Veranderingen bij de zeilsport pokhout, m sterke mate mee.
De boottrailer en de wet
H et is nog niet al te lang geleden, dat de bootbezitter, als hij
niet over een hulpmotor beschikte, zijn schip over langere af
standen op eigen kiel of per "sleepje" moest vervoeren. Het
verschijnsel boottrailer bracht een radikale ommezwaai in het
watersportgebeuren. De wedstrijdzeiler werd plotseling zeer mo
biel; iedere week kon hij op een andere plas aan start verschijnen.
Ook de bezitters van toerzeiljachten en motorboten ontdekten de
trailer en zochten andere vaargebieden op; men nam de boot mee
op vakantie, al was het duizenden kilometers weg. Maar reéle-
ment is reglement, wet is wet. Ook de eigenaar van een boot
trailer moet zich aan de voorschriften houden. In beknopt bestek
een paar belangrijke zaken, waarmee rekening moet worden ge
houden, bijv.: over welke dokumenten moet een trailereigenaar
beschikken?
D e zaken liggen in dit geval veel eenvoudiger. Er is géén
Registratiebewijs vereist, evenmin een Aanvullingsblad voor de
trekhaak. Zowel de trailer als de trekhaak behoeven dus niet
gekeurd te worden (er zijn tendenzen waarneembaar, dat ook in
dit geval tot keuring zal worden overgegaan, zeker binnen af
zienbare tijd).
Vervolg Varen en Liggen
De nieuwe jachthaven te Wemeldinge
- a J werkten ook de steeds lichtere rompen, met name van gevormd
Er wordt wel eens beweerd dat er in de zeilerij de laatste tijd
weinig veranderd is. Is dat wel zo? Beperken we ons tot de open
boten die op deze 22e Hiswa tentoonstelling geexposeerd wor
den en vergelijken we die met hetgeen zo'n 15 a 20 jaar geleden
de aandacht trokken dan blijkt bijv. bij de botenbouw dat ge
wapend polyester daarbij de overhand heeft gekregen. En de
toepassing van dit nieuwe materiaal heeft ook weer gevolgen
voor de zeilsport gehad.
Hoe ging men vroeger in een Zestienkwadraat zeilen? 's Mor
gens gepakt en gezakt naar de haven. Daar ligt onze boot, twee
meerlijnen voor, twee meerlijnen achter, mast overeind, dekzeil
over de giek en het grootzeil beschermd door een huikje. We
stappen aan boord, dekzeiltje naar de mast opgevouwen, zeilen
aangeslagen, met behulp van een prikhaak en vaarboom naar de
optuigsteiger, waar we met de neus in de wind de zeilen hijsen.
En dan volgt het "ritueel" van tros-los, afduwen in de goede
richting, volvallen (als het even kan over de juiste boeg) en al of
niet de haven uit laveren. Zo leert men het nog op onze zeil-
scholen.
Er is nu echter een groep zeilers, die wel kunnen zeilen maar niet
kunnen schipperen. Die bekommeren zich niet om de juiste
termen en gewoonten, maar ze zeilen wek
Werden vroeger de zeilboten voorzien van een bank, waarop
men "geacht" werd te zitten, zoals bijv. in een Twaalfvoetsjol,
Zestienkwadraat, Pampus en Regenboog, de volgende stap was
het thuislaten van deze banken en het zitten op het gangboord.
Met als voordeel het op deze wijze beter beheersen van de
stabiliteit van de boot bij plotselinge windvlagen. Men ging
"uithangen" als de omstandigheden dit vergden. Een drastische
verandering betekende de introduktie van de trapeze, die hier te
lande het eerst op de Flying Dutchman werd toegepast. Dankzij
die trapeze k n men met het gehele lichaam buitenboord gaan
hangen, zodat er meer zeil gevoerd kon worden, waardoor ho
gere snelheden binnen het bereik kwamen. Aan dit laatste
MOGELIJKHEID iMen koopt een nieuwe trailer. Boot
Trailer wegen meer dan 750 kg tezamen
a. Het registratiebewijs. Een nieuwe trailer moet aan bepaalde
technische eisen voldoen. De importeur c.q. fabrikant moet
daartoe bouwtekeningen, technische gegevens etc. overleggen
bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (R.D.W.), die de z.g.
typegoedkeuringen verstrekt.
