De International Balenpers. Uw snelle oogsthulp met het beste pak ONDERWIJS NOTITIES International persen. Aan de baal te herkennen. W e houden wel een aantal vragen over. De minister konsta- teert dat de reakties op de Contourennota eenzijdig zijn. Het totaal van de reakties komt niet overeen met het totaal van de belangen die op het spel staan. Deze diskussie met groeperingen van belangstellenden mag niet in de plaats komen van het overleg met de (wettelijke) vertegenwoordigende organen. (In hoeverre die (wettelijke) organen representatief zijn moet maar in het midden blijven). De minister schetst een zwart wit te genstelling van het 19e eeuwse onderwijsmodel, dat "zeer se- lektief", in hoge mate produktie gericht, op de eerste levensfase afgestemd, uitgaand van de levensopvattingen thuis, met tech nisch produktieve en intellektuele doelstellingen, weinig gericht op maatschappelijke en organisatorische ontplooiing en op deelname van allen aan de samenleving. De nieuwe situatie aan het eind van de 20e eeuw vraagt meer aandacht voor kreatieve, expressieve en sociale vaardigheden in het onderwijs. De school moet de leerlingen meer op deelname aan de samenleving voorbereiden, aldus de nota. Gewerkt moet worden aan een zelfstandige oordeelsvorming over maatschappelijke verschijn selen zoals de ontwikkeling van de techniek, de massa kon- sumptie en de massa-media. Het komt ons voor, dat deze ont wikkeling geleidelijk wel in het onderwijs binnenkomt en dat men dit moeilijk van boven kan opleggen. Naarmate de scholen meer bewegingsruimte krijgen in hun leerplannen en de invloed van de samenleving op het schoolgebeuren groter kan worden zullen deze aanpassing en langzamerhand wel plaatsvinden. Beroepsopleiding D e nota konstateert dat de beroepsopleiding naar een later tijdstip is verschoven. Het gaat niet meer alleen om technisch vakmanschap, maar ook om een bewuste en aktieve deelname in de arbeidsorganisatie. Betonplanken garages Kommentaren bij contouren A englebert A en C Betonbouw, v. Donzels Timmerfabriek MAAIDORSMACHINES W. Huibregtse Stro- en hooibalen worden steeds meer tot handelswaar, dat in grote hoeveelheden en over lange afstanden vervoerd moet worden. Stevige vierkante International balen laten zich gemakkelijker stapelen en komen gaaf en zonder verliezen over. De fraai uitgevoerde International persen zijn spreek woordelijk zuinig in onderhoud, hoog in produktie en laag in prijs; voorwaarden voor een maximum rendement. International balenpers type 440: Capaciteit tot 17 ton per uur Werkbreedte oprapen 1.64 m. Knopertype Regelbare totaallengte: ALL TWINE :0.30 m tot 1.12 m. Raadpleeg uw I.H. dealer ook over de andere modellen. Importeur: H. Englebert N.V., Afd. Landbouw, Dobbeweg 2-3, Voorschoten. Tel: 01717-2010. Vul deze bon in en stuur hem in een envelop aan H Englebert NV n Dobbeweg 2-3. Voorschoten. U ontvangt dan uitvoerige informatie DOfl over IH balenpersen. Of bel 01717-2010. Naam Akkerbouwbedri|f Adres Veehouderi| Woonplaats Loonwerker I Telefoon Student XUPJl door geheel Nederland incl. vervoerskosten. 4.80 x 3,20 m. 1450- 6,30 x 3,20 m. 1680.— 7,80 x 3,20 m. 1980- SCHUURTJES: 4,00 x 2.00 m. 1075 - 3,20 x 2,00 m. f875,-. Verder alle soorten gebouwen, aangepast aan Uw wensen zoals VEESTAL,L.EN -LOOD- SEN-SCHUREN etc., max. br. 13 m., max. h. 4,00 m.. prijs hiervan op aanvraag steeds ex clusief 18% B.T.W. Alles te leveren als All-In bouwpakket met zeer duidelijke werkbeschrijving. Graag plaatsen wij het voor U voor 25% exstra. Ook zorgen wij voor gratis tekeningen voor bouwaanvragen en helpen U waar mogelijk. Op speciaal verzoek verzorgen wij ook houten garages en schuren. Vraag vrijblijvend onze kleurenfolder met alle mogelijke modellen en prijzen. Oirschotseweg 113 BEST. Tel: 04998-3932. Verkoopkantoren: Wieringerwerf: 02272-2111 Apeldoorn: 055-231315 Biervliet: Z.-Vlaanderen: 01152-1361 Eindhoven: 040-518127. 