VODE ui! Vit O UW Oost West, Thuis Best? Politieke scholing A Is je aan een politieke scholingskursus hebt meegedaan, zoals ik, behoor je nu alles te weten over het reilen en zeilen van een parlementaire demokratische staat. Provinciaal nieuws Evenementen t/m februari Rektifikatie PLOEGENNIEUWS Jan Venneman kijkt terug op 3 jaar P.J.G.N. 14 sept. Voor bestuursleden - De vormingskommissie houdt een proef- voorstelling van de (gratis aan te bieden) FILM/GESPREKS- AVOND t.b.v. afdelingen. Thema - "Mensen met/zonder werk". Om 19.45 uur in "De Draak" te Bergen op Zoom. 1 15 okt. Voor bestuursleden - Bestuurinstruktiemiddagen voor voorzit ters, sekretarissen, penningmeesters en belangstellenden van afdelingen en RAKS. 1 okt. om 14.00 uur in "De Korenbeurs" te Bergen op Zoom; 15 okt. om 14.00 uur in "De Caisson" te Kapelle. 12 okt. Voor leden - Start KREATIVITEITSKURSUS (3 CJO-aktivi- teit) - Acht woensdagavonden van 19.30 - 21.30 uur in "De Villa", V.d. Spiegelstraat 4 te Goes. Technieken - Textiele werkvormen, leer, hout, metaal. Opgave voor 26 september bij Kees Schipper, 01100-21010. okt./nov. Start TONEELKURSUS in "De Caisson" te Kapelle - 7 avonden - docent: Ad van Noort. Nadere informatie volgt nog. 11-12 nov. Voor bestuursleden - KADERWEEKEND op "Het van Eeg- henhuis" te Aardenburg. Onderwerpen: vergadertechniek, teamwork, besluitvorming, vorming - ontspanning. DECEMBER ZESKAMP JANUARI 3 CJO-Volleybaltoernooi JAN/FEBR. TONEELJURY-data (toneeluitvoering door afdelingen, beoordeeld door jury): 14 jan. - West-Zws.Vl.; 27 jan. - Fijn aart: 28 jan. - Schouwen; 18 febr. - Zevenbergen; 10/17 febr. - Goes/Nrd.Bev.; - Bladel; - Oost. Zws. VI. AFD. THOLEN regionale ploegwedstrijd - 10 september bij fam. Brooymans te Oud-Vossemeer. Spelmiddag met auto, trekker, bromfiets, fiets, (behendigheids wedstrijden) op 17 september. VOOR DE PROVINCIALE PLOEGWEDSTRIJDEN VAN 3 SEPT. JL.; ZIE ELDERS IN HET BLAD! Uitgezonden worden naar de Nationale Wedstrijden (6 oktober in de Flevo): (volgens de landelijke normen: zie enkele weken geleden). Zeeland: Rondgaand: 1. C.P. de Rijke, Tholen (kampioen Zld. Bij het verschijnen van dit blad is Jan Venneman zijn werk zaamheden bij de Direktie Beheer Landbouwgronden al begon nen. Ter gelegenheid van zijn vertrek bij de P.J.G.N. hadden ondergetekenden een gesprek met hem. Wat is jouw belangrijkste ervaring geweest in die 3 jaar dat je bij de P.J.G.N. hebt gewerkt? "Dat is, dat ik in die drie jaar met zo ontzettend veel verschil lende zaken ben bezig geweest. Zoiets is volgens mij bij geen enkele andere baan mogelijk. Om een paar dingen te noemen: het agrarisch jongerenwerk inklusief een stuk belangen behar tiging, het CRM beleid, het jeugdwerkzijnsbeleid in de Neder landse Federatiè voor Jeugd en Jongerenwerk, het agrarisch kursuswerk, het Europese plattelands jongerenwerk en het werk voor de 3 Centrale Plattelands Jongeren Organisaties (3 CJO's). Juist door deze veelheid van werkzaamheden heb ik een enorm brok kennis en ervaring opgedaan." Vind je het plattelandsjongerenwerk eigenlijk belangrijk? "Ja, enorm belangrijk en wel om de volgende reden. We leven tegenwoordig in een tijd waarin inspraak en medezeggenschap steeds belangrijker wordt. Ik vind dat op zich een goede zaak. maar ik vind ook dat die inspraak en medezeggenschap voorafgegaan moet worden door goede informatie. Alleen op die basis komt inspraak en