VIGORAVE N ederland is een land waar het goed toeven is. Dat mag wel eens gezegd worden want beseffen doen we dat niet. Behalve diegenen, die voor zaken of met vakantie ergens in de wereld gezeten hebben. Die hoor je nog wel eens zeggen, oost west thuis best. Met onze sociale voorzie ningen staat Nederland helemaal bovenaan, zelfs boven Zweden. De beste graadmeter, dat het goed gaat, schijnt het kankeren te zijn. Hoe beter het gaat, hoe meer gezeur er is. Eigenlijk een zeer treurige zaak. Het zijn sterke benen, die de weelde kunnen dragen en daar zal het wel in zitten. Wij dachten deze keer nog eens op een rijtje te moeten zetten welke sociale voorzieningen wij in Neder land hebben, die voor de totale bevolking gelden. Z oals bekend, is dit de oudste volksverzekering, nl. van 1 januari 1957. Met deze wet werd beoogd aan alle 65 jarigen of ouder een welvaartsvastbodempensioen te verstrekken. D eze wet bestaat vanaf 1963 en beoogd kinderbijslag te geven vanaf het 3e kind. Premie rond 0,8% van ma ximaal 38.800,- inkomen is 310,-. D eze wet geeft recht op verpleging in erkende inrich tingen voor zwakzinnigen en zintuigelijk gehandicapten, verpleegtehuizen, medische kindertehuizen en kleuter dagverblijven voor gehandicapten vanaf de eerste dag. Opname in ziekenhuizen, psychiatrische inrichtingen en sanatoria vanaf de 366e dag. D it is al een vorstelijk bedrag en daarmee bent U als zelfstandige niet klaar. U zult op zijn minst vrijwillig een ziektekostenverzekering moeten hebben voor het 1e jaar opname ziekenhuis, specialistenhulp en huisartskosten. U zult een arbeidsongeschiktheidsverzekering nodig hebben ter volledige dekking van het 1e jaarsrisiko en aanvullend voor het na-eerste jaarsrisiko. E en ander onderwerp dat door de kamerleden aan de orde werd gesteld was dat van de belastingfraude en de belastin gontwijking. Ook geen nieuw punt in het begrotingsdebat. En ook hierbij weer hetzelfde antwoord "het punt is in studie"! Er zijn daarover zelfs wel vier wetenschappelijke studies tegelijkertijd aan de gang. Sommige kamerleden vonden dit zelfs te veel van het goede. Ze kunnen best gelijk hebben. Verzekeren van de wieg tot het einde 1 .Algemene Ouderdomswet (A.O.W.). De daarvoor benodigde gelden zouden jaarlijks worden omgeslagen over de werkende generatie. Deze wet bestaat nu precies 20 jaar. Er werd in 1957 gestart met een uitkering van 1.584,- per jaar. De premie bedroeg 6 V2% over een maximaal inkomen van 7.450,- d.w.z. een maximum premie van 485,-. Voor 1977 bedraagt de uitkering, indien gehuwd 14.130,- bruto en voor ongehuwden 9.648,- per jaar. De premie is intussen opgelopen tot 10,4%. Dat valt eigenlijk best mee. Maar dat is dan ook niet alles. Intus sen is de maximum inkomensgrens opgetrokken tot 38.800,-. Dat betekent, dat U tot aan een inkomen van 38.800,- een premie van 10,4% betaald d.w.z. de maximale premie bedraagt nu 4.035,-. U ziet dus dat de uitkeringen in de loop der jaren zijn verzesvoudigd; dit in verband met de welvaartsvastheid en uiteraard mede een gevolg van de inflatie. De premies daarentegen zijn ruim achtmaal zo hoog geworden. Aan deze wet ligt de solidariteitsgedachte ten grondslag. Immers de beroepsbevolking moet jaarlijks het bedrag opbrengen dat nodig is voor uitkeringen A.O.W. Becijfe ringen van het CBS. wijzen uit, dat het aantal bejaarden boven de 65 jaar sterk toeneemt. Daartegenover staat een afname van de beroepsbevol king. Er komt dus een moment, dat deze twee groepen elkaar kruisen d.w.z. dat de groep 65-jarigen en ouder groter is dan de beroepsbevolking. Als de A.O.W. uitkeringen dan gestegen zijn tot rond 20.000,- moet er van ieder inkomenstrekkende gemiddeld alvast 20.000,- aan premie voor dit doel af. Maar dat is toekomstmuziek. 