KNLC
Italiaanse minister van Landbouw
fel tegen melkheffing Jan Koopman
"N ee, natuurlijk wil Italië die anderhalf procent heffing op de melk niet innen, op kosten van de boeren. Ik zal het u
sterker vertellen: de andere landen zouden het liever ook niet doen, maar ze komen er nauwelijks onderuit. En nu is Italië
de zondebok." Dat vertelt minister Giovanni Marcora, op zijn ministerie aan de statige allee in Rome waar zijn ministerie
van land- en bosbouw is gevestigd.
D e Italiaanse industrie heeft over het jaar 1976 een achter
uitgang getoond van zeven a acht procent. Hoe verhoudt zich
daarmee het winst- en verliescijfer van de Italiaanse landbouw,
alle takken inbegrepen? Marcora "Daar staat de landbouw he
lemaal buiten. Vergelijkenderwijs hebben we het goed gemaakt.
Onze teruggang in de produktie van alle terreinen van land
bouw samen bedraagt over 1976 1 a 2 procent. En die lichte
recessie is te wijten aan de lenteregens en de herfstregens die de
oogst enorm hebben beschadigd."
D e wijn-export van Italië komt in het gesprek naar voren.
Plotseling blijkt Italië's landbouwminister Marcora een glas
harde anti-duitser te zijn. "De import van wijn in Nederland is
per traditie een Franse affaire," zegt hij. "Maar het is geen
wonder dat nu de Nederlanders. Duitsland kiezen voor vervan
ging als de Franse wijn is uitgeput. Want Duitsland heeft
schandelijke voordelen: een toegestane suikertoevoeging van
vijf procent, een gemakkelijk en niet al te ver transport, en voor
M aar hoe funktioneert de EEG dan, en waarom bevalt het
Italië en zijn minister niet, het werk in Brussel? "Ze zouden
minder moeten bureaukratiseren en meer fantasie moeten heb
ben. Er zijn uitzonderingen, zoals uw landgenoot Lardinois,
maar de rest rekent, vergadert, diplomatiseert en laat het daar
bij." Wat is in de EEG-landbouw en veeteelt een voorbeeld van
fantasie? Marcora: "Ik heb eens een voorstel ingediend betref
fende vleesoverschotten. De EEG heeft niet zelden een voor
raad van 400.000 ton vlees in de magazijnen. Die moeten dan op
een bepaald moment voor êen minder-dan-spotprijs worden
verkocht naar Oost-Europa. Er zijn in het EEG-gebied ruw
geschat 10 miljoen kantine-etende arbeiders. Mijn voorstel
Z o beginnen de zeer grote verschillen tussen de Europese
munteenheden, die de laatste jaren zijn ontstaan dusdanig ver
wrongen situaties op te leveren, dat het gemeenschappelijk
landbouwbeleid erdoor in gevaar komt. De weigering van de
Engelse regering om zijn in ponden uitgedrukte, nationale land
bouwprijzen aan te passen, aan de waardedaling van het pond
betekent niet alleen dat steeds meer grote sommen geld uit de
EEGkas moeten worden bijgepast, maar ook dat de Engelse boer,
met ongeveer 30% lagere "garantieprijzen" genoegen moet ne
men van zijn Europese kollega. Het is duidelijk dat voorts door
alle grensheffingen vele handelsstromen danig zijn ontwricht.
Maar bovenal wordt het zo langzamerhand ondoenlijk om nog,
voor alle landen enigszins acceptabele nieuwe landbouwprijzen
vast te stellen.
Noodgedwongen deelname
Senator
Giovanni Marcora
K0MMENTAAR
D.
Welzijn van landbouwhuisdieren
Subsidies op verbetering van
woningen
"Er is op dit ogenblik, voor de tweede keer, een speciale commissie uit de EEG in Rome om te onderzoeken hoe de
administratieve problemen van deze anderhalf-procent-heffing te vermijden zijn." Maar wat wilt u, met een land dat 40
procent van de melk voor eigen consumptie moet importeren! Het is toch duidelijk dat hier èn een grote tegenstand is
tegen de heffing èn een grote problematiek in de uitvoering. De leden van deze onderzoek-commissie hebben geen idee
dat de boerderijen, die met groot verlies draaien, in het uiterste zuiden van het land kilometers van elkaar verwijderd zijn.
