Veranderingen bij de zeilsport pokhout, m sterke mate mee. De boottrailer en de wet H et is nog niet al te lang geleden, dat de bootbezitter, als hij niet over een hulpmotor beschikte, zijn schip over langere af standen op eigen kiel of per "sleepje" moest vervoeren. Het verschijnsel boottrailer bracht een radikale ommezwaai in het watersportgebeuren. De wedstrijdzeiler werd plotseling zeer mo biel; iedere week kon hij op een andere plas aan start verschijnen. Ook de bezitters van toerzeiljachten en motorboten ontdekten de trailer en zochten andere vaargebieden op; men nam de boot mee op vakantie, al was het duizenden kilometers weg. Maar reéle- ment is reglement, wet is wet. Ook de eigenaar van een boot trailer moet zich aan de voorschriften houden. In beknopt bestek een paar belangrijke zaken, waarmee rekening moet worden ge houden, bijv.: over welke dokumenten moet een trailereigenaar beschikken? D e zaken liggen in dit geval veel eenvoudiger. Er is géén Registratiebewijs vereist, evenmin een Aanvullingsblad voor de trekhaak. Zowel de trailer als de trekhaak behoeven dus niet gekeurd te worden (er zijn tendenzen waarneembaar, dat ook in dit geval tot keuring zal worden overgegaan, zeker binnen af zienbare tijd). Vervolg Varen en Liggen De nieuwe jachthaven te Wemeldinge - a J werkten ook de steeds lichtere rompen, met name van gevormd Er wordt wel eens beweerd dat er in de zeilerij de laatste tijd weinig veranderd is. Is dat wel zo? Beperken we ons tot de open boten die op deze 22e Hiswa tentoonstelling geexposeerd wor den en vergelijken we die met hetgeen zo'n 15 a 20 jaar geleden de aandacht trokken dan blijkt bijv. bij de botenbouw dat ge wapend polyester daarbij de overhand heeft gekregen. En de toepassing van dit nieuwe materiaal heeft ook weer gevolgen voor de zeilsport gehad. Hoe ging men vroeger in een Zestienkwadraat zeilen? 's Mor gens gepakt en gezakt naar de haven. Daar ligt onze boot, twee meerlijnen voor, twee meerlijnen achter, mast overeind, dekzeil over de giek en het grootzeil beschermd door een huikje. We stappen aan boord, dekzeiltje naar de mast opgevouwen, zeilen aangeslagen, met behulp van een prikhaak en vaarboom naar de optuigsteiger, waar we met de neus in de wind de zeilen hijsen. En dan volgt het "ritueel" van tros-los, afduwen in de goede richting, volvallen (als het even kan over de juiste boeg) en al of niet de haven uit laveren. Zo leert men het nog op onze zeil- scholen. Er is nu echter een groep zeilers, die wel kunnen zeilen maar niet kunnen schipperen. Die bekommeren zich niet om de juiste termen en gewoonten, maar ze zeilen wek Werden vroeger de zeilboten voorzien van een bank, waarop men "geacht" werd te zitten, zoals bijv. in een Twaalfvoetsjol, Zestienkwadraat, Pampus en Regenboog, de volgende stap was het thuislaten van deze banken en het zitten op het gangboord. Met als voordeel het op deze wijze beter beheersen van de stabiliteit van de boot bij plotselinge windvlagen. Men ging "uithangen" als de omstandigheden dit vergden. Een drastische verandering betekende de introduktie van de trapeze, die hier te lande het eerst op de Flying Dutchman werd toegepast. Dankzij die trapeze k n men met het gehele lichaam buitenboord gaan hangen, zodat er meer zeil gevoerd kon worden, waardoor ho gere snelheden binnen het bereik kwamen. Aan dit laatste MOGELIJKHEID iMen koopt een nieuwe trailer. Boot Trailer wegen meer dan 750 kg tezamen a. Het registratiebewijs. Een nieuwe trailer moet aan bepaalde technische eisen voldoen. De importeur c.q. fabrikant moet daartoe bouwtekeningen, technische gegevens etc. overleggen bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (R.D.W.), die de z.g. typegoedkeuringen verstrekt. Bij aankoop van de nieuwe trailer overhandigt de importeur, fabrikant of wederverkoper van de trailer een aanvraagkaart