Bij aankoop van de nieuwe trailer overhandigt de importeur,
fabrikant of wederverkoper van de trailer een aanvraagkaart
voor het Registratiebewijs aan de koper van de trailer. Indien u
er niet zeker van bent of voor de trailer een "typegoedkeuring"
is verstrekt kunt u hieromtrent informatie inwinnen bij de
R.D.W. (overigens de verkoper kan dat registratiebewijs als
service ook leveren). De koper gaat met de aanvraagkaart, na
een afspraak te hebben gemaakt, naar een distrikskantoor van
de R.D.W. Hier wordt de trailer gekeurd. Na goedkeuring ont
vangt de koper het Registratiebewijs per post, onder rembours.
Kosten 35,— Het registratiebewijs is een eenmalige aanschaf,
staat nog niet op naam en is dus zonder meer overdraagbaar aan
een volgende eigenaar.
b. Aanvullingsblad "trekhaak". De typegoedgekeurde trekhaak
moet, in combinatie met de auto, worden goedgekeurd door de
R.D.W. Ook dit kan gebeuren bij een distrikskantoor van de
R.D.W. de montagetekening dient dan te worden getoond; na
goedkeuring wordt kosteloos een "Aanvullingsblad" voor de
trekhaak verstrekt, dat bij het kentekenbewijs van de auto wordt
gevoegd.
c. Identiteitsbewijs. Dient als bewijs, dat verschuldigde B.T.W.
en eventuele invoerrechten zijn afgedragen. Te verkrijgen, op
vertoon van aankoopfaktuur van de trailer, bij het plaatselijk
Belastingkantoor, Douanedienst. Het identiteitsbewijs is koste
loos.
Het bewijs moet met de aanvraagkaart voor het Registratiebe
wijs worden ingeleverd bij de R.D.W. of een districtskantoor
daarvan.
N.B. Als u toch het identiteitsbewijs voor de trailer aanvraagt,
doe dat dan tevens voor uw boot.
d. Registratieverklaring nummerbewijs. De Registratiever
klaring wordt uitgegeven door het Ministerie van Financiën, is
dus een fiscaal dokument en moet bij het plaatselijk Belasting
kantoor worden aangevraagd. Met de gegevens van de trailer
(fabrieksnummei^nericj^jj)^
De verhouding tussen aanspraken van de eigen bevolking en
de belangstelling van watersporters van elders vraagt nu al sterk
de aandacht. (Veerse Meer) Problemen in nieuwe watersport
gebieden, zoals bijv. het Grevelingenbekken kunnen, aldus deze
nota, voorkomen dan wel beperkt worden door gefaseerde uit
breiding van het ligplaatsenbestand. Daardoor zouden de be
langen van de eigen bevolking beter kunnen worden beschermd.
Daarbij wordt het van belang geacht dat een mogelijke uitbrei
ding van het bestaande ligplaatsenbestand bijvoorkeur het ge
volg moet zijn van plaatselijke of regionale initiatieven. Ook
kan, naast kostenbesparingen bij de inrichting door eenvoudiger
minder luxueuze opzet, de gekozen exploitatievorm van belang
Nieuwe zeilsport
Maar terug naar de HISWA anno 1977. Aan de hand van enkele
boten die daar te zien zijn, willen wij illustreren in welke richting
de nieuwe- of zo u wilt andere vormen van de zeilsport aan het
ontwikkelen zijn. Deze boten, waarop wij doelen zijn o.m. de
Hobie Cat, Laser, Optimist, de nieuwe Tasar en de Windsurfer.
Of dit laatste "zeiltuig" als boot valt aan te merken, laten we hier
buiten beschouwing. Er zijn nog meer typen te noemen, die
kenmerkend zijn voor de nieuwe tendens in de zeilerij, zoals de
navolgers van de Laser, de X 4 en de Estel, de Surfix, vergelijk
baar met de Tasar, de Prindle 16, die verwantschap met de
Hobie Cat 16 vertoont en dan natuurlijk andere zeilplanken,
gewicht) gaat de eigenaar van de trailer naar het belastingkan
toor. Daar wordt dan een Nummerbewijs verstrekt. Later volgt
toezending van de z.g. Registratieverklaring. Deze beide doku
menten horen bij elkaar en moeten op verzoek gelijktijdig ge
toond kunnen worden. Voor een trailer die tussen de 50 en 150
kg weegt bedragen de kosten voor Nummerbewijs Registra
tieverklaring 15,— per jaar. Voor elke 100 kg, die.een trailer
meer dan 150 kg weegt, wordt telkens 15,— meer in rekening
gebracht
MOGELIJKHEID 2kooPt een nieuwe trailer. Boot trailer
wegen minder dap 750 kg tezamen
De eigenaar van deze trailer/boot kombinatie moet alleen in het
bezit zijn van het fiscale Nummerbewijs Registratieverkla
ring, onder "Mogelijkheid 1" in extenso gemeld, verkrijgbaar bij
het plaatselijke Belastingkantonr.