De enige plaats waar snel en zonder noemenswaardige moeilijkheden belasting zal kunnen worden geïnd, is het
georganiseerde en dichter bevolkte noorden. Maar schrijft u het maar gerust op: het is een grove onrechtvaardigheid,
deze heffing, en Italië keeft er zich met moeite bij neergelegd, terwijl de andere landen zwegen. Italië is de bonte hond; het
weigerde, gaf toe en zit nu met administratieve problemen."
Marcora, fel nu en met alle tekenen van een man die tot mede
werken bereid is maar die niet over zich iaat lopen: "Italië gaat
die anderhalf procent betalen, en nog wel met terugwerkende
kracht. Wij hebben moeten buigen voor Brussel." En over de
vraag was het een politiek of een administratief motief: "Eens
was het politiek, maar nu is het een administratief probleem; en
de heren van de onderzoek-commissie zullen zien dat het niet zo
simpel ligt als zij wel denken. Ik zie ze al die boerderijen in Italië
bezoeken, arm als ze zijn en ver uit elkaar. Nee, dit is Nederland
of België niet...."
Geen fruit doordraaien maar geef het aan scholen
O p andere punten vindt Marcora, dat Italië eigen en con
structieve ideeën aan de Europese commissie heeft voorgelegd,
waaraan andere landen helemaal niet zijn toegekomen. Bij
voorbeeld: het doordraaien van complete oogsten van tomaten
is een schandaal. "Daar moet, eerst met subsidie en later met
winst, een industrie van vruchtesappen uit te construeren zijn.
Daarom zie ik de komst van Spanje, Griekenland en Portugal in
de EEG ook helemaal niet somber in. Politiek zijn die drie
landen NOODZAKELIJK als elementen van de EEG, maar
landbouw-technisch zijn ze ook welkom: die producten zijn
nooit te talrijk, als ze maar goed worden besteed. Perziken,
appels, het fruit in overvloed: in magere oogst-jaren de markt
op. in overvloedige jaren inmaken en verwerken, nooit door
draaien."
Marcora spreekt nu sociaal over zijn vak: "Ja, ik zou zelfs
zeggen, geef overvloedige oogsten als consumptiefruit aan
scholen; al of niet ingeblikt. Dat is trouwens een oplossing die
ook bij vlees-verdeling van een overschot bezien moet worden:
geef hel voor een derde van de prijs aan de arbeiders-kantines."
Maar de EEG heeft daar een antwoord op," zegt Marcora bitter,
"een antwoord dat nergens op slaat. Ze zeggen: dat maakt de
industrie lui, want die hoeft dan niet meer te verkopen."
Italiaanse landbouw doet het goed
Overigens valt de schade door de vloed van dit najaar nogal
mee. Er was al veel geoogst en de slagregens hebben veel be
langrijke gebieden gespaard. Maar de ramp van de Povlakte,
Turijn, Genua en het hele gebied daartussen roept wel een
andere vraag op, en het betreft nèt nog het terrein van deze
minister: hebben ontbossingen op de heuvels boven de rivier de
Po een rol gespeeld bij de natuurramp van enkele weken gele
den? Minister Giovanni Marcora: "Het volk is weggetrokken uit
de heuvels; land is onbegroeid gebleven. Daaraan is het te
wijten dat de grond het water niet "aantrekt" of "wegwerkt",
maar over zich heen laat spoelen. Gecultiveerd terrein neemt nu
eenmaal meer water op dan hard terrein. Het echte probleem is:
geen onderhoud. Urbanisatie (stadsvorming) is daarbij geen
positiete faktor: daarbij wordt terrein ontnomen en niet be
werkt volgens de methodes van de landbouw."
Niet eens met het wijnbeleid
alles: geen beperking in de wijnbouw; onlangs passeerde het
land de 10 miljoen hectoliter per jaar: dat mogen wij niet eens."
