Geld en Goed
WN-AKTIE
"WIE RIJDT
ER VANAVOND?"
W ie rijdt er vanavond?" Dat is de welbekende, zeer be
langrijke vraag die Veilig Verkeer Nederland in deze gezellige
decembermaand iedereen wil laten stellen die na een borrel-op
nog veilig naar huis wil. Maak daarover met elkaar een goeie
afspraak, als de avond nog voor je ligt, zo luidt het advies dat
VVN in het kader van de jaarlijkse voorlichtingsaktie geeft.
Tegen het einde van het jaar pleegt Veilig Verkeer Nederland
nog eens extra onder de aandacht te brengen, dat alchohol en
verkeer elkaar niet verdragen. Daarom wordt steeds opnieuw
iedereen - weggebruiker en schenker - dringend gevraagd mee te
werken om het aantal verkeersongevallen met een alcohol
luchtje sterk omlaag te brengen.
M et het van te voren
afspreken wie er zal gaan
rijden, kunnen hierover
later op de avond geen
problemen meer ontstaan.
W ij dachten zoadat het geen kwaad kon in deze kolommen
nog eens ekstra op de aktie van Veilig Verkeer Nederland te
wijzen. We zitten midden in de donkere zes weken met enkele
feestdagen en over het algemeen vele verjaardagen en vergade
ringen voor de boeg. Dan wordt er niet alleen veel gegeten maar
ook stevig gedronken. Helemaal geen alkohol als je moet rijden
is uiteraard het beste, maar een gehele avond op wat frisdranken
is niet uit te houden. Zo'n borreltje kan zo lekker smaken hé. Het
brengt ook sfeer. Stille mensen krijgen de tongen los en dat kan
op zich al bijzonder verrassend zijn.
U hebt in alle dagbladen al kunnen lezen, dat er voor de
meeste branches wederom premieverhogingen worden doorge
voerd. De motorvoertuigenbranche gaat vrij drastisch omhoog,
de ziekte-kostenbranche idem dito.
H et gaat weer tegen het nieuwe jaar en het
is de gewoonte dat wij dan de belastingta
rieven die volgend jaar zullen gelden, in deze
rubriek opnemen.
D e berekening is alsvolgt;
^7 r^j
Te lange lading nu met bord of vlag
aangeven
Beste recept
Want wie "ik" zegt, weet
wat er van hem of haar
verlangd wordt. Een vol
gende avond is dat het ge
val bij een ander. Zo vang
je dat gedoe over wel of
niet drinken voor elkaar
op. Dat is het beste recept
voor een gezellig avondje
uit.
Ter ondersteuning van de
voorlichtingskampagne
verspreidt VVN 350.000
stickers en worden er
overal in het land 30.000
kleine en 15.000 grote affiches opgehangen. Daarnaast wordt er
geadverteerd in kranten, weekbladen en familietijdschriften.
Ook zullen er via de radio en de televisie spots worden uitge
zonden met de vraag die altijd gesteld moet worden: "Wie rijdt
er vanavond?"
Meer ongevallen
iEn dat er afspraken moeten worden gemaakt bewijzen de
cijfers. Het aantal ongevallen waarbij alcoholgebruik werd ge-
konstateerd nam in 1976 zeer sterk toe: van 3.449 in 1975 tot
4,585 vorig jaar, een stijging van 33 procent. Bij deze ongelukken
verloren 305 mensen het leven (in 1975: 262) en werden er 5.860
gewond (in 1975: 4.320).
Het aantal alcohol-ongevallen in de eerste helft van dit jaar
groeide met 12,5 procent (van 2.164 tot 2.435) in vergelijking
met dezelfde periode in 1976. Het aantal van dit soort ongeval
len met dodelijke afloop steeg in de eerste zes maanden van
1977 met 23 procent. Dat betekent dat bij 1 op de 7 dodelijke
ongevallen die er in het eerste half jaar gebeurden alcoholge
bruik werd gekon^tateerd.
Realistisch zijn
U behoeft ook niet helemaal droog te staan.
