te Brugge tot januari 1918. Kerstavond 1917.... waren enkele Tommies (die dat wilden, de meesten weigerden), aanwezig op het Duitse Kerstfeest in het "Matrosenheim", het voormalige (15e eeuwse) "Natiehuis der Genuese kooplie den". 12

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 12