caravan
10 tlm 18 dec. 77
De technische ontwikkeling bij caravans
caravanpark en -dichtheid groei nederlands caravanpark
M et een totaal geraamd aantal van ca. 350.000 caravans
waarvan ca. 80.000 stacaravans heeft Nederland de grootste
caravan dichtheid in geheel Europa zowel in verhouding tot het
aantal personenauto's (86 caravans per 1000 auto's) als in ver
houding tot het aantal inwoners (23 caravans per 1000), waarbij
de opmerking dient te worden gemaakt dat uit deze cijfers de
konklusie getrokken zou kunnen worden dat ons land over
stroomt wordt met nieuwe caravans. Dit is echter niet het geval,
want net als dat bijv. bij personenauto's het geval is speelt de
vervangingsvraag ook bij caravans een belangrijke rol. De le
vensduur van een caravan kan, bij goed onderhoud gemiddeld
op zo'n 12 tot 15 jaar gesteld worden. Caravans die twaalf tot
vijftien jaar geleden verkocht zijn, komen dus in aanmerkingom
vervangen te worden. Van de ca. 48.000 nieuwe caravans die dit
jaar een Nederlandse koper vinden, zijn er naar schatting zo'n
18.000 die in de plaats van versleten, afgeschreven caravans
komen die dus uit het totale park verdwijnen. Over enkele jaren
gaat het dan om enkele tienduizenden caravans per jaar, die
vervangen moeten worden.
U,
D,
AMSTERDAM
Wat kan dat gaan kosten?
(december 1977)
vervolg op
pag. 12
J. F. Blanksma
O ver een week n.l. op zaterdag 10 december begint weer de bekende Caravan RAI in de Amsterdamse RAI. aan bet
Europaplein. Een tentoonstelling van toer- sta- en motorcaravans, vouwwagens, stands met onderdelen en toebehoren,
waarvoor een stijgende belangstelling is te konstateren, want na een aantal jaren van een betrekkelijk stabiel aantal
bezoekers van ruim 60.000 werden vorig jaar al bijna 93.000 bezoekers geteld. De R.A.I. caravanafdeling rekent dit jaar
op een bezoekcijfer dat zeker in dezelfde orde van grootte ligt.
Een verwachting die gebaseerd is op de gunstige gang van zaken in deze rekréatiesektor. In tegenstelling tot de
moeilijkheden in sommige andere sektoren van het bedrijfsleven en de zorgelijke algemene economische situatie is de
verkoop van caravans de afgelopen twee jaar flink gestegen. De afzet verloopt ongeveer op hetzelfde niveau als die van
personenauto's. Werden in 1975 ca. 34.000 caravans verkocht in 1976 waren dit er 40.000 en dit jaar wordt geraamd dat
er maar liefst 48.000 caravans aangeschaft zullen worden.
Prijsklasse-overzickt van 513 bij RAI-exposanten verkrijgbare
toercaravans met vaste opbouw
Prijsklasse
aan- Prenten
tal 1977 1976
(1 januari 1977)
per 1.000
per 1.000
totaal
personen
inwoners
park
auto's
nederland
86
23
323.300
belgië/
luxemburg
56
16
160.000
denemarken
49
13
66.000
gr.brittannië
47
12
655.000
noorwegen
49
12
50.000
frankrijk
46
14
750.000
Zwitserland
35
8
52.300
w. duitsland
27
8
480.000
italië
8
2
120.000
spanje/portugal
2
-
10.000
ierland
84
15
46.500
70 71 "Tl Tl 74 7» 7» 77
3.000
4.000
5.000
6.000
7.000
8.000
9.000
.10.000
.11.000
.12.000
.13.000
.14.000
.15.000
.16.000
.17.000
.18.000
19.000-
boven
-ƒ 4.000
-ƒ 5.000
-ƒ 6.000
-ƒ 7.000
-ƒ 8.000
-ƒ 9.000
-ƒ .10.000
- .11.000
-ƒ .12.000
-ƒ .13.000
-ƒ .14.000
-ƒ .15.000
-ƒ .16.000
- .17.000
-ƒ .18.000
-ƒ .19.000
.20.000
.20.000
1
1
5
22
43
57
62
54
46
42
34
16
15
12
7
10
18
68
0,2
0,2
1,0
4.3
8.4
11,1
12,1
10,5
9.0
8.2
6,6
3.1
2,9
2.3
1.4
1,9
3.5
13,3
0,2
0,6
3,6
6,8
9,2
9,8
9,2
9,0
9,0
6,2
5,4
5,0
3,8
3,2
3,4
2,4
2,8
10,4
513 100.0 100,0
Nederland grootste caravan-dichtheid
it de cijfers blijkt overigens dat "de caravan" in de ver
schillende vormen als toer- en stacaravan en vouwwagen in ons
land hoog genoteerd staat als kampeermiddel. Wanneer we de
zomervakantie nemen en de daarbij gebruikte behuizing blijkt
dat 29% van de vakantiegangers hiervoor de caravan gebruikt.
