Mens erger je niet
E en bijzonder boeiend gezelschapsspel, waarbij het er om gaat
wie als eerste de pionnen aan het eindpunt weet te krijgen.
Boeiend omdat de kinderen leren hoe ze met vallen en opstaan
dat eindpunt kunnen bereiken. Zij moeten dit van hun ouders,
oma's en opa's, ooms en tantes leren. En het gaat er nu om of
deze ouderen in staat zijn om de kinderen dat spel goed te leren
spelen.
HENSERGER
JE NIET
N u we het toch over verkeersgedrag en opvoeding hebben,
willen wij een praktijkgeval aan u doorgeven:
D e Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveilig
heid (SWOV) komt in een studie tot de konklusie. dat de her
kenbaarheid van voertuigen aanzienlijk kan worden verbeterd
door het standariseren van de achterlichten bij personen-vracht
auto's, traktoren, fietsen etc. De SWOV suggereert de moge
lijkheid van een indeling in zeven kategorieën voertuigen.
Het achteropkomend verkeer moet aan de verlichting kunnen
zien welk voertuig voor hem zit. Bovendien moet de achterver
lichting dan zo worden, dat de achteropkomende weggebruiker
een betere schatting kan maken van de afstand tot de voorgan
ger en van diens snelheid.
De Pachtregistratie
D e ruilverkaveling is aangenomen als:
A Is men door het Zeeuwse land rijdt kan men overal nog
gebouwen of wijken aantreffen die verwijzen naar een ver
dwenen akkerbouwprodukt. Wij bedoelen "De Stoof"De
Stove"en ook nogb.v. "Stoof aan", allen herinneren aan de
verdwenen meekrapcultuur.
D oor dynamische ontwikkeling van de samenleving tre
den steeds veranderingen op in produktieprocessen en leef
gewoonten.
WAT IS RUILVERKAVELING? (II)
*6*
'C'i
Waarom dit geleuter over een gezelschapsspelletje? Wel daar
loopt niet voor niets een campagne op het terrein van de ver
keersveiligheid onder het motto "mens erger je niet."
Uit onderzoekingen is n.l. gebleken, dat er een nauwe relatie
bestaat tussen het gedrag bij deelname aan het verkeer en deel
name aan o.m. bovengenoemd spel. Zij, die met de dobbelste
nen gaan gooien omdat ze steeds van het bord gezet worden zijn
over het algemeen slechte verliezers. Tien tegen één, dat zij er
ook niet tegen kunnen op de weg gepasseerd te worden, terwijl
ze zelf toch al ruim 100 km. per uur rijden.
vIn dit verband citeren wij enkele punten uit een herderlijk
schrijven van een bisschop, gericht aan de honderdduizenden
vakantiegangers. Hij schrijft o.m.: "niet tegen de auto moeten
wij ten strijde trekken, maar tegen de mens die er een verkeerd
gebruik van maakt." Vervolgens konstateert de bisschop, dat
door het gemotoriseerd verkeer de wereld is opengegaan. Tal
lozen kunnen genieten van eemschitterende vervoersmogelijk-
heid. Tegelijkertijd zijn er door het menselijk falen de vele
ongelukken, de bijna onleefbare binnensteden en het gevaar
van autoslavernij en milieuproblematiek. De auto betekent zo
wel een zegen als een vloek. De oplossing om het gemotoriseerd
verkeer tot een zegen voor anderen en voor ons zelf te houden,
ligt bij ons zelf, aldus de bisschop. Hij acht een voortdurend
bewustwordingsproces noodzakelijk om ons dat in te scherpen.
In ieder opzicht blijft verantwoordelijkheidszin en opvoeding
een allereerste vereiste. Dit moeten wij bij onszelf aankweken en
niet aan anderen overlaten. Zo ook dienen ouders de zorg voor
hun kinderen in het verkeer niet in de eerste plaats aan de school
of aan andere instanties over *e laten. Verkeersopvoeding begint
bij jezelf, voor de kinderen begint het thuis, aldus de bisschop.
