D,
U it hoofde van onze functie komen wij uiteraard zeer veel in
kontakt met leden en kandidaat leden van de O.V.M. Dit is en
blijft een boeiende bezigheid. Vermakelijk is het te ontdekken,
dat de één voor een kleinigheid in vuur en vlam staat en de
ander niet warm of koud te krijgen is. Het ene moment vliegen
de stadhuiswoorden je rond de oren en een ander moment is er
geen aardiger mens in Europa te vinden en is onze zaak gewoon
niet te evenaren..
T
B
I
E én van de dingen die de belastingbetalers ook niet alle
maal schijnen te weten is dat men tegen aanslagen in de
inkomsten en Vermogensbelasting en tegen aanslagen in
andere belastingen bezwaar kan maken binnen twee maan
den na de dagtekening van het aanslagbiljet.
Suiker uit druivesap nieuwe konkurrent
voor suikerindustrie
Eiwit uit afvalwater van
aardappelverwerkende industrie.
Autoverzekering
Let op Uw zaak
Je zou er een boek over kunnen schrijven om dan vooral te
proberen de achtergronden te belichten, waaruit zo'n monde
ling of telefonisch gesprek tot je komt.
Bromfietsverzekering
'e man in kwestie heeft een Peugeot 504 ter waarde van
20.000,- op zgn. all riskscondities verzekerd bij een nogal dure
maatschappij. Tenminste tot die gedachte was hij gekomen na
een gesprek met zijn buurman, die uiteraard bij de O.V.M. van
de Z.L.M. verzekerd is.
Nu had de buurman geen Peugeot 504, dus de vergelijking ging
niet helemaal op. Wat wel opgaat is, dat de eigenaar van de
Peugeot 504 een brutopremie moest betalen van 1.965,-. Ge
lukkig had hij 40% korting, dus betaalde hij netto 1.179,-
premie.
Bij de O.V.M. had hij moeten betalen bruto 746,minus 40%
korting is netto 447,60 premie. Dat scheelt een slok op een
borrel. Ja, nu voelde hij zich opgelicht en dat is ook weer niet
juist.
erugkomende op de vele gesprekken citeerden wij vorige
week het verhaal over die bromfiets. Weet U nog: De bromfiets
van 1600,-, kant en klaar afgeleverd, inclusief verzekering
spapieren en plaatje. Premiekosten 290,-. Bij onze O.V.M. zou
hij 94,- zijn kwijt geweest.
Daar kwamen al de nodige reuklies op. Helaas is de prolonga
tiedatum voor alle bromfietsen 1 maart 1978. Men kan dus niet
eerder dan 1 december 1977 de bromfietsverzekering aldus op
zeggen. Wat U wel kunt doen is nu reeds de bromfiets te melden
bij onze vertegenwoordiger in Uw distrikt of bij het hoofdkan
toor. De opzegging kan dan al kant en klaar gemaakt worden.
Deze week nog enkele gesprekken, welke voor U mogelijk leer
zaam zijn.
Daar gaat mijn No-Claim... was ik maar verzekerd bij de O.V.M.
Traktor- en combines
El en trouw lid van de Z.L.M. bleek via een goede relatie zijn
auto, 2 traktoren en
combine elders te hebben verzekerd. Zijn auto van 5 jaar oud
was uitsluitend tegen W.A. risiko verzekerd; 1 van de traktoren
was ook alleen W.A. verzekerd en de 2de traktor op zgn. all
riskscondities, evenals zijn combine.
Wat betaalde hij aan premie? Brutopremie Korting Nettopremie
1 personenauto (W.A.) 425,- 30% 297,50
1 traktor (W.A.) 70,- - 70,-
1 traktor (all risks) ƒ210,- 210,—
1 combine (all risks) 870,- 870,—
Totaal te betalen premie 1.447,50
Hij zou bij onze O.V.M. moeten betalen:
1 personenauto (W.A.) 238,- 30% 166,60
1 traktor (W.A.) 42,- 42'~
1 traktor (all risks) 142,- J 7~~
1 combine (all risks) 524,- 524,—
Netto te betalen premie 874,60
Combines tot maximaal 30%. In het onderhavige geval liep een
verzekering zonder no-klaim korting. Het verschil kan derhalve
nog veel groter zijn. Toch vinden wij het al niet mis. Over goede
relaties gesproken!
Ziektekosten
Eren volgende cliënt of misschien wel patient, al jaren bij de
O.V.M. verzekerd met zijn motorvoertuigen, vroeg inlichtingen
over de ziektekostenverzekering. Een familielid van hem doet
ook in verzekeringen en vandaar dat zijn ziektekostenverzeke
ring nog elders liep. Uit publikaties onzerzijds had hij opge
maakt dat hij blijkbaar toch een duur familielid had! weten.
