vervolg: De technische ontwikkeling bij caravans D e mogelijkheden om via in of aan de auto te bouwen acces soires de rijkwaliteiten van een combinatie op te voeren zijn groter. Dat begint met, vaak zeer vernuftige, spiegels voor achteruitzicht. vervolg: Wat kan dat gaan kosten Pick-nick- onderweg De veerelementen bestaan bij Knott uit buisvormige stukken rubber, omsloten door een metalen koker, welke met het rubber vast is verbonden. In de centrale opening van de rubberbuis wordt een vast met het rubber verbonden metalen koker aangebracht welke onwrikbaar met de wielas wordt gefixeerd. De veerwerking berust op het verwringen van het zich tussen binnen- en buitenbuis bevindende buisvormige rubberelement. Door het aantal veerelementen te variëren kan de vering worden aangepast aan het draagvermogen van de caravan. Dit voor caravans nieuwe veersysteem wordt thans toegepast door Cabby en Kip, maar verwacht mag worden dat andere caravanfabrikanten zullen volgen. Meer en meer wordt in de caravanbouw gebruik gemaakt van zowel in het horizontale als in het vertikale vlak schuin verlo pende assen (Schraglenkerachsen), waardoor een grotere koersvastheid en daardoor een betere wegligging wordt verkre gen. De Duitse as- en remconstructeur Hahn is aan de markt met een nieuwe constructie, bestaande uit een "Schraglenkerachse", ge combineerd met een zich tussen de beide wielen bevindende torsiestaaf. Hierdoor wordt het overhellen van de caravan in bochten en op slechte wegen tegengegaan. Hoewel ook dit nieuwe systeem nog niet in de praktijk wordt toegepast vormt het een aanwijzing van de richting waarin de caravantechniek zich beweegt. Tandem-assen komen bij de grotere caravans zo veelvuldig voor, dat ze nauwelijks meer opvallen. Zelfs de vouwcaravan Marina van de Franse fabriek Raclet is met een tandem-as uitgerust, hetgeen een primeur is. Tweelingwielen, al enige jaren op caravans in gebruik, maken geen grote opgang. Evenals tandem-assen maken zij een groter draagvermogen mogelijk bij banden van kleine diameter, maar zij missen de stabiliserende werking van de tandem-as. Wel laat een caravan met tweelingwielen'zich gemakkelijker met de hand in bochten verplaatsen dan een tandem-asser. Het is met name de stabiliteit van de combinatie, in horizontale en in vertikale richting, die te beinvloeden valt via accessoires aan de auto. Voor een versteviging van de achtervering zijn tal van mogelijkheden: Stuggere schokbrekers, gasgevulde schokbrekers met progres sieve werking, een of twee extra schokbrekers met zware veren en zelfs - een accessoire dat uit Zweden komt - schokbrekers die via een vanuit de auto te bedienen compressor op iedere ge wenste mate van "inveerbaarheid" gebracht kunnen worden. Sommige auto's (die uitgerust zijn met een zichzelf regulerend veersysteem) hebben dit alles niet nodig. Die versteviging van de achtervering - nodig om het doorzakken na aankoppeling van de caravan te voorkomen - kan ook worden bereikt door in (schroefveren) of op (bladveren) de vering kunststof-ballen te brengen die (soms ook met een instrumentje via het dashboard) op de gewenste spanning worden gebracht. Stabilisatoren Het aantal stabilisatoren neemt nog steeds toe. Het grote, geva rieerde aanbod is een gevolg van de nog altijd groter wordende afmetingen van toercaravans, waardoor de wind er meer vat op heeft en ^lingerneigingen kunnen optreden welke door stabili satoren worden tegengegaan of voorkomen. De werking van de oplooprem mag door de stabilisator niet ongunstig worden beïnvloed. Al jarenlang werken tal van technici aan systemen om een combinatie van auto aanhanger te stabiliseren via ingrepen aan het kritiekste punt, de koppeling van beide. