KNLC Italiaanse minister van Landbouw fel tegen melkheffing Jan Koopman "N ee, natuurlijk wil Italië die anderhalf procent heffing op de melk niet innen, op kosten van de boeren. Ik zal het u sterker vertellen: de andere landen zouden het liever ook niet doen, maar ze komen er nauwelijks onderuit. En nu is Italië de zondebok." Dat vertelt minister Giovanni Marcora, op zijn ministerie aan de statige allee in Rome waar zijn ministerie van land- en bosbouw is gevestigd. D e Italiaanse industrie heeft over het jaar 1976 een achter uitgang getoond van zeven a acht procent. Hoe verhoudt zich daarmee het winst- en verliescijfer van de Italiaanse landbouw, alle takken inbegrepen? Marcora "Daar staat de landbouw he lemaal buiten. Vergelijkenderwijs hebben we het goed gemaakt. Onze teruggang in de produktie van alle terreinen van land bouw samen bedraagt over 1976 1 a 2 procent. En die lichte recessie is te wijten aan de lenteregens en de herfstregens die de oogst enorm hebben beschadigd." D e wijn-export van Italië komt in het gesprek naar voren. Plotseling blijkt Italië's landbouwminister Marcora een glas harde anti-duitser te zijn. "De import van wijn in Nederland is per traditie een Franse affaire," zegt hij. "Maar het is geen wonder dat nu de Nederlanders. Duitsland kiezen voor vervan ging als de Franse wijn is uitgeput. Want Duitsland heeft schandelijke voordelen: een toegestane suikertoevoeging van vijf procent, een gemakkelijk en niet al te ver transport, en voor M aar hoe funktioneert de EEG dan, en waarom bevalt het Italië en zijn minister niet, het werk in Brussel? "Ze zouden minder moeten bureaukratiseren en meer fantasie moeten heb ben. Er zijn uitzonderingen, zoals uw landgenoot Lardinois, maar de rest rekent, vergadert, diplomatiseert en laat het daar bij." Wat is in de EEG-landbouw en veeteelt een voorbeeld van fantasie? Marcora: "Ik heb eens een voorstel ingediend betref fende vleesoverschotten. De EEG heeft niet zelden een voor raad van 400.000 ton vlees in de magazijnen. Die moeten dan op een bepaald moment voor êen minder-dan-spotprijs worden verkocht naar Oost-Europa. Er zijn in het EEG-gebied ruw geschat 10 miljoen kantine-etende arbeiders. Mijn voorstel Z o beginnen de zeer grote verschillen tussen de Europese munteenheden, die de laatste jaren zijn ontstaan dusdanig ver wrongen situaties op te leveren, dat het gemeenschappelijk landbouwbeleid erdoor in gevaar komt. De weigering van de Engelse regering om zijn in ponden uitgedrukte, nationale land bouwprijzen aan te passen, aan de waardedaling van het pond betekent niet alleen dat steeds meer grote sommen geld uit de EEGkas moeten worden bijgepast, maar ook dat de Engelse boer, met ongeveer 30% lagere "garantieprijzen" genoegen moet ne men van zijn Europese kollega. Het is duidelijk dat voorts door alle grensheffingen vele handelsstromen danig zijn ontwricht. Maar bovenal wordt het zo langzamerhand ondoenlijk om nog, voor alle landen enigszins acceptabele nieuwe landbouwprijzen vast te stellen. Noodgedwongen deelname Senator Giovanni Marcora K0MMENTAAR D. Welzijn van landbouwhuisdieren Subsidies op verbetering van woningen "Er is op dit ogenblik, voor de tweede keer, een speciale commissie uit de EEG in Rome om te onderzoeken hoe de administratieve problemen van deze anderhalf-procent-heffing te vermijden zijn." Maar wat wilt u, met een land dat 40 procent van de melk voor eigen consumptie moet importeren! Het is toch duidelijk dat hier èn een grote tegenstand is tegen de heffing èn een grote problematiek in de uitvoering. De leden van deze