HISWA 1977 4 t/m 13 maart O Varen en liggen G. r HISWA Feiten en Cijfers 1 I n Europa, dus ook in Nederland, beter gezegd vooral in Ne derland,, is al zeker 15 jaar sprake van een geweldige expansie van het watersportgebeuren. Nederland neemt daarbij in Euro pa een uitzonderlijke plaats in. Niet alleen is Nederland van- oudsher een waterland, maar daarnaast kan de watersport-"in- dustrie" bogen op een solide traditie. Er komen dus steeds meer boten. Niet alleen afkomstig van de nederlandse watersporter, maar ook van de buurlanden. België en Duitsland in het bij zonder. H et ideaal van elke watersporter, de boot eenvoudig voor de deur, is slechts voor een enkeling weggelegd. Het is dus zoeken naar een ligplaats, zo dicht mogelijk bij de woonplaats, als het even kan goed bereikbaar met de auto. Een logische zaak, dat de ligplaats op het droge en ook de boot in de garage aktueel zijn geworden. Nabije toekomstmuziek is het "dry parking" sy steem, dat op sommige plaatsen in Nederland al wordt toege past. Na gebruik wordt de boot met de kraan of botenlift uit het water gehesen, op een verrijdbare bootswieg geplaatst en dan op de vaste plaats "geparkeerd". De jachtbouw past zich aan. Men maakt trailerbare boten - of de boten worden gemakkelijk trai- E en ervaren zeiler vertelde eens dat pas de derde boot waar schijnlijk helemaal zal bevallen. De eerste wordt gekocht opde mooie lijn, de tweede, na lang aandringen van de echtgenote, op het interieur en de derde was het juiste compromis. Eigenlijk is dit wel logisch, want alle boten zijn in wezen compromissen met uitersten in de vorm van drijvende caravans, waar vaareigen- schappen plaats hebben gemaakt voor leefruimte en aan de andere kant de volledig uitgeklede racemachines. D e belangstelling voor het bezoeken van de HISWA is altijd bijzonder groot. In 1976 waren het er maar liefst 222.828 be zoekers, die zich op de hoogte kwamen stellen van al datgene dat op een dergelijke tentoonstelling geboden wordt. Dat de belangstelling voor de watersport groot is blijkt wel uit de schatting dat (als typische gezinsrecreatie) het aantal water sporters op ca. 600.000 gesteld kan worden. Daarnaast nog vele anderen die bijv. in een huurboot de watersport toch ook beoe fenen. Volgens de raming van de HISWA bedraagt het aantal pleziervaartuigen eind 1976 in totaal 163.000 waarvan ca. 68.000 zeil- en 63.000 motorboten waarbij hierin niet zijn meegeteld de vele kleine vouw- en opblaas- en andere bootjes die voor allerlei doeleinden worcfen gebruikt waar gevaren kan worden! Waterrekreatie in velerlei vorm Kies Uw Zeilboot W W u m m m afd. Recreatie der Z.L.M. J.F. BLANKSMA AMSTERDAM ral Voor de 22e keer, ditmaal van vrijdag 4 tot en met zondag 1 3 maart zal wederom de interna tionale Watersporttentoonstelling - HISWA - gehouden worden. Evenals vorige jaren zullen wederom alle hallen van de Amsterdamse RAI daarvoor benut worden. Maar ook het RAI haventje en de Boerenwetering worden voor deze expositie gebruikt. De beschikbare tentoon stellingscapaciteit blijkt de laatste jaren steeds verder achterop te geraken bij hetgeen wordt aangevraagd. Dit jaar werd maar liefst 50% meer aan standruimte aangevraagd dan beschikbaar was. Vandaar dat het Hiswa bestuur met vreugde ervan heeft kennis genomen dat realisatie van een uitbreiding van de tentoonstellingsruimte met ca. 20.000 m2 op niet te lange termijn tot de mogelijkheden gaat behoren. Nu moet nog met ca. 50.000 m2 genoegen worden genomen. p deze oppervlakte, met hetgeen in de nabijgelegen lig plaatsen wordt getoond, zijn er meer dan 1000 vaartuigen van klein tot zeer groot geëxposeerd van kano's, roei- vis- en bijbo ten, vouw- en opblaasboten en zeilplanken, open- en halfge- dekte zeilboten, kajuitjachten, Oudnederlandse jachten, motor zeilers, open sportboten tot dag- en weekendkruisers, motor kruisers en -jachten. Tevens vanzelfsprekend nieuws en uit breiding van het assortiment bij de buitenmotoren. Daarnaast accessoires, beslag en velerlei nautische apparatuur en aanver wante artikelen, die met de watersport te maken hebben. Verder de kampeersektor - tenten en toebehoren - die in de Zuidhal van het RAI-gebouwencomplex een plaatsje hebben gekregen en als onderdeel van het spectaculaire HISWA ge beuren nogal eens in de vergeethoek wordt gedrukt. Waterrekreatie is een veelomvattend begrip geworden. De tijd dat rekreatie op het water bestond uit louter begrippen als zei len, roeien en motorbootvaren - en dan alleen nog maar voor de "happy few" - ligt