Mens erger je niet E en bijzonder boeiend gezelschapsspel, waarbij het er om gaat wie als eerste de pionnen aan het eindpunt weet te krijgen. Boeiend omdat de kinderen leren hoe ze met vallen en opstaan dat eindpunt kunnen bereiken. Zij moeten dit van hun ouders, oma's en opa's, ooms en tantes leren. En het gaat er nu om of deze ouderen in staat zijn om de kinderen dat spel goed te leren spelen. HENSERGER JE NIET N u we het toch over verkeersgedrag en opvoeding hebben, willen wij een praktijkgeval aan u doorgeven: D e Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveilig heid (SWOV) komt in een studie tot de konklusie. dat de her kenbaarheid van voertuigen aanzienlijk kan worden verbeterd door het standariseren van de achterlichten bij personen-vracht auto's, traktoren, fietsen etc. De SWOV suggereert de moge lijkheid van een indeling in zeven kategorieën voertuigen. Het achteropkomend verkeer moet aan de verlichting kunnen zien welk voertuig voor hem zit. Bovendien moet de achterver lichting dan zo worden, dat de achteropkomende weggebruiker een betere schatting kan maken van de afstand tot de voorgan ger en van diens snelheid. De Pachtregistratie D e ruilverkaveling is aangenomen als: A Is men door het Zeeuwse land rijdt kan men overal nog gebouwen of wijken aantreffen die verwijzen naar een ver dwenen akkerbouwprodukt. Wij bedoelen "De Stoof"De Stove"en ook nogb.v. "Stoof aan", allen herinneren aan de verdwenen meekrapcultuur. D oor dynamische ontwikkeling van de samenleving tre den steeds veranderingen op in produktieprocessen en leef gewoonten. WAT IS RUILVERKAVELING? (II) *6* 'C'i Waarom dit geleuter over een gezelschapsspelletje? Wel daar loopt niet voor niets een campagne op het terrein van de ver keersveiligheid onder het motto "mens erger je niet." Uit onderzoekingen is n.l. gebleken, dat er een nauwe relatie bestaat tussen het gedrag bij deelname aan het verkeer en deel name aan o.m. bovengenoemd spel. Zij, die met de dobbelste nen gaan gooien omdat ze steeds van het bord gezet worden zijn over het algemeen slechte verliezers. Tien tegen één, dat zij er ook niet tegen kunnen op de weg gepasseerd te worden, terwijl ze zelf toch al ruim 100 km. per uur rijden. vIn dit verband citeren wij enkele punten uit een herderlijk schrijven van een bisschop, gericht aan de honderdduizenden vakantiegangers. Hij schrijft o.m.: "niet tegen de auto moeten wij ten strijde trekken, maar tegen de mens die er een verkeerd gebruik van maakt." Vervolgens konstateert de bisschop, dat door het gemotoriseerd verkeer de wereld is opengegaan. Tal lozen kunnen genieten van eemschitterende vervoersmogelijk- heid. Tegelijkertijd zijn er door het menselijk falen de vele ongelukken, de bijna onleefbare binnensteden en het gevaar van autoslavernij en milieuproblematiek. De auto betekent zo wel een zegen als een vloek. De oplossing om het gemotoriseerd verkeer tot een zegen voor anderen en voor ons zelf te houden, ligt bij ons zelf, aldus de bisschop. Hij acht een voortdurend bewustwordingsproces noodzakelijk om ons dat in te scherpen. In ieder opzicht blijft verantwoordelijkheidszin en opvoeding een allereerste vereiste. Dit moeten wij bij onszelf aankweken en niet aan anderen overlaten. Zo ook dienen ouders de zorg voor hun kinderen in het verkeer niet in de eerste plaats aan de school of aan andere instanties over *e laten. Verkeersopvoeding begint bij jezelf, voor de kinderen begint het thuis, aldus de bisschop. Daar valt o.i. niets aan toe te voegen. Te hopen is, dat de honderdduizenden al met vakantie onderweg of zich klaarma kend voor de vakantietrip deze wijze woorden goed in de oren knopen. Denk om uw medemens. En als u met de kinderen op een kamping of in een hotel zit, speel eens "mens erger je niet," om uzelf te toetsen op uw eigen verdraagzaamheid. U kunt er veel van leren, 't Is bovendien boeiend toe te kijken als anderen bezig zijn. Valig Verkeer Nederland Zo hoort het Een onzer verzekerden had het ongeluk een aanrijding te ver oorzaken, waarbij de tegenpartij vrij ernstige kwetsuren opliep. Onze verzekerde was uiteraard zeer ontdaan van dit ongeval. Dat hij na jarenlang schadevrij te hebben gereden nu metéén een medeweggebruiker het ziekenhuis inreed was een zware slag. Niettemin hield hij zijn positieven bij elkaar, zorgde voor snelle medische hulp, afvoer naar het ziekenhuis, afvoer van de be schadigde auto van tegenpartij etc. Verzekerde hield zich daar na niet alleen op de hoogte met de toestand van zijn slachtoffer, zocht bovendien kontakt met de familie en bezocht zijn slacht offer vele