Door afrijpingsziekten in tarwe houdt u „geen korreHmeer over. Bavistin M zorgt voor volle aren. BASF Nog veel te doen op terrein van belastingen E D Bavistin M, weerzo'n uitgedokterd BASF produkt! J.O. Steenks LANDBOUWSCHAP I Appelinvoer uit het Zuidelijk Halfrond nauwlettend gecontroleerd afdeling Pers en Voorlichting n de loop van februari j.l. werd in deze rubriek al aandacht besteed aan het werk van de Belastingcommissie van het Land bouwschap. Toen is vooral ingegaan op de heffing van inkomstenbelasting ten aanzien van zelfstandige ondernemers. Het ging daarbij om de wens van het Landbouwschap dat de fiscus meer rekening gaat houden met de dubbele funktie van het zelfstandigeninkomen. Van dat inkomen moet namelijk een gezin onderhouden kunnen worden en ook nog een bedrijf gevoerd worden. We vertelden U toen dat de Groninger jurist Mr. J. Rensema op verzoek van het Landbouwschap heeft onderzocht op welke wijze de belasting- wensen van het landbouwbedrijfsleven in het bestaande belas tingsysteem ingebouwd konden worden. Mr. Rensema heeft zijn studie en zijn daaruit voortgekomen belastingvoorstellen sa mengevat in een brochure "Fiscale winst en draagkracht van zelfstandigen". Inflatie en winstbepaling andaag haken we nog even in op de inkomstenbelasting, aangezien daar nog het één en ander over te zeggen valt. Belangrijk is bijvoorbeeld de intensieve samenwerking tussen de Belastingcommissies van het Landbouwschap en de Raad voor het Midden- en Kleinbedrijf. De Raad komt op voor de mid denstanders en de kleine ondernemers. Het is duidelijk dat land bouwers en middenstanders in grote lijnen dezelfde belangen hebben als het gaat om de invulling van hun belastingformulie ren. Het Landbouwschap is dan ook bijzonder tevreden over de samenwerking met de Raad, die in het afgelopen jaar zeer hecht geworden is. Akties en onderzoek van beiden worden duidelijk op elkaar afgestemd. Zo heeft de Raad zich de laatste tijd nauwgezet bezig gehouden met het vraagstuk hoe de invloed van de inflatie weggenomen kan worden bij de winstbepaling door de fiscus. Men heeft zich daarbij laten voorlichten door de belastingdes kundige Dr. J.C.K.W. Bartel, "die een uitgebreid advies heeft samengesteld, dat met enige wijzigingen door de Raad is voor gelegd aan Mr. Hofstra. Deze jurist houdt zich in opdracht van de regering al geruime tijd bezig met het probleem van winst en inflatie. Het Landbouwschap denkt op zijn terrein over het in flatieprobleem in de inkomstenbelasting. De Belastingcommissie probeert bij een aantal onderzoekinstellingen de juiste gegevens te krijgen om tot een voor de landbouw aanvaardbare visie op dit vraagstuk te komen. Het gemeenschappelijk Europa kent geen gelijke belastingen en zaak die de Belastingcommissie dwars zit is het duidelijke vérschil in belastingdruk voor de boeren in Nederland enerzijds en Duitsland, Frankrijk en België anderzijds. In de Bondsrepu bliek bijvoorbeeld betalen de ongeveer 1 miljoen landbouwers net Schimmel op aar en vlag- blad gaat ten koste van uw oogst. Aarziekten als kafjesbruin, aar- meeldauw en fusarium en blad- ziekten zoals bladseptoria en bruine roest treden op in heel Nederland. In proeven en in de praktijk is bewezen dat Bavistin M voor een mééropbrengst zorgt van gemiddeld 500 kg per ha. En dat is wél even de moeite waard. Bavistin M is vervaardigd volgens een uitgedokterde formule: een kant-en-klaar produkt, gemakkelijk verspuit baar. Bavistin M heeft een brede werking. Toepassing bij voorkeur tijdens het begin van de bloei van de tarwe. Ook voor dit produkt heeft BASF een technische informatie klaar liggen, die wij u op aanvraag graag en gratis thuis sturen. Bel of schrijf: BASF Nederland B.V., Afd. Landbouw, Tel 085 - 71 71 71, Postbus 1019, 6801 MC Arnhem. zoveel inkomstenbelasting als de staf van de Volkswagenfabrie ken aan