De International Balenpers.
Uw snelle oogsthulp met het beste pak
ONDERWIJS
NOTITIES
International persen.
Aan de baal te herkennen.
W e houden wel een aantal vragen over. De minister konsta-
teert dat de reakties op de Contourennota eenzijdig zijn. Het
totaal van de reakties komt niet overeen met het totaal van de
belangen die op het spel staan. Deze diskussie met groeperingen
van belangstellenden mag niet in de plaats komen van het
overleg met de (wettelijke) vertegenwoordigende organen. (In
hoeverre die (wettelijke) organen representatief zijn moet maar
in het midden blijven). De minister schetst een zwart wit te
genstelling van het 19e eeuwse onderwijsmodel, dat "zeer se-
lektief", in hoge mate produktie gericht, op de eerste levensfase
afgestemd, uitgaand van de levensopvattingen thuis, met tech
nisch produktieve en intellektuele doelstellingen, weinig gericht
op maatschappelijke en organisatorische ontplooiing en op
deelname van allen aan de samenleving. De nieuwe situatie aan
het eind van de 20e eeuw vraagt meer aandacht voor kreatieve,
expressieve en sociale vaardigheden in het onderwijs. De school
moet de leerlingen meer op deelname aan de samenleving
voorbereiden, aldus de nota. Gewerkt moet worden aan een
zelfstandige oordeelsvorming over maatschappelijke verschijn
selen zoals de ontwikkeling van de techniek, de massa kon-
sumptie en de massa-media. Het komt ons voor, dat deze ont
wikkeling geleidelijk wel in het onderwijs binnenkomt en dat
men dit moeilijk van boven kan opleggen. Naarmate de scholen
meer bewegingsruimte krijgen in hun leerplannen en de invloed
van de samenleving op het schoolgebeuren groter kan worden
zullen deze aanpassing en langzamerhand wel plaatsvinden.
Beroepsopleiding
D e nota konstateert dat de beroepsopleiding naar een later
tijdstip is verschoven. Het gaat niet meer alleen om technisch
vakmanschap, maar ook om een bewuste en aktieve deelname
in de arbeidsorganisatie.
Betonplanken garages
Kommentaren bij contouren
A englebert
A en C Betonbouw,
v. Donzels Timmerfabriek
MAAIDORSMACHINES
W. Huibregtse
Stro- en hooibalen worden steeds
meer tot handelswaar, dat in grote
hoeveelheden en over lange
afstanden vervoerd moet worden.
Stevige vierkante International balen
laten zich gemakkelijker stapelen en
komen gaaf en zonder verliezen
over. De fraai uitgevoerde
International persen zijn spreek
woordelijk zuinig in onderhoud,
hoog in produktie en laag in prijs;
voorwaarden voor een maximum
rendement.
International balenpers type 440:
Capaciteit tot 17 ton
per uur
Werkbreedte oprapen 1.64 m.
Knopertype
Regelbare
totaallengte:
ALL TWINE
:0.30 m tot
1.12 m.
Raadpleeg uw I.H. dealer ook over
de andere modellen.
Importeur:
H. Englebert N.V., Afd. Landbouw,
Dobbeweg 2-3,
Voorschoten.
Tel: 01717-2010.
Vul deze bon in en stuur hem in een envelop aan H Englebert NV
n Dobbeweg 2-3. Voorschoten. U ontvangt dan uitvoerige informatie
DOfl over IH balenpersen. Of bel 01717-2010.
Naam Akkerbouwbedri|f
Adres Veehouderi|
Woonplaats Loonwerker
I Telefoon Student
XUPJl
door geheel Nederland incl. vervoerskosten.
4.80 x 3,20 m. 1450-
6,30 x 3,20 m. 1680.—
7,80 x 3,20 m. 1980-
SCHUURTJES: 4,00 x 2.00 m. 1075 -
3,20 x 2,00 m. f875,-.
Verder alle soorten gebouwen, aangepast aan
Uw wensen zoals VEESTAL,L.EN -LOOD-
SEN-SCHUREN etc., max. br. 13 m., max. h.
4,00 m.. prijs hiervan op aanvraag steeds ex
clusief 18% B.T.W.
Alles te leveren als All-In bouwpakket met zeer
duidelijke werkbeschrijving.
Graag plaatsen wij het voor U voor 25% exstra.
Ook zorgen wij voor gratis tekeningen voor
bouwaanvragen en helpen U waar mogelijk.
Op speciaal verzoek verzorgen wij ook houten
garages en schuren.
Vraag vrijblijvend onze kleurenfolder met alle
mogelijke modellen en prijzen.
Oirschotseweg 113 BEST. Tel: 04998-3932.
Verkoopkantoren: Wieringerwerf: 02272-2111
Apeldoorn: 055-231315
Biervliet: Z.-Vlaanderen: 01152-1361
Eindhoven: 040-518127.
1 Clayson M 140 17 ft.
2 Clayson M 140 14 ft.
1 Clayson M 140 12 ft.
New Holland pers 286 nieuw, speciale prijs.
New Holland pers 78.
Enkele en dubbele graszaadoprapers, pasklaar
voor elk type Combine.
Tel. 01187-347
Westkapelle.
TE KOOP: partij beton
blokken afm. 30x30x20cm.
