D, U it hoofde van onze functie komen wij uiteraard zeer veel in kontakt met leden en kandidaat leden van de O.V.M. Dit is en blijft een boeiende bezigheid. Vermakelijk is het te ontdekken, dat de één voor een kleinigheid in vuur en vlam staat en de ander niet warm of koud te krijgen is. Het ene moment vliegen de stadhuiswoorden je rond de oren en een ander moment is er geen aardiger mens in Europa te vinden en is onze zaak gewoon niet te evenaren.. T B I E én van de dingen die de belastingbetalers ook niet alle maal schijnen te weten is dat men tegen aanslagen in de inkomsten en Vermogensbelasting en tegen aanslagen in andere belastingen bezwaar kan maken binnen twee maan den na de dagtekening van het aanslagbiljet. Suiker uit druivesap nieuwe konkurrent voor suikerindustrie Eiwit uit afvalwater van aardappelverwerkende industrie. Autoverzekering Let op Uw zaak Je zou er een boek over kunnen schrijven om dan vooral te proberen de achtergronden te belichten, waaruit zo'n monde ling of telefonisch gesprek tot je komt. Bromfietsverzekering 'e man in kwestie heeft een Peugeot 504 ter waarde van 20.000,- op zgn. all riskscondities verzekerd bij een nogal dure maatschappij. Tenminste tot die gedachte was hij gekomen na een gesprek met zijn buurman, die uiteraard bij de O.V.M. van de Z.L.M. verzekerd is. Nu had de buurman geen Peugeot 504, dus de vergelijking ging niet helemaal op. Wat wel opgaat is, dat de eigenaar van de Peugeot 504 een brutopremie moest betalen van 1.965,-. Ge lukkig had hij 40% korting, dus betaalde hij netto 1.179,- premie. Bij de O.V.M. had hij moeten betalen bruto 746,minus 40% korting is netto 447,60 premie. Dat scheelt een slok op een borrel. Ja, nu voelde hij zich opgelicht en dat is ook weer niet juist. erugkomende op de vele gesprekken citeerden wij vorige week het verhaal over die bromfiets. Weet U nog: De bromfiets van 1600,-, kant en klaar afgeleverd, inclusief verzekering spapieren en plaatje. Premiekosten 290,-. Bij onze O.V.M. zou hij 94,- zijn kwijt geweest. Daar kwamen al de nodige reuklies op. Helaas is de prolonga tiedatum voor alle bromfietsen 1 maart 1978. Men kan dus niet eerder dan 1 december 1977 de bromfietsverzekering aldus op zeggen. Wat U wel kunt doen is nu reeds de bromfiets te melden bij onze vertegenwoordiger in Uw distrikt of bij het hoofdkan toor. De opzegging kan dan al kant en klaar gemaakt worden. Deze week nog enkele gesprekken, welke voor U mogelijk leer zaam zijn. Daar gaat mijn No-Claim... was ik maar verzekerd bij de O.V.M. Traktor- en combines El en trouw lid van de Z.L.M. bleek via een goede relatie zijn auto, 2 traktoren en combine elders te hebben verzekerd. Zijn auto van 5 jaar oud was uitsluitend tegen W.A. risiko verzekerd; 1 van de traktoren was ook alleen W.A. verzekerd en de 2de traktor op zgn. all riskscondities, evenals zijn combine. Wat betaalde hij aan premie? Brutopremie Korting Nettopremie 1 personenauto (W.A.) 425,- 30% 297,50 1 traktor (W.A.) 70,- - 70,- 1 traktor (all risks) ƒ210,- 210,— 1 combine (all risks) 870,- 870,— Totaal te betalen premie 1.447,50 Hij zou bij onze O.V.M. moeten betalen: 1 personenauto (W.A.) 238,- 30% 166,60 1 traktor (W.A.) 42,- 42'~ 1 traktor (all risks) 142,- J 7~~ 1 combine (all risks) 524,- 524,— Netto te betalen premie 874,60 Combines tot maximaal 30%. In het onderhavige geval liep een verzekering zonder no-klaim korting. Het verschil kan derhalve nog veel groter zijn. Toch vinden wij het al niet mis. Over goede relaties gesproken! Ziektekosten Eren volgende cliënt of misschien wel patient, al jaren bij de O.V.M. verzekerd met zijn motorvoertuigen, vroeg inlichtingen over de ziektekostenverzekering. Een familielid van hem doet ook in verzekeringen en vandaar dat zijn ziektekostenverzeke ring nog elders liep. Uit publikaties onzerzijds had hij opge maakt dat hij blijkbaar toch een duur familielid had! weten. Welnu, het ging hier om een man/vrouw en 2 kinderen van resp. 8 en 12 jaar oud. Hij is op kostprijsbasis 3e klas elders verzekerd tegen alle ziekenhuiskosten, specialistenhulp en huisarts/apo- thekerskosten. Hij betaalt hiervoor een premie van 3.414,-. Voor dezelfde dekking zou hij bij dé" Ver.voor Ziekenhuisver- pleging (Z.H.V.), waarmede wij samenwerken moeten betalen een premie van 2.312,88. Derhalve een verschil van ruim 1.100,- en dat deed de deur dicht. Jammer voor dat familielid. Zo ziet U maar weer, dat er geld te besparen is als U op Uw zaken let. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zullen wij maar zeggen! de L. Ir.A.de Zeeuw: Agrarische rentabiliteit moet uit de prijzen komen! Ir.A.de Zeeuw, direkteur generaal voor de voedselvoorzie ning, zei onlangs in Friesland dat de maatschappelijke integratie van de Friese landbouw geen moeilijkheden op zal leveren, want het provinciaal bestuur en de landbouworganisaties heb ben zich nog maar kort geleden uitgesproken voor een agrari sche ontwikkeling, die volledig rekening houdt met andere be langen. Hij plaatste deze opmerking naar aanleiding van de vraag welke rol de landbouw in moet nemen, nu en in de toekomst. De landbouw was - en is - nogal "op zichzelf'. En in onze tijd geeft zoiets aanleiding tot onbegrip, weerstanden en konflikten. Op het gebied van ruilverkaveling, rekreatie en na tuurbehoud zien wij dit sterkst en het meest gestruktureerd. We zien het ook onder bijzondere weersomstandigheden, waarbij de heer de Zeeuw verwees naar de recent hoog opgelopen emoties over de prijzen van aardappelen en sla. Prijzen moeten het doen! oeren zijn in feite rentmeesters van de groene ruimte, waar bij zij primair produceren en beheren. Uitgangspunten hierbij zijn: - het produceren van voedsel, grondstoffen en siergewassen is een economische aktiviteit; - de agrarische inkomensontwikkeling moet voortvloeien uit de prijzen en prijsverhoudingen, zoals die over wat langere termijn bezien - op de markt voorkomen, zowel aan de kosten- als aan de afzetkant: - de met het oog op de continuiteit voor de inkomensontwikke ling noodzakelijk groei is niet onbeperkt, maar moet juist se lectief ziin. D'ii laatste wil zeggen dat ook in het beleid voor de land- en tuinbouw in belangrijke mate rekening moet worden gehouden met de belangen van ruimtelijke ordening, milieu, natuur- en landschapsbehoud, zuinig gebruik van grondstoffen en energie en het gebeuren in de ontwikkelingslanden. Voor de landbouw voert dit tot een beleid, waarbij het inrichten het beheer van het landelijke gebied op zodanige wijze plaatsvindt, dat de door land- en tuinbouw en door anderen verrichtte maatschappelijke functies, gezamenlijk zo goed mogelijk tot hun recht komen. Voor alle organisatievormen in de landbouw ligt hier een taak op lange termijn ter verwerkelijking van de doelstellingen. Koninklijke onderscheiding r.A.de Zeeuw was naar Friesland gekomen ter gelegenheid van het 125 jarig bestaan van de Friese Maatschappij van Landbouw. Ir.J.Swierstra, sekretaris van de Friese Maatschap pij van Landbouw, werd benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. De direkteur generaal voor de landbouw, reikte hem de bijbehorende versierselen uit. Een en ander vond plaats in de Grote Kerk te Leeuwarden. De door de opkomst van isoglukose (HFGS of zetmeelsuiker) bedreigde suikerindustrie zal er binnenkort nog een andere konkurrent bijkrijgen. De Franse wijnbouwers willen werk ma ken van hun plannen om uit druivesap een half om half frukto- se-glukose produkt te maken. Met een hoeveelheid waaruit 10 miljoen hektoliter wijn kan worden gemaakt, zou een suikere quivalent van 250.000 ton droge stof kunnen worden verkregen. De voorzitter van de Franse en Europese suikerbietenprodu centen, Henri Cayre, die de strijd tegen de zetmeelsuiker heeft aangeboden, had anderhalf jaar geleden ten aanzien van de plannen van de wijnkoöperaties gezegd dat de door deze beoogde produktie van 250.000 ton druivesuiker "marginaal" kon worden genoemd. Het vrij dure procédé dat thans wordt overwogen zou, naar verluidt, slechts zinvol kunnen worden aangèwend als druive- sapsuiker wordt toegelaten bij de "verbetering" van wijn, met andere woorden voor de suikering. Afvalwater van de aardappelverwerkende