Daar valt o.i. niets aan toe te voegen. Te hopen is, dat de
honderdduizenden al met vakantie onderweg of zich klaarma
kend voor de vakantietrip deze wijze woorden goed in de oren
knopen. Denk om uw medemens. En als u met de kinderen op
een kamping of in een hotel zit, speel eens "mens erger je niet,"
om uzelf te toetsen op uw eigen verdraagzaamheid. U kunt er
veel van leren, 't Is bovendien boeiend toe te kijken als anderen
bezig zijn.
Valig Verkeer Nederland
Zo hoort het
Een onzer verzekerden had het ongeluk een aanrijding te ver
oorzaken, waarbij de tegenpartij vrij ernstige kwetsuren opliep.
Onze verzekerde was uiteraard zeer ontdaan van dit ongeval.
Dat hij na jarenlang schadevrij te hebben gereden nu metéén
een medeweggebruiker het ziekenhuis inreed was een zware
slag.
Niettemin hield hij zijn positieven bij elkaar, zorgde voor snelle
medische hulp, afvoer naar het ziekenhuis, afvoer van de be
schadigde auto van tegenpartij etc. Verzekerde hield zich daar
na niet alleen op de hoogte met de toestand van zijn slachtoffer,
zocht bovendien kontakt met de familie en bezocht zijn slacht
offer vele malen in het ziekenhuis en daarna thuis. Zijn slacht
offer herstelde na enkele maanden boven verwachting geheel
van de opgelopen kwetsuren.
En nu komt het: dit verhaal vernamen wij niet van onze verze
kerde zelf. maar uit de mond van de tegenpartij. Deze was zèer
getroffen door het optreden van onze verzekerde, omdat hij zeer
goed kon aanvoelen hoe moeilijk het eerste bezoek aan je
slachtoffer moet zijn.
Twee willekeurige vreemden werden door deze botsing dikke
vrienden van elkaar; dit als gevolg van het optreden van onze
verzekerde. Bravo.
Waarom wij dit schrijven? In de praktijk komt het helaas maar
al te vaak voor, dat het slachtoffer nooit meer iets hoort van de
veroorzaker, en dat is bijzonder kwalijk. Daar is wel een ver
klaring voor te geven. Jawel, iemand opzoeken die door jouw
schuld gewond is geraakt of misschien wel overleden is. is geen
pretje, maar het behoort wel te gebeuren.
Verlichting voertuigen
Een rapport van deze studie ligt nu bij de minister van Verkeer
en Waterstaat. Afwachten wat die er mee doet. Als hij het maar
niet laat liggen.
Vakantietijd
O ns kantoor is uiteraard dagelijks bereikbaar van 8.15 -12.15
uur en van 13.00 - 17.00 uur onder tel. 01100-21010.
Onze medewerksters en medewerkers plegen echter ook met
vakantie te gaan. zij het voor korte perioden. Vandaar, dat niet
iedereen 's avonds of's zaterdags voor spoedgevallen bereikbaar
is. Mede ook in verband met schadegevallen in het buitenland
volgt hieronder een opgave van die personen, die de eerstvol
gende drie weken wel 's avonds bereikbaar zijn.
J. Visscher tel. 01130 - 1451
C.M.v.d. Valk tel. 01102 - 2156
P.J. van Wingen tel. 01102 - 2327
Nogmaals, deze heren kunnen gebeld worden in noodgevallen.
Informaties over lopende schadegevallen moet u tijdens de
kantooruren plegen want op kantoor ligt ook uw schadedossier.
Tenslotte, "laat geen gelegenheid voorbij gaan om een vriende
lijk woord te zeggen." de L.
T egenwoordig kunnen de pachters meestemmen over een
ruilverkaveling. Dit gaat echter niet automatisch. Geruime tijd
voor de stemming wordt in minstens twee nieuwsbladen die
gelezen worden in de streek bekend gemaakt waar men zijn
pachtkontrakt moeüaten registreren. De mogelijkheid voor re
gistratie duurt 30 dagen. Plaats en tijd staan aangegeven in de
nieuwsbladen.
