caravan 10 tlm 18 dec. 77 De technische ontwikkeling bij caravans caravanpark en -dichtheid groei nederlands caravanpark M et een totaal geraamd aantal van ca. 350.000 caravans waarvan ca. 80.000 stacaravans heeft Nederland de grootste caravan dichtheid in geheel Europa zowel in verhouding tot het aantal personenauto's (86 caravans per 1000 auto's) als in ver houding tot het aantal inwoners (23 caravans per 1000), waarbij de opmerking dient te worden gemaakt dat uit deze cijfers de konklusie getrokken zou kunnen worden dat ons land over stroomt wordt met nieuwe caravans. Dit is echter niet het geval, want net als dat bijv. bij personenauto's het geval is speelt de vervangingsvraag ook bij caravans een belangrijke rol. De le vensduur van een caravan kan, bij goed onderhoud gemiddeld op zo'n 12 tot 15 jaar gesteld worden. Caravans die twaalf tot vijftien jaar geleden verkocht zijn, komen dus in aanmerkingom vervangen te worden. Van de ca. 48.000 nieuwe caravans die dit jaar een Nederlandse koper vinden, zijn er naar schatting zo'n 18.000 die in de plaats van versleten, afgeschreven caravans komen die dus uit het totale park verdwijnen. Over enkele jaren gaat het dan om enkele tienduizenden caravans per jaar, die vervangen moeten worden. U, D, AMSTERDAM Wat kan dat gaan kosten? (december 1977) vervolg op pag. 12 J. F. Blanksma O ver een week n.l. op zaterdag 10 december begint weer de bekende Caravan RAI in de Amsterdamse RAI. aan bet Europaplein. Een tentoonstelling van toer- sta- en motorcaravans, vouwwagens, stands met onderdelen en toebehoren, waarvoor een stijgende belangstelling is te konstateren, want na een aantal jaren van een betrekkelijk stabiel aantal bezoekers van ruim 60.000 werden vorig jaar al bijna 93.000 bezoekers geteld. De R.A.I. caravanafdeling rekent dit jaar op een bezoekcijfer dat zeker in dezelfde orde van grootte ligt. Een verwachting die gebaseerd is op de gunstige gang van zaken in deze rekréatiesektor. In tegenstelling tot de moeilijkheden in sommige andere sektoren van het bedrijfsleven en de zorgelijke algemene economische situatie is de verkoop van caravans de afgelopen twee jaar flink gestegen. De afzet verloopt ongeveer op hetzelfde niveau als die van personenauto's. Werden in 1975 ca. 34.000 caravans verkocht in 1976 waren dit er 40.000 en dit jaar wordt geraamd dat er maar liefst 48.000 caravans aangeschaft zullen worden. Prijsklasse-overzickt van 513 bij RAI-exposanten verkrijgbare toercaravans met vaste opbouw Prijsklasse aan- Prenten tal 1977 1976 (1 januari 1977) per 1.000 per 1.000 totaal personen inwoners park auto's nederland 86 23 323.300 belgië/ luxemburg 56 16 160.000 denemarken 49 13 66.000 gr.brittannië 47 12 655.000 noorwegen 49 12 50.000 frankrijk 46 14 750.000 Zwitserland 35 8 52.300 w. duitsland 27 8 480.000 italië 8 2 120.000 spanje/portugal 2 - 10.000 ierland 84 15 46.500 70 71 "Tl Tl 74 7» 7» 77 3.000 4.000 5.000 6.000 7.000 8.000 9.000 .10.000 .11.000 .12.000 .13.000 .14.000 .15.000 .16.000 .17.000 .18.000 19.000- boven -ƒ 4.000 -ƒ 5.000 -ƒ 6.000 -ƒ 7.000 -ƒ 8.000 -ƒ 9.000 -ƒ .10.000 - .11.000 -ƒ .12.000 -ƒ .13.000 -ƒ .14.000 -ƒ .15.000 -ƒ .16.000 - .17.000 -ƒ .18.000 -ƒ .19.000 .20.000 .20.000 1 1 5 22 43 57 62 54 46 42 34 16 15 12 7 10 18 68 0,2 0,2 1,0 4.3 8.4 11,1 12,1 10,5 9.0 8.2 6,6 3.1 2,9 2.3 1.4 1,9 3.5 13,3 0,2 0,6 3,6 6,8 9,2 9,8 9,2 9,0 9,0 6,2 5,4 5,0 3,8 3,2 3,4 2,4 2,8 10,4 513 100.0 100,0 Nederland grootste caravan-dichtheid it de cijfers blijkt overigens dat "de caravan" in de ver schillende vormen als toer- en stacaravan en vouwwagen in ons land hoog genoteerd staat als kampeermiddel. Wanneer we de zomervakantie nemen en de daarbij gebruikte behuizing blijkt dat 29% van de vakantiegangers hiervoor de caravan gebruikt. Een cijfer dat gelijk ligt met het vakantiegebruik van zomer huisjes. appartementen en bungalows. En van de in het buiten land doorgebrachte vakantie's maakt 15$ gebruik van een ca ravan. Wij zijn bijna aan een situatie toe dat één op de tien Nederlandse gezinnen een caravan of vouwwagen heeft. Een rol hierbij speelt tevens het toenemend gebruik ervan het gehele jaar door. Steeds meer caravans zijn van huisuit voorzien van goede isolatie, waardoor