KNLC KO MM ENTAAR Struktuurvisie landbouw N a de vaststelling van de E.G.-landbouwprijzen voor 1977/'78, heeft het Dagelijks Bestuur van het Landbouwschap, als belan grijkste representant van het georganiseerde landbouwbedrijf sleven, onmiddellijk om een onderhoud met Minister van der Stee gevraagd. Immers, hoezeer men ook opgelucht kan zijn dat er in elk geval besluiten zijn genomen, de besluiten op zich blijven belangrijk achter bij wat wij minimaal noodzakelijk vinden. Ge zien de moeilijke inkomenspositie in sommige sektoren en de niet al te rooskleurige verwachtingen zijn aanvullende maatre gelen dan ook absoluut nodig. D e heer J.M.van Heyst zei in zijn veehouderij overzicht dat het toch nog een laat voorjaar is geworden ofschoon in het begin iedereen het anders had verwacht. Er staan nu nog heel wat dieren op stal. terwijl het al mei is. Het gras begint nu pas een beetje door te groeien. Maar door de droogte van vorig jaar zijn er veel graslandpercelen waar 't onkruid een grote kans heeft gekregen, dat blijkbaar weinig last heeft van de koude. De melkaanvoer blijft achter bij vorig jaar, geschat wordt dat dit ongeveer 3$ is. Toch is het aantal koeien niet afgenomen, de oorzaak moet gezocht worden in de slechte voederpositie, terwijl het ook mogelijk is dat de kalftijd wat meer verlegd is naar het najaar, waardoor nu de dieren over hun topproduktie heen zijn. Een ander punt is dat nu de produktie van boter lager is, de konsumptie daarvan stijgt. Ook is de produktie van magere melkpoeder lager, terwijl de vraag van de derde landen voor dit produkt is toegenomen. De mengvoederindustrie is ook wat meer belangstelling gaan tonen, nu de sojaprijzen aan het op lopen zijn. Verontwaardigd was de heer van Heyst over de Brusselse prijsbesluiten. Ze hebben daar zitten truezelen, zodat we twee maanden te laat de prijsverhoging hebben gekregen. Wat kost ons dat niet? Maar voegde hij er aan toe, een prijsver hoging van 3 Vi% terwijl we met een kostenstijging hebben te maken van 10% is eigenlijk meer een aalmoes en is voor de veehouderij niet acceptabel. Aanvullende maatregelen zijn ge wenst. Maar een regeling in de bijstandssfeer moeten we afwij zen, want wat blijft er dan nog van ons ondernemersschap over. We moeten onze eigen boontjes kunnen blijven doppen, daar aan moeten de prijzen worden aangepast en als dat niet binnen het EEG verband kan. dan moet het maar nationaal gebeuren. Want van die 3 x/i% prijsverhoging gaat in september weer 1 xh% af als bijdrage in een heffing om de overschotten weg te werken. Kort na de oorlog werd ons gevraagd om voor lage prijzen goedkoop voedsel te leveren? dat hebben we gedaan, met de belofte als garantie, wanneer het niet zo goed zou gaan we dan ook niets tekort zouden komen. Welnu, laat men het dan na tionaal waarmaken. Zo niet dan zijn we straks vooral in de veehouderij allemaal bijstandtrekkers. De overschotten in de zuivel zijn ons opgedrongen door het opjaagsysteem van steeds maar meer produceren per man per bedrijf. Het heeft grote investeringen gekost, maar nu de zaak schijnt vast te lopen met de overschotten, probeert men het probleem af te schuiven en dat is vriendelijk gezegd ONREDELIJK, aldus besloot de heer van Heyst zijn veehouderij overzicht D e komende tijd staat de nota Landelijke gebieden als on derdeel van de derde nota op de ruimtelijke ordening ter dis- kussie. De Z.L.M. zal bij die procedure een aktieve rol spelen. Een van de bouwstenen van de nota landelijke gebieden is de struktuurvisie landbouw van minister van der