De Caravan- Begrip en Onbegrip T0ERCARAVAN OP LANGE REIZEN T H, D, .Wetenswaardigheden Caravan RAI 77 Er heerst over de aanschaf en het gebruik van de caravan naast begrip ook onbegrip! Aldus de voorzitter van de Stichting Nederlandse Kampeerraad de heer E.A. Schüttenhelm in zijn inleiding tijdens de persconferentie die ter gelegenheid van komende Caravan RAI '77 werd gehouden. De Kampeerraad is een particuliere stichting 30 jaar geleden opgericht gevestigd te Amersfoort die tot doel heeft het kamperen te bevorderen en te beschermen in overeenstemming met de maatschappelijke ontwikkelingen. De Raad werkt mede aan de coördinatie van het overheidsbeleid en dat van de particuliere organisaties op het terrein van de open- luchtrekreatie en met name de verblijfsrekreatie. Haar belangrijke taak is het uitbrengen van adviezen aan de overheid op rijks- en provinciaal niveau en aan de gemeentebesturen. De Kampeerraad streeft naar het op peil houden en verbeteren van de kampeerplaatsen o.m. door het aanbevelen van normen met betrekking tot de inrichting, de accommodatie en het beheer en is nauw betrokken bij de ontwikkeling van het beleid t.a.v. het kamperen. De Kampeerraad is een organisatie met een goed geoutilleerde buitendienst die haar werk in stilte doet en weinig aan de weg timmert. Het grote publiek kent haar nauwelijks, de gemeentelijke overheden, de provincie, het rijk en de ondernemers des te beter; e heer Schüttenhelm stelde dat; het Nederlandse publiek veel begrip heeft voor de caravan getuige het groeiend caravan-bezit en de toenemende be langstelling voor een caravan tentoonstelling, de rijks-, provinciale en gemeentelijke overheid veel begrip heeft, door de omstandigheden te scheppen, en de gunstige voorwaarden aan te bieden door Kampeerwet en gemeen telijke kampeerverordening. er veel begrip is, bij de ondernemers, de kampeerbedrijven om voortdurend zich te beijveren, de accomödatie, de faci liteiten en de aankleding van de kampeerterreinen te verbe teren, om een zo gunstig mogelijk klimaat te scheppen voor een goede besteding van de vrije tijd buiten. och heerst er ook onbegrip. De caravan zou duur zijn. Ja inderdaad, wanneer je hem zelden gebruikt. Veelvuldig ge bruik maakt hem tot de goedkoopste behuizing, mede doordat de caravan bij goed onderhoud jarenlang meegaat. Een goede caravan zou moeilijk te kiezen zijn. Als wordt bedoeld dat men zo moeilijk een caravan kan vinden voor het gebruik dat men ervan wil maken dan zit daar een kern van waarheid in. In de eerste plaats heeft de potentiële koper tevoren in een aantal gevallen geen duid.elijk idee welk gebruik hij in de toekomst van zijn caravan zal maken. Immers van het gebruik van de caravan hangt het af welke voorzieningen de te kopen caravan moet hebben, b.v. isolering, verwarming, ruimte. De exposanten op een caravan RAI geven zich uiteraard de moeite de potentiële koper zo volledig mogelijk in te lichten. T entoonstellingsdagen Zaterdag 10 t/m zondag 18 de cember openingstijden werkdagen 10.00 - 17.00 uur en 19.00 -22.00 uur zaterdagen en zondagen 10.00 - 17.00 uur. toegangsprijs 6,— m expositie in alle hallen van het RA I-gebouw - netto-oppervlakte stands ruim 30.000 m2 - 36 stands met toerca- ravans, 26 met stacaravans, 22 met vouwwagens, 25 met 90 modellen motorcaravans, 9 met bagageaan hangwagens, 40 met onderdelen en accessoires en 31 informatiestands op het gebied van caravanning, kamperen en toerisme - Het aantal exposanten is dit jaar 165 (.1976 - 141). Hoe komt U er? per auto - uit richting Utrecht - di- rekt na passeren brug over de Am- stel links af. U bevindt zich dan op de Kennedylaan die bij de RA I op het Europaplein uitkomt. De par keerterreinen zijn momenteel be perkt en moeilijker bereikbaar dan anders in verband met de onlangs aangevangen werkzaamheden aan de ondergrondse parkeergarage en uitbreiding van het RA I complex. Oranje