medezeggingschap tot zijn recht. Welnu zowel informatie als inspraak en medezeggingschap zijn zaken die in het plattelandsjongerenwerk aan de orde komen., Denk maar aan de manier waarop we tegenwoordig het kader- vormingwerk aanpakken. Vooral in het agrarisch jongerenwerk heeft dat naar mijn mening tot zeer goede resultaten geleid. Maar ook in het sociale/kulturele werk komt deze werkwijze steeds naar voren. Dat er daarnaast veel rekreatieve aktiviteiten plaatsvinden, vooral op plaatselijk nivo, daar heb ik geen enkele moeite mee. Integendeel ik geloof dat de rekreatieve aktiviteiten vaak de springplank vormen naar de meer kadervormende ak tiviteiten." "Hoe zie je de PJGN in de toekomst?" "In een aantal provincies is het sociaal/kulturele werk afge bouwd en is men overgegaan op puur agrarisch jongerenwerk. In andere provincies zie je daarentegen dat het sociaal/kulturele werk nog erg goed loopt. Voor deze ontwikkeling zijn verschil- en land. kampioen 1976, 233 punten), 2. A.G. van Dijke, 's Heer Arendskerke (219 punten) (reserve - I. Haartsen, Schoondijke). Wentel: 1. M. den Engelsman. Poortvliet (232 punten). 2. j Hoogenboom, Noordwelle (224 punten), 3. M.C. Steyn, Lewe- dorp (K.P.J. 218,5 punten), 4. A.L. Fierens. Schuddebeurs (218 punten), (reserve - A.J. Driedijk, Wolphaartsdijk/M.P. Verdoor te Grijpskerke). Brabant: Naast een aantal KPJ-ers M. de Lint, Zevenbergen. lende oorzaken aan te geven, maar één van de belangrijkste is naar mijn mening toch wel de ontvolking van het platteland. Tegelijkertijd zie je dat het aantal voorzieningen in de streek- centra toeneemt. Ook de afstanden naar de streekcentra en de steden zijn gemakkelijker te overbruggen dan vroeger. Ik moet dan ook eerlijk zeggen dat ik het sociaal/kulturele werk op den duur zie verdwijnen, hoezeer ik dat ook betreur. Voor het agrarisch werk zie ik meer perspektief. Wel vraag ik me af of de PJGN dat alleen kan. In samenwerking met de andere p.j.o.'s heb je meer mogelijkheden om mee te denken over het landbouwbeleid. Overigens vind ik dat zowel de P.J.G.N. als de 3 CJO's op agrarisch gebied geen aktiegroepen moeten worden. Dat leidt tot onderlinge verdeeldheid en individualisme, het geen afbraak doet aan het wezen van de plattelandsjongere norganisaties. Wat de samenwerking betreft, ben ik van mening dat de PJGN zelfbewuster zou moeten optreden, zowel provinciaal als lan delijk. Steeds weer merk ik dat vanuit de PJGN de initiatieven tot samenwerking worden ondernomen. Laat anderen ook maar eens stappen op dat gebied ondernemen. Dit kan teleurstellin gen voorkomen." "Vind je het belangrijk dat er agrarische jongerenorganisaties bestaan naast standsorganisaties?" "Ja, vooral omdat we als jongeren organisaties wat meer moge lijkheden hebben dan standsorganisaties. De inbreng van jonge agrariërs via de kanalen van de standsorganisaties komt heel vaak niet bij de beleidsbepalende instanties. Dat kan via de jongerenorganisaties wel. Overigens vind ik wel dat de jongere norganisaties reëel moeten blijven bij het innemen van stand punten en het naar buiten brengen daarvan. Dat is de basis waarop je volgens mij wat kunt bereiken. Een ander belangrijk aspekt van het agrarisch jongerenwerk blijft natuurlijk de kadervorming. De jongerenorganisaties bie den daarvoor unieke mogelijkheden, iets wat ook de standsor ganisaties beter zouden moeten beseffen. Heb je tenslotte wat te zeggen tegen