VODE ui!
Vit O UW
Oost West, Thuis Best?
Politieke scholing
A Is je aan een politieke scholingskursus hebt meegedaan,
zoals ik, behoor je nu alles te weten over het reilen en zeilen
van een parlementaire demokratische staat.
Provinciaal nieuws Evenementen t/m februari
Rektifikatie
PLOEGENNIEUWS
Jan Venneman
kijkt terug op 3 jaar P.J.G.N.
14 sept.
Voor bestuursleden - De vormingskommissie houdt een proef-
voorstelling van de (gratis aan te bieden) FILM/GESPREKS-
AVOND t.b.v. afdelingen. Thema - "Mensen met/zonder werk".
Om 19.45 uur in "De Draak" te Bergen op Zoom.
1 15 okt.
Voor bestuursleden - Bestuurinstruktiemiddagen voor voorzit
ters, sekretarissen, penningmeesters en belangstellenden van
afdelingen en RAKS.
1 okt. om 14.00 uur in "De Korenbeurs" te Bergen op Zoom;
15 okt. om 14.00 uur in "De Caisson" te Kapelle.
12 okt.
Voor leden - Start KREATIVITEITSKURSUS (3 CJO-aktivi-
teit) - Acht woensdagavonden van 19.30 - 21.30 uur in "De
Villa", V.d. Spiegelstraat 4 te Goes. Technieken - Textiele
werkvormen, leer, hout, metaal. Opgave voor 26 september bij
Kees Schipper, 01100-21010.
okt./nov.
Start TONEELKURSUS in "De Caisson" te Kapelle - 7
avonden - docent: Ad van Noort. Nadere informatie volgt nog.
11-12 nov.
Voor bestuursleden - KADERWEEKEND op "Het van Eeg-
henhuis" te Aardenburg. Onderwerpen: vergadertechniek,
teamwork, besluitvorming, vorming - ontspanning.
DECEMBER ZESKAMP
JANUARI
3 CJO-Volleybaltoernooi
JAN/FEBR.
TONEELJURY-data (toneeluitvoering door afdelingen,
beoordeeld door jury): 14 jan. - West-Zws.Vl.; 27 jan. - Fijn
aart: 28 jan. - Schouwen; 18 febr. - Zevenbergen; 10/17 febr. -
Goes/Nrd.Bev.; - Bladel; - Oost. Zws. VI.
AFD. THOLEN
regionale ploegwedstrijd - 10 september bij fam. Brooymans te
Oud-Vossemeer.
Spelmiddag met auto, trekker, bromfiets, fiets, (behendigheids
wedstrijden) op 17 september.
VOOR DE PROVINCIALE PLOEGWEDSTRIJDEN
VAN 3 SEPT. JL.; ZIE ELDERS IN HET BLAD!
Uitgezonden worden naar de Nationale Wedstrijden (6 oktober
in de Flevo): (volgens de landelijke normen: zie enkele weken
geleden).
Zeeland: Rondgaand: 1. C.P. de Rijke, Tholen (kampioen Zld.
Bij het verschijnen van dit blad is Jan Venneman zijn werk
zaamheden bij de Direktie Beheer Landbouwgronden al begon
nen. Ter gelegenheid van zijn vertrek bij de P.J.G.N. hadden
ondergetekenden een gesprek met hem.
Wat is jouw belangrijkste ervaring geweest in die 3 jaar dat je bij
de P.J.G.N. hebt gewerkt?
"Dat is, dat ik in die drie jaar met zo ontzettend veel verschil
lende zaken ben bezig geweest. Zoiets is volgens mij bij geen
enkele andere baan mogelijk. Om een paar dingen te noemen:
het agrarisch jongerenwerk inklusief een stuk belangen behar
tiging, het CRM beleid, het jeugdwerkzijnsbeleid in de Neder
landse Federatiè voor Jeugd en Jongerenwerk, het agrarisch
kursuswerk, het Europese plattelands jongerenwerk en het werk
voor de 3 Centrale Plattelands Jongeren Organisaties (3 CJO's).
Juist door deze veelheid van werkzaamheden heb ik een enorm
brok kennis en ervaring opgedaan."
