Rassenkeuze
suikerbieten voor 1977
NIEUWS UIT BRUSSEL
LOON- EN PRIJSSPIRAAL DOORBREKEN
D e vis verdringt in Brussel bij de Europeesche gemeenschap
pen de boter. In de meeste landen van de EEG is de minister van
Landbouw ook belast met visserijzaken. Tot nu toe merkte de
buitenwacht daar maar weinig van. De afgelopen maanden
hebben de bewindslieden het echter zo druk gekregen met de
visserij problemen dat de landbouw eronder zou kunnen gaan
lijden.
U it de nieuwe gegevens is wel duidelijk geworden dat met de
huidige berekeningstechnieken we nog steeds rekening moeten
houden met belangrijke foutenmarges in de prognoses ten aan
zien van onze economische ontwikkeling. Zelfs op betrekkelijk
korte termijn. Des te meer moeten we er dan ook voor oppassen
alleen op dit soort cijfers een heel beleid op te bouwen. Steeds
weer zullen we gereed moeten staan om ons beleid bij te stellen
naar aanleiding van de nieuwste gegevens. Iets wat elke onder
nemer overigens als vanzelfsprekend beschouwt.
H oe die nieuwe aanpak bevalt zullen we moeten afwachten.
Het heeft natuurlijk zijn voordelen wanneer verschillende
commissarissen tegelijk aan dezelfde zaken trekken. Zijn die
besprekingen eenmaal afgerond dan zullen dergelijke plannen
in de voltallige commissie op minder weerstand stuiten. Klikt
het echter tijdens de voorbereiding tussen bepaalde commissa
rissen niet, dan heeft deze werkwijze grote nadelen. Het kan dan
maanden duren voordat de heren intern uitgebakkeleid zijn.
Daarmee naderen we dan het punt nationale belangen. In hoe
verre maakt het verschil of een Deen een Italiaan of een Ne
derlander de landbouwportefeuille beheert. In het Verdrag van
de Europese Gemeenschappen staat: "Bij de vervulling van hun
plichten vragen noch aanvaarden zij (de commissarissen) in
structies van enige regering of enig lichaam"
In 1976 was
van het totale suikerbieten areaal
ingezaaid met
MONOHIL, MONIKA, MONITOR en DONOR
Vis verdringt in Brussel de boter
k.n.l.c. kommentaar Misverstand
W el is het goed het misverstand,,
als zouden werkgevers helemaal geen prijscompensatie willen
geven, uit de weg te ruioen. Immers voorgesteld wordt in feite per
1 juli een extra loontoeslag (of maximale prijscompensatie) van
2%. Gezien de meevallers in de sociale sfeer en de lagere im-
portprijzen zou het ons niets verwonderen als uiteindelijk de
voorstellen van werkgevers en werknemers materiëel niet eens zc
ver uit' elkaar liggen. Wij zijn er dan ook voorstander van het
Centraal Overleg zo snel mo9elijk te hervatten. In dit kader zal
het duidelijk zijn dat wij het gewenst achten dat ook de in land
bouw- en voedingsmiddelensektor gedane loonvoorstellen eerst
worden bijgesteld voor we tot meer afrondende gesprekken kun
nen komen!
W ij meenden enige kanttekeningen te moeten plaatsen bij de
economische situatie in ons land en de aan de gang zijnde loo
nonderhandelingen. Immers ook al is het aantal arbeiders in de
land- en tuinbouw vandaag de dag beperkt, in de toeleverende en
afnemende industrie, /ën vinden wel zeer velen werk en de loo
nontwikkeling in deze industrieën is voor boer en tuinder indirekt
van groot belang.
MONOHIL - voor vroege tot late levering
MONIKA - voor zeer vroege levering
MONITOR - voor middenvroege tot late
levering
DONOR - voor vroege tot late levering
B V. HOLLANDSCH ZWEEDSCHE ZAAD MIJ.
