ép PHENS ERGER JE NIET D.B. Stabilisator voor caravans en aanhangers. Imperiaal op of aanhanger aan personenauto geen van beiden ideaal! Geeft elkaar de ruimte Permanente vcrkeersvoorlichting Aanhangwagen, of impe riaal? De keuze is niet ge makkelijk. Wie gaat kie zen. zal eerst zeer grondig moeten uitpluizen wat de mogelijkheden achter of óp zijn auto zijn. Veel ver kopers blijken namelijk beroepsmatig reusachtig optimistisch. Enige reserve bij 't aanhoren van de beweringen is sterk aan te bevelen. Eigenlijk is noch de aanhanger, noch de imperiaal een ideale oplossing. Een caravan achter de auto en dan een paar weekjes met vakantie is 't ergste niet. Continu een aanhanger met lading achter de personenwagen van 't bedrijf, is een andere zaak. Datzelfde geldt voor een luxe auto, die 't hele jaar door wordt gebruikt met imperiaal en een stel ladders op het dak. Tal van factoren stellen paal en perk aan het gebruik van aan hanger en imperiaal. Het zou te ver voeren alle wettelijke be palingen op te sommen, waaraan een aanhangwagen dient te voldoen, en waartegen menigmaal wordt gezondigd. Wie daar gedetailleerde informatie over wil, kan bij de E.V.O. (maar ook bijv. bij de A.N.W.B.) nadere informatie krijgen. Wij moeten ons dan ook tot enkele hoofdlijnen beperken. Aanhanggewicht Het blijkt steeds weer dat de meeste aspirant-kopers van aan hangwagens zich te rooskleurige verwachtingen hebben over het maximaal toegestane gewicht. Ook de verkopers zijn hierover vaak veel te optimistisch. Doorgaans wordt niet meer toegestaan dan het eigen gewicht van de trekkende wagen of zelfs nog minder. Als de reminstallatie wordt aangepast zijn uitzonderin gen mogelijk. De trekkende auto wordt zwaarder belast dan de meeste chauf feurs denken. Grens In het algemeen betekent dit dat de maximale grens komt te liggen bij ca. 1200 kg. Vooral bij minder courante wagens komt het nogal eens voor dat er geen type goedgekeurde trekinstalla- ties te leveren zijn. of dat door de fabrikant of importeur on voldoende gegevens bij de RDW zijn gedeponeerd, waardoor automatisch een beperking geldt tot een maximum van 750 kg. Het is daarom van groot belang dat de koper zich er tevoren van overtuigt hoeveel aanhangwagengewicht achter de wagen van zijn keuze wettelijk is toegestaan. Indien het een aanhangwagen zwaarder dan 750 kg betreft moet er bovendien worden gezorgd voor een aanvullingsblad. Effect Ook wanneer het maximaal totaalgewicht van de aanhangwa gen ruim onder het door de fabrikant genoemde gewicht blijft, zijn er vele gevallen mogelijk waarin de trekkende wagen het zwaar te verduren krijgt. In de praktijk wordt de wagen sterk beknot in zijn prestaties. Dat is vooral het geval als de aanhangwagen breder en hoger is dan de trekkende wagen. De luchtweerstand neemt scherp toe boven de 80 km/uur. Veelvuldig zal van de lagere versnellingen gebruik moeten worden gemaakt als de trekkende wagen een motor heeft met cylinderinhoud. kleiner dan 1500 cc. De vorm- - geving van de voorzijde van de aanhangwagen speelt natuurlijk sterk-Thee. Afronding is aan te bevelen. Al deze factoren nopen tot de keuze van een ruimere en zwaar dere, dus ook duurdere personenwagen. Duurder dan in 't geval niet voortdurend een aanhangwagen zou worden gebruikt. Imperiaal De belasting die een imperiaal mag uitoefenen op het dak van de personenwagen of combi wordt in de meeste gevallen door de fabrikant beperkt tot ongeveer 70 kg. Het is niet aan te raden méér op 't dak te stapelen, want de wegligging en de gedragingen tijdens het remmen worden zeer nadelig beïnvloed door een last die vaak meer dan 1 meter boven het zwaartepunt van de auto ligt. Volumineuze goederen betekenen een