Welnu, het ging hier om een man/vrouw en 2 kinderen van resp.
8 en 12 jaar oud. Hij is op kostprijsbasis 3e klas elders verzekerd
tegen alle ziekenhuiskosten, specialistenhulp en huisarts/apo-
thekerskosten. Hij betaalt hiervoor een premie van 3.414,-.
Voor dezelfde dekking zou hij bij dé" Ver.voor Ziekenhuisver-
pleging (Z.H.V.), waarmede wij samenwerken moeten betalen
een premie van 2.312,88.
Derhalve een verschil van ruim 1.100,- en dat deed de deur
dicht. Jammer voor dat familielid.
Zo ziet U maar weer, dat er geld te besparen is als U op Uw
zaken let. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zullen
wij maar zeggen!
de L.
Ir.A.de
Zeeuw: Agrarische rentabiliteit moet uit de prijzen komen!
Ir.A.de Zeeuw, direkteur generaal voor de voedselvoorzie
ning, zei onlangs in Friesland dat de maatschappelijke integratie
van de Friese landbouw geen moeilijkheden op zal leveren,
want het provinciaal bestuur en de landbouworganisaties heb
ben zich nog maar kort geleden uitgesproken voor een agrari
sche ontwikkeling, die volledig rekening houdt met andere be
langen. Hij plaatste deze opmerking naar aanleiding van de
vraag welke rol de landbouw in moet nemen, nu en in de
toekomst. De landbouw was - en is - nogal "op zichzelf'. En in
onze tijd geeft zoiets aanleiding tot onbegrip, weerstanden en
konflikten. Op het gebied van ruilverkaveling, rekreatie en na
tuurbehoud zien wij dit sterkst en het meest gestruktureerd. We
zien het ook onder bijzondere weersomstandigheden, waarbij
de heer de Zeeuw verwees naar de recent hoog opgelopen
emoties over de prijzen van aardappelen en sla.
Prijzen moeten het doen!
oeren zijn in feite rentmeesters van de groene ruimte, waar
bij zij primair produceren en beheren. Uitgangspunten hierbij
zijn:
- het produceren van voedsel, grondstoffen en siergewassen is
een economische aktiviteit;
- de agrarische inkomensontwikkeling moet voortvloeien uit de
prijzen en prijsverhoudingen, zoals die over wat langere termijn
bezien - op de markt voorkomen, zowel aan de kosten- als aan
de afzetkant:
- de met het oog op de continuiteit voor de inkomensontwikke
ling noodzakelijk groei is niet onbeperkt, maar moet juist se
lectief ziin.
D'ii laatste wil zeggen dat ook in het beleid voor de land- en
tuinbouw in belangrijke mate rekening moet worden gehouden
met de belangen van ruimtelijke ordening, milieu, natuur- en
landschapsbehoud, zuinig gebruik van grondstoffen en energie
en het gebeuren in de ontwikkelingslanden. Voor de landbouw
voert dit tot een beleid, waarbij het inrichten het beheer van
het landelijke gebied op zodanige wijze plaatsvindt, dat de door
land- en tuinbouw en door anderen verrichtte maatschappelijke
functies, gezamenlijk zo goed mogelijk tot hun recht komen.
Voor alle organisatievormen in de landbouw ligt hier een taak
op lange termijn ter verwerkelijking van de doelstellingen.
Koninklijke onderscheiding
r.A.de Zeeuw was naar Friesland gekomen ter gelegenheid
van het 125 jarig bestaan van de Friese Maatschappij van
Landbouw. Ir.J.Swierstra, sekretaris van de Friese Maatschap
pij van Landbouw, werd benoemd tot Officier in de Orde van
Oranje Nassau. De direkteur generaal voor de landbouw, reikte
hem de bijbehorende versierselen uit. Een en ander vond plaats
in de Grote Kerk te Leeuwarden.
De door de opkomst van isoglukose (HFGS of zetmeelsuiker)
bedreigde suikerindustrie zal er binnenkort nog een andere
konkurrent bijkrijgen. De Franse wijnbouwers willen werk ma
ken van hun plannen om uit druivesap een half om half frukto-
se-glukose produkt te maken. Met een hoeveelheid waaruit 10
miljoen hektoliter wijn kan worden gemaakt, zou een suikere
quivalent van 250.000 ton droge stof kunnen worden verkregen.
De voorzitter van de Franse en Europese suikerbietenprodu
centen, Henri Cayre, die de strijd tegen de zetmeelsuiker heeft
aangeboden, had anderhalf jaar geleden ten aanzien van de
plannen van de wijnkoöperaties gezegd dat de door deze
beoogde produktie van 250.000 ton druivesuiker "marginaal"
kon worden genoemd.
Het vrij dure procédé dat thans wordt overwogen zou, naar
verluidt, slechts zinvol kunnen worden aangèwend als druive-
sapsuiker wordt toegelaten bij de "verbetering" van wijn, met
andere woorden voor de suikering.