onderzoek-commissie hebben geen idee dat de boerderijen, die met groot verlies draaien, in het uiterste zuiden van het land kilometers van elkaar verwijderd zijn. De enige plaats waar snel en zonder noemenswaardige moeilijkheden belasting zal kunnen worden geïnd, is het georganiseerde en dichter bevolkte noorden. Maar schrijft u het maar gerust op: het is een grove onrechtvaardigheid, deze heffing, en Italië keeft er zich met moeite bij neergelegd, terwijl de andere landen zwegen. Italië is de bonte hond; het weigerde, gaf toe en zit nu met administratieve problemen." Marcora, fel nu en met alle tekenen van een man die tot mede werken bereid is maar die niet over zich iaat lopen: "Italië gaat die anderhalf procent betalen, en nog wel met terugwerkende kracht. Wij hebben moeten buigen voor Brussel." En over de vraag was het een politiek of een administratief motief: "Eens was het politiek, maar nu is het een administratief probleem; en de heren van de onderzoek-commissie zullen zien dat het niet zo simpel ligt als zij wel denken. Ik zie ze al die boerderijen in Italië bezoeken, arm als ze zijn en ver uit elkaar. Nee, dit is Nederland of België niet...." Geen fruit doordraaien maar geef het aan scholen O p andere punten vindt Marcora, dat Italië eigen en con structieve ideeën aan de Europese commissie heeft voorgelegd, waaraan andere landen helemaal niet zijn toegekomen. Bij voorbeeld: het doordraaien van complete oogsten van tomaten is een schandaal. "Daar moet, eerst met subsidie en later met winst, een industrie van vruchtesappen uit te construeren zijn. Daarom zie ik de komst van Spanje, Griekenland en Portugal in de EEG ook helemaal niet somber in. Politiek zijn die drie landen NOODZAKELIJK als elementen van de EEG, maar landbouw-technisch zijn ze ook welkom: die producten zijn nooit te talrijk, als ze maar goed worden besteed. Perziken, appels, het fruit in overvloed: in magere oogst-jaren de markt op. in overvloedige jaren inmaken en verwerken, nooit door draaien." Marcora spreekt nu sociaal over zijn vak: "Ja, ik zou zelfs zeggen, geef overvloedige oogsten als consumptiefruit aan scholen; al of niet ingeblikt. Dat is trouwens een oplossing die ook bij vlees-verdeling van een overschot bezien moet worden: geef hel voor een derde van de prijs aan de arbeiders-kantines." Maar de EEG heeft daar een antwoord op," zegt Marcora bitter, "een antwoord dat nergens op slaat. Ze zeggen: dat maakt de industrie lui, want die hoeft dan niet meer te verkopen." Italiaanse landbouw doet het goed Overigens valt de schade door de vloed van dit najaar nogal mee. Er was al veel geoogst en de slagregens hebben veel be langrijke gebieden gespaard. Maar de ramp van de Povlakte, Turijn, Genua en het hele gebied daartussen roept wel een andere vraag op, en het betreft nèt nog het terrein van deze minister: hebben ontbossingen op de heuvels boven de rivier de Po een rol gespeeld bij de natuurramp van enkele weken gele den? Minister Giovanni Marcora: "Het volk is weggetrokken uit de heuvels; land is onbegroeid gebleven. Daaraan is het te wijten dat de grond het water niet "aantrekt" of "wegwerkt", maar over zich heen laat spoelen. Gecultiveerd terrein neemt nu eenmaal meer water op dan hard terrein. Het echte probleem is: geen onderhoud. Urbanisatie (stadsvorming) is daarbij geen positiete faktor: daarbij wordt terrein ontnomen en niet be werkt volgens de methodes van de landbouw." Niet eens met het wijnbeleid alles: geen beperking in de wijnbouw; onlangs passeerde het land de 10 miljoen hectoliter per jaar: dat mogen wij niet