Een cijfer dat gelijk ligt met het vakantiegebruik van zomer
huisjes. appartementen en bungalows. En van de in het buiten
land doorgebrachte vakantie's maakt 15$ gebruik van een ca
ravan. Wij zijn bijna aan een situatie toe dat één op de tien
Nederlandse gezinnen een caravan of vouwwagen heeft. Een rol
hierbij speelt tevens het toenemend gebruik ervan het gehele
jaar door. Steeds meer caravans zijn van huisuit voorzien van
goede isolatie, waardoor het caravannen in de winter, vooral
ook in combinatie met de wintersport toeneemt. Ook belangrij
ker wordt - mede als gevolg van meer vrije tijd - het (er even)
met de caravan op uittrekken met de weekends en in perioden
tussen de jaarlijkse vakantie's. Een caravan blijkt gemiddeld
meer dan 50 dagen per jaar gebruikt te worden - meer dan
tweemaal de duur van een normale zomervakantie. En als het zo
bekeken wordt krijgt de koper en bezitter van een caravan zeker
waar voor zijn geld!
Bij het vergelijken van prijzen moet ook terdege rekening worden
gehouden met andere faktoren, als watervoorziening al dan niet
ingebouwde koelkast, centrale verwarming, toiletruimte en an
dere technische snufjes. Zoals bij deze Tabbert Caravan de
makkelijke bereikbaarheid van de watertank en bij winterkam
peren het geringere risiko van bevriezing van de watervoorraad.
Het testen van het weggedrag van een auto-caravan-combinatie
onder verschillende ongunstige weg-weersomstandigheden wordt
steeds meer toegepast. In dit geval is één van de Tabbert-serie's
aan de (trek)haak geslagen!
10
e techniek is bij een caravan minder omvangrijk dan bij de
auto. Een caravan is immers weinig anders dan een carrosserie
op een onderstel. Motorische elementen ontbreken. Technische
ontwikkelingen kunnen bij caravans derhalve uitsluitend be
trekking hebben op de constructie van onderstel en opbouw.
Echter waar sinds een paar jaar de koper van automobielen
(eindelijk) belangstelling begint te krijgen voor het aktieve en
passieve veiligheidspakket dat een auto rijk is. kon het niet
uitblijven dat dergelijke aandacht ook naar de toercaravan uit
gaat. De bewuste stuurman van een combinatie van auto en
caravan wenst safe te rijden, een marge te hebben binnen welke
hij in noodgevallen kan manoeuvreren. In de toerwagenbouw
leidt het inbouwen van een "wegveiligheidspakket" van grotere
dan absoluut noodzakelijke omvang vanzelfsprekend tot prijs
verhogingen.
De grootste invloed op de veiligheid van een auto caravan
combinatie heeft nog altijd de eigenaar bij de aankoop en bij het
inspannen. Zolang hij de auto en de caravan maar op elkaar
afstemt, kan hij zich veel permitteren. Moeilijk wordt het als de
auto te klein is of de motor te licht voor de toercaravan.
E en methode om de wegveiligheid te bevorderen is het mon
teren van schokbrekers langs bei^e caravanwielen. Belangrijk
zijn ook de banden. Vanwege de veelal hogere bandenspanning
die een rijdende toercaravan nodig heeft, is het bezit van goede
banden een noodzaak.
Verder is het een kwestie van goed onderhoud: remmen met
name, alsook veren; vooral een rubbergeveerde as dient regel
matig nagezien te worden op resterende elasticiteit; en uiteraard
van gelijkmatig beladen van de caravan.
Wat het onderstel betreft zoekt men voortdurend naar een nog
betere wegligging, mede met het oog op de hogere verkeers-
snelheden welke in de praktijk op autosnelwegen worden aan
gehouden. Ook streeft de constructeur steeds naar gewichtsver
mindering, hetgeen bij het toenemend aantal toercaravans van
grote afmetingen een steeds dwingender eis wordt. Ook het
remvermogen vraagt bij grotere snelheden en grotere massa
meer aandacht. Reeds verleden jaar werden door buitenlandse
toeleveringsbedrijven op internationale caravanexposities
nieuwe veersystemen getoond. Toepassing hiervan door cara
vanfabrikanten vraagt echter tijd. Zo wordt bij voorbeeld de
door Grau in samenwerking met Knaus ontwikkelde dubbele
schommelvering (Crau-Touring) nog niet standaard maar tegen
bijbetaling op Knaus caravans geleverd. Verwacht mag worden
dat deze vering t.z.t. ook door andere caravanfabrikanten zal
worden toegepast. Zij heeft het voordeel van grote soepelheid
door de lange veerweg, terwijl de tot het systeem behorende
schokdempers een goed wegkontakt waarborgen.
Op de rubbervering, waarbij de verende werking verkregen
wordt door het samendrukken van zich tussen hoekige buizen
bevindende driehoekige strengen "rubber", is een variant ver
schenen, doordat de Duitse assenspecialist Knott zich nu ook
bezig is gaan houden met de vervaardiging van assen en veer
systemen voor caravans. vervolg op pag. 12