1 Clayson M 140 17 ft. 2 Clayson M 140 14 ft. 1 Clayson M 140 12 ft. New Holland pers 286 nieuw, speciale prijs. New Holland pers 78. Enkele en dubbele graszaadoprapers, pasklaar voor elk type Combine. Tel. 01187-347 Westkapelle. TE KOOP: partij beton blokken afm. 30x30x20cm. Fa L. Pekaar Zn. Yer- seke 01131-1432/2069. STEEDS GEVRAAGD: Weidehooi, gedorsen hooi en voeraardappelen con tante betaling. Fourage- handel Jan Gorissen, So meren (n.Br.) tel. 04937-2387. DOORLOPEND te koop gevraagd alle soorten hooi en stro. En alle an dere fourage produkten. Kontante betaling. Fou rage handel J. v/d Wege, lm- en export fourage, Steenovens 2, Zaamslag tel. 01155-2133. Onder redaktie van LAnderson O ns onderwijs is aan het veranderen. Dat is niets nieuws, want het gebeurt al sinds het onderwijs bestaat. Soms gaat het alleen wat langzamer, dan weer wat vlugger. Het onderwijs moet blijven veranderen om niet bij de ontwikkelingen in de samenleving achter te raken. Maar we moeten wel weten waar we op aan koersen. Veranderingen van onderdelen moeten passen in een totaalplan. Daarom hebben minister van Kemenade en zijn staatssekretarissen in '75 het startschot gegeven voor een mas sale diskussie over het totale onderwijsbeleid. Zij publiceerden toen de Contourennota, waarin een toekomstbeeld van ons on derwijs wordt gegeven. Zeg maar tot het jaar 2000. Zeker meer dan 100.000 mensen hebben deelgenomen aan de diskussies, die naar aanleiding van de Contourennota zijn geor ganiseerd. Deze reakties waren - uiteraard zeer verschillend. De één vindt dat je er ook wel komt met verbèteringen van het huidige onderwijs, de ander meent, dat we naar een heel ander onderwijsbestel moeten. Men is bevreesd voor al te abrupte ver anderingen en staat gereserveerd tegen veranderingen op langere termijn omdat de gevolgen daarvan nog niet zijn te overzien. Op de contourennota zijn ruim 300 schriftelijke reakties bin nengekomen. Eén daarvan was afkomstig van het K.N.L.C. Een werkzaam aandeel in de voorbereiding en de verwerking van de uit de landbouworganisaties afkomstige reakties had Jan Wes terhuis, de onderwijssekretaris van het K.N.L.C. De minister heeft op zijn beurt weer gereageerd met de onlangs verschenen Vervolgnota. Ook deze nota staat overigens weer ter 16 diskussie en wel tot 1 januari a.s. We geven nu verder het woord aan Westerhuis, die in een tweetal bijdragen zijn kommentaar op de vervolgnota geeft. Belangrijkste veranderingen We moeten zeggen dat deze nieuwe nota een meervoudig ka rakter heeft: dat is op zichzelf al winst. Enerzijds wordt gepro beerd om de kommentaren mee te laten spreken. Daarnaast wordt een soms herzien standpunt van de minister weergegeven als reaktie op deze kommentaren. Over het geheel is deze tweede nota toch een meer sluitend geheel dat met wat meer realiteitszin is geschreven dan de eerste nota. Tenslotte moet nog worden opgemerkt, dat de Contouren nota een politiek stuk is en blijft. De belangrijkste veranderingen die Van Kemenade in de eerste Contourennota aanbrengt zijn: - Een vervroeging van de leerplicht niet van 6 naar 4 maar van 6 naar 5 jaar,al blijft men op 4 jaar toelaatbaar tot het kleuter onderwijs. - Een leerplicht tot en met 16 jaar blijft mogelijk. De lerarenor ganisaties denken zeer genuanceerd over verlenging van de leerplicht to! 18 jaar. - Een scholengemeenschap bassisschool (4-12 jaar) en midden school (12 - 15 k 16 jaar)wordt mogelijk - Er moet een soepeler overgang komen tussen basisonderwijs en speciaal onderwijs (voor gehandicapten). - De middenschool kan in plaats van 4 jaar eventueel ook 3 jaar duren of misschien ook een jaar vroeger beginnen, dus van 12 - 15 jaar in plaats van 12 - 16 jaar of van 11 - 14 jaar. - De bovenschool zal in plaats van maximaal 3 mogelijk ook 4 jaar kunnen duren en veel meer gevarieerd kunnen worden dan in het eerste voorstel. Er kan ook een oriëntatiejaar aan de bovenschool voorafgaan. De bovenscholen zullen regionaal moeten samenwerken. - Het schoolwerkplan blijft een zaak van de school. - De democratisering in het onderwijs moet verder bestudeerd en gestimuleerd worden. Als voorbeeld kan de Wet op de On dernemingsraden dienen. - De lerarenopleidingen blijven afzonderlijke schooltypen: er komt geen pedagogische hogeschool. Vragen Men konstateert in de nota al veranderingen ten gunste van de te verwachten ontwikkelingen in de beroepenwereld en stelt vast, dat die door de nieuwe onderwijsstruktuur nog verbeterd zullen worden. Te gemakkelijk lijkt ons die konkliisie, omdat het probleem van de aanpassing van de beroepsopleiding aan de toekomstige kwalitatieve en kwantitatieve behoeften niet afge daan kan zijn.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 16