malen in het ziekenhuis en daarna thuis. Zijn slacht offer herstelde na enkele maanden boven verwachting geheel van de opgelopen kwetsuren. En nu komt het: dit verhaal vernamen wij niet van onze verze kerde zelf. maar uit de mond van de tegenpartij. Deze was zèer getroffen door het optreden van onze verzekerde, omdat hij zeer goed kon aanvoelen hoe moeilijk het eerste bezoek aan je slachtoffer moet zijn. Twee willekeurige vreemden werden door deze botsing dikke vrienden van elkaar; dit als gevolg van het optreden van onze verzekerde. Bravo. Waarom wij dit schrijven? In de praktijk komt het helaas maar al te vaak voor, dat het slachtoffer nooit meer iets hoort van de veroorzaker, en dat is bijzonder kwalijk. Daar is wel een ver klaring voor te geven. Jawel, iemand opzoeken die door jouw schuld gewond is geraakt of misschien wel overleden is. is geen pretje, maar het behoort wel te gebeuren. Verlichting voertuigen Een rapport van deze studie ligt nu bij de minister van Verkeer en Waterstaat. Afwachten wat die er mee doet. Als hij het maar niet laat liggen. Vakantietijd O ns kantoor is uiteraard dagelijks bereikbaar van 8.15 -12.15 uur en van 13.00 - 17.00 uur onder tel. 01100-21010. Onze medewerksters en medewerkers plegen echter ook met vakantie te gaan. zij het voor korte perioden. Vandaar, dat niet iedereen 's avonds of's zaterdags voor spoedgevallen bereikbaar is. Mede ook in verband met schadegevallen in het buitenland volgt hieronder een opgave van die personen, die de eerstvol gende drie weken wel 's avonds bereikbaar zijn. J. Visscher tel. 01130 - 1451 C.M.v.d. Valk tel. 01102 - 2156 P.J. van Wingen tel. 01102 - 2327 Nogmaals, deze heren kunnen gebeld worden in noodgevallen. Informaties over lopende schadegevallen moet u tijdens de kantooruren plegen want op kantoor ligt ook uw schadedossier. Tenslotte, "laat geen gelegenheid voorbij gaan om een vriende lijk woord te zeggen." de L. T egenwoordig kunnen de pachters meestemmen over een ruilverkaveling. Dit gaat echter niet automatisch. Geruime tijd voor de stemming wordt in minstens twee nieuwsbladen die gelezen worden in de streek bekend gemaakt waar men zijn pachtkontrakt moeüaten registreren. De mogelijkheid voor re gistratie duurt 30 dagen. Plaats en tijd staan aangegeven in de nieuwsbladen. De gegevens die van belang zijn: - wie is de pachter en verpachter? - welke kadastrale percelen betreft het? - wat is de oppervlakte en de pachtduur? Men dient er rekening mee te houden dat: De overeenkomst schriftelijk moet zijn aangegaan en goedge keurd door de Grondkamer; Met mondelinge overeenkomsten wordt geen rekening gehou den, m.a.w. de pachter met een mondelinge overeenkomst kan niet aan de stemming deelnemen; Als de benodigde gegevens door het kadaster zijn geregistreerd wordt het kontrakt teruggezonden aan de inzender vergezeld In het jaar 1808 waren er in Zeeland ongeveer 35 a 40 meest oven. Het produktieproces van de meekrapcultuur van het poten van de jonge plantjes tot het exporteren van de vaten meeverf kunnen wij nog geheel volgen door een ge schiedschrijver (A. van der Weijde; "De verdwenen mee krapcultuur op Schouwen-Duiveland") Ook in het boek van wijlen prof. Bouwman: "De geschie- van een formulier hoe de gegevens zijn opgenomen in de ruil verkavelingsboekhouding; De verpachter krijgt een zelfde formulier, tenminste als zijn pachter het pachtkontrakt heeft laten registreren; Fouten in kontrakten worden vaak opgespoord, meestal ver keerde nummers. Is men het met eventuele wijzigingen niet eens dan moet men dit melden in een bezwaarschrift. Dit laatste geldt eveneens indien om wat voor reden ook aan het verzoek tot registratie van de pachter geen gevolg kan worden gegeven. De stemming B ij de nieuwe wet is het zo dat alleen het aantal uitgebrachte stemmen worden geteld. Bij vroegere stemmingen onder de oude wet kon men thuis blijven als men vóór de ruilverkaveling was, de niet-stemmers werden toen als vóór-stemmers be schouwd. Nu zal men alleen als zodanig meetellen als de stem ook daadwerkelijk wordt uitgebracht. Dit laatste is belangrijk voor allen die willen meebeslissen bij het voor of tegen. De stemming komt min of meer overeen met onze kieswet. Zij is geheim. Het College van Gedeputeerde Staten is verantwoor delijk voor de stemming. Er komen stembureau's en een hoofdstembureau. Men krijgt een oproep om te komen naar het dichtsdijzijnde bureau. Tenminste drie weken vóór de stemming ontvangen de eigenaren van gronden en de pachters die zich hebben laten registreren een aangetekende oproep. Tevens ontvangen zij een formulier