loonbelasting. Dat komt niet omdat Volkswagen nu zo groot is of de loonbelasting in West-Duitsland zo laag, maar door het feit, dat veel Duitse boeren in de inkomstenbelasting tegen een lagere winst aangeslagen worden dan ze in werkelijkheid maken. Ook in België en Frankrijk is dit het geval, zij het in mindere mate. De verschillen worden veroorzaakt door de manier waarop de feitelijke belastingheffing tot stand komt. In Nederland is iedere boer verplicht er een boekhouding op na te houden. Op grond daarvan bepaalt de fiscus de te belasten winst. Bij deze methode wordt de werkelijk gemaakte winst meestal vrij nauwkeurig be paald. In België en Frankrijk voeren de boeren geen verplichte boekhouding. De eventueel te belasten winst wordt door de fiscus geschat! De Duitse boeren worden belast naar een percentage van de fiscale waarde van de grond die ze bebouwen. In beide gevallen is de kans dat de werkelijke winst belast wordt bijzonder klein. Dat is uiteraard in het voordeel van de boeren in die landen. Al met al is er sprake van scheve belastingverhoudingen tussen de EG-lidstaten. Het feit dat in een land als Denemarken de fiscale druk op de landbouw nog zwaarder is dan in ons land is daarbij een schrale troost. De verstoring van de konkurrentieverhoudin- gen tussen de EG-boeren via de belastingheffingen zit de Belas tingcommissie bijzonder hoog. Bij een geharmoniseerd EG-prijsbeleid hoort ook een geharmoniseerd belastingbeleid. Onroerend goedbelasting e laatste jaren heeft de gemeentelijke onroerend goedbelas ting veel aandacht van de Belastingcommissie geëist. Alle Ne derlandse gemeenten zullen vóór 1 januari 1979 deze belasting ingevoerd moeten hebben, die in de plaats komt van een tweetal Rijksbelastingen (grond- en personele belasting) en een aantal typisch gemeentelijke belastingen, zoals straatbelasting, riool belasting, assurantiebelasting etc. Over de wijze waarop deze nieuwe belasting door be paalde gemeenten doorgevoerd wordt en over de hoogte van de heffingen die daarbij opgelegd worden, heerst bij het Landbouwschap groot ongenoegen. Vooral de intensieve veehouderijbedrijven met veel bedrijfsgebouwen en weinig land worden voor te zware heffingen gesteld. Berucht is inmiddels de gemeente Amsterdam op dit gebied. In de hoofdstad is in ruim drie jaar tijd de onroerend goedbelasting - zonder rekening te houden met kor- rekties - gestegen van ruim 30 tot bijna 50 gulden per 10 m2. Zo kon het gebeuren dat een veehouderijbedrijf in Amsterdam van normale omvang een heffing kreeg gepresenteerd van meer dan 6000 gulden. Direkt moet daarbij gezegd worden dat dit wel een uitzonderlijk geval is. Het verschil in heffing tussen de ene gemeente en de andere kan echter schrikbarend zijn. De Belastingcommissie zal binnenkort aan dit onderwerp speciale aandacht besteden via publikaties in de landbouwpers. De landen van het Zuidelijk Halfrond hebben de Europese Commissie toegezegd, dat zij dit seizoen hun exporten naar de E.G. zouden beperken tot een hoeveelheid van 280.000 k 300.000 ton. Dit cijfer is gebaseerd op de volgende mededelingen: Tussen haakjes is vermeld de invoer in de E.G. t/m 16 april 1977. Argentinië 65.000 a 70.000 ton 5175) Chili 30.000 a 35.000 ton (34027) Z-Afrika 125.000 ton 12989) N-Zeeland 33.000 a 41.000 ton 259) Australië 30.000 ton Dit o.m. blijkt uit het antwoord van minister mr. A. van der Stee (landbouw) gegeven mede namens zijn ambtgenoot van ekonomische zaken, drs. R.F.M. Lubbers, op vragen van de Tweede Kamerleden de heren Van der Sanden en Hutschemaekers en me vrouw Langedijk-De Jong. Er is voor appelen geen systeem van invoervergun ningen van toepassing. Wel houden de lidstaten ter controle van de ingevoerde hoeveelheden de Com missie werkewekelijks op de hoogte van de omvang van de invoer. 16

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 16