2.Algemene Weduwe en Wezenwet (A. W. W.). Op 1 oktober 1959 kwam deze volksverzekering tot stand met het oogmerk een bodempensioen te verstrek ken aan alle weduwen en wezen. De uitkeringen lopen parallel aan de A.O.W. uitkeringen. De premie bedraagt momenteel 1,5% en de maximaal inkomensgrens is eveneens 38.800,-. Maximaal te betalen premie derhalve 582,- per jaar. Het topras van eigen bodem 'hoge suikeropbrengst' 'zeer goede voorjaarsontwikkeling' 'snelle grondbedekking' 'goed rooi baar' 'goede zaadkwaliteit' fall-bG&aiVH - Kapelle - Tel. 01102-1441 advertentie IM Zij gingen rustig slapen, verzekerd van de wieg tot het einde. 3.Algemene Kinderbijslagwet. Voor de loontrekkenden is er nog een kinderbijslagwet waaruit zij voor de eerste twee kinderen een uitkering ontvangen. Voor de kleine zelfstandigen is er eveneens een kinder bijslagwet voor de eerste twee kinderen, waarbij het in komen niet hoger mag zijn dan rond 1 8.800,- per jaar. 4.Algemene Wet Bijzondere ziektekosten A.W.B.Z. Daaraan betalen wij met zijn allen een premie van 2,8% over maximaal 38.800,-is afgerond 1.086,-. 5.Algemene Arbeidsongeschiktheid (A.A.W.). Deze wet is zojuist gestart d.w.z. per 1 oktober 1 976. Met deze wet wordt beoogd een uitkering te verstrekken aan alle ingezetenen van 1 8 tot 65 jaar, die reeds langer dan 1 jaar arbeidsongeschikt zijn. Zoals gesteld werkt deze wet vanaf 1 oktober 1 976 en in het laatste kwartaal werd al rond 1 50 miljoen gulden uitgekeerd. Wat de premie betreft bedruipt deze wet zichzelf nog niet. Grote bedragen komen er uit de staatspot. Vandaar, dat de premie nog slechts 1,9% bedraagt of maximaal 737,-. Overigens moet men hier een oplo pende premie verwachten. De uitkeringen zijn eveneens welvaarsvast en bedragen momenteel bij 100% arbeids ongeschiktheid rond 17.000,— bruto. Samen va tting. Zetten wij de 5 volksverzekeringen onder elkaar dan moet U met een inkomen van 38.800,- of hoger aan maximale premie betalen van: 1. A.O.W.10,4% van 38.800,- 4.035, 2. A W W. 1.5% van 38.800,- 582, 3. A K W. 0,8% van 38.800,- 310, 4. A.W.B.Z.2,8% vanf 38 800,- 1 086, 5. A A W. 1,9% van 38.800,- f 737, Tota&le premie 6.750, U zult voor een aanvulling moeten zorgen op de pen sioenuitkering na 65 jaar en het Weduwe- en wezenpen sioen. U zult tenminste de risiko's af moeten dekken op gesloten geldleningen etc. U zult Uw motorvoertuigen dienen te verzekeren en een W A. bedrijfs of kering kunt U niet missen. Een brand verzekering evenmin. Kortom, U dient naast deze verplichte volksverzekeringen de nodige voorzieningen zelf te hebben of te treffen. En dan zal Uw inkomen er naar moeten zijn om dit alles waar te maken. Het mag dan niet zo gaan als bij die veehouder, die staande gehouden werd door een dief. Laatstge noemde zei je geld of je leven. Eerstgenoemde zei, ik ben veehouder dus ik heb geen geld. Waarop laatstgenoem de zei dan zul je ook wel niet veel aan je leven hebben. dei. In de vorige maand heeft de Tweede Kamer de begroting 1977 van het Departement van Financiën behandeld. In het debat over deze begroting komen een vrij groot aantal on derwerpen aan de orde. Zij zijn niet allemaal nieuw. Over somige zaken is al een aantal jaren achtereen gesproken, een antal vragen van kamerleden zijn al meermalen gesteld aan de Minister of de Staatssecretarissen hebben daarop vorige jaren dezelfde antwoorden gegeven, als dit jaar. Die antwoorden komen er dan dikwijls op neer, dat de zaak nog "in studie" is! Er wordt op het Departement van Financiën veel gestudeerd en die studies ondervinden nogal eens wat vertraging, omdat de ambtenaar