KNLC KOMMENTAAR
Wat is en doet de bedrijfsverzorgingsdienst? (1)
H et mag als bekend worden verondersteld dat de
Z.L.M., in samenwerking met de andere organisa
ties en daarbij niet te vergeten de N.F.O., de laatste
jaren getracht heeft over de provincie Zeeland een
netwerk van bedrijfverzorgingsdiensten te krijgen.
Al op een vroeger tijdstip gebeurde dit in Noord-
Brabant. Het is gelukt, weliswaar niet zonder moei
te. Indien echter iets met moeite wordt bereikt heeft
dit ook meer bevrediging.
N ormaliter staan de landbouwkranten volgend op "Prinsjes
dag" vol met gegevens en commentaren naar aanleiding van
troonrede en miljoenennota.
IEUWS UIT BMJ
Brussel zet de melkheffing
met gemak door
"D' r is kort nog even over de melkheffing gesproken. Op mijn vraag of alle lidstaten die ook inderdaad effectief zullen
toepassen werd door commissaris Gundelach bevestigend geantwoord. En geen enkele minister heeft dat tegengespro
ken".
M inister van der Stee is er fel op tegen wanneer de land
bouworganisaties de melkheffing zouden voorleggen aan het
Europese Hof van Justitie in Luxemburg, een idee van de Friese
Maatschappij van Landbouw. Op de eerste plaats omdat hij
3Cz.l.m. Voorlichtingsserie
W
R
perioden, ik hoor het u al zeggen "moeilijker want een één-
mansbedrijf heeft nu eenmaal in een drukke tijd niet veel uren
over om nog eens bij een ander bij te springen". Voor ziekte en
ongeval is een bedrijfsverzorgingsdienst echter onmisbaar in on
ze samenleving op het agrarische bedrijf. Ik bedoel daarmee een
bedrijfverzorgingsdienst met leden.
Vakantie
e zijn tevens de mening toegedaan dat een zelfstandige
agrariër en zijn gezin evenceel recht hebben op vakantie dan
welke Nederlander ook. Sommige ouderen onder u die dit lezen
zullen wellicht zeggen: "Daar heb je hem weer. van" vakantie
zien wij het nut niet in". Andere ouderen, maar zeker jongeren
zullen zeggen en terecht: "Wij willen wel eens enigejiagen per
jaar van .de zorgen die een bedrijf of beroep meebrengt verlost
zijn". De bedrijfsverzorger kan dan helpen.
Nu kun je natuurlijk twee dingen doen. Je kunt zeggen, ik wacht
om lid te worden tot ik ziek ben of een ongeval heb gehad,
m.a.w. "je kijkt de kat uit de boom". Je kunt ook zeggen: "Ik zie
het nut in van een dergelijke vereniging als een verzekerings
premie voor een eventuele ziekte of ongeval, zodat ik weet dat
mijn bedrijf ongestoord kan worden voortgezet". Waar zijn de
bedrijfsverzorgingsdiensten. hoeveel leden tellen ze en hoeveel
bedrijfsverzorgers zijn er in dienst:
aantal aantal
leden bedrijfsverzorgers
Schouwen/Duiveland 80 2 1 tijdelijke dienst
TKHOLEN/St. Philipsland 70 2 1 tijdelijke dienst
Z. en N.-Beveland 139 3
Walcheren 77 2
Zws. Vlaanderen 146 2~
Totaal Zeeland 512
U ziet, gezien het aantal zelfstandige ondernemers in land- en
tuinbouw en veehouderij is er ruimte voor een belangrijke stij
ging van dit ledental. J.M.
W aarom gebeurde dit?
ast stond dat er steeds meer éénmans-bëdrijven zouden ko
men die. wanneer de boer. de veehouder, de tuinder of de
fruitteler ziek werd of een ongeval overkwam, uitermate kwets
baar werden. Vooral bij gemengde bedrijven of volledige wei-
debedrijven komt dan het melken en de verdere verzorging van
het vee op de schouders van de vrouw en/of kinderen terecht. U
zult zeggen: "Maar bij ons in de buurt is nog zoveel burenhulp,
dat we daar elkaar nog onderling helpen". Gefeliciteerd! We
zijn er van op de hoogte en zijn er zelfs zeer dankbaar voor dat
ook nog in deze tijd, w anneer er echte nood is. burenhulp of via
een afdeling van de Z.L.M. hulp wordt geboden. Door blijven
gaan daarmee! Voor korte duur kan dit. maar voor langere
Een éénmansbedrijf is uitermate kwetsbaar, een langdurig ziek
bed kan niet door burenhulp worden opgevangen.