De gegevens die van belang zijn:
- wie is de pachter en verpachter?
- welke kadastrale percelen betreft het?
- wat is de oppervlakte en de pachtduur?
Men dient er rekening mee te houden dat:
De overeenkomst schriftelijk moet zijn aangegaan en goedge
keurd door de Grondkamer;
Met mondelinge overeenkomsten wordt geen rekening gehou
den, m.a.w. de pachter met een mondelinge overeenkomst kan
niet aan de stemming deelnemen;
Als de benodigde gegevens door het kadaster zijn geregistreerd
wordt het kontrakt teruggezonden aan de inzender vergezeld
In het jaar 1808 waren er in Zeeland ongeveer 35 a 40
meest oven. Het produktieproces van de meekrapcultuur van
het poten van de jonge plantjes tot het exporteren van de
vaten meeverf kunnen wij nog geheel volgen door een ge
schiedschrijver (A. van der Weijde; "De verdwenen mee
krapcultuur op Schouwen-Duiveland")
Ook in het boek van wijlen prof. Bouwman: "De geschie-
van een formulier hoe de gegevens zijn opgenomen in de ruil
verkavelingsboekhouding;
De verpachter krijgt een zelfde formulier, tenminste als zijn
pachter het pachtkontrakt heeft laten registreren;
Fouten in kontrakten worden vaak opgespoord, meestal ver
keerde nummers.
Is men het met eventuele wijzigingen niet eens dan moet men dit
melden in een bezwaarschrift. Dit laatste geldt eveneens indien
om wat voor reden ook aan het verzoek tot registratie van de
pachter geen gevolg kan worden gegeven.
De stemming
B ij de nieuwe wet is het zo dat alleen het aantal uitgebrachte
stemmen worden geteld. Bij vroegere stemmingen onder de
oude wet kon men thuis blijven als men vóór de ruilverkaveling
was, de niet-stemmers werden toen als vóór-stemmers be
schouwd. Nu zal men alleen als zodanig meetellen als de stem
ook daadwerkelijk wordt uitgebracht. Dit laatste is belangrijk
voor allen die willen meebeslissen bij het voor of tegen. De
stemming komt min of meer overeen met onze kieswet. Zij is
geheim. Het College van Gedeputeerde Staten is verantwoor
delijk voor de stemming. Er komen stembureau's en een
hoofdstembureau. Men krijgt een oproep om te komen naar het
dichtsdijzijnde bureau. Tenminste drie weken vóór de stemming
ontvangen de eigenaren van gronden en de pachters die zich
hebben laten registreren een aangetekende oproep. Tevens
ontvangen zij een formulier waarop staat de aard en de opper
vlakte en het sektienummer van het onroerend goed waarvoor
men stemgerecht. igd is. De eigenaren zijn diegenen die bij het
kadaster als eigenaar bekend staan. Hiertoe worden ook gere-
denis van de Zeeuwsche Landbouw en van de Zeeuwsche
Landbouw Mij.wordt aan deze teelt nog aandacht besteed.
Het gaat ons niet om de cultuur van dit gewas noch om de
redenen waarom dit is verdwenen, het gaat ons om het
symptoon.
Er blijkt namelijk uit, dat ook vroeger veranderingen op
traden in leefgewoonten en technische ontwikkelingen.
Door de opkomst van de verfindustrie verdween de mee
krapcultuur. Het was een aanpassing aan veranderde pro-
duktieomstandigheden. We kennen dit verschijnsel ook nu,
zowel in bedrijf als in huishouding. In ongeveer 30 jaar is
het paard als bron van trekkracht uit onze landbouwbedrij
ven verdreven en veelal ook de korenmolen in werking. Aan
de andere kant is het gewas "mais" een zeer bekende ver
schijning geworden op de velden.