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft zich daar vorig seizoen met de vele haar te dienste staande middelen en technieken mee bezig ge houden en dat heeft geresulteerd in een keuringsmerk dat de koper kan vertrouwen. Daarom moeten stabilisatoren in Ne derland van een door de Rijksdienst voor het Wegverkeer goedgekeurd type zijn. Door bij aankoop te vragen naar het nummer van de Rijksgoedkeuring voorkomt men moeilijkhe den. Een stabilisator dempt kleine bewegingen die de weg volgen achteras-caravan-achteras, maar haalt de oorzaken niet weg. Dat betekent dat een stabilisator comfortabeler rijden mogelijk maakt, maar geen vrijbrief geeft voor het rijden met veel hogere snelheden. Een stabilisator is een accessoire waar velen gelukkig mee zijn, mits ze de mogelijkheden ervan niet overschatten! Gewichtsbesparing Door gebruik te maken van een nieuw soort chassis werd bij een aantal merken gewichtsbesparing verkregen. Bij deze gewoon lijk geschroefde chassis bezitten de in de lengte-richting verlo pende chassisbalken een wigvormig, breed uitlopend lijf waarin ten behoeve van gewichtsbesparing gaten zijn aangebracht. Deze profielbalken zijn zowel lichter als sterker dan de gebrui kelijke chassisbalken. Zij worden danook hoe langer hoe meer toegepast. Het gebruik van een aluminium chassis, verleden jaar reeds hier en daar te zien, heeft zich niet doorgezet. De hogere materiaal- en verwerkingskosten wegen blijkbaar niet op tegen de verkregen gewichtsbesparing. Toch een ontwikkeling welke aandacht verdient, al is de tijd er blijkbaar nog niet rijp voor. De opbouw Dubbele ramen en dakluiken worden nu ook in toenemende mate op Britse en Franse caravans aangetroffen. Gewoon glas wordt met het oog op de verkeersveiligheid vervangen door veiligheidsglas of door ramen van kunststof. Er worden kunst stofsoorten ontwikkeld met een harder oppervlak dat beter be stand is tegen de krassen veroorzakende inwerking van zand en andere scherpe deeltjes. Overigens is bij ramen en dakluiken dikwijls sprake van de leek niet opvallende verbeteringen die niettemin van groot belang zijn voor het comfort en het woon genot. Verwarming, isolatie, ventilatie de isolatie en de ventilatie Aan de verwarming' wordt door de caravanfabrikanten meer aandacht besteed nadat bij vergelijkende proeven was gebleken dat verscheidene merken in dit opzicht verbeterd kunnen wor den, al was het alleen maar ter besparing van brandstof en energie. Het gebruik van polyurethaan als isolatie neemt toe. Het heeft een groter isolerend vermogen dan andere in de ca ravanbranche gebruikte isolatiematerialen. De sandwichbouw- wijze, waarbij buitenwand, isolatie en binnenbetimmering zon der geraamte tot een zelfdragende eenheid met elkaar zijn ver lij md vermijdt koudebruggen en levert bovendien gewichtsbes paring op. Bij dit systeem geen golvende beplating maar een strakke buitenwand. Wel moet worden opgemerkt dat een me talen of houten geraamde voordelen heeft met betrekking tot het aan de wand bevestigen van meubels en kasten en het achteraf aanbrengen van eigen voorzieningen. Vouwcaravans Bij de vouwcaravans een opvallend groot aantal merken met dubbele, scharnierende vaste wanden. De vouwcaravan ver heugt zich in Nederland in een zo groeiende belangstelling dat ook fabrikanten van toercarayans met vaste opbouw, zoals Sterckeman en Kip' een vouwcaravan aan hun assortiment hebben