Fa L. Pekaar Zn. Yer-
seke 01131-1432/2069.
STEEDS GEVRAAGD:
Weidehooi, gedorsen hooi
en voeraardappelen con
tante betaling. Fourage-
handel Jan Gorissen, So
meren (n.Br.) tel.
04937-2387.
DOORLOPEND te koop
gevraagd alle soorten
hooi en stro. En alle an
dere fourage produkten.
Kontante betaling. Fou
rage handel J. v/d Wege,
lm- en export fourage,
Steenovens 2, Zaamslag
tel. 01155-2133.
Onder redaktie van LAnderson
O ns onderwijs is aan het veranderen. Dat is niets nieuws, want
het gebeurt al sinds het onderwijs bestaat. Soms gaat het alleen
wat langzamer, dan weer wat vlugger. Het onderwijs moet blijven
veranderen om niet bij de ontwikkelingen in de samenleving
achter te raken. Maar we moeten wel weten waar we op aan
koersen. Veranderingen van onderdelen moeten passen in een
totaalplan. Daarom hebben minister van Kemenade en zijn
staatssekretarissen in '75 het startschot gegeven voor een mas
sale diskussie over het totale onderwijsbeleid. Zij publiceerden
toen de Contourennota, waarin een toekomstbeeld van ons on
derwijs wordt gegeven. Zeg maar tot het jaar 2000.
Zeker meer dan 100.000 mensen hebben deelgenomen aan de
diskussies, die naar aanleiding van de Contourennota zijn geor
ganiseerd. Deze reakties waren - uiteraard zeer verschillend. De
één vindt dat je er ook wel komt met verbèteringen van het
huidige onderwijs, de ander meent, dat we naar een heel ander
onderwijsbestel moeten. Men is bevreesd voor al te abrupte ver
anderingen en staat gereserveerd tegen veranderingen op
langere termijn omdat de gevolgen daarvan nog niet zijn te
overzien.
Op de contourennota zijn ruim 300 schriftelijke reakties bin
nengekomen. Eén daarvan was afkomstig van het K.N.L.C. Een
werkzaam aandeel in de voorbereiding en de verwerking van de
uit de landbouworganisaties afkomstige reakties had Jan Wes
terhuis, de onderwijssekretaris van het K.N.L.C.
De minister heeft op zijn beurt weer gereageerd met de onlangs
verschenen Vervolgnota. Ook deze nota staat overigens weer ter
16
diskussie en wel tot 1 januari a.s. We geven nu verder het woord
aan Westerhuis, die in een tweetal bijdragen zijn kommentaar op
de vervolgnota geeft.
Belangrijkste veranderingen
We moeten zeggen dat deze nieuwe nota een meervoudig ka
rakter heeft: dat is op zichzelf al winst. Enerzijds wordt gepro
beerd om de kommentaren mee te laten spreken. Daarnaast
wordt een soms herzien standpunt van de minister weergegeven
als reaktie op deze kommentaren.
Over het geheel is deze tweede nota toch een meer sluitend
geheel dat met wat meer realiteitszin is geschreven dan de eerste
nota. Tenslotte moet nog worden opgemerkt, dat de Contouren
nota een politiek stuk is en blijft.
De belangrijkste veranderingen die Van Kemenade in de eerste
Contourennota aanbrengt zijn:
- Een vervroeging van de leerplicht niet van 6 naar 4 maar van 6
naar 5 jaar,al blijft men op 4 jaar toelaatbaar tot het kleuter
onderwijs.
- Een leerplicht tot en met 16 jaar blijft mogelijk. De lerarenor
ganisaties denken zeer genuanceerd over verlenging van de
leerplicht to! 18 jaar.
- Een scholengemeenschap bassisschool (4-12 jaar) en midden
school (12 - 15 k 16 jaar)wordt mogelijk
- Er moet een soepeler overgang komen tussen basisonderwijs
en speciaal onderwijs (voor gehandicapten).
- De middenschool kan in plaats van 4 jaar eventueel ook 3 jaar
duren of misschien ook een jaar vroeger beginnen, dus van 12 -
15 jaar in plaats van 12 - 16 jaar of van 11 - 14 jaar.
- De bovenschool zal in plaats van maximaal 3 mogelijk ook 4
jaar kunnen duren en veel meer gevarieerd kunnen worden dan
in het eerste voorstel. Er kan ook een oriëntatiejaar aan de
bovenschool voorafgaan. De bovenscholen zullen regionaal
moeten samenwerken.
- Het schoolwerkplan blijft een zaak van de school.
- De democratisering in het onderwijs moet verder bestudeerd
en gestimuleerd worden. Als voorbeeld kan de Wet op de On
dernemingsraden dienen.
- De lerarenopleidingen blijven afzonderlijke schooltypen: er
komt geen pedagogische hogeschool.
Vragen
Men konstateert in de nota al veranderingen ten gunste van de
te verwachten ontwikkelingen in de beroepenwereld en stelt
vast, dat die door de nieuwe onderwijsstruktuur nog verbeterd
zullen worden. Te gemakkelijk lijkt ons die konkliisie, omdat
het probleem van de aanpassing van de beroepsopleiding aan de
toekomstige kwalitatieve en kwantitatieve behoeften niet afge
daan kan zijn.