Stee. Deze struk tuurvisie beperkt zich tot de primaire produktie en is van groot belang voor de positie-bepaling van de landbouw in de komen de jaren. Voorzitter Doeleman konstateerde dat er met de uit gangspunten van de struktuurvisie te werken valt. "Voor ons is essentieel dat het beleid erop gericht moet zijn dat de inventieve ondernemers hun bedrijven levensvatbaar kunnen maken of houden. Nu de mogelijkheden via bedrijfsvergroting minder zijn zal opbrengst- en kwaliteitsverbetering verder voorop ko men te staan. Daarbij is nodig dat de inflatie beperkt e.; de belastingdruk verminderd wordt. In de nota wordt gekonsta- teerd dat de (relatieve) betekenis van het aantal nevenbedrijven zal toenemen. Wij onderschrijven dat het beleid niet op deze bedrijven gericht wordt, ook al aanvaarden wij deze ontwikke ling in onze samenleving. Een andere vorm van aange paste bedrijfsvoering zal plaats moeten vinden via beheersove reenkomsten. We zullen daar niet altijd onderuit kunnen. Het belang van ruilverkaveling, grondverbetering, drainage en ont sluiting kan echter niet genoeg onderstreept worden. Noodza kelijk is eveneens modernisering en rationalisering van vooral de gezinsbedrijven, waardoor de arbeidstijden en de werkom standigheden verbeterd kunnen worden. Ook bedrijfsverzor- gingsdiensten, loonwerk en samenwerking verdienen daarbij de volle aandacht. Juist ook omdat de landbouw van groot belang is voor onze nationale ekonomie dienen de landschappelijke en ruimtelijke belemmeringen tot het uiterste beperkt te worden. Een algemeen minimuminkomen wordt ook in de struktuurnota als moeilijk verenigbaar beschouwd met de normale ontwikke ling van de bedrijven. Wel moet er voor de wijkers een goede sociale begeleiding blijven. Voor bijzondere calamiteiten zou de R.Z.-regeling verder uitgebouwd kunnen worden. D e Z.L.M.-voorzitter zag de behandeling van deze nota als een eerste diskussieronde. Er zullen ook (nog) geen definitieve standpunten over de afzonderlijke bouwstenen van de nota landelijke gebieden worden ingenomen. Wij moeten dit in zijn totaliteit bekijken. Wij moeten er zorg voor dragen dat er met H et Hoofdbestuur konstateerde met instemming dat de struktuurnota uitgaat van de landbouw als ekonomische aktivi- teit. Voor de meiveehouderij voorzag men echter grote proble men. Met name ook over de (landelijke) uitwerking van de relatie landbouw en milieu is het laatste woord nog niet uitge sproken. In de uitvoering daarvan zal de landbouw voldoende mee moeten kunnen spreken. Naar aanleiding van een uiteen zetting daarover door het hoofd van de sociaal-ekonomisch voorlichtingsdienst van de Z.L.M. de heer J. Markusse, onder streepte 't Hoofdbestuur de belangrijke taak van de provinciale advieskommissies in deze. Daarin met name ook zal de stem van de landbouw duidelijk mee moeten kunnen spreken. De dis kussie wordt voorgezet. vervolg verslag vergadering H.B. Veehouderij Tuinbouw Aanwezigen op de Hoofdbestuursvergadering Min. Van der Stee wil op zijn manier de veehouders helpen Meningsverschil Maatregelen die naar onze mening (en die van het Landbouw schap) in hun uitwerking zoveel mogelijk eenzelfde effekt dienen te hebben als prijsverhogingen. Dus alle producenten die de ge volgen van het tekortschietend Brussels prijsbeleid ondervinden dienen van de compensaties te moeten kunnen profiteren. Als meest gerede mogelijkheid is daarbij een verhoging van de door de boer te ontvangen b.t.w. op zijn produkten bij de Minister naar voren gebracht. En wel in de orde van grootte van 300 a 