het caravannen in de winter, vooral ook in combinatie met de wintersport toeneemt. Ook belangrij ker wordt - mede als gevolg van meer vrije tijd - het (er even) met de caravan op uittrekken met de weekends en in perioden tussen de jaarlijkse vakantie's. Een caravan blijkt gemiddeld meer dan 50 dagen per jaar gebruikt te worden - meer dan tweemaal de duur van een normale zomervakantie. En als het zo bekeken wordt krijgt de koper en bezitter van een caravan zeker waar voor zijn geld! Bij het vergelijken van prijzen moet ook terdege rekening worden gehouden met andere faktoren, als watervoorziening al dan niet ingebouwde koelkast, centrale verwarming, toiletruimte en an dere technische snufjes. Zoals bij deze Tabbert Caravan de makkelijke bereikbaarheid van de watertank en bij winterkam peren het geringere risiko van bevriezing van de watervoorraad. Het testen van het weggedrag van een auto-caravan-combinatie onder verschillende ongunstige weg-weersomstandigheden wordt steeds meer toegepast. In dit geval is één van de Tabbert-serie's aan de (trek)haak geslagen! 10 e techniek is bij een caravan minder omvangrijk dan bij de auto. Een caravan is immers weinig anders dan een carrosserie op een onderstel. Motorische elementen ontbreken. Technische ontwikkelingen kunnen bij caravans derhalve uitsluitend be trekking hebben op de constructie van onderstel en opbouw. Echter waar sinds een paar jaar de koper van automobielen (eindelijk) belangstelling begint te krijgen voor het aktieve en passieve veiligheidspakket dat een auto rijk is. kon het niet uitblijven dat dergelijke aandacht ook naar de toercaravan uit gaat. De bewuste stuurman van een combinatie van auto en caravan wenst safe te rijden, een marge te hebben binnen welke hij in noodgevallen kan manoeuvreren. In de toerwagenbouw leidt het inbouwen van een "wegveiligheidspakket" van grotere dan absoluut noodzakelijke omvang vanzelfsprekend tot prijs verhogingen. De grootste invloed op de veiligheid van een auto caravan combinatie heeft nog altijd de eigenaar bij de aankoop en bij het inspannen. Zolang hij de auto en de caravan maar op elkaar afstemt, kan hij zich veel permitteren. Moeilijk wordt het als de auto te klein is of de motor te licht voor de toercaravan. E en methode om de wegveiligheid te bevorderen is het mon teren van schokbrekers langs bei^e caravanwielen. Belangrijk zijn ook de banden. Vanwege de veelal hogere bandenspanning die een rijdende toercaravan nodig heeft, is het bezit van goede banden een noodzaak. Verder is het een kwestie van goed onderhoud: remmen met name, alsook veren; vooral een rubbergeveerde as dient regel matig nagezien te worden op resterende elasticiteit; en uiteraard van gelijkmatig beladen van de caravan. Wat het onderstel betreft zoekt men voortdurend naar een nog betere wegligging, mede met het oog op de hogere verkeers- snelheden welke in de praktijk op autosnelwegen worden aan gehouden. Ook streeft de constructeur steeds naar gewichtsver mindering, hetgeen bij het toenemend aantal toercaravans van grote afmetingen een steeds dwingender eis wordt. Ook het remvermogen vraagt bij grotere snelheden en grotere massa meer aandacht. Reeds verleden jaar werden door buitenlandse toeleveringsbedrijven op internationale caravanexposities nieuwe veersystemen getoond. Toepassing hiervan door cara vanfabrikanten vraagt echter tijd. Zo wordt bij voorbeeld de door Grau in samenwerking met Knaus ontwikkelde dubbele schommelvering (Crau-Touring) nog niet standaard maar tegen bijbetaling op Knaus caravans geleverd. Verwacht mag worden dat deze vering t.z.t. ook door andere caravanfabrikanten zal worden toegepast. Zij heeft het voordeel van grote soepelheid door de lange veerweg, terwijl de tot het systeem behorende schokdempers een goed wegkontakt waarborgen. Op de rubbervering, waarbij de verende werking verkregen wordt door het samendrukken van zich tussen hoekige buizen bevindende driehoekige strengen "rubber", is een variant ver schenen, doordat de Duitse assenspecialist Knott zich nu ook bezig is gaan houden met de vervaardiging van assen en veer systemen voor caravans. vervolg op pag. 12

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 10