Demonstratie losse verwerking van E r zijn diverse systemen om losse verwerking van pootgoed toe te passen. Het meest voor de hand liggend is dat de reeds op het bedrijf aanwezig zijnde kipwagens en pootmachines met eventuele hulpmiddelen hiervoor worden gebruikt. DOOtOOGU werktuigen en-Arbeid. - C.A.R. Zevenbergen. Specialist Landbouw A. Peeters. k^inds enkele jaren is er rond het poten van aardappelen een nieuwe ontwikkeling op gang gekomen. Alhoewel de opslag en bewaring van pootgoed ook nu nog veel in zakken en poot- goedkistjes plaatsvindt, is ook losse verwerking van pootgoed tot de mogelijkheden gaan behoren. Om enkele systemen van deze losse verwerking te tonen is er op 4 maart een.regionale demonstratie gehouden op het terrein van de Aardappelafzetorganisatie Z.W. Nederland B.V. te Steenbergen. .Alhoewel het tijdstip van aardappelen poten niet Zo belangrijk is als voor vele andere gewas sen, is het wel noodzakelijk dat het poten tijdens goede grond- en weeromstandigheden wordt uitgevoerd. Een hoge pootkapaciteit is daarom erg belangrijk. Deze hoge kapaciteit is mede te behalen door het pootgoed los te verwerken waardoor de vultijd van de pootmachine sterk wordt verminderd. Losgestort geeft t.o.v. traditioneel vullen van de pootmachine vanuit zakken of kistjes een besparing van 50 - 75%. Dit wil zeggen dat de pootkapaciteit van de machine met 20 - 40% toeneemt. In de praktijk is het dan mogelijk om met een 4-rijige pootmachine in één uur 1 ha aardappelen te poten. Lossen van pootgoed door het achterschot. 1Kipwagen lossend door het achterschot, over de volle breedte van de wagen in een 4-rijige pootmachine met één grote voorraadbak met lage vulhoogte (±70 cm). Foto 1. Dit systeem is alleen toepasbaar bij gebruik van een 4-rijige pootmachine met grote voor- raadbunker met een lage vulhoogte. Aan de kipwagen zijn in principe geen voorzieningen nodig. Wel moet deze voldoende ver over de rand van de voorraadbak kunnen steken om morsen te voorkomen. Kipwagens met doorlo pende chassisbalken tot aan het einde van de laadbak kunnen echter meestal niet voldoende ver over de rand van de pootmachine komen. Om toch met deze wagens te kunnen werken, is het nodig om naast de reeds bestaande doseer- schuif aan beide zijden ook nog doseerschuiven te maken in het achterschot, zodat toch over de volle breedte gelost kan worden. Deze "methode voldoet zonder kosten zeer goed. 2. De 2e gedemonstreerde methode was het lossen over het achterschot van de kipwagen met doseerschuif (foto 2). Hiervoor was in de wagen een inzetstuk geplaatst. (Kosten afhan kelijk van type kipwagen 2.000 - 2.250). Bij dit systeem kunnen pootmachines met een ho ge vulhoogte goed en snel gevuld worden. Het type inzetstuk dat hier werd getoond, was spe ciaal voor 2-rijige pootmachines met één voor- raadbunker. Voor 4-rijige pootmachines zijn inzetstukken in de handel die over de volle breedte over het achterschot lossen. Deze methode geeft bij sekuur werken minder kans op morsen als methode 1. 3. Als derde systeem werd gedemonstreerd met een kipwagen, lossend via de doseerschuif in het achterschot op een aan de kipwagen ge monteerd transportbandje (foto 3). Het bandje werd aangedreven door een benzinemotortje en was zwenkbaar door montage op een draai- krans. Hierdoor is het mogelijk ook pootma chines met aparte elementen, waarop tegen el kaar aansluitende opzetstukken zijn geplaatst, te vullen. Pootmachines met een hoge vul hoogte zijn hiermee dus te vullen. Het op de demonstratie gebruikte bandje met benzine motortje kostte 4.500. 4. Het vierde systeem (foto 4) was vergelijkbaar met de derde methode. Achter de kipwagen was hier een buizentransportbandje met klein opvangbunkertje geplaatst dat aangedreven werd door de hydrauliek van de trekker. In de praktijk kan de aansluiting gemaakt worden op de trekker die voor de kipwagen staat via een lange slang. Op. de demonstratie was het bandje niet zwenkbaar maar het kan als zoda nig wel worden geleverd. Ook is montage aan de kipwagen mógelijk. Zoals hier gedemon streerd werd, waren de kosten 4.800.- Met hydraulusche aandrijving is dit systeem be- drijfszekerder dan met een benzinemotortje. Lossen over het achterschot via een inzetstuk. Lossen via doseerschuif en zwenkbaar transportbandje. Lossen via doseerschuif en buizentransportbandje aangedreven door hydrauliek van de trekker. POOTMACHINES IN^ede doordat de losse verwerking van pootmachines zijn intrede heeft gedaan, zijn de pootmachines ingrijpend gewijzigd. In plaats van een voorraadbak per pootelement kunnen nu praktisch alle merken geleverd worden met één voorraadbak per 2 of per 4 pootelementen. Een andere belangrijke wijziging is de vul hoogte van de pootmachine. Was deze voor heen ±1.70 m, nu hebben verschillende poot machines maar een vulhoogte van 70 cm. GEDEMONSTREERDE SYSTEMEN Tijdens de demonstratie werden 4 systemen gedemonstreerd, waarbij met de pootmachines naar de stationair opgestelde kipwagens werd gereden. I1 Losse verwerking van pootgoed heeft zijn intrede gedaan en zal zich zeker uitbreiden omdat het de volgende voordelen geeft: Arbeidsverlichting (geen zakken of kisten). Geen nawerk (opruimen van zakken enz.). Snel vullen en dus een grotere pootkapaciteit voor de toch al dure pootma chines. Betere benutting van goede weers- en grondomstandigheden. Het is mogelijk om met een man machinaal te vullen en te poten. Het materiaal is ook bruikbaar voor losse verwerking van kunstmest. De pootmachine is te duur voor deze valmetbode. 9

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 9