Volgens criminiloog prof.dr. Buikhuizen is 1 alkoholkonsump-
tie per uur en niet meer dan 4 in totaal niet gevaarlijk. 1 borrel
wordt nml. in een uur afgebroken. Dit is een vuistregel en hangt
al weer samen met de lichamelijke konditie zoals gebruik van
medicijnen, vermoeidheid, spanning, lege maag enz.
Kijk, dat rijden onder invloed moet verdwijnen.
En voor de medemens, die het slachtoffer kan worden en voor
de bestuurder zelf, die zich in één klap kan ruïneren. Want
schades onder invloed veroorzaakt komen geheel voor eigen
rekening. Nu maakten wij pas nog een uitgebreid etentje mee en
het viel ons op, dat het gezelschap er wel degelijk rekening mee
hield, dat er nog gereden moest worden. Wat ons ook opviel
was, dat de meeste vrouwen huiswaarts zouden rijden. Zij zijn
ongetwijfeld sterker dan de mannen en wellicht ook verstandi
ger? Of is het nog steeds een overblijfsel uit de tijd Van de
Germanen?
Hoe het ook zij, we gaan de goede kant uit als er vooraf maar
afspraken zijn wie er rijdt vanavond.
Van tijd tot tijd kunnen de Germanen dan toch nog eens door
zakken als ze maar niet gaan dobbelen.
Schadeverzekering in rode cijfers
Zelfs ook de brandverzekering gaat omhoog en gaat u maar
door. Ja, de schadekosten blijven stijgen, ondanks alle prijsbe-
heersingen.
Het is zelfs nog niet zoveel jaar geleden, dat b.v. de garage
10,— per uur rekende voor een reparatie.
Intussen is het 35,— per uur geworden, terwijl de arbeids
prestatie is afgenomen. Een reparatieduur van 20 uur enkele
jaren geleden is nu wellicht tot 3 dagen of wel 24 uur opgelopen.
Daarnaast zijn de W.A. schadeklaims in veel ergere mate toe
genomen. Vandaar dan ook deze steeds terugkerende premie
bijstellingen en het einde daarvan is nog niet in zicht.
Dat de resultaten bij de schadeverzekeraars niet best zijn wordt
geïllustreerd in onderstaand overzichtje.
1975 1976
Schade 66,60 70,84
Kosten en provisie 36,31 36,43
Overige kosten 0,19 0,13
Totale kosten 103,10 procent 107,40 procent
(O.V.M.) 1977
87,20 68,10
13,02 36,02
0,14
100.22 104,26 procent
We zien nu, dat de gemiddelde landelijke maatschappijen over
de drie afgelopen jaren een technisch verlies geleden hebben.
Niets om medelijden met te hebben kunt u zeggen want de
gemiddelde renteopbrengst ligt zo rond de 6%. Dat betekent
dan, dat er in 1975 en 1977 toch nog winst gemaakt is en dat
1976, ondanks de rente, een verlies opleverde.
U mag echter niet vergeten, dat er voor toevoeging aan de
algemene reserve niets is overgebleven.
Als u daarnaast de cijfers van onze O.V.M. ziet dan moet u
opvallen, dat onze kosten slechts een fraktie bedragen van die
der landelijke mijen eri derhalve ons schadepercentage ook veel
hoger kan zijn.
Overigens mag en kan ons schadepercentage niet verder stijgen
want dan zal dat uitmonden in een premieverhoging, 't Is maar
dat u het weet; u kunt daar wat aan doen.
En laat geen gelegenheid voorbij gaan om een vriendelijk woord
te zeggen. w de L
In het blad E.V.O.-nieuws wordt melding gemaakt van het feit
dat sinds 1 november bij vervoer van te lange lading een bord in
plaats van een rode vlag verplicht is. Met te lange lading wordt
bedoeld lading die voor en/of achter het voertuig moet uitste
ken. Aan de achterkant dient dan de afstand van de achterzijde
lading tot de achteras (midden achterassen) meer te bedragen
dan van de wielbasis. Steekt de lading aan de achterkant
korter uit, maar heeft zij scherp uitstekende delen, dan is niet het
bord, maar wel de rode vlag verplicht.
De inkomstenbelasting wordt, zoals men
weet, geheven volgens het z.g. schijventarief
Dit gaat volgens het onderstaande schema.