volgen! per trein - koop op het station een TT (trein/toegang) biljet: Geeft reduktierecht op een treinretour Amsterdam, een dagkaart Am sterdamse bussen/trams en toe gang tot Caravan RAI. Vanaf C. Station - lijn 4. Voor algemene voorlichting over het gebruik van dit kampeer middel kan de adspirant-koper zich verdiepen in allerlei publi- katies. (250 caravantips - Elsevier; Caravan revue - Interdijk; Caravan informatie - RAI - afdeling caravans; diverse ANWB uitgaven.) Een paar onderdelen van die voorlichting zijn: het gebruik/-mogelijkheden, het gewicht in relatie tot de trekkracht van de auto, het onderhoud, de verzekering, de verwarming, de ontluchting, wat neem ik mee en vooral niet mee, de beveiliging tegen brand en kortsluiting, wat voor beddegoed, wat voor kle ding, hygiëne in en rond de caravan en het rijden met een caravan. De caravan is een gevaar voor en belemmering in het verkeer en met een caravan rijden is zo moeilijk Eenzelfde opmerking kan men maken over de auto. Een goede automobilist rijdt goed. Hij kent de mogelijkheden en onmoge lijkheden van zijn voertuig en hemzelf en hij heeft een oplei ding. Met een caravan goed rijden leer je snel. Na enige oefe ning vergeet je haast dat hij achter je wagen hangt. Voorzichtig beginnen en rustig rijden is een goede opleiding voor de cara vanchauffeur. Er zijn trouwens twee opleidingsmogelijkheden voor aankomende caravanchauffeurs die aan zichzelf twijfelen: ANWB en Ned. Caravan Club. Gebleken is dat de goede cara vanrijder, bij een goede verhouding trekkracht auto - gewicht geladen caravan het verkeer niet belemmert. Er is nog onbegrip over de mogelijkheid, die de caravan buiten het rekreatieve gebruik biedt. Gedacht wordt hierbij aan de mogelijkheid de caravan op eigen grond aanpalend aan het huis neer te zetten, waardoor hij b.v. buiten het kamperen gebruikt kan worden als studeerruimte, logeermogelijkheid voor gasten. De huidige wetgeving laat dit echter niet altijd en overal toe. Auto en Caravan .et Nederlandse autopark, dat op 1 augustus 1976 bestond uit 3,8 miljoen eenheden (is 274 per 1.000 Nederlanders) breidt zieh, ondanks de maatregelen van overheidswege, die het openbaar vervoer trachten te bevorderen, voortdurend uit, dus ook het aantal caravans. Teveel wordt eraan voorbijgegaan dat de auto niet alleen maar een funktie vervult in het woon-werk- verkeer of in de uitoefening van het beroep, maar dat de auto een onmiskenbaar familiaal vrijetijdsinstrument is dat eigenlijk voor ieder gezin onmisbaar is. Immers de auto biedt niet alleen ruimte voor de gezinsleden om de vrije tijd b.v. in de avond te besteden, maar geeft met name in de weekends en de steeds in aantal toenemende lange weekends de gelegenheid gezinsleden en hun bagage te vervoeren en schept daardoor mogelijkheden van het buiten zijn te profiteren. In dat geval neemt de auto kampeer middelen mee als tent of caravan. De auto biedt daarbij een relatief goedkoop rekreatievervoer! Voor de vakantie geldt dit in versterkte mate. De man met de kleine beurs kan er nu op uit, zelfs vèr op uit. Tegen die achtergrond van het toenemende familiaal gebruik van de auto, moet de auto blijven, zal het autogebruik toenemen en blijft de auto, ja moet hij betaalbaar blijven. Wel zal naar mijn inzicht de ontwikkeling zo zijn' dat steeds meer gebruik gemaakt zal worden van de zuinige auto, derhalve zal ook de caravan lichter in gewicht moeten zijn, maar daarom niet minder gerieflijk. P er traditie worden aanschaf en bezit van een caravan vaak gemotiveerd uit overwegingen van zuinigheid en vrijheids liefde, trouwens twee typische Nederlandse deugden. Het zuinigheidsverhaal gaat echter niet op voor enkele tiendui zenden Nederlandse gezinnen. Voor dezen is de toercaravan drie a vier weken per jaar een vakantiemiddel dat tegelij kertijd werkt als een doel op zich. De jaarlijkse trektocht met de caravan wordt als een