Demonstratie losse verwerking van
E r zijn diverse systemen om losse verwerking
van pootgoed toe te passen. Het meest voor de
hand liggend is dat de reeds op het bedrijf
aanwezig zijnde kipwagens en pootmachines
met eventuele hulpmiddelen hiervoor worden
gebruikt.
DOOtOOGU werktuigen en-Arbeid.
- C.A.R. Zevenbergen. Specialist Landbouw
A. Peeters.
k^inds enkele jaren is er rond het poten van aardappelen een nieuwe ontwikkeling op gang
gekomen. Alhoewel de opslag en bewaring van pootgoed ook nu nog veel in zakken en poot-
goedkistjes plaatsvindt, is ook losse verwerking van pootgoed tot de mogelijkheden gaan
behoren. Om enkele systemen van deze losse verwerking te tonen is er op 4 maart een.regionale
demonstratie gehouden op het terrein van de Aardappelafzetorganisatie Z.W. Nederland B.V. te
Steenbergen.
.Alhoewel het tijdstip van aardappelen poten niet Zo belangrijk is als voor vele andere gewas
sen, is het wel noodzakelijk dat het poten tijdens goede grond- en weeromstandigheden wordt
uitgevoerd. Een hoge pootkapaciteit is daarom erg belangrijk. Deze hoge kapaciteit is mede te
behalen door het pootgoed los te verwerken waardoor de vultijd van de pootmachine sterk wordt
verminderd.
Losgestort geeft t.o.v. traditioneel vullen van de pootmachine vanuit zakken of kistjes een
besparing van 50 - 75%. Dit wil zeggen dat de pootkapaciteit van de machine met 20 - 40%
toeneemt. In de praktijk is het dan mogelijk om met een 4-rijige pootmachine in één uur 1 ha
aardappelen te poten.
Lossen van pootgoed door het achterschot.
1Kipwagen lossend door het achterschot, over
de volle breedte van de wagen in een 4-rijige
pootmachine met één grote voorraadbak met
lage vulhoogte (±70 cm). Foto 1.
Dit systeem is alleen toepasbaar bij gebruik
van een 4-rijige pootmachine met grote voor-
raadbunker met een lage vulhoogte. Aan de
kipwagen zijn in principe geen voorzieningen
nodig. Wel moet deze voldoende ver over de
rand van de voorraadbak kunnen steken om
morsen te voorkomen. Kipwagens met doorlo
pende chassisbalken tot aan het einde van de
laadbak kunnen echter meestal niet voldoende
ver over de rand van de pootmachine komen.
Om toch met deze wagens te kunnen werken, is
het nodig om naast de reeds bestaande doseer-
schuif aan beide zijden ook nog doseerschuiven
te maken in het achterschot, zodat toch over de
volle breedte gelost kan worden.
Deze "methode voldoet zonder kosten zeer
goed.
2. De 2e gedemonstreerde methode was het
lossen over het achterschot van de kipwagen
met doseerschuif (foto 2). Hiervoor was in de
wagen een inzetstuk geplaatst. (Kosten afhan
kelijk van type kipwagen 2.000 - 2.250). Bij
dit systeem kunnen pootmachines met een ho
ge vulhoogte goed en snel gevuld worden. Het
type inzetstuk dat hier werd getoond, was spe
ciaal voor 2-rijige pootmachines met één voor-
raadbunker. Voor 4-rijige pootmachines zijn
inzetstukken in de handel die over de volle
breedte over het achterschot lossen.
Deze methode geeft bij sekuur werken minder
kans op morsen als methode 1.
3. Als derde systeem werd gedemonstreerd met
een kipwagen, lossend via de doseerschuif in
het achterschot op een aan de kipwagen ge
monteerd transportbandje (foto 3). Het bandje
werd aangedreven door een benzinemotortje
en was zwenkbaar door montage op een draai-
krans. Hierdoor is het mogelijk ook pootma
chines met aparte elementen, waarop tegen el
kaar aansluitende opzetstukken zijn geplaatst,
te vullen. Pootmachines met een hoge vul
hoogte zijn hiermee dus te vullen. Het op de
demonstratie gebruikte bandje met benzine
motortje kostte 4.500.
4. Het vierde systeem (foto 4) was vergelijkbaar
met de derde methode. Achter de kipwagen
was hier een buizentransportbandje met klein
opvangbunkertje geplaatst dat aangedreven
werd door de hydrauliek van de trekker. In de
praktijk kan de aansluiting gemaakt worden op
de trekker die voor de kipwagen staat via een
lange slang. Op. de demonstratie was het
bandje niet zwenkbaar maar het kan als zoda
nig wel worden geleverd. Ook is montage aan
de kipwagen mógelijk. Zoals hier gedemon
streerd werd, waren de kosten 4.800.- Met
hydraulusche aandrijving is dit systeem be-
drijfszekerder dan met een benzinemotortje.
Lossen over het achterschot via een inzetstuk.
Lossen via doseerschuif en zwenkbaar transportbandje.
Lossen via doseerschuif en buizentransportbandje aangedreven door hydrauliek van de trekker.
POOTMACHINES
IN^ede doordat de losse verwerking van
pootmachines zijn intrede heeft gedaan, zijn de
pootmachines ingrijpend gewijzigd. In plaats
van een voorraadbak per pootelement kunnen
nu praktisch alle merken geleverd worden met
één voorraadbak per 2 of per 4 pootelementen.
Een andere belangrijke wijziging is de vul
hoogte van de pootmachine. Was deze voor
heen ±1.70 m, nu hebben verschillende poot
machines maar een vulhoogte van 70 cm.
GEDEMONSTREERDE SYSTEMEN
Tijdens de demonstratie werden 4 systemen
gedemonstreerd, waarbij met de pootmachines
naar de stationair opgestelde kipwagens werd
gereden.
I1
Losse verwerking van pootgoed heeft zijn intrede gedaan en zal zich zeker
uitbreiden omdat het de volgende voordelen geeft:
Arbeidsverlichting (geen zakken of kisten).
Geen nawerk (opruimen van zakken enz.).
Snel vullen en dus een grotere pootkapaciteit voor de toch al dure pootma
chines.
Betere benutting van goede weers- en grondomstandigheden.
Het is mogelijk om met een man machinaal te vullen en te poten.
Het materiaal is ook bruikbaar voor losse verwerking van kunstmest.
De pootmachine is te duur voor deze valmetbode.
9