ép
PHENS ERGER
JE NIET
D.B. Stabilisator voor caravans en aanhangers.
Imperiaal op of aanhanger aan
personenauto geen van beiden ideaal!
Geeft elkaar de ruimte
Permanente
vcrkeersvoorlichting
Aanhangwagen, of impe
riaal? De keuze is niet ge
makkelijk. Wie gaat kie
zen. zal eerst zeer grondig
moeten uitpluizen wat de
mogelijkheden achter of
óp zijn auto zijn. Veel ver
kopers blijken namelijk
beroepsmatig reusachtig
optimistisch.
Enige reserve bij 't aanhoren van de beweringen is sterk aan te
bevelen. Eigenlijk is noch de aanhanger, noch de imperiaal een
ideale oplossing. Een caravan achter de auto en dan een paar
weekjes met vakantie is 't ergste niet. Continu een aanhanger
met lading achter de personenwagen van 't bedrijf, is een andere
zaak. Datzelfde geldt voor een luxe auto, die 't hele jaar door
wordt gebruikt met imperiaal en een stel ladders op het dak.
Tal van factoren stellen paal en perk aan het gebruik van aan
hanger en imperiaal. Het zou te ver voeren alle wettelijke be
palingen op te sommen, waaraan een aanhangwagen dient te
voldoen, en waartegen menigmaal wordt gezondigd. Wie daar
gedetailleerde informatie over wil, kan bij de E.V.O. (maar ook
bijv. bij de A.N.W.B.) nadere informatie krijgen. Wij moeten
ons dan ook tot enkele hoofdlijnen beperken.
Aanhanggewicht
Het blijkt steeds weer dat de meeste aspirant-kopers van aan
hangwagens zich te rooskleurige verwachtingen hebben over het
maximaal toegestane gewicht. Ook de verkopers zijn hierover
vaak veel te optimistisch. Doorgaans wordt niet meer toegestaan
dan het eigen gewicht van de trekkende wagen of zelfs nog
minder. Als de reminstallatie wordt aangepast zijn uitzonderin
gen mogelijk.
De trekkende auto wordt zwaarder belast dan de meeste chauf
feurs denken.
Grens
In het algemeen betekent dit dat de maximale grens komt te
liggen bij ca. 1200 kg. Vooral bij minder courante wagens komt
het nogal eens voor dat er geen type goedgekeurde trekinstalla-
ties te leveren zijn. of dat door de fabrikant of importeur on
voldoende gegevens bij de RDW zijn gedeponeerd, waardoor
automatisch een beperking geldt tot een maximum van 750 kg.
Het is daarom van groot belang dat de koper zich er tevoren van
overtuigt hoeveel aanhangwagengewicht achter de wagen van
zijn keuze wettelijk is toegestaan. Indien het een aanhangwagen
zwaarder dan 750 kg betreft moet er bovendien worden gezorgd
voor een aanvullingsblad.
Effect
Ook wanneer het maximaal totaalgewicht van de aanhangwa
gen ruim onder het door de fabrikant genoemde gewicht blijft,
zijn er vele gevallen mogelijk waarin de trekkende wagen het
zwaar te verduren krijgt. In de praktijk wordt de wagen sterk
beknot in zijn prestaties.
Dat is vooral het geval als de aanhangwagen breder en hoger is
dan de trekkende wagen. De luchtweerstand neemt scherp toe
boven de 80 km/uur. Veelvuldig zal van de lagere versnellingen
gebruik moeten worden gemaakt als de trekkende wagen een
motor heeft met cylinderinhoud. kleiner dan 1500 cc. De vorm- -
geving van de voorzijde van de aanhangwagen speelt natuurlijk
sterk-Thee. Afronding is aan te bevelen.
Al deze factoren nopen tot de keuze van een ruimere en zwaar
dere, dus ook duurdere personenwagen. Duurder dan in 't geval
niet voortdurend een aanhangwagen zou worden gebruikt.
Imperiaal
De belasting die een imperiaal mag uitoefenen op het dak van
de personenwagen of combi wordt in de meeste gevallen door de
fabrikant beperkt tot ongeveer 70 kg.
