Geld en Goed WN-AKTIE "WIE RIJDT ER VANAVOND?" W ie rijdt er vanavond?" Dat is de welbekende, zeer be langrijke vraag die Veilig Verkeer Nederland in deze gezellige decembermaand iedereen wil laten stellen die na een borrel-op nog veilig naar huis wil. Maak daarover met elkaar een goeie afspraak, als de avond nog voor je ligt, zo luidt het advies dat VVN in het kader van de jaarlijkse voorlichtingsaktie geeft. Tegen het einde van het jaar pleegt Veilig Verkeer Nederland nog eens extra onder de aandacht te brengen, dat alchohol en verkeer elkaar niet verdragen. Daarom wordt steeds opnieuw iedereen - weggebruiker en schenker - dringend gevraagd mee te werken om het aantal verkeersongevallen met een alcohol luchtje sterk omlaag te brengen. M et het van te voren afspreken wie er zal gaan rijden, kunnen hierover later op de avond geen problemen meer ontstaan. W ij dachten zoadat het geen kwaad kon in deze kolommen nog eens ekstra op de aktie van Veilig Verkeer Nederland te wijzen. We zitten midden in de donkere zes weken met enkele feestdagen en over het algemeen vele verjaardagen en vergade ringen voor de boeg. Dan wordt er niet alleen veel gegeten maar ook stevig gedronken. Helemaal geen alkohol als je moet rijden is uiteraard het beste, maar een gehele avond op wat frisdranken is niet uit te houden. Zo'n borreltje kan zo lekker smaken hé. Het brengt ook sfeer. Stille mensen krijgen de tongen los en dat kan op zich al bijzonder verrassend zijn. U hebt in alle dagbladen al kunnen lezen, dat er voor de meeste branches wederom premieverhogingen worden doorge voerd. De motorvoertuigenbranche gaat vrij drastisch omhoog, de ziekte-kostenbranche idem dito. H et gaat weer tegen het nieuwe jaar en het is de gewoonte dat wij dan de belastingta rieven die volgend jaar zullen gelden, in deze rubriek opnemen. D e berekening is alsvolgt; ^7 r^j Te lange lading nu met bord of vlag aangeven Beste recept Want wie "ik" zegt, weet wat er van hem of haar verlangd wordt. Een vol gende avond is dat het ge val bij een ander. Zo vang je dat gedoe over wel of niet drinken voor elkaar op. Dat is het beste recept voor een gezellig avondje uit. Ter ondersteuning van de voorlichtingskampagne verspreidt VVN 350.000 stickers en worden er overal in het land 30.000 kleine en 15.000 grote affiches opgehangen. Daarnaast wordt er geadverteerd in kranten, weekbladen en familietijdschriften. Ook zullen er via de radio en de televisie spots worden uitge zonden met de vraag die altijd gesteld moet worden: "Wie rijdt er vanavond?" Meer ongevallen iEn dat er afspraken moeten worden gemaakt bewijzen de cijfers. Het aantal ongevallen waarbij alcoholgebruik werd ge- konstateerd nam in 1976 zeer sterk toe: van 3.449 in 1975 tot 4,585 vorig jaar, een stijging van 33 procent. Bij deze ongelukken verloren 305 mensen het leven (in 1975: 262) en werden er 5.860 gewond (in 1975: 4.320). Het aantal alcohol-ongevallen in de eerste helft van dit jaar groeide met 12,5 procent (van 2.164 tot 2.435) in vergelijking met dezelfde periode in 1976. Het aantal van dit soort ongeval len met dodelijke afloop steeg in de eerste zes maanden van 1977 met 23 procent. Dat betekent dat bij 1 op de 7 dodelijke ongevallen die er in het eerste half jaar gebeurden alcoholge bruik werd gekon^tateerd. Realistisch zijn U behoeft ook niet helemaal droog te staan. Volgens criminiloog prof.dr. Buikhuizen is 1 alkoholkonsump- tie per uur en niet meer dan 4 in totaal niet gevaarlijk. 