Algemene
bijstandswet
en de
oudere
zelfstandigen
H et eigen inkomen wordt aangevuld tot de zogenaamde
normbedragen van de bijstandswet.
H et Landbouwschap is principieel gekant tegen de bepaling
in het Pachtnormenbesluit waarbij de pachtnormen voor bouw
en grasland met 80% worden verhoogd als hierop specifieke
gewassen worden geteeld. Deze extra toeslag voor bijzondere
teelten is door het Landbouwschap afgewezen, omdat daarmee
de weg vrij is om de pachtprijs te koppelen aan het te telen gewas
binnen het bouwplan op het bedrijf. Het Landbouwschap is van
mening, dat het opbrengend vermogen van gepachte grond op
redelijke wijze verrekend is in de hoogte van de basispacht
waarden.
H et tweede punt waartegen het Landbouwschap bezwaar
heeft aangetekend betreft de maximum-toeslag en aftrek voor
In eerste helft 1977 nog forse prijsstijging
landbouwgrond
Kort verslag gewestelijke raad
van het Landbouwschap voor
Noord-Brabant
Extra bespreking minister van
Landbouw en Landbouwschap
over Pachtnormenbesluit
I n een de vorige week gehouden extra bespreking met de
minister van Landbouw heeft het Landbouwschap zijn
bezwaren tegen het onlangs vastgestelde Pachtnormenbe
sluit nader toegelicht.
Een prijsverschil van 800% tussen
producent en patiënt (consument)
O p 1 oktober 1977 is in werking getreden de Rijks
groepsregeling oudere zelfstandigen.
Oudere zelfstandigen die aan-de-slag willen blijven, komen
in aanmerking voor een aanvulling op hun inkomen tot het
netto-bedrag dat voor ontvangers van bijstand geldt, mits
zij:
- minstens 58 jaar zijn, maar de leeftijd van 65 jaar nog niet
hebben bereikt;
- in staat zijn om ook in de toekomst uit het bedrijf of beroep
tenminste een inkomen te halen van 12.000,— (voor 1977).
Dit bedrag wordt jaarlijks aangepast;
- de arbeidstijd geheel gebruiken voor hun beroep of bedrijf;
- voldoen aan de wettelijke vereisten voor het beroep of be
drijf, dat bovendien al minstens vijf jaar moet zijn uitgeoe
fend;
- over een goede boekhouding beschikken, aldus een mede
deling van het ministerie van CRM.
B ij het vaststellen van de aanvullende uitkering wordt reke
ning gehouden met alle inkomstéh, ook met die van de echtge
note. Daarnaast wordt gekeken naar:
- de lasten die voor een zelfstandige hoger zijn dan voor een
werknemer (bijvoorbeeld de premie voor een ziektekosten
verzekering);
- de voordelen die een zelfstandige soms heeft als bepaalde
bedrijfsmiddelen privé gebruikt worden (bijvoorbeeld tele
foon, levensmiddelen);
- het vermogen, dat bestemd is voor het bedrijf (maar binnen
zekere grenzen ook voor de oudedagsvoorziening of privé-
gebruik). Dit moet wel beneden een bepaald bedrag blijven.
In 1977 bedraagt dit zogenaamde vrijgelaten vermogen ma
ximaal 130.000,— De waarde van het onroerend goed
dient door taxatie te worden vastgesteld.
De gemeente kan hierover nadere inlichtingen geven en bij
voorbeeld zeggen hoe groot het vrij te laten privé vermogen
mag zijn.
Aanvragen
"V oor aanvragen kan men terecht bij de gemeentelijke sociale
dienst of bij de afdeling sociale zaken.
Daarbij dient de boekhouding over de laatste driejaren te wor
den overgelegd. Men kan dit zelf doen, maar ook laten doen,
bijvoorbeeld door de distriktsbureauhouder (voor boeren en
tuinders) of door de Regionale Dienstencentra of Borgstel
lingsfondsen voor de middenstand. Belangrijk: als men ver
wacht dat het inkomen in de komende tijd onvoldoende zal zijn
moet nu een aanvragen,Worden ingediend. De uitkering kan
namelijk pas beginnen nó de aanvrage en kan niet betrekking
hebben op de periode daarvoor.
De uitkering
Deze bedragen worden halfjaarlijks aangepast (en bekend ge
maakt in advertenties in de dagbladen).
Zo ontvangt een echtpaar (zonder kinderen) sinds 1 juli 1977
maximaal 955,90 per maand en een alleenstaande 649,70
per maand PLUS de premie voor een vrijwillige verzekering bij
een ziekenfonds PLUS een vergoeding voor de woonkosten. Bij
een huurhuis is dit bedrag gelijk aan de "kale huur", verminderd
met een eventuele huursubsidie. Bij een eigen huis is dit gelijk
aan de hypotheekrente, eigenaarsonderhoud, straat- en grond
belasting e.d.
PLUS een vakantie-uitkering 69,70 voor een echtpaar en
48,80 voor een alleenstaande per maand).