voor het Registratiebewijs aan de koper van de trailer. Indien u er niet zeker van bent of voor de trailer een "typegoedkeuring" is verstrekt kunt u hieromtrent informatie inwinnen bij de R.D.W. (overigens de verkoper kan dat registratiebewijs als service ook leveren). De koper gaat met de aanvraagkaart, na een afspraak te hebben gemaakt, naar een distrikskantoor van de R.D.W. Hier wordt de trailer gekeurd. Na goedkeuring ont vangt de koper het Registratiebewijs per post, onder rembours. Kosten 35,— Het registratiebewijs is een eenmalige aanschaf, staat nog niet op naam en is dus zonder meer overdraagbaar aan een volgende eigenaar. b. Aanvullingsblad "trekhaak". De typegoedgekeurde trekhaak moet, in combinatie met de auto, worden goedgekeurd door de R.D.W. Ook dit kan gebeuren bij een distrikskantoor van de R.D.W. de montagetekening dient dan te worden getoond; na goedkeuring wordt kosteloos een "Aanvullingsblad" voor de trekhaak verstrekt, dat bij het kentekenbewijs van de auto wordt gevoegd. c. Identiteitsbewijs. Dient als bewijs, dat verschuldigde B.T.W. en eventuele invoerrechten zijn afgedragen. Te verkrijgen, op vertoon van aankoopfaktuur van de trailer, bij het plaatselijk Belastingkantoor, Douanedienst. Het identiteitsbewijs is koste loos. Het bewijs moet met de aanvraagkaart voor het Registratiebe wijs worden ingeleverd bij de R.D.W. of een districtskantoor daarvan. N.B. Als u toch het identiteitsbewijs voor de trailer aanvraagt, doe dat dan tevens voor uw boot. d. Registratieverklaring nummerbewijs. De Registratiever klaring wordt uitgegeven door het Ministerie van Financiën, is dus een fiscaal dokument en moet bij het plaatselijk Belasting kantoor worden aangevraagd. Met de gegevens van de trailer (fabrieksnummei^nericj^jj)^ De verhouding tussen aanspraken van de eigen bevolking en de belangstelling van watersporters van elders vraagt nu al sterk de aandacht. (Veerse Meer) Problemen in nieuwe watersport gebieden, zoals bijv. het Grevelingenbekken kunnen, aldus deze nota, voorkomen dan wel beperkt worden door gefaseerde uit breiding van het ligplaatsenbestand. Daardoor zouden de be langen van de eigen bevolking beter kunnen worden beschermd. Daarbij wordt het van belang geacht dat een mogelijke uitbrei ding van het bestaande ligplaatsenbestand bijvoorkeur het ge volg moet zijn van plaatselijke of regionale initiatieven. Ook kan, naast kostenbesparingen bij de inrichting door eenvoudiger minder luxueuze opzet, de gekozen exploitatievorm van belang Nieuwe zeilsport Maar terug naar de HISWA anno 1977. Aan de hand van enkele boten die daar te zien zijn, willen wij illustreren in welke richting de nieuwe- of zo u wilt andere vormen van de zeilsport aan het ontwikkelen zijn. Deze boten, waarop wij doelen zijn o.m. de Hobie Cat, Laser, Optimist, de nieuwe Tasar en de Windsurfer. Of dit laatste "zeiltuig" als boot valt aan te merken, laten we hier buiten beschouwing. Er zijn nog meer typen te noemen, die kenmerkend zijn voor de nieuwe tendens in de zeilerij, zoals de navolgers van de Laser, de X 4 en de Estel, de Surfix, vergelijk baar met de Tasar, de Prindle 16, die verwantschap met de Hobie Cat 16 vertoont en dan natuurlijk andere zeilplanken, gewicht) gaat de eigenaar van de trailer naar het belastingkan toor. Daar wordt dan een Nummerbewijs verstrekt. Later volgt toezending van de z.g. Registratieverklaring. Deze beide doku menten horen bij elkaar en moeten op verzoek gelijktijdig ge toond kunnen worden. Voor een trailer die tussen de 50 en 150 kg weegt bedragen de kosten voor Nummerbewijs Registra tieverklaring 15,— per jaar. Voor elke 100 kg, die.een trailer meer dan 150 kg weegt, wordt telkens 15,— meer in rekening gebracht MOGELIJKHEID 2kooPt een nieuwe trailer. Boot trailer wegen minder dap 750 kg tezamen De eigenaar van deze trailer/boot kombinatie