Ruilverkaveling Kruisland-Wouw
T
H ierbij wordt gestreefd naar een verbetering van de water
beheersing, die met peilverlaging gepaard kan gaan. Vooral in
het zandgebied belemmeren de bestaande leidingen een goede
nieuwe indeling.
G
D
B ij een ruilverkaveling zijn de landbouwbelangen de grootste, maar niet de enige. Zelfs kunnen we constateren, dat de
andere belangen zich uitbreiden tot algemene belangen. In de tegenwoordige tijd van inspraak heeft dat tot gevolg dat
niet alleen de landbouw mee gaat praten over plannen, maar de gehele bevolking. Sindsdien wordt er in elke ruilverka
veling in voorbereiding een zgn. voorontwerp gemaakt, opgesteld door de voorbereidingscommissie in samenwerking met
een aantal rijksdiensten w.o. Cultuurtechnische Dienst, Kadaster en Staatsbosbeheer. Tijdens de inspraak kunnen door
iedereen (belanghebbenden en belangstellenden) schriftelijk en mondelinge opmerkingen over de voorstellen worden
gemaakt die, voorzover mogelijk en wenselijk, zullen worden verwerkt in een definitief plan. Dat plan wordt te zijner tijd
in stemming gebracht, waar de stemgerechtigden binnen de blokgrens (grondeigenaren en geregistreerde pachters) zullen
beslissen over het al of niet doorgaan van de ruilverkaveling.
Voorontwerp ter diskussie
R. Hoiting
5. Rekreatie
worden met bestaande planning van provincie en gemeente op
het gebied van landschap en natuur. Bovendien moet aandacht
worden besteed aan aanvullende aankleding van het landschap.
Op deze terreinen botsen vaak de genoemde belangen met die
van landbouw. Wat in het plan wordt voorgesteld is een com
promis, dat na veel onderhandelen tot stand is gekomen. Het
omvat een handhaving van een aantal bestaande terreinen en
het aanbrengen van ondersteunende beplantingen in het land
schap. Als gronden aan een overheidsinstantie in eigendom
worden toegedeeld kan de oude eigenaar andere grond worden
toegedeeld. Getracht zal worden om door aankoop van gronden
de bestaande landbouwbedrijven niet op hun toedeling te be
hoeven te bekorten. De kosten voor landschap en natuur komen
niet ten laste van de ruilverkaveling.
Het voorontwerp
.^^.an de orde komen de plannen voor de uitvoering van wer
ken in de ruilverkaveling, die ca. 9900 ha omvat, waarvan 8400
ha cultuurgrond. Met de uitvoering van werken wordt een
tweeledig doel voor de landbouw beoogd, n.l. inkomensverbe
tering door verlaging van de produktiekosten en verbetering van
de arbeidsomstandigheden. Naast de landbouwbelangen wordt
aandacht besteed aan landschap, natuur en rekreatie. Belang
rijke onderdelen in het plan zijn:
1. Wegen
er zal 800 m nieuwe weg worden aangelegd;
een lengte van 10,7 km onverharde weg zal worden verhard;
van bestaande verharde plattelandswegen zal 4 km worden
verbreed.
Bovendien zal een aantal andere verharde wegen worden ver
beterd, bestaande zandwegen verbeterd en 650 m nieuwe zand
weg worden aangelegd en zullen voor ontsluiting van percelen
en boerderijen insteekwegen en particuliere toegangswegen
worden aangelegd. Op deze aanleg wordt een rijkssubsidie ge
geven, die varieert tussen 50 en 70%. Een aan te leggen fietspad
komt in het geheel niet ten laste van de ruilverkaveling.
2. Waterbeheersing
3. Verkaveling
etracht zal worden om de percelen op akkerbouwbedrijven
te vergroten van 2 h 3 ha tot 7 ha en het aantal kavels terug te
brengen van 5 a 6 tot 2. De perceelsgrootte van rundveehoude
rijbedrijven kan van gemiddeld 1,1 ha worden opgetrokken tot
ca. 3 ha en het aantal kavels kan afnemen van 4 a 6 tot gemid
deld 2. Het percentage bedrijven met minstens 60% van de
grond bij de bedrijfsgebouwen zal kunnen toenemen van 12%
tot 50%.
4. Landschap en natuur
X n het plan voor de ruilverkaveling moet rekening gehouden
en behoeve van de ruitersport en de sportvisserij zullen een
aantal voorzieningen worden aangebracht, waarvan de kosten
niet voor rekening van de ruilverkaveling komen.
6. De kosten
Naast de landbouwbelangen wordt aandacht besteed aan land
schap, natuur en rekreatie.
e totale begroting beloopt een bedrag van 35.400.000,—
De totale rijkssubsidie wordt begroot op 22.300.000,— (63%).
