De Caravan- Begrip en Onbegrip
T0ERCARAVAN OP LANGE REIZEN
T
H,
D,
.Wetenswaardigheden
Caravan RAI 77
Er heerst over de aanschaf en het gebruik van de caravan naast begrip ook onbegrip! Aldus de voorzitter van de
Stichting Nederlandse Kampeerraad de heer E.A. Schüttenhelm in zijn inleiding tijdens de persconferentie die ter
gelegenheid van komende Caravan RAI '77 werd gehouden.
De Kampeerraad is een particuliere stichting 30 jaar geleden opgericht gevestigd te Amersfoort die tot doel heeft het
kamperen te bevorderen en te beschermen in overeenstemming met de maatschappelijke ontwikkelingen. De Raad werkt
mede aan de coördinatie van het overheidsbeleid en dat van de particuliere organisaties op het terrein van de open-
luchtrekreatie en met name de verblijfsrekreatie.
Haar belangrijke taak is het uitbrengen van adviezen aan de overheid op rijks- en provinciaal niveau en aan de
gemeentebesturen. De Kampeerraad streeft naar het op peil houden en verbeteren van de kampeerplaatsen o.m. door het
aanbevelen van normen met betrekking tot de inrichting, de accommodatie en het beheer en is nauw betrokken bij de
ontwikkeling van het beleid t.a.v. het kamperen. De Kampeerraad is een organisatie met een goed geoutilleerde
buitendienst die haar werk in stilte doet en weinig aan de weg timmert. Het grote publiek kent haar nauwelijks, de
gemeentelijke overheden, de provincie, het rijk en de ondernemers des te beter;
e heer Schüttenhelm stelde dat;
het Nederlandse publiek veel begrip heeft voor de caravan
getuige het groeiend caravan-bezit en de toenemende be
langstelling voor een caravan tentoonstelling,
de rijks-, provinciale en gemeentelijke overheid veel begrip
heeft, door de omstandigheden te scheppen, en de gunstige
voorwaarden aan te bieden door Kampeerwet en gemeen
telijke kampeerverordening.
er veel begrip is, bij de ondernemers, de kampeerbedrijven
om voortdurend zich te beijveren, de accomödatie, de faci
liteiten en de aankleding van de kampeerterreinen te verbe
teren, om een zo gunstig mogelijk klimaat te scheppen voor
een goede besteding van de vrije tijd buiten.
och heerst er ook onbegrip.
De caravan zou duur zijn.
Ja inderdaad, wanneer je hem zelden gebruikt. Veelvuldig ge
bruik maakt hem tot de goedkoopste behuizing, mede doordat
de caravan bij goed onderhoud jarenlang meegaat.
Een goede caravan zou moeilijk te kiezen zijn.
Als wordt bedoeld dat men zo moeilijk een caravan kan vinden
voor het gebruik dat men ervan wil maken dan zit daar een kern
van waarheid in. In de eerste plaats heeft de potentiële koper
tevoren in een aantal gevallen geen duid.elijk idee welk gebruik
hij in de toekomst van zijn caravan zal maken. Immers van het
gebruik van de caravan hangt het af welke voorzieningen de te
kopen caravan moet hebben, b.v. isolering, verwarming, ruimte.
De exposanten op een caravan RAI geven zich uiteraard de
moeite de potentiële koper zo volledig mogelijk in te lichten.
T entoonstellingsdagen
Zaterdag 10 t/m zondag 18 de
cember
openingstijden werkdagen 10.00 - 17.00 uur en
19.00 -22.00 uur
zaterdagen en
zondagen 10.00 - 17.00 uur.
toegangsprijs 6,—
m
expositie in alle hallen van het RA I-gebouw
- netto-oppervlakte stands ruim
30.000 m2 - 36 stands met toerca-
ravans, 26 met stacaravans, 22 met
vouwwagens, 25 met 90 modellen
motorcaravans, 9 met bagageaan
hangwagens, 40 met onderdelen en
accessoires en 31 informatiestands
op het gebied van caravanning,
kamperen en toerisme - Het aantal
exposanten is dit jaar 165 (.1976 -
141).
Hoe komt U er? per auto - uit richting Utrecht - di-
rekt na passeren brug over de Am-
stel links af. U bevindt zich dan op
de Kennedylaan die bij de RA I op
het Europaplein uitkomt. De par
keerterreinen zijn momenteel be
perkt en moeilijker bereikbaar dan
anders in verband met de onlangs
aangevangen werkzaamheden aan
de ondergrondse parkeergarage en
uitbreiding van het RA I complex.