De bijstand wordt per boekjaar definitief vastgesteld, zodra het
jaarinkomen uit bedrijf of beroep aan de hand van de boek
houding bekend is.
Het eventueel teveel betaalde moet dan worden teruggegeven.
Als te weinig is ontvangen, wordt dat bijbetaald.
Let op
Wanneer men
- onvoldoende of onjuiste inlichtingen verschaft,
- niet tijdig een goede jaarrekening overlegt,
- niet voldoet aan verdere door de gemeente te stellen voor
waarden, loopt men het risiko dat de uitkering wordt verlaagd
of beëindigd.
an juli 1976 t/mjuni 1977 werd voor boerderijen inklusief bijbehorende grond gemiddeld
per ha betaald, (verpacht en onverpacht tezamen) 30.540# Dit is bijna 70% meer dan in de
overeenkomstige periode in 1974/75. Voor los bouwland werd gemiddeld ruim 80% meer betaald
24.260,— per ha) en voor los grasland 26.370,— per ha, nagenoeg het dubbele van de prijzen
die golden in 1974/75. Dit onder meer blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de
Statistiek. De stijging van de prijzen in de eerste twee kwartalen van 1977 bedroeg voor boerde
rijen, los bouwland en los grasland gemiddeld respektievelijk 20, 15 en 18% per kwartaal.
Opmerkelijk is het toenemende verschil in prijs tusseni verpachte en pachtvrije gronden. Werd in
1971/72 voor pachtvrije boerderijen nog ca. 50% meer betaald dan voor verpachte, in 1976/77
waren de verkochte pachtvrije boerderijen 45.110,— per ha) meer dan 2 xh keer zo duur als de
verpachte. Los bouw- en grasland was indien vrij van pacht in 1971/72 ca. 25% duurder dan in
verpachte staat. In 1976/77 was dit verschil opgelopen tot ca. 70%.
Bij vorenstaande cijfers moet worden bedacht dat deze van gebied tot gebied aanzienlijk kunnen
verschillen.
(x) inklusief objekten waarvan onbekend of zij verpacht danwel onverpacht zijn.
Prijzen van landbouwgronden
1974/'75
1976/'77
Totaal(x)
verpacht
onverpacht
Boerderijen
gld/ha
(vanaf 1 ha)
juli-september
17,990
26.920
14.130
40.320
oktober-december
16.980
25.590-
16.290
35.170
januari-maart
17'. 880
33.570
17.230
52.570
april-juni
19.260
36.600
19.090
52.970
jaar
18.200
30.540
16.800
45.110
Los bouwland
juli-september
12.290
18.650
12.880
24.010
oktober-december
13.190
22.220
15.620
26.080
januari-maart
13.230
26.570
20.330
31.320
april-juni
14.460
29.140
21.720
35.010
jaar
13.380
24.260
17.420
29.190
Los grasland
juli-september
12.580
20.860
14.570
23.260
oktober-december
12.110
22.690
15.370
26.110
januari-maart
13.600
28.490
19.410
30.480
april-juni
14.650
31.210
19.380
35.860
iaar
13.410
26.370
17.450
29.830
Gasleiding Vinkel-Zaltbommel. De druk bezochte voorlich
tingsavond inzake deze te leggen leiding is goed verlopen en de
aanwezigen waren bereid de Gasunienormen, welke in overleg
met het Landbouwschap tot stand komen, als redelijke voor
stellen te beschouwen.
Tijdens deze vergadering is wel gebleken dat er ten aanzien van
de aanleg van de persleiding van het Waterschap "De Maas
kant" nog wel klachten zijn.
Wintergerstverordening. De huidige wintergerstverordening
houdt voor de Biesbosch en voor het Land van Heusden en
Altena een verbod in van de teelt van wintergerst. Voorlopig
wordt voor een jaar de mogelijkheid geboden om ontheffing van
dit verbod te verkrijgen. Wel zullen alle wintergerstpercelen
regelmatig worden gecontroleerd.
Dommeldal. Recent zijn over de twee studiegebieden in het
Dommeldal erg wetenschappelijke rapporten uitgebracht,
waarvan nu nog niet te overzien is wat deze voor gevolgen zullen
inhouden.
De Mortelen. De Agrarische Overlegcommissie De Mortelen is
enkele keren in vergadering bijeen geweest en heeft ook een
gesprek gehad met de voorzitter en de sekretaris van de Stuur
groep De Mortelen.
Dit laatste gesprek, waarbij de landbouw duidelijk zijn proble
men en wensen op tafel heeft kunnen leggen, had een goed
verloop.
De problematiek van de Mortelen komt vooral naar voren in de
uitvoering van de ruilverkaveling Oirschot-Best, die reeds jaren
gestagneerd wordt. De plaatselijke Commissie voor deze ruil
verkaveling moet op grond van de beschikking Beheersove
reenkomsten een voorstel doen inzake de begrenzing van het
gebied, waarbinnen de Relatienota zal worden toegepast.