Beschamend
Hoewel ook dit jaar weer heel wat pagina's aan de miljoenennota
en landbouwbegroting 1978 zijn gewijd, zullen velen zich afvra
gen of dat eigenlijk wel zin heeft. Immers er wordt in het kader
van de nog steeds voortslepende kabinetsformatie eigenlijk niets
nieuws gebracht en een nieuwe regering kan straks alles weer
veranderen via het dan vast te stellen regeringsbeleid voor de
komende vier jaren. Het wordt voor vele hardwerkende arbeiders,
zelfstandigen en ondernemers in ons land zo langzamerhand
toch een zaak om moedeloos van te worden, wanneer dag in dag
uit de Haagse politici zich steeds duidelijker een brevet van
onvermogen opspelden. Immers al een halfjaar kan er geen dui
delijk beleid gevoerd worden om onze steeds verder wegzakkende
economie er weer bovenop te helpen. De geweldige verslechte
ring van onze exportsituatie, het steeds verder oplopen van de
werkeloosheid en de iedere dag moeilijker wordende positie
waarin met name de middelgrote en kleinere Nederlandse indus
triële bedrijven, alsmede zelfstandigen, komen te verkeren, gaat
blijkbaar voorbij aan degenen die zich aan het politieke touw
trekken wijden. Naar mijn mening is het de hoogste tijd om als
gezamenlijk bedrijfsleven (werknemers, werkgevers en zelfstan
digen) een dringend beroep op de politieke leiders van ons land te
doen om nu eindelijk eens te beginnen met datgene waarvoor ze
gekozen zijn. Het regeren van ons land.
Het feit dat de Koningin een troonrede zonder beleidsvoorne
mens moer voorlezen, gevolgd door de presentatie van een mil
joenennota zonder inhoud is al met al dit jaar dan ook veel
beschamender dan in 1956. De hele ontwikkeling van de econo
mie was toen immers veel gunstiger en kon zich zonder "nieuw
regeringsbeleid" best redden.
Landbouwbegroting
Eigenlijk is in dit geheel de landbouwbegroting 1978 nog niet
eens het minst interessante stuk. Maar misschien komt dat om
dat we in de jaren dat er wel een echt kabinet was op dit gebied
ook niet al te veel cerwend zijn.
In elk geval konstateerden wij een paar uitspraken en cijfers in
deze landbouwbegroting die ook voor de toekomst van belang
kunnen zijn.
Zo konstateert Minister Van der Stee dat het landbouwbeleid
afgestemd blijft op continuïteit en. zij het selectieve, groei. Het
inkomen dient daarbij in de eerste plaats uit de markt te komen.
Duidelijk wordt gemaakt dat inkomensaanvullende maatregelen
in wezen alleen, in het kader van een sociaal beleid, tijdelijk
kunnen zijn. Bij blijvende inkomensproblemen is, aldus de Me
morie van Toelichting, bedrijfsbeëindiging onontkoombaar.
Laten we daar het komende jaar dan ook werk van maken via het
sterk verbeteren van de in wezen goed bij de positie van vooral de
oudere zelfstandige, aansluitende bedrijfsbeëindigingsregeling
op termijn. Ik denk voorts dat de passage over het struktuurbe-
leid die aangeeft dat het accent meer op modernisering van. de
outillage en verbetering van de produktie-omstandigheden dan
op bedrijfsvergroting dient te worden gelegd, voor de praktijk, die
zo graag het algeheel openstellen van een regeling verbetering
agrarische bedrijfsgebouwen en de regeling particulier cultuur
technische werken ziet. heel wat aanknopingspunten biedt. He
laas
bieden de begrotingscijfers op zich nog weinig perspectief in dat
opzicht.
Het weer op gang komen van nieuwe ruilverkavelingen vindt zijn
weerslag in een 20^ hoger begrotingsbedrag voor ruilverkave-
lingsvverken. De vraag is natuurlijk of dit genoeg is wanneer in
1977 en 1978 inderdaad de verwachte 80.000 ha worden aange
nomen.
Met betrekking tot grond- en pachtbeleid biedt de begroting,
zoals verwacht mocht worden, niet veel nieuws. Zij het dat blijk
baar toch wordt gewerkt aan een wijziging van de pachtwet (o.a.
ten aanzien van continuatierecht boven 65 jaar) en dat ook Mi
nister Van der Stee nog eens aangeeft dat met een "verantwoord"
grondbeleid hooguit naar stabilisatie van het grondprijsniveau
kan worden toegewerkt (geen verlaging dus). Overigens kan de
cijfermatige aanwijzing dat de voortdurende terugloop in aanbod
van landbouwgrond vorig jaar tot stilstand is gekomen van groot
belang zijn bij de beantwoording van de vraag in hoeverre over
heidsingrijpen op de markt voor agrarische grond nog wel ge
wenst is. Zeker waar volgens onze inzichten het aanbod van
grond dit laatste jaar weer is gestegen. Al met al dus een begro
ting om snel te vergeten in afwachting van de werkelijke be
leidsvoornemens van een nieuw kabinet, dat er nu toch hopelijk
op korte termijn werkelijk zal komen.
LL'TEIJN.