1 borrel wordt nml. in een uur afgebroken. Dit is een vuistregel en hangt al weer samen met de lichamelijke konditie zoals gebruik van medicijnen, vermoeidheid, spanning, lege maag enz. Kijk, dat rijden onder invloed moet verdwijnen. En voor de medemens, die het slachtoffer kan worden en voor de bestuurder zelf, die zich in één klap kan ruïneren. Want schades onder invloed veroorzaakt komen geheel voor eigen rekening. Nu maakten wij pas nog een uitgebreid etentje mee en het viel ons op, dat het gezelschap er wel degelijk rekening mee hield, dat er nog gereden moest worden. Wat ons ook opviel was, dat de meeste vrouwen huiswaarts zouden rijden. Zij zijn ongetwijfeld sterker dan de mannen en wellicht ook verstandi ger? Of is het nog steeds een overblijfsel uit de tijd Van de Germanen? Hoe het ook zij, we gaan de goede kant uit als er vooraf maar afspraken zijn wie er rijdt vanavond. Van tijd tot tijd kunnen de Germanen dan toch nog eens door zakken als ze maar niet gaan dobbelen. Schadeverzekering in rode cijfers Zelfs ook de brandverzekering gaat omhoog en gaat u maar door. Ja, de schadekosten blijven stijgen, ondanks alle prijsbe- heersingen. Het is zelfs nog niet zoveel jaar geleden, dat b.v. de garage 10,— per uur rekende voor een reparatie. Intussen is het 35,— per uur geworden, terwijl de arbeids prestatie is afgenomen. Een reparatieduur van 20 uur enkele jaren geleden is nu wellicht tot 3 dagen of wel 24 uur opgelopen. Daarnaast zijn de W.A. schadeklaims in veel ergere mate toe genomen. Vandaar dan ook deze steeds terugkerende premie bijstellingen en het einde daarvan is nog niet in zicht. Dat de resultaten bij de schadeverzekeraars niet best zijn wordt geïllustreerd in onderstaand overzichtje. 1975 1976 Schade 66,60 70,84 Kosten en provisie 36,31 36,43 Overige kosten 0,19 0,13 Totale kosten 103,10 procent 107,40 procent (O.V.M.) 1977 87,20 68,10 13,02 36,02 0,14 100.22 104,26 procent We zien nu, dat de gemiddelde landelijke maatschappijen over de drie afgelopen jaren een technisch verlies geleden hebben. Niets om medelijden met te hebben kunt u zeggen want de gemiddelde renteopbrengst ligt zo rond de 6%. Dat betekent dan, dat er in 1975 en 1977 toch nog winst gemaakt is en dat 1976, ondanks de rente, een verlies opleverde. U mag echter niet vergeten, dat er voor toevoeging aan de algemene reserve niets is overgebleven. Als u daarnaast de cijfers van onze O.V.M. ziet dan moet u opvallen, dat onze kosten slechts een fraktie bedragen van die der landelijke mijen eri derhalve ons schadepercentage ook veel hoger kan zijn. Overigens mag en kan ons schadepercentage niet verder stijgen want dan zal dat uitmonden in een premieverhoging, 't Is maar dat u het weet; u kunt daar wat aan doen. En laat geen gelegenheid voorbij gaan om een vriendelijk woord te zeggen. w de L In het blad E.V.O.