Oranje volgen!
per trein - koop op het station een
TT (trein/toegang) biljet: Geeft
reduktierecht op een treinretour
Amsterdam, een dagkaart Am
sterdamse bussen/trams en toe
gang tot Caravan RAI. Vanaf
C. Station - lijn 4.
Voor algemene voorlichting over het gebruik van dit kampeer
middel kan de adspirant-koper zich verdiepen in allerlei publi-
katies. (250 caravantips - Elsevier; Caravan revue - Interdijk;
Caravan informatie - RAI - afdeling caravans; diverse ANWB
uitgaven.) Een paar onderdelen van die voorlichting zijn: het
gebruik/-mogelijkheden, het gewicht in relatie tot de trekkracht
van de auto, het onderhoud, de verzekering, de verwarming, de
ontluchting, wat neem ik mee en vooral niet mee, de beveiliging
tegen brand en kortsluiting, wat voor beddegoed, wat voor kle
ding, hygiëne in en rond de caravan en het rijden met een
caravan.
De caravan is een gevaar voor en belemmering in het verkeer en
met een caravan rijden is zo moeilijk
Eenzelfde opmerking kan men maken over de auto. Een goede
automobilist rijdt goed. Hij kent de mogelijkheden en onmoge
lijkheden van zijn voertuig en hemzelf en hij heeft een oplei
ding. Met een caravan goed rijden leer je snel. Na enige oefe
ning vergeet je haast dat hij achter je wagen hangt. Voorzichtig
beginnen en rustig rijden is een goede opleiding voor de cara
vanchauffeur. Er zijn trouwens twee opleidingsmogelijkheden
voor aankomende caravanchauffeurs die aan zichzelf twijfelen:
ANWB en Ned. Caravan Club. Gebleken is dat de goede cara
vanrijder, bij een goede verhouding trekkracht auto - gewicht
geladen caravan het verkeer niet belemmert.
Er is nog onbegrip over de mogelijkheid, die de caravan buiten
het rekreatieve gebruik biedt.
Gedacht wordt hierbij aan de mogelijkheid de caravan op eigen
grond aanpalend aan het huis neer te zetten, waardoor hij b.v.
buiten het kamperen gebruikt kan worden als studeerruimte,
logeermogelijkheid voor gasten. De huidige wetgeving laat dit
echter niet altijd en overal toe.
Auto en Caravan
.et Nederlandse autopark, dat op 1 augustus 1976 bestond
uit 3,8 miljoen eenheden (is 274 per 1.000 Nederlanders) breidt
zieh, ondanks de maatregelen van overheidswege, die het
openbaar vervoer trachten te bevorderen, voortdurend uit, dus
ook het aantal caravans. Teveel wordt eraan voorbijgegaan dat
de auto niet alleen maar een funktie vervult in het woon-werk-
verkeer of in de uitoefening van het beroep, maar dat de auto een
onmiskenbaar familiaal vrijetijdsinstrument is dat eigenlijk voor
ieder gezin onmisbaar is. Immers de auto biedt niet alleen ruimte
voor de gezinsleden om de vrije tijd b.v. in de avond te besteden,
maar geeft met name in de weekends en de steeds in aantal
toenemende lange weekends de gelegenheid gezinsleden en hun
bagage te vervoeren en schept daardoor mogelijkheden van het
buiten zijn te profiteren. In dat geval neemt de auto kampeer
middelen mee als tent of caravan. De auto biedt daarbij een
relatief goedkoop rekreatievervoer! Voor de vakantie geldt dit in
versterkte mate. De man met de kleine beurs kan er nu op uit,
zelfs vèr op uit. Tegen die achtergrond van het toenemende
familiaal gebruik van de auto, moet de auto blijven, zal het
autogebruik toenemen en blijft de auto, ja moet hij betaalbaar
blijven.
Wel zal naar mijn inzicht de ontwikkeling zo zijn' dat steeds
meer gebruik gemaakt zal worden van de zuinige auto, derhalve
zal ook de caravan lichter in gewicht moeten zijn, maar daarom
niet minder gerieflijk.
P er traditie worden aanschaf en bezit van een caravan vaak gemotiveerd uit overwegingen van zuinigheid en vrijheids
liefde, trouwens twee typische Nederlandse deugden. Het zuinigheidsverhaal gaat echter niet op voor enkele tiendui
zenden Nederlandse gezinnen. Voor dezen is de toercaravan drie a vier weken per jaar een vakantiemiddel dat tegelij
kertijd werkt als een doel op zich. De jaarlijkse trektocht met de caravan wordt als een ontspannend avontuur ervaren.