al ver achter ons. Het in Nederland aanwezige water, beschikbaar voor de pleziervaart, wordt intensiever ge bruikt of in gebruik genomen. Het begrip rekreatie te water omvat anno 1977 veel meer en er zijn zelfs vele kombinaties mogelijk. Om met een eenvoudig voorbeeld te beginnen: omstreeks de helft van alle bootbezitters heeft een hengeltje en visgerei aan boord. Hoort dit thuis onder het hoofd sportvissen? Toegegeven. Maar het is wel een goede kombinatie van rekreatie op en aan het water. Het begint mee stal al in een jeugdig stadium, die trek naar het water. Kinderen in dichtbevolkte stadswijken spelen met opblaasboten op vijvers en sloten, vaak wél temidden van torenhoge flatgebouwen. Het water trekt. Waneer ergens door b.v. zandwinning een plas of waterbekken ontstaat, komt in veel gevallen waterrekreatie. In de vorm van opblaasboten, mini-zeilbootjes en niet te verge ten de zeilplanken. Het strandleven aan de Noordzeekust is ook veranderd. Er wordt niet alleen gezwommen en gezonnebaad, rekreërend Nederland begeeft zich ook in de zee met allerlei Maar er doemen toch problemen op. Waar vinden al die boten een ligplaats? Of het nu zeiljachten zijn of motorboten, wed- strijdjollen of roeiboten: we moeten ze op de ene of andere manier kwijt, er moet ergens een ligplaats worden gekreëerd. Voor een gedeelte is dit probleem op eenvoudige wijze te on dervangen. Trailerbare boten bijvoorbeeld, kunnen na gebruik op de wal worden gehaald en op de trailer rijdt men de kombi natie dan naar een vaste standplaats. De z.g. autodakboten vinden wel ergens een plaatsje, in de schuur, de garage of an derzins. De problemen zijn het grootst bij de minder handelbare boten. De schepen dus, die gezien omvang en gewicht, in het water moeten blijven. Daarvoor zijn in elk geval ligplaatsen nodig. Mét de sterk uitbreidende watersport, het steeds groeiende aantal boten op het nederlandse water - zowel van nederlanders als van buitenlanders - is de vraag naar goede ligplaatsen sterk vergroot. Is er een ligplaatsenprobleem in Nederland en zo ja, is dit nijpend? Alhoewel er blijkbaar landelijk gezien, nog geen ligplaatsenprobleem is, geven de advertentie's in watersport tijdschriften, waarbij eeü. boot te koop wordt aangeboden met de toevoeging "ligplaats over te nemen" wel aan dat de vraag naar ligplaatsen groter is dan het aanbod! Tussen deze uitersten is het soms erg moeilijk kiezen. Hoe bepaalt u de keuze en welke factoren moeten meespelen? Om uit het geweldige aanbod van Nederlandse en geïmporteerde schepen juist die boot te gaan kopen die past bij de familie en het budget, heeft Elsevier- Focus in een handige uitgave in pocket formaat een selectie uit het grote aanbod in open- en kajuitzeilboten. Daarin worden een aantal tips gegeven die als een soort "checklist" te gebruiken zijn bij de ruim tweehonderd (toer)zeilboten die in dit boek zijn vermeld. De naam 'toerzeilboot' is gebruikt tegenover de wedstrijdboot, hoewel veel wedstrijdboten in iets gewijzigde vorm toerzeilboten kunnen zijn en andersom. &W s 1 vaartuigjes: kano's, opblaasboten, speedboten, wedstrijdzeilbo ten en niet te vergeten de zeilplank. De boot mee naar het strand dus. De vraag naar boten die op het autodak vervoerd kunnen wor den, stijgt met sprongen. De boottrailer is in toenemende mate een normale verschijning in het zomerse verkeer geworden. Nog eenvoudiger is het gesteld met de opblaasboot, die als een pakje in de auto-kofferruimte verdwijnt. Daarbij moet wel een strikt onderscheid gemaakt worden tussen de goedkope speelboten en het kwaliteitsmateriaal; opblaasboten die geschikt zijn voor groot water en die dan ook in een veel hogere prijsklasse vallen. Het percentage van de nederlandse bevolking, dat op de een of andere wijze aan waterrekreatie deelneemt, ligt zeer hoog. Er is zelfs een steeds stijgende lijn te onderkennen, omdat deze vorm van vrijetijdsbesteding met al z'n facetten steeds meer binnen het bereik van de lagere inkomensgroepen, dus van de zgn. modale werknemer, valt. Cijfermatig gesteld: 70% van de wa tersporters, die het zeilen, roeien, kanoën of motorbootvaren beoefenen liggen met hun inkomen in die buurt. Steeds meer wordt watersport gekombineerd met toerisme. Men trekt er met de boot op uit en overnacht in de boot. Als het schip niet groot genoeg is, gaat de tent vaak mee in het vooronder en wordt de boot 's nachts bij de kampeerplaats afgemeerd. 