Van belanghebbende instanties wordt voor wegen en rekreatie
een bedrag verwacht van 2.950.000,— en voor toegangswegen
en erfbeplantingen 1.070.000,— zodat ten laste van de geza
menlijke eigenaren overblijft een bedrag van 9.080.000,—
Omgeslagen over de totale oppervlakte cultuurgrond van 8400
ha is dat gemiddeld 1.080 per ha. Dit bedrag kan in 26 jaren
worden terugbetaald k 6% (rente aflossing) per jaar. De zgn.
ruilverkavelingsrente bedraagt dan ca. 65,— per ha per jaar.
Over latere kostenstijgingen wordt hetzelfde subsidiepercentage
als eerder genoemd verleend.
Inspreken.... meedoen
I edere stemgerechtigde in het blok kan een dezer dagen een
voorontwerp tegemoet zien. Bovendien ligt het op gemeente
huizen en bij een aantal bankinstellingen ter inzage. Wie het
niet heeft en toch een exemplaar zou willen ontvangen kan dat
aanvragen bij de Cultuurtechnische Dienst in Tilburg tel.
013-678755, postbus 567. Op het rapport worden toelichtingen
gegeven op diverse bijeenkomsten die gehouden worden:
Voor agrariërs:
dinsdag 16 augustus om 9.30 uur in café "Het Trefpunt te
Wouw".
woensdag 17 augustus om 9.30 uur in Zaal Koch te Steenbergen,
donderdag 18 augustus om 9.30 uur in café Koch te Kruisland,
vrijdag 19 augustus om 930 uur in zaal "West- end" te Roosen
daal,
donderdag 25 augustus om 9.30 uur in café Doornen te Heerle.
Voor overige geïnteresseerden en agrariërs voor wie 's morgens
minder goed uitkomt:
dinsdag 16 augustus om 1930 uur in café "Het Trefpunt" te
Wouw.
woensdag 17 augustus om 1930 uur in Zaal Koch te Steenber
gen.
donderdag 18 augustus om 1930 uur in café Koch te Kruisland,
donderdag 25 augustus om 1930 uur in café Doornen te Heerle.
Wij zijn van mening dat elke belanghebbende in het ge
bied een of meer van deze bijeenkomsten behoort te bezoe
ken. Het gaat over zijn belangen tot in lengte van jaren, of
de verkaveling doorgaat of niet. Moge ieder zich overigens
wel bedenken, dat via de ruilverkaveling de omstandigheden
om goed te kunnen boeren enorm worden verbeterd. Voor de
concurrentiekracht van bedrijven is dat erg belangrijk. De
overheid besteed hieraan miljoenen en het zou te betreuren
zijn als het gebied deze steun zou laten liggen. De ruilver
kaveling moet onzes inziens daarom positief worden bena
derd. Dat behoeft niet te betekenen, dat op alles ja en amen
wordt gezegd. De inspraak is er om de gang van zaken op
een kritische manier te benaderen. We hopen, dat de be
langhebbenden in dit gebied op een positieve kritische ma
nier hun aandeel in de inspraak zullen leveren, die gericht is
op een zo goed mogelijke uitvoering van de
ruilverkaveling.
n de periode dat de aangiftebiljetten voor de inkomsten
en vermogensbelasting aan de Nederlanders toegestuurd
worden, zijn, er advertenties en t.v. spot's verschenen dat als
zij moeilijkheden hebben met de invulling van die biljetten,
aan de loketten van de belastinginspekties inlichtingen
kunnen krijgen en op die manier hun biljet juist kunnen
invullen.
Er is destijds, naar wij menen, door de consumentenbond, al
eens een onderzoek ingesteld naar de werking van dit in
formatie-systeem. Het kwam er toen niet al te best af
Dat zegt overigens nog niet veel, want als men wil onder
zoeken of mensen die informatie moeten geven dat in het
algemeen goed doen, dan moet men wel komen met de
vragen die als regel gesteld worden. A Is men dat al doet, dan
zal men altijd wel tot de conclusie komen, dat de ene amb
tenaar niet altijd hetzelfde antwoord geeft als een andere.
Gezien het feit, dat onze belastingwetgeving nu eenmaal niet
eenvoudig is, valt het te verwachten dat zelfs op niet te
moeilijke vragen verschillende antwoorden komen.
Men moet wel aannemen dat iemand die op grond van
advertenties enz., bij de inspektie om informatie geweest is
en op grond daarvan zijn biljet heeft ingevuld, ervan over
tuigd is, dat het nu goea is. Hij of zij verwacht dan niet dat
later nog moeilijkheden zullen komen over de gedane aan-
gifle.