-nieuws wordt melding gemaakt van het feit dat sinds 1 november bij vervoer van te lange lading een bord in plaats van een rode vlag verplicht is. Met te lange lading wordt bedoeld lading die voor en/of achter het voertuig moet uitste ken. Aan de achterkant dient dan de afstand van de achterzijde lading tot de achteras (midden achterassen) meer te bedragen dan van de wielbasis. Steekt de lading aan de achterkant korter uit, maar heeft zij scherp uitstekende delen, dan is niet het bord, maar wel de rode vlag verplicht. De inkomstenbelasting wordt, zoals men weet, geheven volgens het z.g. schijventarief Dit gaat volgens het onderstaande schema. Belastbaar inkomen Af: Belastingvrije som Blijft Belastbare som Tarief groepen 1. Gehuwde vrouwen 2. Ongehuwden beneden 35 jaar die niet gehuwd zijn geweest of kinderaftrek ge nieten 3. De ongehuwden die niet zijn ingedeeld in tariefgroep 2 4. De gèhuwde man. Schijventarief Bij een belastbare som van doch niet meer dan meer dan I II Belastbare som f 16.824, De belastbare som ligt tussen f 13.735,- en f 23.845,-. Hij moet betalen: bedraagt de belasting het in kolom III vermelde bedrag, vermeerderd met het in kolom IV ver melde percentage van het gedeelte van de be lastbare som dat het in kolom I vermelde bedrag te boven gaat. III IV Samen 18,16% Het maximum premie-inkomen komt op f 41.750,-. De maximumpremie dus op f 7.581,-. Een fiks bedrag, dat is zeker. Paauwe. Op de belastbare som wordt het schijven tarief toegepast. Hoe groot de belastingvrije som is hangt af van de tariefgroep waarin men wordt ingedeeld, van het al of niet recht hebben op kinderaftrek, aftrek wegens ar beidsongeschiktheid, bejaardenaftrek en eventueel aftrek wegens onvolledig gezin. Er zijn 4 tariefgroepen n.l. Wij hebben de belastingvrije sommen in een tabel gerangschikt. De letters a.o. beteke nen arbeidsongeschiktheid. Als iemand voor 45% of meer arbeidsongeschikt is, maar nog geen 65 jaar dan zijn de genoemde bedragen van toepassing. Deze vindt U hieronder, evenals het tarief. Belastingvrije sommen 1978. Tarief Zonder Kinderaftrek Kinderaftrek groep kinder loontrekkende zelfstandigen aftrek 1 kind 2 kin 3 of 1 kind 2 kin 3 of deren meer deren meer 1. 1922 a.o. 3652 - - - - - - 2. 5570 a.o. 7300 - - - - - 3. 7488 10685 11244 11802 11344 13176 13734 a.o. 9218 12415 12974 13532 13074 14906 15464 65 9374 12571 13130 13688 13230 15062 15630 4. 9599 10685 11244 11802 11344 13176 13734 a.o. 11329 12415 12974 13532 13074 14906 15464 65 12290 13376 13935 14493 14035 15867 16425 Aftrek onvolledig gezin Va van arbeidsinkomen met een maximum van 3075,— Loontrekkende is hij die recht heeft op kinderbijslag ingevolge de kinderbijslagwet voor loon- trekkenden. - 6.164 20% 6.164 13.735 1.232 26% 13.735 23.845 3.200 32% 23.845 33.225 6.435 40% 33.225 48.055 10.187 50% 48.055 67.091 17.602 59% 67.091 88372 28.833 64% 88.372 114.564 42.452 67% 114.564 166.945 60.000 70% 166.945 96.666 72% Het bedrag aan belasting wordt naar beneden afgerond op gehele guldens. Bedragen van 95,- en minder worden niet geheven. Stel dat een gehuwde man die recht heeft op kinderaftrek voor 2 kinderen een belastbaar inkomen heeft van f 30.000,-. Dit als zelf standige. Hij valt in tariefgroep 4. Uit de tabel van de belastingsvrije sommen kunt u zien dat hij een belastingsvrije som heeft van f 13.176,-. De berekening van de inkomstenbelasting wordt nu als volgt. Belastbaar inkomen f 30.000, Belastingsvrije som f 13.176, Overf 13.735,- Overf 3.089,-32% is f 3.200, f 988, Samen f 16.824,- f 4.188, De inkomstenbelasting is dus bijna 14% van zijn inkomen. Wat de premie voor de volksverzekeringen, de A.O. W. en A.W.W., de A.W.B.Z. en A.A.W. betreft is de druk weer wat hoger geworden. De premiepercentages zijn: A.O.W./A.W.W. 12,00% A.W.B.Z. 2,86% A.A.W. 2,50% A.K.W. 0,80% 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 3