In geval men de trailer en boot meeneemt over de grens, is het
Identiteitsbewijs voor de trailer verplicht.
N.B. Houdt er rekening mee dat door het toevoegen van bagage
in de boot het gewicht van trailer boot de 750 kilo grens kan
overschrijden!
MOGELIJKHEID 3Men bezit reeds een trailer. Boot trailer
wegen meer dan 750 kg tezamen. Men is niet in het bezit van een
Registratiebewijs
Hoewel het Registratiebewijs al ruim 10 jaar van kracht is,
werd weinig controle op het bezit ervan uitgevoerd. Op 1 januari
1976 werd een z.g. "overgangsregeling" van kracht, voor diege
nen die al een trailer in bezit hadden vóór die datum. Via een
soepele regeling kon men dan in het bezit komen van dat Regi
stratiebewijs. Deze regeling werd op 1 januari 1977 beëindigd.
Wij geven u toch in overweging om de aanvraag alsnog en zo
spoedig mogelijk in te dienen. Verdere informatie wordt ver
strekt door de R.D.W. of ANWB.
Verdere vereiste dokumenten: Aanvullingsblad "Trekhaak"
Nummerbewijs Registratieverklaring en identiteitsbewijs, bij
grensoverschrijding Identiteitsbewijs, (zie mogelijkheid 1).
MOGELIJKHEID 4Men bezit reeds een trailer. Boot trailer
^vegen minder dan 750 kg tezamen
zijn. In deze nota worden dienaangaande enkele suggesties ge
daan. In het algemeen wordt gekonstateerd dat bij exploitatie
van een jachthaven door een vereniging de ligplaatstarieven als
regel het laagst zijn, gevolgd door exploitatie door een stichting.
In beide gevallen is deze categorie havens eenvoudiger van
opzet, kunnen gebruikers vanaf het begin meedenken over de
gewenste voorzieningen en de mogelijke gevolgen ervan voor de
tarieven. In tegenstelling tot de commerciële exploitatie worden
verschillende voorzieningen bij verenigingen door zelfwerk
zaamheid tot stand gebracht en zijn ook de kosten van beheer en
onderhoud door deze zelfwerkzaamheid lager. Overigens, aldus
de nota; is de keuze van de, exploitatievorm een beleidszaak,
waarbij niet ontkend kan worden dat ook een commerciële
haven, vooral bij nauwe samenwerking met een watersportve
reniging, in een plaatselijke samenleving goed kan funktione-
ren.
zoals de Shark, Windglider, Windrider en anderen. Allemaal
kunststof produkten; dus zonder de onderhoudszorgen van
houten^schepen. >Vinteronderhoud en -berging kennen de zei
lers van deze nieuwe generatie niet. Velen hebben zelfs geen
zomerligplaats; na iedere tocht of wedstrijd wordt de boot mee
naar huis genomen en op het erf, in tuin of garage "geparkeerd".
Een hiermee parallel lopende tendens betreft de kledij. Vroeger
kleedde men zich in jopper, oliegoed (bij overkomend buiswater
of regen) en met de zeilpet op het hoofd.
Nu draagt men wetsuit (rubber duikpak), reddingsvest en
daarover broek en trui of een glad rekbaar pak. Uit dit verschil
in kleding blijkt duidelijk het verschil in de manier van varen.
Vroeger was het slechts onder extreme omstandigheden dat men
omsloeg. Bij dit type boten echter is omslaan niets bijzonders.
De moderne boot is er op ontworpen dat de zeiler(s) zonder hulp
de boot weer overeind kan (kunnen) zetten en vervolgens on
verstoord verder zeilt (zeilen) en bij windsurfen moet men er
helemaal van uitgaan dat men in het water terechtkomt, dus is er
slechts keuze tussen zwempak of wetsuit.
De moderne vormen van zeilen hebben twee dingen gemeen,
namelijk snelheid en contact met het water. Men hangt of staat
dicht bij het water, waardoor de indruk van grote snelheid nog
versterkt wordt, maar men wordt wel nat!
Een ander typisch kenmerk van de moderne zwaardboot is de
eenvoud van tuig en uitrusting. De klassevoorschriften zijn zo
gesteld dat er niet of nauwelijks aan veranderd kan worden.
