cfClV Theorie en praktijk „ZEGGE EN SCHRIJVE" M inister Boersma van sociale zaken heeft onlangs een nieuwe subsidieregeling verbetering arbeidsplaatsen vastgesteld. De bedoeling daarvan is om werkgevers aan te moedigen het arbeidsklimaat in hun bedrijven te ver beteren door de bestrijding van stank, hitte, vuil en la zuidelijke landbouw maatschappij z.l.m VRIJDAG 17 JUNI 1977 I ma 65 jaargang - no. 3386 land- en tuinbouwblad De verzorging van de gewassen vraagt nu veel tijd. Chemische onkruidbestrijding is een onmisbaar element in het scala van werkzaamheden die op een modern akkerbouwbedrijf worden uitgevoerd. De werking van de bodemherfoiciden is dit jaar tot volle tevredenheid geweest. Nu is het echter tijd om de suikerbieten door te rijden. Het aanwezige onkruid in de paden verdwijnt terwijl de grond weer lucht krijgt. Een voorwaarde om een vlotte ontwikkeling van de jonge suikerbiet te kunnen verwachten. Er komt heel wat kijken alvorens men een schepje suiker in zijn thee kan doen.... U iteindelijk is het er dan toch van gekomen. De rege ring gaat via een voornamelijk op de melkveehouderij gericht pakket van maatregelen 87,5 miljoen gulden be schikbaar stellen. Een eenvoudig rekensommetje leert dat het gat daardoor weliswaar kleiner wordt maar niet temin groot, te groot, blijft. Het is daarom gemakkelijk te voorzien dat er, wellicht op korte termijn, vele (kleine) bedrijven door dat gat heen kunnen vallen. Weg, afgelo pen— Anderen zullen net blijven hangen. Zullen net (nog) niet wegvallen, maar zullen ook niet in staat zijn over de rand heen te klauteren. De conclusie is derhalve even simpel dan het sommetje: Doorgaan, om datgene te krijgen waar de land- en tuinbouw recht op heeft. Doof waai. Voor deze regeling is voor dit jaar 45 miljoen gul den uitgetrokken. Er wordt nog gewerkt aan één of meer bijzondere regelingen waaronder het subsidiëren van geluidsarme cabines op landbouwtrekkers. Het geheel is zonder meer een lofwaardig initiatief en ook voor de land en tuinbouw van groot belang. Helaas moeten wij con stateren dat de regeling voor wat de primaire agrarische produktie betreft niet of nauwelijks aansluit op de prak tijk. Blijkbaar heeft de minister de regeling geënt op de industriële sektor. Maar het moet de minister van sociale zaken toch bekend zijn dat er op de hedendaagse boer derij nog nauwelijks werknemers te vinden zijn. De boer is, veelal geholpen door vrouw en kinderen, ondernemer en werknemer tegelijk. Zit dus ook zelf op de trekker. Zoals het er nu naar uitziet komt zo n gezinsbedrijf niet in aanmerking voor de nieuwe regeling. Dat is niet alleen erg jammer, maar ook erg onbillijk. Minister Boersma staat maar één ding te doen en dat is de regeling ook toe te passen op de arbeidsplaats van de boer zelf. De minis ter mag daarvoor niet "doof" zijn. In dit Nummer o.m. Nieuws uit Brussel pag. 3 K.N.L.C. Kommentaar pag. 4 Uit de praktijk pag. 5 en 6 Beveiliging van drinkwaterlei dingen pag- 7 Een ongeoogst produkt dat verder groeit pag. 8 Bedrijfsresultaten in de konij- nenhouderij pag. 9 Mogelijkheden om schade door het bietencystenaaltje te voorkomen pag. 10 en 11 Verantwoorde bemesting met dierlijke mest pag. 10 en 11 Onderwijsnotities pag. 12 Het gebruik van plastic folie in de Duitse vollegronds groen- tenteelt pag. 13 Conservenindustrie is door de voorraden heen pag. 14 Tuintips over onderhoud van het gazon pag. -\ 5 Marktberichten pag. 17 Voor de Vrouw pag. 19 Hinderwet Een andere nieuwe regeling is de "Tijdelijke beëindi gingsvergoedingsregeling bepaalde intensieve veehou derijbedrijven". Hoewel het allemaal wel larfg heeft geduurd moet gezegd worden dat de grondgedachte ons zeer wel aanspreekt. Helaas, ook deze regeling sluit niet aan bij de praktijk, hetgeen vooral te wijten is aan het feit dat de verant woordelijke ministerie s het landbouwbedrijfsleven niet bij de uitwerking van deze regeling betrokken hebben. Onbegrijpelijk. Het resultaat is er dan ook naar. Zoals bekend voorziet de regeling in een beëindigings vergoeding voor bedrijven met intensieve veehouderij die daarvoor geen hinderwetsvergunning kunnen krijgen. Door de eisen die nu aan de bedrijfsomvang gesteld worden en de koppeling aan de bedrijfsgrootte in '71/ '72 komen er sowieso een groot aantal kleine bedrijven niet voor vergoeding in aanmerking. In de praktijk gaat het nu juist om bedrijven die in de bebouwde kom liggen en daardoor van nature zo klein zijn (gehouden) dat ze de gestelde norm niet halen. Anderen zien de vergoeding de neus voorbij gaan omdat ze in 6 jaren meer dan 1 5% gegroeid zijn. Onzinnig— Ook van terugwerkende kracht is geen enkele sprake en de hoogte van de vergoeding laat te wensen over. Al met al een regeling die in theorie aardig lijkt maar in de praktijk zijn doel grotendeels voor bij schiet. Voor de Brabanders én in mindere mate voor de Zeeuwen een overteerbare zaak. Grondwater 0 ngetwijfeld zijn er in Zeeland bedrijfsgenoten wiens grondwatergebruik de belangstelling van de provincie heeft opgewekt. Een en ander is het gevolg van het uitvoeringsbesluit grondwaterverordening van 17 januari 1977. De ont trekking van grondwater wordt-daarin aan een registratie- en vergunningenstelsel onderworpen. Uitzonderingen daarop zijn ondermeer beregeningsinstallatie's waarvan de wateronttrekking niet meer bedraagt dan 1 50 m3 per week. Natuurlijk mogen wij deze verordening niet los zien van het ontwerp grondwaterwet waarin bepaald wordt dat grondwater in het gebruik net zo duur moet zijn als lei dingwater. De provincie's moeten dat nader uitwerken. Wanneer de grondwaterwet door de Eerste Kamer wordt aangenomen lijkt het uitgangspunt voor een goede rege ling in Zeeland in ieder geval aanwezig. Oggel 1

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 1