Rassenkeuze suikerbieten voor 1977 NIEUWS UIT BRUSSEL LOON- EN PRIJSSPIRAAL DOORBREKEN D e vis verdringt in Brussel bij de Europeesche gemeenschap pen de boter. In de meeste landen van de EEG is de minister van Landbouw ook belast met visserijzaken. Tot nu toe merkte de buitenwacht daar maar weinig van. De afgelopen maanden hebben de bewindslieden het echter zo druk gekregen met de visserij problemen dat de landbouw eronder zou kunnen gaan lijden. U it de nieuwe gegevens is wel duidelijk geworden dat met de huidige berekeningstechnieken we nog steeds rekening moeten houden met belangrijke foutenmarges in de prognoses ten aan zien van onze economische ontwikkeling. Zelfs op betrekkelijk korte termijn. Des te meer moeten we er dan ook voor oppassen alleen op dit soort cijfers een heel beleid op te bouwen. Steeds weer zullen we gereed moeten staan om ons beleid bij te stellen naar aanleiding van de nieuwste gegevens. Iets wat elke onder nemer overigens als vanzelfsprekend beschouwt. H oe die nieuwe aanpak bevalt zullen we moeten afwachten. Het heeft natuurlijk zijn voordelen wanneer verschillende commissarissen tegelijk aan dezelfde zaken trekken. Zijn die besprekingen eenmaal afgerond dan zullen dergelijke plannen in de voltallige commissie op minder weerstand stuiten. Klikt het echter tijdens de voorbereiding tussen bepaalde commissa rissen niet, dan heeft deze werkwijze grote nadelen. Het kan dan maanden duren voordat de heren intern uitgebakkeleid zijn. Daarmee naderen we dan het punt nationale belangen. In hoe verre maakt het verschil of een Deen een Italiaan of een Ne derlander de landbouwportefeuille beheert. In het Verdrag van de Europese Gemeenschappen staat: "Bij de vervulling van hun plichten vragen noch aanvaarden zij (de commissarissen) in structies van enige regering of enig lichaam" In 1976 was van het totale suikerbieten areaal ingezaaid met MONOHIL, MONIKA, MONITOR en DONOR Vis verdringt in Brussel de boter k.n.l.c. kommentaar Misverstand W el is het goed het misverstand,, als zouden werkgevers helemaal geen prijscompensatie willen geven, uit de weg te ruioen. Immers voorgesteld wordt in feite per 1 juli een extra loontoeslag (of maximale prijscompensatie) van 2%. Gezien de meevallers in de sociale sfeer en de lagere im- portprijzen zou het ons niets verwonderen als uiteindelijk de voorstellen van werkgevers en werknemers materiëel niet eens zc ver uit' elkaar liggen. Wij zijn er dan ook voorstander van het Centraal Overleg zo snel mo9elijk te hervatten. In dit kader zal het duidelijk zijn dat wij het gewenst achten dat ook de in land bouw- en voedingsmiddelensektor gedane loonvoorstellen eerst worden bijgesteld voor we tot meer afrondende gesprekken kun nen komen! W ij meenden enige kanttekeningen te moeten plaatsen bij de economische situatie in ons land en de aan de gang zijnde loo nonderhandelingen. Immers ook al is het aantal arbeiders in de land- en tuinbouw vandaag de dag beperkt, in de toeleverende en afnemende industrie, /ën vinden wel zeer velen werk en de loo nontwikkeling in deze industrieën is voor boer en tuinder indirekt van groot belang. MONOHIL - voor vroege tot late levering MONIKA - voor zeer vroege levering MONITOR - voor middenvroege tot late levering DONOR - voor vroege tot late levering B V. HOLLANDSCH ZWEEDSCHE ZAAD MIJ. B V. HOLLANDSE SUIKERBIETEN SELECTIE MIJ. op 8 Het economisch& klimaat adat vorige week de regering met een aantal nieuwe gegevens van het Centraal Plan Bureau op tafel kwam, werd al gauw duidelijk dat de gegevens van waaruit werkgevers, werknemers en overheid eerst het Centraal overleg en later de loononderhande lingen in de bedrijfstakken zijn aanqegaan, danig bijgesteld zou den moeten worden. Immers de loonkosten voor 1976 blijken uiteindelijk zo'n 1 hoger uit te komen dan was verwacht. Dat houdt enerzijds een extra overloop naar 1977 in, maar betekent voorts meer inkom sten van ondermeer sociale premies. In feite betekent dit dat er voor 1977 ruimte is voor extra premieverlaging. Een tweede be langrijke faktor die van grote invloed op de economische ont wikkeling in ons land kan zijn is de sterke waardestijging van de gulden. Zoals van ondernemerszijde reeds eind 1976 werd voor speld, blijkt deze waardestijging nu inderdaad 5 a 6% te bedragen over 1977 ten opzichte van 1976. Dat heeft twee gevolgen. Onze export wordt duurder en dus moeilijker; terwijl onze import goedkoper wordt. Het ligt dan ook in de lijn der verwachtingen dat de afzet van onze exportin dustrieën nog moeilijker wordt met alle gevolgen voor de werk gelegenheid van dien. Daarnaast lijkt een verdere beperking van de binnenlandse prijsstijgingen mogelijk. Overbevissing dat is een mooi woord voor het uitputten van de Noordzee.., en haar "belendende wateren", maakt het nodig om voortaan internationaal af te spreken waar gevist wordt en hoe veel. 