HET LANDBOUWBELEID BLIJFT AFGESTEMD OP CONTINUÏTEIT EN GROEI Zaai een goede veilige tarwe - zaai NAUTICA Landbouwbegroting 1978 D D eze Memorie van Toelichting is ge schreven tijdens de kabinetsformatie. Daarmede zijn haar beperkingen aangege ven. "Nieuw" beleid blijft voorshands in de schoot der goden verborgen. Dit stuk heeft dan ook meer een beschrijvend dan een plannend karakter. Het is een weergave van de lopende zaken, opvattingen en beleid. Het bevat geen politiek testament. Wie dat wil lezen behoeft slechts de kort geleden gepubliceerde structuurvisies op verschil lende beleidsterreinen van mijn departe ment op te slaan. Vorig jaar heb ik in de toelichting op mijn begroting al een aantal meer persoonlijk getinte woorden neerge schreven. Deze woorden zijn nog steeds, onverkort, van kracht. Zij kunnen slechts worden onderstreept." Funkties van de cultuurgrond Beheer van de grond Stand van de wetgeving Versterkte aandacht voor kwaliteitsbeleid O, O H, vervolg op pag. io Advertentie IM Aldus schrijft minister mr. A. van der Stee (land bouw en visserij) ter inleiding van de Memorie van Toelichting op de begroting van zijn departement voor het dienstjaar 1977/1978. ultuurgrond vervult voor onze samenleving de tweeledige funktie van produktiemiddel en van "drager" van natuur en landschap. Slechts bij een efficiënt en rationeel producerende land- en tuinbouw zal de bijdrage aan de nationale economie het grootst zijn. Daarom blijft het beleid afgestemd op continuïteit en groei. Deze groei moet selektief zijn en plaatsvinden binnen de rand voorwaarden, gesteld door andere belangen en (mede)gebruikers van het landelijke gebied. Het beleid voor onze land- en tuinbouw houdt dan ook duidelijk rekening met de belangen van milieu, natuur- en landschapsbehoud, bosbouw, rekreatie en uitbouw van kleine woonkernen. Daarnaast wordt het beleid gericht op het zuinige gebruik van grondstoffen en energie alsmede op het gebeuren elders, met name in de ontwikkelingslanden. oor het overgrote deel van onze cultuurgrond zal de produk- let belai gestreefd wordt naar een funktionele kombinatie van produktie en beheer t.b.v. natuur- en landschapsbehoud. De Nota betreffende de relatie tussen landbouw en natuur en landschapsbehoud (Relatienota) geeft een duidelijk kader voor deze integratie van landbouw en natuur en landschap. In dit verband is het noodzakelijk, het huidige landinrichtings- beleid voort te zetten en waar nodig te vernieuwen. Om het hoofd te kunnen bieden aan de steeds ingewikkelder wordende problemen is het van belang zo spoedig mogelijk tot een land inrichtingswet te komen. Daarnaast is ook een verder opera tioneel maken van de beheersregelingen van duidelijke beteke nis. Tussen landinrichting - waarmede ook landschapsbouw en na- tuur- en landschapsbescherming verbonden zijn - en bosbouw bestaat een onverbrekelijke samenhang, omdat bos. naast de produktiefunktie. tevens funkties ten aanzien van natuur- en landschap vervult. De kern van het bosbouwbeleid is dan ook gericht zowel op instandhouding en verbetering van het be staande areaal als op uitbreiding. Hoewel daarbij - afhankelijk van de lokatie - nu eens de ene, dan weer de andere funktie bijzondere aandacht zal vragen, zal het beleid gericht moeten zijn op een houtproduktie die rentabiliteitsbasis biedt voor duurzame instandhouding van het bos met al zijn funkties. Dit levert dan tegelijkertijd een zo goed mogelijke bijdrage aan de verlichting van de moeilijke situatie op het gebied van de hout voorziening. Ter ondersteuning van het landbouwstructuurbeleid in de breedste zin des woords is een slagvaardig grond- en pachtbeleid nodig. Doelstelling daarvan dient te zijn een verantwoorde toe wijzing van gronden te bevorderen, alsmede de prijzen van landbouwgronden te stabiliseren. De bijstelling van het pacht normenstelsel en een wijziging van de Pachtwet zijn evenzeer yan belang om de mobiliteit van de pachtgrond te vergroten en in te spelen op verschillende beheerssituaties. aar de uitoefening van land- en tuinbouw plaatsvindt in een marktekonomie., zal het agrarische inkomen in de eerste plaats uit de markt moeten komen. Hierdoor is blijvend aandacht nodig voor het markt- en prijsbeleid, dat primair gericht is op markte venwicht en daardoor op stabilisatie van de prijsvorming. Meer dan de helft van onze agrarische produktie wordt uitgevoerd naar de E.G.