Door afrijpingsziekten in tarwe houdt u
„geen korreHmeer over.
Bavistin M zorgt voor volle aren.
BASF
Nog veel te doen op terrein van belastingen
E
D
Bavistin M,
weerzo'n uitgedokterd
BASF produkt!
J.O. Steenks
LANDBOUWSCHAP
I
Appelinvoer uit het Zuidelijk
Halfrond nauwlettend gecontroleerd
afdeling Pers en Voorlichting
n de loop van februari j.l. werd in deze rubriek al aandacht
besteed aan het werk van de Belastingcommissie van het Land
bouwschap.
Toen is vooral ingegaan op de heffing van inkomstenbelasting
ten aanzien van zelfstandige ondernemers. Het ging daarbij om
de wens van het Landbouwschap dat de fiscus meer rekening gaat
houden met de dubbele funktie van het zelfstandigeninkomen.
Van dat inkomen moet namelijk een gezin onderhouden kunnen
worden en ook nog een bedrijf gevoerd worden. We vertelden U
toen dat de Groninger jurist Mr. J. Rensema op verzoek van het
Landbouwschap heeft onderzocht op welke wijze de belasting-
wensen van het landbouwbedrijfsleven in het bestaande belas
tingsysteem ingebouwd konden worden. Mr. Rensema heeft zijn
studie en zijn daaruit voortgekomen belastingvoorstellen sa
mengevat in een brochure "Fiscale winst en draagkracht van
zelfstandigen".
Inflatie en winstbepaling
andaag haken we nog even in op de inkomstenbelasting,
aangezien daar nog het één en ander over te zeggen valt.
Belangrijk is bijvoorbeeld de intensieve samenwerking tussen de
Belastingcommissies van het Landbouwschap en de Raad voor
het Midden- en Kleinbedrijf. De Raad komt op voor de mid
denstanders en de kleine ondernemers. Het is duidelijk dat land
bouwers en middenstanders in grote lijnen dezelfde belangen
hebben als het gaat om de invulling van hun belastingformulie
ren. Het Landbouwschap is dan ook bijzonder tevreden over de
samenwerking met de Raad, die in het afgelopen jaar zeer hecht
geworden is. Akties en onderzoek van beiden worden duidelijk op
elkaar afgestemd. Zo heeft de Raad zich de laatste tijd nauwgezet
bezig gehouden met het vraagstuk hoe de invloed van de inflatie
weggenomen kan worden bij de winstbepaling door de fiscus.
Men heeft zich daarbij laten voorlichten door de belastingdes
kundige Dr. J.C.K.W. Bartel, "die een uitgebreid advies heeft
samengesteld, dat met enige wijzigingen door de Raad is voor
gelegd aan Mr. Hofstra. Deze jurist houdt zich in opdracht van
de regering al geruime tijd bezig met het probleem van winst en
inflatie. Het Landbouwschap denkt op zijn terrein over het in
flatieprobleem in de inkomstenbelasting. De Belastingcommissie
probeert bij een aantal onderzoekinstellingen de juiste gegevens
te krijgen om tot een voor de landbouw aanvaardbare visie op dit
vraagstuk te komen.
Het gemeenschappelijk Europa kent geen gelijke belastingen
en zaak die de Belastingcommissie dwars zit is het duidelijke
vérschil in belastingdruk voor de boeren in Nederland enerzijds
en Duitsland, Frankrijk en België anderzijds. In de Bondsrepu
bliek bijvoorbeeld betalen de ongeveer 1 miljoen landbouwers net
Schimmel op aar en vlag-
blad gaat ten koste van uw oogst.
Aarziekten als kafjesbruin, aar-
meeldauw en fusarium en blad-
ziekten zoals bladseptoria en
bruine roest treden op in heel
Nederland.
In proeven en in de praktijk is
bewezen dat Bavistin M voor een
mééropbrengst zorgt van
gemiddeld 500 kg per ha.
En dat is wél even de moeite
waard.
Bavistin M is vervaardigd
volgens een uitgedokterde
formule: een kant-en-klaar
produkt, gemakkelijk verspuit
baar. Bavistin M heeft een brede
werking.
Toepassing bij voorkeur tijdens
het begin van de bloei van de
tarwe.
Ook voor dit produkt heeft
BASF een technische informatie
klaar liggen, die wij u op
aanvraag graag en gratis thuis
sturen.