Deze trekkers over verre afstanden, die niet schromen per vakantie vier tot vijfduizend kilometer af te leggen, komt men
in haast ongeloofwaardige aantallen tegen op de Franse, Duitse, Belgische, Oostenrijkse, Italiaanse en nog verdere
autowegen. Vooral aan het begin en het einde van de schoolvakanties neemt men ze alom waar. Op de Duitse en Franse
autobanen leken de Nederlanders met een caravan op sleeptouw bepaalde weekeinden in juni en juli zelfs talrijker
aanwezig dan elke andere nationaliteit.
O m vergissingen te voorkomen: Het is niet die groep oudere
mensen die tijd genoeg hebben en voldoende ondernemingslust
om met de caravan vele welden per jaar in rustig tempo aan
"microtoerisme" in vreemde landen te doen. Nee, hier is een
groep huisvaders met tenminste meelevende, zoniet minstens zo
enthousiaste echtgenotes en met kinderen in de leerplichtige
leeftijd bezig aan een jaarlijkse partij "uitkuren" waarin de
caravan een belangrijke rol speelt.
Uiteraard nemen zij de caravan mee als rijdend vakantiehuis.
Men slaapt er onderweg in. Er is dan geen tijd voor het uitge
breid opzetten van voortenten, het rangschikken van huisraad
e.d. Eenmaal op de plaats van bestemming (want dit soort reizen
kent een "keerpunt" waar men tien dagen tot twee weken uit
blaast) worden de caravan en de inrichting daarvan ook lang
niet zo intensief gebruikt als door voornoemde groep oudere
toeristen. De kinderen, eigen tentje, komen nauwelijks binnen.
Op die plaats van bestemming zoeken deze vakantiegangers bij
voorkeur een camping met zwembad, douches, toiletten en
kampwinkel annex restaurant. "Echte kampeerders" zijn het
zeker niet in de zin van primus en luchtbed. Hun kookappara-
tuur is zeer modern, hun luchtbed is al lang vervangen door een
dunne oprolbare matras en als ze geen zin hebben om te koken
gaan ze uit eten. Dat zij de caravan gebruiken heeft veel te
maken met hun zucht naar vrijheid, hun afkeer van de discipline
die een hotel of pension meebrengt en van de gebondenheid die
andere verblijfsmogelijkheden nu eenmaal inhouden.
e heen- en terugreis die zij maken wint aan avontuur door
het feit dat ze een caravan meenemen. Zij hebben ervaren dat
het maken van reizen met een niet-trekkende auto eigenlijk
precies hetzelfde is als de dagelijkse woon-werk-rit danwel de
zakenrit in Nederland. Files, haast, verplichte rijafstanden. De
caravan op sleeptouw garandeert hen dat zij onderweg, mochten
ze er geen zin meer in hebben danwel juist veel trek, kunnen
stoppen naar believen. Met name op doorreis door Frankrijk en
Spanje, waar de parkeerplaatsen bij dé grote benzine-stations
alle faciliteiten geven voor overnachtende caravanners en zulks
zelfs geheel gratis, is dan een groot goed.
Het trekken van een (vaak behoorlijk grote) toercaravan over
lange afstanden is een zaak van stuurmanskunst. Enige kennis
van techniek is vereist. De bestuurder moet de omstandigheden
van weg en het klimaat en weer veel meer in zijn beoordeling
betrekken dan bij een "losse" auto nodig is. De ervaring leert,
dat velen daar zo van genieten, dat zij heen- en terugreis kon-
strueren langs de kleinere wegen. Een van de direkt opeisbare
beloningen is het feit dat stuurman en passagiers dankzij het
lagere tempo van een auto caravan veel meer zien onderweg.
Favoriete routes van deze categorie toercaravanners zijn:
Noord-Duitsland-Noorwegen; Duitsland-Oost Europa; Duits-
land-Oostenrijk-Joegoslavië; Duitsland-Zwitserland-Italië;
België-Frankrijk-Spanje of Portugal. Hun auto is er meestal een
van minstens anderhalve liter, hun toercaravan is meestal min
stens 3.80 m lang, hun kindertal twee tot drie in leeftijden van
zes tot zestien jaar. Dit soort reizen vergt echter alleen al aan
benzine een knap bedrag; kosten die door de lagere bedrijfs
kosten veeal niet geheel worden goedgemaakt.
11