toegevoegd. Omgekeerd ziet men dat een vouwwagen fabrikant aan zijn.modellenreeks een caravan met vaste opbouw toevoegt. Het prijsniveau is gemiddeld met iets meer dan 4% gestegen. Tegenover enkele prijsverlagingen, die doorgaans verband houden met een gewijzigde uitvoering staan verhogingen die 10 of meer procent kunnen bedragen. Van de toercaravans met vaste opbouw kost 37% van de modellen thans minder dan .10.000,— Een jaar geleden bedroeg dit percentage 40% en twee jaar geleden 50%. Ruim 37% valt in de prijsklasse van .10.000,— tot 15.000,- In 1976 was dit percentage 34. Een kwart van het totale aanbod van toerwagens kost meer dan .15.000,— De laagstgeprijsde toercaravan op de tentoonstel ling is dè Adria 300 L van .3.995,- (stand 54). Prijzen tent- en vouwwagens In deze categorie moet onderscheid worden gemaakt tussen de vouwwagens waarvan de opbouw geheel of gedeeltelijk uit tentdoek bestaat en de vouwwagens met scharnierende, vaste wanden. De prijzen van de tot de laatste groep behorende vouwwagens zijn meestal aanzienlijk hoger dan die van de tentwagens. De gemiddelde prijs van een vouwwagen bedraagt momenteel .5.040,— De laagstgeprijsde vouwwagen op de expositie is vermoedelijk de Experton Cadix van .2.275,— (stand 66). Er is keuze uit 120 modellen en 31 fabrikaten, waar onder 13 Franse. Stacaravans (281 exposanten) Prijsklasse aan- in tal 8 - 9.000 9-10.000 3 10-11.000 4 11-12.000 8 12-13.000 12 13-14.000 20 14-15.000 26 15-16.000 21 16-17.000 16 17-18.000 15 18-19.000 13 19 - 20.000 11 20 - 25.000 29 boven de 25.000 103 281 Uit het prijsoverzicht blijkt duidelijk dat er twee categorieën stacaravans bestaan: een populair geprijsde groep met prijzen tussen negen- en twintigduizend gulden (63% van het totale aanbod) en een belangrijke groep (bijna 37%) met prijzen boven .25.000,— In de eerste groep bevinden zich veel Engelse stacaravans. De tweede groep omvat voornamelijk Nederlandse fabrikaten. De gemiddelde prijs van de populair geprijsde sta- Stacaravans Geen opvallende technische ontwikkelingen maar een streven naar betere kwaliteit en meer comfort. Veel nieuwe interieurin delingen en verscheidene nieuwe fabrikaten. Accessoires en toebehoren Ook bij accessoires en caravantoebehoren als kachels, koelkas ten, geisers' airconditioning en stroom- en watervoorziening een voortschrijdende techniek, welke in belangrijke mate bijdraagt tot verhoogd comfort en mede daardoor tot een groeiende po pulariteit van vouwcaravans, tentwagens, toercaravans, staca ravans en kampeerauto's. Hét succesaccessoire van afgelopen seizoen is de dakspoiler voor een caravan trekkende auto. Mede vanwege de redelijke prijs .125,— en het "professionele" aanzicht van deze spoiler, schaften vele toercaravanners zich dit accessoire aan. Intussen zijn zeer veel proeven genomen met deze vinding en is bewezen dat inderdaad geringer benzineverbruik en hogere kruissnelheid gewonnen kunnen worden met de spoiler, mits zorgvuldig ge plaatst zodanig dat de klep op het autodak ook inderdaad de rijwind over het dak van de getrokken caravan geleidt. Bij sommige auto's en bij sommige caravans of combinaties van beiden haalt een spoiler echter weinig uit. Ook bij aankoop van dit accessoire wordt van de eigenaar enig inzicht in techniek en mechanica verwacht. Hetgeen wederom bewijst dat comforta bel, veilig, zuinig en zo mogelijk redelijk snel rijden met een combinatie een typische "sport" is waaraan menigeen een mo tief ontleent om te caravannen. caravans ligt tussen de .14.000,— en .15.000,— De laagst geprijsde stacaravan is