"Ontwikkelingen in landelijke gebieden" Grondbeleid H oe is nu in dit beleid de positie van de landbouw, die voor de inrichting en het beheer van onze landelijke gebieden zo'n be langrijke rol speelt7 D e ontwikkeling van de prijzen van landbouwgronden is verontrustend. De stijging zette in in 1970/71. In zes jaar tijds verdubbelde nagenoeg het grondprijsniveau. Doch de klap op de vuurpijl kwam in 1976/77 toen de prijzen van los land in één jaar tijds stegen van rond 19.000 per ha tot rond 30.000 per ha en die van boerderijen van rond 25.000 tot rond 45.000. De laatste maanden hoort men lokaal spreken van enige kente ring. Zodra men berichten van deze aard onderzoekt, konsta- teert men momenteel dat extreme uitschieters in de gesigna leerde gevallen wat afnemen. In andere gevallen gaat de stijging nog steeds door. Praktisch iedereen onderkent en erkent nu dat er in de landbouw een grondprijsprobleem is. D e markt voor pachtvrije landbouwgrond is een vrij door zichtige markt. De prijsvorming is dan ook duidelijk het resul taat van vraag en aanbod verhoudingen. Een analyse van de grondprijsstijging zal zich dan ook moeten richten op de vraag en aanbod beïnvloedende faktoren. H oe zit het met de invloeden van bifïten de landbouw? De invloed van aankopen van niet-agrariërs en van de overheid. De aankopen van niet-agrariërs spelen zich vooral af rond ste delijke agglomeraties en landschappelijk erg mooie gebieden. Over het algemeen in gebieden waar de grondprijzen zich al vele jaren op het uitzonderlijk hoge niveau bewogen, hetwelk thans landelijk is bereikt. Inmiddels zijn de prijzen in die gebieden verder doorgeschoten. Toch zijn dit te lokaliseren haarden, die H et zijn vooral drie gevolgen, die zich nu sterk doen gevoelen, nl. N og geen jaar geleden was het een zeer omstreden punt of er wel mocht worden ingegrepen. Thans is daarin een kentering gekomen. Vrij algemeen onderschrijft men de volgende maat regelen: H et heil zal derhalve in eerste instantie moeten komen van de vraagbeperking. In dit kader zijn velerlei systemen van land bouwkundige toetsing in diskussie. Ik wil niet in de politieke diskussie rond dit onderwerp treden. Hoewel vrijwel iedereen een landbouwkundige toetsing accepteert, heb ik de indruk, dat de een daar veel en de ander weinig bij denkt. Inleiding door dr. Ir. W.M. Otto O m te beginnen wil ik u graag bedanken voor de uitno diging om tijdens Uw Algemene Vergadering te spreken over een aantal aktuele ontwikkelingen in de landelijke gebieden. Ik doe dat met bijzonder veel genoegen. De meeste leden van de Z.L.M. wonen en werken in de landelijke gebieden, meestal op zeeklei en in polders. Dit alles geldt ook voor mijzelf en misschien is het dééromdat ik hoop mij in uw vergadering een beetje thuis te kunnen voelen. Wat betreft de titel van mijn inleiding "Ontwikkelingen in landelijke gebieden" daar kan ik na tuurlijk alle kanten mee op. Maar ik wil dan nu graag nader aanduiden, waarover ik vanmiddag met u zou willen spreken. Dat zijn: een aantal ontwikkelingen en problemen rondom de grond, zoals het grondbeleid, de landinrichting en het raakvlak tussen landbouw en natuur- en land schapsbescherming. Daarbij ga ik er vanuit dat de "landbouwmaatschappij" - ook de uwe - een onderdeel is van onze gehele maatschap pij en dat de sociaal-economische problemen in de land bouw niet los kunnen worden gezien van de algemene so ciaal-economische situatie in ons land. Daarom allereerst een paar opmerkingen over het alge meen sociaal-economische kader, waarbinnen zich ook de ontwikkelingen van de landbouw