400 miljoen gulden, overeenkomend met een prijstekort van 3 a 4 voor de gegarandeerde produkten. De heer van der Maas was tevreden over het besluit van Prov.Staten in Zeeland om de geldende distelverordening te handhaven, ofschoon van landbouwzijde het ontheffingsbeleid wel nauwlettend gevolgd dient te worden. Tot slot werd nog het kontraktenstelsel of het mengprijssysteem voor suikerbieten aangehaald. Voor 1978 moet de landbouw dienaangaande een keuze hebben bepaald.. De heer van der Maas dacht aan een vast quotom A B suiker per bedrijf met een referentieperiode van drie keuze jaren uit vijf voorafgaande jaren, dan wel met uitzondering van het jaar 1977. Dus geen voortschrijdende referentieperiode. Omdat de quota niet on derling verhandelbaar zullen zijn achtte hij een tussentijdse bijstelling wel noodzakelijk b.v. om de vier of zes jaar. Er bestaat nl. een kans dat op het oude land ingeteerd gaat worden t.a.v. het nieuwe land. Tevens is het gewenst dat als quotomreferentie een bouwplan van 1:4 zal worden gehanteerd. Wanneer het kontraktenstelsel niet door zou gaan, dan moet het Zuid-Westen zich sterk maken om te komen tot een mengprijssysteem zonder restricties, dus ook het blijven claimen voor een groter quota voor Nederland in verhouding tot de EEG partners. Ten aanzien van het iso-glucose probleem, zei hij dat de Z.W.bietentelers niet anders kunnen dan voor hun belangen op komen, ook al zouden die dan in konflikt komen met de belan gen van de veenkoloniale boeren, maar ook ongelijke belastin gen tussen mais en suiker moeten worden opgeheven, zodat iso-glucose geen bevoordeelde positie in gaat nemen. Om tot een goede oplossing van dit probleem te komen achtte de heer van der Maas tot slot een nauwe samenwerking met de suike rindustrie op zijn plaats. Naar aanleiding van het akkerbouwoverzicht van de heer van der Maas diskussiëerde het Hoofdbestuur over het te kiezen bietensysteem. Daarbij werd ook het verslag van de Akker bouwcommissie betrokken. De voorkeur ging daarbij uit naar het zgn. kontrakt-systeem. Over de preciese uitwerking daarvan zal op de volgende vergadering verder worden gesproken. Een dergelijke, tijdelijke, aanvullende maatregel is naar onze mening zeer goed verdedigbaar vanuit de argumentatie dat de prijsbesluiten in Brussel dit jaar in feite niets met de reële kons- tenontwikkeling te maken hadden, maar alles met afbraak van monetaire compensaties in vele landen. Daardoor konden alle E.G.-boeren buiten de Benelux en W.-Duitsland in feite natio naal in belangrijke mate voor de veel te late gemiddelde prijs verhoging worden gecompenseerd. Juist tegen deze achtergrond vinden wij overigens dat Minister Van der Stee in zijn akkoordbevinden met het compromisvoors tel toch tenminste de mogelijkheid had moeten openhouden om als Benelux-landen aanvullend nog wat te kunnen doen. Lege handen I n het gesprek met de Minister werd overigens al snel duidelijk dat hij niet alleen uit "Brusselse" overwegingen niets voor alge meen compenserende maatregelen, zoals b.t.w.-verhoging, voelt, maar dat hij dergelijke compensaties ook niet vindt passen in de door de regering de laatste jaren gevoerde inkomenspolitiek. Wij vragen ons wel af of daarmee de Minister niet bezig is een paar zaken door elkaar te halen. Immers ook de Minister vond toch de prijsaanpassing te gering. En om het "gat" te overbrug gen werkt een compensatie als via de b.t.w. toch het meest neu traal. Als de Minister nu zegt dat alleen compensatie via de R.Z.