Het is niet aan te raden méér
op 't dak te stapelen, want de
wegligging en de gedragingen
tijdens het remmen worden
zeer nadelig beïnvloed door
een last die vaak meer dan 1
meter boven het zwaartepunt
van de auto ligt. Volumineuze
goederen betekenen een extra
belasting van de motor omdat
de luchtweerstand sterk toe
neemt. Bovendien zal het
brandstofverbruik sterk oplo
pen.
De wegligging van caravans kan - indien nodig verbeterd wor
den door het toepassen van stabilisatoren tussen auto en cara
van. Er zijn verschillende systemen in de handel waarbij ener
zijds stabilisatie tegen slingeren wordt verkregen door middel
van wrijvingsweerstand of schokbrekers. Anderzijds kan door
het toepassen van een veersysteem ontlasting van de achteras
van de auto worden verkregen waardoor tevens de neiging tot
slingeren van de caravan wordt tegengegaan. Hierbij kunnen
echter onaanvaardbare krachten op dissel en trekhaak optre
den!
stofdichte konstruktie (waardoor niet de kans gelopen wordt dat
het friktiemateriaal bij vocht kan gaan opzwellen) de goede
vertikale stabilisering, de zeer eenvoudige ontkoppeling bij so
lorijden, en de montage mogelijkheid zowel links als rechts op
dissel en trekhaak.
De richtprijs van een D.B. stabilisator is 350,— inkl. BTW
echter zonder montage. Handige doe het zeivers, die over een
elektrische boormachine beschikken kunnen het monteren
overigens zelf doen.
Het gebruik van een stabilisator is niet verplicht maar door het
toepassen ervan kan, vooral bij caravans met hoge opbouw wel
rustiger en veiliger gereden worden. Indien echter stabilisators
worden toegepast dienen deze wel goedgekeurd te zijn door de
Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) te Den Haag.
Op dit ogenblik zijn er slechts drie goedgekeurde stabilisatoren
in de handel nl.
Dixon-Bate, Brink Staphorst en Tobo. Deze werken alle op basis
van het wrijvingsprincipe.
Een stabilisator mag op generlei wijze de werking van de op-
looprem, de losbreekrem en de bewegingen van de caravan
achter de auto belemmeren.
Van de Dixon-Bate stabilisator die ingenieursbureau Sanders -
Benedendorpsweg 137 te Oosterbeek - tel. 085-333195 in de
handel brengt, worden als voordelen opgesomd: de water- en
"Stabilair"
Nieuw op caravan gebied is Stabilair, een zgn. "spoiler" aan te
brengen op het dak van de auto, waarmee de luchtweerstand
van de caravan aanmerkelijk wordt teruggebracht. Gemakkelijk
te bevestigen op elk type auto (ongeveer op dezelfde wijze als
een imperiaal) wordt met "Stabilair" het benzineverbruik van
de trekkende auto met caravan gunstig beïnvloed, terwijl door
het toepassen van deze "spoiler" ook de caravan minder vuil
wordt. De kleur van "Stabilair" is wit, van Nederlands fabrikaat
en o.m. door reeds genoemd bureau Sanders in de handel ge
bracht. De prijs is ca. 120,— inkl. BTW. De stabilair past op
alle auto's, echter voor Datsun en de grotere type's van Renault
(vanaf 16) zijn enkele hulpstukken nodig zodat de "Stabilair" in
dat geval iets duurder wordt.
mensen wchiccr
i r
Veilig Verkeer Nederland is, in samenwerking met de Centrale
Politie Verkeerscommissie O.M. en de organisaties in het weg
vervoer, gestart met een grootscheepse voorlichtingskampagne,
die is bedoeld om op de weg een beter samenspel te krijgen
tussen bestuurders van vrachtwagens aan de ene kant en auto
mobilisten en (brom)fietsers aan de andere kant. Onder het
motto "Mens erger je niet" worden de weggebruikers geïnfor
meerd over de juiste gedragsregels, die nodig zijn om met elkaar
(veilig) te kunnen verkeren. Bij deze aktie, die als slagzin "Mens
erger je niet" heeft meegekregen, wordt ervan uitgegaan dat met
de nodige kennis van eikaars mogelijkheden en met begrip voor
elkaar veel ergernis voorkomen kan worden. Want duidelijk is
hatuurlijk dat die ergernis nooit het middel is en wordt om de
verkeersdeelnemers nader tot elkaar te brengen.
Geeft elkander de ruimte!
