D e aanleiding van dit artikel is u te wijzen op de mogelijkheid van het sluiten van een kapitaalsverzekering met lijfrenteclau sule. U kunt deze sluiten tegen jaarlijke premiebetaling dan wel tegen een eenmalige koopsom. Deze fiskale aftrek is voor 1977 bepaald op 11.000.- Bij een hoog belastbaar inkomen wordt een hoog percentage van deze premie dan wel koopsom door de fiskus betaald. Helaas zijn echter de uitkeringen bij expiratie volledig belastbaar. Dat betekent dat de fiskus dan weer een groot stuk van de belastingbesparing terughaalt. Het is daarom niet allemaal goud wat er blinkt. Niettemin wilden wij u wijzen op deze mogelijkheid om met gespaarde belastingcenten een "oudedags" voorziening op te bouwen. Indien u jaarlijks een vrij hoog belastbaar inkomen geniet kan deze vorm aantrekke lijk zijn. Laat u zich echter bij dezen objektief voorlichten, temeer daar hoge inkomens in het agrarisch bedrijf veelal uit schieters zijn. Hoe het ook zijn mag. deze mogelijkheid is er. D e ouderen onder ons hebben in de naoorlogse jaren veelal een polis van levensverzekering afgesloten met het oog op een belastingvoordeeltje. De risikodekking, uitkering bij overlijden kwam toen nog op de tweede plaats. De investeringen op de bedrijven waren in lie tijd nog niet zo hoog. Een wezenlijk verschil met de hoge investeringen van vandaag. Een polis slui ten en aftrek voor de inkomstenbelasting hebben klonk aardig en verkocht gemakkelijk. Deze lijfrenteclausule op de polis be tekende echter zoveel dat later de uitkering bij in leven zijn aangewend moest worden tot het kopen van een lijfrente op ëén of meerdere levens. Indien u geen lijfrente koopt dan wordt het verzekerde bedrag uitgekeerd en is volledig belastbaar. Polissen gesloten voor 1 juli 1964 kunnen belast worden ingevolge het bizonder belastingtarief dat afhankelijk is van het inkomen in dat jaar en varieert van 20-50%. Polissen afgesloten na deze datum worden progressief belast. De fiskus neemt dan een zeer groot deel van het genoten belastingvoordeel terug. Mocht uw D e wet Fiskale Oudedagsreserve biedt u de mogelijkheid een deel van uw bedrijfsvermogen voorlopig belastingvrij te be N ogmaais willen wij u er op wijzen dat er bij bedrijfsbeëin diging afgerekend moet worden met de fiskus over de gevormde reserve er moet dan geld op tafel komen of voor het betalen van belasting of het gereserveerde moet betaald worden voor het kopen van een lijfrente. Bij afrekening met de fiskus moet u rekening houden met een belastingheffing van 20-50% van de gevormde reserve. Een ondernemer die 5 jaar de maximale toevoeging heeft kunnen doen en 1 januari 1978 zijn bedrijf beëindigd moet dus 20-50% belasting betalen van 34.766,- Al met al nog geen reden tot paniek dachten wij. Voor jongere ondernemers met een hoog inkomen mogelijk een reden om in de toekomst een spaarvoorziening te treffen middels een verze kering. Alvorens dat te doen is objektieve voorlichting gewenst. U ziet het, nog vele vraagtekens rondom de "lijfrente" en de "F.O.R.". Mocht u hierover meer willen weten, vraagt dan een gesprek aan met de eigen organisatie, de Stichting Z.V.V. te Goes, Postbus 70. H et beleidsvoornemen dat naar wij menen een eerste voorwaarde is voor het herstel van de economie, het rendabel maken van ondernemingen wordt node gemist. I n mijn vorig artikel mocht ik tot de konklusie komen dat polissen geen aantrekkelijke leesstof vormen. Dat was de reden u te adviseren het kistje met polissen te openen en ze te laten doorlichten via uw eigen organisatie de ZLM. In genoemd artikel mochten öij de twee belangrijkste vormen van levensverzekering voor gezin en bedrijf uiteenzetten. Thans willen wij nader ingaan op de spaarverzekering die in bepaalde gevallen toch belangrijk kan zijn. Ook het C.O.P.A. protesteert tegen melkheffing MELKHEFFING MET TEGENZIN Polis met lijfrenteclausule Door de hoogste "top" van uw inkomen te halen kunt u belas ting besparen en daarmede uw "oudedag" financieel veilig stellen en uw gezin bij vroegtijdig overlijden financieel be schermen. Later al of niet een lijfrente polis met lijfrenteclausule tot uitkering komen vraagt dan eerst ons advies. Het al of niet kopen van een lijfrente is dan afhan kelijk van enkele belangrijke faktoren o.a. de hoogte van het inkomen op dat moment, het al of niet gehuwd zijn. de ge zondheidstoestand en het al of niet hebben