-markt. Voor de inkomensvorming in de land- en tuin bouw dient dan ook gezocht te worden naar mogelijkheden, het gemeenschappelijk landbouwbeleid te versterken. De behoefte hieraan zal temeer optreden als de Gemeenschap wordt uitge breid. Hierbij zal gewaakt moeten worden tegen een verdere achteruitgang in de samenhang binnen de Gemeenschap. Een marktevenwicht, samen met stabiele prijzen, zal de conti nuïteit van de efficiënt werkende bedrijven kunnen verzekeren. De grenzen van het markt- en prijsbeleid zijn echter zodanig, dat niet steeds voor alle, voor de produktie noodzakelijk be drijven een aanvaardbaar inkomen uit de markt kan worden bereikt. Om tegemoet teken in tijdelijke inkomensproblemen, is - in het kader van het sociaal beleid - de Rijksgroepsregeling Zelfstandigen werkzaam. Bij toepassing van deze regeling zal ook in de toekomst rekening gehouden moeten worden met de specifieke situatie van het vermogen voor de inkomensvorming in land- en tuinbouw. Bij blijvende inkomensproblemen zal bedrijfsbeëindiging onontkoombaar zijn. In dit stadium is het regeringsstandpunt van belang over het advies van de Sociaal Economische Raad met betrekking tot de eventuele opstelling van de Wet Werke loosheidsvoorziening voor ex-zelfstandigen. Voor de oudere ondernemers is de Rijksgroepsregeling Oudere Zelfstandigen van betekenis. Hoe noodzakelijk het voeren van een inkomensbeleid is, blijkt nogeens uit.de in deze Memorie van toelichting gegeven (voor lopige) cijfers voor de arbeidsopbrengsten. Een blijvend pro bleem vormen hier de steeds doorgaande kostenstijgingen, die niet volledig goedgemaakt worden in de prijzen. Weliswaar is in 1976, door de bijzondere weersomstandigheden en de daarmee samenhangende marktontwikkeling, voor een beperkt aantal categorieën deze negatieve tendens niet opéetreden. maar voor het geheel van onze landbouw blijft zorg bestaan over de inko mensontwikkeling. tiefunktie het belangrijkst hlijven. Bij reservaten daarentegen zal de nadruk liggen op natuur- en landschapsbeheer. Tussen deze beide categorieën liggen de gronden in beheersgebieden waar Landbouwwet Aanpassing aan de gewijzigde Comptabiliteitswet en verster king van controlebevoegdheden bij de produktschappen. In diening 1977/1978. Uitvoering Landhouwkwaliteitswet Totstandkoming 1977/1978 van besluiten inzake boter, kaas. scharreleieren, bloembollen. Veewet O.a. wijziging schadevergoedingsregeling en bevoegdheden tot het stellen van eisen aan de bedrijven, op het gebied van ge zondheid en welzijn van dieren. Indiening 1977/1978. Diergeneesmiddelenwet Nieuwe regeling voor diergeneesmiddelen. Indiening 1977/1978. Kanalisatie, diergeneesmiddelen Herziening regeling voor kanalisatie van zgn. sterkwerkende diergeneesmiddelen. Wetsontwerp in behandeling bij de Tweede Kamer. Uitoefeningswet diergeneeskunst Regeling tuchtrecht: herziening regeling beperkte bevoegd heid van veeverloskundigen en castreurs. Indiening 1977/1978. Wet op de sera en entstoffen Nieuwe regeling voor een keuring van veterinaire sera en ent stoffen. Indiening 1977/1978. Uitvoering van de Wet dierenvervoer Regelingen voor het vervoer over de weg en per schip en vlieg tuig. Totstandkoming 1977/1978. Meststoffenwet Herziening wegens veroudering: aan banden leggen van ge bruik van ongewenste meststoffen. In voorbereiding. Zaaizaad- en Plantgoed wet Herziening in verband met de E.G.-regeling rassenlijsten. Ir. voorbereiding. Landinrichtingswet Nieuwe regeling ter vervanging van de Ruilverkavelingswet. Indiening 1977/1978. Pachtwet (le ondertekenaar justitie) Herziening ter beperking van het continuatierecht na de 85- jarige leeftijd ter vervroeging van de wettelijke overdrachts leeftijd en om inbreng van pacht in een maatschappij mogelijk te maken. In voorbereiding. Borgwet Herziening in verband met de strooiselroof. In voorbereiding. p diverse terreinen krijgt het kwaliteitsbeleid een steeds groeiende aandacht. Deze ontwikkeling, die zich ook in de toekomst zal voortzetten, houdt mede - en niet in de laatste plaats - verband met de toenemende interesse van de afnemers voor de kwaliteit van levensmiddelen. De "gezondheidsaspekten" en de voedingswaarde der produkten zijn hieronder te begrijpen. Deze toenemende interesse houdt ook in dat er meer dan voorheen behoefte is aan voorlichting omtrent de