-regeling past dan verloochent hij daarmee in feite het toch door hot Ministerie (onder meer in de beleidsnota) gehuldigde standpunt dat de inkomens primair uit de prijzen der produkten moeten komen. Overigens zal de overgrote meerderheid der Nederlandse boeren O ok in de tuinbouw is het koude weer van invloed op de gang van zaken, aldus de heer M.J.Goud in zijn tuinbouwoverzicht. Met name is er nogal wat nachtvorstschade in de fruitteelt. Het schadebeeld is grillig, terwijl er ook een groot verschil van streek tot streek waar te nemen valt. Het appelras Cox is vooral in ZeeuwsVlaanderen in sterke mate bevoren, terwijl dit ook geldt voor West-Brabant. Maar ook rassen als Goudreinette, Winston en Golden hebben hier en daar schade geleden van de nacht vorst Het lijkt er op dat de schade bij de peren meevalt, maar van de vruchtzetting valt op het ogenblik nog niet veel te ver tellen. Ook de groenteteeltsektor heeft last van de koude, waardoor het aanbod wat achter is geraakt, maar de prijsvorming verloopt zonder al te veel strubbelingen, voor de meeste produkten is er sprake van een redelijk prijspeil. De sla brengt goede tot zeer goede prijzen op, ook bij de komkommers gaat het goed. De tomaten zijn gezien de eporme stookkosten eigenlijk niet duur. Het ziet er naar uit dat het aanbod van groente in de komende tijd niet noemenswaardig zal toenemen, waardoor een redelijk prijspeil zowel in het binnen als in het buitenland verwacht mag worden. Radijs is dit jaar een duur produkt, er is grote vraag naar, ook vanuit het buitenland. Bij de vollegrondsgroenteteelt staat de winterbloemkool er goed voor. De afzet verloopt vlot tegen hoge prijzen terwijl er ook weinig konkurrentie is vanuit andere teeltgebieden. Gelukkig is de uienmarkt weer uit het slop gekomen, ofschoon het aanbod nog slechts mechanisch gekoel de uien betreft. De voorverkopen van de Gladiolen vinden plaats op een lager prijsniveau. De tendens van schaalvergroting zet zich door, minder telers gaan meer hektares bewerken. De gladiolen zijn onder gunstige omstandigheden geplant. De indruk bestaat dat het areaal is toegenomen. De tulpen staan er ook goed voor. Wat het fruit betreft bestaat het aanbod van peren nu hoofdza kelijk uit Conference, die tegen hoge prijzen worden verhan deld. Het aanbod van appels bestaat hoofdzakelijk uit Golden Ons boerenvoortbestaan staat op spel zich toch wel zwaar genomen voelen als men in het kader van veel te lagee E.G.-prijzen als compensatiemogelijkheid de bijstands wet krijgt voorgeschoteld. Ook de tweede door de Minister genoemde compensatiemoge- lijkheid lijkt weinig voor te stellen. Immers specifieke maatrege len ter versterking van de concurrentiekracht klinkt mooi, maar als het dan blijkt te gaan om maatregelen (zoals investeringsbij dragen bij modernisering) waar we ook los van de prijzen steeds al om gevraagd hebben, lijkt het erop alsof het Ministerie ons bepaalde maatregelen twee keer wil verkopen. Op zich kan na tuurlijk lastenverlichting hetzelfde effekt hebben als b.t.w-ver- hoging, maar dan moet het wel voor iedereen gelden en aanvul lend zijn. Dat zou b.v. kunnen door de hoge bedragen die het bedrijfsleven nu in het kader van de gezondheids- en kwaliteitszorg, de afzet- propaganda e.d. zelf moet opbrengen, als overheid voor haar rekening te nemen. Dat het daarbij soms om forse bedragen gaat, blijkt wel als we naar de melkveehouderij kijken. Daar zou een lastenverlichting voor de boer van omstreeks 1 4 ct./liter melk mogelijk zijn. En dat is toch 150 min. gulden op jaarbasis. Al met al moeten we helaas konstateren dat in eerste aanleg het erop lijkt flat de regering de boeren en tuinders die met een tekort schietend E.G.