van kinderen. Mocht u zonder meer kiezen voor een periodieke uitkering in de vorm van een lijfrenté, dan doet u er verstandig aan de tarieven van meerdere maatschappijen te vergelijken. U bent niet verplicht bij dezelfde maatschappij die het kapitaal moet uitkeren de lijfrenteverzekering te sluiten. U mag die maatschappij kiezen die het voordeligst uit de bus komt. U dient echter wel te weten dat het kapitaal rechtstreeks van de ene naar de andere verze keringsmaatschappij moet worden overgemaakt. Dit laatste om fiskale redenen. De fiskus is er als de kippen bij. Spaarverzekering en F.O.R. stemmen. Voor een oudedags, weduwenvoorziening. Aanne mende dat u van deze regeling gebruik maakt spaart u als het ware in uw bedrijf voor de "oude dag". U kunt dank zij deze FOR-regeling meer investeren omdat een deel van de winst voorlopig geen belasting vergt. Speciale nadruk leggen wij op het woordje "voorlopig", omdat u bij beëindiging van het be drijf toch weer van het gereserveerde belasting moet betalen, dan wel voor het gereserveerde bedrag een lijfrente moet kopen. U moet met dit laatste beslist rekening houden. De fiskus zal u echt niet vergeten. De FOR dateert van 1 januari 1973. Het deel van uw bedrijfs vermogen, dat als reserve is aangemerkt is in vrijwel alle geval len thans nog te laag voor een verantwoorde weduwen- en wezenvoorziening. De wet werkt immers nog maar 5 jaar en bood aanvankelijk nog maar geringe opbouwmogelijkheden. De maximale toevoeging per 31 december 1977 kan hooguit 34.766.— zijn. opgebouwd als volgt: In 1973 5% van de winst met een maximum van 3.750,— In 1974 8,75% van de winst met een maximum van 4.186,— In 1975 10% van de winst met een maximum van 6.000.— In 1976 10/11.5% met een maximum van 9.933,— In 1977 10/11,5% met een maximum van 10.897.— 34.766.- Vooral wat de jaren 1976 en 1977 betreft zal het aantal zelf standigen dat de maximale toevoeging aan de fiskale oude dagsreserve kan doen zeer gering zijn. Winsten van omstreeks 100.000.— komen in eenmanszaken niet zo veelvuldig voor. De kleine zelfstandigen, die vanaf 1973 steeds de mininale toe voeging aan de reserves hebben gedaan en jaarlijks een deel van de reserve onbelast hebben mogen afboeken, zullen per ultimo 1977 een oudedagsreserve hebben van per saldo 1162,— Het is daarom dat wij opmerkten dat de FOR-reserves nog te laag zijn voor een verantwoorde voorziening bij overlijden van de ondernemer. De weduwe kan dan eventueel afrekenen met de fiskus en kan verdere uitkeringen gebruiken om het bedrijf vêort te zetten. Deze verzekering behoeft niet duur te zijn. Zij geeft wel zekerheid, en daar gaat het om! Afrekening fiskus volgt Cevaal Het Presidium van C.O.P.A., op 2 september 1977 bijeen onder voorzitterschap van de heer G. de Caffarelli; heeft een bespreking gewijd aan de vraagstukken inzake de toepassing per 16 septem ber 1977 van een medeverantwoordelijkheidsheffing in de sektor zuivel. Het Presidium heeft herhaald dat het C.O.P.A. zich vanaf het begin op het standpunt heeft gesteld dat zijn aanvaarding van een stelsel van financiële medeverantwoordelijkheid van de melkproducenten afhankelijk was van een pakket van voor waarden waaraan dient te worden voldaan, met name de in voering van een globaal vettenbeleid bestaande uit de instelling van 'n vettenbelasting. Aangezien de Raad uiteindelijk niet aan dit pakket van voorwaarden heeft voldaan, protesteert het Pre sidium van C.O.P.A. nogmaals met kracht tegen de invoering van de medeverantwoordelijkheidsheffing die aan de melkpro ducenten zal worden opgelegd. Het Presidium heeft, hoe het ook zij, de E.G.- Raad verzocht op zeer korte termijn te komen tot een verlaging van de ondergrens van de heffing zoals voorzien in de betrokken E.G.