produkten, op het etiket of anderszins. Het beleid richt zich erop, aan goed geïnformeerde consumenten, tegen een redelijke prijs, een breed scala van betrouwbare produkten - in verschillende kwaliteitsklassen - aan te bieden. Dit beleid bevat alle fasen van produktie, verwerling en handel, tot en met de afzet aan de consument, omdat zij onlosmakelijk verbonden zijn met de uiteindelijke kwaliteit van het aan de consument aangeboden produkt. Bij het kwaliteitsbeleid komen o.a. aan de orde: het toezicht op het gebruik van bestrijdingsmiddelen en op de aanwezigheid van residuen van deze bestrijdingsmiddelen in de eindprodukten, het vaststellen van de kriteria verbonden aan bepaalde kwaliteitsklassen en de produktinformatie, met name de "informatieve etikettering" voor de voorverpakte voedings middelen. Landhouwkwaliteitswet nverminderd de bescherming van de volksgezondheid en de bevordering van de eerlijkheid in de handel krachtens de Wa renwet vormt de Landhouwkwaliteitswet in nationaal verband een passend wettelijk kader voor het kwaliteitsbeleid. De afge lopen periode zijn belangrijke vorderingen gemaakt met name op het gebied van de tuinbouw. Op 1 oktober zal hef Land- bouwkwaliteitsbesluit voor verse groenten en fruit in werking treden. De organisatie en de structuur van het Kwaliteits Con trole Bureau, een voortzetting van het Uitvoer Controle Bureau, zijn zodanig aangepast dat de controle, die voorheen beperkt was tot de export, zich nu kan richten zowel op de afzet binnen Nederland als daarbuiten. Het brengen van zoveel mogelijk kwaliteitsregels voor groenten en fruit, zowel bestaande als toe komstige, onder één landbouwkwaliteitsbesluit is van groot be lang om de slagvaardigheid van het beleid op dit terrein te 8 vergroten. Ook voor de sektor geconserveerde groenten en fruit wordt gewerkt aan een geleidelijke verdere uitbouw van de huidige kwaliteitswetgeving. Een ontwerpbesluit voor deze produkten is gereed en interdepartementaal overleg zal binnenkort plaats vinden. Op het gebied van de vleeswaren zal dit jaar het Baconbesluit van kracht worden. De Stichting Nederlandse Baconcöntrole zal worden belast met de keuring van zowel bacon voor de bin nenlandse markt als voor export. Voor de sektor vleeswaren in het algemeen staat een besluit op stapel, dat een aantal mini mumeisen zal omvatten. Het Produktschap voor Vee en Vlees zal. in medebewind, specifieke eisen aan de afzonderlijke pro dukten gaan stellen. In de zuivelsektor bevindt het ontwerp-Boterbesluit zich in het stadium van interdepartementaal overleg. Het ontwerp-Kaas- besluit zal deze fase binnenkort ingaan. De met deze besluiten samenhangende reorganisatie van de controle-instellingen ver loopt voorspoedig. De voorbereiding van de integratie van het Rijkszuivelstation te Leiden met het Rijkslandbouwproefstation in Maastricht tot het Rijks-Kwaliteitsinstituut voor Land- en Tuinbouwprodukten te Wageningen maakt goede vorderingen. Dit instituut zal worden ingeschakeld bij het rijkstoezicht waarin de Landhouwkwali teitswet voorziet, terwijl het daarnaast monsteronderzoek zal verrichten. "Alternatieve produkten" .oewel het nog steeds een kleine markt betreft, valt er een toenemende belangstelling te constateren voor op "alternatieve wijze" voortgebrachte produkten. Ter bescherming van de con sumenten en in het belang van de bonafide producenten dient te worden voorkomen dat produkten. die als "alternatief' of "biologisch" worden verkocht, niet zijn geteeld overeenkomstig één der bedoelde methoden. Dit is los te zien van de objektieve merites van de betreffende methoden: consumenten die - vanuit hun overwegingen - een meerprijs over hebben voor dergelijke produkten behoren voor bedrog behoed te worden. In overleg met alternatieve telers en consumenten wordt gestreefd naar een regeling in het kader van de Landhouwkwaliteitswet. Bij wijze van begin zijn ontwerp-besluiten opgesteld t.a.v. "scharreleie ren" en "alternatief fruit". Deze ontwerpen zullen op korte termijn nader worden uitgewerkt. Hierbij zal met name de uit werking van een betrouwbaar - en betaalbaar - controlesysteem grote aandacht behoeven. In dit verband valt tevens te vermelden de steun die gegeven zal worden aan de Proeftuin "De kleine Aarde" te Boxtel in de vorm van detachering van een deskundige.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 8