Vind je het plattelandsjongerenwerk eigenlijk belangrijk?
"Ja, enorm belangrijk en wel om de volgende reden. We leven
tegenwoordig in een tijd waarin inspraak en medezeggenschap
steeds belangrijker wordt. Ik vind dat op zich een goede zaak.
maar ik vind ook dat die inspraak en medezeggenschap
voorafgegaan moet worden door goede informatie. Alleen op
die basis komt inspraak en medezeggingschap tot zijn recht.
Welnu zowel informatie als inspraak en medezeggingschap zijn
zaken die in het plattelandsjongerenwerk aan de orde komen.,
Denk maar aan de manier waarop we tegenwoordig het kader-
vormingwerk aanpakken. Vooral in het agrarisch jongerenwerk
heeft dat naar mijn mening tot zeer goede resultaten geleid.
Maar ook in het sociale/kulturele werk komt deze werkwijze
steeds naar voren. Dat er daarnaast veel rekreatieve aktiviteiten
plaatsvinden, vooral op plaatselijk nivo, daar heb ik geen enkele
moeite mee. Integendeel ik geloof dat de rekreatieve aktiviteiten
vaak de springplank vormen naar de meer kadervormende ak
tiviteiten."
"Hoe zie je de PJGN in de toekomst?"
"In een aantal provincies is het sociaal/kulturele werk afge
bouwd en is men overgegaan op puur agrarisch jongerenwerk.
In andere provincies zie je daarentegen dat het sociaal/kulturele
werk nog erg goed loopt. Voor deze ontwikkeling zijn verschil-
en land. kampioen 1976, 233 punten), 2. A.G. van Dijke, 's Heer
Arendskerke (219 punten) (reserve - I. Haartsen, Schoondijke).
Wentel: 1. M. den Engelsman. Poortvliet (232 punten). 2. j
Hoogenboom, Noordwelle (224 punten), 3. M.C. Steyn, Lewe-
dorp (K.P.J. 218,5 punten), 4. A.L. Fierens. Schuddebeurs (218
punten), (reserve - A.J. Driedijk, Wolphaartsdijk/M.P. Verdoor
te Grijpskerke).
Brabant: Naast een aantal KPJ-ers M. de Lint, Zevenbergen.
lende oorzaken aan te geven, maar één van de belangrijkste is
naar mijn mening toch wel de ontvolking van het platteland.
Tegelijkertijd zie je dat het aantal voorzieningen in de streek-
centra toeneemt. Ook de afstanden naar de streekcentra en de
steden zijn gemakkelijker te overbruggen dan vroeger.
Ik moet dan ook eerlijk zeggen dat ik het sociaal/kulturele werk
op den duur zie verdwijnen, hoezeer ik dat ook betreur.
Voor het agrarisch werk zie ik meer perspektief. Wel vraag ik me
af of de PJGN dat alleen kan. In samenwerking met de andere
p.j.o.'s heb je meer mogelijkheden om mee te denken over het
landbouwbeleid. Overigens vind ik dat zowel de P.J.G.N. als de
3 CJO's op agrarisch gebied geen aktiegroepen moeten worden.
Dat leidt tot onderlinge verdeeldheid en individualisme, het
geen afbraak doet aan het wezen van de plattelandsjongere
norganisaties.
Wat de samenwerking betreft, ben ik van mening dat de PJGN
zelfbewuster zou moeten optreden, zowel provinciaal als lan
delijk. Steeds weer merk ik dat vanuit de PJGN de initiatieven
tot samenwerking worden ondernomen. Laat anderen ook maar
eens stappen op dat gebied ondernemen. Dit kan teleurstellin
gen voorkomen."
"Vind je het belangrijk dat er agrarische jongerenorganisaties
bestaan naast standsorganisaties?"
"Ja, vooral omdat we als jongeren organisaties wat meer moge
lijkheden hebben dan standsorganisaties. De inbreng van jonge
agrariërs via de kanalen van de standsorganisaties komt heel
vaak niet bij de beleidsbepalende instanties. Dat kan via de
jongerenorganisaties wel. Overigens vind ik wel dat de jongere
norganisaties reëel moeten blijven bij het innemen van stand
punten en het naar buiten brengen daarvan. Dat is de basis
waarop je volgens mij wat kunt bereiken.