eens." In de EEG, te veel burokratie en te weinig fantasie (55 jaar), minister van landbouw in Italië zeer italiaans: lid, vice-secretaris van de christendemocraten, eerste-ka- merlid voor deze partij; zeer on-italiaans: geen nodeloos gewauwel over theoretische politiek, maar recht op de feiten, praktische problemen van zijn werk: land- en bosbouw; zeer uitgesproken: over Brussel-makkers: "Lardinois is een van de beste en meest fantasierijke mensen die ik in de commissie heb meegemaakt, anders dan zijn opvolger Van der Stee." zeer man-uit-de-praktijk: heeft een gigantisch landbouw- en veeteeltinstituut in Noord-Italië (waar hij geboren en getogen is). Belt elke dag twee keer met zijn zuster, over de gang van zaken daar. zeer eerlijk: "Met dat boerenbedrijf, hoe groot ook, verdien ik geen cent, het is mijn hobby, en mijn geld komt uit mijn mi nistersschap." luidde: geef het voor een-derde van de prijs aan de fabrieks- kantines, dan verliezen we er nog minder op dan op deze laffe manier. Maar niemand had er oren naar. Nee, ik zei het al: het landbouwwerk van de EEG heeft alleen een kans als er minder bureaukratie en meer praktisch werk wordt bedreven." Een man uit de praktijk D e intervieuwer kan nauwelijks geloven met een Italiaanse minister te praten. Afgezien van Italië's minister Ossola (bui tenlandse handel) is er binnen het Italiaanse kabinet geen enkele praktikus, niet-in-de-eerste-plaats politikus behalve Marcora, een man met gevoel voor praktijk, een sociaal voelend mens, meer dan een politiek socialist, en een doordenker met fantasie. «2? E.E.G. in gevaar e toekomst van de EEG vormt de laatste tijd weer veelvuldig onderwerp van gesprek. Eerst vooral in het kader van de komende Europese verkiezingen. Op dit moment zeker ook tegen de achtergrond van een eventuele toetreding tot de EEG van Span je, Portugal en Griekenland. Wanneer we de hele diskussie over deze toetreding waarnemen, dan maakt dat en ons toch een wat onwerkelijke indruk. Immers praat men niet min of meer over de gezinsuitbreiding van een op springen staand huwelijk? Met andere woorden wordt door de diskussie over de uitbreiding van de EEG, de aandacht niet van de werkelijke problematiek waarvoor de EEG staat, afgeleid. Want waar het in de grond toch veel meer om gaat is dat de Europese samenwerking volkomen stagneert en daardoor dreigt het EEG- gebouw te ondermijnen via vergroting van de nationale invloe den. Naar mijn mening is dan ook niet het al of niet toetreden van 3 nieuwe landen, maar de vraag waar we met de EEG zelf naar toe gaan, de belangrijkste problematiek waar we in de EEG mee te maken hebben. Belangstelling ooral is het volgens mij nodig dat de werkelijke belangstelling voor de EEG bij veel meer mensen en maatschappelijk belang rijke groeperingen wordt bevorderd. Zo tonen de organisaties van werkgevers, werknemers en middenstand tot nu toe nauwelijks enige belangstelling die boven het plichtmatige uitgaat. Overi gens ook het kabinet Den Uyl verdient op dat punt een dikke onvoldoende. Daar weet Vredeling over mee te praten. Zolang de EEG niet bij belangrijke groepen in de bevolking leeft, zal het politiek zeer moeilijk zo niet onmogelijk zijn de besluiten te nemen die dringend nodig zijn om de verdere Europese een wording mogelijk te maken. Want als één ding steeds duidelijker wordt dan is het wel dat de tijd van pappen en nathouden, van het kunstmatig in stand hou den wat we hebben, zonder werkelijke vooruitgang, voorbij is. Dat kunnen we vooral in de landbouwsektor op vele tronten duidelijk waarnemen. Verschillen De