u heeft allemaal kunnen lezen, dat voor de bromfietsen lan delijk drastische premieverhogingen zijn goedgekeurd door Economische Zaken. Met name in de sfeer van de wettelijke aansprakelijkheid (W.A.) maar ook in de kaskosfeer. De ergste boosdoener in de kaskosfeer blijkt dan het diefstalrisiko te zijn. Vandaar ook, dat in dat opzicht ook hoge eigen risiko's worden doorgevoerd, 't Is wel triest, dat in onze super demokratische maatschappij wij onze spullen geen moment onbeheerd achter kunnen laten. Trekkerrijbewijs voor 16 en 17 jarigen W ij zijn nog een antwoord schuldig op vragen, welke gesteld werden tijdens de ledenraadsvergadering van de Z.L.M., aangaande het trekkerrijbewijs. Daar werd door de direkteur van de Rijks Middelbare land- en tuinbouwschool te Goes, de heer Ir. W.M. Markusse gesteld, dat jeugdigen die na 1 november 1977 -16 jaar worden in het bezit moeten zijn van een trekkerrijbewijs. Hebben zij dat niet dan mogen zij niet meer op de openbare weg met een trekker aan het verkeer deelnemen. Punt uit, en hij heeft formeel helemaal gelijk. Alleen de soep wordt nooit zo heet gegeten, als ze wordt opgediend. I n het "Arbeidsbesluit voor jeugdigen" van 1 januari 1973 staat nl. de bepaling dat jeugdigen jonger dan 18 jaar geen arbeid mogen verrichten, bestaande uit het besturen van een trekker. De georganiseerde landbouw vroeg en verkreeg daarop een uitzondering zodat wij tot voor kort leefden onder het motto N E n nu de hete soep. Het is gelukkig niet zo, dat de politie vanaf 1-november j.l. aan het kontroleren geslagen is of uw zoon of jeugdige werknemer net 16 jaar geworden is en derhalve in het bezit moet zijn van een trekkerrijbewijs. De opleidingen zijn net van de grond gekomen en dus verkeren wij in een overgangsfa- Wijziging van de pachtprijzen D e laatste weken bereiken ons veel verzoeken over de ingang van de nieuwe pachtprijzen. E en van de opvallende zaken in de wereld van geld en goed is de verschillende prijsontwikkeling van onroerende goe deren en die van aandelen. Premieverhoging per 1 januari 1978 PACHTWET IN DE PRAKTIJK Wat is nl. het geval 16-jarigen en ouder mogen met een traktor rijden. Deze uitzondering werd gegeven met de bepaling, dat de 16- en 17-jarigen dan wel een trekkerrijbewijs moesten halen; dit ter vergroting van de veiligheid. Welnu, het heeft tot 1 november j.l. geduurd vooraleer een opleidingsmogelijkheid rond was. Immers om een rijbewijs te kunnen halen moet er een oplei dingsinstituut zijn; moeten er gediplomeerde instrukteurs en examinatoren zijn. De instrukteurs zijn nu gerecruteerd uit het lerarenkorps van de land- en tuinbouwscholen. De opleiding voor het trekker-di ploma geschiedt aan diezelfde scholen. Voor ons werkgebied zijn op de volgende scholen opleidings mogelijkheden voor het trekkerrijbewijs. Landhouwpraktijkschool te Schoondijke, Rijks Middelbare land- en tuinbouwschool te Goes, Middelbare Tuinbouwschool te Kapelle, Middelbare Landbouwscholen te Helmond, Breda, Cuyck' Lagere Landbouwscholen te Bladel en Someren, Lagere tuinbouwschool te Oudenbosch, Scholengemeenschappen te Deume en Alphen. Het wordt nu ernst Enige voorwaarde tot deelname is, dat de kandidaat-kursist moet aantonen, dat hij werkzaamheden met een traktor moet verrichten, hetzij op het ouderlijk bedrijf of als werknemer. Nogmaals, deze opleiding is een goede zaak en derhalve dient u uw zoon(s) met de meeste spoed zo'n kursus te laten volgen. Hoe met de verzekering? u de opleidingsmogelijkheden van de grond zijn gekomen wordt het noodzakelijk uw zoon van 16 of 17 jaar naar zo'n kursus te sturen. Uit veiligheidsoverwegingen ook een zeer goede zaak. Uw zoon behoeft niet toevallig op één yan de vorengenoemde scholen te zitten, maar kan zich daar wel mel den voor bedoelde opleiding. De kursus bestaat uit 15 lesuren en wordt buiten het normale lesrooster gegeven. Kursuskosten 10,— per persoon. Zonder trekkerjeugdrijbewijs mag iemand van 16 tot 18 