moet alleen in het bezit zijn van het fiscale Nummerbewijs Registratieverkla ring, onder "Mogelijkheid 1" in extenso gemeld, verkrijgbaar bij het plaatselijke Belastingkantonr. In geval men de trailer en boot meeneemt over de grens, is het Identiteitsbewijs voor de trailer verplicht. N.B. Houdt er rekening mee dat door het toevoegen van bagage in de boot het gewicht van trailer boot de 750 kilo grens kan overschrijden! MOGELIJKHEID 3Men bezit reeds een trailer. Boot trailer wegen meer dan 750 kg tezamen. Men is niet in het bezit van een Registratiebewijs Hoewel het Registratiebewijs al ruim 10 jaar van kracht is, werd weinig controle op het bezit ervan uitgevoerd. Op 1 januari 1976 werd een z.g. "overgangsregeling" van kracht, voor diege nen die al een trailer in bezit hadden vóór die datum. Via een soepele regeling kon men dan in het bezit komen van dat Regi stratiebewijs. Deze regeling werd op 1 januari 1977 beëindigd. Wij geven u toch in overweging om de aanvraag alsnog en zo spoedig mogelijk in te dienen. Verdere informatie wordt ver strekt door de R.D.W. of ANWB. Verdere vereiste dokumenten: Aanvullingsblad "Trekhaak" Nummerbewijs Registratieverklaring en identiteitsbewijs, bij grensoverschrijding Identiteitsbewijs, (zie mogelijkheid 1). MOGELIJKHEID 4Men bezit reeds een trailer. Boot trailer ^vegen minder dan 750 kg tezamen zijn. In deze nota worden dienaangaande enkele suggesties ge daan. In het algemeen wordt gekonstateerd dat bij exploitatie van een jachthaven door een vereniging de ligplaatstarieven als regel het laagst zijn, gevolgd door exploitatie door een stichting. In beide gevallen is deze categorie havens eenvoudiger van opzet, kunnen gebruikers vanaf het begin meedenken over de gewenste voorzieningen en de mogelijke gevolgen ervan voor de tarieven. In tegenstelling tot de commerciële exploitatie worden verschillende voorzieningen bij verenigingen door zelfwerk zaamheid tot stand gebracht en zijn ook de kosten van beheer en onderhoud door deze zelfwerkzaamheid lager. Overigens, aldus de nota; is de keuze van de, exploitatievorm een beleidszaak, waarbij niet ontkend kan worden dat ook een commerciële haven, vooral bij nauwe samenwerking met een watersportve reniging, in een plaatselijke samenleving goed kan funktione- ren. zoals de Shark, Windglider, Windrider en anderen. Allemaal kunststof produkten; dus zonder de onderhoudszorgen van houten^schepen. >Vinteronderhoud en -berging kennen de zei lers van deze nieuwe generatie niet. Velen hebben zelfs geen zomerligplaats; na iedere tocht of wedstrijd wordt de boot mee naar huis genomen en op het erf, in tuin of garage "geparkeerd". Een hiermee parallel lopende tendens betreft de kledij. Vroeger kleedde men zich in jopper, oliegoed (bij overkomend buiswater of regen) en met de zeilpet op het hoofd. Nu draagt men wetsuit (rubber duikpak), reddingsvest en daarover broek en trui of een glad rekbaar pak. Uit dit verschil in kleding blijkt duidelijk het verschil in de manier van varen. Vroeger was het slechts onder extreme omstandigheden dat men omsloeg. Bij dit type boten echter is omslaan niets bijzonders. De moderne boot is er op ontworpen dat de zeiler(s) zonder hulp de boot weer overeind kan (kunnen) zetten en vervolgens on verstoord verder zeilt (zeilen) en bij windsurfen moet men er helemaal van uitgaan dat men in het water terechtkomt, dus is er slechts keuze tussen zwempak of wetsuit. De moderne vormen van zeilen hebben twee dingen gemeen, namelijk snelheid en contact met het water. Men hangt of staat dicht bij het water, waardoor de indruk van grote snelheid nog versterkt wordt, maar men wordt wel nat! Een ander typisch kenmerk van de moderne zwaardboot is de eenvoud van tuig en uitrusting. De klassevoorschriften zijn zo gesteld dat er niet of nauwelijks aan veranderd kan worden. Opvallend