Bel of schrijf:
BASF Nederland B.V.,
Afd. Landbouw, Tel 085 - 71 71 71,
Postbus 1019,
6801 MC Arnhem.
zoveel inkomstenbelasting als de staf van de Volkswagenfabrie
ken aan loonbelasting. Dat komt niet omdat Volkswagen nu zo
groot is of de loonbelasting in West-Duitsland zo laag, maar door
het feit, dat veel Duitse boeren in de inkomstenbelasting tegen
een lagere winst aangeslagen worden dan ze in werkelijkheid
maken. Ook in België en Frankrijk is dit het geval, zij het in
mindere mate.
De verschillen worden veroorzaakt door de manier waarop de
feitelijke belastingheffing tot stand komt. In Nederland is iedere
boer verplicht er een boekhouding op na te houden. Op grond
daarvan bepaalt de fiscus de te belasten winst. Bij deze methode
wordt de werkelijk gemaakte winst meestal vrij nauwkeurig be
paald. In België en Frankrijk voeren de boeren geen verplichte
boekhouding. De eventueel te belasten winst wordt door de fiscus
geschat! De Duitse boeren worden belast naar een percentage
van de fiscale waarde van de grond die ze bebouwen. In beide
gevallen is de kans dat de werkelijke winst belast wordt bijzonder
klein. Dat is uiteraard in het voordeel van de boeren in die landen.
Al met al is er sprake van scheve belastingverhoudingen tussen de
EG-lidstaten. Het feit dat in een land als Denemarken de fiscale
druk op de landbouw nog zwaarder is dan in ons land is daarbij
een schrale troost. De verstoring van de konkurrentieverhoudin-
gen tussen de EG-boeren via de belastingheffingen zit de Belas
tingcommissie bijzonder hoog. Bij een geharmoniseerd
EG-prijsbeleid hoort ook een geharmoniseerd belastingbeleid.
Onroerend goedbelasting
e laatste jaren heeft de gemeentelijke onroerend goedbelas
ting veel aandacht van de Belastingcommissie geëist. Alle Ne
derlandse gemeenten zullen vóór 1 januari 1979 deze belasting
ingevoerd moeten hebben, die in de plaats komt van een tweetal
Rijksbelastingen (grond- en personele belasting) en een aantal
typisch gemeentelijke belastingen, zoals straatbelasting, riool
belasting, assurantiebelasting etc.
Over de wijze waarop deze nieuwe belasting door be
paalde gemeenten doorgevoerd wordt en over de
hoogte van de heffingen die daarbij opgelegd worden,
heerst bij het Landbouwschap groot ongenoegen.
Vooral de intensieve veehouderijbedrijven met veel
bedrijfsgebouwen en weinig land worden voor te zware
heffingen gesteld.
Berucht is inmiddels de gemeente Amsterdam op dit
gebied.
In de hoofdstad is in ruim drie jaar tijd de onroerend
goedbelasting - zonder rekening te houden met kor-
rekties - gestegen van ruim 30 tot bijna 50 gulden per
10 m2.
Zo kon het gebeuren dat een veehouderijbedrijf in
Amsterdam van normale omvang een heffing kreeg
gepresenteerd van meer dan 6000 gulden.
Direkt moet daarbij gezegd worden dat dit wel een
uitzonderlijk geval is. Het verschil in heffing tussen de
ene gemeente en de andere kan echter schrikbarend
zijn. De Belastingcommissie zal binnenkort aan dit
onderwerp speciale aandacht besteden via publikaties
in de landbouwpers.
De landen van het Zuidelijk Halfrond hebben de
Europese Commissie toegezegd, dat zij dit seizoen
hun exporten naar de E.G. zouden beperken tot een
hoeveelheid van 280.000 k 300.000 ton. Dit cijfer is
gebaseerd op de volgende mededelingen:
Tussen haakjes is vermeld de invoer in de E.G. t/m 16
april 1977.
Argentinië 65.000 a 70.000 ton 5175)
Chili 30.000 a 35.000 ton (34027)
Z-Afrika 125.000 ton 12989)
N-Zeeland 33.000 a 41.000 ton 259)
Australië 30.000 ton
Dit o.m. blijkt uit het antwoord van minister mr. A.
van der Stee (landbouw) gegeven mede namens zijn
ambtgenoot van ekonomische zaken, drs. R.F.M.
Lubbers, op vragen van de Tweede Kamerleden de
heren Van der Sanden en Hutschemaekers en me
vrouw Langedijk-De Jong.
Er is voor appelen geen systeem van invoervergun
ningen van toepassing. Wel houden de lidstaten ter
controle van de ingevoerde hoeveelheden de Com
missie werkewekelijks op de hoogte van de omvang
van de invoer.
16