Ruilverkaveling Kruisland-Wouw T H ierbij wordt gestreefd naar een verbetering van de water beheersing, die met peilverlaging gepaard kan gaan. Vooral in het zandgebied belemmeren de bestaande leidingen een goede nieuwe indeling. G D B ij een ruilverkaveling zijn de landbouwbelangen de grootste, maar niet de enige. Zelfs kunnen we constateren, dat de andere belangen zich uitbreiden tot algemene belangen. In de tegenwoordige tijd van inspraak heeft dat tot gevolg dat niet alleen de landbouw mee gaat praten over plannen, maar de gehele bevolking. Sindsdien wordt er in elke ruilverka veling in voorbereiding een zgn. voorontwerp gemaakt, opgesteld door de voorbereidingscommissie in samenwerking met een aantal rijksdiensten w.o. Cultuurtechnische Dienst, Kadaster en Staatsbosbeheer. Tijdens de inspraak kunnen door iedereen (belanghebbenden en belangstellenden) schriftelijk en mondelinge opmerkingen over de voorstellen worden gemaakt die, voorzover mogelijk en wenselijk, zullen worden verwerkt in een definitief plan. Dat plan wordt te zijner tijd in stemming gebracht, waar de stemgerechtigden binnen de blokgrens (grondeigenaren en geregistreerde pachters) zullen beslissen over het al of niet doorgaan van de ruilverkaveling. Voorontwerp ter diskussie R. Hoiting 5. Rekreatie worden met bestaande planning van provincie en gemeente op het gebied van landschap en natuur. Bovendien moet aandacht worden besteed aan aanvullende aankleding van het landschap. Op deze terreinen botsen vaak de genoemde belangen met die van landbouw. Wat in het plan wordt voorgesteld is een com promis, dat na veel onderhandelen tot stand is gekomen. Het omvat een handhaving van een aantal bestaande terreinen en het aanbrengen van ondersteunende beplantingen in het land schap. Als gronden aan een overheidsinstantie in eigendom worden toegedeeld kan de oude eigenaar andere grond worden toegedeeld. Getracht zal worden om door aankoop van gronden de bestaande landbouwbedrijven niet op hun toedeling te be hoeven te bekorten. De kosten voor landschap en natuur komen niet ten laste van de ruilverkaveling. Het voorontwerp .^^.an de orde komen de plannen voor de uitvoering van wer ken in de ruilverkaveling, die ca. 9900 ha omvat, waarvan 8400 ha cultuurgrond. Met de uitvoering van werken wordt een tweeledig doel voor de landbouw beoogd, n.l. inkomensverbe tering door verlaging van de produktiekosten en verbetering van de arbeidsomstandigheden. Naast de landbouwbelangen wordt aandacht besteed aan landschap, natuur en rekreatie. Belang rijke onderdelen in het plan zijn: 1. Wegen er zal 800 m nieuwe weg worden aangelegd; een lengte van 10,7 km onverharde weg zal worden verhard; van bestaande verharde plattelandswegen zal 4 km worden verbreed. Bovendien zal een aantal andere verharde wegen worden ver beterd, bestaande zandwegen verbeterd en 650 m nieuwe zand weg worden aangelegd en zullen voor ontsluiting van percelen en boerderijen insteekwegen en particuliere toegangswegen worden aangelegd. Op deze aanleg wordt een rijkssubsidie ge geven, die varieert tussen 50 en 70%. Een aan te leggen fietspad komt in het geheel niet ten laste van de ruilverkaveling. 2. Waterbeheersing 3. Verkaveling etracht zal worden om de percelen op akkerbouwbedrijven te vergroten van 2 h 3 ha tot 7 ha en het aantal kavels terug te brengen van 5 a 6 tot 2. De perceelsgrootte van rundveehoude rijbedrijven kan van gemiddeld 1,1 ha worden opgetrokken tot ca. 3 ha en het aantal kavels kan afnemen van 4 a 6 tot gemid deld 2. Het percentage bedrijven met minstens 60% van de grond bij de bedrijfsgebouwen zal kunnen toenemen van 12% tot 50%. 4. Landschap en natuur X n het plan voor de ruilverkaveling moet rekening gehouden en behoeve van de ruitersport en de sportvisserij zullen een aantal voorzieningen worden aangebracht, waarvan de kosten niet voor rekening van de ruilverkaveling komen. 