In de EEG, te veel burokratie en te weinig fantasie
(55 jaar),
minister van landbouw
in Italië
zeer italiaans:
lid, vice-secretaris van de christendemocraten, eerste-ka-
merlid voor deze partij;
zeer on-italiaans:
geen nodeloos gewauwel over theoretische politiek, maar
recht op de feiten, praktische problemen van zijn werk:
land- en bosbouw;
zeer uitgesproken:
over Brussel-makkers: "Lardinois is een van de beste en
meest fantasierijke mensen die ik in de commissie heb
meegemaakt, anders dan zijn opvolger Van der Stee."
zeer man-uit-de-praktijk:
heeft een gigantisch landbouw- en veeteeltinstituut in
Noord-Italië (waar hij geboren en getogen is). Belt elke
dag twee keer met zijn zuster, over de gang van zaken
daar.
zeer eerlijk:
"Met dat boerenbedrijf, hoe groot ook, verdien ik geen
cent, het is mijn hobby, en mijn geld komt uit mijn mi
nistersschap."
luidde: geef het voor een-derde van de prijs aan de fabrieks-
kantines, dan verliezen we er nog minder op dan op deze laffe
manier. Maar niemand had er oren naar. Nee, ik zei het al: het
landbouwwerk van de EEG heeft alleen een kans als er minder
bureaukratie en meer praktisch werk wordt bedreven."
Een man uit de praktijk
D e intervieuwer kan nauwelijks geloven met een Italiaanse
minister te praten. Afgezien van Italië's minister Ossola (bui
tenlandse handel) is er binnen het Italiaanse kabinet geen enkele
praktikus, niet-in-de-eerste-plaats politikus behalve Marcora,
een man met gevoel voor praktijk, een sociaal voelend mens,
meer dan een politiek socialist, en een doordenker met fantasie.
«2?
E.E.G. in gevaar
e toekomst van de EEG vormt de laatste tijd weer veelvuldig
onderwerp van gesprek. Eerst vooral in het kader van de komende
Europese verkiezingen. Op dit moment zeker ook tegen de
achtergrond van een eventuele toetreding tot de EEG van Span
je, Portugal en Griekenland.
Wanneer we de hele diskussie over deze toetreding waarnemen,
dan maakt dat en ons toch een wat onwerkelijke indruk. Immers
praat men niet min of meer over de gezinsuitbreiding van een op
springen staand huwelijk? Met andere woorden wordt door de
diskussie over de uitbreiding van de EEG, de aandacht niet van de
werkelijke problematiek waarvoor de EEG staat, afgeleid. Want
waar het in de grond toch veel meer om gaat is dat de Europese
samenwerking volkomen stagneert en daardoor dreigt het EEG-
gebouw te ondermijnen via vergroting van de nationale invloe
den.
Naar mijn mening is dan ook niet het al of niet toetreden van 3
nieuwe landen, maar de vraag waar we met de EEG zelf naar toe
gaan, de belangrijkste problematiek waar we in de EEG mee te
maken hebben.
Belangstelling
ooral is het volgens mij nodig dat de werkelijke belangstelling
voor de EEG bij veel meer mensen en maatschappelijk belang
rijke groeperingen wordt bevorderd. Zo tonen de organisaties van
werkgevers, werknemers en middenstand tot nu toe nauwelijks
enige belangstelling die boven het plichtmatige uitgaat. Overi
gens ook het kabinet Den Uyl verdient op dat punt een dikke
onvoldoende. Daar weet Vredeling over mee te praten.
Zolang de EEG niet bij belangrijke groepen in de bevolking leeft,
zal het politiek zeer moeilijk zo niet onmogelijk zijn de besluiten
te nemen die dringend nodig zijn om de verdere Europese een
wording mogelijk te maken.
Want als één ding steeds duidelijker wordt dan is het wel dat de
tijd van pappen en nathouden, van het kunstmatig in stand hou
den wat we hebben, zonder werkelijke vooruitgang, voorbij is.
Dat kunnen we vooral in de landbouwsektor op vele tronten
duidelijk waarnemen.