Een ander belangrijk aspekt van het agrarisch jongerenwerk
blijft natuurlijk de kadervorming. De jongerenorganisaties bie
den daarvoor unieke mogelijkheden, iets wat ook de standsor
ganisaties beter zouden moeten beseffen.
Heb je tenslotte wat te zeggen tegen de PJGN?
"Hoewel het agrarisch werk, de laatste jaren al een geweldige
opgang heeft gemaakt vind ik eigenlijk dat daar nog harder aan
getrokken zou moeten worden. Een verdergaande samenwer
king met de andere p.j.o.'s is daarbij volgens mij noodzaak."
Berend Jan Warmelink en
Niek Vos
(db-leden P.J.G.N.)
onder redaktie van de Redaktiecommissie
Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland
en Brabant
Redaktieadres: Mevr. A.W. de Jonge-Jansen,
Bosdijk 1, Wissenkerke,
tel.: 01107-610
In en om huis gebeuren ieder jaar duizenden ongelukken. Weet u welke sóórt ongevallen de meeste slachtoffers vraagt? En
weet u waar u dus in huis vooral op moet passen? Het antwoord: VallenIedere dag gaan er zes mensen dood door een
ongeluk in en om huis. Bij vier daarvan is de oorzaak een val, aldus een publikatie van de afdeling VIP (veiligheid in de
privé sfeer) van het veiligheidsinstituut te Amsterdam. Het is de afdeling VIP, die speciaal tot taak heeft het opsporen van de
oorzaken van deze ongevallen en middels het verstrekken van informatie te trachten deze te voorkomen. Zo is er de
overzichtelijke inspectielijst "Oost West Thuis Best?" aan de hand waarvan u de (on)veiligheid van uw huis te weten kunt
komen. Hieronder volgt een korte samenvatting van deze lijst!
VALLEN
1. Is er antislip onder de vloer
kleedjes en in het bad aange
bracht?
2. Hebben de trappen leuningen
aan twee kanten? (Er zijn speciale
kinderleuningen die op kinder
hoogten worden aangebracht aan
de brede zijde van de treden)
3. Is de traploper Héél: Als er geen
loper is is er dan antislip op de
treden?
4. Kan de peuter in een onbewaakt
moment bij de trap komen? Zoja,
dan is een hekje boven en onder
aan de trap zinvol met een slui
ting waar het kind niet bij kan
5. Zijn trappen, kelder en zolder
goed verlicht?
6. Draagt u goed schoeisel in huis?
Niet te glad of met loshangende
zool.
7. Voldoet de huishoudtrap aan alle eisen? Sterke constructie,
voldoende breedte van de treden, ruim staplateeau met steun.
Ga bij het lappen van de ramen niet even in de vensterbank
staan, verzet de trap liever een keertje vaker.
8. Slingert er geen speelgoed e.d. door het huis?
9. Kan uw peuter niet uit het raam of van het balkon vallen?
Laat geen spullen op het balkon staan die als opstapje kun
nen dienen.
ELEKTRICITEIT
1. Zijn de lichtschakelaars en de stopcontacten in uw woning
onbeschadigd en stevig bevestigd? Als er onderdelen be
schadigd zijn of knoppen losgeraakt kan iemand bij aanra
king onder spanning komen: levensgevaarlijk!
2. Let u er bij het aankopen van nieuwe apparaten op of ze
veilig zijn?
Daarom lijkt het me wel aardig om mijn onkunde te doen
blijken door enkele vraagtekens te plaatsen bij de kabi
netsformatie, waarover ik, en met mij ongetwijfeld vele an
deren, me nogal eens verbaas. Het gaat me niet om de
politieke programma's, maar het gaat mij om het "hoe".
Om te beginnen meen ik, dat een demokratie uit moet gaan
van het principe van de meerderheid, met oor voor de min
derheid. Dat blijkt herhaaldelijk dan ook uit het gewicht dat
een kleine aktiegroep of een kleine politieke partij in de
schaal kan leggen.