industrie moet in de toekomst gezuiverd en weer voor de voedselvoorziening ge schikt worden gemaakt. Het West-duitse ministerie van weten schappen heeft in het kader van zijn onderzoekschema "Bio technologie" een opdracht verleend aan het onderzoekinstituut voor graan- en aardappelverwerking te Detmold. De wetenschapsmensen moeten methodes vinden om waarde volle eiwitten uit het aardappelafvalwater terug te vinden. Dit teruggewonnen eiwit kan dan bijvoorbeeld als additief in ge concentreerde soep, aardappelprodukten, snack- of bakartike- len worden gebruikt. Is men met een auto van de weg gebruikt maaktmoet er motorrijtuigenbelasting worden betaald. Wegenbelasting noemen wij dat. Dat weet iedereen en toch komt het voor dat iemand met een auto rijdt zonder dat hij de wegenbelasting heeft voldaan. Bij kontrole kan dit blijken en dan volgt een aanslag, als regel met een verhoging. Voor de wegenbelasting moet aangifte worden gedaan en voordat men met de auto gaat rijden moet de belasting zijn betaald. Heeft men de auto aangegeven, dan pleegt men als er een nieuw rijtijdvak komt, van het Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting een accept girokaart te krijgen. De autobezitter heeft dan niet meer te doen dan te betalen. Men moet wel in de gaten houden of men inderdaad zo 'n kaart krijgt, want als dat niet het geval is, moet men zelf zorgen dat de belasting betaald wordt. Men moet dan naar het Ontvangkantoor gaan. Daar wordt men dan wel verder geholpen. Pas geleden is een uitspraak gepubliceerd van een geval, dat een auto-bezitter wel de accept-girokaart had ontvangen, maar niets had betaald. Hij had met de auto gereden, was gekontroleerd, en kreeg een aanslag met verhoging. Over die verhoging ging hij procederen. Hij beweerde zelf dat hij geen kaart had gekregen. A Is ze wel aan hem toegezonden was, kon het hem ontgaan zijn. Hij was ziek geweest en zijn moeder was overleden in de periode dat die kaart normaliter zou zijn ontvangen. Maar de man had nog meer pijlen op zijn boog. Het speelde zich af in november 1973. Toen kregen wij benzinebonnen en het kentekenbewijs deel III. Op grond daarvan stelde hij dat hij redelijkerwijs mocht aannemen dat hij de wegenbe lasting had voldaan. Bovendien voerde hij aan dat hij altijd de motorrijtuigenbelasting betaald had. Uit dit alles bleek dat hij te goeder trouw was. Dat alles kon hem niet baten. Hij had met de auto gereden zonder dat over het rijtijdvak belasting was betaald en wat hij aanvoerde om zich voor dat feit te verontschuldigen vond het Gerechtshof Arnhem niet voldoende om de verhoging van de aanslag ongedaan te maken. Wat in deze procedure opvalt is het beroep van de man op het ontvangen van het kentekenbewijs deel III. Dat kente kenbewijs komt van de Rijksdienst voor het wegverkeer te Veendam. Dat is geen dienst die iets te maken heeft met het innen van de wegenbelasting. Volgens de annotator in het Vakstudie Nieuws waarin deze uitspraak gepubliceerd werd, denken veel mensen dat. Maar als U dit leest weet U dat wie dit denkt, het bij het verkeerde eind heeft. Men moet dus ook wat de wegenbelasting betreft, op zijn tellen passen. Deze schijn wordt gewekt omdat het nog vrij veel voorkomt, dat aanslagbiljetten ter kontrole aan de belastingadviseur worden toegezonden, na afloop van die termijn van twee maanden. Men kan dan, als het blijkt dat er een fout is gemaakt bij het opleggen van de aanslag nog wel ambts halve vermindering krijgen. A Is er echter sprake is van een meningsverschil tussen de inspecteur en de belastingplich tige over de toepassing van de wet op de feiten, dan kan men niet in beroep gaan tegen een beschikking van de inspecteur waarin hij het bezwaar afwijst. Dan blijft de aanslag dus in stand. Men moet daarom een aanslagbiljet zo vlug mogelijk, nadat men het heeft ontvangen aan zijn belastingadviseur of boekhoudbureau opsturen. De tijd gaat snel, twee maanden zijn gauw om en wat men niet direkt doet, wordt ook ge makkelijk vergeten. Dit is nu eenmaal de mens eigen. Paauwe.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 3