Belastbaar inkomen
Af: Belastingvrije som
Blijft Belastbare som
Tarief
groepen
1. Gehuwde vrouwen
2. Ongehuwden beneden 35 jaar die niet
gehuwd zijn geweest of kinderaftrek ge
nieten
3. De ongehuwden die niet zijn ingedeeld in
tariefgroep 2
4. De gèhuwde man.
Schijventarief
Bij een belastbare som van
doch niet
meer dan meer dan
I II
Belastbare som f 16.824,
De belastbare som ligt tussen f 13.735,- en
f 23.845,-.
Hij moet betalen:
bedraagt de belasting het in kolom III vermelde
bedrag, vermeerderd met het in kolom IV ver
melde percentage van het gedeelte van de be
lastbare som dat het in kolom I vermelde bedrag
te boven gaat.
III IV
Samen 18,16%
Het maximum premie-inkomen komt op f
41.750,-. De maximumpremie dus op f
7.581,-.
Een fiks bedrag, dat is zeker.
Paauwe.
Op de belastbare som wordt het schijven
tarief toegepast. Hoe groot de belastingvrije
som is hangt af van de tariefgroep waarin
men wordt ingedeeld, van het al of niet recht
hebben op kinderaftrek, aftrek wegens ar
beidsongeschiktheid, bejaardenaftrek en
eventueel aftrek wegens onvolledig gezin.
Er zijn 4 tariefgroepen n.l.
Wij hebben de belastingvrije sommen in een
tabel gerangschikt. De letters a.o. beteke
nen arbeidsongeschiktheid. Als iemand voor
45% of meer arbeidsongeschikt is, maar nog
geen 65 jaar dan zijn de genoemde bedragen
van toepassing.
Deze vindt U hieronder, evenals het tarief.
Belastingvrije sommen 1978.
Tarief
Zonder
Kinderaftrek
Kinderaftrek
groep
kinder
loontrekkende
zelfstandigen
aftrek
1 kind
2 kin
3 of
1 kind
2 kin
3 of
deren
meer
deren
meer
1.
1922
a.o.
3652
-
-
-
-
-
-
2.
5570
a.o.
7300
-
-
-
-
-
3.
7488
10685
11244
11802
11344
13176
13734
a.o.
9218
12415
12974
13532
13074
14906
15464
65
9374
12571
13130
13688
13230
15062
15630
4.
9599
10685
11244
11802
11344
13176
13734
a.o.
11329
12415
12974
13532
13074
14906
15464
65
12290
13376
13935
14493
14035
15867
16425
Aftrek onvolledig gezin Va van arbeidsinkomen met een maximum van 3075,—
Loontrekkende is hij die recht heeft op kinderbijslag ingevolge de kinderbijslagwet voor loon-
trekkenden.
-
6.164
20%
6.164
13.735
1.232
26%
13.735
23.845
3.200
32%
23.845
33.225
6.435
40%
33.225
48.055
10.187
50%
48.055
67.091
17.602
59%
67.091
88372
28.833
64%
88.372
114.564
42.452
67%
114.564
166.945
60.000
70%
166.945
96.666
72%
Het bedrag aan belasting wordt naar beneden afgerond op gehele guldens. Bedragen van 95,-
en minder worden niet geheven.
Stel dat een gehuwde man die recht heeft op
kinderaftrek voor 2 kinderen een belastbaar
inkomen heeft van f 30.000,-. Dit als zelf
standige. Hij valt in tariefgroep 4.
Uit de tabel van de belastingsvrije sommen
kunt u zien dat hij een belastingsvrije som
heeft van f 13.176,-.
De berekening van de inkomstenbelasting
wordt nu als volgt.
Belastbaar inkomen f 30.000,
Belastingsvrije som f 13.176,
Overf 13.735,-
Overf 3.089,-32% is
f 3.200,
f 988,
Samen f 16.824,- f 4.188,
De inkomstenbelasting is dus bijna 14% van
zijn inkomen.
Wat de premie voor de volksverzekeringen,
de A.O. W. en A.W.W., de A.W.B.Z. en
A.A.W. betreft is de druk weer wat hoger
geworden.
De premiepercentages zijn:
A.O.W./A.W.W. 12,00%
A.W.B.Z. 2,86%
A.A.W. 2,50%
A.K.W. 0,80%
3