'aarbij is er speciaal op gelet of de boot vooral geschikt is als toerboot. Een boot waarin het gehele gezin op zonnige vrije dagen van water en rust kan genieten. Van de ruim 200 boten die in het boek voorkomen, zijn de belan grijkste gegevens vermeld, waarbij juist die punten, welke bij het toerzeilen een rol van betekenis spelen, zijn opgenomen. Dat zijn bijvoorbeeld het aantal slaapplaatsen, de hoogte in de kajuit, de afmetingen van de kuip, de grootste hoogte boven water (in ver band met doorvaarthoogtes van bruggen) en de grootste diepgang. Om de zaak wat overzichtelijk te houden in afmetingen en in prijs is uitgegaan van een minimale lengte van 4,50 m bij de open boten tot een maximale lengte van 9 m bij de kajuitboten. Tevens is in deze uitgave aandacht besteed aan zaken die voor de toerzeiler van belang zijn, zoals gegevens over voorgebieden, veiligheidsnormen, keuze van een boot, indeling, maar ook financiering en verzeke ring. lerbaar gemaakt. De trailer vervangt daarbij de ligplaats in de haven. Steeds meer jachten worden voorzien van een intrekbare kiel of afneembare ballast. Of een diepgang, die transport over de weg mogelijk maakt. In de Bondsrepubliek Duitsland, waar de verhouding botenaanbod/beschikbaar ligplaatsenaanbod volkomen scheef ligt, denkt men ook in deze richting. Of men wijkt uit naar de nederlandse vaargebieden. Het nederlandse waterareaal is voor onze oosterburen een zeer aantrekkelijk gebied en de vraag naar ligplaatsen uit buurlanden (vooral België) wordt steeds groter. De wachtlijsten die bijv. voor de verschillende jachthavens in Zeeland gelden worden mede daardoor ongunstig beïnvloed. Wellicht zou meer aandacht be steed moeten worden, waar mogelijk aan een doelmatiger in deling van de beschikbare ligplaatsen. Er zijn gevallen bekend, waar door een meer efficiënte herindeling van de havenboxen, ligruimte werd verwezenlijkt voor 30% meer schepen! ezien de groeiende belangstelling voor de watersport ook in Zeeland zal het Zeeuwse watersportbeleid op de belangen van zowel de huidige als de toekomstige bevolking attent moeten zijn. Onlangs heeft een werkgroep "Jachthaven" van de Pro vinciale Raad voor de Recreatie in Zeeland in verband met deze problematiek een nota uitgebracht onder de titel: Beperking aanleg- en exploitatiekosten jachthavens. De aanleg van een jachthaven vergt bijzonder grote investeringen. Tot voor enkele jaren gaf dit weinig problemen met betrekking tot de tarieven van ligplaatsen. De overheid verleende n.l. in de vorm van rijkssubsidie een hoge bijdrage in het onrendabele deel van deze investeringen. Het wegvallen van de subsidie mogelijkheid heeft ingrijpende gevolgen voor de tarieven van ligplaatsen in nieuwe jachthavens tot gevolg. Door de daardoor te berekenen hoge liggelden wordt het risico bijzonder groot dat deze ligplaatsen grotendeels bezet gaan worden door vertegen woordigers van de hoge inkomensgroepen uit geheel Nederland en onze buurlanden. vervolg op pag. 5 organisatie: openingstij den: toegangsprijs: aantal exposanten: verbindin gen met de RAI: Ned. Ver. voor Handel en Industrie op het gebied van Scheepsbouw en Watersport - HISWA dagelijks van 10-17 uur en van 19-22 uur zaterdag en zondag 10-17 uur 6,- 394. met een expositieprogramma van kano's, roei-, vis- en bijboten, vouw- en opblaasboten, zeilplanken, open- en halfgedekte zeilboten, ka juitjachten, Oudnederlandse jachten, motorzeilers, open sportboten, dag en weekendkruisers, motorkruisers en -jachten; motoren en toebehoren; kampeerartikelen. met de auto komend uit de richting Utrecht slaat men direkt na het pas seren van de verkeersbrug over de Amstel linksaf. Men bevindt zich dan op de Kennedylaan, die bij de RAI op het Europaplein uitkomt en uit de richting Rotterdam/Den Haag van de Rijksweg komend links afslaan de Amstelveenseweg op. Daarna linksaf de Boelebaan volgen tot bij het Crest Hotel. Dan linksaf de Europaboule vard volgen tot bij de RAI-Europa- plein. In de weekeinden rijden over igens speciale bussen tussen de ver schillende parkeerterreinen gelegen rondom de RAI en de HISWA-ten- toonstelling: van deze bussen kan door de bezoekers van de HISWA gratis gebruik worden gemaakt. Indien per trein naar Amsterdam wordt gereisd is een TT (trein-toe- gang) biljet dat op het vertrekstation gekocht kan worden het voordeligst. Het geeft reduktie op het reisretour, reduktie op de Amsterdamse trams en bussen en reduktie op de toe gangsprijs tot de HISWA. Vanaf het Centraal station te Amsterdam brengt tramlijn 4 U naar het RAI gebouw. 4

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 4