Natuurlijk geldt dit alleen als men er zelfvan overtuigd is,
alles eerlijk en duidelijk te hebben verteld, tenminste alles
dat van belang is om een juiste aangifte te kunnen doen.
Maar iemand kan die overtuiging hebben en toch nog in
moeilijkheden komen.
Dit blijkt uit een pas gepubliceerde uitspraak van het Ge
rechtshof Amsterdam, die betrekking had op een navorde
ringsaanslag over het jaar 1973.
H et betrof het geval van een wat oudere dame die plotse
ling kwam te staan voor een aantal problemen.
De problemen ontstonden toen haar echtgenoot op 30 april
1973 de echtelijke woning verliet en niet meer terugkwam.
Hij ging ergens anders wonen. Pas in november van dat
zelfde jaar liet hij zijn adres veranderen. In het voorjaar van
1974 werd een echtscheidingsprocedure aangespannen.
De uit de echtelijke woning weggegane echtgenoot betaalde
in 1973 aan zijn vrouw 5 maal een som van f 1000,—
Daarvan werden er 2 betaald na november, n.l. op 5 de
cember met omschrijving toelage voor december" en op 27
december met de omschrijving "toelage voor januari".
Behalve die f 5.000,— die direkt als "toelage" werden ver
strekt, betaalde de echtgenoot nog een aantal nota's, ver
moedelijk wegens elektriciteit e.a. huishoudelijke rekenin
gen, tot een bedrag van f 2.583,— In totaal dus door de
man, na zijn vertrek op 30 april in het jaar 1973, aan zijn
vrouw betaald f 7.583,—De vrouw ging ervan uit dat al
deze betalingen moesten worden beschouwd als huishoud
geld, waarover de echtgenoot belasting moest betalen en zij
niet.
Zij kreeg een aangiftebiljet. Zij ging daarmee naar de be-
lastinginspektie en met behulp van een loketambtenaar,
zoals deze in de uitspraak genoemd wordt, vulde zij dit biljet
in.
Deze ambtenaar was van mening dat niet alles als huis
houdgeld was te beschouwen. Hij meende dat het inkomen
van de vrouw f 1.000,— bedroeg, zijnde het bedrag dat zij
op 5 december 1973 had ontvangen.
Hij grondde die mening op het feit, dat de man pas in
november 1973 zijn adres had laten veranderen en dat toen
pas de toestand van duurzaam gescheiden leven tussen de
echtgenoten was ontstaan. Pas vanaf die tijd, was de vrouw
zelf belastingplichtig. A Idus dat dachten beiden. Het kwam
anders uit.
De vrouw kreeg een navorderingsaanslag over het gehele
bedrag van f 7.583,— Zij bestreed die met het verweer dat
de inspekteur, vertegenwoordigd door de loket-ambtenaar
de feiten, die van belang waren voor de aanslagregeling
kende, toen hij het besluit nam geen aanslag op te leggen.
Als de belastinginspektie alle feiten kent of redelijkerwijs
moet kennen, maar dan een te lage of helemaal geen aan
slag oplegt, mag ze later niet navorderen. Daar is een nieuw
feit voor nodig.
De vrouw meende dus, dat er geen nieuw feit was, de in
spekteur en het Gerechtshof dachten er anders over.
Het Gerechtshof zei, dat er niet vast stond, wat er tijdens het
gesprek tussen de vrouw en loket-ambtenaar precies gezegd
was en met name niet of in dat gesprek de feiten door de
vrouw voldoende duidelijk kenbaar gemaakt waren.
Aantekeningen had de loket-ambtenaar er niet van ge
maakt, dat was geen onzorgvuldigheid, want als iemand iets
komt vragen, dan behoeft dat niet vastgelegd te worden,
althans in zo'n geval niet.
Wu zouden niet graag een ambtenaar die informatie
geeft, als hier gebeurd is, verwijten maken.
Wij weten maar al te goed, hoe moeilijk het soms is uit een
enkel gesprek de feiten die voor de beoordeling van een zaak
van belang zijn, boven tafel te krijgen. Dat geldt vooral als
een zaak sterk emotionele kanten heeft, zoals hier zeker wel
het geval is geweest.
Het werpt wel een licht op het systeem als zodanig. Dit heeft
zijn zwakke kanten. Het moet met voorzichtigheid uitge
voerd worden.
Tenslotte
A Is men op deze wijze informatie vraagt of geeft is het
maken van aantekeningen in gevallen als deze, naar
onze mening, nodig.
Beide partijen dienen dit te doen.
Paauwe