is ook dat deze nieuwe open zeilboten er helemaal op ingericht zijn vanaf het droge gebruikt te worden. Zo kan men bijvoorbeeld de Tasar niet onbemand aan de steiger achterlaten omdat hij dan... omslaat! De fok kan niet gestreken worden, evenmin trouwens als het grootzeil van de Laser. Het optuigen geschiedt op het droge en een en ander is zo uitgevoerd dat dit snel en makkelijk kan gebeuren. Alles bij elkaar kan gesteld worden, dat er de laatste jaren in de zeilerij met kleine open boten wel degelijk iets veranderd is. Het meest kenmerkende is dat de "nieuwe zeilerij" vanaf het droge bedreven wordt. Of dit nu op de Reeuwijkse plassen, het IJs- selmeer of de Oosterschelde gebeurt, doet minder terzake. Cf een goedkeuring van de trailer verplicht, evenmin van de trekhaak. Alléén vereist: Nummerbewijs Registratieverkla ring en eventueel Identiteitsbewijs bij grensoverschrijding. Praktische tips Hoewel het ondoenlijk is, om alle wettelijke technische voor schriften in een paar regels weer te geven, toch een paar belang rijke hints. Een trailerrem op alle wielen is verplicht, als de trailer boot meer weegt dan 750 kg, of meer dan de helft van het ledig gewicht van de trekauto. Tot 1500 kg kan men óf gebruik maken van een losbreekin- richting of van een hulpkoppeling. Eén van beide voorzieningen moet gemonteerd zijn, echter nooit beide tegelijk. Boven 1500 kg gewicht (boot trailer) mag alleen de z.g. Lcsbreekreminrich- ting worden gebruikt (art. 67 W.V.R.). Zodra men niet voldoende doorzicht naar achteren heeft, voor alle zekerheid een rechterbuitenspiegel monteren. De wettelijke voorschriften hieromtrent zijn vastgelegd in art. 66 W.V.R. De verlichting moet aan de eisen, als gesteld in het W.V.R. voldoen. De gekeurde trailers zijn uiteraard al voorzien van correcte verlichting. Indien men twijfelt: De Rijksdienst voor het Wegverkeer kan schema's verstrekken. Check bij de verzekeringsmaatschappij of-adviseur of de au toverzekering geldig is, indien er een trailer mee wordt vervoerd. Altijd de trailer aanvullend verzekeren. Op de groene kaart wordt de trailer dan bijgeschreven. Voor men wegrijdt: de lading goed controleren. Staat de boot goed vastgesjord? I.v.m. de sterkte van het trailer-chassis moet bij de meeste boottrailers de boegsteun tegen de boeg van de boot rusten. Kan er niets uit de boot waaien? Kijk na een paar minuten rijden nog eens of alles in orde blijkt. A propos, de boot mag niet breder zijn dan 2,50 m, de hoogte van de boot trailer mag de 4-metergrens niet overschrijden. De mast van een zeil boot mag meevervoerd worden. Deze mast mag niet verder naar achteren reiken dan 3 meter vanaf de traileras gerekend. Uitstekende delen moeten voorzien zijn van een rode lap van tenminste 40 x 40 cm. De mast mag nooit voor de trailerkoppe ling uitsteken. en tenslotte: Het adres van de Rijksdienst voor het Wegverkeer is: Fruitweg 262, Den Haag, tel. 070-614591, toestel 315, 318 of 319. Medio september 1976 werd met de eerste aanzet van een nieuwe jachthaven te Wemeldinge voor 95 ligplaatsen begonnen. Het is de bedoeling dat deze haven in 1980 uitgegroeid zal zijn tot ca. 600 ligplaatsen. Eind oktober vorig jaar vond de oprichting van de watersportvereniging "D'Oosterschelde" te Wemeldinge plaats met als doel het beoefenen en bevorderen van de watersport in de ruimste zin van het wóórd. Wemeldinée beschikt met de Ooster schelde over een aantrekkelijk watersportgebied. In nauw overleg met diverse instanties moeten er in de toekomst allerlei voorzie ningen worden getroffen ten behoeve van de watersportbeoefena ren. De wensen zijn reeds vele terwijl de behoeften binnen afzien bare tijd ook al volop aanwezig zijn. Aanmelding voor lidmaat schap van deze Watersportvereniging bij de sekretaris - Postbus 37 - Wemeldinge.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 5