6. De kosten Naast de landbouwbelangen wordt aandacht besteed aan land schap, natuur en rekreatie. e totale begroting beloopt een bedrag van 35.400.000,— De totale rijkssubsidie wordt begroot op 22.300.000,— (63%). Van belanghebbende instanties wordt voor wegen en rekreatie een bedrag verwacht van 2.950.000,— en voor toegangswegen en erfbeplantingen 1.070.000,— zodat ten laste van de geza menlijke eigenaren overblijft een bedrag van 9.080.000,— Omgeslagen over de totale oppervlakte cultuurgrond van 8400 ha is dat gemiddeld 1.080 per ha. Dit bedrag kan in 26 jaren worden terugbetaald k 6% (rente aflossing) per jaar. De zgn. ruilverkavelingsrente bedraagt dan ca. 65,— per ha per jaar. Over latere kostenstijgingen wordt hetzelfde subsidiepercentage als eerder genoemd verleend. Inspreken.... meedoen I edere stemgerechtigde in het blok kan een dezer dagen een voorontwerp tegemoet zien. Bovendien ligt het op gemeente huizen en bij een aantal bankinstellingen ter inzage. Wie het niet heeft en toch een exemplaar zou willen ontvangen kan dat aanvragen bij de Cultuurtechnische Dienst in Tilburg tel. 013-678755, postbus 567. Op het rapport worden toelichtingen gegeven op diverse bijeenkomsten die gehouden worden: Voor agrariërs: dinsdag 16 augustus om 9.30 uur in café "Het Trefpunt te Wouw". woensdag 17 augustus om 9.30 uur in Zaal Koch te Steenbergen, donderdag 18 augustus om 9.30 uur in café Koch te Kruisland, vrijdag 19 augustus om 930 uur in zaal "West- end" te Roosen daal, donderdag 25 augustus om 9.30 uur in café Doornen te Heerle. Voor overige geïnteresseerden en agrariërs voor wie 's morgens minder goed uitkomt: dinsdag 16 augustus om 1930 uur in café "Het Trefpunt" te Wouw. woensdag 17 augustus om 1930 uur in Zaal Koch te Steenber gen. donderdag 18 augustus om 1930 uur in café Koch te Kruisland, donderdag 25 augustus om 1930 uur in café Doornen te Heerle. Wij zijn van mening dat elke belanghebbende in het ge bied een of meer van deze bijeenkomsten behoort te bezoe ken. Het gaat over zijn belangen tot in lengte van jaren, of de verkaveling doorgaat of niet. Moge ieder zich overigens wel bedenken, dat via de ruilverkaveling de omstandigheden om goed te kunnen boeren enorm worden verbeterd. Voor de concurrentiekracht van bedrijven is dat erg belangrijk. De overheid besteed hieraan miljoenen en het zou te betreuren zijn als het gebied deze steun zou laten liggen. De ruilver kaveling moet onzes inziens daarom positief worden bena derd. Dat behoeft niet te betekenen, dat op alles ja en amen wordt gezegd. De inspraak is er om de gang van zaken op een kritische manier te benaderen. We hopen, dat de be langhebbenden in dit gebied op een positieve kritische ma nier hun aandeel in de inspraak zullen leveren, die gericht is op een zo goed mogelijke uitvoering van de ruilverkaveling. n de periode dat de aangiftebiljetten voor de inkomsten en vermogensbelasting aan de Nederlanders toegestuurd worden, zijn, er advertenties en t.v. spot's verschenen dat als zij moeilijkheden hebben met de invulling van die biljetten, aan de loketten van de belastinginspekties inlichtingen kunnen krijgen en op die manier hun biljet juist kunnen invullen. Er is destijds, naar wij menen, door de consumentenbond, al eens een onderzoek ingesteld naar de werking van dit in formatie-systeem. Het kwam er toen niet al te best af Dat zegt overigens nog niet veel, want als men wil onder zoeken of mensen die informatie moeten geven dat in het algemeen goed doen, dan moet men wel komen met de vragen die als regel gesteld worden. A Is men dat al doet, dan zal men altijd wel tot de conclusie komen, dat de ene amb tenaar niet altijd hetzelfde antwoord geeft als een andere. Gezien het feit, dat onze belastingwetgeving nu eenmaal niet eenvoudig is, valt het te verwachten dat zelfs op niet te moeilijke vragen verschillende antwoorden komen. Men moet wel aannemen dat iemand die op grond van advertenties enz., bij de inspektie om informatie geweest is en op grond daarvan zijn biljet heeft ingevuld, ervan over tuigd is, dat het nu goea is. Hij of zij verwacht dan niet dat later nog