de PJGN? "Hoewel het agrarisch werk, de laatste jaren al een geweldige opgang heeft gemaakt vind ik eigenlijk dat daar nog harder aan getrokken zou moeten worden. Een verdergaande samenwer king met de andere p.j.o.'s is daarbij volgens mij noodzaak." Berend Jan Warmelink en Niek Vos (db-leden P.J.G.N.) onder redaktie van de Redaktiecommissie Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Brabant Redaktieadres: Mevr. A.W. de Jonge-Jansen, Bosdijk 1, Wissenkerke, tel.: 01107-610 In en om huis gebeuren ieder jaar duizenden ongelukken. Weet u welke sóórt ongevallen de meeste slachtoffers vraagt? En weet u waar u dus in huis vooral op moet passen? Het antwoord: VallenIedere dag gaan er zes mensen dood door een ongeluk in en om huis. Bij vier daarvan is de oorzaak een val, aldus een publikatie van de afdeling VIP (veiligheid in de privé sfeer) van het veiligheidsinstituut te Amsterdam. Het is de afdeling VIP, die speciaal tot taak heeft het opsporen van de oorzaken van deze ongevallen en middels het verstrekken van informatie te trachten deze te voorkomen. Zo is er de overzichtelijke inspectielijst "Oost West Thuis Best?" aan de hand waarvan u de (on)veiligheid van uw huis te weten kunt komen. Hieronder volgt een korte samenvatting van deze lijst! VALLEN 1. Is er antislip onder de vloer kleedjes en in het bad aange bracht? 2. Hebben de trappen leuningen aan twee kanten? (Er zijn speciale kinderleuningen die op kinder hoogten worden aangebracht aan de brede zijde van de treden) 3. Is de traploper Héél: Als er geen loper is is er dan antislip op de treden? 4. Kan de peuter in een onbewaakt moment bij de trap komen? Zoja, dan is een hekje boven en onder aan de trap zinvol met een slui ting waar het kind niet bij kan 5. Zijn trappen, kelder en zolder goed verlicht? 6. Draagt u goed schoeisel in huis? Niet te glad of met loshangende zool. 7. Voldoet de huishoudtrap aan alle eisen? Sterke constructie, voldoende breedte van de treden, ruim staplateeau met steun. Ga bij het lappen van de ramen niet even in de vensterbank staan, verzet de trap liever een keertje vaker. 8. Slingert er geen speelgoed e.d. door het huis? 9. Kan uw peuter niet uit het raam of van het balkon vallen? Laat geen spullen op het balkon staan die als opstapje kun nen dienen. ELEKTRICITEIT 1. Zijn de lichtschakelaars en de stopcontacten in uw woning onbeschadigd en stevig bevestigd? Als er onderdelen be schadigd zijn of knoppen losgeraakt kan iemand bij aanra king onder spanning komen: levensgevaarlijk! 2. Let u er bij het aankopen van nieuwe apparaten op of ze veilig zijn? Daarom lijkt het me wel aardig om mijn onkunde te doen blijken door enkele vraagtekens te plaatsen bij de kabi netsformatie, waarover ik, en met mij ongetwijfeld vele an deren, me nogal eens verbaas. Het gaat me niet om de politieke programma's, maar het gaat mij om het "hoe". Om te beginnen meen ik, dat een demokratie uit moet gaan van het principe van de meerderheid, met oor voor de min derheid. Dat blijkt herhaaldelijk dan ook uit het gewicht dat een kleine aktiegroep of een kleine politieke partij in de schaal kan leggen. Maar wat zijn de feiten bij deze kabinetsformatie? Over en weer worden beschuldigingen geuit van het nastreven van eigenbelang. Er wordt gepraat over eisen die al dan niet worden ingewilligd. En al deze zaken worden binnenska mers, al dan niet geheime brieven (of telefoontjes?) bekok