ontspannend avontuur ervaren. Deze trekkers over verre afstanden, die niet schromen per vakantie vier tot vijfduizend kilometer af te leggen, komt men in haast ongeloofwaardige aantallen tegen op de Franse, Duitse, Belgische, Oostenrijkse, Italiaanse en nog verdere autowegen. Vooral aan het begin en het einde van de schoolvakanties neemt men ze alom waar. Op de Duitse en Franse autobanen leken de Nederlanders met een caravan op sleeptouw bepaalde weekeinden in juni en juli zelfs talrijker aanwezig dan elke andere nationaliteit. O m vergissingen te voorkomen: Het is niet die groep oudere mensen die tijd genoeg hebben en voldoende ondernemingslust om met de caravan vele welden per jaar in rustig tempo aan "microtoerisme" in vreemde landen te doen. Nee, hier is een groep huisvaders met tenminste meelevende, zoniet minstens zo enthousiaste echtgenotes en met kinderen in de leerplichtige leeftijd bezig aan een jaarlijkse partij "uitkuren" waarin de caravan een belangrijke rol speelt. Uiteraard nemen zij de caravan mee als rijdend vakantiehuis. Men slaapt er onderweg in. Er is dan geen tijd voor het uitge breid opzetten van voortenten, het rangschikken van huisraad e.d. Eenmaal op de plaats van bestemming (want dit soort reizen kent een "keerpunt" waar men tien dagen tot twee weken uit blaast) worden de caravan en de inrichting daarvan ook lang niet zo intensief gebruikt als door voornoemde groep oudere toeristen. De kinderen, eigen tentje, komen nauwelijks binnen. Op die plaats van bestemming zoeken deze vakantiegangers bij voorkeur een camping met zwembad, douches, toiletten en kampwinkel annex restaurant. "Echte kampeerders" zijn het zeker niet in de zin van primus en luchtbed. Hun kookappara- tuur is zeer modern, hun luchtbed is al lang vervangen door een dunne oprolbare matras en als ze geen zin hebben om te koken gaan ze uit eten. Dat zij de caravan gebruiken heeft veel te maken met hun zucht naar vrijheid, hun afkeer van de discipline die een hotel of pension meebrengt en van de gebondenheid die andere verblijfsmogelijkheden nu eenmaal inhouden. e heen- en terugreis die zij maken wint aan avontuur door het feit dat ze een caravan meenemen. Zij hebben ervaren dat het maken van reizen met een niet-trekkende auto eigenlijk precies hetzelfde is als de dagelijkse woon-werk-rit danwel de zakenrit in Nederland. Files, haast, verplichte rijafstanden. De caravan op sleeptouw garandeert hen dat zij onderweg, mochten ze er geen zin meer in hebben danwel juist veel trek, kunnen stoppen naar believen. Met name op doorreis door Frankrijk en Spanje, waar de parkeerplaatsen bij dé grote benzine-stations alle faciliteiten geven voor overnachtende caravanners en zulks zelfs geheel gratis, is dan een groot goed. Het trekken van een (vaak behoorlijk grote) toercaravan over lange afstanden is een zaak van stuurmanskunst. Enige kennis van techniek is vereist. De bestuurder moet de omstandigheden van weg en het klimaat en weer veel meer in zijn beoordeling betrekken dan bij een "losse" auto nodig is. De ervaring leert, dat velen daar zo van genieten, dat zij heen- en terugreis kon- strueren langs de kleinere wegen. Een van de direkt opeisbare beloningen is het feit dat stuurman en passagiers dankzij het lagere tempo van een auto caravan veel meer zien onderweg. Favoriete routes van deze categorie toercaravanners zijn: Noord-Duitsland-Noorwegen; Duitsland-Oost Europa; Duits- land-Oostenrijk-Joegoslavië; Duitsland-Zwitserland-Italië; België-Frankrijk-Spanje of Portugal. Hun auto is er meestal een van minstens anderhalve liter, hun toercaravan is meestal min stens 3.80 m lang, hun kindertal twee tot drie in leeftijden van zes tot zestien jaar. Dit soort reizen vergt echter alleen al aan benzine een knap bedrag; kosten die door de lagere bedrijfs kosten veeal niet geheel worden goedgemaakt. 11

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 11