afspelen. Het algemeen sociaal-economisch kader i^ls we ons afvragen wat de sociaal-economische problemen zijn, dan behoeven we onze krant maar even open te slaan, en deze problemen rollen in geuren en kleuren voor ons op de tafel. Maar misschien doen we er goed aan onze kennis niet alleen uit de krant te halen. Er zijn ook heel wat andere bronnen van een meer officieel karakter. Ik noem u b.v. de jaarlijkse begrotingen, waarin de regering haar beleid formuleert de jaarlijkse Millioenennota waarin dit beleid wordt samen gevat de diverse S.E.R.-rapporten en regeringsnota's zoals de Nota inzake de Selectieve Groei de Nota over het te voeren beleid terzake van de collectieve voorzieningen en de werkgelegenheid de Derde Nota over de Ruimtelijke Ordening en niet in de laatste plaats uiteraard ook de diverse Regeerakkoorden, al dan niet verworpen, gewijzigd of aanvaard, die wij het laatste half jaar kregen aangeboden. En nu weet ik wel, dat u van deze papierwinkel eigenlijk niets wilt weten, maar U kunt hier toch niet om heen als u een goed inzicht wilt verkrijgen. Los van de politieke kleur van de regering blijkt uit al deze stukken toch wel hoe smal de marges van de demokratie en de economie zijn en dat het beleid van elke regering - zij het met accentverschillen - in wezen steeds weer berust op 6 doelstellin gen of uitgangspunten, zo u wilt 1. de zorg voor de werkgelegenheid, met name het terugdrin gen van de werkloosheid 2. de bestrijding van de inflatie en daardoor de stabiliteit van het prijzenniveau 3. een evenwichtige economische groei van 3 a 4% per jaar, waartoe voldoende investeringen moeten geschieden 4. een evenwichtige betalingsbalans, waartoe handhaving ex port en konkurrentiepositie noodzakelijk zijn 5. een rechtvaardige inkomensverdeling en 6. de bescherming van het milieu in de ruime betekenis van het woord. Ten dele ondersteunen deze doelstellingen elkaar, ten dele zijn ze conflicterend. Déérom is regeren ook zo moeilijk. Economische groei b.v. ondersteunt de werkgelegenheid en de ze beide doelstellingen vragen om waarborging van de conti nuïteit van de produktie, die op haèr beurt weer nodig is voor handhaving van de export, een voorwaarde voor een evenwich tige betalingsbalans. De bescherming van het milieu daarentegen kan in conflikt komen met economische groei en werkgelegenheid. De regering - zowel de vorige als een volgende - wil nu met een z.g. selektieve groei, deze tegenstellingen overbruggen, een se- lektieve groei binen de randvoorwaarden, die vanuit de anderen na te streven doeleinden moeten worden gesteld. Daarbij wordt met name aan 4 aspekten gedacht, waarvan de belangen door selektiviteit tot hun recht moeten komen, n.l. de milieubescherming, ruimtelijke ordening, zuinig beheer van grondstoffen en energie èn betere kansen voor de ontwikke lingslanden. Landbouw heeft economische funktie van de eerste orde De landbouw verschaft - inklusief handel en verwerkende in dustrieën - aan 12% van onze beroepsbevolking werk, voorziet in 25% van onze export - in 1976 was dat 10 miljard - en houdt met een positieve overschot onze betalingsbalans in evenwicht. De landbouw is bovendien één van de weinige natuurlijke hulpbronnen die niet - zoals het aardgas^- binnenkort uitgeput raken. Door de grote bijdrage aan nationaal inkomen, werkgelegen heid en betalingsbalans, heeft de landbouw in Nederland een economische funktie van de eerste orde. Evenals voor de andere economische sektoren geldt daarom ook voor de landbouw de noodzaak van groei en continuïteit in de produktie. Gelet op de ondernemingsgewijze