(Van onze correspondent in Brussel
Dat vertelde minister mr. Fons van der Stee na afloop van een extra vergadering van de E.G.-ministérs van landbouw in
Brussel. Zij waren daar bijeen om zich te beraden over de aanpassing van de Deense groene munt. De ministers besloten
tot een devaluatie met 5% overeenkomstig de voorstellen van Kopenhagen, die door de Europese Commissie waren
overgenomen.
.et was een extra vergadering van de Raad. maar de heren
waren al in België. Ieder half jaar hebben de ministers zo'n lang
en gezellig weekend waarin zij tussen de langdurige maaltijden
door samen bekijken wat hun de komende tijd te doen staat.
Maandag verbleven de bewindslieden in het Vlaamse bij de
Katholieke Boerenbond van prof. Boon. waar zij de beroemde
ruiterschool van Heverlee bewonderden. Dinsdag na de bijeen
komst in de Brusselse vergadertoren doken zij in de grotten van
Han onder.
Minister van der Stee was dinsdag eigenlijk de enige bewinds
man die de medeverantwoordelijkheidsheffing van de veehou
ders zo uitdrukkelijk aan de orde stelde. Toch kwam hij niet met
werkelijke bezwaren. Na afloop zei de minister: "Ik ben niet
bereid om op eenmaal genomen besluiten van de Raad van
ministers, ook al zijn die tegen mijn zin. terug te komen. Tenzijn
er nieuw e feiten zijn. Als je dat wel zou doen dain blijf je nergens
en tast de hele geloofwaardigheid van de besluitvoering hier in
Brussel aan".
"De bezwaren van het agrarisch bedrijfsleven in Nederland
betreffen ook de bestemming van de gelden. Nu is dat naar mijn
smaak nog geen reden om de heffing uit te stellen. Wantje moet
toch eerst geld hebben om het te kunnen uitgeven. Dat overleg
komt nu in het stadium van de definitieve besluitvoering", aldus
de minister.
Hij voegde er desgevraagd nog aan toe niet erop te mikken dat
Nederland zondermeer evenveel uit het Europees Fonds gaat
halen als onze eigen veehouders erin stoppen. Dit is het be
faamde begrip "juste retour" dat de opbouw van een Europees
sociaal en regionaal beleid al jaren belemmerd. "Hoe goed het
ons overigens ook zou uitkomen, het zou een miskenning zijn
van een gemeenschappelijke markt".
Niet naar Hof van Justitie
absoluut niet gelooft dat die heffing in strijd is met de regels van
het E.G. recht. Maar er is meer.
"Wanneer zelfs landbouworganisaties de besluiten van de Raad
aan het Hof gaan voorleggen, dan is dat wel dé manier om het
landbouwbeleid volkomen te bevriezen. Stel dat zulke proce
dures een paar keer gewonnen kunnen worden. Dan zal de Raad
van ministers voortaan voorzichtiger zijn. Daarmee is dan iedere
creativiteit bij het voeren van het Europese landbouwbeleid van
de baan. Dat zou dus een hele slechte zaak zijn", aldus de
minister.
Hij staat wel op het standpunt dat alle lidstaten de heffing
moeten innen. Zou blijken dat een land achter blijft dan vraagt
de minister desnoods om een nieuwe zitting van de Minister
raad. Weigert dat land ook daarna, dan kunnen wat Van der
Stee betreft ook de anderen zich aan hun verplichtingen ont
trekken. Hij maakte verder duidelijk dat de discussies dinsdag
lang niet zo diepgaand zijn geweest, omdat daar in dit stadium
geen redenen voor zijn.
Roomboter om weg te geven
I ntussen is hier in Brussel de discussie over de besteding van de
melkheffing al naar buiten getreden. Zo zou men overwegen om
de Europese consumenten rond de jaarwisseling roomboter aan
te bieden tegen de prijs van margarine of nog minder. Aldus
denkt men dan binnen twee weken 80.000 ton (320 miljoen
pakjes) extra boter te sluiten, die met de haas. het konijn of de
kalkoen in onze magen verdwijnt.
Het is overigens ook best mogelijk dat zo'n actie buiten het
Fonds van de melkheffing om wordt gefinancierd. Tijdens de
prijsonderhandelingen in mei is daar. zo herinneren we ons,
immers al op gezinspeeld. Groot-Brittanië zou dan niet mee
mogen doen omdat ze daar het hele jaar extra gesubsidiëerde
roomboter kunnen smeren.
In één van de talrijke stamminé's. die de gebouwen van de E.G.
hier in Brussel garneren, kwamen journalisten onlangs op de
gedachte iedere Europese burger eens per jaar één kilo room
boter te schenken. Dat geeft de volgende voordelen. De Euro
pese landbouwpolitiek wordt populair; de overschotten ver
dwijnen en de veehouders merken dat ook hun mogelijkheden
tot groei aan grenzen gebonden zijn. Het Brusselse plannetje
voor goedkope kerstboter lijkt ons een variant op^wat die jour
nalisten bedachten.
4