B V. HOLLANDSE SUIKERBIETEN SELECTIE MIJ.
op 8
Het economisch& klimaat
adat vorige week de regering met een aantal nieuwe gegevens
van het Centraal Plan Bureau op tafel kwam, werd al gauw
duidelijk dat de gegevens van waaruit werkgevers, werknemers en
overheid eerst het Centraal overleg en later de loononderhande
lingen in de bedrijfstakken zijn aanqegaan, danig bijgesteld zou
den moeten worden.
Immers de loonkosten voor 1976 blijken uiteindelijk zo'n 1
hoger uit te komen dan was verwacht. Dat houdt enerzijds een
extra overloop naar 1977 in, maar betekent voorts meer inkom
sten van ondermeer sociale premies. In feite betekent dit dat er
voor 1977 ruimte is voor extra premieverlaging. Een tweede be
langrijke faktor die van grote invloed op de economische ont
wikkeling in ons land kan zijn is de sterke waardestijging van de
gulden. Zoals van ondernemerszijde reeds eind 1976 werd voor
speld, blijkt deze waardestijging nu inderdaad 5 a 6% te bedragen
over 1977 ten opzichte van 1976.
Dat heeft twee gevolgen. Onze export wordt duurder en dus
moeilijker; terwijl onze import goedkoper wordt. Het ligt dan
ook in de lijn der verwachtingen dat de afzet van onze exportin
dustrieën nog moeilijker wordt met alle gevolgen voor de werk
gelegenheid van dien. Daarnaast lijkt een verdere beperking van
de binnenlandse prijsstijgingen mogelijk.
Overbevissing dat is een mooi woord voor het uitputten van de
Noordzee.., en haar "belendende wateren", maakt het nodig om
voortaan internationaal af te spreken waar gevist wordt en hoe
veel. 't Is als vorige eeuw met de heidegronden. Zolang die in
overvloed braak lagen mocht iedereen er zijn schapen op los
laten. Toen er schaarste dreigde moesten particulier eigendom
en pacht voor een andere verdeling zorgen.
Het ziet er naar uit dat de creatie van een gezamenlijke visserij-
politiek nog vele maanden alle aandacht vraagt van de Euro
peesche Commissie en de Raad van Ministers. Tegelijk staat de
nieuwe topman voor landbouw/visserij Gundelach voor wat
twee weken geleden in dit blad is getypeerd als "een prijzen-
ronde vol problemen". Minister van der Stee heeft daarover
vorige week in Brussel klare taal gesproken. Hij verwacht
(vreest) dat het laat, wellicht mei wordt voordat de nieuwe
prijzen voor de verschillende landbouwprodukten zullen zijn
vastgesteld. Drie problemen zullen bij dit karwei gelijk de aan
dacht vragen, te weten:
het percentage waarmee de verschillende prijzen worden aan
gepast,
de afbouw van de monetaire compenserende bedragen, dat zijn
de grensheffingen/toeslagen die de monetaire chaos in Europa
moeten verdoezelen,
maatregelen voor de zuivelsektor. Een structureel (blijvend)
overschot van tien procent legt hier een onevenredig hoge druk
op het gehele landbouwbudget, zodat er wat zal moeten gebeu
ren.
O p de vraag of deze drie problemen tegelijk besproken zou
den worden zei van der Stee dat dit wellicht wenselijk is maar
tegelijk onmogelijk is. Het wordt al zeer ingewikkeld om de
prijsverhogingen en de monetair compenserende bedragen en
compensaties voor negen landen in een aanvaardbaar pakket
maatregelen te krijgen. Het melkprobleem zou dan aldus de
minister tegen de zomer aan de orde kunnen komen. Onze
conDlusie: De melkheffing maar ook de ambitieuze plannen
om de consument te stimuleren tot een ruimer gebruik van
zuivelprodukten, zijn van de baan. Vorige maand hadS de mi
nister dergelijke suggesties nog krachtig van de hand gewezen.
"In januari zetten we de besprekingen over het zuiveldossier
voort" heette het toen. Vorige week besloot men echter om de
vergadering die daarvoor op 24 en 25 januari was gepland af te
lasten.