produktie in een markt-eco- nomie betekent dit een noodzaak tot handhaving van inko menspositie, rentabiliteit en konkurrentiekracht. En hieruit vloeit ook voor de landbouw voort een noodzaak tot doorgaan de modernisering en produktiviteitsverhoging. Maar evenzeer geldt voor de landbouw hetzelfde als voor de overige economische sektoren, n.l. dat deze economische groei selektief moet zijn en plaats moet vinden binnen de randvoor waarden gesteld door andere belangen en gebruikers in lande lijke gebieden, zoals natuur en milieu, landschap, rekreatie bosbouw en uitbouw van kleine woonkernen, verkeer en ver voer. De twee uitgangspunten, continuïteit van de produktie en se lektiviteit van de groei, behoren op deze wijze tezamen te waarborgen, dat de landbouw naast zijn produktiefunktie b.v. ook zijn beheersfunktie ten behoeve van de instandhouding van het landschap kan blijven uitoefenen. Een van de meest knellende problemen in de landelijke ge bieden is het gebrek aan grond en de hiermede in verband staande hoge grondprijzen. Sprekend over de gron4markt is het van belang allereerst te konstateren, dat er t.a.v. landbouwgrond drie duidelijke deel markten zijn, te weten: familieoverdrachten markt voor verpacht land markt voor pachtvrij land In mijn betoog wil ik allereerst aandacht schenken aan de deel markt voor pachtvrij land, op de andere twee kom ik later terug. D? ontwikkeling van de prijzen voor pachtvrij land Mogelijke oorzaken Allereerst kan worden gekonstateerd dat het aanbod sedert 1970/71 nagenoeg gehalveerd is, de laatste jaren is het op dras tisch verlaagd niveau vrij stabiel. Waarom liep het aanbod terug? 1. Bedrijfsbeëindiging door beroepsverandering kwam praktisch tot staan (strukturele faktor); 2. Bedrijfsbeëindiging vanwege leeftijd beëindigen kennelijk maar geleidelijk (het aanbod van hele boerderijen liep terug van ruim 13.000 ha in 1970/71 tot 4.500 ha thans). Men houdt kennelijk de grond zo lang mogelijk vast i.v.m. verdere prijsverwachtingen (conjuncturele faktor). Wat betreft de vraagzijden moet allereerst gekonstateerd wor den dat minder wijkers betekent: meer blijvers, die hun bestaan slechts zullen kunnen rekken als zij op enigerlei wijze de om vang van hun bedrijf kunnen vergroten. Dus een grotere druk op de grondmarkt. Daarnaast spelen en speelden talloze inci dentele faktoren een rol, zoals b.v. een uitzonderlijk goed jaar voor een of ander produkt. Ook ziet men in sommige streken dat diegenen, die over de kasmiddelen beschikken, geneigd zijn om nog enkele hectares bij te kopen. Als het niet strikt nodig is voor het bedrijf, is het goed als belegging. Welke rol speelt de inflatie hierbij? Ik dacht, dat er geen recht streeks verband bestaat tussen grondprijsstijging en inflatie, zoals b.v. bij de lonen het geval is. Er is wel een duidelijk indirekt verband in die zin, dat de vraag en aanbod bepalende faktoren sterk door het economisch klimaat - dat voor een be langrijk deel door de inflatie wordt getekend - wordt beïnvloed. De inflatie is als het ware de voedingsbodem waarop de gewij zigde vraag en aanbod verhoudingen tot zulk een opgaande prijsspiraal konden leiden. Grondaankopen van niet agrariërs Ik hoop hiermede duidelijk te hebben gemaakt, dat een selek tieve groei, die nu eenmaal tegenstrijdige elementen omvat, een belangrijke nationale doelstelling is en dat ook buiten de land bouw aan de economische ontwikkelingen grenzen en beper kingen worden opgelegd, zodat de landbouw zich niet in een uitzonderingspositie bevindt. Dit gezegd hebbende kom ik dan tot de onderwerpen waarvoor ik vanmiddag