Maar wat zijn de feiten bij deze kabinetsformatie? Over en
weer worden beschuldigingen geuit van het nastreven van
eigenbelang. Er wordt gepraat over eisen die al dan niet
worden ingewilligd. En al deze zaken worden binnenska
mers, al dan niet geheime brieven (of telefoontjes?) bekok
stoofd. Ter meerdere bevordering van de demokratie wordt
een nieuwe wet tot in de kleinste onderdelen geregeld., en
dan kan het parlement die wet, kant en klaar zonder hun
inbreng, gaan aannemen.
Dat betekent, dat die frakties zich al van te voren hebben
moeten binden. En ik heb op mijn kursus politieke scholing
begrepen dat de regering (en soms de kamer) de wetten
voorstelt, dat de kamers die wetten vaststellen en dat het de.
taak van de kamers is de regering te kontroleren. De kamers
U kunt dit doen door te kijken naar het KEMA keur, te
informeren bij het elektriciteitsbedrijf en na te gaan bij
konsumentenorganisaties of er warenonderzoek is geweest.
3. Weet u dat de kombinatie elektriciteit en vocht zeer gevaar
lijk is, vooral in vertrekken met een goed geleidende vloer,
b.v. van graniet, beton of steen tegels;
4. Weet u waar deze kombinatie voorkomt?
In uw keuken: wasmachine, centrifuge; in de badkamer:
lichtschakelaar en soms verwarmingslamp; in de tuin: wan
neer wordt gewerkt met de elektrische heggeschaar.
5. Weet u welke veiligheidsmaatregelen genomen worden in
dergelijke ruimten? In badkamer of douche mogen in prin
cipe geen stopcontacten aangelegd worden hiervoor is een
niet geleidend koord een oplossing; in de keuken dienen alle
stopcontacten geaard te zijn, ook de snoeren moeten voor
zien zijn van een aarding. Een uitzondering op deze regel
vormen de dubbelgei'soleerde apparaten deze hebben snoe
ren zonder aarde en smalle stekkers die passen in de geaarde
stopcontacten. Geen losse kachels plaatsen.
Een dubbelgei'soleerd apparaat heeft een bepaald teken als
aanwijzing dat dit niet geaard mag worden.
Overigens is het aansluiten van wasmachine, fornuis, boiler
en badkamerkachel werk voor een erkend installateur.
(wordt vervolgd)
moeten ook de wetsvoorstellen, met eigen verantwoorde
lijkheid, al of niet geamendeerd tot wet maken of verwerpen.
Deze funktie wordt dus nu aanzienlijk aangetast. Merk
waardig! In 1978 worden er verkiezingen gehouden voor hei
Europese Parlement omdat we hopen dat de zeggenschap
van de negen heren van de raad van ministers zo wat inge
damd kunnen wordenen we zijn in eigen land bezig de
bevoegdheden van ons eigen parlement aan te tasten. We
geven hier vier partijmannen en hun partijen meer macht.
Het is toch het parlement dat door de hele bevolking is
gekozen, als tegenwicht tegen machtsoverdaad van regering
en/of belangengroepen? Is dat bevorderlijk voor de demo
kratie?
Nu zal zich het akelige verschijnsel voor kunnen doen, dal
niet alle partijgenoten zo braaf stemmen als Pa van hen
verlangt, en zoals het akkoord doet vermoeden.
Misschien zijn er wel die het niet eens^zijn met deze gang
van zaken. Voor wie de demokratische funktie van het par
lement zwaarder weegt dan partijdiscipline. Hierom is men
immers gekozen? Dan zou wel eens kunnen gebeuren, dat
wat de klub heeft voorgebrouwen door de kamer geamen
deerd, misschien verworpen zal worden. Maar het akkoora
staat vast. Frakties waant men eraan gebonden. Het ak
koord is tot principe geworden. Wat zou het voor zin hebben
gehad bij de formatie zo in detail te treden en elkaar zo te
chanteren als het dan toch niet zou worden aanvaard zoals
het was voorbereid? Dus moet het kabinet aftreden. En is
dat dan in het landsbelang?
Heb ik mijn lesje nu wel of niet goed geleerd????
L.H.G. van den Hoek - M.P.