Verschillen
De eerste beperkingen omtrent de landbouwprijsaanpassingen
voor volgend jaar bieden in dit kader dan ook een uiterst somber
perspektief. Met name voor de Benelux en West-Duitsland. Aan
een herbezinning op de wijze waarop de landbouwprijzen worden
vastgesteld lijkt dan ook nauwelijks te ontkomen. Er wachten de
komende tijd op dit gebied ongetwijfeld zeer vele moeilijke, maar
voor boer en tuinder o zo belangrijke besprekingen. LUTEIJN.
Weinig klachten bereiken Justitie
Uit inlichtingen van de procureurs-generaal bij de gerechtsho
ven blijkt dat het openbaar ministerie twee gevallen van cou
peren van koeiestaarten ter kennis zijn gebracht. In beide ge
vallen is tot vervolging overgegaan. Een dierenarts werd in twee
instanties van het ten laste gelegde vrijgesproken: de vonnissen
bevatten geen motivering.
Een veehouder werd op 11 maart 1977 in eerste aanleg vrijge
sproken. De officier van Justitie heeft tegen deze uitspraak ho
ger beroep aangetekend.
Andere gevallen van couperen van koeiestaarten zijn de be
windsman niet bekend. Ditzelfde geldt voor gevallen van het
afsnijden van tongen bij koeien die zichzelf of soortgenoten
leegmelken. Wel is bekend dat dierenartsen bij deze "sabbe
lende" koeien soms door een chirurgische ingreep de stand van
de tong veranderen waardoor het sabbelen wordt tegengegaan:
hiervan ondervinden de dieren geen blijvend nadeel.
Warmteisolatie
In het kader van de energiebesparing en de werkgelegenheid is
het mogelijk subsidie te verkrijgen voör de verbetering van
warmteisolatie van woningen.
De bijdrage voor woningen bedraagt 22% van de goedgekeurde
kosten (dit is bij dubbel glas het verschil in kosten tussen enkel
en dubbel glas) tot een bedrag van 666,— De isolatiekosten
moeten hoger zijn dan 500,—
De investeringen dienen betrekking te hebben op de verbetering
van warmteisolatie van wanden en ramen. Ook het vullen van
spouwmuren met isolatiemateriaal valt hieronder. Voor nieuwe
woningen komt alleen dubbele beglazing in aanmerking voor
subsidie.
Het aanvragen van de subsidie moet bij nieuwbouw geschieden
als met de bouw wordt begonnen; of in de beginfase van de
bouw, het dubbelglas mag pas worden gezet als de toekenning
van subsidie is ontvangen, voor bestaande woningen geldt
eveneens dat men pas mag beginnen met de werkzaamheden als
de bijdrage is toegekend.
De subsidies in het kader van de warmteisolatie moeten recht
streeks worden aangevraagd bij de Direktie Volkshuisvesting
welke is gevestigd in de hoofdstad van de provincie.
Financiering
Renteloze leningen
Voor meerderjarigen jonger dan 35 jaar, die in 1974 een belast
baar inkomen hadden beneden de 27.700,00 en/of in 1976
niet hoger dan 32.000,00 is het mogelijk bij de aankoop van
een woning een renteloze lening van 2.400,00 aan te vragen
welke door het Rijk wordt verstrekt uit het Bezitvormingsfonds.
De voorwaarden zijn dat de verwervingskosten voor een nieuwe
woning niet hoger mogen zijn dan 107.000,00 en die van een
reeds eerder bewoonde woning niet hoger dan 70.000,00.
Men moet de lening aanvragen bij de gemeente voor de eigen
domsoverdracht heeft plaats gevonden.
De aflossingen beginnen twee jaar na het verstrekken van de
lening en moet dan in acht jaar worden terugbetaald.
Alle inlichtingen en adviezen over verbouw kunt u inwinnen bij
de S.E.V.-sters van de Z.L.M.: Voor Brabant: Mevr. G. Mid
delkoop - v.d. Ploeg, tel. privé: 01685-338, kantoor Zevenber
gen: 01680-23730. Voor Zeeland: Mevr. C.J. v. Maldegem-
Markusse, tel. privé: 01100-20600, kantoor Goes: 01100-21010.
4