De wegreuzen, zoals de tegenwoordige vrachtautokombinatie's
nu eenmaal zijn, hebben vaak een tiental of soms nog meer
versnellingen. Het rijden ermee is dan ook wel geheel iets anders
dan het rijden in een "luxe" wagen.
Vrachtwagenchauffeurs proberen dan ook hun zware voertui
gen zo veel mogelijk op snelheid te houden. Te langzaam rij
dende automobilisten maken hen dat niet altijd mogelijk.
Daarom moeten vrachtwagens soms voor de zoveelste maal
naar links uitwijken om te gaan inhalen. En zoiets is meestal niet
naar de zin van het achteropkomend verkeer. Knipperende
koplampen geven dan uiting aan die ergernis, gepaard gaande
met het foeteren op elkaar.
Een andere klacht van vrachtwagenchauffeurs is, dat persone
nauto's veel te dicht achter de vrachtwagen kruipen voor ze gaan
inhalen. In veel gevallen worden ze dan niet gezien door de
vrachtwagenchauffeur, die meent dat de weg vrij is om zijn
voorligger te gaan inhalen en daarom naar links uitwijkt, juist
op het moment dat ook de voor hem onzichtbare auto aan een
inhaalmanoeuvre begint.
En dan heb je natuurlijk de automobilisten die via de invoeg-
strook ook de snelweg willen oprijden. Zij rekenen er min of
meeropdatde vrachtwagen welnaarlinkszalgaanomderech terrij
strook voor de invoeger vrij te maken.
Voor de vrachtwagenchauffeur zal het echter niet altijd moge
lijk zijn uit te wijken, om de doodeenvoudige reden dat naast
zijn voertuig een auto rijdt die bezig is hém in te halen.
Dikwijls probeert de invoeger tóch met niet aangepaste snelheid
vóór de vrachtwagen de weg op te gaan. Op die manier heb je
eveneens de poppen gauw aan het dansen. Want om een botsing
te voorkomen moet de vrachtwagenchauffeur krachtig remmen.
De kans is dan groot dat de lading gaat schuiven, met alle
gevolgen van dien.
Om onderweg elkaar niet in de wielen te rijden, is het van belang
dat beide partijen rekening houden met eikaars aanwezigheid
op de weg.
Vrachtwagenchauffeurs doen er goed aan niet in te halen wan
neer het snelheidsverschil met de voorbij te rijden wagen te klein
is, zodat de weg lange tijd geblokkeerd wordt.
Ook is het niet nodig dat de chauffeurs van wegreuzen te dicht
achter personenauto's rijden. Moet de eerste plotseling remmen,
dan de vrachtwagen ook. En dan maar hopen dat de. chauffeur
kans ziet zijn gevaarte op tijd tot stilstand te brengen.
Voor een goed samenspel op de weg buiten de bebouwde kom
onderstaande tips voor automobilisten en vrachtwagenchauf
feurs:
II
e.<y
Veikeet Nederland
Automobilisten
Knipper niet onnodig met uw koplichten. De vrachtwagen
chauffeur ziet echt wel dat u er aankomt.
Rijd niet te dicht achter een vrachtwagen, waardoor de chauf
feur niets kan zien.
Glip bij het invoegen niet gauw voor een vrachtwagen.
Kruip niet in het "gat" tussen een vrachtwagen en zijn voor
ligger, waardoor de achterste krachtig moet remmen.
Laat uw gedrag ook bepalen door het soort vervoer dat u ziet.
Let vooral op bij tanktransport, vervoer gevaarlijke stoffen,
containervervoer en koeltransport.
Houd voldoende afstand en let op de maximum-snelheden.
Vrachtwagenchauffeurs
Wees voorzichtig met verandering van rijstrook. Als u het te
schielijk doet, kunt u er anderen de stuipen mee op het lijf jagen.
Haal op de grote weg niet in met een paar kilometer snel
heidsverschil.
Controleer op langere ritten of de lading op een open laadbak
nog goed vastzit. Komt er tijdens het rijden eenmaal beweging
in. dan is er nauwelijks houden meer aan.
Voorkom dat er nog wat materiaal (stukken hout, touw, lege
dozen, papier en dergelijke) in de lege laadbak zwerft. Dat wil
nog al eens van de laadbak vallen. Wees daar meer bedacht op.
Houd voldoende afstand en let op de maximum-snelheden.
11