meer in het bijzonder uw aandacht wilde vragen. Allereerst dan iets over het men niet de hooltfschuld kan geven van het landelijke grond prijsniveau. Desalniettemin wel bedenkelijk, zeker voor de be treffende regio's waar de landbouw uitgeprijsd wordt. De aankoop van landbouwgronden door de overheid beweegt zich momenteel op een betrekkelijk laag niveau. Als men de S.B.L. daarbij ook rekent, dan moet gekonstateerd worden, dat de S.B.L. de laatste jaren ongeveer evenveel afstoot als aan koopt. Zeker zijn er ambitieuze plannen t.a.v. reservaatsvorming maar die hebben zich nog niet vertaald in een grotere effektie uit geoefende vraag op de grondmarkt. M.i. ligt de kern van de oorzaken van de grondprijsstijging dan ook niet in de eerste plaats bij pony- of campinghouders of bij de overheid, maar vooral ook binnen de landbouw zelf. Wat zijn de gevolgen van de grondprijsstijging? Ie. Moeilijkheden bij bedrijfsvergroting Voor velen wordt bedrijfsvergroting door oppervlakteuit breiding financieel onbereikbaar en intensivering is dan de enige weg om de bedrijfsomvang te vergroten. Hoe hoger de grondprijs, hoe groter de economische noodzaak tot verdere intensivering. Dat verscherpt dan weer de problemen op de afzetmarkt, dat verscherpt ook de milieuproblematiek. 2e. Het pachtsysteem komt verder onder druk te staan Een beschermde pacht is een groot goed, doch de bescher ming drukt de prijs van verpacht land t.a.v. pachtvrij land. Door de uitzonderlijke, sterke stijging van de prijs van pachtvrij land is de prijs van verpacht land momenteel min der dan de helft van die van pachtvrij land. Krijgt een ver pachter een stuk land vrij van pacht, dan is de verleiding momenteel onweerstaanbaar groot om te verkopen. Soms komt er nog wel een nieuwe pachtverhouding tot stand, de geruchten willen dan meestal dat er sleutelgelden zijn be taald tot over de 20.000 per hectare. Indien de wanver houding tussen de prijzen voor pachtvrij en verpacht land blijft bestaan, dan is het pachtstelsel ten dode opgeschreven. 3e. De overname van ouderlijke bedrijven wordt steeds moeilijker De overname van ouderlijke bedrijven geschiedt doorgaans óf tegen een "familieprijs" óf getrapt via pacht bij leven van de ouders en later de eigendom óf via tijdelijke maatschap pen. Het in overleg vaststellen van de familieprijs geeft bij de huidige hoge grondprijzen voor pachtvrij land, aanleiding tot spanningen in een toenemend aantal families. De afstand tussen de prijs, die bij volledige bedrijfsovername nog be taald kan worden en de vrije marktprijs wordt te groot. Nog los van de problemen bij successierechten en vermogens belasting wordt de grondmarkt in zijn totaliteit met ontwrich ting bedreigd. Ik geloof, dat een ieder daar zo langzamerhand wel van overtuigd is. Al moet men niet uit het oog verliezen, dat de belangen van kopers en verkopers niet altijd parallel lopen. Hoe moet het beleid op de grondprijsontwikkeling reageren? Aanbodverruiming a. hervatting van de uitgifte in de IJsselmeerpolders. Daartoe heeft de regering enkele maanden geleden reeds besloten; b. een verbeterde regeling voor Beëindiging op Termijn voor oudere agrariërs zonder opvolger. Hierbij teken ik aan dat deze alleen zal werken als de grondprijsstijging tot staan komt. Zo lang deze doorgaat overtreffen de belastingvrije opbrengsten van een hogere grondprijs al gauw de belastbare beëindigings vergoedingen. Vraagbeperking S :;'IH Jjlpjp*" mM. wÊÊF^' Algemene vergadering van de Z.L.M. op vrijdag 9 december 1977 te Etten-Leur 12

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 12