eerste beperkingen omtrent de landbouwprijsaanpassingen voor volgend jaar bieden in dit kader dan ook een uiterst somber perspektief. Met name voor de Benelux en West-Duitsland. Aan een herbezinning op de wijze waarop de landbouwprijzen worden vastgesteld lijkt dan ook nauwelijks te ontkomen. Er wachten de komende tijd op dit gebied ongetwijfeld zeer vele moeilijke, maar voor boer en tuinder o zo belangrijke besprekingen. LUTEIJN. Weinig klachten bereiken Justitie Uit inlichtingen van de procureurs-generaal bij de gerechtsho ven blijkt dat het openbaar ministerie twee gevallen van cou peren van koeiestaarten ter kennis zijn gebracht. In beide ge vallen is tot vervolging overgegaan. Een dierenarts werd in twee instanties van het ten laste gelegde vrijgesproken: de vonnissen bevatten geen motivering. Een veehouder werd op 11 maart 1977 in eerste aanleg vrijge sproken. De officier van Justitie heeft tegen deze uitspraak ho ger beroep aangetekend. Andere gevallen van couperen van koeiestaarten zijn de be windsman niet bekend. Ditzelfde geldt voor gevallen van het afsnijden van tongen bij koeien die zichzelf of soortgenoten leegmelken. Wel is bekend dat dierenartsen bij deze "sabbe lende" koeien soms door een chirurgische ingreep de stand van de tong veranderen waardoor het sabbelen wordt tegengegaan: hiervan ondervinden de dieren geen blijvend nadeel. Warmteisolatie In het kader van de energiebesparing en de werkgelegenheid is het mogelijk subsidie te verkrijgen voör de verbetering van warmteisolatie van woningen. De bijdrage voor woningen bedraagt 22% van de goedgekeurde kosten (dit is bij dubbel glas het verschil in kosten tussen enkel en dubbel glas) tot een bedrag van 666,— De isolatiekosten moeten hoger zijn dan 500,— De investeringen dienen betrekking te hebben op de verbetering van warmteisolatie van wanden en ramen. Ook het vullen van spouwmuren met isolatiemateriaal valt hieronder. Voor nieuwe woningen komt alleen dubbele beglazing in aanmerking voor subsidie. Het aanvragen van de subsidie moet bij nieuwbouw geschieden als met de bouw wordt begonnen; of in de beginfase van de bouw, het dubbelglas mag pas worden gezet als de toekenning van subsidie is ontvangen, voor bestaande woningen geldt eveneens dat men pas mag beginnen met de werkzaamheden als de bijdrage is toegekend. De subsidies in het kader van de warmteisolatie moeten recht streeks worden aangevraagd bij de Direktie Volkshuisvesting welke is gevestigd in de hoofdstad van de provincie. Financiering Renteloze leningen Voor meerderjarigen jonger dan 35 jaar, die in 1974 een belast baar inkomen hadden beneden de 27.700,00 en/of in 1976 niet hoger dan 32.000,00 is het mogelijk bij de aankoop van een woning een renteloze lening van 2.400,00 aan te vragen welke door het Rijk wordt verstrekt uit het Bezitvormingsfonds. De voorwaarden zijn dat de verwervingskosten voor een nieuwe woning niet hoger mogen zijn dan 107.000,00 en die van een reeds eerder bewoonde woning niet hoger dan 70.000,00. Men moet de lening aanvragen bij de gemeente voor de eigen domsoverdracht heeft plaats gevonden. De aflossingen beginnen twee jaar na het verstrekken van de lening en moet dan in acht jaar worden terugbetaald. Alle inlichtingen en adviezen over verbouw kunt u inwinnen bij de S.E.V.-sters van de Z.L.M.: Voor Brabant: Mevr. G. Mid delkoop - v.d. Ploeg, tel. privé: 01685-338, kantoor Zevenber gen: 01680-23730. Voor Zeeland: Mevr. C.J. v. Maldegem- Markusse, tel. privé: 01100-20600, kantoor Goes: 01100-21010. 4

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 4