't Is als vorige eeuw met de heidegronden. Zolang die in overvloed braak lagen mocht iedereen er zijn schapen op los laten. Toen er schaarste dreigde moesten particulier eigendom en pacht voor een andere verdeling zorgen. Het ziet er naar uit dat de creatie van een gezamenlijke visserij- politiek nog vele maanden alle aandacht vraagt van de Euro peesche Commissie en de Raad van Ministers. Tegelijk staat de nieuwe topman voor landbouw/visserij Gundelach voor wat twee weken geleden in dit blad is getypeerd als "een prijzen- ronde vol problemen". Minister van der Stee heeft daarover vorige week in Brussel klare taal gesproken. Hij verwacht (vreest) dat het laat, wellicht mei wordt voordat de nieuwe prijzen voor de verschillende landbouwprodukten zullen zijn vastgesteld. Drie problemen zullen bij dit karwei gelijk de aan dacht vragen, te weten: het percentage waarmee de verschillende prijzen worden aan gepast, de afbouw van de monetaire compenserende bedragen, dat zijn de grensheffingen/toeslagen die de monetaire chaos in Europa moeten verdoezelen, maatregelen voor de zuivelsektor. Een structureel (blijvend) overschot van tien procent legt hier een onevenredig hoge druk op het gehele landbouwbudget, zodat er wat zal moeten gebeu ren. O p de vraag of deze drie problemen tegelijk besproken zou den worden zei van der Stee dat dit wellicht wenselijk is maar tegelijk onmogelijk is. Het wordt al zeer ingewikkeld om de prijsverhogingen en de monetair compenserende bedragen en compensaties voor negen landen in een aanvaardbaar pakket maatregelen te krijgen. Het melkprobleem zou dan aldus de minister tegen de zomer aan de orde kunnen komen. Onze conDlusie: De melkheffing maar ook de ambitieuze plannen om de consument te stimuleren tot een ruimer gebruik van zuivelprodukten, zijn van de baan. Vorige maand hadS de mi nister dergelijke suggesties nog krachtig van de hand gewezen. "In januari zetten we de besprekingen over het zuiveldossier voort" heette het toen. Vorige week besloot men echter om de vergadering die daarvoor op 24 en 25 januari was gepland af te lasten. De nieuwe Europese Commissie het dagelijks bestuur van de Gemeenschap heeft voor een andere werkwijze gekozen dan haar voorgangers. De dertien portefeuilles waren in het verle den tamelijk gescheiden. Formeel kon bijvoorbeeld de energie commissaris zich pas met agrarische kwesties bemoeien, zodra daarvoor in de voltallige commissie- waar uiteindelijk alle be langrijke voorstellen van de commissie een meerderheid moeten halen - werd gesproken. Deze ploeg wil echter dat verschillende leden zich vanaf het begin met centrale onderwerpen bezig houden. Een voorbeeld. Landbouw zit bij Gundelach. Maar de Italiaanse oud)minister van landbouw Natali krijgt veel met tuinbouw te maken, omdat hij de onderhandelingen met de candidaatleden Griekenland en wie weet later ook Portugal, Malta en Spanje) Loon- en prijscompensatie De vakbonden hebben de extra loonstijgingen van 1 in 1976 aangegrepen om de ondernemers ervan te beschuldigen dat ze blijkbaar meer konden betalen dan ze lieten voorkomen en dat hun uitgangspunt voor 1977 dus ook wel ruimte zal bieden. Dat juist die extra 1 z.g. initiële loonsverhoging (voor promoties e.d.) nodig is om de goede krachten in het bedrijf te houden, omdat er toch al een te sterke nivellering dreigt op te treden, daaraan wordt vaak al te gemakkelijk voorbijgegaan. Bovendien is deze loonsverhoging veelal ten koste van de investeringsruimte en dus het aantal arbeidsplaatsen gegaan. Vooral in zwakkere bedrijfstakken. Wij zijn dan ook van mening dat het uitgangspunt van de gezamenlijke werkgevers- en ondernemersorganisaties om voor 1977 geen onbeperkte prijscompensatie te aanvaarden, ge handhaafd dient te blijven. Het wordt wel eens vergeten dat vele ministers van landbouw tevens ook visserij beheren Voorts hebben wij er als sterk op de export gerichte bedrijfstak 4 alle belang bij dat de döor de duurdere gulden toch al verslech terde concurrentiepositie op buitenlandse markten, niet verder verslechtert door onverantwoorde loon- en prijsstijgingen. In dit kader vinden wij dat de reële mogelijkheden die er nu toch zijn om de loon- en prijsspiraal te doorbreken en de inflatie tot zo'n 4 5% terug te brengen, met beide handen moeten worden aangegrepen. Daarom mag van ons in de komende tijd niet worden verwacht dat we zullen terugdeinzen voor de weliswaar stoere, maar naar onze mening onverstandige dreigementen van de voorzitter der voedingsbonden. Luteijn. gaat leiden. Deze landen kunnen zich ontwikkelen tot mam moet exporteurs van redelijke goedkope tuinbouwprodukten, zodat Natali al tuinbouwcommissaris wordt genoemd. Ander voorbeeld. Henk Vredeling doet Sociale Zaken.Werkge legenheid is zijn grootste probleem. De Europese Commissie heeft in een van haar eerste vergaderingen besloten dit punt de komende jaren centraal te stellen. Er zijn 5,3 miljoen werklozen. Vredeling krijgt het recht zich ook met de agrarische struc tuur-politiek te gaan bemoeien. Het zou dus totaal niets uit mogen maken wie in Brussel - wat doet. Maar de praktijk is toch wel even anders. Toen Sicco Mansholt Brussel verliet moest hij tot zijn spijt een ander beeld schetsen." Velen van de commissieleden maken er een ge woonte van hun instructies in de hoofdstad te halen, aldus Mansholt in het boek "-De Crisis". Veel belangrijker dan de instructies zijn in Brussel echter de inlichtingen, het weten wat er te koop is voordatje over belangrijke kwesties beslissingen moet gaan nemen. 95% 7

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 7