waarop staat de aard en de opper vlakte en het sektienummer van het onroerend goed waarvoor men stemgerecht. igd is. De eigenaren zijn diegenen die bij het kadaster als eigenaar bekend staan. Hiertoe worden ook gere- denis van de Zeeuwsche Landbouw en van de Zeeuwsche Landbouw Mij.wordt aan deze teelt nog aandacht besteed. Het gaat ons niet om de cultuur van dit gewas noch om de redenen waarom dit is verdwenen, het gaat ons om het symptoon. Er blijkt namelijk uit, dat ook vroeger veranderingen op traden in leefgewoonten en technische ontwikkelingen. Door de opkomst van de verfindustrie verdween de mee krapcultuur. Het was een aanpassing aan veranderde pro- duktieomstandigheden. We kennen dit verschijnsel ook nu, zowel in bedrijf als in huishouding. In ongeveer 30 jaar is het paard als bron van trekkracht uit onze landbouwbedrij ven verdreven en veelal ook de korenmolen in werking. Aan de andere kant is het gewas "mais" een zeer bekende ver schijning geworden op de velden. Ook voor belangrijke peilers van de landbouwbedrijven zoals de gewassen suikerbieten en aardappelen dienen zich veranderingen aan. Nieuwe produktiemethoden, zoals een vervangingsmiddel voor suiker, nieuwe leefgewoonten, zoals een afnemende consumptie van aardappelen, omdat b.v. een rijstmaaltijd gemakkelijker is te bereiden, of om gezondheidsredenen wordt geprefereerd, kunnen deze gang van zaken beinvloe- den. Het zal hierbij niet blijven en ook de landbouw dient op gepaste wijze te reageren op veranderende omstandigheden. kend andere zakelijke gerechtigden zoals houders van een recht van opstal, erfpacht of vruchtgebruik. Men kan voor zichzelf stemmen en als gemachtigde. Als gemachtigde kan men slechts voor één persoon optreden. Uiterlijk twee dagen vóór de stem ming moet hiervoor schriftelijk mededeling zijn gedaan aan Gedeputeerde Staten. Voor minderjarigen dient de vader, moeder of voogd te stemmen. Hiervoor is geen volmacht nodig. Indien de pachter zijn kontrakt heeft laten registreren, geldt voor de eigenaar dat hij zijn stem uitbrengt voor de helft van de oppervlakte waarop het kontrakt betrekking heeft. Want ook de pachter brengt zijn stem uit voor de helft van de oppervlakte waarop het pachtkontrakt betrekking heeft. Bij het bepalen van het aantal stemmen tellen de eigenaar en de verpachter voor één stem. a. de meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen vóór is; b. de vóórstemmers gezamenlijk meer dan de helft van de op pervlakte grond in eigendom hebben. Indien de ruilverkaveling wordt afgestemd is hiermee de ruil verkaveling afgesloten. Indien ze wordt vóórgestemd wordt er een plaatselijke kommissie benoemd door Gedeputeerde Sta- tén. De plaatselijke kommissie krijgt een bijzonder belangrijke taak. Zij is verantwoordelijk voor de uitvoering van het plan! In deze kommissie worden vertegenwoordigers benoemd van diegenen die belang hebben bij de ruilverkaveling. Deze kommissie wordt bijgestaan door deskundigen. Deze deskundigen zijn advise rend, de plaatselijke kommissie heeft het roer in handen en bepaalt de koers aan de hand van het opgemaakte plan. JM. Het is buiten ons gezichtsveld dat in de toekomst misschien moet worden teruggegrepen naar paardekracht en wind kracht als energiebronnen, dat wordt nu niet meer uitge sloten geacht, omdat de olie als energiebron beperkt blijkt te zijn. Het tij keert echter niet als men op een bepaalde plaats blijft staan, men moet dit voor blijven. De mogelijkheden zijn naar wij menen in voldoende mate aanwezig. De technische kennis zowel als de materiële om standigheden van grond- en produktiemethoden bieden vele mogelijkheden. Misschien zal het noodzakelijk zijn om nieuwe produkten te introduceren, produkten die liggen in het verlengde van reeds bestaande produkties of mogelijk ook als geheel nieuw zijn aan te merken. Ook kwaliteitsverbetering of differentiatie van bestaande produkten - bij dit laatste denken wij aan de fabrieksmatige verwerking van aardappelen tot chips en frites en wokkels en wat al meer als voorbeeld uit het recente verleden - komen in aanmerking. ij zijn er van overtuigd, dat indien de Overheid nalaat om de veerkracht en winstmogelijkheden van de onderne mers verder uit te putten, integendeel de ondermeningsge- wijze produktie op juiste wijze stimuleert, en mogelijkheden openlaat om investeringen en aanpassingen te doen plaats vinden het niet aan de ondernemers zal liggen en, onder die voorwaarden, met volledig vertrouwen de toekomstige ont wikkelingen tegemoet kunnen worden getreden. Paauwe

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 3