blijkens de van exposanten ontvangen opgaven het model Sunseeker 701 van .9.250,— stand 34. Kampeerauto's Dit jaar zijn op 25 stands kampeerauto's te zien, hetgeen dui delijk aantoont dat de kampeerauto zich in een groeiende be langstelling mag verheugen. Kampeerauto's die door een on dernemer zijn vervaardigd zijn in Nederland ontworpen aan een bijzondere verbruiksbelasting van 17 Vi Over het totaal wordt bovendien nog 18% BTW geheven. Dit maakt het prijsniveau van kampeerauto's in ons land belangrijk hoger dan b.v. Enge land en Duitsland, waar een dergelijke dubbele belastingheffing niet bestaat. De prijzen van kampeerauto's inklusief vast inge bouwde dan wel uitneembare inventaris variëren van .17.500,— (Spacemaker Amigo, stand 89) tot .188.790,— (Sportscoach 2900, stand 80). De grote prijsvariatie' is een gevolg van het feit dat het aanbod zowel bestaat uit, als kampeerauto ingerichte personen- of klei ne bestelwagens, als uit kostbare, speciaal voor het maken van langdurige reizen gebouwde uilt kampeerauto's van grote af metingen. Ter informatie: 2% van het aanbod kost minder dan .20.000.- 19% tussen .20.000,- en .30.000,- 40% tus sen .30.000,— en .40.000,— 33% tussen .40.000,— en 100.000,— en 6% meer dan .100.000,— Vorig jaar stond de Caravan RAI al in het teken van de Mit sende, naar pure vrijheid ruikende "campers", ook wel "kam- peerbussen" genoemd of "motorcaravans". Door de geweldige mobiliteit van deze, vaak zeer luxe uitgeruste wagens, werd een groeiend marktaandeel voorspeld. Echter de hoge aanschafprijs zette kennelijk een rem op die ontwikkeling. Dat heeft hier en daar nogal wat reakties los gemaakt, zo in de geest van: "Dat wordt hier in Nederland nooit wat. Dat is wel leuk voor Ameri ka, maar de Nederlander heeft daar het geld bepaald niet voor over." Ben Verschoor, adjunkt-direkteur van Tabbert Nederland, is het daar beslist niet mee eens. Hij zegt: "De campers blijken juist bijzonder tot de verbeelding van het publiek te spreken. Nu al weet ik zeker dat de belangstelling ervoor ook op de komende Caravan RAI weer bijzonder groot zal zijn. Men hikt alleen nog wat tegen die prijs aan. Bijv. 60.000 gulden voor een dergelijke wagen is ook niet niks. Maar zo mag je zo'n camper ook niet bekijken. Eerlijker zou zijn om de prijs voor dat brok vrijheid te vergelijken met de prijs van een andere grote vrijheidsillusie, de boot. Dan blijkt dat je voor .60.000,— op het water niks bijzonders koopt, maar op de Caravan RAI het mooiste van het mooiste op het gebied van "motorhomes" kan krijgen. Hij blijft dan ook heilig in de toekomst van de kampeerbus geloven!" Bagagewagens Er zijn bij de exposanten 51 modellen bagage-aanhangers ver krijgbaar, in prijs variërend van .595,— tot 1.590,— De afmetingen, het draagvermogen, de al of niet aanwezigheid van een rem en de uitvoering van de laadbak (open, gesloten, ver hoogd, met huif of deksel) zijn prijsbepalende faktoren. Het prijsgemiddelde van 51 modellen bedraagt momenteel .934,- De laagstgeprijsde bagagewagen .595,— in de door de exposanten verstrekte opgaven is de Tuckaway 250 (stand 92). Pick-nick onderweg gaat heel eenvoudig met deze RACLET vouwwagen, waarmee in een hand omdraai een complete keuken tevoorschijn kan worden getoverd. Eenmaal op de plaats van bestemming heeft deze keuken zijn vaste plaats en funktie in de voortent. Deze vouwwagen van Frans Witte te Houten (bij Utrecht) is het type BEL-AIR en kost compleet met voortent, keuken, binnententen, matrassen etc. 4.590,— 12

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 12