Afvalwater van de aardappelverwerkende industrie moet in de
toekomst gezuiverd en weer voor de voedselvoorziening ge
schikt worden gemaakt. Het West-duitse ministerie van weten
schappen heeft in het kader van zijn onderzoekschema "Bio
technologie" een opdracht verleend aan het onderzoekinstituut
voor graan- en aardappelverwerking te Detmold.
De wetenschapsmensen moeten methodes vinden om waarde
volle eiwitten uit het aardappelafvalwater terug te vinden. Dit
teruggewonnen eiwit kan dan bijvoorbeeld als additief in ge
concentreerde soep, aardappelprodukten, snack- of bakartike-
len worden gebruikt.
Is men met een auto van de weg gebruikt maaktmoet er
motorrijtuigenbelasting worden betaald. Wegenbelasting
noemen wij dat. Dat weet iedereen en toch komt het voor dat
iemand met een auto rijdt zonder dat hij de wegenbelasting
heeft voldaan. Bij kontrole kan dit blijken en dan volgt een
aanslag, als regel met een verhoging.
Voor de wegenbelasting moet aangifte worden gedaan en
voordat men met de auto gaat rijden moet de belasting zijn
betaald. Heeft men de auto aangegeven, dan pleegt men als
er een nieuw rijtijdvak komt, van het Centraal Bureau
Motorrijtuigenbelasting een accept girokaart te krijgen. De
autobezitter heeft dan niet meer te doen dan te betalen. Men
moet wel in de gaten houden of men inderdaad zo 'n kaart
krijgt, want als dat niet het geval is, moet men zelf zorgen
dat de belasting betaald wordt.
Men moet dan naar het Ontvangkantoor gaan. Daar wordt
men dan wel verder geholpen.
Pas geleden is een uitspraak gepubliceerd van een geval, dat
een auto-bezitter wel de accept-girokaart had ontvangen,
maar niets had betaald. Hij had met de auto gereden, was
gekontroleerd, en kreeg een aanslag met verhoging. Over
die verhoging ging hij procederen.
Hij beweerde zelf dat hij geen kaart had gekregen. A Is ze
wel aan hem toegezonden was, kon het hem ontgaan zijn.
Hij was ziek geweest en zijn moeder was overleden in de
periode dat die kaart normaliter zou zijn ontvangen.
Maar de man had nog meer pijlen op zijn boog. Het speelde
zich af in november 1973. Toen kregen wij benzinebonnen
en het kentekenbewijs deel III. Op grond daarvan stelde hij
dat hij redelijkerwijs mocht aannemen dat hij de wegenbe
lasting had voldaan. Bovendien voerde hij aan dat hij altijd
de motorrijtuigenbelasting betaald had. Uit dit alles bleek
dat hij te goeder trouw was. Dat alles kon hem niet baten.
Hij had met de auto gereden zonder dat over het rijtijdvak
belasting was betaald en wat hij aanvoerde om zich voor dat
feit te verontschuldigen vond het Gerechtshof Arnhem niet
voldoende om de verhoging van de aanslag ongedaan te
maken.
Wat in deze procedure opvalt is het beroep van de man op
het ontvangen van het kentekenbewijs deel III. Dat kente
kenbewijs komt van de Rijksdienst voor het wegverkeer te
Veendam. Dat is geen dienst die iets te maken heeft met het
innen van de wegenbelasting.
Volgens de annotator in het Vakstudie Nieuws waarin deze
uitspraak gepubliceerd werd, denken veel mensen dat.
Maar als U dit leest weet U dat wie dit denkt, het bij het
verkeerde eind heeft.
Men moet dus ook wat de wegenbelasting betreft, op zijn
tellen passen.
Deze schijn wordt gewekt omdat het nog vrij veel voorkomt,
dat aanslagbiljetten ter kontrole aan de belastingadviseur
worden toegezonden, na afloop van die termijn van twee
maanden. Men kan dan, als het blijkt dat er een fout is
gemaakt bij het opleggen van de aanslag nog wel ambts
halve vermindering krijgen. A Is er echter sprake is van een
meningsverschil tussen de inspecteur en de belastingplich
tige over de toepassing van de wet op de feiten, dan kan men
niet in beroep gaan tegen een beschikking van de inspecteur
waarin hij het bezwaar afwijst. Dan blijft de aanslag dus in
stand.
Men moet daarom een aanslagbiljet zo vlug mogelijk, nadat
men het heeft ontvangen aan zijn belastingadviseur of
boekhoudbureau opsturen. De tijd gaat snel, twee maanden
zijn gauw om en wat men niet direkt doet, wordt ook ge
makkelijk vergeten.
Dit is nu eenmaal de mens eigen.
Paauwe.