De nieuwe Europese Commissie het dagelijks bestuur van de
Gemeenschap heeft voor een andere werkwijze gekozen dan
haar voorgangers. De dertien portefeuilles waren in het verle
den tamelijk gescheiden. Formeel kon bijvoorbeeld de energie
commissaris zich pas met agrarische kwesties bemoeien, zodra
daarvoor in de voltallige commissie- waar uiteindelijk alle be
langrijke voorstellen van de commissie een meerderheid moeten
halen - werd gesproken. Deze ploeg wil echter dat verschillende
leden zich vanaf het begin met centrale onderwerpen bezig
houden.
Een voorbeeld. Landbouw zit bij Gundelach. Maar de Italiaanse
oud)minister van landbouw Natali krijgt veel met tuinbouw te
maken, omdat hij de onderhandelingen met de candidaatleden
Griekenland en wie weet later ook Portugal, Malta en Spanje)
Loon- en prijscompensatie
De vakbonden hebben de extra loonstijgingen van 1 in 1976
aangegrepen om de ondernemers ervan te beschuldigen dat ze
blijkbaar meer konden betalen dan ze lieten voorkomen en dat
hun uitgangspunt voor 1977 dus ook wel ruimte zal bieden. Dat
juist die extra 1 z.g. initiële loonsverhoging (voor promoties
e.d.) nodig is om de goede krachten in het bedrijf te houden,
omdat er toch al een te sterke nivellering dreigt op te treden,
daaraan wordt vaak al te gemakkelijk voorbijgegaan. Bovendien
is deze loonsverhoging veelal ten koste van de investeringsruimte
en dus het aantal arbeidsplaatsen gegaan. Vooral in zwakkere
bedrijfstakken. Wij zijn dan ook van mening dat het uitgangspunt
van de gezamenlijke werkgevers- en ondernemersorganisaties om
voor 1977 geen onbeperkte prijscompensatie te aanvaarden, ge
handhaafd dient te blijven.
Het wordt wel eens vergeten dat vele ministers van landbouw
tevens ook visserij beheren
Voorts hebben wij er als sterk op de export gerichte bedrijfstak
4 alle belang bij dat de döor de duurdere gulden toch al verslech
terde concurrentiepositie op buitenlandse markten, niet verder
verslechtert door onverantwoorde loon- en prijsstijgingen.
In dit kader vinden wij dat de reële mogelijkheden die er nu toch
zijn om de loon- en prijsspiraal te doorbreken en de inflatie tot
zo'n 4 5% terug te brengen, met beide handen moeten worden
aangegrepen. Daarom mag van ons in de komende tijd niet
worden verwacht dat we zullen terugdeinzen voor de weliswaar
stoere, maar naar onze mening onverstandige dreigementen van
de voorzitter der voedingsbonden.
Luteijn.
gaat leiden. Deze landen kunnen zich ontwikkelen tot mam
moet exporteurs van redelijke goedkope tuinbouwprodukten,
zodat Natali al tuinbouwcommissaris wordt genoemd.
Ander voorbeeld. Henk Vredeling doet Sociale Zaken.Werkge
legenheid is zijn grootste probleem. De Europese Commissie
heeft in een van haar eerste vergaderingen besloten dit punt de
komende jaren centraal te stellen. Er zijn 5,3 miljoen werklozen.
Vredeling krijgt het recht zich ook met de agrarische struc
tuur-politiek te gaan bemoeien.
Het zou dus totaal niets uit mogen maken wie in Brussel - wat
doet. Maar de praktijk is toch wel even anders. Toen Sicco
Mansholt Brussel verliet moest hij tot zijn spijt een ander beeld
schetsen." Velen van de commissieleden maken er een ge
woonte van hun instructies in de hoofdstad te halen, aldus
Mansholt in het boek "-De Crisis". Veel belangrijker dan de
instructies zijn in Brussel echter de inlichtingen, het weten wat er
te koop is voordatje over belangrijke kwesties beslissingen moet
gaan nemen.
95%
7