die ergens mee bezig is, dat werk of die studie moet onderbreken om iets anders te gaan doen dat niei langer kan wachten, dat zoals het dan gezegd wordt, een hogere prioriteit geniet. Een ander antwoord dat op vragen van Kamerleden naar de resultaten van studies gegeven wordt is, dat er zoveel tijd voor nodig is omdat de onderwerpen, waar men zich mee bezig moeten houden, zo ingewikkeld zijn. Dat is een feit waar wij niet omheen kunnen en dat niet alleen invloed heeft op de snelheid waarmee studies afgerond worden, maar ook op de maatregelen die eventueel genomen gaan worden. Eén van de vragen die gesteld zijn, is die naar de voortgang van de studie van de commissie Hofstra. Dit duurt volgens sommige kamerleden toch wel lang. Het antwoord op de opmerkingen die wat dit betreft, gemaakt zijn, is dat die studie binnen de termijn van drie jaar afgerond zal zijn. Dat is niet 3 jaar na vandaag, want Hofstra is al enige tijd bezig. A Is hij zijn rapport klaar heeft gaat het naar de Minister van Financiën en na enige tijd zal het dan worden gepubliceerd. Het zal dus nog wel een poosje duren voor wij weten op welke manier de regering, welke dat dan ook mag zijn, rekening zal willen houden met de invloed van de waarde daling van het geld bij het berekenen van winsten en andere inkomsten. Misschien duurt het wel zo lang, dat de waar dedaling, de inflatie dus, tot staan gekomen is! Dat zou nog eens een bof zijn, maar laten wij daar niet op rekenen. Ook dit jaar is door een kamerlid weer aangedrongen op het nemen van maatregelen om de rente-aftrek bij de inkom stenberekening te beperken. Het argument is, dat men van waardevolle zaken b.v. woonhuizen door middel van de rente-aftrek de financieringskosten voor een deel, bij hoge inkomens zelfs voor een belangrijk deel, door de fiscus kan laten betalen. Dit terwijl een eventueel daarop gemaakte winst in de partikuliere sektor onbelast blijft. Dat het gehele probleem dat hier zou kunnen zitten eigen tijk helemaal niet het probleem is dat veroorzaakt wordt door de mogelijkheid van rente-aftrek, bleek weer eens duidelijk uit opmerkingen die een ander kamerlid tegenover zijn collega maakte. Het gaat hier in feite om het al of niet belasten van vermogenswinsten. Dat dit op al te veel be zwaren stuit om praktisch uitvoerbaar te zijn, is al meer malen aangetoond. Het stokpaardje is dan ook verder niet van stal gehaald! O ok de aftrek van steekpenningen bij de winstberekening blijft een vraagstuk, dat de gemoederen blijft bezighouden. Het is onbevredigend dat steekpenningen betaald worden en bijzonder onbevredigend dat de ontvanger ervan een goede kans maakt voor deze soort inkomsten niet belast te worden. Het blijkt echter ook weer uit dit kamerdebat dat in een aantal gevallen aan het betalen van steekpenningen niet valt te ontkomen als iemand een opdracht wil verkrijgen. Vooral in zaken die zich op internationaal terrein afspelen schijnt dit nogal eens voor te komen. De heer Nooteboom heeft tijdens het debat een motie inge diend waarin hij de kamer verzocht uit te spreken dat er geen reden is steekpenningen en andere onkosten fiscaal als aftrekpost te erkennen, als de man die ze heeft betaald, de naam van de ontvanger niet wil noemen, b.v. omdat die ontvanger heeft bedongen dat zijn naam geheim zou blijven. Deze motie is verworpen. Niet omdat de kamer niets tegen die aftrek zou hebben, maar omdat de staatssecretaris de kamer al toezegde aan dit punt aandacht te besteden. Overigens deze zaken liggen vaak moeilijker dan men op het eerste gezicht zou denken. Maar dat is met heel veel dingen het geval! Paauwe 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 3