jaar niet meer rijden. se. Daar houden onze bobby's rekening mee en wij als O.V.M. ook. Dat betekent, dat wij als verzekeraar de oude situatie voorlopig handhaven, d.w.z. trekkers bestuurd door 16 jarigen of ouder zijn gedekt. Nogmaals, er komt na verloop van tijd uiteraard een moment, dat de opleidingsmogelijkheden goed lopen en aangenomen mag worden, dat uw jeugdige zoon of werknemer over een trekkerrijbewijs had kunnen beschikken. Dan komen er onget wijfeld ook stringentere vervolgingsmogelijkheden (boetes) en dan zullen ook wij ons beleid in dat opzicht gaan verscherpen. Vandaar, dat het voor u geen vrijblijvende zaak mag zijn uw zoon of werknemer naar zo'n kursus te stuken. Het wordt een voudig dwingend voonespsch reven. Voor de traktoren komt er landelijk ongetwijfeld ook een fikse verhoging van de W.A. premie uit de bus, en voor de perso nen-bestel- en vrachtauto's zal de premieverhoging ook niet mis «zijn, althans wanneer Economische Zaken met de voorstellen akkoord gaat. Uw O.V.M. moet ook iets aan de premie doen, omdat de stij gende schadelasten niet te keren zijn. Voor de personen- en bestelwagens overigens geen verhoging. Bij de traktoren- en combines gaat de W.A. premie bruto 12,— per stuk omhoog. Bij de bromfietsen gaat de W.A. premie eveneens met 12,— omhoog en de kaskopremie met 2,— per 100,— Bovendien wordt voor de bromfietsen een eigen diefstalrisiko ingevoerd van 10% met een minimum van 100,— In de W.A. bedrijfs- en partikuliere sektor komt eveneens een verhoging en wel van 25%. De W.A. partikulier gaat dan kosten 30,— per jaar. De W.A. bedrijfspremie gaat, afhankelijk van de bedrijfsgrootte en aard van het bedrijf dan kosten variërend van 69,- tot 138,-. De arbeidsongeschiktheidsverzekering gaat met 5% omhoog, waarschijnlijk alleen het na le jaarsrisiko. De ziektekostenpremie zal eveneens omhoog moeten maar daar is nog geen percentage van bekend. Al met al zeer geringe verhogingen, bezien in het licht van de landelijke ontwikkelingen. Niettemin zijn het voor u alweer kostenverhogende faktoren. Als bij u de inkomsten in verhou ding stijgen geen problemen; in het andere geval wel. Verzoen u dan met de gedachte "wat geestdrift heeft geschapen, gaat nimmer ten onder." De L. De nieuwe pachtnormen ten aanzien van de pachtprijzen zijn met ingang van 15 oktober 1977 van kracht geworden, dus eigenlijk met ingang van het groeiseizoen 1978. In de praktijk betekent dit dat de Grondkamer de pachtprijs in nieuwe kontrakten, wijzigingsovereenkomsten en verzoe ken om pachtprijsherziening met ingang van genoemde datum zal toetsen aan de nieuwe normen. Hoe komt een nieuwe pachtprijs tot stand en wanneer gaat die in? V an een pachtkontrakt kan de pachtprijs op ieder ge wenst moment gewijzigd worden als de pachter en ver pachter in gezamenlijk overleg tot overeenstemming ko men over de nieuwe pachtprijs. De pachter en verpachter maken dan een schriftelijke wijzigingsovereenkomst op om de bestaande pachtprijs te verhogen. De door beiden ondertekende wijzigingsovereenkomst moet daarna in drievoud aan de Grondkamer ter goedkeu ring worden ingezonden. De Grondkamer beoordeeld de overeengekomen wijziging aan de hand van de nu geldende normen. Kunnen de pachter en de verpachter onderling niet tot overeenstemming komen (bv. omdat de pachter de verho ging teveel vindt) dan geldt wat in de Pachtwet (in art. 19) geregeld is aangaande wijzigingen van de pachtprijs. 1Telkens vóór het verstrijken van een pachtperiode van 3 jaar kan de pachter of verpachter aan de Grondkamer verzoeken de pachtprijs te herzien. 