extra belasting van de motor omdat de luchtweerstand sterk toe neemt. Bovendien zal het brandstofverbruik sterk oplo pen. De wegligging van caravans kan - indien nodig verbeterd wor den door het toepassen van stabilisatoren tussen auto en cara van. Er zijn verschillende systemen in de handel waarbij ener zijds stabilisatie tegen slingeren wordt verkregen door middel van wrijvingsweerstand of schokbrekers. Anderzijds kan door het toepassen van een veersysteem ontlasting van de achteras van de auto worden verkregen waardoor tevens de neiging tot slingeren van de caravan wordt tegengegaan. Hierbij kunnen echter onaanvaardbare krachten op dissel en trekhaak optre den! stofdichte konstruktie (waardoor niet de kans gelopen wordt dat het friktiemateriaal bij vocht kan gaan opzwellen) de goede vertikale stabilisering, de zeer eenvoudige ontkoppeling bij so lorijden, en de montage mogelijkheid zowel links als rechts op dissel en trekhaak. De richtprijs van een D.B. stabilisator is 350,— inkl. BTW echter zonder montage. Handige doe het zeivers, die over een elektrische boormachine beschikken kunnen het monteren overigens zelf doen. Het gebruik van een stabilisator is niet verplicht maar door het toepassen ervan kan, vooral bij caravans met hoge opbouw wel rustiger en veiliger gereden worden. Indien echter stabilisators worden toegepast dienen deze wel goedgekeurd te zijn door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) te Den Haag. Op dit ogenblik zijn er slechts drie goedgekeurde stabilisatoren in de handel nl. Dixon-Bate, Brink Staphorst en Tobo. Deze werken alle op basis van het wrijvingsprincipe. Een stabilisator mag op generlei wijze de werking van de op- looprem, de losbreekrem en de bewegingen van de caravan achter de auto belemmeren. Van de Dixon-Bate stabilisator die ingenieursbureau Sanders - Benedendorpsweg 137 te Oosterbeek - tel. 085-333195 in de handel brengt, worden als voordelen opgesomd: de water- en "Stabilair" Nieuw op caravan gebied is Stabilair, een zgn. "spoiler" aan te brengen op het dak van de auto, waarmee de luchtweerstand van de caravan aanmerkelijk wordt teruggebracht. Gemakkelijk te bevestigen op elk type auto (ongeveer op dezelfde wijze als een imperiaal) wordt met "Stabilair" het benzineverbruik van de trekkende auto met caravan gunstig beïnvloed, terwijl door het toepassen van deze "spoiler" ook de caravan minder vuil wordt. De kleur van "Stabilair" is wit, van Nederlands fabrikaat en o.m. door reeds genoemd bureau Sanders in de handel ge bracht. De prijs is ca. 120,— inkl. BTW. De stabilair past op alle auto's, echter voor Datsun en de grotere type's van Renault (vanaf 16) zijn enkele hulpstukken nodig zodat de "Stabilair" in dat geval iets duurder wordt. mensen wchiccr i r Veilig Verkeer Nederland is, in samenwerking met de Centrale Politie Verkeerscommissie O.M. en de organisaties in het weg vervoer, gestart met een grootscheepse voorlichtingskampagne, die is bedoeld om op de weg een beter samenspel te krijgen tussen bestuurders van vrachtwagens aan de ene kant en auto mobilisten en (brom)fietsers aan de andere kant. Onder het motto "Mens erger je niet" worden de weggebruikers geïnfor meerd over de juiste gedragsregels, die nodig zijn om met elkaar (veilig) te kunnen verkeren. Bij deze aktie, die als slagzin "Mens erger je niet" heeft meegekregen, wordt ervan uitgegaan dat met de nodige kennis van eikaars mogelijkheden en met begrip voor elkaar veel ergernis voorkomen kan worden. Want duidelijk is hatuurlijk dat die ergernis nooit het middel is en wordt om de verkeersdeelnemers nader tot elkaar te brengen. Geeft elkander de ruimte! De wegreuzen, zoals de tegenwoordige vrachtautokombinatie's