Opvallend is ook dat deze nieuwe open zeilboten er helemaal op
ingericht zijn vanaf het droge gebruikt te worden. Zo kan men
bijvoorbeeld de Tasar niet onbemand aan de steiger achterlaten
omdat hij dan... omslaat! De fok kan niet gestreken worden,
evenmin trouwens als het grootzeil van de Laser. Het optuigen
geschiedt op het droge en een en ander is zo uitgevoerd dat dit
snel en makkelijk kan gebeuren.
Alles bij elkaar kan gesteld worden, dat er de laatste jaren in de
zeilerij met kleine open boten wel degelijk iets veranderd is. Het
meest kenmerkende is dat de "nieuwe zeilerij" vanaf het droge
bedreven wordt. Of dit nu op de Reeuwijkse plassen, het IJs-
selmeer of de Oosterschelde gebeurt, doet minder terzake.
Cf een goedkeuring van de trailer verplicht, evenmin van de
trekhaak. Alléén vereist: Nummerbewijs Registratieverkla
ring en eventueel Identiteitsbewijs bij grensoverschrijding.
Praktische tips
Hoewel het ondoenlijk is, om alle wettelijke technische voor
schriften in een paar regels weer te geven, toch een paar belang
rijke hints.
Een trailerrem op alle wielen is verplicht, als de trailer boot
meer weegt dan 750 kg, of meer dan de helft van het ledig
gewicht van de trekauto.
Tot 1500 kg kan men óf gebruik maken van een losbreekin-
richting of van een hulpkoppeling. Eén van beide voorzieningen
moet gemonteerd zijn, echter nooit beide tegelijk. Boven 1500 kg
gewicht (boot trailer) mag alleen de z.g. Lcsbreekreminrich-
ting worden gebruikt (art. 67 W.V.R.).
Zodra men niet voldoende doorzicht naar achteren heeft, voor
alle zekerheid een rechterbuitenspiegel monteren. De wettelijke
voorschriften hieromtrent zijn vastgelegd in art. 66 W.V.R.
De verlichting moet aan de eisen, als gesteld in het W.V.R.
voldoen. De gekeurde trailers zijn uiteraard al voorzien van
correcte verlichting. Indien men twijfelt: De Rijksdienst voor
het Wegverkeer kan schema's verstrekken.
Check bij de verzekeringsmaatschappij of-adviseur of de au
toverzekering geldig is, indien er een trailer mee wordt vervoerd.
Altijd de trailer aanvullend verzekeren. Op de groene kaart
wordt de trailer dan bijgeschreven.
Voor men wegrijdt: de lading goed controleren. Staat de boot
goed vastgesjord? I.v.m. de sterkte van het trailer-chassis moet
bij de meeste boottrailers de boegsteun tegen de boeg van de
boot rusten. Kan er niets uit de boot waaien? Kijk na een paar
minuten rijden nog eens of alles in orde blijkt. A propos, de boot
mag niet breder zijn dan 2,50 m, de hoogte van de boot trailer
mag de 4-metergrens niet overschrijden. De mast van een zeil
boot mag meevervoerd worden. Deze mast mag niet verder naar
achteren reiken dan 3 meter vanaf de traileras gerekend.
Uitstekende delen moeten voorzien zijn van een rode lap van
tenminste 40 x 40 cm. De mast mag nooit voor de trailerkoppe
ling uitsteken.
en tenslotte: Het adres van de Rijksdienst voor het Wegverkeer
is: Fruitweg 262, Den Haag, tel. 070-614591, toestel 315, 318 of
319.
Medio september 1976 werd met de eerste aanzet van een nieuwe
jachthaven te Wemeldinge voor 95 ligplaatsen begonnen. Het is de
bedoeling dat deze haven in 1980 uitgegroeid zal zijn tot ca. 600
ligplaatsen. Eind oktober vorig jaar vond de oprichting van de
watersportvereniging "D'Oosterschelde" te Wemeldinge plaats
met als doel het beoefenen en bevorderen van de watersport in de
ruimste zin van het wóórd. Wemeldinée beschikt met de Ooster
schelde over een aantrekkelijk watersportgebied. In nauw overleg
met diverse instanties moeten er in de toekomst allerlei voorzie
ningen worden getroffen ten behoeve van de watersportbeoefena
ren. De wensen zijn reeds vele terwijl de behoeften binnen afzien
bare tijd ook al volop aanwezig zijn. Aanmelding voor lidmaat
schap van deze Watersportvereniging bij de sekretaris - Postbus 37
- Wemeldinge.