2. De Grondkamer herziet de pachtprijs als dit te goeder trouw wordt gevorderd of door gewijzigde omstandig heden gerechtvaardigd is, bv. de gewijzigde pachtnor men. 3. De wijziging van de pachtprijs door de Grondkamer gaat in met ingang van de nieuwe driejarige pachtpe riode. De genoemde driejarige pachtperiodes worden gerekend vanaf de ingang van het pachtkontrakt of de laatste (wet telijke) verlenging (met 6 jaar). VOORBEELD: Ingang offic. officiële wijziging, (na verzoek van pachter of verpachter) Pachtkontrakt loopt van: mits op tijd aangevraagd 1 nov. 1972 tot 1 nov. 1978 1 november 1978 1 nov. 1973 tot 1 nov. 1979 1 november 1979 1 nov. 1974 tot 1 nov. 1980 1 november 1980 1 nov. 1975 tot 1 nov. 1981 1 november 1978 en 1981 1 nov. 1976 tot 1 nov. 1982 1 november 1979 en 1982 1 nov. 1977 tot 1 nov. 1983 1 november 1980 en 1983 In de huidige situatie van verhoogde de verhoogde pacht normen m.i.v. 15-10-1977 betekent dit: - als de pachter en verpachter het samen eens zijn over een nieuwe pachtprijs, kan deze na goedkeuring van de Grondkamer ingaan met het nieuwe pachtjaar; - als de pachter en verpachter het niet eens zijn, kan de verpachter eenzijdig aan de Grondkamer verzoeken de bestaande pachtprijs te herzien. Deze herziening gaat dan in met ingang van de eerstvolgende driejarige pachtperiode. P. Tigchelaar. Lange tijd heeft gegolden dat diegene die een waardevaste belegging zocht terecht kon hetzij door aandelen hetzij door onroerend goed te kopen. Belegging in aandelen geldt, naar uit de koersontwikkeling ter beurze blijkt, nauwelijks meer als een waardevaste be legging. Wie de koersen vergelijkt ziet dat ongeveer 10 jaar terug een bepaalde portefeuille een hogere koerswaarde had dan dezelfde portefeuille nu. Neen, het risikodragend aandelenkapitaal heeft zijn beleg ger weinig vreugde en voordeel bezorgd in de voorbije jaren. Deze ontwikkeling zet zich voort en als bijvoorbeeld de wet op de vermogensaanwasdeling nog ingang zou vinden, wordt daarbij in het bijzonder de positie van de verstrekkers van risikodragend kapitaal, de groep dus van aandeelhouders' wederom een fikse tik uitgedeeld. Het bezit van Nederlandse aandelen wordt daarbij nog onaantrekkelijker. Het is goed daarbij te bedenken dat naar een ruwe schatting ongeveer 40% van de Nederlandse aan delen in buitenlandse handen is. Als deze bui afkomt en het buitenland in grote mate tot verkoop van de Nederlandse aandelen zou overgaan is een koersherstel voorlopig niet te verwachten. Integendeel, ian ziet het er slecht uit voor de Nederlandse aandeelhouder. De klap komt dan dubbel hard aan; de winsten, zo deze worden gemaakt, kunnen voor een kleiner deel in de eigen onderneming worden aangewend, komen voor een kleiner deel aan de aandeelhouders ten goede en als gevolg van deze situatie komt het buitenlands bezit aan Nederlandse aan delen boven de markt te hangen. Wij moeten dit niet zien, dachten wij, als een toevallige omstandigheid. Dit is een vorm van verandering van onze maatschappelijke struktuur. Een vormverandering waarin de ondernemingsgewijze produktie niet langer meer wordt gehandhaafd, maar over gaat in handen van de gemeen schap. Wij zijn hiermede al een eindje op pad, het karakter van de maatschappij struktuur verandert. Vroeger meende men dat degene die kapitaal verschaften de enige eigenaars van de onderneming waren. Vooral wanneer kapitaal en leiding van de onderneming in één hand was. De werknemers hadden geen zeggenschap in het al of niet voortzetten van het bedrijf, zo min als in de bdrijfsvoering. Wat er ook omging, fusie, beëindiging, afstoting van be paalde produktieonderdelen, kapitaal en leiding beslisten zonder inspraak van de toch ook zo belangrijke faktor van de arbeider in de onderneming werkzaam. Dat laatste gaat niet meer, het beschikkingsrecht is veran derd en zal waarschijnlijk nog meer veranderen. Konstatering van deze feiten is naar wij menen een belang rijke verklaring voor de ontwikkeling van de aandelen koersen in de laatste jaren. Niet de economische ontwikkelingen, die op zichzelf geen stimulansen inhielden, maar veel meer de maatschappelijke opvattingen en ontwikkelingen drukken hun stempel op de gang van zaken op de aandelenmarkt. Het is goed zich dat te realiseren. PAA UWE. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 3