-prijsbeleid worden geconfronteerd, lelijk in de kou laat staan. En dat de eerdere, stoere uitspraken van Minister Van der Stee meer en meer tot inhoudsloze doekjes voor het bloeden zijn ineengeschrompeld. Onnodig te constateren dat mede hierdoor de onvrede in boeren- en tuinderskringen dage lijks toeneemt. Luteijn Op de Hoofdbestuursvergadering van 2 mei 1977, waren van het D.B. aanwezig de heren: A.J.G.Doeleman, voorzitter; G.P.A.van Nieuwenhuijzen, vice-voorzitter; S. de Visser, vice-voorzitter; A. Korteweg, algemeen sekretaris; Mr. J. Oggel, sekretaris; Het H.B. werd vertegenwoordigd door de heren: L.J.van Gastel (kring Schouwen - Duiveland); M.C.J.Kosten (kring Tholen/St.Philips/and); H.C.v.d.Maas (kring Noord-Beveland); K.Dees (kring O.Zuid-Beveland); J. Nieuwenhuyse (kring W.Zuid-Be- veland); C.J.Almekinders (kring W.Zeeuws- Vlaanderen); A.v.Hoeve (kring Axel); J.Scheele (kring Hulst); B.H.Maijers (kring Langstraat); C.J. de Jager (kring Al- tena-Biesbosch); M.J.Goud (kring tuinbouw); P.A.Hoo- genboom (tuinbouw); J.M.v.Heijst (veehouderij); C.de Visser veehouderij); L. van Gastel P.J. Z.). Van de Z.L.M. adviseurs waren er de heren: Dr. Ir. C. W. C. v. Beekom, Ir. L. Eelkema. Ir. H. E. Heringa, W. Koster. De Z.L.M.-instellingen werden vertegenwoordigd door R.v. Wezel, redaktie; W.C.Sinke, sekretariaat; C.P.J.v. Iwaarden, Gropatax; K.Hoiting, sekretariaat; G.Paauwe, Coöp. Administratie en Adviesburo; J.de Lange, O. V.M.; J.C.B. Priem, sekretariaat. Delicious. Voor sommige partijen worden goede prijzen be taald, maar gemiddeld genomen is het een verliesgevende zaak. Het derde landen beleid vanuit Brussel is voor de meeste telers onbegrijpelijk en ondoorzichtig en uitermate irritant. Tot slot vroeg de heer Goud of er geen formule te vinden zou zijn om de bewaarkosten in de fruitteelt te kompenseren, want deze vragen een grote hoeveelheid energie zoveel zelfs dat het soms neerkomt om twintig cent per kilo. ons beslist wordt over een toekomst waar wij als landbouw uitermate nauw bij zijn betrokken. Onze bestaansmogelijkhe den komen in diskussie terwijl vele andere groeperingen daarover meepraten. Maar hun voortbestaan staat niet op het spel. Stem van landbouw moet duidelijk meeklinken Minister Van der Stee voelt niets voor nationale maatregelen in de sfeer van een BTW verhoging. Overigens is hij ook van mening dat een dergelijke maatregel alleen maar ten goede zou komen aan grote en zeer grote bedrijven. De middelgrote en de kleine bedrijven zouden er maar weinig aan hebben. De minis ter zoekt het liever in het kader van een algemeen inkomensbe leid voor de land en tuinbouw. Het markt- en prijsbeleid kan niet onder alle omstandigheden aan alle bedrijven een bevredi gend inkomen verschaffen. Dit komt door de grote verschillen in bedrijfsstruktuur en de noodzaak het marktevenwicht in de betreffende sektoren te handhaven. Het inkomensbeleid heeft twee aspecten, nl. een verbetering van het sociale voorzieningea pakket, alsmede een aanvulling op het besteedbaar inkomen voor die bedrijven die buiten hun schuld tijdelijk in hun bestaan bedreigd worden (R.Z. regeling) Voorts denkt de minister aan maatregelen ter verbetering van de struktuur van de middenbedrijven en eventuele maatregelen ter verbetering van de concurrentiepositie in sektoren waar als ge volg van de marktsituatie de inkomensvormingjiet moeilijkste is. 4

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 4