Volgens de voorrangsinventarisatie Relatienotagebieden zal dit
een gebied van 950 ha zijn.
Pachtnormenbesluit 1977. In het algemeen worden de nieuwe
pachtnormen aanvaardbaar geacht. De bepaling dat bij het ge
bruik van de grond voor specifieke teelten, zoals grove tuin-
bouwgewassen, de bedragen met 80% verhoogd worden, vindt
de vergadering erg bezwaarlijk.
Streekplan Midden- en Oost-Brabant. Het Provinciaal'Bestuur
heeft een drietal hoorzittingen gepland. Tijdens deze hoorzit
tingen kunnen de ingediende bezwaren tegen het ontwerp-
streekplan nader worden toegelicht.
De Gewestelijke Raad zal eveneens van de gelegenheid gebruik
maken om zijn bezwaren nader toe te lichten.
Streekplan West-Brabant. Het Provinciaal Bestuur heeft de
Gewestelijke Raad verzocht om medewerking te verlenen bij de
werkzaamheden in verband met de herziening van het Streek
plan West-Brabant, waartoe Provinciale Staten op 17 juni j.l.
hebben besloten.
De werkzaamheden in het kader van deze herziening zullen op
ambtelijk niveau worden uitgevoerd door een stuurgroep, een
projektgroep en een centrale groep.
Nota Landelijke Gebieden. Deze nota is aan de hand van een
concept-reaktie van het Landbouwschap Den Haag bediskus-
sieëerd in een vergadering van de Commissie Grondgebruik, die
zich in algemene lijnen hiermee kan verenigen.
De Gewestelijke Raad acht het in verband met bepaalde pun
ten. welke specifiek zijn voor de Noord-Brabantse situatie, no
dig om deze in een afzonderlijk schrijven van de Gewestelijke
Raad kenbaar te maken.
In dit schrijven zal worden ingegaan op:
de vestigingsmogelijkheden voor intensieve veehouderij- en
glas-tuinbouwbedrijven.
uitbreidingsmogelijkheden voor de bestaande bedrijven.
toepassing van de Relatienota in bepaalde gebieden.
Het nieuwe Pachtnormenbesluit komt op een aantal pun
ten tegemoet aan het advies van het Landbouwschap. De
bezwaren van het Landbouwschap richten zich echter op
een tweetal onderdelen die wezenlijk afwijken van het ad
vies, dat na zeer uitvoerig en zorgvuldig overleg binnen het
agrarisch bedrijfsleven is vastgesteld.
Het Landbouwschap heeft er overigens op gewezen dat de fi
nanciële opbrengsten van de bijzondere gewassen, die in de
toelichting op het Pachtnormenbesluit zijn vermeld, sterk va
riëren. Uit de daar genoemde reeks zijn gewasteelten waarvan
de financiële resultaten niet uitgaan boven die van de akker
bouwgewassen.
externe produktieomstandigheden. Het Pachtnormenbesluit
schiet uit boven het advies van het Landbouwschap en wel met
60,— voor zeekleigronden en met 20,— voor de overige
grondsoorten.
Het Landbouwschap heeft de minister gevraagd de twee naar
voren gebrachte punten in heroverweging te nemen en op grond
daarvan het Pachtnormenbesluit te herzien.
Minister van der Stee is van mening, dat een herziening van de
maximumtoeslag en aftrek voor externe produktieomstandig
heden onjuist is omdat het de grondgedachte van het nieuwe
Pachtnormenbesluit aantast. De grondgedachte is immers dat
de pachtnormen meer in overeenstemming zijn met de bedrijf-
suitkomsten. De benaderingswijze van de minister op dit punt
verschilt van die van het Landbouwschap.
Wat de extra toeslagen voor de bijzondere teelten betreft heeft
de minister toegezegd op korte termijn een advies te vragen aan
de Commissie van Advies voor het grond- en pachtprijspeil.
Deze adviesaanvrage betreft de grove tuinbouwgewassen.
Er wordt wel eens gesteld dat de prijs van producent tot consu
ment te veel verschilt. Uien van een paar cent de kilo gaan in de
winkel al gauw een paar kwartjes.
Ook in de pharmaceutische wereld weten ze er wat van. Het gaat
hierbij om een medicament voor de maag. Dit wordt geprodu
ceerd tegen een kostprijs van 100 Franse Frank per kilo. Dan
gaat het produkt van de ene naar de ander, van filiaal tot filiaal,
van land tot land, om tenslotte als "Primperan", netjes verpakt
bij de apotheker te komen, die het dan verkoopt tegen een
omgerekende kilo prijs van 8000 Franse Frank. Het genees
middel is dan tachtig keer duurder geworden. In zo'n geval
wordt men stil. De Luxemburgse Socialist in de Europese
Commissie, Willy Donderling is nu een onderzoek toegezegd.
De vraag is of het hier gaat om een kwestie van machtsmisbruik,
of het allemaal volgens de waarheid is en of het hier slechts één
bedrijf betreft.
4