-verordening, die volgens C.O.P.A. op 0 dient te kunnen worden gebracht. Het lijkt er op dat wij nog deze maand een nieuwe rege ring zullen krijgen. Over de politieke situatie willen wij niet schrijven. Niet dat dit niet belangrijk is, maar wij schrijven nu eenmaal over geld en goed. En van dit gezichtspunt uit is er weinig reden tot juichen, dachten wij. De zo broodnodige maatregelen tot herstel van de economie missen wij in het gepubliceerde deel van het program. De Het Presidium heeft onderstreept dat de melkproducenten in de E.G. kunnen begrijpen noch aanvaarden dat op het moment waarop zij een medeverantwoordelijkheidsheffing dienen te betalen, de E.G. besluit de invoer van aanzienlijke hoeveelhe den zuivelprodukten afkomstig uit derde landen voort te zetten, en wel op voorwaarden die in strijd zijn met de communautaire preferentie. Druk op veehoudersinkomen voor Landbouwschap onaanvaardbaar Het besluit van de EG-raad van landbouwministers om per 16 september a.s. de medeverantwoordelijkheidsheffing voor melkveehouders in de Gemeenschap in te voeren, is voorbijgegaan aan de bezwaren van het georganiseerd be drijfsleven tegen de zogenaamde melkheffing. Van meet af aan heeft het Landbouwschap verzet aangetekend tegen de melkheffing. Deze was in beginsel alleen aanvaardbaar als aan een aantal voorwaarden werd voldaan. Als de melkheffing in de EG op 16 september inge. voerd wordt, zal het Landbouwschap zijn aktiviteiten erop richten om de nadelige gevolgen voor de inkomens in de veehouderij op te invloed van de vakbeweging is groot. Dat komt duidelijk tot uiting. Het blijkt ook moeilijk maat te houden. De grenzen van wat economisch verantwoord is, zijn, naar uit de feiten en omstandigheden blijkt, overschreden, maar beperkingen wil men zich niet getroosten, althans niet in voldoende mate. Wensen en idealen genieten voorkeur boven harde econo mische mogelijkheden en wetmatigheden. Kollektieve voorzieningen zijn heilige koeien die in leven moeten blijven, ook al gaat de maatschappij er aan ten onder. Het redelijke in de vragen van ondernemers wordt veelal terzijde geschreven. Het politieke akkoord over het na de formatie te voeren financieel en economisch beleid biedt de ondernemers wei nig hoopvolle perspektieven. De hoofdpunten zijn: 1. werkeloosheid terugbrengen tot 150.000 2. Inflatie terugbrengen met 1% per jaar 3. selektieve groei van de economie De middelen die in hoofdzaak hiervoor worden genoemd zijn: a. Matiging van inkomens (vooral van anderen) b. geen loonstijging c. vermindering van noodzakelijke verzwaring van belas tingen d. beperking van de groei van kollektieve uitgaven. vangen. Het bestuur van het Landbouwschap denkt daarbij aan de volgende mogelijkheden: - het minimum-tarief van de melkheffing. dat voor de komende drie jaren op 1,5% vastgesteld is, dient op nul vastgesteld te worden - het beheer en de bestemming van de gei'nde heffingsgelden zullen zeer konkreet bepaald moeten worden. De gelden mogen niet in een bodemloze EG-put verdwijnen. - het georganiseerd bedrijfsleven zal de melkheffing als een kos- tenfaktor inbrengen bij de eerstvolgende prijsronde in EG-ver- band. Het Landbouwschap blijft van mening, dat de gemeen schappelijke landbouwprijzen de algemene kostenontwikkeling moeten volgen. - de extra druk op het veehoudersinkomen tengevolge van de melkheffing is een nieuw en duidelijk argument om lastenver lichtingen en een voortzetting van de reeds toegezegde lasten verlichtingen te bepleiten. Het bestuur van het Landbouwschap benadrukt, dat een herstel van de uit balans geraakte Europese zuivelmarkt voor de Ne derlandse veehouderij van bijzonder grote betekenis is. Vanuit Nederland is al jarenlang aangedrongen op het wegnemen van de druk op de EG-zuivelmarkt. Wanneer nu de melkheffing op 16 september ingevoerd wordt, zal het bedrijfsleven alles doen om de aldus verkregen gelden te bestemmen voor een grotere afzet van zuivelprodukten. Zolang dat niet het geval is, blijft het overige lapwerk. Rendabele ondernemingen zorgen voor werkgelegenheid, doen investeringen en trekken investeringen aan. Dit, gepaard gaande met beperking van de kollektieve uit gaven, heel plausibel uitgedrukt; niet meer verleven dan de portemonnaie toelaat, moet tot het gewenste resultaat lei den. Dat daarbij aan het zwakke element in onze samenleving prioriteiten worden verleend is de eerste voorwaarde voor een verantwoord sociaal beleid. Hierover is iedereen het eens: vriend en vijand om met Wim Kan te spreken. Het geprojekteerde beleid voldoet niet aan de voorwaarde van herstel van de winstkapaciteit van de ondernemingen en biedt om deze reden naar wij menen geen oplossing voor inflatie en werkeloosheid. Wij vinden dit een somber perspektief en denken wel eens dat van regeringszijde wordt geprobeerd een kunsttoer uit te halen. Zoals'onze Vlamingen het zo karakteristiek kunnen zeggen: "Hijprobeert tegelijk warm en koud te blazen" en dat zal niet gaan. Paauwe. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 3