stoofd. Ter meerdere bevordering van de demokratie wordt een nieuwe wet tot in de kleinste onderdelen geregeld., en dan kan het parlement die wet, kant en klaar zonder hun inbreng, gaan aannemen. Dat betekent, dat die frakties zich al van te voren hebben moeten binden. En ik heb op mijn kursus politieke scholing begrepen dat de regering (en soms de kamer) de wetten voorstelt, dat de kamers die wetten vaststellen en dat het de. taak van de kamers is de regering te kontroleren. De kamers U kunt dit doen door te kijken naar het KEMA keur, te informeren bij het elektriciteitsbedrijf en na te gaan bij konsumentenorganisaties of er warenonderzoek is geweest. 3. Weet u dat de kombinatie elektriciteit en vocht zeer gevaar lijk is, vooral in vertrekken met een goed geleidende vloer, b.v. van graniet, beton of steen tegels; 4. Weet u waar deze kombinatie voorkomt? In uw keuken: wasmachine, centrifuge; in de badkamer: lichtschakelaar en soms verwarmingslamp; in de tuin: wan neer wordt gewerkt met de elektrische heggeschaar. 5. Weet u welke veiligheidsmaatregelen genomen worden in dergelijke ruimten? In badkamer of douche mogen in prin cipe geen stopcontacten aangelegd worden hiervoor is een niet geleidend koord een oplossing; in de keuken dienen alle stopcontacten geaard te zijn, ook de snoeren moeten voor zien zijn van een aarding. Een uitzondering op deze regel vormen de dubbelgei'soleerde apparaten deze hebben snoe ren zonder aarde en smalle stekkers die passen in de geaarde stopcontacten. Geen losse kachels plaatsen. Een dubbelgei'soleerd apparaat heeft een bepaald teken als aanwijzing dat dit niet geaard mag worden. Overigens is het aansluiten van wasmachine, fornuis, boiler en badkamerkachel werk voor een erkend installateur. (wordt vervolgd) moeten ook de wetsvoorstellen, met eigen verantwoorde lijkheid, al of niet geamendeerd tot wet maken of verwerpen. Deze funktie wordt dus nu aanzienlijk aangetast. Merk waardig! In 1978 worden er verkiezingen gehouden voor hei Europese Parlement omdat we hopen dat de zeggenschap van de negen heren van de raad van ministers zo wat inge damd kunnen wordenen we zijn in eigen land bezig de bevoegdheden van ons eigen parlement aan te tasten. We geven hier vier partijmannen en hun partijen meer macht. Het is toch het parlement dat door de hele bevolking is gekozen, als tegenwicht tegen machtsoverdaad van regering en/of belangengroepen? Is dat bevorderlijk voor de demo kratie? Nu zal zich het akelige verschijnsel voor kunnen doen, dal niet alle partijgenoten zo braaf stemmen als Pa van hen verlangt, en zoals het akkoord doet vermoeden. Misschien zijn er wel die het niet eens^zijn met deze gang van zaken. Voor wie de demokratische funktie van het par lement zwaarder weegt dan partijdiscipline. Hierom is men immers gekozen? Dan zou wel eens kunnen gebeuren, dat wat de klub heeft voorgebrouwen door de kamer geamen deerd, misschien verworpen zal worden. Maar het akkoora staat vast. Frakties waant men eraan gebonden. Het ak koord is tot principe geworden. Wat zou het voor zin hebben gehad bij de formatie zo in detail te treden en elkaar zo te chanteren als het dan toch niet zou worden aanvaard zoals het was voorbereid? Dus moet het kabinet aftreden. En is dat dan in het landsbelang? Heb ik mijn lesje nu wel of niet goed geleerd???? L.H.G. van den Hoek - M.P.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 23