nu eenmaal zijn, hebben vaak een tiental of soms nog meer versnellingen. Het rijden ermee is dan ook wel geheel iets anders dan het rijden in een "luxe" wagen. Vrachtwagenchauffeurs proberen dan ook hun zware voertui gen zo veel mogelijk op snelheid te houden. Te langzaam rij dende automobilisten maken hen dat niet altijd mogelijk. Daarom moeten vrachtwagens soms voor de zoveelste maal naar links uitwijken om te gaan inhalen. En zoiets is meestal niet naar de zin van het achteropkomend verkeer. Knipperende koplampen geven dan uiting aan die ergernis, gepaard gaande met het foeteren op elkaar. Een andere klacht van vrachtwagenchauffeurs is, dat persone nauto's veel te dicht achter de vrachtwagen kruipen voor ze gaan inhalen. In veel gevallen worden ze dan niet gezien door de vrachtwagenchauffeur, die meent dat de weg vrij is om zijn voorligger te gaan inhalen en daarom naar links uitwijkt, juist op het moment dat ook de voor hem onzichtbare auto aan een inhaalmanoeuvre begint. En dan heb je natuurlijk de automobilisten die via de invoeg- strook ook de snelweg willen oprijden. Zij rekenen er min of meeropdatde vrachtwagen welnaarlinkszalgaanomderech terrij strook voor de invoeger vrij te maken. Voor de vrachtwagenchauffeur zal het echter niet altijd moge lijk zijn uit te wijken, om de doodeenvoudige reden dat naast zijn voertuig een auto rijdt die bezig is hém in te halen. Dikwijls probeert de invoeger tóch met niet aangepaste snelheid vóór de vrachtwagen de weg op te gaan. Op die manier heb je eveneens de poppen gauw aan het dansen. Want om een botsing te voorkomen moet de vrachtwagenchauffeur krachtig remmen. De kans is dan groot dat de lading gaat schuiven, met alle gevolgen van dien. Om onderweg elkaar niet in de wielen te rijden, is het van belang dat beide partijen rekening houden met eikaars aanwezigheid op de weg. Vrachtwagenchauffeurs doen er goed aan niet in te halen wan neer het snelheidsverschil met de voorbij te rijden wagen te klein is, zodat de weg lange tijd geblokkeerd wordt. Ook is het niet nodig dat de chauffeurs van wegreuzen te dicht achter personenauto's rijden. Moet de eerste plotseling remmen, dan de vrachtwagen ook. En dan maar hopen dat de. chauffeur kans ziet zijn gevaarte op tijd tot stilstand te brengen. Voor een goed samenspel op de weg buiten de bebouwde kom onderstaande tips voor automobilisten en vrachtwagenchauf feurs: II e.<y Veikeet Nederland Automobilisten Knipper niet onnodig met uw koplichten. De vrachtwagen chauffeur ziet echt wel dat u er aankomt. Rijd niet te dicht achter een vrachtwagen, waardoor de chauf feur niets kan zien. Glip bij het invoegen niet gauw voor een vrachtwagen. Kruip niet in het "gat" tussen een vrachtwagen en zijn voor ligger, waardoor de achterste krachtig moet remmen. Laat uw gedrag ook bepalen door het soort vervoer dat u ziet. Let vooral op bij tanktransport, vervoer gevaarlijke stoffen, containervervoer en koeltransport. Houd voldoende afstand en let op de maximum-snelheden. Vrachtwagenchauffeurs Wees voorzichtig met verandering van rijstrook. Als u het te schielijk doet, kunt u er anderen de stuipen mee op het lijf jagen. Haal op de grote weg niet in met een paar kilometer snel heidsverschil. Controleer op langere ritten of de lading op een open laadbak nog goed vastzit. Komt er tijdens het rijden eenmaal beweging in. dan is er nauwelijks houden meer aan. Voorkom dat er nog wat materiaal (stukken hout, touw, lege dozen, papier en dergelijke) in de lege laadbak zwerft. Dat wil nog al eens van de laadbak vallen. Wees daar meer bedacht op. Houd voldoende afstand en let op de maximum-snelheden. 11

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 11