Ook voor belangrijke peilers van de landbouwbedrijven
zoals de gewassen suikerbieten en aardappelen dienen zich
veranderingen aan.
Nieuwe produktiemethoden, zoals een vervangingsmiddel
voor suiker, nieuwe leefgewoonten, zoals een afnemende
consumptie van aardappelen, omdat b.v. een rijstmaaltijd
gemakkelijker is te bereiden, of om gezondheidsredenen
wordt geprefereerd, kunnen deze gang van zaken beinvloe-
den. Het zal hierbij niet blijven en ook de landbouw dient op
gepaste wijze te reageren op veranderende omstandigheden.
kend andere zakelijke gerechtigden zoals houders van een recht
van opstal, erfpacht of vruchtgebruik. Men kan voor zichzelf
stemmen en als gemachtigde. Als gemachtigde kan men slechts
voor één persoon optreden. Uiterlijk twee dagen vóór de stem
ming moet hiervoor schriftelijk mededeling zijn gedaan aan
Gedeputeerde Staten. Voor minderjarigen dient de vader,
moeder of voogd te stemmen. Hiervoor is geen volmacht nodig.
Indien de pachter zijn kontrakt heeft laten registreren, geldt
voor de eigenaar dat hij zijn stem uitbrengt voor de helft van de
oppervlakte waarop het kontrakt betrekking heeft. Want ook de
pachter brengt zijn stem uit voor de helft van de oppervlakte
waarop het pachtkontrakt betrekking heeft. Bij het bepalen van
het aantal stemmen tellen de eigenaar en de verpachter voor één
stem.
a. de meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen vóór is;
b. de vóórstemmers gezamenlijk meer dan de helft van de op
pervlakte grond in eigendom hebben.
Indien de ruilverkaveling wordt afgestemd is hiermee de ruil
verkaveling afgesloten. Indien ze wordt vóórgestemd wordt er
een plaatselijke kommissie benoemd door Gedeputeerde Sta-
tén. De plaatselijke kommissie krijgt een bijzonder belangrijke
taak.
Zij is verantwoordelijk voor de uitvoering van het plan! In deze
kommissie worden vertegenwoordigers benoemd van diegenen
die belang hebben bij de ruilverkaveling. Deze kommissie wordt
bijgestaan door deskundigen. Deze deskundigen zijn advise
rend, de plaatselijke kommissie heeft het roer in handen en
bepaalt de koers aan de hand van het opgemaakte plan.
JM.
Het is buiten ons gezichtsveld dat in de toekomst misschien
moet worden teruggegrepen naar paardekracht en wind
kracht als energiebronnen, dat wordt nu niet meer uitge
sloten geacht, omdat de olie als energiebron beperkt blijkt te
zijn.
Het tij keert echter niet als men op een bepaalde plaats blijft
staan, men moet dit voor blijven.
De mogelijkheden zijn naar wij menen in voldoende mate
aanwezig. De technische kennis zowel als de materiële om
standigheden van grond- en produktiemethoden bieden vele
mogelijkheden.
Misschien zal het noodzakelijk zijn om nieuwe produkten te
introduceren, produkten die liggen in het verlengde van
reeds bestaande produkties of mogelijk ook als geheel nieuw
zijn aan te merken.
Ook kwaliteitsverbetering of differentiatie van bestaande
produkten - bij dit laatste denken wij aan de fabrieksmatige
verwerking van aardappelen tot chips en frites en wokkels
en wat al meer als voorbeeld uit het recente verleden -
komen in aanmerking.
ij zijn er van overtuigd, dat indien de Overheid nalaat
om de veerkracht en winstmogelijkheden van de onderne
mers verder uit te putten, integendeel de ondermeningsge-
wijze produktie op juiste wijze stimuleert, en mogelijkheden
openlaat om investeringen en aanpassingen te doen plaats
vinden het niet aan de ondernemers zal liggen en, onder die
voorwaarden, met volledig vertrouwen de toekomstige ont
wikkelingen tegemoet kunnen worden getreden. Paauwe