moeilijkheden zullen komen over de gedane aan- gifle. Natuurlijk geldt dit alleen als men er zelfvan overtuigd is, alles eerlijk en duidelijk te hebben verteld, tenminste alles dat van belang is om een juiste aangifte te kunnen doen. Maar iemand kan die overtuiging hebben en toch nog in moeilijkheden komen. Dit blijkt uit een pas gepubliceerde uitspraak van het Ge rechtshof Amsterdam, die betrekking had op een navorde ringsaanslag over het jaar 1973. H et betrof het geval van een wat oudere dame die plotse ling kwam te staan voor een aantal problemen. De problemen ontstonden toen haar echtgenoot op 30 april 1973 de echtelijke woning verliet en niet meer terugkwam. Hij ging ergens anders wonen. Pas in november van dat zelfde jaar liet hij zijn adres veranderen. In het voorjaar van 1974 werd een echtscheidingsprocedure aangespannen. De uit de echtelijke woning weggegane echtgenoot betaalde in 1973 aan zijn vrouw 5 maal een som van f 1000,— Daarvan werden er 2 betaald na november, n.l. op 5 de cember met omschrijving toelage voor december" en op 27 december met de omschrijving "toelage voor januari". Behalve die f 5.000,— die direkt als "toelage" werden ver strekt, betaalde de echtgenoot nog een aantal nota's, ver moedelijk wegens elektriciteit e.a. huishoudelijke rekenin gen, tot een bedrag van f 2.583,— In totaal dus door de man, na zijn vertrek op 30 april in het jaar 1973, aan zijn vrouw betaald f 7.583,—De vrouw ging ervan uit dat al deze betalingen moesten worden beschouwd als huishoud geld, waarover de echtgenoot belasting moest betalen en zij niet. Zij kreeg een aangiftebiljet. Zij ging daarmee naar de be- lastinginspektie en met behulp van een loketambtenaar, zoals deze in de uitspraak genoemd wordt, vulde zij dit biljet in. Deze ambtenaar was van mening dat niet alles als huis houdgeld was te beschouwen. Hij meende dat het inkomen van de vrouw f 1.000,— bedroeg, zijnde het bedrag dat zij op 5 december 1973 had ontvangen. Hij grondde die mening op het feit, dat de man pas in november 1973 zijn adres had laten veranderen en dat toen pas de toestand van duurzaam gescheiden leven tussen de echtgenoten was ontstaan. Pas vanaf die tijd, was de vrouw zelf belastingplichtig. A Idus dat dachten beiden. Het kwam anders uit. De vrouw kreeg een navorderingsaanslag over het gehele bedrag van f 7.583,— Zij bestreed die met het verweer dat de inspekteur, vertegenwoordigd door de loket-ambtenaar de feiten, die van belang waren voor de aanslagregeling kende, toen hij het besluit nam geen aanslag op te leggen. Als de belastinginspektie alle feiten kent of redelijkerwijs moet kennen, maar dan een te lage of helemaal geen aan slag oplegt, mag ze later niet navorderen. Daar is een nieuw feit voor nodig. De vrouw meende dus, dat er geen nieuw feit was, de in spekteur en het Gerechtshof dachten er anders over. Het Gerechtshof zei, dat er niet vast stond, wat er tijdens het gesprek tussen de vrouw en loket-ambtenaar precies gezegd was en met name niet of in dat gesprek de feiten door de vrouw voldoende duidelijk kenbaar gemaakt waren. Aantekeningen had de loket-ambtenaar er niet van ge maakt, dat was geen onzorgvuldigheid, want als iemand iets komt vragen, dan behoeft dat niet vastgelegd te worden, althans in zo'n geval niet. Wu zouden niet graag een ambtenaar die informatie geeft, als hier gebeurd is, verwijten maken. Wij weten maar al te goed, hoe moeilijk het soms is uit een enkel gesprek de feiten die voor de beoordeling van een zaak van belang zijn, boven tafel te krijgen. Dat geldt vooral als een zaak sterk emotionele kanten heeft, zoals hier zeker wel het geval is geweest. Het werpt wel een licht op het systeem als zodanig. Dit heeft zijn zwakke kanten. Het moet met voorzichtigheid uitge voerd worden. Tenslotte A Is men op deze wijze informatie vraagt of geeft is het maken van aantekeningen in gevallen als deze, naar onze mening, nodig. Beide partijen dienen dit te doen. Paauwe

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 3